Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Hdmi 1.3

19 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 31 maj 2007 - 15:31

Unregistered81bbc7d1
  • Unregistered81bbc7d1
  • AnvĂ€ndare

• 154 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Jag Àr pÄ vÀg att göra en investering och vill se till att man Àr förbredd för framtiden :-)
Jag har lÀst att det börjar komma nÄgot som heter hdmi 1.3 finns det nÄgra förstÀrkare, dvd-spelare och lcd som stöder detta Ànnu, eller Àr det nÄgon som vet om och nÀr det kommer och vad som kommer med denna hdmi 1.3 ?
Vad Àr skillnaden pÄ 1.3 och 1.1 ?

Tacksam för all info, jag Àr trots en nybörjare pÄ allt detta :-)
/Fredde

Redigerat av Unregistered81bbc7d1, 31 maj 2007 - 15:32.

Postad 31 maj 2007 - 15:33

Martin83
  • Martin83
  • LĂ€rjunge

• 278 inlĂ€gg
  • 0
Skrev precis ett inlÀgg om detta faktiskt, sen om det Àr 100% rÀtt eller förstÄeligt Àr en annan sak:)

https://www.minhembi...0

Om jag förstÄtt det rÀtt Àr det en stor skillnad pÄ HDMI v1.2 och HDMI v.1.3.

Bandbredden/signalen Àr utökad frÄn 4.95Gbps till 10.2Gbps vilket möjliggör stöd för fler fÀrger/fÀrgkombinationer, högre upplösning (1440p/WQXGA), snabbare uppdateringshastighet(120Hz).
HDMI v1.3 stödjer Ă€ven xvYCC, ökat stöd för Dolby TrueHD, DTS-HD, en mini-anslutning för stöd Ă„t portabla apparater som exempelvis digitalkamera. Även ett nytt stöd för att automatiskt och med bĂ€ttre precision förĂ€ndra/förbĂ€ttra audio/video-sync sĂ„ att allting ligger rĂ€tt.

Redigerat av Martin83, 31 maj 2007 - 15:34.

Postad 31 maj 2007 - 15:36

Unregistered81bbc7d1
  • Unregistered81bbc7d1
  • AnvĂ€ndare

• 154 inlĂ€gg
  • 0

Skrev precis ett inlÀgg om detta faktiskt, sen om det Àr 100% rÀtt eller förstÄeligt Àr en annan sak:)

https://www.minhembi...0

Om jag förstÄtt det rÀtt Àr det en stor skillnad pÄ HDMI v1.2 och HDMI v.1.3.

Bandbredden/signalen Àr utökad frÄn 4.95Gbps till 10.2Gbps vilket möjliggör stöd för fler fÀrger/fÀrgkombinationer, högre upplösning (1440p/WQXGA), snabbare uppdateringshastighet(120Hz).
HDMI v1.3 stödjer Ă€ven xvYCC, ökat stöd för Dolby TrueHD, DTS-HD, en mini-anslutning för stöd Ă„t portabla apparater som exempelvis digitalkamera. Även ett nytt stöd för att automatiskt och med bĂ€ttre precision förĂ€ndra/förbĂ€ttra audio/video-sync sĂ„ att allting ligger rĂ€tt.

<{POST_SNAPBACK}>

Det lÄter ju bra, nu Àr bara frÄgan om och nÀr det kommer produkter som stöder 1.3. Det kanske lönar sig att vÀnta med det stora inköpet.

/fredde

Postad 31 maj 2007 - 15:42

Martin83
  • Martin83
  • LĂ€rjunge

• 278 inlĂ€gg
  • 0
Tycker nÀstan aldrig det lönar sig att vÀnta eftersom det stÀndigt kommer nya produkter med nya tekniker. Enda anledningen till att vÀnta Àr vÀl nÀstan om du vet att det snart kommer ett kampanjpris pÄ produkten..

Postad 31 maj 2007 - 16:17

Elmato
  • Elmato
  • Wannabe

• 29 inlĂ€gg
  • 0
Bla Samsungs M86/87 serie har stöd för hmdi 1.3

GÄr att söka pÄ hdmi 1.3 kompatibla produkter pÄ prisjakt...

Postad 31 maj 2007 - 16:47

Unregistered81bbc7d1
  • Unregistered81bbc7d1
  • AnvĂ€ndare

• 154 inlĂ€gg
  • 0

Tycker nÀstan aldrig det lönar sig att vÀnta eftersom det stÀndigt kommer nya produkter med nya tekniker. Enda anledningen till att vÀnta Àr vÀl nÀstan om du vet att det snart kommer ett kampanjpris pÄ produkten..

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tÀnkte bara att finns det redan dvd-spelare och förstÀrkare och lcd som stöder hdmi 1.3, jag tÀnkte köpa alla tre grejor samtidigt sÄ man kanske kan fÄ ett schysst paketpris.

NÄgon som kan rekommendera nÄgra hdmi 1.3 produkter ?

Tack pÄ förhand!
/Fredde

Postad 31 maj 2007 - 17:29

Unregistered81bbc7d1
  • Unregistered81bbc7d1
  • AnvĂ€ndare

• 154 inlĂ€gg
  • 0
Jag hittade lite info om hdmi 1.3 hÀr: http://www.hembiobut....se/nyheter.asp

HDMI 1.3 Àr den senaste versionen av HDMI-protokollet och innebÀr bÄde bÀttre bild och bÀttre ljud. Det Àr bakÄtkompatibelt med de Àldre HDMI-versionerna sÄ det gÄr utmÀrkt att koppla in sin befintliga DVD-spelare med tex HDMI 1.1 till en ny skÀrm med HDMI 1.3. Produkter med HDMI 1.3 berÀknas komma i vinter, först pÄ HD-DVD och Blu-Ray spelarna och till vÄren pÄ A/V-receivers.

‱ Högre hastighet: Bandbredden ökas frĂ„n dagens 165 MHz (4.95 Giga bit per sekund) till 340 MHz (10.2 Gbps) vilket gör att mycket större datamĂ€ngder kan flyttas eller om man sĂ„ vill, samma mĂ€ngd kan flyttas snabbare.

‱ Deep Color: HDMI 1.3 stöder ett fĂ€rgdjup pĂ„ 30, 36 och 48 bits (för RGB och YCbCr) mot dagens 24 bit.
- Bildvisaren fÄr möjlighet att visa miljarder fÀrger istÀllet för miljoner.
- FÀrgbandningen som kan synas ibland ska minskas rejÀlt.
- Ökar den möjliga kontrasten (skillnaden mellan den ljusaste och mörkaste delen av bilden).
- Antalet grÄskalor som kan skickas ökas markant.
- 30 bits fÀrgdjup ska ge en förbÀttring pÄ 4 gÄnger mot dagens HDMI (1.1 och 1.2).

‱ Fler fĂ€rger: Med stödet för xvYCC (Extended YCC Colorimetry for Video Applications) i HDMI 1.3 kan 1.8 gĂ„nger sĂ„ mĂ„nga fĂ€rger visas vilket ger naturligare bilder.

‱ Ny minikontakt: Som bilden hĂ€r bredvid visar har HDMI-organisationen tagit fram en ny "mini-kontakt" tĂ€nkt att anvĂ€ndas pĂ„ mindre apparater som tex video- och stillbildskameror.

‱ LĂ€ppsynk: Den som nĂ„gon gĂ„ng rĂ„kat ur för problemet med lĂ€ppsynk vet hur irriterande det Ă€r nĂ€r nĂ„gon i bilden pratar och ljudet kommer för tidigt eller försent. I HDMI 1.3 finns det en inbyggd funktion som gör att de tvĂ„ apparater som Ă€r ihopkopplade med HDMI kan synkronisera sĂ„ att ljud och bild stĂ€mmer överens.

‱ Nya ljudformat: De nya okomprimerade ljudformaten frĂ„n Dolby och DTS stöds av HDMI 1.3 vilket Ă€r en mycket vĂ€lkommen nyhet. Dagens Dolby Digital 5.1-spĂ„r pĂ„ DVD brukar ligga runt 400 Kbps och Dolby TrueHD pĂ„ tex HD-DVD kan ha en bitström pĂ„ 18 Mbps!

Redigerat av Unregistered81bbc7d1, 31 maj 2007 - 17:30.

Postad 31 maj 2007 - 21:05

Olabo
  • Olabo
  • Amatör

• 72 inlĂ€gg
  • 0
men efter 1.3 kommer 1.4
det kommer alltid finnas en nyare teknik man vill ha, och pÄ senare tid verkar det gÄ snabbare innan det kommer nÄgot nytt som man mÄste vÀnta pÄ.

tycker det Àr ganska jobbigt att vÀnta o vÀnta och nÀr man vÀl köper sÄ kommer ngt nytt.
klassiskt I-landsproblem

Postad 01 juni 2007 - 08:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlĂ€gg
  • 0
1. Bara för att en produkt har "1.3-support" innebÀr det inte att den hanterar allt som finns specad för 1.3 standarden.

2. Bara för att en produkt har "1.3-support" innebÀr det inte att den pÄ ett optimalt sÀtt klarar att utföra allt som 1.3 standarden innebÀr. Ta till exempel xvYCC-colorspace, ingen av dagens display tekniker (möjligtivs med undantag av LED-baserade) har ett fÀrgomfÄng (gamut) som matchar xvYCC. Och Àven om man skulle hitta en display som matchar denna fÀrgrymd sÄ Àr chansen att den blir anvÀndbar rÀtt liten...(se punkt 3).

3. INGEN idag existerande kĂ€lla (inte ens BD/HDDVD) behöver enl standard stödja det som 1.3 standarden tillför (ett undtantag*). Det innebĂ€r att det idag inte finns NÅGON mjukvara som inte HDMI 1.0 kirrar fullt ut. Det innebĂ€r oxĂ„ att mjukvara inte heller inom överskĂ„dlig framtid kommer i nĂ„gon större grad kommer stödja "1.3-finesser".

LÄt oss titta pÄ BD/HDDVD-standarden och se hur de förhÄller sig till 1.3:

‱ Högre hastighet:  Meninglöst, hdmi v1.0 klara 1080p60 @ 8 bitar vilket Ă€r mer Ă€n vad BD/HDDVD klarar av att lagra.

‱ Deep Color: BD/HDDVD klara bara 8 bits fĂ€rgdjup. Klarar hdmi v1.0 galant.

‱ Fler fĂ€rger: BD/HDDVD mastras för ITU Rec 709 colorspace. Kirrar v1.0 galant. Andra "större" colorspace som xvYCC Ă€r inte standard för BD/HDDVD.

‱ Nya ljudformat: Matar du lossless ljud in i din tv istĂ€llet för in i en riktig hembioanlĂ€ggning borde du skjutas...  :unsure: (Dessutom kan alla lossless ljudformat konverteras till PCM vilket hdmi v1.1-stĂ€rkare klarar, sĂ„ 1.3 Ă€r inte ens ett mĂ„ste dĂ€r)

(*) xvYCC-colorspace kan vÀl kanske kan vara kul för den som har en HDV-kamera som kan filma med denna fÀrgrymd. Om man nu vill att senaste partyt ska se extra fÀrgmÀttad ut (om du lyckas befinna dig pÄ en plats som innehÄller mer mÀttade fÀrger Àn vad HD-standarden klarar av.. :unsure: ) Observera punkt 2 dock.

Sony pushar lite för xvYCC-colorspace (de kallar det xvColor). SÄ gissningvis Àr det inte omöjligt att Sony kommer med nÄn applikation till PS3 eller kanske en och annan film som Àr mastrad enl xvYCC-colorspace. Observera dock att eftersom volym Àr viktigt kommer dock mjukvaran troligtvis vara kompatibel med BD-standarden (dvs det funkar med hdmi v1.0).

Slutsats: HÀng inte upp er pÄ 1.3, finns MYCKET viktigare saker att fundera pÄ vid tv-köp. Bra bild tex. ;)

Redigerat av pacman, 01 juni 2007 - 08:31.

Postad 01 juni 2007 - 13:44

Unregistered55ef3133
  • Unregistered55ef3133
  • LĂ€rjunge

• 255 inlĂ€gg
  • 0
PS3 har 1.3 vet jag. Fast hur det hjÀlper till har jag ingen aaaning om. Har inte ens bestÀmt mig för vilken lcd-tv jag ska köpa sÄ Àn sÄ lÀnge har jag ingen nytta av det ;)

Postad 01 juni 2007 - 19:43

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlĂ€gg
  • 0
Pacman>> Det kanske dröjer innan vi kan dra full (eller ens nÄgon) nytta av 1.3, och att det dÀrmed hör framtiden till. Men vem vill inte ha det senaste? ;) :unsure:

Postad 01 juni 2007 - 21:29

Martin83
  • Martin83
  • LĂ€rjunge

• 278 inlĂ€gg
  • 0
Precis som ovanstÄende skribent skrev sÄ vill man alltid ha det nyaste och det kommer alltid nya funktioner som stÀndigt utlovar bÀttre saker - sÀrskilt nÀr HDMI enbart Àr i en uppbyggnadsfas.

Det Àr i stort sett alltid lika bra att investera nu, för det finns alltid nyare saker och teknologier - allting uppdateras och förbÀttras stÀndigt. Precis som flera nÀmner sÄ lÄter HDMI v1.3 riktigt bra pÄ papperet, men frÄgan Àr hur stor anvÀndning vi har av den versionen idag - men klart man vill bli framtidssÀker, men det Àr snudd pÄ omöjligt idag nÀr det finns sÄ mycket "nytt".

Postad 03 juni 2007 - 20:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlĂ€gg
  • 0

Pacman>> Det kanske dröjer innan vi kan dra full (eller ens nĂ„gon) nytta av 1.3, och att det dĂ€rmed hör framtiden till. Men vem vill inte ha det senaste? ;)  :wacko:

<{POST_SNAPBACK}>

Klart man vill ha det (Àven om det senaste Àr gammalt om exakt 1 minut) och givetvis skadar det inte om det finns. Jag menar bara att man inte ska dra för stora vÀxlar av att ens tilltÀnkta tv har 1.1 eller 1.3. Ser det bra ut Àr det ju skitsamma - ser det inte bra ut Àr det inte pga hdmi-versionen. :D

Postad 03 juni 2007 - 20:49

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlĂ€gg
  • 0
Om en TV har stöd för nÄgon form av synk med andra apparater via HDMI sÄ kan man vara ganska sÀker pÄ att HDMI 1.3 anvÀnds pÄ den TVn.

Postad 09 juni 2007 - 16:31

Unregistered81bbc7d1
  • Unregistered81bbc7d1
  • AnvĂ€ndare

• 154 inlĂ€gg
  • 0
Vi ska flytta till ett nytt hus i aug, och jag tÀnkte dÄ köpa ny utrustning, vad kan ni rekommendera för förstÀrkare och dvd-spelare med hdmi 1.3 ?

/fredde

Postad 10 juni 2007 - 10:06

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • ForumrĂ€v

• 848 inlĂ€gg
  • 0

Vi ska flytta till ett nytt hus i aug, och jag tÀnkte dÄ köpa ny utrustning, vad kan ni rekommendera för förstÀrkare och dvd-spelare med hdmi 1.3 ?

/fredde

<{POST_SNAPBACK}>

LÄs inte fast dig vid HDMI 1,3 dÄ kommer du sÀkert missa nÄgot. Tror inte PV60 har HDMI 1,3 och ÀndÄ genererar den en helt underbar bild :)

Postad 10 juni 2007 - 10:27

Unregistered81bbc7d1
  • Unregistered81bbc7d1
  • AnvĂ€ndare

• 154 inlĂ€gg
  • 0
Jag tror jag vet vilken lcd det blir, men vad rekommenderar ni för förstÀrkare och dvd-spelare, vill helst ha samma mÀrke pÄ den. Har funderat lite pÄ Cambridge Audio, Àr det bra grejor ?

Tack pÄ förhand!

/Fredde

Postad 11 juni 2007 - 08:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlĂ€gg
  • 0
Finns inga dvd-spelare med 1.3 (av den enkla anledningen att det Àr helt meninglöst). Iövrigt finns det ett hel forum-del dedikerat till förstÀrkare...

Postad 22 juni 2007 - 10:53

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • AnvĂ€ndare

• 182 inlĂ€gg
  • 0
LÀste just detta om nya Pioneer gen8 plasman som jg tÀnkt köpa

Deep Colour supported
Deep Colour means the colour depth that describes the number of
bits used to represent the colour of a single pixel in a bitmapped
image. Besides the conventional RGB/YCbCr16 bit/20 bit/24 bit
signals, the plasma television also supports RGB/YCbCr30 bit/36 bit
signals. This enables finer, minute colour reproduction when a
device that supports Deep Colour signals (HDMI1.3) is connected to
the plasma television. When Deep Colour signals are received, the
colour depth appears on the channel display.

Har precis bestÀllt ny förstÀrakre (ligger pÄ posten) den klarar bara hdmi 1.2 och trodde jag skulle vara safe lÄng tid dÄ det gick att fÄ HD ljuden till den ÀndÄ. Men blir nu orolig för bilden..

Finns vÀl inget som kan ge 36bit nu vad jag vet men om man skulle fÄ nÄgon spelare i framtiden som kan spela upp nÄgot i 36bit men ens stÀrkare inte stödjer 1.3, tror ni det kommer vara möjligt att "dela" pÄ signalen? Dvs sÄ att ljudet gÄr till stÀrkaren och bilden direkt till tvn?
Tex nÄgon lös "hdmi-delare/switch"?

Man kan ju sÀkert fÄ ut ljudet via optisk kabel eller coaxial men dÄ gÄr det vÀl inte fÄ HD ljudformaten.. Dubbla hdmi utgÄngar pÄ spelaren som kan anvÀndas samtidigt med ljud i ena och bild i andra lÄter vÀl lite otroligt i alla fall.

SÄ fÄ ut bÄde 36bit bild och HD ljud utan att ha en stÀrkare som klarar 1.3 kommer det att gÄ tro?

Postad 22 juni 2007 - 10:58

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlĂ€gg
  • 0

Finns inga dvd-spelare med 1.3 (av den enkla anledningen att det Àr helt meninglöst). Iövrigt finns det ett hel forum-del dedikerat till förstÀrkare...

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns ju i alla fall inspelningsbara som har HDMI 1.3, typ Pioneers senaste modeller.

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.