Lämplig hårdvara för HTPC
71 svar till detta ämne
Postad 10 november 2008 - 13:06
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Vilken hårdvara rekommenderar ni för att köra Ubuntu 8.10 med XBMC?
Den skall klara minst 720P (det gör inget om 1080P flyter på smärtfritt  ) samt vara så tyst som möjligt.
Har ni några bra tips på:
Moderkort
processor
minnen
eventuellt grafikkort
eventuellt ljudkort (optisk ut)
hårddiskar
fläktar & processorkylare.
samt chassi
Allt måste vara kompitabelt med Linux/Ubuntu.
MVH Kribban
Postad 10 november 2008 - 14:26
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
Vad har du för budget? Önskemål om chassi? Hur många diskar ska du köra? Ska bygget vara stort, litet eller medel?
Postad 10 november 2008 - 14:34
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Hmmm budget har jag inte direkt tänkt på, mellan 5000-7000 kr.
1 TB lagring fördelat på 2 st diskar kanske
Storleken har inte så stor betydelse. Det skall vara snyggt och passa in i vardagsrummet
Det viktigaste kravet är att XBMC flyter på fint i Ubuntu och att det är tyst.
MVH Kribban
Postad 10 november 2008 - 15:03
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
för 7000kr så får du fina grejer som med råga ska klara av det du begär av den jag hade nog tittat på följande, men dte blir ju lite dyrare dock... Antec Fusion och i denna ett Asus P5Q-pro och ett ATI 4850 passivt kyld av någon modell. Minnen så blir det dessa Corsair propp så skulle jag nog köra på en E8400 eller en Quad med 1333 i Fsb men då blev det lite dyrare : QuadNätagg: Corsair HX520 eller: Cooler master silent prodessa är riktigt tysta och kraftulla och kommer klara att driva utan problem, men kostar en slant... om du vill ha det billigare, så är Denna ett alternativ. Men den låter faktiskt mer och har inte lika mycket att ge i kraft, men 450W ska klara dessa grejer så det ska inte vara några problem annars så skulle denna kunna fungera Antec 430W e på gränsen dock, och jag skulle vilja ha minst 450w i min data, men 430W ska fungera som jag ser på saken Då blir det ju också kanske mycket billigare också, men det finna ju andra billigare chassin som fungerar bra så det e bara att kolla runt. om du tycker att detta blev lite mycket pengar ( ca 7000-7500kr) så kan man ju alltid snåla in på moderkortet till ett p35 sockel, men då tappar du lite av fördelen med PCI-e 2.0 graffe + moderkort... men det e en lösning också i alla fall  för grejen e ju den att jag har ju inte räknat med HDD eller optisk enhet m.m. nu och inte CPU kylare heller... billigare blir det om du kan tänka dig att ta t.ex. ett : ATI 4670 i ställe, inte samma prestanda men mycket väl lagom för en HTPC och då är det garanterat lungt med 430w dessutom
Redigerat av DVD-ai, 10 november 2008 - 15:08.
Postad 10 november 2008 - 15:58
dezoe
-
dezoe
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Tycker väl att DVD-ai tar i lite väl mycket om kraven är att burken ska köra Xbmc och fixa 720P . Jag hade köpt ett mk med inbyggd nvidiagrafik - har själv ett Gigabyte GA-73PVM-S2H som jag kör med XBMC Live utan problem (optiskt ljud ut och 1360x768 via HDMI till LCD-TV). Duger bra, är billigt och jag vet att det funkar bra med Ubuntu/XBMC. Tycker du bör köra på en core 2 duo cpu. jag kör själv en e7200 som fixar det mesta, men en e8400 är inte så mycket dyrare. Sen behövs ett par Gb minne och en tyst kyllösning för cpu'n - Thermalright Ultra-120 Extreme eller Scythe Ninja Mini till exempel. Chassi kan ju bli hur dyrt som helst. Är mycket en smaksak tycker jag. Nätagg är viktigt att det är tyst, behöver inte vara så kraftfullt med min konfiguration. Om du måste ha hårddiskar i burken (om man inte har nätverkslagring) så skulle jag kört en Samsung SpinPoint F1 1Gb. Nåt sånt här kanske;
/M
Postad 10 november 2008 - 16:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Njaa, vet jag inte, jag skrev ju att det va vad Jag hadde vilja ha, men att han kan ta ett billigare graffe och chassi + billigare moderkort och då blir det ju inte så speciellt dyrt... ca 4600kr blir det då + HDD, optisk läsare och ett P35 moderkort och CPU kylare kan tänka mig ca 6500kr för hela datan och då är den ganska bra också om du vill så kan ju köpa billigare minnen, men kör för allt i världen 4GB, det e så jäkla bra att ha och om du ska ha vista så är det ett måste !!! Dessa är lite biligare men inte så mycket och inte alls lika bra och klock-vänliga om du skulle vilja det i framtiden
Redigerat av DVD-ai, 10 november 2008 - 16:26.
Postad 10 november 2008 - 16:44
dezoe
-
dezoe
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
@DVD-ai : Vad är poängen med att du specar en dator du vill ha? Står ju klart och tydligt att burken ska köra XBMC/Ubuntu och inte windows.
Tro starkt på att köpa det man behöver idag - funkar sällan att köpa 'framtidssäkert' ....
Postad 10 november 2008 - 16:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Det va inte poängen... utan att visa på bra grejer, sedan att jag va dålig på att läsa vad han hade för krav må hända, jag tyckte det stod något om att spela spel o grejer men det va ju fel...
jag tycker att man ska köpa smart, och det e vad jag försöker att alltid göra, och då är inte p35 något att ha på grund av begränsningar, men i övrigt så kan han ju köpa vad han vill, och sista förslaget bygger på grejer som inte är menade för spel utan för HTPC bruk som ju va meningen.
Framtidsäkert i detta fallet va enbart gällande minnena, och enbart så att om man skulle vilja klocka så är dom bra på det också, inte att han skulle ha dom i 10 år framöver om han inte vill det.
I en HTPC så brukar men ju inte klocka på det sättet, men vem vet vad man vill om 3 månader...
men då dessa riktigt bra minen med dessutom låg Cl kostar typ lika mycket som alla andra 2GB 800Mhz minnen så ser jag ingen anledning till att inte ta dom så slipper man ha "flask minnen" som segar ner när man arbetar med en massa grejer samtidigt och avkodning ar m.m.
Men i en HTPC så är det klart att dom "billigare" som jag också visade på skulle fungera alldeles utmärkt, men 4GB ska man enligt mig verkligen ha i en modern data.
Redigerat av DVD-ai, 10 november 2008 - 16:56.
Postad 10 november 2008 - 18:14
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Intressant läsning  Jag förstod att du missade att jag inte ville ha pyttemjuk i denna datorn DVD-ai men i detta fallet så är jag inte intresserad av pyttemjuks operativ. Fortsätt gärna att tipsa
Just nu ser dezoe alternativ mer intressant ut fast med lite mer minne
Tackar för alternativen och tankegångarna hittils
MVH Kribban
Postad 10 november 2008 - 18:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Jag tycker du ska köra på hans då  men med 4GB Corsair minnena som jag tipsade om, ta vilken som, båda e bra men dom ena e klart bättre  Intressant läsning Jag förstod att du missade att jag inte ville ha pyttemjuk i denna datorn DVD-ai men i detta fallet så är jag inte intresserad av pyttemjuks operativ. Fortsätt gärna att tipsa
Just nu ser dezoe alternativ mer intressant ut fast med lite mer minne 
Tackar för alternativen och tankegångarna hittils 
MVH Kribban
Måste bara fråga vad du menar med Pyttemjuk ?! aldrig hört det förut... //David
Redigerat av DVD-ai, 10 november 2008 - 18:27.
Postad 10 november 2008 - 18:32
Unregistered2965a9a5
-
Unregistered2965a9a5
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Jag hade satsat på detta moderkort med inbyggt grafikkort https://www.prisjakt...kt.php?p=336785Chipset är ett 790FX / SB750 vilket är ett av dom bästa du kan ha som HTPC-ägare. Sen kan du ju köra en AMD Phenom Quad eller om du vill köra en Dual-core. Sen tycker jag du lika gärna kan köpa 4 GB minne eftersom det är såpas billigt. Nätagg, ett Fractal Design 500W köpte jag och det är knäpptyst. Har fått bra recensioner. Sen är ju chassi en smaksak anser jag. Byggde nyss ihop en htpc som du hittar under mina bilder. Det jag inte tagit kort på är en ny CPU-kylare (Noctua), samt 2 nya chassiefläktar(Noctua)
Redigerat av Unregistered2965a9a5, 10 november 2008 - 18:33.
Postad 10 november 2008 - 19:36
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Måste bara fråga vad du menar med Pyttemjuk ?! aldrig hört det förut...
//David
Microsoft = pyttemjuk MVH Kribban
Postad 10 november 2008 - 19:40
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Jag hade satsat på detta moderkort med inbyggt grafikkort https://www.prisjakt...kt.php?p=336785 Chipset är ett 790FX / SB750 vilket är ett av dom bästa du kan ha som HTPC-ägare. Sen kan du ju köra en AMD Phenom Quad eller om du vill köra en Dual-core.
och detta fungerar bra med Linux/Ubuntu? MVH Kribban
Postad 10 november 2008 - 20:15
Unregistered2965a9a5
-
Unregistered2965a9a5
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
och detta fungerar bra med Linux/Ubuntu?
MVH Kribban
Det ska absolut inte vara några problem
Postad 10 november 2008 - 23:16
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
Jag hade valt ett moderkort med nvidia grafik. *nix stödjer ännu inte hårdvaruavkodning på grafikkortet.
Jag har kört alpha, båda betorna, ubuntu och kubuntu på min bruk och aldrig haft ett problem med drivarna men en kompis som köpte ett moderkort med ATI HD3200 grafik och han har fått kämpa lite med att plocka in andra drivare osv. SÅ det fungerar med ATI bara att det är lite krångligare om man har otur.
Sedan vet ju vi inte heller hur det blir när de släpper den skarpa versionen (vilket borde vara när som helst nu).
dezoes förslag är bra om man vill gå budget varianten, sedan så kommer ju de nya moderkorten med nvidia 9300/9400 grafik och det ska väl sitta samma chipset i de nya macarna så OSX borde gå att få ingång med ett sådant moderkort om du hellre vill köra plex.
Postad 11 november 2008 - 00:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Microsoft = pyttemjuk
MVH Kribban
ok
Postad 11 november 2008 - 10:06
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Så detta är vad jag behöver?
2st
Om jag har förstått hela saken rätt så behöver jag inget extra grafikkort eller ljudkort till denna konfiguration?
Det landar på 5602:- exklusive frakt
Vilken DVD/CD läsare rekommenderar ni?
MVH Kribban
Edit: tog väck ett felaktigt påstående från mig
Redigerat av kribban, 11 november 2008 - 12:32.
Postad 11 november 2008 - 14:13
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Denna måste vara hyfsat prisvärd om man inte vill bygga själv Revolve it DatorNu lanserar vi en riktig prisvärd Intel Core 2 Duo HTPC dator till ditt hemmabiosystem. Det är en komplett dator med snyggt NZXT HTPC chassi. Vi har valt ett moderkort med Intel P45 kretslösning i full storlek. Vi har utrustat den här datorn med ett separat ATI Radeon HD 4350 grafikkort med passiv kylning. Datorn är mycket prisvärd och du kan t ex ansluta din platta TV till den via HDMI. Den är fullt kapabel att spela upp Full HD(1080p) material utan problem. Goda anslutningsmöjligher och du kan anpassa din dator vid beställning som grafikkort, minne, hårdisk eller tillbehörspaket med skärm, mus och tangentbord.
fakta:
* Intel E8400 3.0 GHz Core 2 Duo processor * 6MB L2 cache, 1333MHz FSB * Intel P45 Express baserat moderkort * ATI Radeon HD4350 grafikkort * Crossfire X möjlighet * HDMI, DVI och VGA port * 4GB DDR2-800 minne * 500GB Sata-II hårddisk * 20X DVD-RW brännare (Bluray option) * 8st USB 2.0 portar * NZXT Duet HTPC chassi * 430W Antec tyst nätdel * Energisparande nätdel 80plus certifierad * 369.4x144.5x454.4 mm storlek (BxHxD)
Ubuntu Linux 8.10 förinstallarat Wine windowsemulator installerad och körklar.
Postad 11 november 2008 - 17:41
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Det ser ut att vara det som kommer att behövas ja
Japp, det verkar vara en prisvärd och bra HTPC för pengarna
Redigerat av DVD-ai, 11 november 2008 - 17:43.
Postad 18 november 2008 - 17:17
djmikasa
-
djmikasa
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hur pass mycket låter den där HTPCn tro?
Postad 18 november 2008 - 22:36
djmikasa
-
djmikasa
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Postad 20 november 2008 - 22:49
ZCHLOi
-
ZCHLOi
-
Rookie
-
4 inlägg
Då jag själv håller på och bygger en HTPC med just Ubuntu i botten och XBMC som frontend fast med målet att 1080p inte ska vara ett problem kan jag ju passa på o kommentera om det jag testat... Grafik/ModerkortI HTPC-syfte så anser jag att storlek spelar stor roll så jag har totalt bortsett från fullsize-kort och bara tittat på integrerade lösningar. Efter att ha testat både Intel och Nvidia-grafik så förespråkar jag Nvidia. Intel har tearing vilket iofs går att komma runt men jag sprang på en del annat skummt också... AMD ska ha kommit ikapp gällande drivare men jag går hellre på en beprövad lösning och låter andra testa... av de forumtrådar jag läst är det betydligt fler med ati som har problem än något annat. Följande moderkort köpte jag på chans då jag ändå ville återanvända mitt Intel-kort till annat och det funkade kanon rakt ur lådan. Optiskt ljud, hdmi. gblan, passivt kylt och märkvärt mindre än mitt tidigare mATX-kort. Det som går att klaga på är att det bara finns två minnesplatser så tänk på det senare ifall du ska ha mer än 2GB! Men för priset så kan du stoppa undan lite pengar till ljuddämpning (passiv nätdel, chassi, ... ).
Minne2GB räcker för en "vanilla"-installation av Ubuntu 8.04, Lirc, XBMC med skinnet Aeon och 1080p-film (använder som mest ~1.3GB). Enda anledningen jag ser till att gå på mer skulle vara om du funderar att köra MythTV på samma burk...
ProcessorJag har testat både E7300 och E8400 och bägge funderar tillfredsställande. Med fågelklippet från Planet Earth E01 så låg E7400 på 70-80% belastning per kärna och E8400 ungefär 10% under det. I detta fall är E8400 att föredra men utanför såna scenarion har jag inte märkt någon skillnad. Sen är ju overkill kul... Se bara till att byta fläkt om det ska vara knäpptyst. Den är inte högljudd men den hörs i ett tyst rum...
LagringDå jag har allt på en server så accessar jag all data via smb så jag har bara testat 2.5" SATA samt USB som systemdisk. Bägge fungerar och det är inget jobbigt med något av dem. Däremot så tyckte jag personligen att USB'n-s prestanda försämrades ganska snabbt, fast det var säkert något man kan ställa in som jag aldrig grävde mig fram till... Värt att nämna är att detta projekt var mitt första försök med Linux över huvud taget på hemmaplan. Jag har knackat lite shellskript på jobbet men aldrig installerat/konfigurerat från grunden och med ovan konfiguration behöver du inte vara rädd för problem... Fast kolla noga innan du köper MCE-fjärr för där har du en del arbete ifall du väljer en för ny modell (som jag gjorde...). Lycka till med bygget!
Redigerat av ZCHLOi, 20 november 2008 - 22:57.
Postad 21 november 2008 - 07:03
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Tack för en utförlig beskrivning
MVH Kribban
Postad 05 mars 2009 - 11:26
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Hej Igen
Dags att bumpa min tråd
Jag har inte startat något bygge då jag har gått och väntat lite på den nya Mac Minin. I och med att den blev lite dyrare än vad jag hade väntat mig så funderar jag på att bygga en liten HTPC igen
Har ni några uppdateringar på det tidigare materialet?
Vad gäller idag?
Något nytt man bör tänka på med Ubuntu och XBMC?
Kanske Mac Mini är att bra alternativ ändå?
MVH Kribban
Postad 05 mars 2009 - 12:21
johan_77
-
johan_77
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Välj ett moderkort med Nvidias 9300-GPU. Jag har för några dagar sedan byggt om min HTPC med ett Asus P5N7A-VM-kort som har detta chipset. Det ger mig (eller kommer ge mig när jag konfigurerat allt) hårdvaruacceleration av HD-video med XBMC/Ubuntu. Det finns mycket information om detta på nätet, bland annat på XBMCs forum. Ramverket för hårdvarustödd uppspelning under Linux heter VDPAU och det är det du vill se till att din grafiklösning stödjer. Än så länge är det bara ett fåtal Nvidia-kort som stödjer HD-uppspelning men även tidigare Nvidia-lösningar verkar kunna accelerera vanlig mpeg2. Mvh Johan Hej Igen
Dags att bumpa min tråd 
Jag har inte startat något bygge då jag har gått och väntat lite på den nya Mac Minin. I och med att den blev lite dyrare än vad jag hade väntat mig så funderar jag på att bygga en liten HTPC igen
Har ni några uppdateringar på det tidigare materialet? Vad gäller idag? Något nytt man bör tänka på med Ubuntu och XBMC?
Kanske Mac Mini är att bra alternativ ändå?
MVH Kribban
Postad 05 mars 2009 - 12:56
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Är jag rätt på det om man tittar på dessa listor? Ubuntu HTPCUbuntu XBMCKan jag styra dessa med ett bluetooth tangentbord? MVH Kribban
Postad 05 mars 2009 - 13:45
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
Är jag rätt på det om man tittar på dessa listor?
Ubuntu HTPC
Ubuntu XBMC
Kan jag styra dessa med ett bluetooth tangentbord?
MVH Kribban
Ubuntu HTPC ingen avkodning på grafikkort, Ubuntu XBMC avkodning på grafikkort. Annars ser det bra ut, BT tangentbord borde inte vara något problem, eller så provar du att bara köra igång Ubuntu skivan och kör live och provar om tangentbordet fungerar "out of the box".
Postad 05 mars 2009 - 13:51
Eskas
-
Eskas
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Är jag rätt på det om man tittar på dessa listor?
Ubuntu HTPC
Ubuntu XBMC
Kan jag styra dessa med ett bluetooth tangentbord?
MVH Kribban
Ubuntu HTPC är lite ålderstigen, men var ett bra alternativ för ca 4-5 mån sen. Ubuntu XBMC ser mer uppdaterad ut. Jag har precis beställt en burk med samma moderkort som johan_77 och som finns på produktlistan. Det finns en väldigt utförlig beskrivning om hur man installerar Ubuntu & XBMC smidigt med det moderkortet som bas. Gällande ir-mottagare verkar även imon-inside vara en bra mottagare, då man kan slå av och på datorn med den. Dessutom ska den vara hyfsat enkel att få igång i Ubuntu. Jag ser med fram emot att få bygga ihop min burk och konfigurera den. Jag har valt att snåla in lite på processorkraften och köpt en e7400 istället för en e8400. Sen har jag ett annat chassi än det i Ubuntu XBMC, i övrigt har jag köpt samma grejer.
Postad 05 mars 2009 - 13:54
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Eskas
Vilket chassi ska du använda?
Har du en produktlista?
MVH Kribban
Postad 05 mars 2009 - 14:01
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
En fråga till
Räcker nätaggregatet i chassit NSK2480?
Postad 05 mars 2009 - 16:12
Eskas
-
Eskas
-
Amatör
-
-
95 inlägg
En fråga till
Räcker nätaggregatet i chassit NSK2480?
CPU Core 2 Duo E74002,8GHz/3MB/1066MHz/S775 Fjärr iMon Inside SilverHTPC Fjärrkontroll MK Asus P5N7A-VMmATX, S775 DDR2 4GB PC6400 CorsairXMS2,(2x2GB) Scythe ShurikenCPU CooleIntel 478LGA775 & AMD AM2 Compucase 7K09 250W (Svart) NSK2480 har ju 380W, både E8400 och E7400 processorerna är ju 45nm processorer. Strömsnåla grejor. Jag är tror och hoppas att jag klarar mig med mitt Compucase-chassi som har ett nätagg på 250W. Jag har valt det chassit för att det är klart mindre än exempelvis NSK2480 och går du fint in i min ikea-tvbänk. Hårddisk & DVD har jag sen tidigare.
Postad 05 mars 2009 - 17:50
slacker666
-
slacker666
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
ni behöver absolut inte ha en dual core processor, speciellt inte för att spela upp 720p (inte ens med 1080p ska de behövas heller) då vdpau (linux motsvarighet till dxva) nu finns tillgängliga för xbmc, kolla in min guide hur man fixar Xbmc med vdpau här: https://www.minhembi...howtopic=228064I princip ska det räcka med en 1GHz processor, även celeron modell om du har ett grafikkort som stödjer vdpau (nvidia 8400GS och bättre varianter har stöd för det, välj ett kort med 512mb ram) Jag hade valt ett moderkort med nvidia grafik. *nix stödjer ännu inte hårdvaruavkodning på grafikkortet.
stämmer inte alls, det kom hårdvaruavkodningsstöd för linux i mitten på januari. kribban: vad du än gör, välj inte GIGABYTE GA-73PVM-S2H då det sitter ej kompatibla grafikkretsar med linux vdpau-drivisar och välj inte ATI heller som grafikkortsmärke, ett Nvidia 8400GS 512MB är allt du behöver med 1 eller 2GB ram. Kör själv en AMD x2 5600+ med 2GB ram och Nvidia 8400GS å har inte haft några problem med 1080p filmer i xbmc-vdpau.
Redigerat av slacker666, 05 mars 2009 - 17:54.
Postad 05 mars 2009 - 18:20
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
stämmer inte alls, det kom hårdvaruavkodningsstöd för linux i mitten på januari.
Kolla datumet när jag skrev det
Postad 05 mars 2009 - 18:52
slacker666
-
slacker666
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
ah, sry... noterade inte att tråden var från november, trodde den var ny, my bad.
Postad 05 mars 2009 - 21:22
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Tackar för all hjälp som vanligt  Detta forumet är toppen när man behöver hjälp
MK Asus P5N7A-VMmATX stödjer väl vdpau?
Postad 06 mars 2009 - 09:07
Eskas
-
Eskas
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Tackar för all hjälp som vanligt Detta forumet är toppen när man behöver hjälp
MK Asus P5N7A-VMmATX stödjer väl vdpau?
Ja, det har stöd för VDPAU. Anledningen till att jag ändå valt en sån kraftfull processor, trots att det är overkill när man kör VDPAU, är att min bedömning är att XBMC med VDPAU inte är tillräckligt stabilt för att uppfylla mina krav. Tydligen många buggar med subtitles bland annat. Då väljer jag istället en kraftigare processor så kan jag köra allt material redan från start, när sen VDPAU-stöde blir riktigt stabilt kan jag ändå gå över och köra det och få bort last från processorn.
Postad 06 mars 2009 - 09:39
slacker666
-
slacker666
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
kan säga att min cpu load i % ligger på max 20-25% när jag ser på högupplöst 1080p film med hög bitrate, å det med ett Nvidia 8400GS 512MB bara. Subtitles i .srt format fungerar numera med vdpau, väntar bara på stöd på .idx/.sub så har den allt jag behöver
Postad 06 mars 2009 - 10:22
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Så för att göra en sammaställning:
1st
1st
2st
1 st
1 st
1 st
1st
Pris c:a 6000-7000 beroende på inköpsställe.
Är det något jag har missat?
MVH Kribban
Redigerat av kribban, 06 mars 2009 - 10:23.
Postad 06 mars 2009 - 10:30
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Rekommendera gärna en svart DVD-brännare
Postad 06 mars 2009 - 12:13
Unregistereddc3ba142
-
Unregistereddc3ba142
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Du har väl glömt en Ninja Mini i listan ovan - den kanske rent av går att köra passivt om du har tur.
Som optisk enhet skulle jag föreslå LG GGC H20L. Den tar även blue ray och även om du inte kan spela upp blålaserskivor direkt i Ubuntu i nuläget så vet man ju inte hur det ser ut med den saken lite längre fram. Rippa till hårddisken kan du hur som helst.
Vad gäller hårddisken skulle jag personligen välja en 2,5" disk + någon ljuddämpning för mindre ljud/värme. Det blir ingen terrabyte då förstås, men det vore mitt val.
/Ville
Postad 06 mars 2009 - 12:19
slacker666
-
slacker666
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Du har väl glömt en Ninja Mini i listan ovan - den kanske rent av går att köra passivt om du har tur.
om han ska köra passiv cpu-kylning, skulle jag nog inte välja en E8400 cpu utan något enklare.
Postad 06 mars 2009 - 12:30
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Kommer inte att lägga pengar på en Blueray-läsare i dagsläget. Uppdaterad produktlistaNågot jag glömt förutom DVD-läsare/brännare? MVH Kribban
Postad 06 mars 2009 - 12:40
johan_77
-
johan_77
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Kommer inte att lägga pengar på en Blueray-läsare i dagsläget.
Uppdaterad produktlista
Något jag glömt förutom DVD-läsare/brännare?
MVH Kribban
Kribban, tänk på att designen av Asus-P5N7A-VM moderkortet du valt i din setup (som jag själv nyligen installerat i min HTPC) bygger på aktiv kylning av CPUn för att chipsetet/GPUn, som har en passiv kylfläns, ska bli tillräckligt kyld. Jag föreslår att du kör med Intels stock cooler. Den är helt okej med Core2-CPUerna. Jag kör min mha "silent"-läget i Asus Q-Fan. Då roterar CPU-fläkten i ca 900 RPM och ger okej kylning av GPUn. Min GPU ligger runt 68 grader idle. Om jag avaktiverar Q-fan så att CPU-fläkten ligger på ca 1900 RPM så sjunker GPUns temp till ca 55 grader. Det behövs alltså mycket lite luft på GPU-kylflänsen för att hålla nere temperaturen på Asus P5N7A-VM. Jag har vissa tankar om att sätta en 40 mm fläkt på GPUns kylfläns men eftersom jag inte testat spel/1080p än så vet jag inte hur varm den blir när den används fullt ut. // Johan
Postad 06 mars 2009 - 12:42
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Räcker det inte med Ninja Mini och en tyst Noctua fläkt för CPU:n?
Postad 06 mars 2009 - 12:47
slacker666
-
slacker666
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Kribban, tänk på att designen av Asus-P5N7A-VM moderkortet du valt i din setup (som jag själv nyligen installerat i min HTPC) bygger på aktiv kylning av CPUn för att chipsetet/GPUn, som har en passiv kylfläns, ska bli tillräckligt kyld. Jag föreslår att du kör med Intels stock cooler. Den är helt okej med Core2-CPUerna. Jag kör min mha "silent"-läget i Asus Q-Fan. Då roterar CPU-fläkten i ca 900 RPM och ger okej kylning av GPUn. Min GPU ligger runt 68 grader idle. Om jag avaktiverar Q-fan så att CPU-fläkten ligger på ca 1900 RPM så sjunker GPUns temp till ca 55 grader. Det behövs alltså mycket lite luft på GPU-kylflänsen för att hålla nere temperaturen på Asus P5N7A-VM. Jag har vissa tankar om att sätta en 40 mm fläkt på GPUns kylfläns men eftersom jag inte testat spel/1080p än så vet jag inte hur varm den blir när den används fullt ut.
// Johan
att ha en gpu liggande på 68 grader i idle, är inte det lite som att be om kortare livstid?
Postad 06 mars 2009 - 12:48
johan_77
-
johan_77
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Räcker det inte med Ninja Mini och en tyst Noctua fläkt för CPU:n?
Jag har inte koll på de produkterna, men det viktiga är att lite luft blåser på GPUns kylfläns. Någon föreslog passiv CPu-kylning men då riskerar du att chipsetet/GPUn blir överhettat vilket gör att datorn stänger ned och inte kan startas på någon minut tills värmen sjunkit. Jag föreslår att du provar med de produkter du föreslår. Monitorera sedan GPUns temperatur (enkelt att installera i Ubuntu) och kontrollera att den inte sticker iväg.
Postad 06 mars 2009 - 12:51
johan_77
-
johan_77
-
Amatör
-
-
56 inlägg
att ha en gpu liggande på 68 grader i idle, är inte det lite som att be om kortare livstid?
Detta har debatterats hett ( !), bland annat här: http://vip.asus.com/...SLanguage=en-usAsus har officiellt sagt att å ena sidan är detta en helt OK temperatur för en GPU. Men å andra sidan har de skrivit att kylningen på P5N7A-VM är designad för aktiv CPU-kylning osv. Jag tycker själv det är lite högt, så jag ska prova att montera en 40 mm fläkt på GPU-kylflänsen. Det behövs väldigt lite luft för att den ska kyla effektivt.
Postad 06 mars 2009 - 13:07
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Nu blir jag förvirrad.
Ha i åtanke att jag aldrig byggt någon dator innan
I det chassit jag har valt så kommer det att vara 2 st chassifläktar. Jag har lagt till en Ninja Mini för processorn. Måste jag även ha kylning för GPU:n (grafikprocessorn)??
Vad är Intels Stock Cooler? Hittar inte den när man söker på prisjakt.
MVH Kribban
Postad 06 mars 2009 - 13:14
slacker666
-
slacker666
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Jag har inte koll på de produkterna, men det viktiga är att lite luft blåser på GPUns kylfläns. Någon föreslog passiv CPu-kylning men då riskerar du att chipsetet/GPUn blir överhettat vilket gör att datorn stänger ned och inte kan startas på någon minut tills värmen sjunkit.
Jag föreslår att du provar med de produkter du föreslår. Monitorera sedan GPUns temperatur (enkelt att installera i Ubuntu) och kontrollera att den inte sticker iväg.
jag kör själv passivkylning och det fungerar strålande, då temp inte överstiger mer än 55 grader i idle. man ska inte köra produkter så att dom är varma redan i idle, då detta kan minska livslängden på dom. kribban: du behöver inte ha mer än den kylning som följer med grafikkortet, men har du en burk med dåligt luftflöde, kan det vara aktuellt att skaffa fläkt som drar ut värmen ur chassit. stock cooler är retail cooler, alltså den som följer med cpu:n.
Redigerat av slacker666, 06 mars 2009 - 13:17.
Postad 06 mars 2009 - 13:17
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Ok.
Har denna burk tillräckligt luftflöde?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|