Skulle vara mycket intressant att få en direkt jämförelse dem emellan ..
Maveric
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Dali Mentor 6 vs Audiovector S3
Startad av
Unregistered1103
, May 15 2008 20:21
3 svar till detta ämne
13 relaterade trådar
Postad 15 May 2008 - 20:21
Är det någon som ställt dessa mot varanda med samma elektronik och i samma rum ?
Skulle vara mycket intressant att få en direkt jämförelse dem emellan .. Maveric Postad 16 May 2008 - 17:19
Jadu - det där är en fråga jag grunnar på själv. Har lyssnat på båda men under skilda förutsättningar.
Mina intryck är att Mentor har lite mer tryck i basen och lite mer upplöst diskant medan S3 är en mer "korrekt" högtalare som återer ljudet mer neutralt. Dock känns nog Mentor som men roligare högtalare som man får en större upplevelse av. Men visst är S3 Super ett frestande alernativ. Vill uppgradera frontarna under sommaren och det är dessa som det står mellan i mina öron. Lustigt nog var jag inne på HiFiklubben idag och nosade på Mentor 6. Killen som jobbade där rekommenderade mig faktiskt att lyssna på S3 oxå. Lite underligt att rekommendera en högtalare som man inte säljer. Men det ökar ju på trovärdigheten. Såg ett par Ikon 8 som stod där förresten. Riktigt stora pjäser - likkistevarning. Mentor 8 skall vara lika stora. //erikli Postad 16 May 2008 - 20:37
Jag tycker att Mentor i vissa fall kan vara "roligare" men tror det är lätt att bli lyssningstrött på diskanten.
Postad 16 May 2008 - 22:49
Håller med precis. Därför tycker jag Dali i allmänhet och Mentor i synnerhet är ett bra val i prisklasserna <25000.-, när man ofta ändå inte har tid/råd att förbättra akustik i rummet eller lägga stora summor på elektroniken. Då kan det vara bättre att para med elektronik som dämpar det vassaste i diskanten och istället acceptera att de inte är helt korrekta, utan mer spelglada. Har man tid och pengar för akustikjobb och dyr elektronik känns t.ex AV S3 eller B&W i prisklasserna >25000.- som ett smartare val, då de kommer mer till sin rätt med lika korrekt akustik och neutral elektronik. Skillnaden märks mer helt enkelt. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |