Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

alternativ till "bröstpanel" i tv rummet?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 July 2005 - 19:26

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
känner att jag måste fixa vardagsrummet i lägenheten nu, funderar på om man kunde t.ex sätta upp nåt ramverk som är kanske 1meter högt runt väggarna, ca 15-20mm ut från väggen, lägga i isolering typ nån markskiva eller isolerskiva av fastare modell, och sen sätta textil över det hela och några lister som täcker skarvar... sen då nån fräsch tapet på den del av väggen som blir över... nån som förstår vad jag menar? kan det bli bra? nån som sett eller gjort nåt liknande?
så att man då får ljuddämpande funktion och så ser det snyggt ut och inte så kalt på väggarna.

vanlig panel känns väl inte riktigt som det passar? och sen att få fast det på betongväggar, lim kanske hm...

idéer?

Postad 29 July 2005 - 21:20

Unregisteredc9540265
  • Unregisteredc9540265
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
EngelholmAudio på Hififorum har gjort precis det du beskriver och har utförlig byggbeskrivning på det :
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=29601

Ser mycket snyggt ut.

Postad 31 July 2005 - 10:37

treb
  • treb
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
"nån som sett eller gjort nåt liknande?"

Jodå! Har efter många år kommit på att akustiken är viktigare än hur bra prylarna är.

Jag och polaren byggde så kallade superchunks. En superchunk är en ställning som man bygger i 45-gradig vinkel och som möter två hörnväggar. Mina superchunks är gjorda av markskivor som jag först skurit exakt på mitten. Efter det skär jag ytterliggare av dem diagonalt två gånger. Då har jag fyra bitar på en 60cm-skiva. De trekanterna lägger jag in med spetsen inåt i hörnet i ställningen och fyller upp ända till taket. Ställningen är dessutom utbyggd inåt i rummet för att ytterliggare kunna dämpa. Nu planeras det på att bygga stapelbara korgar för ännu större trekanter. Om man skär av en mineralullskiva bara fyra gånger på diagonalen får man bitar som har 80 cm stor yta utåt i rummet, om du förstår vad jag menar. Nuvarande bitars yta som pekar utåt i rummet är bara 40cm. Jag kunde få ut 16 bitar på varje mineralullsskiva. 25 stycken bitar täcker ett hörn från golv till tak. Ovanför mitt vardagsrumsfönster påpekade polaren att man kunde nyttja hela vägen. Så blev det också.

De riktigt stora trekanterna kommer jag att ha bakom soffan. Då jag har dipolhögtalare kan jag inte täcka hela bakväggen med mineralull. Då skulle diskanten försvinna och inte reflekteras tillbaks till örat.

Fronten av rummet kommer att dämpas ytterliggare i tak och på vägg. Jag vill ha ett minimum av reflexer från subben så att det blir rejält tajt.

Postad 03 January 2006 - 16:51

EngelholmAudio
  • EngelholmAudio
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

EngelholmAudio på Hififorum har gjort precis det du beskriver och har utförlig byggbeskrivning på det :
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=29601

Ser mycket snyggt ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack! :P :P

Postad 03 January 2006 - 18:33

Unregistered0c979212
  • Unregistered0c979212
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
tjena annars något som är otroligt snyggt är någon som finns hos orac decor dem har hela paneler,romerska pelare listverk allting som man kan dekorera hus med otroligt snyggt jag har använt deras lister i mitt biorum samt att nästan alla deras lister kan man få helt mjuka så man kan böja dem runt vad som.

du kan titta lite på http://www.oracdecor.com/

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.