Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha DVD-S540

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 april 2004 - 16:12

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa denna spelaren dels för att den har progressive scan dels för att jag redan har reciever från Yamaha någon som vet om den är bra eller ska man satsa på någon annan ? ska ha den till en Epson EMP-TW200

#2

Postad 29 april 2004 - 16:20

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

  • 1 219 inlägg
  • 0
Om du inte har alltför bråttom så skulle jag vänta på den nya DVD-S550 som kommer i juli. Priset blir ungefär lika, kanske lite lägre t.o.m.

#3

Postad 29 april 2004 - 16:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Inte Yamaha 540 iaf. Tycker inte den gör mkt, om ens något, rätt, se mitt inlägg här t.ex.

Nu kan det iofs vara så att min spelare hade en gammal firmware men jag skulle ändå inte vilja rekommendera den. Tråkigare spelare får man leta efter. ;)

Eventuellt så kan kanske sonys 730 och den ännu billigare 590 vara bra budget alternativ. Har dock inte sett dem själv utan endast "läst till mig" att de ska vara klart godkända när det gäller bilden. Å andra sidan har det ju även kommit en del rapporter om att de är väldans känsliga för repor...

Snäppet över det finns ju H/K DVD22. Ett bra köp helt enkelt, se tråden ovan. Men då får du ju räkna med att lassa upp 2.5 -> 3 K kronor.

En annan maskin som verkar spännande är Teac DV-7D. Verkar ha riktigt bra deinterlaceing. Vet dock inte vad den kostar i Sverige eller om den ens går att få tag på här... :)

Sen ska man ju inte glömma ching-chong lirarna! ;) Finns ju spaltmeter med info om Yamakawa och NorthQ och allt vad de heter.

#4

Postad 29 april 2004 - 16:41

FreddanB
  • FreddanB
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0
Bra då har jag bestämt mig
Det blir en H/K DVD22 den verkar gå hem i alla läger har tom fått ok av tanten hemma *färgen va ok* så då får det bli en sån :) tack alla för era snabba svar

#5

Postad 29 april 2004 - 16:46

Korvis
  • Korvis
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
När det gäller H/K:s konstruktions kvalitet kan jag bara säga..blää!
Vet iofs inte hur det är med DVD spelarna, men jag har avverkat två CD-spelare som båda blivit utbytta pga att de strulade. Har därför bestämt mig för att aldrig mer köpa DVD/CD från H/K. Förstärkarna är däremot robusta.
Ville bara få detta sagt :)

#6

Postad 29 april 2004 - 16:49

Unregistered5bf1cbd5
  • Unregistered5bf1cbd5
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Har varit kontakt med Fyndbörsen om den nya DVD-S550 o fick följande svar:

"Priset är ej satt men blir ca 1995:-
Förbokar ni så kan vi erbjuda priset: 1790:-
Tyvärr kommer denna ej förrän i Juni/Juli"
MVH Olle

Kunde inte låta bli så jag förbokade.

#7

Postad 29 april 2004 - 17:03

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Svar på topicfråga - NEJ!

Mvh JB

#8

Postad 29 april 2004 - 19:04

Unregistered033e7e6c
  • Unregistered033e7e6c
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Test av 540. En del av dem er meget goda. :)

http://www.audiorevi...61_1587crx.aspx

http://www.cine4home...ha_DVD-S540.htm

http://www.whathomec...p?reviewid=3540

http://www.whatvideo...p?reviewid=3704

http://www.areadvd.d...hadvds540.shtml

#9

Postad 29 april 2004 - 20:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Test av 540. En del av dem er meget goda. ;)

http://www.audiorevi...61_1587crx.aspx

http://www.cine4home...ha_DVD-S540.htm

http://www.whathomec...p?reviewid=3540

http://www.whatvideo...p?reviewid=3704

http://www.areadvd.d...hadvds540.shtml

Hehe, de där länkarna visade tydligare än någonsin att DVD540 INTE är ett val för trådskaparen. ;)

TW200 är en projektor med icke-optimal deinterlaceing så därför bör man para denna projje med en BRA progressiv spelare.

T.ex Cine4homes test, en 4:a i deinterlaceing! Haha, sämsta jag sett! :D (deras betyg innebär att lägre = bättre)

edit: Samma sajt ger förövrigt Sony 730 betyget 1.3 för deinterlaceingen. Mkt, mkt bra! :) Länk

Redigerat av pacman, 29 april 2004 - 20:56.


#10

Postad 29 april 2004 - 21:31

Korvis
  • Korvis
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Hembiobutiken skriver så här om 540:

"Efter att ha gjort en snabbtest kan vi bara konstatera att den progressiva bilden håller mycket hög kvalitet."
:)

#11

Postad 29 april 2004 - 21:34

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Hembiobutiken skriver så här om 540:

"Efter att ha gjort en snabbtest kan vi bara konstatera att den progressiva bilden håller mycket hög kvalitet."
:)

Det kallas för reklam... ;) Har du någonsin sett en butik som skriver typ "efter vår test kunde vi konstatera att denna DVD inte ger bra bild, men köp den ändå"... ;)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 29 april 2004 - 21:37.


#12

Postad 29 april 2004 - 21:52

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Kan ju också länka till min tråd med jämförelse mellan Yamaha:n och H/K 22:
https://www.minhembi...showtopic=60791

Så dålig som många vill påskina är den verkligen inte. Verkligen inte. :) Självklart beror det på vad man har för projje, men på min projje så är skillnaderna marginella mot betydligt dyrare spelare, t.ex. DENON DVD-3800.
Men, som mitt test utvisade så är den H/K jag hade hemma "renare" i signalen (mindre ghosting bl.a.). Skillnaden i deinterlacing på filmbaserat material är marginell, men till fördel för H/K:n då man kör den i MOVIE-läge.
Skillnaden är färgåtergivning, omfång m.m. är helt klart inom justerbara marginaler...
Alltså, H/K 22 är något bättre än Yamaha S540. Värt 1000-1200 spänn extra? Det beror på vad man har för projje skulle jag vilja säga.

#13

Postad 29 april 2004 - 21:58

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Så dålig som många vill påskina är den verkligen inte. Verkligen inte. :) Självklart beror det på vad man har för projje, men på min projje så är skillnaderna marginella mot betydligt dyrare spelare, t.ex. DENON DVD-3800.

Vem har skrivit att den är dålig? Tråden handlar ju om denna Yamma-spelare är något för trådskaparen med sin projje och det har många svarat på... ;) D v s - att det finns bättre alternativ.

Mvh JB

#14

Postad 29 april 2004 - 22:10

Korvis
  • Korvis
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Hembiobutiken skriver så här om 540:

"Efter att ha gjort en snabbtest kan vi bara konstatera att den progressiva bilden håller mycket hög kvalitet."
;)

Det kallas för reklam... ;) Har du någonsin sett en butik som skriver typ "efter vår test kunde vi konstatera att denna DVD inte ger bra bild, men köp den ändå"... :D

Mvh JB

Ligger ju lite i det du säger, men grabbarna på Hembiobutiken är jävligt seriösa och jag tror inte de hade tagit i så pass, om de inte tyckt den va bra..

Har haft en hel del kontakt med de via mailsupport och de är ju hemma på området. Sen måste man givetvis väga in priset i sammanhanget. För under 2000 är nog bilden trots allt rätt godkänd? :)

#15

Postad 29 april 2004 - 22:16

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Korvis - Helt klart, men då till rätt projje!

Hembiobutiken hör till de mer seriösa...men det är också viktigt att vi som konsumenter inte tror på allt som skrivs. Detta forum är ju trots allt till för att ifrågasätta säljarargument - inte att stärka dem... :)

Tyvärr märker man av allt mer "generella" omdömen och direkt avskrivna tillverkarfraser även på entusiaststartade internetbutiker. Säkert mkt på grund av att fler kunder innebär mindre tid till annat.

Sorry nu hamnade vi lite ur OT...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 29 april 2004 - 22:21.


#16

Postad 29 april 2004 - 22:28

Korvis
  • Korvis
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Du har så rätt, JB :)

Edit: men Hembiobutiken har fortfarande gott om tid för sina kunder iaf...svarar på mail även på helger, å det är "top-rank" (OT)

Redigerat av Korvis, 29 april 2004 - 22:29.


#17

Postad 30 april 2004 - 08:08

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
pacman>> Ang. 4:an på Cinema4home-testen... Är ingen stjärna på tyska, men jag lät AltaVista översätta följande utdrag:

Om deinterlacing av videobaserat material:
De-Interlacing of video material video material is converted properly from the Yamaha DVD-S540 into the progressive standard. The missing lines appropriately interpolated with good sharpness. Also with fast movements no inadvertent artifacts show up e.g. fraying.


Alltså tvärtemot vad du kom fram till i din test och precis vad jag har kommit fram till - att deinterlacing av videobaserat material fungerar helt ok.


Om deinterlacing av filmbaserat material:
Here two successive half-images, which result in a cinema picture in each case, must with one another "verflochten" become. Calculated in this discipline the Yamaha DVD-S540 disappoints clearly: The internal De-Interlacer seems to have no special film mode. The film pictures are not akkurat "rekonstruiert", separate, as in the video mode, computed from only one half-image. The negative consequences are numerous: The maximally possible sharpness representation of film DVDs is not used. The shown "Vollbilder" do not correspond to the cinema original. Particularly this becomes with fine structures clearly, it shows inadvertent interference effects. Small details work jerkily and show clear edge flares. Particularly serious the moderate De-Interlacing is noticeable with vertical movements: Here straight mentioned artifacts strengthen again clearly. Small picture elements "zittern" over the screen. The De-Interlacer does not offer any manual adjustment possibilities, in order to adapt the interpolation on the pictorial material. Simple film/video conversion would be here minimum. The progressive characteristics of the Yamaha DVD-S540 are to be evaluated therefore altogether at best with sufficient. The standard is again and it gives still few vergleichsmoeglichkeiten for the final consumer, but nearly everything so far on the market available competition products offers here better results, also in the lower preisklasse (e.g. Sony or Amisos).


Alltså tvärtemot vad iaf jag har kommit fram till med mitt test, som även delvis kan påvisas i mitt galleri om man kikar på videon med de "rullande Star Wars texterna" och "Moving Zone Plate".

Efter att också ha hört flera som har klagat över dålig och missljudande mekanik i Yamaha:n, något som jag inte alls har märkt av - så är en sak helt solklar tycker jag:
Yamaha har haft problem med kvalitetskontrollen på produktionen av denna spelare. Det skiljer uppenbarligen väldigt mkt mellan olika exemplar. Skulle inte förvåna mig om det t.o.m. sitter olika deinterlacingchip i olika ex. :)

#18

Postad 30 april 2004 - 08:10

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Jag har också svårt att tänka mig att den största bristen på mitt ex., nämligen de kraftiga ringing- och ghostingeffekterna på komponentutgången återfinns på alla ex. av denna spelare. Har faktiskt inte hört någon annan nämna dem.
Så de har nog haft otroligt ojämn kvalitet på denna modell.

Det kan alltså vara värt, om man nu vill ha en billig PS-spelare från Yamaha, att noga testa sitt ex. och sedan be att få det utbytt om man upptäcker något av de problem som vissa spelare verkar ha...

#19

Postad 30 april 2004 - 09:30

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
Problem och problem, det är ju progressiv bild, men väldigt orolig sådan. Det beror ju på hur kräsen man är och vad man har för referenser. 540 gör jobbet PRECIS lika bra som Z2:ans inbyggda de-interlacer, dvs käpprätt åt ****.

#20

Postad 30 april 2004 - 11:01

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
nurfen>> Fast min ger inte en "väldigt orolig" progressiv bild. Det är ju det som är min poäng... Det verkar skilja kraftigt mellan olika exemplar. Den har ju faktiskt fått bra recensioner också, dessa recensenter har troligen fått bättre exemplar.

Titta i mitt galleri så ser du den minimala skillnaden mellan deinterlacingen på Yamaha:n och H/K DVD-22:s fina MOVIE-mode.
I Auto-läge på H/K:n finns inga skillnader alls mellan den och min Yamaha. Jag lovar. Hårdtestade dem i helgen.

Alltså... Det skiljer tydligen mkt mellan olika ex. av Yamaha:n.

#21

Postad 30 april 2004 - 12:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

pacman>> Ang. 4:an på Cinema4home-testen... Är ingen stjärna på tyska, men jag lät AltaVista översätta följande utdrag:

Om deinterlacing av videobaserat material:
De-Interlacing of video material video material is converted properly from the Yamaha DVD-S540 into the progressive standard. The missing lines appropriately interpolated with good sharpness. Also with fast movements no inadvertent artifacts show up e.g. fraying.


Alltså tvärtemot vad du kom fram till i din test och precis vad jag har kommit fram till - att deinterlacing av videobaserat material fungerar helt ok.


Hehe, jag såg det igår natt men det va för trött för att kommantera det här. Det är ju väldigt skumt! :) Körde med både PAL och NTSC videobaserat material, det var verkligen helt otittbart! Det handlade verkligen inte om nån uppskalning av halvbilder. Näe, slumpmässigt kombinerande av fields bara (H/K i film läge med sånt här material påminner rätt mkt om Yamman)

Alltså tvärtemot vad iaf jag har kommit fram till med mitt test, som även delvis kan påvisas i mitt galleri om man kikar på videon med de "rullande Star Wars texterna" och "Moving Zone Plate".


Vilket är exakt det motsatta vad jag kom fram till. I några filmer, inte alla, såg det exakt ut som Cine4Home beskriver. Skulle jag med lätthet kunna påvisa med screenshots (om jag hade haft Yamman kvar vill säga :) ).

Titta i mitt galleri så ser du den minimala skillnaden mellan deinterlacingen på Yamaha:n och H/K DVD-22:s fina MOVIE-mode.
I Auto-läge på H/K:n finns inga skillnader alls mellan den och min Yamaha. Jag lovar. Hårdtestade dem i helgen.


Hehe. Isf ger även olika H/K-spelare väldigt olika bilder. :D För mig är det nämligen, på vissa filmer, STOR skillnad mellan "auto" och "film"-läget.

Och ja, "auto" på H/K och Yamman ger väldigt lika bilder. Men till "film" är skillnaden allt annat än minimal.

Denna skillnad kanske kan bero på att vi inte kör med exakt samma material, framförallt att jag gör med PAL och du blandat NTSC o PAL.

Tebaks till 540:

Slutsats: Vi har 3 olika resultat från tre olika "tester".
Test 1 (pacman): Video - Uselt(combing) Film: Vissa filmer ger inte äkta progressiv bild.
Test 2 (cine4home): Video - Helt ok, uppskalning av halvbilder Film: Även här uppskallning av halvbilder, dvs inte äkta progressiv bild
Test 3 (arioch): Video - samma som test 2 Film - Helt ok? Äkta progressivt?

Hmm, kanske är det så enkelt att det rör sig om tre olika firmwares? :D

Eller kan projjarna verkligen påverka så mkt? Njae, deinterlaceingen borde ju märkas samma sätt oavsett proj.

Lustigt nog ger mina tester att de måste vara riktigt rutten programvara i min yamma, typ:
if filmdetected = TRUE then
Use(Videodeinterlace); /*scale fields */
else
Use(Filmdeinterlace); /*combine fields*/

Haha, sjukt! :P

Men som sagt, JAG skulle ändå inte rekommendera Yamman, oavsett deinterlaceing. Tycker dess övriga bitar (handhavande, utseende, cd-ljud) var så pass tråkiga att jag glädjeligen skulle pröjsa en tusenlapp till på roligare grejjer. But hey, thats me. :D

Redigerat av pacman, 30 april 2004 - 12:06.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.