Kort info på svenska
Specifikationen på engelska
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
2 relaterade trådar
Postad 05 August 2008 - 00:00
Ja vad säger man, för en som aldrig kan bestämma sig för vad jag ska köpa så kommer det en ny modell från Panasonic som jag tycker verkar intressant. Det jag söker är en hybrid mellan videokamera och superzoomkamera och med HD upplösning på filmläge kan denna bli intressant =)
Kort info på svenska Specifikationen på engelska Postad 25 August 2008 - 17:25
Helt klart intressant! Ingen som köpt och kan delge lite intryck eller bilder kanske?
Dåligt med återförsäljare, men kameran är ju relativt nylanserad så det kanske är anledningen. Jag har varit nära att slå till på en FZ18, men det känns som att det kan vara värt att vänta nån månad på ett bättre pris på denna. Postad 02 September 2008 - 14:42
Har beställ en FZ28 fr. USA idag, beräknas vara här inom ca. 10 dagar så förhoppningsvis innan nästa helg.
Har en kompis som har FZ18 och som är ûbernöjd nöjd med den så jag antar att det kommer att bli en trivsam bekantskap med FZ28, den lär ju inte vara sämre vad jag har förstått. Postad 03 September 2008 - 20:25
Hej !
Har haft min FZ28 någon vecka nu, inhandlad på Scandinavian Photo. Tyvärr har det varit lite för mycket jobb och för dåligt väder för att riktigt få tid med kameran. Verkar fungera mycket bra dock. Bifogar ett litet smakprov... Bifogad fil(er)Postad 03 September 2008 - 20:35
Ytterligare några exempel för den som är intresserad.
Notera att kortet på ljungen är ISO800... Bifogad fil(er)Postad 04 September 2008 - 08:30
Fundera på att köpa FZ28 under min New York resa i oktober. Berätta gärna vad du tycker om den både negativt och positiva saker. Fint att se lite bilder också.
Postad 15 September 2008 - 18:11
Har lekt med min Z28 i ca. en vecka nu, väldigt nöjd måste jag säga.
Är ju inte direkt nåt kameraproffs men denna kamera täcker alla behov jag nånsin kan komma på. Rekommenderas till "vanligt folk" som vill ha en ovanligt bra å enkel kamera. Finns ju alla avancerade inställningsmöjligheter men även "IA", Intelligent Auto, som funkar perfekt i de flesta situationer. Har även provat att "videofilma" med den, upplösning i HD och det fungerar fint, köpte till ett klass 6 minneskort på 8 GB och det täcker alla behov i de flesta tänkbara situationer. Postad 04 October 2008 - 13:12
Har haft denna kamera ett par veckor nu.. Är hel nöjd än så länge, har inte hunnit med så jätte mycket kort ännu.. Får ta mig e långpromenad och testa lite..
Men en sak jag stör mig lite på, kanske finns en lösning.. När jag har den kopplad till datorn så går det inte att deleta nått på kortet via datorn.. Går smidigt på min Canon.. Postad 29 October 2008 - 20:10
Bilderna ser verkligen fina ut! Är de tagna med automode eller manuella inställningar?
En fråga: kan man fästa filter på objektivet? Exempelvis ett uv-filter. Postad 29 October 2008 - 20:54
Det sitter en filtergänga på min FZ18 så det gör det säkert på FZ28 också. Postad 05 December 2008 - 18:32
Någon som kan svara på om den här kameran lider av samma sjukdom som PowerShot SX1? Dvs "Jelly Movie".
http://www.youtube.c...h?v=_YzdGbrvciA Postad 06 December 2008 - 20:34
Jaha då har man varit och köpt denna då. Får se hur mycket man hinner med i helgen att testa.
Ska till en polare som håller på med foto i morgon, så han får känna o klämma, men det lilla jag har fotat nu i kväll ser ut att ge mej riktig valuta. iA läget verkar ge riktigt bra bilder även inomhus i skum miljö (ja belysning ja inte min hemmiljö Postad 07 December 2008 - 15:50
Jag funderar på att inhandla en FZ28 innan jul men har lite frågor ang filmfunktionen.
Hur bra är den på att filma? Jämfört med en DV-kamera? Hur mkt plats på minneskortet tar filmandet? Postad 10 December 2008 - 22:48
jag undra oxå detta. har tänkt handla den på fredag. 8gb räcker det länge för film och bilder? Postad 10 December 2008 - 23:30
Har tagit typ 40 kort nu med min och slog över till film, o jag skulle kunna filma i hd typ 8 min tyckte jag mig se, (inte helt säker) och jag har ett 8Gb kort, så nja lång tid inte.
För övrigt så har jag granskat bilderna jag tagit med kameran på datorn, o jag måste säga att jag är väldigt nöjd. Helt klart värd sitt pris. Postad 11 December 2008 - 14:05
tror det är 8 minuters klipp som gäller
det är därför du såg 8 min kvar... Postad 11 December 2008 - 17:46
Du har helt rätt!!!
Detta är taget ur manualen: Videobilder kan spelas in kontinuerligt i upp till 15 min. Kontinuerlig inspelning som överskrider 2GB är inte möjlig. (Exempel 8 m 20s med HD). Postad 20 December 2008 - 13:57
Nu har jag tagit en hel del bilder med kameran och jag är väldigt nöjd med denna.
Jag har alltid varit tveksam till bilder typ barnens lucia tåg och bilder i kyrkan men denna har tagit riktigt bra bilder med tanke på det skumma ljuset. Kommer att lägga upp ett par bilder när tid finnes i denna julrush Den har överträffat mina förväntningar med råge och jag saknar inte min gamla kompakt med 6 år på nacken... Postad 21 December 2008 - 16:30
Här är några jag tagit nu :
P1000012.JPG 4.14MB
0 Antal nerladdningar
P1000191.JPG 3.4MB
0 Antal nerladdningarJag har inte gjort något med bilderna utan de är direkt från kameran. Kissen är jag riktigt nöjd med, men ljus har jag inte fotat så ofta så den går säkert att få bättre. Postad 28 December 2008 - 15:41
Ställer samma fråga som jag ställde i Canon tråden..
Varför skall jag välja denna istf Canon PowerShot SX1 IS??? förutom priset Den finns ju även i silver... men på bilder ser den väldigt plastig ut i silver, någon som kan bekräfta/dementera? ++edit, lagt till en fråga++ Redigerat av Rabalder, 05 January 2009 - 16:31. Postad 05 January 2009 - 17:42
En fördel är ju att man kan spara korten i RAW-format, det går inte med Canon.
Sen finns det möjlighet att använda filter, 46 mm:s filtergänga har jag för mig att det är. Går tydligen inte heller på Canon. En nackdel som jag ser är att det är ett batteripack och inte lösa batterier, om man är ute på semester och batterierna tar slut så kan man inte gå in på macken och köpa nya batterier... Funderar starkt på denna kamera själv, tycker (som den novis jag är) att Canon har mer brus i bilderna... Postad 05 January 2009 - 18:11
Batteripacket... antingen så drar man med sig laddaren eller så skaffar man ett extrapck för 200kr. EN annan sak jag saknar är en vridbar skärm, speciellt i dom lägena man vill ta en bild i marknivå alt med uppsträckta armar... Blixtskon kan jag vara utan. Men 2000kr prisskillnad så har jag svårt att motivera Canon i detta fall. Mentalt återstår färgvalet...svart eller silver.... Postad 05 January 2009 - 18:53
Har själv inte haft någon vridbar skärm, men det skulle nog vara bra att ha, tror att det iallafall fanns en inställning så man skulle se skärmen bättre om man har den ovanför huvudet.
Lutar åt en svart, med ett UV-flter och extra batteripack för mig Nu filmar jag inte så mycket så det räcker nog med max 8 minuter långa filmer. Såg en HD-film inspelad med Canon, på Youtube, där hände inte alls motivet med när man rörde kameran fram och tillbaka, kallades tydligen för jello-effekt.. Undrar om denna har samma fenomen? Lite lustigt, verkar inte vara så många som har uppmärksammat denna kamera, får ju toppbetyg lite överallt. Postad 05 January 2009 - 19:40
Blir väl sandisk, extreme3 för mig, 8 Gb skulle jag tro http://www.cyberphot...le=SD8GBExtreme Postad 05 January 2009 - 19:58
Själv inne på 16GB klass6 kort då jag tror det klarar mer än kameran.
har ett paket liggandes i en varukorg med SD o väska men tvekar ännu på att trycka på best knappen.... 3200 fattigare på en sekund.... Postad 05 January 2009 - 20:35 Tryck Funderat på att beställa härifrån http://www.camerabox.co.uk/ Tror inte att man kommer ångra sig iallafall med den här kameran... Postad 05 January 2009 - 21:33
Hehe exakt där jag har min varukorg Postad 06 January 2009 - 00:56
Du har väl skickat iväg beställningen nu?
Så får jag höra snart hur leveransen och kameran fungerar Postad 07 January 2009 - 13:17 Kameran bokad, hoppas den kommer nästa vecka. Ville inte vänta längre då Kamertillverkare aviserar prishöjningar, Pundet rasar vidare och gbp/sek kursen går åt fel håll dom senaste dagarna. Postad 08 January 2009 - 16:17
Har laget in en order på denna med som skall ges till min far i present.
dock hoppas jag hinna leka lite med den innan jag måste ge bort den Postad 09 January 2009 - 07:59
Haha men man måste ju se så den funkar i allafall... Ladda batterierna och kolla minneskortet m.m. Jaja ser fram emot att få hem den så man får se hur bra den verkligen är... Postad 09 January 2009 - 17:54
Var och köpte kameran igår
Tyvärr så har jag inte haft att leka så mycket med den, men här är ett kort från stan idag iallafall
Kajen.jpg 472.45K
0 Antal nerladdningar
Postad 09 January 2009 - 19:30
Fint uppe i Ume synd bara att de inte serverar öl på båten nu....
Kanonfint kort , Falukorv Postad 18 January 2009 - 12:53
Jag är helnöjd, blir bra när man filmar också´
Enda begränsningen känns som att det sitter i mig... Ni andra, vad tycker ni? Postad 19 January 2009 - 00:06
Jo jag är så nöjd man kan vara , ångrar inte detta köp.
Inte ens frugan protesterar utan använder kameran flitigt Postad 19 January 2009 - 10:17
Rabalder, har du fått kameran än?
P1000410.jpg 140.05K
0 Antal nerladdningarEtt kort från Luleå hamn Postad 20 January 2009 - 13:03
Hallå !
Jag har suttit och dreglat på denna kameran nu ett tag och är väldigt sugen på ett köp. Om jag fattat det hela rätt så är det någon/några som beställt på camerabox...är dom seriösa ? vad kostar frakten till sverige ? Har man samma kontakt för vägguttaget i England som i sverige eller behöver man en adapter till laddaren ? . Dom har ju onekligen väldigt trevligt pris på FZ28:an jämfört med här hemma. Kan inte någon ladda upp lite inomhus bilder oxå så man får se hur den funkar under sämre ljusförhållanden. Postad 20 January 2009 - 13:19
Ett kort, ingen blixt, bara belysning från kökslampan
Är nog inte det bästa exemplet men det finns nog fler som har bättre bilder...
Fredslilja.jpg 353.2K
0 Antal nerladdningar
Postad 20 January 2009 - 18:45
Tack för det Jag kollade med camerabox vad frakten kostade...fick svar på ca 20 min vilket verkar lovande, £29.99 vill dom ha för frakten till Sverige. Redigerat av Mumse, 20 January 2009 - 18:46. Postad 20 January 2009 - 22:35
Bara att beställa Mumse, du lär inte ångra dig
Sen en fråga, när man spelar in en film så blir det i mov-format. Quicktimes mov. Någon som vet något litet och bra program att konventera den filmen till avi-film istället? Och så man får behålla den höga kvaliten på filmen... En andledning är att jag har en Twix-mediaspelare, som inte klarar av mov-filmer. Sen skulle det vara praktiskt om programmet kunde skala ner den något så man kan spela upp den i fotoramar. Postad 23 January 2009 - 12:56
Som endel andra sitter jag och väljer mellan denna kamera och Canon Sx1. Jag vill gärna ha en kamera som även funkar ok som videokamera. Jag hade tidigare tänkt att köpa en videokamera och en stillbild, men efter ha sett en filmsnutt filmad av Sx1:an så har jag börjat tänka om. Jag förstår att en renodlad videokamera slår vilken stillbildskamera som helst, men eftersom jag inte filmar lika mycket som jag fotar så tänker jag att en "kombo-kamera skulle funka tillräckligt bra! Tänker jag fel?
Men jag skulle gärna vilja hitta nån bra film som är filmad av just en FZ28. Jag har surfat runt lite på Youtube, men skulle även vilja hitta nått ställe där man kan ladda ner en orginal .Mov-fil så man verkligen kan se vad kameran presterar. Kan ni tipsa om nått sånt ställe? Postad 23 January 2009 - 15:56
Är ingen expert inom detta men jag tycker att det blir helt OK med FZ28:an Har en liten filmsnutt och bara gjort om formatet till mkv, filstorleken är 6,5 Mb Vet inte var jag ska lägga upp den men om du PM:ar mig med din mail-adress så kan jag skicka över den åt dig så får du en uppfattning om det hela Postad 24 January 2009 - 13:28
Jag har lagt upp lite bilder under mitt galleri som jag tagit med denna kamera. Det finns lite olika typer av bilder i olika miljöer. Bilderna är tagna med inställningen iA eller P om inget annat anges. Kameran är hela tiden handhållen om inget annat anges. Det finns dock bara en inomhusbild och den är tagen utan blixt, bilden visar att det är svårt/omöjligt att få några bra bilder inomhus utan blixt på rörliga föremål. Men för att man ska lyckas med det krävs ju mycket dyra objektiv så det är ju inget man kan kräva av en billig kamera.
Vad jag kan säga om filmfunktionen så blir bilden väldigt bra. Det som jag tycker är negativt är den låga ljudvolymen på det inspelade ljudet, man får höja rätt rejält när man spelar upp filmen. Kameran fokuserar inte undertiden man zoomar utan först när man zoomat klart. Filerna när man filmar blir mycket stora så det drar lite minneskort om man ska filma mycket. Bildstabiliseringen fungerar mycket bra i både film och kameraläge. Trots att man zoomar in 25 ggr (i 5 Mpix läge) så blir inte bilderna suddiga p.g.a. att man skakar. Postad 30 January 2009 - 16:39
Hej!
Jag är ny medlem på detta forum. Jag tänkte köpa en FZ 28 och har några frågor innan jag gör det. Jag har mejlat Panasonic flera ggr utan att få svar så jag hoppas att någon glad ägare kan hjälpa mig. 1. I manualen för FZ 28 står det att minneskort med en skrivhastighet på minimum 10MB/sek ska användas men det är otydligt vad ett minneskort med denna hastighet klarar av. Vilket minneskort kan jag använda om jag vill kunna spela in en film i 720p upplösning och göra ett tagning som är 8 min alternativt 2 GB (max klipp med denna kamera)? Jag vill veta den lägsta skrivhastigheten ett kort måste ha för detta ändamål! 2. Måste det vara ett SDHC kort eller kan det även vara ett SD kort för inspelning i 720p? 3. Vilken väska rekommenderar ni till denna kamera (så liten som möjligt)? Kom gärna med alternativ! 4. Om jag har förstått texten och bilderna i manualen för Lumix FZ 28 så sitter strömadaptern i batteriladdaren. Stämmer det? Om svaret är ja så ser endast nätsladden olika ut för olika länder!!?? 5. Är det samma nätsladd som det brukar vara till radioapparater/stereo? Om inte kan man köpa en separat sladd i Sverige? 6. Finns det något annat som skiljer mellan versionen i EU och USA (Förutom garantin villkoren) Jag undrar det eftersom jag har möjlighet att köpa den i USA ungefär 1000 kr billigare än i Sverige. Tacksam för all hjälp! Postad 31 January 2009 - 02:37
1 o 2: du behöver ett SDHC kort, minst 8 helst 16gb 3. köpte min från camerabox i uK inkl en hama väska mm, passar perfekt. 4 o 5. ja, vanlig radio sladd, laddaren är 110/220v 50/60 hz (från UK så ingick "svensk" o UK sladd. 6. vet ej men garantin skiljer definitivt, priset i US är i princip samma som UK, men du får inga svenska menyer på någon av dessa. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |