Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och CA-modul

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 March 2007 - 19:47

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Hejsan, jag har lite funderingar hur det fungerar med CA moduler på TVs.
Jag funderar på att kanske köpa en TV från den nya F-serien från LG som kommer snart.

Jag har nu ComHem 8 favoriter. Eftersom vissa kanaler är via det analoga ComHem nätet och vissa via digitalboxen är det skitjobbigt. Om jag ska se på 3an eller 6an som är i det analoga nätet måste jag använda TV dosan och om jag ska se på nån av digitalkanalerna så blir det ComHem dosan...

Det hela blir väldigt rörigt och jobbigt och det vore trevligt att slippa det. Går det att kombinera så man både har ComHems analoga sändningar direkt i TVn och en CA-modul för de digitala så man kan sköta och organisera alla kanalerna med TV dosan istället?

Hur brukar det fungera med andra TVs med CA-modul på den här biten?

Hoppas det finns nån vänlig själ som vet det här därute. :)

Postad 09 March 2007 - 20:49

Unregistered19546
  • Unregistered19546
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag har uppfattat det som att den inbyggda digitalmottagaren i de flesta tv är till för det marksända nätet DVB-T men comhem använder DVB-C enligt deras hemsida. Detta gör att man antingen måste hitta en tv med inbyggd DVB-C mottagare (tror inte jag sett någon sådan men det kanske finns) eller att man skaffar en box.

Alternativet är ju att använda en inomhusantenn och skaffa abonnemang hos Boxer. Själv har jag tänkt köpa en inomhusantenn och använda den till att ta emot de fria kanalerna från Boxer och ta emot TV3 och Kanal 5 från comhems analoga utbud. Tänkte koppla ihop antennerna med en T-koppling så som diskuteras här.

Edti: Hittade en tv på hifiklubbens hemsida som har inbyggd DVB-C mottagare. METZ Puros 32 heter den. Länk

Redigerat av Unregistered19546, 09 March 2007 - 20:55.

Postad 11 March 2007 - 21:12

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Okej, det där låter ju extremt irriterande. Men kan går det inte att sätta i en sån här modul istället då:
http://www.misco.se/...141ed4df79a3d32

Den använder ju CI-interface som finns på tvn, så det borde väl vara kompatibel?
När det väl kodats av så borde det väl inte vara nån skillnad för TVn tycker jag, eller hur fungerar det?
Är det inte det den gör, kodar om signalen?

Postad 11 March 2007 - 21:35

flyerboy145
  • flyerboy145
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Enda tv apparater som jag vet tar DVB-C (inbyggd modul) är Loewe och Grundigs nya , i Grundigs fall sätter man din en modul via SCART. Har dock ej sett den endast läst om den i tidningar.
I Loewes fall fungerar det tydligen väldigt bra enligt Hages tv på Nynäs vägen , men det är inte godkännt av Comhem (om det nu har någon betydelse)

Postad 11 March 2007 - 23:13

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Okej, men i de här nya LG apparaterna är det ju inte en inbyggd modul, det är en tom plats som man kan sätta dit en modul (CI-type) i, det var därför jag undrade om det är nån skillnad på signalen som modulerna skickar till TVn efter avkodningen igentligen... ^_^
Det var så jag tänkte..
Tack för tipsen på TVs båda två!

Postad 12 March 2007 - 00:03

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Om ni inte förstår vad jag pratar om så står det här:
http://prylportalen...._MKF839.dbp.asp

"Alla är utrustade med inbyggd digital-tv box som också har kortplats för Boxerkort. Dock måste man köpa till en CA-modul för att Boxer-kortet ska passa. En sådan CA-modul kostar cirka 500 kronor i handeln."
"På baksidan sitter också ingången för digitalboxen. Här stoppar man in CA-modulen och sen kan man se på digital-tv via marknätet."

Blir det samma sorts signal som skickas till TVn efter signalen gått genom CA-moduler?
Eftersom det fungerar på alla TVs när en extern box bearbetat signalen så det borde inte vara nån direkt skillnad igentligen? Jag sitter ju och kollar på comhem digitaltv och analogtv på en värdelös 14" tv nu.
Tänker jag helt fel? Jag vet inte exakt hur det fungerar.

Postad 12 March 2007 - 00:09

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Hej

DVB är sändningsstandarden och står för Digital Video Broadcast. DVB består i sin tur av olika undergrupper beroende på hur signalen överförs. Främst är det DVB-T, DVB-S och DVB-C. T,S och C står i tur och ordning för Terrestrial, Satelite och Cable dvs marksänt, satelit och kabel.

Tv-apparater har som redan nämnts allt som oftast en mottagare för det marksända nätet, DVB-T. Det finns några få för kabel-tv, Loewe och Grundig är redan nämnda. en annan är Metz som säljs av HiFi-klubben.

CI eller Common Interface som det står för är ett gränssnitt krypteringen. I denna kortplats sätter man alltså ett PCMCIA liknande kort som sköter krypteringen. Kortet kallas CAM vilket står för Common Access Module och det finns en hel uppsjö olika. Conax som nämndes tidigare är en av dessa krypteringar, andra är Viaccess, Nagravision och Irdeto. ComHem körde förr Viaccess men håller nu på att gå över till Conax. Just nu körs systemen parallellt.

I CAMen placerar man sedan sitt abonnemangskort från sin operatör.

Först och främst måste alltså ha mottagare för rätt sändningsstandard, dvs DVB-C för ComHem. Sedan måste man ha rätt CA Modul vilket ofta sitter fast monterad i mottagaren. Till sist måste man också ha sitt kort från t.ex ComHem.

I framtiden (vissa operatörer har redan börjat) kommer operatörerna att låsa ihop sina kort med CAMen i mottagaren för att kunna garantera att alla abonnenter kör på "piratkopieringssäker" utrustning. Tråkigt men sant.

Hoppas detta förklarade en del.

mvh
Bäckman

Postad 12 March 2007 - 00:21

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Aha, ja det var tråkigt.
Jag trodde att det kanske var själva CA-modulen som behandlade vilken slags DVB det var och sen skickade det i CI interface till TVn som då struntade i om det hade varit DVB-C, DVB-T eller DVB-S innan det var avkrypterat. Det var därför jag trodde att det kanske gick ändå...

EDIT: Om jag förstår dig rätt så måste först TVn fatta vad det är för signal och skicka den vidare till CA-modulen för avkodning på nått skumt sätt?

EDIT 2: Eller menar du att TVn känner av vilken slags signal CA-modulen är gjord för och vägrar acceptera nått annat än DVB-T moduler?

Redigerat av Unregistered5f2ff720, 12 March 2007 - 00:47.

Postad 12 March 2007 - 01:20

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

EDIT 2: Eller menar du att TVn känner av vilken slags signal CA-modulen är gjord för och vägrar acceptera nått annat än DVB-T moduler?

<{POST_SNAPBACK}>

Digitamottagaren är från första början gjord för DVB-T i dom flesta apparaterna... undantagen är redan nämnda.

CA-Modulen sköter enbart kodningen till abbonemanget. Den har inget med standarden att göra.

Den accepterar inget annat än en Viaccess-modul. Orsaken att den inte är inbyggd från första början är oftast för kostnadens skull.

Den börjar komma ut några stycken där den är inbyggd. Pioneer är bla dom första.

Postad 12 March 2007 - 06:05

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Då förstår jag, det var ju mycket irriterande, mitt citat passar väldigt bra här...

Alla är för dålig! Både ComHem och TV tillverkarna!

Redigerat av Unregistered5f2ff720, 12 March 2007 - 06:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.