Samsung LE-46F86 eller Samsung PS-50P96
25 svar till detta ämne
Postad 10 februari 2008 - 07:12
RedDevil74
-
RedDevil74
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jag har bestämt mig för att välja någon av dessa Full HD skärmar, men jag blir inte klok på mig själv, håller alltså på att bli galen, hjälp mig välja.
Igår va jag inne på en Expert butik där båda skärmarna stod bredvid varandra, båda skärmarna spelade upp Blu-ray film, då tyckte jag att 46F86(lcd) hade enastående bild, klar och krispig bild medans 50P96(plasman) va lite mörk och inte alls lika klar och krispig bild, har ju läst att båda skall ha enastående bild kvalite, kan det varit inställningen på P96:an som varit lite kass?
Någon som har erfarenhet av någon av dessa apparater, och motivera varför jag skall välja just deras apparat.
Någon som har Samsung PS-50P96 som kan berätta om deras bildupplevelse med HD material? Kan bilden bli så där riktigt detaljrik klar och krispig bild som på Samsung LE-46F86:an? Hur är TV sändningarna på denna TV?
Någon som har Samsung LE-46F86 som kan berätta hur det är att sen tex Fotboll eller annan sport på denna TV, Är det jobbiga eftersläpningar eller klarar den sig ifrån detta? Hur är TV sändningarna på denna TV?
Redigerat av RedDevil74, 10 februari 2008 - 07:26.
Postad 10 februari 2008 - 13:11
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Har en LE-46f86:a som jag är riktigt nöjd med.Du kommer garanterat inte bli missnöjd med sdtv sändningarna på denna iaf om du kör med CD:s box och RGB på scarten alt.hdmi.Hur det är med fotbolls sändningar kanske någon annan kan uttala sig då jag ej är någon sportfantast.Tror ändå du kommer få bäst bild med plasman på sdtv även om denna inte alls skäms över sig.
Största fördelarna med denna över plasman tordes vara pc bruk och HD material.
Postad 10 februari 2008 - 13:55
RedDevil74
-
RedDevil74
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Har en LE-46f86:a som jag är riktigt nöjd med.Du kommer garanterat inte bli missnöjd med sdtv sändningarna på denna iaf om du kör med CD:s box och RGB på scarten alt.hdmi.Hur det är med fotbolls sändningar kanske någon annan kan uttala sig då jag ej är någon sportfantast.Tror ändå du kommer få bäst bild med plasman på sdtv även om denna inte alls skäms över sig. Största fördelarna med denna över plasman tordes vara pc bruk och HD material.
Tack så mycket för svaret, jag suger åt mig all information jag kan få
Postad 10 februari 2008 - 14:02
TPS
-
TPS
-
Lärjunge
-
-
429 inlägg
Har en LE-46f86:a som jag är riktigt nöjd med.Du kommer garanterat inte bli missnöjd med sdtv sändningarna på denna iaf om du kör med CD:s box och RGB på scarten alt.hdmi.Hur det är med fotbolls sändningar kanske någon annan kan uttala sig då jag ej är någon sportfantast.Tror ändå du kommer få bäst bild med plasman på sdtv även om denna inte alls skäms över sig. Största fördelarna med denna över plasman tordes vara pc bruk och HD material.
Att du upplevde plasman som lite mörk i butik är helt naturligt. Man kan aldrig återge en bra bild av en plasma i en butik med argenturer som lyser 7000K. Det är otroligt starkt sken. LCDen är uppskrvad max på ljusstyrka och kontrast törs jag lova, och det gör att den ser mer "tilltalande" ut i butik. Angående hur pass klar och skarp bilden var så tror jag det beror på ditt avstånd du stod på. Du bör ha upplevt plasman som klarare med rätt avstånd. Plasman är bättre på alla sorters bildsändningar.
Postad 10 februari 2008 - 14:08
RedDevil74
-
RedDevil74
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Att du upplevde plasman som lite mörk i butik är helt naturligt. Man kan aldrig återge en bra bild av en plasma i en butik med argenturer som lyser 7000K. Det är otroligt starkt sken. LCDen är uppskrvad max på ljusstyrka och kontrast törs jag lova, och det gör att den ser mer "tilltalande" ut i butik. Angående hur pass klar och skarp bilden var så tror jag det beror på ditt avstånd du stod på. Du bör ha upplevt plasman som klarare med rätt avstånd.
Plasman är bättre på alla sorters bildsändningar.
Ok,, det här kommer bli svårt att välja, hade tänkt ha tv:n jag köper mestadels till PS3 spel, kolla Blu-ray samt vanligt tv tittande med en hel del fotboll via Canal Digital box, vilken lämpar sig bäst då tycker ni?
Postad 10 februari 2008 - 14:12
TPS
-
TPS
-
Lärjunge
-
-
429 inlägg
Att du upplevde plasman som lite mörk i butik är helt naturligt. Man kan aldrig återge en bra bild av en plasma i en butik med argenturer som lyser 7000K. Det är otroligt starkt sken. LCDen är uppskrvad max på ljusstyrka och kontrast törs jag lova, och det gör att den ser mer "tilltalande" ut i butik. Angående hur pass klar och skarp bilden var så tror jag det beror på ditt avstånd du stod på. Du bör ha upplevt plasman som klarare med rätt avstånd.
Ok,, det här kommer bli svårt att välja, hade tänkt ha tv:n jag köper mestadels till PS3 spel, kolla Blu-ray samt vanligt tv tittande med en hel del fotboll via Canal Digital box, vilken lämpar sig bäst då tycker ni?
Gillar du fotboll så plasman. 100hz tekniken i F-serien fungerar inte. Satsa på plasman som är bättre när det kommer till snabba rörelser och rörelseskärpa. Den som talar emot ditt köp av en plasma i dagsläget är ditt spelande på PS3. Där kan du bara själv avgöra vad jag kommer värdesätta.
Postad 10 februari 2008 - 14:18
RedDevil74
-
RedDevil74
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Gillar du fotboll så plasman. 100hz tekniken i F-serien fungerar inte. Satsa på plasman som är bättre när det kommer till snabba rörelser och rörelseskärpa. Den som talar emot ditt köp av en plasma i dagsläget är ditt spelande på PS3. Där kan du bara själv avgöra vad jag kommer värdesätta.
Jag kommer visserligen både kolla tv och se på Blu-ray filmer betydligt mer än jag spelar, iof
Postad 10 februari 2008 - 14:26
TPS
-
TPS
-
Lärjunge
-
-
429 inlägg
Jag kommer visserligen både kolla tv och se på Blu-ray filmer betydligt mer än jag spelar, iof
Då kan du sluta vela. Plasman kommer ge dig en bättre TV-upplevelse!
Postad 10 februari 2008 - 15:20
RedDevil74
-
RedDevil74
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Då kan du sluta vela. Plasman kommer ge dig en bättre TV-upplevelse!
Ja vela e rätta ordet,,hehe  tack för svaren iaf
Postad 10 februari 2008 - 15:25
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Jag skall inte försöka övertyga nån att välja det ena eller andra.Då jag inte sett denna plasma live så att säga.
Men vet generellt attt plasma oftast är att föredra till dvd och sdtv sändningar dock tycker jag denna lcd ger en helt makalös bild på Hd material stog och jämförde denna och pios 508(ej full hd)tyckte denna gav en klart bättre bild på den blu ray film dem körde.Bättre djup och finare bild i mina ögon.
Nu får man väl en jäkla massa mothugg från glada pio ägare hehe
Visst det var i butik men tyder ändå på att lcd tekniken inte alls är att bortkasta längre.
Sen att 100hz tekniken är att bortkasta tycker jag är fel tycker den är ett jäkla bra komplement och kan lyfta bilden en hel del speciellt på animerad film.
Postad 10 februari 2008 - 19:44
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
50P96 säger jag också.
enda nackdelen skulle väl vara eventuella inbränningar, men sköter du tvn hyfsat så ska väl inte det vara några problem.
Postad 10 februari 2008 - 22:06
TPS
-
TPS
-
Lärjunge
-
-
429 inlägg
Sen att 100hz tekniken är att bortkasta tycker jag är fel tycker den är ett jäkla bra komplement och kan lyfta bilden en hel del speciellt på animerad film.
Jag håller inte med dig för fem öre. Efter att ha sett F86 och R86 precis intill varandra rullandes med Shrek så insåg jag att 100Hz-teknik är en renodlad bluff. Det kanske också är därför alla leverantörer har gått ut och informerat om att deras 100Hz-teknik fortfarande är i utvecklingsstadiet och långt ifrån fungerade.
Postad 10 februari 2008 - 22:18
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Jag håller inte med dig för fem öre. Efter att ha sett F86 och R86 precis intill varandra rullandes med Shrek så insåg jag att 100Hz-teknik är en renodlad bluff. Det kanske också är därför alla leverantörer har gått ut och informerat om att deras 100Hz-teknik fortfarande är i utvecklingsstadiet och långt ifrån fungerade.
Kan då säga att vi har helt olika syn på vad som upplevs som är bra heller kasst! Tycker att just på filmer som shrek passar det upperligt på ger en mer crisp bild med bättre djup! hmm jaja alla är vi ju olika!
Postad 11 februari 2008 - 10:58
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3 680 inlägg
Jag kör BluRay och en jäkla massa spel via PS3 på min 50P96 och kan bara säga att bilden är gudomlig.... har inte märkt av nån ghosting eller inbränning trots många många timmars spelande... Bilden från DVD via scart var bättre än jag hade förväntat mig. Vanlig analog bild direkt från antennuttaget är väl inte direkt nån höjdare.... men går att se på.. kör du däremot digitalt så blir bilden riktigt bra... finns gott om inställningsmöjligheter så det går att fixa till en riktigt bra bild.. Läs igenom DEN HÄR tråden om 50P96 så kanske du får lite mer kött på benen... Sen ang. 100hz så är det VÄLDIGT individuellt... en del tycker det är kanonbra... andra tycker det är kasst och en del vet inte... så är det... huvudsaken är ju att 100hz funktionen går att stänga av så kan man ju välja själv vad man vill ha...
Postad 11 februari 2008 - 17:42
TomasA
-
TomasA
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Har haft samma tankar som Red D, men lutar också åt plasma.
Vi har vanlig TV via ett lokalt TV-kabelbolag.
De kommer i vår/sommer lägga alla kanaler till som digitala.
Vi behöver bara digital mottagare, men ingen box.
Jag kör mest TV-sändningar, men även lite DVD då och då.
Kommer graderar upp till en HD-DVD, men väntar nog med Blueray.
(Kan bli en PS3 eller så
Då undrar jag om jag kommer märka någon större skillnad på 50P96/96 och 50Q96/96
Full-HD mot HD-ready?
Vad säger de som kan och har sett dessa IRL?
// Tomas
Postad 11 februari 2008 - 18:46
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2 031 inlägg
Haha! Du tittar på Samsung - som har sämst 100 Hz-teknik på marknaden - och dömer ut funktionen! Bra jobbat... Jag hade en F86 och blev klart förbryllad över hur muppigt det såg ut. Så jag köpte en Pioneer-plasma istället, och aktiverade 100 Hz - plötsligt förstår jag hur det är menat att se ut!
Postad 11 februari 2008 - 19:32
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Brukar låta så när man hostat upp ex antal lappar till för en tv;)*Joke*
Nä visst på vanligt filmmaterial kan jag hålla med om att det förstör filmkänslan även om bilden får ett skarpare intryck.Men när det gäller animerad film blir det inte nån matine effekt utan blir bara till fördel här.
Så hade vart kul och höra vad som är negativt ,istället för och säga bu eller bä.....
Postad 11 februari 2008 - 21:58
RedDevil74
-
RedDevil74
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Måste säga att jag fortfarande är kluven, känns hemskt att inte kunna bestämma sig, antar att mer än jag har sådana problem med tv-val, ena dagen bestämmer man sig för ena andra dagen för någon annan, just nu är det Plasman P96 som det lutar åt, men det kan ju ändra sig igen,,hehe, jag hoppas plasman är riktigt vass även den på HD material, vad tror ni?
Postad 11 februari 2008 - 22:14
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Ja det kan vara ett dilemma när man hör många åsikter. 
Försök och gå från dig själv först och främst.
Har själv haft plasma tidigare och var nöjd även då.
Skall du ha den mestadels till tv&film tittande så är nog ändå plasman och föredra tror absolut inte du kommer bli missnöjd med den HD bild du får.
Mitt val föll dock på lcd pg av mktpc bruk såsom surfande och spel där plasman ger en något sämre bild med risk för inbränning.Självklart är jag ingen onormal person så fullt godkänd tv bild var ochså ett krav så därför är jag otroligt nöjd under mina kompromisser.Sen att HD bilden är helt makalös när man streamar från pc är ju ingen nackdel prescis.
Vigge75 over and out
Postad 14 februari 2008 - 02:15
RedDevil74
-
RedDevil74
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Nu har jag gjort en beställning på plasman Samsung PS-50P96, efter att ha sett den på HIFI-klubben i göteborg beslutade jag för att ta den giganten med underbar bild, där hade den en kanonbild jämfört när jag såg den på Expert, F86 är säkert en kanon tv den med, men plasman blev valet,
Tack för alla råd och tips i alla fall
Postad 17 februari 2008 - 19:48
krajm
-
krajm
-
Amatör
-
-
73 inlägg
jag har kollat på f86an länge nu och en sak jag märk när jag stått i butik och kikat är att vid snabba rörelser i sidled och till exempel när eftertexten kommer så flyter det förbi på f86 inget hack å skit som jag såg på alla tv apparater i omkrets till denna.. är inte detta 100Hz funktionen som gör sitt eller har jag fattat detta fel ? mvh
Postad 19 februari 2008 - 07:25
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3 680 inlägg
jag hoppas plasman är riktigt vass även den på HD material, vad tror ni?
Bilden via BD blir kanon.... så där behöver du inte oroa dig...! Det enda jag inte gillar med tv'n är att jag gav 30k för min och nu ligger den billigaste på under 20k....
Postad 29 februari 2008 - 20:06
hellmelt
-
hellmelt
-
Användare
-
-
140 inlägg
Nu har jag gjort en beställning på plasman Samsung PS-50P96, efter att ha sett den på HIFI-klubben i göteborg beslutade jag för att ta den giganten med underbar bild, där hade den en kanonbild jämfört när jag såg den på Expert, F86 är säkert en kanon tv den med, men plasman blev valet, Tack för alla råd och tips i alla fall
Har du fått TVn? I så fall, vad tycker du? Jag stod för en halvtimme sedan på expert i Uppsala och tittade på 50P96. Min första reaktion var att den måste vara felinställd. Hela bilden kändes fadd och grå-beige daskig. Textremsorna såg inte sådär "plasma-bra" ut. Säljaren släpade med mig till en 46F86, och menade att detta var den bästa TV de någonsin haft i butiken. Och visst, LCDn var "krispigare". Intressant att plasman såg bättre ut på HiFi-klubben, i Uppsala hade de inte någon inne. Så nu kan väl säga att jag också står och velar mellan dessa två modeller - och den närmast religiösa frågan LCD eller Plasma. /hellmelt
Postad 29 februari 2008 - 22:36
RedDevil74
-
RedDevil74
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Nu har jag gjort en beställning på plasman Samsung PS-50P96, efter att ha sett den på HIFI-klubben i göteborg beslutade jag för att ta den giganten med underbar bild, där hade den en kanonbild jämfört när jag såg den på Expert, F86 är säkert en kanon tv den med, men plasman blev valet, Tack för alla råd och tips i alla fall
Har du fått TVn? I så fall, vad tycker du?
Jag stod för en halvtimme sedan på expert i Uppsala och tittade på 50P96. Min första reaktion var att den måste vara felinställd. Hela bilden kändes fadd och grå-beige daskig. Textremsorna såg inte sådär "plasma-bra" ut. Säljaren släpade med mig till en 46F86, och menade att detta var den bästa TV de någonsin haft i butiken. Och visst, LCDn var "krispigare". Intressant att plasman såg bättre ut på HiFi-klubben, i Uppsala hade de inte någon inne.
Så nu kan väl säga att jag också står och velar mellan dessa två modeller - och den närmast religiösa frågan LCD eller Plasma.
/hellmelt
Nu har jag haft min P96:a ett tag och jag är jätte nöjd med tv:n, underbar bild med klara färger,,väldig skillnad mot vad jag såg på expert, där den antagligen va inställd på sämsta möjliga inställning, jag håller med om att F86 ger ruskigt bra bild på hd källormen det gör denna besten med  . jag kan bara säga vad jag tycker om min tv, och jag förstår ditt svåra val,, men jag e nöjd med plasman,,mycket nöjd
Postad 03 mars 2008 - 11:42
NisseGurra
-
NisseGurra
-
Veteran
-
-
1 997 inlägg
Funderar på samma apparater, har en fråga: har dom mycket relfexer på glaset?, min PV60 är inte bra och jag vill inte ha samma bekymmer igen.
Postad 15 mars 2008 - 17:03
krajm
-
krajm
-
Amatör
-
-
73 inlägg
ingen som kan svara på min tidigare fråga ? sedan tycker jag att plasman upplevs ha sämre svärta och kontrast i butik än f86.. men dom flesta säger att plasmor ska ha bättre svärta osv ? vilken av dessa kommer närmast kuro svärta ? mvh v.r
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|