Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - XTZ Class A100 *

1225 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Class A-100 (Stereoförstärkare) 1 9,07 (14) Inga priser
XTZ Class A-100 D II (Stereoförstärkare) 2 9,43 (53) Inga priser
XTZ Class A-100 D3 (Stereoförstärkare) 4 9,25 (35) Inga priser
34 relaterade trådar
Förstärkare till Audiovector Si3 Signature (8 inlägg) 8 år sedan
XTZ AP100 VS A100 D3 (46 inlägg) 9 år sedan
Problem med XTZ class A100 DII (1 inlägg) 9 år sedan
Ny DAC (2 inlägg) 9 år sedan
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg) 10 år sedan
Driva Vienna acoustics med... (59 inlägg) 11 år sedan
Rotel eller XTZ. (8 inlägg) 11 år sedan
Canton GLE 490.2 vs Dynavoice Challenger M-65 EX (17 inlägg) 11 år sedan
XTZ Class A100 D3 VS HK 980 stereo förstärkare?????? (2 inlägg) 11 år sedan
Cd-spelar funderingar (6 inlägg) 11 år sedan
XTZ A100 D3 Vs Naim nait 5i (7 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare till Amphion Argon2 Anniversary (11 inlägg) 13 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 13 år sedan
Suround+Stereo förstärkare ihop? (11 inlägg) 14 år sedan
XTZ A100 i blindtest mot Marantz EISA winner (159 inlägg) 14 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Vilken cd-spelare skulle ni rekommendera till XTZ Class A100 DII? (10 inlägg) 15 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 15 år sedan
2-kanal med digitala inputs (11 inlägg) 15 år sedan
XTZ Class A-100 D / D II: fråga angående digitala ingångar (6 inlägg) 15 år sedan
2-kanal stärkare med preout/main in (0 inlägg) 15 år sedan
Ny Hembio Förstärkare (2 inlägg) 16 år sedan
XTZ A100 VS NAD 218THX (29 inlägg) 16 år sedan
xtz a-100: brusig? (9 inlägg) 16 år sedan
proson stratego vs dynavoice finale (72 inlägg) 16 år sedan
Denon pma1500AE vs XTZ 100D II (11 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare del 2. (6 inlägg) 16 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 16 år sedan
XTZ Class A-100 D II vs Primare I21 (37 inlägg) 16 år sedan
XTZ Class A-100 D II ? (10 inlägg) 16 år sedan
Bygga ny anläggning (5 inlägg) 16 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 16 år sedan
Köptips 2-kanalspaket under 10000:- (32 inlägg) 18 år sedan

#351

Postad 22 december 2005 - 18:23

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Börjar om från början med inspelningen.. Får en ny å byter därmed ut min XTZ A100, på ena linjeingången är en kanal glapp.

Ska bli intressant att jämföra egenheterna med detta andra exemplar. För att se om det är individuella variationer, eller en egenskap som alla A100 bär med sig. Tänker närmast på överhörningen mellan linje-ingångarna och den synnerligen riktningskänsliga fjärren.

En vecka efter inköpet är jag dock alltjämt nöjd, den spelar å låter på en nivå som iaf jag tycker överstiger prislappen.

#352

Postad 24 december 2005 - 23:44

playeron
  • playeron
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej

Efter har läst mycket positivt om XTZ så köpte jag mig en julklapp,stora,tunga och hårda paket just som jag vill ha det.
XTZ Class A100 +99 W2MT+99 W12.

Har testat detta paket med stort nöje och trots att mina förväntningar var stora så måste jag utbrista i typ ******** i gatan vad detta låter bra!!!
Har om jag får säga det själv en lång hifikariär bakom mig så jag äger klart dyrare produkter utan köpte detta som en vardagsanläggning men till priset så imponerar ljudet grymt.Trots ganska många timmars lyssning nu så hittar jag inga direkta fel?Det skall inte låta så här bra för totalt 12000spänn

Sitter och päser efter all julmat och har nu avnjutigt några CDspår som avrundning av dagen och känner mig mycket nöjd med min julklapp,tror jag gör som när jag var liten(lade alla julklappar i sängen) tar min varma och goa ClassA100 och lägger den sängen och bara myser,undra vad frugan kommer säga ?

God jul.

#353

Postad 25 december 2005 - 11:59

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0

Börjar om från början med inspelningen.. Får en ny å byter därmed ut min XTZ A100, på ena linjeingången är en kanal glapp.

Ska bli intressant att jämföra egenheterna med detta andra exemplar. För att se om det är individuella variationer, eller en egenskap som alla A100 bär med sig. Tänker närmast på överhörningen mellan linje-ingångarna och den synnerligen riktningskänsliga fjärren.

En vecka efter inköpet är jag dock alltjämt nöjd, den spelar å låter på en nivå som iaf jag tycker överstiger prislappen.

<{POST_SNAPBACK}>

Tur att du inte hann ändra något på förstärkaren då, det hade kanske blivit problem med garantin då.

Mvh och God Jul.

#354

Postad 26 december 2005 - 09:52

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Tur att du inte hann ändra något på förstärkaren då, det hade kanske blivit problem med garantin då.

<{POST_SNAPBACK}>


Yäpp.. Tanken jag har i bakhuvudet är att inte meka med prylar förrän jag vet att de funkar som de ska. Sen jag petade över DVD'n till en annan linjeingång funkar den fint, men ruckar jag på den högra RCA-hannen på DVD-ingången så knastrar det till.

Men en ny förstärkare är på ingång. Ångrar inte att jag valt den förstärkaren alls.

#355

Postad 08 januari 2006 - 21:29

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Efter några veckor med förstärkaren kan jag börja summera lite intryck, inspelningen får vassheten att släppa och mjukar upp ljudet, initialt kan det kännas som att den är lite vass. Men inte efter inspelning (typ 100 timmars drift)

Den är högupplöst, finns informationen med från signalkällan så förstärks den och skickas ut, inga "slöjor" läggs över musiken, inte heller någon accentuering av ljusa F/S-ljud som på vissa andra förstärkare.

Vissa tycker nog att A100:an har ett ljust ljud, fel säger jag, den har däremot ingen upphissad/svulstig basåtergivning utan ganska nykter. Finns det basinformation där då förstärker den och skickar vidare.

Några plattor som spelats extra mycket sedan A100 & 2008 Mk2 kombon kommit hem är:
- Seals akustiska platta i "Best Of 1991-1994" innehåller massor med "analoga" basljud, de låter helt underbart via min A100.

- "Friday night in San Francisco" med AlDimeola & Co, låter öppet och stort, man flyttas 15 år i tiden och sitter med "live".

- Jimmy Barnes skickade i en Limited edition med en "akustisk" platta med studioalbumet "Heat", cirka 1991 kallad Flesh & Wood, den framförs med driv, intensitet och värme.

Det som slår mig med dessa skivor är hur otroligt väl "inspelningsrummet" växer fram, finns det microdetaljer som innehåller rumsakustiken, då framförs den och mitt lyssningsrum växer i alla led. Skivorna har jag haft ganska länge, men aldrig riktigt fastnat för dem på detta sätt förrän nu.

Min kära hustru ropar ibland på mig å gör mig observant på detaljer i musiken som tidigare inte kommit fram med vår 15 år gamla Pioneer/Kenwood kombo. Tidigare satt hon aldrig ner och lyssnade, hon stökade på med annat jämt, men nu kan hon släppa allt för händer och bara sitta å njuta, hennes favoritplatta är f.ö. Katie Meluas senaste "Pice by Pice". Ett bra exempel på att det alltjämt görs "snygga" inspelningar.

Förstärkaren (och CD'n) har bara ett problem, de är så otroligt mkt bättre än mina högtalare. Så nu börjar jakten på något att ersätta de trotjänarna med.

#356

Postad 09 januari 2006 - 01:07

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Det som slår mig med dessa skivor är hur otroligt väl "inspelningsrummet" växer fram, finns det microdetaljer som innehåller rumsakustiken, då framförs den och mitt lyssningsrum växer i alla led. Skivorna har jag haft ganska länge, men aldrig riktigt fastnat för dem på detta sätt förrän nu.

Min kära hustru ropar ibland på mig å gör mig observant på detaljer i musiken som tidigare inte kommit fram med vår 15 år gamla Pioneer/Kenwood kombo.

<{POST_SNAPBACK}>


Kent Johansson - Sorry, vill inte verka misstroende, bara lite nyanserande. Men om du/ni inte testat stärkaren inkl. din nya CDn emot något annat än er 15 år gamla Kenwood/Pionner-kombo i hemmet kanske det inte är så konstigt att du är så här himla lyrisk?

Och inte heller så kontigt att de äldre högtalarna (vet dock ej modell) numera skulle vara den sämsta länken i kedjan?

Bra i alla fall att veta dina referenser=vad du jämför med... :P

PS...misstror dock inte att den låter riktigt bra & ja, ja...jag vet att jag tidigare sagt att jag skulle gå och lyssna på stärkarkusinen MAP 303, men jag har fortfarande inte hunnit dit igen... :)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 09 januari 2006 - 01:13.


#357

Postad 09 januari 2006 - 17:24

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
bara en fråga kent, vad har du för högtalare?

#358

Postad 09 januari 2006 - 19:24

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
Han verkar ha:
Ljud: Original 2008 Mk II, XTZ Class A100, Dynavoice SRA-2100 -> Boston Acoustics T-830

#359

Postad 09 januari 2006 - 22:03

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Hoppla! Trodde inte att ett inlägg om MINA intryck av MIN förstärkare skulle skapa ett så stort behov av bevisning. ;)

Men vad vet jag.. jag är bara en "XTZ-Rookie" eller hur det nu är som mästarna brukar dubba de som trots deras varningar gillar en XTZ produkt. :lol:

Kent Johansson - Sorry, vill inte verka misstroende, bara lite nyanserande. Men om du/ni inte testat stärkaren inkl. din nya CDn emot något annat än er 15 år gamla Kenwood/Pionner-kombo i hemmet kanske det inte är så konstigt att du är så här himla lyrisk?

Och inte heller så kontigt att de äldre högtalarna (vet dock ej modell) numera skulle vara den sämsta länken i kedjan?

Bra i alla fall att veta dina referenser=vad du jämför med... :)

PS...misstror dock inte att den låter riktigt bra & ja, ja...jag vet att jag tidigare sagt att jag skulle gå och lyssna på stärkarkusinen MAP 303, men jag har fortfarande inte hunnit dit igen... B)

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>


JB inlägg belyser ett tydligt problem på forumet, man måste hela tiden "spänna muskler" för att bli trodd. Eftersom JB inte har en blekaste om hur förstärkaren låter tycker jag att det är mycket konstigt att han är så snabb att ifrågasätta intrycken hos dem som faktiskt lyssnat på den - alternativt som jag har en. Det måste väl snart vara en månad sedan JB skulle lyssna på MAP-303:an?

Som ljudkällor till A100:an har jag använt dels min gamla Pioneer men även DVD'n som ljuduppelare - men varje gång resolut återgått till 2008 mk2:an. Konstigt va :P

Angående min tidigare "Kombo" så vet jag att den inte var audifil - finns anledningar till att den byttes ut, men det finns det mångas anläggningar som inte är här på forumet. Läs gärna det stycket igen, det var min hustru som i huvudsak jämför med vår gamla anläggning.

Övriga referenser (som jag inte anser mår upp till A100:an i "signalrenhet") och som jag övervägde innan jag utifrån testresultat köpte "grisen i säcken" för 4990.- och blev nöjd:
- Denon PMA-1500, mja... det låter som fronterna sitter på högtalarna.
- HK970 (mer muskler i basen, men inte lika "skir" i de övre registren)
- Diverse Rotel: Samma stramhet i ljudet som A100:an men jag anser åter att "skirheten" på Rotels produkter i jämförbart prisläge inte är lika god.

Mina högtalare så, Boston Acoustics T-830, slutna trevägare med element på 8", 4" och 1". Ganska strama i basen med en schysst diskant, mellanregistret är den svagaste delen, det låter ansträngt först.

#360

Postad 10 januari 2006 - 09:10

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Hoppla! Trodde inte att ett inlägg om MINA intryck av MIN förstärkare skulle skapa ett så stort behov av bevisning.  ;)

Men vad vet jag.. jag är bara en "XTZ-Rookie" eller hur det nu är som mästarna brukar dubba de som trots deras varningar gillar en XTZ produkt.  B)

JB inlägg belyser ett tydligt problem på forumet, man måste hela tiden "spänna muskler" för att bli trodd. Eftersom JB inte har en blekaste om hur förstärkaren låter tycker jag att det är mycket konstigt att han är så snabb att ifrågasätta intrycken hos dem som faktiskt lyssnat på den - alternativt som jag har en. Det måste väl snart vara en månad sedan JB skulle lyssna på MAP-303:an?


Suck...here we go again...! :)

Tur att de flesta här på foumet i alla fall fattar att det inte handlar om att mästare "dubbar" rookies och att det gäller att "hela tiden spänna musklerna"... :lol:

Det är alltid trevligt och lärorikt att veta vad medlemmar jämför med när de berättar om intrycket om sina nyinköpta produkter OAVSETT märke.

Men tack för svaren Kent Johansson och jag ska försöka pallra mig iväg och lyssna på MAPen...sitter sedan i måndags och jobbar bara något kvarter ifrån Ljudmakarn. Kanske man hinner dit på en lunch...om de nu har någon stärkare inne som var problemet tidigare...!

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 januari 2006 - 09:20.


#361

Postad 10 januari 2006 - 09:27

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Det är alltid trevligt och lärorikt att veta vad ALLA jämför med när de berättar om sina nyinköpta produkter OAVSETT märke.

Men tack för svaren Kent Johansson och jag ska nu försöka pallra mig iväg och lyssna på MAPen...sitter sedan i måndags och jobbar bara något kvarter ifrån Ljudmakarn. Kanske man hinner dit på en lunch...om du nu har någon inne som var problemet tidigare...!



Att det råder/rådit en trist stämning på forumet mot de som rekommenderar XTZ's produkter kan få och ingen förneka. 'nuff said! :)

Låter som ett gott initiativ att lyssna på MAP:en, se till att du får lyssna på den i en miljö som du kan relatera till. Relativa intryck är intressanta det håller jag med om.

Att jag "lyssnat in mig" på utrustningen via för mig mycket välbekanta högtalare ser jag som ett plus, jag vet hur högtalarna låter - vad de har för "grundklang" s.a.s. På så vis kan jag avgöra vad som är tillfört via förstärkaruppgraderingen.

Hela tiden har det varit med baktanken att även högtalarna ska bytas, men först vill jag ha en kännsla för vilken ljudbild som förstärkare & CD ger. Enligt mig är det just högtalarna som påverkar klangfärgen/ljudbilden mest.

#362

Postad 10 januari 2006 - 09:34

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Att det råder/rådit en trist stämning på forumet mot de som rekommenderar XTZ's produkter kan få och ingen förneka. 'nuff said! B)


Tycker mer att det råder/rådit en trist stämning här på forumet IFRÅN de som rekommenderar XTZ`s produkter eftersom de/ni alltid verkar tolka de enklaste små frågor (som de flesta andra oxå får även om de inte har XTZ) som värsta korsförhöret och oftast brusat upp på en millisekund...!

Men detta har ju ältats 1000 gånger tidigare här på forumet...så slutsnackat ifrån mig om denna fråga i alla fall...! :)

Lovar att många uppskattar dina två senaste inlägg...i alla fall där du berättar lite mer om vad du jämför/jämfört med (att det t ex handlar om stärkare i ungefär samma prisklass, både billigare och lite dyrare) och hur du uppfattat dessa stärkares ljudkaraktärer jämfört med XTZn.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 januari 2006 - 09:47.


#363

Postad 10 januari 2006 - 22:55

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Tjolahopp...nu har man äntligen hunnit förbi och testa Advance Acoustic MAP 303, dvs kusinmodellen till XTZ ClassA100. :D

Högtalare var Amphion Argon II - en mkt välljudande stativare med en prislapp på 11 400:-....!

Motståndare i stärkarväg var Rotel RA-01 ca 4 500 kr....& Rotel RA-03 för 7 500 kr.

Inleder med att påpeka att jag bara hann lyssna på grejerna i ca 15 min. Musiken var en Bob Marley-låt, vet dock ej namnet. Jag frågade speciellt efter en skiva med lite mer djupbas för att kolla MAPens förmåga i basområdet, som tidigare varit lite omtvistat rörande A100.

Började med MAPen och jag måste säga att det lät riktigt bra. En mycket behaglig och luftig ljudbild uppenbararde sig. Basen var oxå helt OK ifråga om omfång i den nedre botten.

På med Rotal RA-01. Hmm....den hade tufft att orka med dessa Amphion Argon II på samma ljudnivå som MAPen. Det märktes att den inte riktigt klarade att hålla elementen i kontroll, och det gjorde att särskilt mellanregistret lät mindre bra. Dessutom hade Roteln ett mkt mer fränt ljud, den spelade mer rakt ut ifrån högtalaren, medan MAPen spelade mer i sidled.

Ja, ja....RA-01 är ju klart billigare. På med Rotel RA-03. Hmmm...nu blev det lite bättre men det mer fräna och påträngade ljudet som kom mer rakt ut ifrån högtalaren var kvar, om än mindre märkbart.

Tillbaka till MAPen. Nu blev det mer behagligt igen, och ljudbilden spred sig återigen mer i sidled. Särskilt mellanregistret lät mkt mer lugnt med MAPen.

Får nog säga att av dessa tre skulla jag välja MAPen även om den kostat lika mkt som RA-03 - i alla fall med dessa Amphlion Argon. Rotel är kända för sin klart mer dynamiska och mycket tydligare pang-på-ljudkaraktär. Om Rotlarna passade dessa Argon speciellt dåligt har jag dock tyvärr ingen aning om så det skulle bara bli spekulationer.

Jag fick även veta att MAP303 INTE är exakt lika som XTZ ClassA100. Att Map 303 skulle låta annorlunda/bättre, men, men...nu var jag ju i MAP-land. I grunden ifrån Kina är det dock samma stärkare, men Advance Acoustic, som är ett franskt hififöretag, ska ha bytt ut originalnätdelen emot en kraftigare/bättre samt satt in ett RIIA-kort för LP-spelare. Därmed, som även Kent Johanson påpekat tidigare, har MAPen en vanlig linjeingång färre än XTZ ClassA100.

ps...återigen....jag har aldrig tvivlat på XTZ ClassA100 skulle låta riktigt bra för sina pengar, bara försökt få alla entusiastiska nya ägare att berätta lite mer om vad de jämfört med, hur de testat. Det ger alla lite mer kött på benen, vilket varit mitt huvudsyfte hela tiden. Frågan återstår dock, låter XTZ ClassA100 lika som Advance Acoustic MAP303...i så fall är BÅDA riktiga fynd för den som gillar lite mer softare och behagligare ljudbild, dock utan att låta FÖR sävligt.

En STOR teaser oxå....fick även veta att en Advance Acoustic CD-spelare med RÖR är på ingång. Den skulle kosta ca 4 000 kr :) , ett pris som dock skulle gå upp efter den första orderns spelare var slutsålda. Kanske vi snart även får se en XTZ CD-spelare med RÖR... :D

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 januari 2006 - 23:34.


#364

Postad 11 januari 2006 - 07:00

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Den skulle kosta ca 4 000 kr :) , ett pris som dock skulle gå upp efter den första orderns spelare var slutsålda. ]

Ännu ett sådant där "fantastiskt" introduktionspris antar jag? De säger att priset skall gå upp men om man tittar tillbaka på sådant här så brukar det vara tvärtom (ganska snart iaf).

Tack för att du tar dig tid att lyssna. Alltid intressant även om det ofta är svårtolkat av naturliga skäl.

#365

Postad 11 januari 2006 - 12:52

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Började med MAPen och jag måste säga att det lät riktigt bra. En mycket behaglig och luftig ljudbild uppenbararde sig. Basen var oxå helt OK ifråga om omfång i den nedre botten.

På med Rotal RA-01. Hmm....den hade tufft att orka med dessa Amphion Argon II på samma ljudnivå som MAPen. Det märktes att den inte riktigt klarade att hålla elementen i kontroll, och det gjorde att särskilt mellanregistret lät mindre bra. Dessutom hade Roteln ett mkt mer fränt ljud, den spelade mer rakt ut ifrån högtalaren, medan MAPen spelade mer i sidled.

Ja, ja....RA-01 är ju klart billigare. På med Rotel RA-03. Hmmm...nu blev det lite bättre men det mer fräna och påträngade ljudet som kom mer rakt ut ifrån högtalaren var kvar, om än mindre märkbart.

Tillbaka till MAPen. Nu blev det mer behagligt igen, och ljudbilden spred sig återigen mer i sidled. Särskilt mellanregistret lät mkt mer lugnt med MAPen.


Gott mos! Kul att höra att det inte bara är jag som tycker att XTZ A100/Map-303/Tonewinner AD-89 har en luftig ljudbild.

Edit: Vilken ljudkälla användes? CD, LP?

Redigerat av Kent Johansson, 11 januari 2006 - 12:53.


#366

Postad 11 januari 2006 - 13:33

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Edit: Vilken ljudkälla användes? CD, LP?


Använde CD - och som jag sedan skrev ovan hann jag inte lyssna på mkt, kom tyvärr dit först då de stängde. Men det jag hörde räckte gott och väl för att jag skulle höra skillnaderna mellan Rotlarna & MAP-303...och att den sistnämnde låter riktigt bra och luftigt, men oxå att MAPen och Roteln hör till två hela olika ljudskolor, stor skillnad i ljudkaraktärer.

Angående MAPs Class A-watt så spelar den i ClassA upp till 50 watt, sedan övergår den automatiskt till Class AB upp till maxet på 100 watt. Dessamma gäller även för XTZ A100.

EDIT: Puffar tillbaka tråden dit den hör hemma... :)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 16 januari 2006 - 17:52.


#367

Postad 17 januari 2006 - 21:36

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Alltså den där fjärren som följer med.. Någon som bytt ut sin orginal fjärr till A100:an mot något liite mer användarvänligt?

Sugen på en Sony RM-AV2500T, verkar vettig.

Hade av locket (där rök garantin...) och gluttade ner i A100:an idag. Mycket prydligt bygge! Men nätdelens kondingar - 4 st a 10.000uf måste få lite jobbarkompisar, plats finns så det ska nog gå att fixa. Ska kolla med Svalander vad som går att uppbringa.

#368

Postad 18 januari 2006 - 18:13

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Såg att XTZ A100 tilldelats 2005 års "Silvermedalj" i Ljud&Bild Hemma i budgetklassen. Om den nu är så fantastisk som man kan tro när man läser en del tester (tänker kanske ffa på High Fidelity) och PR så undrar jag ju varför den inte snodde "Guldet". Hade förväntat mig att Cayin eller Xtz skulle knipa titeln (efter alla stora ord om dessa) men när jag vänt sida fick jag överraskande se att det var HK 970!

Redigerat av Unregistered1013, 18 januari 2006 - 18:14.


#369

Postad 18 januari 2006 - 18:29

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
Ljud och bild kanske är partisk till H/k :lol:

#370

Postad 18 januari 2006 - 21:08

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Mycket möjligt. Det finns iaf en klar tendens till att de vill hålla öppet för alla tycker jag. Ett annat exempel är att Pioneer 915 fick guldet i receiverklassen. Samtidigt kallar de Yamaha 657 (tror den fick silver) för testvinnare i den test där Pioneer 915 var med. :lol:
Ganska festligt iaf men detta var ett sidospår... Back to Xtz.

#371

Postad 18 januari 2006 - 21:22

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Yamahan va ju testvinnare men Pioneer var såpass mycket billigare och därmed mer prisvärd.

#372

Postad 19 januari 2006 - 09:03

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Ljud och bild kanske är partisk till H/k :lol:

<{POST_SNAPBACK}>


Tror inte det. I så fall hade de väl testat H/K:s nya EISA-vinnande CD-spelare HD970, men de har inte nämnt ett enda ord om den. Jag tror mer att det handlar om prisvärdhet, HK970 (stereoförstärkaren) kostar bara 4000:-.

#373

Postad 19 januari 2006 - 10:28

zlatan
  • zlatan
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Villken lång tråd, jag har inte läst hela (slutade efter femte sidan att läsa alla) men är det bara jag som tycker att den här steget har lite för små elektrolyterna?
kubmätningen vissar att den behöver inte större men ändå..
Jämfört med kondingar i min Proton d1200 de är som leksaker.

Jag har också läst på toa i Bild & Ljud 01/2006 att den lät bra i A-klass men "lite klumpig och odefinierad i basen och dessutom mindre upplöst i toppen" i A/B-klass.
Slutstasen var att den var bäst för 5000 kr, men jag undrar hur många andra förstärkare kan man köpa för 5000 kr som körs i ren klass A.

En sak är säker, om man vill ha bra ljud med billig receiver då ska man ha extra slutsteg. Det är den enda rätta. Sen jag köpte d1200 behöver jag nästan ingen subbas till stereo. Det är otrolig skillnad speciel i basen mellan en separat slutsteg och en hemabio receiver

foose:
Jag hade samma problem som du, jag t.o.m. brände säkring i yamahan när jag kopplade subbas, slutsteg, dcc, kassetdäck, skivspelare till yamahas max 50w ac ingång. Jag orkade inte lästa instruktioner innan jag kopplade allt. (vem gör det, när man kan ändå allt :lol:)
Detta problemet löste jag genom ett 2000VA relä, en vägguttag, en stickpropp och en batterieliminator. Den bygde jag i en låda som ser ok ut. Receiver styr bara den batterieliminator som är på 10w allt annt går genom reläet.
Det borde gå att köpa färdiga sådana produkter.

#374

Postad 19 januari 2006 - 12:00

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Jag tror mer att det handlar om prisvärdhet, HK970 (stereoförstärkaren) kostar bara 4000:-.

<{POST_SNAPBACK}>

Visst är det så, men har du en motståndare som (om man får tro PR/tester- L&B skriver ju själva att det är den bästa de någonsin hört för 5000kr) kan matcha förstärkare som är upp till 6 ggr så dyra så måste det väl vara mer prisvärt att lägga en tusing till och köpa Xtz? Får alltså inte ihop resonemanget riktigt...

#375

Postad 19 januari 2006 - 12:04

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Jag tror mer att det handlar om prisvärdhet, HK970 (stereoförstärkaren) kostar bara 4000:-.

<{POST_SNAPBACK}>

Visst är det så, men har du en motståndare som (om man får tro PR/tester- L&B skriver ju själva att det är den bästa de någonsin hört för 5000kr) kan matcha förstärkare som är upp till 6 ggr så dyra så måste det väl vara mer prisvärt att lägga en tusing till och köpa Xtz? Får alltså inte ihop resonemanget riktigt...

<{POST_SNAPBACK}>


L&B kanske har andra parametrar med i sin bedömmning - HK'n har fler ingångar, delbart för/slutsteg, bättre fjärr, Phono-in och inte att förakta ett betydligt mer etablerat varumärke.

Med risk för flamethrowing så vill jag hävda att är man spekulant på en 2-kanalare i 5000-kronorsklassen så är det hart när tjänstefel att inte ge XTZ A100:an en seriös chans. Jag gjorde det när jag var på väg att köpa en HK 970 och det slutade med att jag fastnade helt för XTZ A100:ans ljudbild.

#376

Postad 19 januari 2006 - 12:36

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
XTZ har ytterligare en nackdel, och det är att det mig veterligen inte finns någon passande radiodel till A100:an. För mig är det otänkbart att leva utan radio...

#377

Postad 19 januari 2006 - 12:54

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

XTZ har ytterligare en nackdel, och det är att det mig veterligen inte finns någon passande radiodel till A100:an. För mig är det otänkbart att leva utan radio...

<{POST_SNAPBACK}>


Det va ett problem som sysselsatte mig i många timmar.. Slutade med att jag köpte en liten receiver (Dynavoice SRA-2100 - som inte finns upplaggd i produktdatabasen här) till för att ha som "köksradio".

#378

Postad 19 januari 2006 - 13:17

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

XTZ har ytterligare en nackdel, och det är att det mig veterligen inte finns någon passande radiodel till A100:an. För mig är det otänkbart att leva utan radio...

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm...stämmer inte riktigt...dessa två Roteltuners skulle funka riktigt ok utseendemässigt och definitivt ljudmässigt... :P

Sen måste jag hålla med Kent Johansson ( :o :o ). Den som är ute efter en bra stereostärkare i denna prisklass bör även ta en titt på/lyssna på denna XTZ A100 eller kusinen Advance Acoustic MAP 303, varav den sistnämnda även finns för provlyssning i Stockholm.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 19 januari 2006 - 13:59.


#379

Postad 19 januari 2006 - 14:43

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

XTZ har ytterligare en nackdel, och det är att det mig veterligen inte finns någon passande radiodel till A100:an. För mig är det otänkbart att leva utan radio...

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm...stämmer inte riktigt...dessa två Roteltuners skulle funka riktigt ok utseendemässigt och definitivt ljudmässigt... :P

Hmm.. de där Rotlarna skulle kunna funkat.. Nåväl.. Nu har jag en lösning som funkar fint.

Sen måste jag hålla med Kent Johansson ( :o  :o ). Den som är ute efter en bra stereostärkare i denna prisklass bör även ta en titt på/lyssna på denna XTZ A100 eller kusinen Advance Acoustic MAP 303, varav den sistnämnda även finns för provlyssning i Stockholm.


Vad säger man.. :D Tack för den lobben - bara att smasha på den och säga att fler borde lyssna före de kommer med absoulta åsiketer.

#380

Postad 19 januari 2006 - 15:21

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

XTZ har ytterligare en nackdel, och det är att det mig veterligen inte finns någon passande radiodel till A100:an. För mig är det otänkbart att leva utan radio...

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm...stämmer inte riktigt...dessa två Roteltuners skulle funka riktigt ok utseendemässigt och definitivt ljudmässigt... :P


Stämmer bra, men den som mest liknar A100:an med svarta sidor kostar hisnande 6500:-, alltså 1500:- mer än förstärkaren!

#381

Postad 19 januari 2006 - 19:01

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Vad säger man..  :o  Tack för den lobben - bara att smasha på den och säga att fler borde lyssna före de kommer med absoulta åsiketer.


Undrar dock vem/vilka du syftar på som kommit med absoluta åsikter tidigare i denna tråd?... :o ...nja, nja...slutsnackat om detta nu. :P

Mvh JB

#382

Postad 19 januari 2006 - 19:05

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Vad säger man..  :o  Tack för den lobben - bara att smasha på den och säga att fler borde lyssna före de kommer med absoulta åsiketer.


Undrar dock vem/vilka du syftar på som kommit med absoluta åsikter tidigare i denna tråd?... :o ...nja, nja...slutsnackat om detta nu. :P

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>


Menar ingen särskilld, menar bara att det är lätt att tycka om saker utan att veta själv. Finns de som avråder från vissa märken bara utifrån vad de "tycker" om märket - utan att ens varit nära produkterna än mindre lyssnat på dem.

#383

Postad 19 januari 2006 - 20:28

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
hehe, fy fasen vad ni håller på Kent och JB, puss på er :P

#384

Postad 19 januari 2006 - 21:33

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

hehe, fy fasen vad ni håller på Kent och JB, puss på er  :P

<{POST_SNAPBACK}>


Men fatta vilka bra kompisar vi är - så länge som vi har exakt samma åsikt dvs.. annars.. aktare.. :o

#385

Postad 19 januari 2006 - 21:41

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Hehe, håller JB med tro? :P

#386

Postad 30 januari 2006 - 17:48

Coore
  • Coore
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
I lördags stack jag till lefflers och köpte en Advance Acoustic MAP-303, då det är i stort sett samma förstärkare som XTZ förutom att det är en bättre nätdel i AA:n samt RIIA steg så tänkte jag att ni kanske är intresserade av lite bilder under skalet på förstärkaren.


Förstärkaren vid första kollen utan skal:
Postad bild

Lite närmare titt på elektroniken, ber om ursäkt för min fruktansvärt dåliga kamera:
Postad bild

En bild på kondensatorbanken som består av 4st 10,000uF kondensatorer, vilket jag inte hittade någon information om föräns jag lyfte på skalet själv. Kanske är fler som har letat efter data på detta.
Postad bild

Sen en klassiker med en cd på trafon. :) Det ska tydligen vara en 500VA trafo i XTZ:an, så jag skulle gissa på att det är samma specs på denna.
Postad bild




Tyvärr har jag inte haft chansen att testa förstärkaren riktigt ännu, och än mindre mot någon annan förstärkare som är värd att nämna. Så lyssningsintryck etc överlåter jag åt de som har ett bättre öra samt mer att jämföra med.

Redigerat av Coore, 31 januari 2006 - 10:08.


#387

Postad 30 januari 2006 - 20:14

Unregistereda50f5b49
  • Unregistereda50f5b49
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Grattis wickan, till en vettig förstärkare :)

#388

Postad 31 januari 2006 - 10:33

Julmust
  • Julmust
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
jag har också skaffat en Advance Acoustic MAP-303
med den tillhörande cd spelaren
Advance Acoustic MCD203

spelar dom på swans 6.2 frontar

tycker det låter väldigt bra
men då jämför jag med yamaha 1600 som ju är en reciver

är väldigt ny på 2 kanals förstärkare
så det skulle vara roligt att veta hur mycket man måste gå upp i
pris för att få en rejäl ljudskildnad som skulle motivera en uppgradering

#389

Postad 31 januari 2006 - 12:50

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Rent visuellt ser MAP-303:an hart när identisk ut med A100:an under locket. Det enda som skiljer är klistermärket på locket över trafon och det lilla kortet som ligger paralellt över ingångsväljarna i bakkant.

Det kortet bör mao husera RIAA-adaptern. Lite konstigt att man valt att lägga ner det ovanpå ingångsväjarna, redan i A100 utförande är det en ganska "högljudd" ingångsväljare som gärna släpper signal mellan ingångarna.

Samma lilla kondensatorbank oxå, 4x10.000uf. Ska uppgradera min.. (tror jag har sagt det 5-6 ggr redan i denna tråden...).

Summa summarum: Trevlig stärkare, håller med "Julmust" om att det nog är svårt att hitta bättre 2-kanalsljud för de pengarna.

Saknar dock en omkopplare - typ en dip-switch - där man får ange vilket driftsläge man vill ha som default. Då den 9 ggr av 10 används för skvalmusik i bakgrunden så skulle AB ha varit default och A option. Får la riva ner fronten å kolla där :)

#390

Postad 31 januari 2006 - 17:29

Coore
  • Coore
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Jag håller helt med dig Kent angående klass A/AB läget, väldigt irriterande att den alltid går igång på A (eller är det auto-läget?)

Att utöka kondensatorbanken lite låter väldigt intressant, hur långt har du kommit i planerna på det?
Har du tänkt att byta ut kondensatorerna helt eller bara utöka med några extra? Hur mycket större kondensatorbank tänker du satsa på?
Lite tråkigt att garantin skiter sig då bara, men det får man väl leva med.

#391

Postad 31 januari 2006 - 18:09

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Att utöka kondensatorbanken lite låter väldigt intressant, hur långt har du kommit i planerna på det?
Har du tänkt att byta ut kondensatorerna helt eller bara utöka med några extra? Hur mycket större kondensatorbank tänker du satsa på?


Nu sitter det 4x10.000uf/40v. Hade tänkt att komplettera med 2x eller 4x68.000uf och samtidigt behålla de befintliga. Enligt vissa gurus så ska man inte bara ha stora kondingar utan även mindre då de är "snabbare".

Typ
http://www.elfa.se/e...dok=2012735.htm

#392

Postad 31 januari 2006 - 18:19

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
Vad är det du tänkte uppnå med större kondensatorer ?

#393

Postad 31 januari 2006 - 18:25

Coore
  • Coore
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Att utöka kondensatorbanken lite låter väldigt intressant, hur långt har du kommit i planerna på det?
Har du tänkt att byta ut kondensatorerna helt eller bara utöka med några extra? Hur mycket större kondensatorbank tänker du satsa på?


Nu sitter det 4x10.000uf/40v. Hade tänkt att komplettera med 2x eller 4x68.000uf och samtidigt behålla de befintliga. Enligt vissa gurus så ska man inte bara ha stora kondingar utan även mindre då de är "snabbare".

Typ
http://www.elfa.se/e...dok=2012735.htm

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tror det är väldigt sällan som det kommer att hjälpa med kondensatorer som är lite snabbare.



Vad är det du tänkte uppnå med större kondensatorer ?

<{POST_SNAPBACK}>


Förmodligen för att förstärkaren ska kunna hantera transienter bättre.

#394

Postad 31 januari 2006 - 18:33

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
Man behöver oftast titta på hela konstruktionen och se var olika flaskhalsar sitter och vilka konsekvenser helheten ger på utsignalen. Kraftförsörjningen p XTZ är på 0,5 kVA och är knappast en flaskhals. Jag är tveksam till att större eller fler kondensatorer skall kunna ge bättre matningsspänning i XTZn när strömförsörjningen är såpass väl tilltagen. Frågan är även hurpass känslig förstärkarkretsen är för spänningsrippel i XTZ ? Såhär resonerar jag:

För en konventionell kraftförsörjning så behöver både kondensatorerna och transformatorn vara tillräckligt stora, annars blir det ett för stort spänningsrippel på interna matningsspänningarna, som till viss del propagerar från interna matningsspänningarna, genom förstärkaren, ut på utgången. Mer precist hur stora de måste vara är detaljarbete i konstruktionen. Men det är vanligt, pga av den konventionella aggregatens dåliga utnyttjande av transformatorn, att man väljer 3~10 ggr högre värde på Volt-Ampere-siffran (VA-siffran) på transformatorn, än medeluteffekten till interna matningsspänningarna (ej tillgänglig info för varken försäljaren eller köparen). Dock består ju musik inte av en kontinuerlig rad av basslag (kräver oftast mest effekt i musik), utan en "medelvärdesfaktor" kan användas (t.ex. 1/5~1/3 ??). Så köper man en 2*100W förstärkare, så kan den ha en transformator med effekt-tålighet enligt:

P(trafo-märkning) = 2*100W * (1/5~1/3) * (3~10) =~ 120~670 VA

Beroende på hur stora kondensatorer man använder (större sådana kompenserar till viss del liten transformator), så (kanske märkbart) bättre intern matningsspänning med större transformator ända upp till i storleksordningen 1/2 kVA. Men hur stor roll dålig intern matningsspänning spelar, beror sedan även på hur känslig själva förstärkar-kretsen är för sådant spänningsrippel....

Så det är väldigt rörigt att försöka säga något konkret om utsignalens kvalite pga transformator och kondensatorer.

Åter till frågan. Varför större kondensatorer i XTZ ?

#395

Postad 31 januari 2006 - 20:25

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Åter till frågan. Varför större kondensatorer i XTZ ?

<{POST_SNAPBACK}>


För att höra om den skulle mha större kondingar hantera bastransienter bättre. Iaf hade jag resonerat så, men efter ditt inlägg ovan känner jag mig allt lite tveksam... ;)

#396

Postad 01 februari 2006 - 01:22

Unregisteredc7f1a530
  • Unregisteredc7f1a530
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Så här diskuteras det i Norge: http://www.hifisentr...;num=1137538422

/Erling

#397

Postad 01 februari 2006 - 02:09

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Tydligen så har en snubbe i norge tweakat xtz:n till det bättre men jag fattar nada norska så kan någon bekräfta?

//Lorryquai

#398

Postad 01 februari 2006 - 08:19

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
@ kent j. Egentligen bygger man om saker för att det är kul :D Och för att man kan ;) Fast det skadar ju inte att fråga sig varför ibland, även om jag fick lite dåligt samvete för att jag dämpade din bygglädje.

Personligen har jag lite svårt att lite på enstaka entusiasters kommentarer efter ombyggnad. Nu är den tråden en diskussino om nyttan av att byta kondensatorer och några andra komponenter i XTZ, och inget om vad de tycker om produkten efter ombyggnad.

..::edtit::.. tweakade formuleringarna :D

Redigerat av spacebot, 01 februari 2006 - 08:34.


#399

Postad 01 februari 2006 - 09:49

haze61
  • haze61
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Fast allt kommer väl an på att lyssna med eget öra och utifrån detta fatta tycke...

Vilken butik i stockholmsområdet har bredaste urvalet/kunnigaste personalen när det kommer till hembioanlägningar?

Jag var på Pause men där var det inte många modeller och väldigt twistade försäljare...

;)

#400

Postad 01 februari 2006 - 11:06

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Tydligen så har en snubbe i norge tweakat xtz:n till det bättre men jag fattar nada norska så kan någon bekräfta?

//Lorryquai

<{POST_SNAPBACK}>


Den intressantaste delen av moddningen är att han förbättrat mottagningen för fjärren. Tolkar det som att det är "ir-ögat" snarare än fjärren som är problemet. Kondingarna verkar han inte fått hem ännu.

Vidare så skriver han om processorn som styr kontrollfunktionerna (ATMEL AT89S52) en 8051-kompatibel propp. Elfas produktsida...

Lite reverse-engineering där å man kanske kunde lägga A/B som defaultläge istället ;)

Redigt nördigt - jag vet.. men kul är det! :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.