Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung UE55F8005 och Comhem digitaltv

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 juli 2013 - 12:35

Hilken
  • Hilken
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej.

Har precis införskaffat mig en Samsung UE55F8005.
Installerade den igår och till en början inga problem.
Men efter ca en halvtimme försvann mina digitala kanaler från Comhem.

Med CA-modul istoppad så har jag dock de fria kanalerna SVT1, SVT2, TV4 och Barnkanalen.
Med CA-modul urtagen har jag även TV6 och Comhem-kanalen, dock när jag stoppar i modulen fryser bilden och jag för felmeddelande: "Kan ej visa CI-tjänster".
Detta tycker jag är konstigt.

Allt fungerade klockrent med min gamla TV.
Har prövat allt känns det som men inget funkar:
  • Ny antennsladd
  • Annan modul
  • Återställning
  • Ny kanalsökning
  • Dragit ur strömmen
  • Etc
Har även plockat ned min Samsung (d-serien) från sovrummet och testat och den fungerar alldeles utmärkt med CA-modulen och samma antennsladd.

Har varit i kontakt med Comhem och efter en massa kanalbytande hit och dit skickade han ärendet vidare men det tror jag inte kommer leda någonstans.

Någon som har samma problem med nyare Samsung apparater och Comhem?
Eller har någon lösning på problemet?

#2

Postad 28 juli 2013 - 13:08

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0

Hej.

Har precis införskaffat mig en Samsung UE55F8005.
Installerade den igår och till en början inga problem.
Men efter ca en halvtimme försvann mina digitala kanaler från Comhem.

Med CA-modul istoppad så har jag dock de fria kanalerna SVT1, SVT2, TV4 och Barnkanalen.
Med CA-modul urtagen har jag även TV6 och Comhem-kanalen, dock när jag stoppar i modulen fryser bilden och jag för felmeddelande: "Kan ej visa CI-tjänster".
Detta tycker jag är konstigt.

Allt fungerade klockrent med min gamla TV.
Har prövat allt känns det som men inget funkar:

  • Ny antennsladd
  • Annan modul
  • Återställning
  • Ny kanalsökning
  • Dragit ur strömmen
  • Etc
Har även plockat ned min Samsung (d-serien) från sovrummet och testat och den fungerar alldeles utmärkt med CA-modulen och samma antennsladd.

Har varit i kontakt med Comhem och efter en massa kanalbytande hit och dit skickade han ärendet vidare men det tror jag inte kommer leda någonstans.

Någon som har samma problem med nyare Samsung apparater och Comhem?
Eller har någon lösning på problemet?

Har du provat att ta ut själva modulhållaren och sen trycka tillbaks den igen ?
Har hjälpt mig en gång då kontakterna i modulhållaren inte fick riktig kontakt.

Redigerat av Unregistered4bb67943, 28 juli 2013 - 13:12.


#3

Postad 28 juli 2013 - 13:12

Hilken
  • Hilken
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jajamen. Det är provat...

#4

Postad 28 juli 2013 - 13:17

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0

Jajamen. Det är provat...

Kanske är fel på den ? Har du provat att byta ut den med eller ?
Testa den från din din andra samsung tv om den nu passar.

Redigerat av Unregistered4bb67943, 28 juli 2013 - 13:19.


#5

Postad 28 juli 2013 - 13:23

Hilken
  • Hilken
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Har även bytt själva adaptern då jag råkade ha sönder plastgrejen som "låser fast" den. Så den är utbytt mot en ny och ingen skillnad.

#6

Postad 28 juli 2013 - 19:03

mnilsson519
  • mnilsson519
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej!

Jag sitter med precis samma problem verkar det som. Har också en Samsung UE55F8005 med inbyggd box och ComHem. Mina idéer börjar också ta slut här. Har provat allt det du skrivit men ingen framgång. Just nu testar jag att låta TV:n vara igång på SVT1 en timme enligt instruktioner i broschyr från ComHem men jag är dock skeptisk till att det kommer lösa det, men man vet aldrig. Jag fick också in en del kanaler igår men nu får jag bara in Must Carry kanalerna. ComHem anger ju på sin hemsida att de stödjer UE55F8005 modellen så det blir snart deras problem att lösa.

#7

Postad 28 juli 2013 - 19:43

Hilken
  • Hilken
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
mnilson519, funkar 6an och Comhem kanalen (20) för dig när du har modul och programkort i?

Hat du felanmält till Comhem?

#8

Postad 28 juli 2013 - 21:02

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0
Ni kanske vet det redan, men i alla fall. Tänk på att CI-modul och kort måste vara parade för att det ska fungera. Det är inte alla tekniker på Comhem som är medvetna om detta har jag märkt så man kan behöva be dom att kontrollera att kort och den specifika modul man använder verkligen är parade, dvs. serienumret på modulen ska vara hopparat med kortnummer.

@Hilken, i ditt fall så låter det som att det är något fel med mottagaren eftersom det fungerade som det skulle den första halvtimmen. Hur ser det ut i menyn för CI-modulen? För att hitta den i menyn, gå till "Mottagning/Common Interface/CI-meny". Där ska det finnas diverse info om CI-modulen som sitter i TVn samt information om abonnemanget från Comhem. Finns det ingen information så betyder det att TVn inte får kontakt med CI-modulen och finns det anledning att misstänka att det är ett hårdvarufel.


#9

Postad 28 juli 2013 - 21:22

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Det är ett känt problem hos Samsung att modellen tappar ca-modulen efter en stund. Kan fungera felfritt i flera dagar men så kan ca-modulen försvinna men dyka upp igen efter några timmar eller dagar. Upplevde samma problem men bytte tv till ett annat märke och därefter fungerat felfritt.

#10

Postad 28 juli 2013 - 21:42

Hilken
  • Hilken
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Ni kanske vet det redan, men i alla fall. Tänk på att CI-modul och kort måste vara parade för att det ska fungera. Det är inte alla tekniker på Comhem som är medvetna om detta har jag märkt så man kan behöva be dom att kontrollera att kort och den specifika modul man använder verkligen är parade, dvs. serienumret på modulen ska vara hopparat med kortnummer.

@Hilken, i ditt fall så låter det som att det är något fel med mottagaren eftersom det fungerade som det skulle den första halvtimmen. Hur ser det ut i menyn för CI-modulen? För att hitta den i menyn, gå till "Mottagning/Common Interface/CI-meny". Där ska det finnas diverse info om CI-modulen som sitter i TVn samt information om abonnemanget från Comhem. Finns det ingen information så betyder det att TVn inte får kontakt med CI-modulen och finns det anledning att misstänka att det är ett hårdvarufel.


Kortet är parat med modulen så det ska inte vara problemet.
Har en massa info om modulen och abonnemanget från Comhem så TVn verkar ju ha kontakt med modul och kort men den "släpper" inte igenom mina kanaler...

Det är ett känt problem hos Samsung att modellen tappar ca-modulen efter en stund. Kan fungera felfritt i flera dagar men så kan ca-modulen försvinna men dyka upp igen efter några timmar eller dagar. Upplevde samma problem men bytte tv till ett annat märke och därefter fungerat felfritt.


Hmmm... ska kontakta Samsung imorgon och se vad de har att säga. Vill inte byta TV för är nöjd med bildkvalitet i övrigt... synd bara att man inte har några kanaler...

#11

Postad 28 juli 2013 - 22:19

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0
Eftersom TVn har kontakt med CI-modulen så är det inget fel i gränssnitt mellan CI-modul och TV. Gissar att du redan provat att återställa TVn till ursprungsläge, gjort ny kanalsökning samt uppgraderat programvaran i TVn till senasteversionen, har för mej att det är 1106.

#12

Postad 28 juli 2013 - 22:22

Hilken
  • Hilken
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Laddade precis ned firmware 1106 och skall testa det.
Måste man alltid uppdatera TVns firmware via USB, det täcks inte in av när man söker efter uppdateringar i TVns meny?

#13

Postad 28 juli 2013 - 22:41

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0
Nä, det brukar inte fungera att uppgradera den vägen. Det verkar som att Samsung inte gör uppdateringarna åtkomliga den vägen utan man får använda USB i stället. Har du provar att återställa TVn till fabriksläge?

Redigerat av Arngrim, 28 juli 2013 - 22:43.


#14

Postad 29 juli 2013 - 09:35

mnilsson519
  • mnilsson519
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

mnilson519, funkar 6an och Comhem kanalen (20) för dig när du har modul och programkort i?

Hat du felanmält till Comhem?


6:an och ComHem kanalen fungerar inte med modul och programkort i.
Pratade precis med ComHem kundtjänst och vi testade att dra ur modul och programkort när tv:n var igång och fick meddelandet "kodad signal" sedan satte jag i kortet igen när tv:n var igång och fick meddelandet "Samsung TV följer standarden CI+ 1.3. När TV:n visar den kodade signalen kan det bero på versionsproblem för CI+ 1.3" Vi kom fram till att jag skulle kontakta Samsung kundtjänst om detta. Min nuvarande firmware är 1103 så jag skall också testa att uppgradera till senaste innan jag ringer Samsung. Fungerar dock inte via inbyggd uppdateringstjänst under supportmenyn så skall också testa via USB.

#15

Postad 29 juli 2013 - 10:08

Hilken
  • Hilken
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Uppgraderade precis till firware 1106 och kanalerna är tillbaka!
Puuuh... hoppas att de inte försvinner igen bara...

#16

Postad 29 juli 2013 - 10:17

TvGeekojaa
  • TvGeekojaa
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Tänk på att elgiganten har världens bästa deal på digital-tv och bredband med com hem. 99:- i startavgift alla kanaler i 2 mån och CI+ modul ingår, ingen bindningstid , ingen uppsägningstid.

#17

Postad 29 juli 2013 - 10:42

mnilsson519
  • mnilsson519
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Uppgraderade precis till firware 1106 och kanalerna är tillbaka!
Puuuh... hoppas att de inte försvinner igen bara...

Kanalerna är tillbaka här också efter uppgradering till 1106

#18

Postad 29 juli 2013 - 22:04

Hilken
  • Hilken
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Har upptäckt att kanal 10 och SVT2 HD (86) inte funkar för mig med firmware 1106.
Det var ett steg i rätt riktning fast inte fullt ut med denna uppdatering...

Ska man skylla detta på Samsung eller Comhem?

Redigerat av Hilken, 29 juli 2013 - 22:06.


#19

Postad 01 augusti 2013 - 09:53

mnilsson519
  • mnilsson519
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Har upptäckt att kanal 10 och SVT2 HD (86) inte funkar för mig med firmware 1106.
Det var ett steg i rätt riktning fast inte fullt ut med denna uppdatering...

Ska man skylla detta på Samsung eller Comhem?


Så länge du ser att TV:n får kontakt med både CA modul och programkort skulle jag säga att det är comhems problem. Själv har jag returnerat min CA modul till comhem eftersom vi inte fick in fler kanaler än 1,2,4,6 även efter 1106 uppdateringen gjordes(fungerade bara en liten stund) I mitt fall ser det ut att vara "pairing" problem mellan programkort och CA modul så jag skall förhoppningsvis få ett nytt inom några dagar.

#20

Postad 01 augusti 2013 - 14:37

Sture Wolf
  • Sture Wolf
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Kan man titta på de fria kanalerna SVT1 kanal 2 med bara clmodul utan programkort i tv:n ?

#21

Postad 24 augusti 2013 - 12:56

toja4895
  • toja4895
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hejsan!

Nån som hittat en lösning?
Har just köpt en 55F8005 och har samma problem.
Kortet verkar fungera då det lirar i en extern box.
Har bytt CI-modulen också utan förbättring.
Firmware på tv'n är 1107...

/Tobbe


#22

Postad 25 augusti 2013 - 22:55

jimpaface
  • jimpaface
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
har samma problem på min 55F8005 med comhem ci+ verkar som kanalerna försvann efter uppgradering till 1107.

#23

Postad 26 augusti 2013 - 12:02

Hilken
  • Hilken
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Efter uppgradering till 1106 från 1102 som TVn levererades med löstes mitt problem.
Fungerar även efter uppgradering till 1107.

#24

Postad 26 augusti 2013 - 23:08

jimpaface
  • jimpaface
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Efter uppgradering till 1106 från 1102 som TVn levererades med löstes mitt problem.
Fungerar även efter uppgradering till 1107.


Det fungerade några dagar för mig efter uppgradering till 1107.

#25

Postad 27 augusti 2013 - 17:20

toja4895
  • toja4895
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har ringt samsung-supporten som ska skicka en tekniker...
Dom sa att det varit mycket problem med ci+ modulen från Comhem
Surt men tycker bilden är grym så jag ska ge det ett försök innan jag lämnar tillbaka den, förhoppningsvis fixar dom det.

#26

Postad 29 augusti 2013 - 20:48

jimpaface
  • jimpaface
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Har ringt samsung-supporten som ska skicka en tekniker...
Dom sa att det varit mycket problem med ci+ modulen från Comhem
Surt men tycker bilden är grym så jag ska ge det ett försök innan jag lämnar tillbaka den, förhoppningsvis fixar dom det.


väntar också på tekniker nu, hoppas dom löser det!

#27

Postad 30 augusti 2013 - 20:22

mnilsson519
  • mnilsson519
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Kanalerna är tillbaka här också efter uppgradering till 1106


Nu har jag till slut fått ordning på min Samsung 55F8005. Jag fick strul även efter 1106 uppdatering efter ett tag. Det slutade med att jag fick hem en tekniker från Samsung som bytte hela moderkortet i TV:n och sedan dess har det fungerat tillsammans med 1107 uppdatering. Enligt teknikern från Samsung är det något de brottas med och inte riktigt vet exakt vad det är. Verkar vara ett rent produktionsfel. Det var inget fel på "pairing" av programkort och modul efter tester gjorda av ComHem. Hoppas det löser sig för er andra också.

#28

Postad 30 augusti 2013 - 21:07

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Min 8005a funkar kanon och har gjort det från första början. Jag har dock inte uppgraderat till 1107. Vad tror ni? Ska man strunta i det? Vill ju inte ha strul med Comhem-kortet.

#29

Postad 01 september 2013 - 16:55

jimpaface
  • jimpaface
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Min 8005a funkar kanon och har gjort det från första början. Jag har dock inte uppgraderat till 1107. Vad tror ni? Ska man strunta i det? Vill ju inte ha strul med Comhem-kortet.


Vänta med 1107, jag fick problem när jag gick från 1106->1107. Hade tekniker från Samsung hemma i fredags som löste problemet åt mig. Ändrade en inställning för ca-modulen i service menyn.

#30

Postad 20 september 2013 - 00:13

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

  • 423 inlägg
  • 0
Vad har ni för inställningar när ni kör tv-spel på tvn? Tycker att vad jag än ställer in så hackar bilden vid snabba rörelser.
Håller på kör GTA V på min xbox360 nu, och det ser hemskt ut när man kör bil tex. Har försökt att ställa in bilden till "Gamemode", och även döpt om HDMI porten under source till PC, men jag blir inte riktigt nöjd med hur bilden ter sig.
Nån som kan rekommendera dom mest optimala bild inställningarna för tv-spel?

#31

Postad 20 september 2013 - 07:11

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Vad har ni för inställningar när ni kör tv-spel på tvn? Tycker att vad jag än ställer in så hackar bilden vid snabba rörelser.
Håller på kör GTA V på min xbox360 nu, och det ser hemskt ut när man kör bil tex. Har försökt att ställa in bilden till "Gamemode", och även döpt om HDMI porten under source till PC, men jag blir inte riktigt nöjd med hur bilden ter sig.
Nån som kan rekommendera dom mest optimala bild inställningarna för tv-spel?


Har du valt 1080p i din Xbox? När jag kopplade in min till min nya Samsung så var bilden sådär... den var inställd på någon konstig upplösning men efter att jag ändrade till 1080p så BAM blev det kanon!

#32

Postad 20 september 2013 - 07:16

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Vill inte sno tråden men jag vill samtidigt inte starta en ny:

Jag har en
Samsung 46" Smart LED-TV UE46F5305

Skaffade den igår och försökte installera kanalerna via COMHEM. Men jag får upp "KODAD SIGNAL" när jag tittar på allt förutom 1:an och 2:an typ. Jag hittar en del gamla trådar om detta men vet inte om det är Samsung som ska hjälpa mig eller om det är Comhem.
Hur parar jag mitt kort med CA-modulen? Eller är det en tekniker som krävs?

#33

Postad 20 september 2013 - 11:51

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Det verkar som att jag måste para ihop kortet med modulen enligt deras support. Ska testa det ikväll.

#34

Postad 26 september 2013 - 15:50

andreas.h
  • andreas.h
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hej alla,

Jag har 55"-varianten sen i somras och första månaden fungerade allt perfekt, sen fick jag samma problem som har nämnts i tråden. I mitt fall fungerade i princip bara SVT1, SVT2 och TV4.

Sen dess har jag felanmält och provat allt man kan tänka sig men istället för att dra den historien - det som till slut löste mitt problem var att ringa Samsung Service direkt på 08-590 99 150.

Teknikern som kom hem tog upp service-menyn, ändrade ett (!) värde som hade med signalmottagning att göra och direkt började allt fungera igen! Det hela tog cirka 10 sekunder...

Så i mitt fall var det inte fel på Com Hem-modulen, det var inte fel på Samsungs plastgrej man monterar modulen i, det var inte fel på moderkortet och vilken mjukvara jag hade spelade inte heller någon roll. Det var ett värde som ändrats gällande signalmottagning och det lät som ett känt fel.

Lycka till! :)

#35

Postad 08 januari 2014 - 21:03

smurfarna
  • smurfarna
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Nu krånglar comhems ca-modul i tv´n.
Efter att fungerat felfritt sedan 20dec-13 till 6jan-14, står det nu kodad signal på alla kanaler som ingår i abonnemanget.
Förutom 1,2,4,6. tar jag ur kortet ur tvn står det fortfarande kodad signal, får inte heller upp common interface, är gråmarkerat.
Ringde till comhems kundtjänst det skulle prova skicka ut signal igen, det löste inte problemet. Provar samma ca-modul i min gammal samsung 32c530,
verkar inte fungera där heller, har ca modulen gett upp eller har alla inbyggda tvboxar pajat.

#36

Postad 23 januari 2014 - 22:45

smurfarna
  • smurfarna
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Nu krånglar comhems ca-modul i tv´n.
Efter att fungerat felfritt sedan 20dec-13 till 6jan-14, står det nu kodad signal på alla kanaler som ingår i abonnemanget.
Förutom 1,2,4,6. tar jag ur kortet ur tvn står det fortfarande kodad signal, får inte heller upp common interface, är gråmarkerat.
Ringde till comhems kundtjänst det skulle prova skicka ut signal igen, det löste inte problemet. Provar samma ca-modul i min gammal samsung 32c530,
verkar inte fungera där heller, har ca modulen gett upp eller har alla inbyggda tvboxar pajat.

'

Felet var modulen köpte en ny och nu funkar allt..

#37

Postad 20 oktober 2014 - 10:52

lenny1000
  • lenny1000
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har samma problem. Satte in modulen igår och alla kanaler funkade. När jag några timmar senare på kvällen satte på TVn så funkade bara 1, 2, 4 osv.. Har testat att uppdatera firmware, funkade inte. Nåt mer jag kan göra eller måste jag ringa Samsung?

#38

Postad 29 oktober 2015 - 11:31

andyman
  • andyman
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Fick förra veckan problem med min 1,5 år gamla tv som inte längre klarar av att visa HD kanaler. Helt plötslig så försvann bilden och texten "Kan ej visa CI-tjänster-Kontrollera att modulen fungerar på rätt sätt" kommer upp på skärmen. Kanalerna som sänds i icke HD funkar som vanligt. Det är Canal Digital som levererar kanalerna via en CI-modul som sitter direkt i tv´n. Om jag flyttar kortet till min dreambox så avkodas alla kanaler perfekt. Har även testat med en annan CI-modul och inte heller denna fungerar i min TV.

Har varit i kontakt med CD´s support och enligt dom så verkar allt ok från deras sida. Testade även att para ihop korte/modul igen.

När jag var i kontakt med Samsung så rekommenderades jag att uppdatera mjukvaran och återställa TV´n. Då detta ej hjälpte så skulle dom skicka en ny adapter som sitter mellan tv och ci-modul och denna ficka jag idag. Bytte denna och även detta var resultatlöst. Ringde då återigen Samsung som nu hänvisar till CD :-(





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Låda 2
    DPC
    2024-05-03 07:22:55
  • Nya duken, låda 1
    DPC
    2024-05-03 07:22:16
  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.