Jag gjorde en sökning som hastigast och snappade upp följande länkar:Vore faktiskt kul om man kunde starta en tråd enbart om kameror med bildstabilasatorer, hur de egentligen funkar, med fysiska bilder, och diskussioner kring hur olika märken klarar av denna funktion.
För om denna funktion fungerar bra, dvs inte bara anpassar typ bländare/slutare/ISO likt ett mer avancerat och underexponerande "nattfoto-läge" för att få så skakfria inställningar som möjligt är funktionen en välsigselse för dessa lite billigare digitalkompakter...![]()
Vet som sagt var inte riktigt hur denna funktion på dessa enklare kameror fungera...har försökt söka, men inte funnit något.
Att det står optisk bildstabilisator betyder INTE att den fungerar lika bra som den optiska bildstabilisatorn i dyrare systemobjektiv...!
Tekniken i minoltas kameror
och i Ricoh Caplio R3
Jag har själv erfarenhet av bildstabilisatorn i Minolta DiMAGE A1 (se första länken). För mig fungerade funktionen mycket bra. Kameran fifflade inte något med de andra inställningarna när Anti Shake var aktiverad, utan det var fritt fram att välja vilka inställningar man ville använda. Resultatet blev precis som det ska, bättre skärpa tack vare att bildstabilisatorn reducerar rörelseoskärpa. Det gick att ha betydligt längre slutartider med bibehållen skärpa.
Fyll gärna på med mer information kring tekniken, bildexempel och egna erfarenheter!