Amitech 410 - Lipsync
9 svar till detta ämne
Postad 19 July 2005 - 10:32
jessej
-
jessej
-
Forumräv
-
-
776 inlägg
Hej.
Har noga läst igenom de övriga trådarna här, som handlar om denna produkt. Då det i princip enbart var beröm över den så beslutade jag mig att köpa en själv, och har haft den i snart två veckor. Jag är riktigt nöjd med tv'n på nästan alla sätt.. men....
Det finns dock en liten detalj som jag stör mig på, som jag skulle vilja veta om även andra har;
Emellanåt drar lipsyncen iväg, och i vissa fall även rätt rejält.
Jag vet om problematiken kring tekniken runt plasma. Att varje plasma har en upplösning, och att bildprocessorn arbetar med att skala den inkommande signalen till den upplösningen, medan ljudet inte har någon behandling. Att detta i vissa fall skapa en liten fördröjning på ljudet. Hade uppfattningen att detta handlade om en fördröjning av mellan 0.5->4 frames, dvs knappt märkbart om ens det.
I trådarna jag läst, är det någon enstaka som nämnt att just TV4'as nyhetssändningar kan tappa läppsyncen, men i övrigt har jag inte sätt något om det, snarare att folk är nöjd och upplever att produkten inte har några sådana bekymmer.
För mig börjar det dock te sig mer som en regel än ett undantag att det är en liten fördröjning, ofta en sådan som man kan leva med, men i vissa fall blir det riktigt bizarrt, och liknar mer än taskigt dubbad japan-rulle från 80-talet. Jag har skrivit till Amitech om detta nu under förmiddagen, väntar på svar.
Återigen, allt jag sätt om denna produkt är beröm, och det känns som att jag är den enda som upplever detta problem.
Så här är frågan, ni andra med Amitech P410, upplever ni samma som mig? eller lever ni i den klanderfria värld som jag föreställer mig, och oxå vill till?
/Jesse.
Postad 20 July 2005 - 21:38
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3071 inlägg
Hej.
Har noga läst igenom de övriga trådarna här, som handlar om denna produkt. Då det i princip enbart var beröm över den så beslutade jag mig att köpa en själv, och har haft den i snart två veckor. Jag är riktigt nöjd med tv'n på nästan alla sätt.. men.... Det finns dock en liten detalj som jag stör mig på, som jag skulle vilja veta om även andra har;
Emellanåt drar lipsyncen iväg, och i vissa fall även rätt rejält. Jag vet om problematiken kring tekniken runt plasma. Att varje plasma har en upplösning, och att bildprocessorn arbetar med att skala den inkommande signalen till den upplösningen, medan ljudet inte har någon behandling. Att detta i vissa fall skapa en liten fördröjning på ljudet. Hade uppfattningen att detta handlade om en fördröjning av mellan 0.5->4 frames, dvs knappt märkbart om ens det.
I trådarna jag läst, är det någon enstaka som nämnt att just TV4'as nyhetssändningar kan tappa läppsyncen, men i övrigt har jag inte sätt något om det, snarare att folk är nöjd och upplever att produkten inte har några sådana bekymmer. För mig börjar det dock te sig mer som en regel än ett undantag att det är en liten fördröjning, ofta en sådan som man kan leva med, men i vissa fall blir det riktigt bizarrt, och liknar mer än taskigt dubbad japan-rulle från 80-talet. Jag har skrivit till Amitech om detta nu under förmiddagen, väntar på svar. Återigen, allt jag sätt om denna produkt är beröm, och det känns som att jag är den enda som upplever detta problem.
Så här är frågan, ni andra med Amitech P410, upplever ni samma som mig? eller lever ni i den klanderfria värld som jag föreställer mig, och oxå vill till?
/Jesse.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag måste säga att jag aldrig har sett lipsync på min Amitech. Jag kör analogt från Com Hem än så länge... går å väntar på HDTV... Vad ser du på TV med?
Postad 21 July 2005 - 20:17
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
LipSync problem har jag bara hört när man kopplar in sin ljudanläggning. Kör man genom TVns högtalare så skall fördröjningen av bilden syncas i TVn. Så har du en gammal eller billig ljudanläggning... så blir det till att köpa nytt!
Postad 28 July 2005 - 14:06
jessej
-
jessej
-
Forumräv
-
-
776 inlägg
Hej.
Har noga läst igenom de övriga trådarna här, som handlar om denna produkt. Då det i princip enbart var beröm över den så beslutade jag mig att köpa en själv, och har haft den i snart två veckor. Jag är riktigt nöjd med tv'n på nästan alla sätt.. men.... Det finns dock en liten detalj som jag stör mig på, som jag skulle vilja veta om även andra har;
Emellanåt drar lipsyncen iväg, och i vissa fall även rätt rejält. Jag vet om problematiken kring tekniken runt plasma. Att varje plasma har en upplösning, och att bildprocessorn arbetar med att skala den inkommande signalen till den upplösningen, medan ljudet inte har någon behandling. Att detta i vissa fall skapa en liten fördröjning på ljudet. Hade uppfattningen att detta handlade om en fördröjning av mellan 0.5->4 frames, dvs knappt märkbart om ens det.
I trådarna jag läst, är det någon enstaka som nämnt att just TV4'as nyhetssändningar kan tappa läppsyncen, men i övrigt har jag inte sätt något om det, snarare att folk är nöjd och upplever att produkten inte har några sådana bekymmer. För mig börjar det dock te sig mer som en regel än ett undantag att det är en liten fördröjning, ofta en sådan som man kan leva med, men i vissa fall blir det riktigt bizarrt, och liknar mer än taskigt dubbad japan-rulle från 80-talet. Jag har skrivit till Amitech om detta nu under förmiddagen, väntar på svar. Återigen, allt jag sätt om denna produkt är beröm, och det känns som att jag är den enda som upplever detta problem.
/Jesse.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag måste säga att jag aldrig har sett lipsync på min Amitech. Jag kör analogt från Com Hem än så länge... går å väntar på HDTV...
Vad ser du på TV med?
<{POST_SNAPBACK}>
Mestadels genom dreamboxen, har alla kanaler, men det är bara vissa som har "mer" lipsync-problem än andra... jag är dock lite lur på att jag blir delvis lurad över att jag ser ett stort ansikte mitt emot mig, men ljudet kommer inte därifrån, utan någon meter från sidorna så att säga.
Postad 28 July 2005 - 14:14
jessej
-
jessej
-
Forumräv
-
-
776 inlägg
LipSync problem har jag bara hört när man kopplar in sin ljudanläggning. Kör man genom TVns högtalare så skall fördröjningen av bilden syncas i TVn. Så har du en gammal eller billig ljudanläggning... så blir det till att köpa nytt! 
<{POST_SNAPBACK}>
köpte inte till högtalare till TVn, såg ingen direkt anledning när den skall in mitt i hemmabion. Enl. Amitech så beror problemet på att bildprocessorn skalar bilden till TV'ns defaultupplösning, medan ljudet passerar rakt igenom. Det är därför det kan vara en viss fördröjning på bilden gent emot ljudet. Har testat kopplat ljudet upp till TVn, och sedan plockat ljudet från tv'n ner till förstärkaren igen, inget bättre. Förstår inte riktigt varför det skulle fungera bättre med TVns egna högtalare då. Beroende på sändningen kan detta även te sig olika mellan kanaler, och sändningskvalitet. Har nu fått känslan av att detta problem är "störst" på kanaler med lite halvtaskig sändningskvalitet. Angående förstärkarbiten så shoppade jag en ny liten rackare igår, Harman Kardons AVR-435. Blir intressant att hårdtesta denna rackare. Och i värsta fall så har den en AV-sync funktion, just för att avhjälpa problemet med delayen av bilden i plasmor och projektorer. ps. frugan håller nu på att döda mig pga alla mina "nödvändiga utgifter"  ds.
Postad 01 August 2005 - 23:51
Unregistered93573766
-
Unregistered93573766
-
Användare
-
-
179 inlägg
sådärja...
igår brann 32 tummaren, aldrig mer en sharp. sa plopp i TVn och så blev bilden rosa med tunna vita linjer. kallsvettig gick jag till sängs och tänkte "inte nu!!!" kunde den inte hållit ett år till eller nåt.
desperat googlade jag hela dagen idag för att försöka få tag på en vettig plasma, alla "billiga" modeller hade för sunkig upplösning (vill även koppla in datorn som idag sitter ansluten i projjen i TVn) och de med bra upplösning är ju sjukt dyra.
på nåt vis snubblade jag över Amitechs skärm strax efter lunch och har sen dess gått omkrin på tå med ett brett leende. ville bara ha bekräftelse i form av lite användar reviews och det har man ju verkligen fått i denna tråden.
vallade omkring tjejjen nere på siba, el giganten, onoff och computer city och har långsamt lyckats väcka ett intresse hos henne. vid ett inköp av den här kalibern gäller det ju att ha regeringen med på det hela. har bestämt mig nu, det är en sån här jag skall ha. nu handlar det bara om att rannsaka bankkonton osv för att skrapa ihop till vad den kostar. väggfäste lär jag nog få göra en egen lösning för eftersom väggen är i gips, går utgå från reglarna och skruva i dem, sen får man anpassa fästet därefter.
hursomhelst, tack gubbs för en kunglig tråd som vänt ut och in på alla frågor jag gått o klurat på! nu återstår bara inköpsställe, med bra pris samt kort lev tid i norra stockholm. man vill ju helst köpa från en lev som man kan lita på om det skulle va nåt strul (tex att skärmen är död när den anländer etc)
kom gärna med förslag på inköpsställen! skulle va kul att se en demo av den oxå, skall se om jag hinner förbi elfa imorrn på lunchen.
/mc
Postad 02 August 2005 - 00:23
jessej
-
jessej
-
Forumräv
-
-
776 inlägg
sådärja...
igår brann 32 tummaren, aldrig mer en sharp. sa plopp i TVn och så blev bilden rosa med tunna vita linjer. kallsvettig gick jag till sängs och tänkte "inte nu!!!" kunde den inte hållit ett år till eller nåt.
desperat googlade jag hela dagen idag för att försöka få tag på en vettig plasma, alla "billiga" modeller hade för sunkig upplösning (vill även koppla in datorn som idag sitter ansluten i projjen i TVn) och de med bra upplösning är ju sjukt dyra.
på nåt vis snubblade jag över Amitechs skärm strax efter lunch och har sen dess gått omkrin på tå med ett brett leende. ville bara ha bekräftelse i form av lite användar reviews och det har man ju verkligen fått i denna tråden.
vallade omkring tjejjen nere på siba, el giganten, onoff och computer city och har långsamt lyckats väcka ett intresse hos henne. vid ett inköp av den här kalibern gäller det ju att ha regeringen med på det hela. har bestämt mig nu, det är en sån här jag skall ha. nu handlar det bara om att rannsaka bankkonton osv för att skrapa ihop till vad den kostar. väggfäste lär jag nog få göra en egen lösning för eftersom väggen är i gips, går utgå från reglarna och skruva i dem, sen får man anpassa fästet därefter.
hursomhelst, tack gubbs för en kunglig tråd som vänt ut och in på alla frågor jag gått o klurat på! nu återstår bara inköpsställe, med bra pris samt kort lev tid i norra stockholm. man vill ju helst köpa från en lev som man kan lita på om det skulle va nåt strul (tex att skärmen är död när den anländer etc)
kom gärna med förslag på inköpsställen! skulle va kul att se en demo av den oxå, skall se om jag hinner förbi elfa imorrn på lunchen.
/mc
<{POST_SNAPBACK}>
Alltid surt när en tv pajjar, dom gör det aldrig vid rätt tillfälle! =) Jag tror Torn-butikerna har denna modell på en hel del ställen, har fått den uppfattningen. En tacksam del runt TV'n rörande din vägg-montering, är att den bara väger 26kilo, så den är definitivt lättare än de flesta andra. Det skall även finnas takfäste ifall du vill fästa den så den "hänger ner". Jag blev riktigt nöjd när jag såg att Dustin låg lägst i pris på denna rackare. Brukar ofta beställa från dem även om det kostar någon krona extra, just för att man vet att man alltid får snabba leveranser och riktigt bra service. Behöver jag tillägga att det var därifrån jag köpte den? =) Dom skickade den så jag hade den inom 24 timmar, i Sundsvall. ps. TV'n rockar!
Postad 02 August 2005 - 22:32
jessej
-
jessej
-
Forumräv
-
-
776 inlägg
Tänkte bara nämna att jag tror mig ha fått bort det mesta av lipsync-problematiken.
Gjorde detta genom att ersätta gammalt budget-kablage med riktigt kablage, Scart, Antenn, etc. Skaffade även en H/K 435'a mitt uppe i alltihop, som har A/V-delay ifall jag skulle stöta på mer lipsync-problematik.
Enda jag egentligen fortfarande märker av problematiken i är Playboy channel (och vem fan kikar på lipsync där?  , och action channel som sänder på samma kanal under dagtid. Färgerna på den kanalen är även taskiga... verkar definitivt vara något "tok" med just den kanalen som orsakar detta..
Varför denna kanal skiljer sig från de övriga vet jag inte, men har hört att sådant kan skilja kanaler emellan.
Tror även att min digital-tv mottagare har haft sin del med problematiken att göra, ibland verkar den sizad precis efter måtten, så man inte har så mycket spelrum...
Hoppas denna tråd har hjälpt någon.
[edit]: Lade till kommentarer om action channels färger
Redigerat av jessej, 02 August 2005 - 22:35.
Postad 08 September 2005 - 11:53
rilleandersson
-
rilleandersson
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag tiggde till mig Amitechs surroundsystem när jag köpte Plasman. Billigt skräp men gratis...
Dom enda tillfällena jag har lite problem med lipsyncen är när det är direktsända program. Ska ta och hotta upp surround anläggningen så får vi se om det kan bli bättre...
/Rille
Postad 08 September 2005 - 16:21
jessej
-
jessej
-
Forumräv
-
-
776 inlägg
Personligen skaffade jag schysst kablage runt-om (antenn, scart, etc) och fick bort problematiken. Ett tips ifall du upplever vid ev direktsänt är att ha en lite bättre förstärkare. Många förstärkare idag har en s.k. A/V Delay funktion som gör att du kan kompensera förskjutningen genom att även förskjuta ljudet så det kommer i sync igen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|