Sådärja, då har man spenderat några timmar med Badasnubbarna, och det var ganska angenämt må jag säga. Visserligen är de bara spelade sammanlagt 4 timmar, så mycket kan hända än. Jag kan ju dela med mig av de här premiärintrycken, så var så goda:
"Kinabruset" har ju nästan blivit ett begrepp här på forumet, så naturligtvis skulle det utrönas om denna kombo led av det. Började med att slå på slutsteget och gick fram och lade örat intill diskanten - mycket svagt brus. 3 dm från högtalaren var det inte skönjbart längre.

Slog på försteget och gick samma vända - inget märkbart tillskott i varjefall

Sparkade tillsist igång cd´n och travade en sista tur - fortfarande inget mer

Lajjade med volymen upp och ner - ingen skillnad att prata om. Hmm...verkar lovande det här - säkert en mute-krets som lägger sig i när det inte kommer en signal tänkte den cyniska delen av mig. Lade i "Brothers in arms", en tyst DDD pressning, och körde på absolut minsta möjliga volym bara för att deaktivera eventuella mute-kretsar och hör och häpna - inget extra brus!
Jippi, kombon lider inte av det kända "Kinabruset"!!!Med nyvunnen tillit kastade jag mig friskt över nästa del -
ljudet!Det som den här kombon presterar ett annat ljud än Seekern gör - inte sämre eller bättre, utan annorlunda...
Det kan kanske beskrivas som... öhh... mänskligare..

Inte perfekt men lätt att tycka om.
Mellanregistret, dvs. röster, gitarrer, pianon etc. fick en homogenare ton med mer värme och känsla än med Seekern. Man fick mer av känslan att de stod i vardagsrummet och spelade och sjöng för
dig! Riktigt härligt faktiskt, just den känslan har jag saknat i Seekern som är kalas på mycket annat. Bada-kombon brister lite i upplösning och marginellt i tighthet vid direkt jämförelse, men kontrar med en större 3D-känsla. Diskantregistret inte lika aggressivt och snärtigt, dock utan att tappa i tydlighet. Hårda sss-ljud känns inte lika påfrestande, även vid lite högre volymer. Sammanfattas kanske med behagligare, med lite sämre detaljrikedom.
Basen är nästan ett kapitel för sig. Bada levererar en bredare fot för musiken att stå på, men är å andra sidan lite lösare i hullet. Den är djup och fyllig men kanske något luddig mot Seekern, som visserligen är djup men inte lika mullig, dock lite stabilare i köttet. Kraft saknas definitivt inte i någon av dem, men visar det på olika sätt.
Iom att de har en god glöd i hoppade jag raskt på med AC/DC i efterfestvolym!
Party!! Bröderna Young´s guror har då inte låtit fetare i mina Swanar! Riffen var så köttiga att jag trodde Marshall-stacken stod där tv´n brukade befinna sig! Här kom det humana soundet till sin rätta - och skåpade ut Seekern med besked. Mr Rudd´s hamrande slog mig i mellangärdet med tyngd och kraft. Brian tjöt, klockorna klämtade, hornen växte och grannarna sprang och gömde sig. Tusan att man bor i lägenhet....

och att det inte är helg ens....
Kontentan av allt det ordbajsandet är nog att Seekern är tydligare, renare och snärtigare medans Bada-kombon är varmare, köttigare och större (ljudbild alltså).
Får se om intrycken håller i sig när de är ordentligt inspelade, rören vill tydligen ha en del timmar sägs det.
En lite sak som kan nämnas är att efter c:a 1 timmes halvtuff körning började försteget att nätsurra lite. Inte mycket att bråka om men iom att jag hade det c:a ½m ifrån mig hörde jag det mellan låtarna. Slutsteget förblev knäpptyst. Både för- och slutsteg blev hyggligt varma, runt 50 - 60 grader efter någon timmer eller två.
/Thomas
Diskografi:
Dire Straits: Brothers in arms, Making Movies
Marc Cohn: Marc Cohn
Boston: Don´t look back
Vaya Con Dios: Vaya Con Dios
AC/DC: Back in black, For those about to rock, Highway to hell
Hårdvara:
Swans Diva 6.1P
Seeker AI70
Original A6s
Xindak Ac-01 signalkabel