Postad 10 December 2009 - 21:16
De och Dem är jag osäker på varför DE ska användas vid olika tillfällen. Har bara lärt mig att höra när DE olika ska användas.
/Johan
Postad 10 December 2009 - 21:52
"De" används när dom är subjektet, det vill säga den som utför något i meningen. "De skriver fort", "De pratar konstigt" eller "De sa att jag fick gå."
"Dem" använder man när dom är objektet, en passiv roll i meningen.
"Har du pratat med dem?", "skolpapprena, hittade du dem?" eller "Jag hörde av dem att det är något på gång i helgen"
Hoppas du blivit klokare, det jag nog inte jag blivit.
Postad 10 December 2009 - 21:54
- "De" är subjektsform, precis som: jag, du, han, hon och vi.
- "Dem" är objektsform, som t.ex: mig, dig, honom, henne, oss och er.
Man säger t.ex "De har köpt biljetter", men "Biljetterna tillhör dem".
Jämför med
"Vi har köpt biljetter", men "Biljetterna tillhör oss".
Stalltipset är alltså, byt ut "de" mot "vi" och testa i den mening man är osäker på.
Exempel:
Originalmening: Han visste inte vart "de/dem" tog vägen.
Testmening: Han visste inte vart "vi/oss" tog vägen. ("vi" är det rätta, alltså är "de" också rätt.)
Alltså Han visste inte vart de tog vägen
Postad 10 December 2009 - 22:21
Exempel: (Vilken TV-serie passar det in på?)
- Vilka gjorde detta mot dig?!
- Dom!
Redigerat av Thuyner, 10 December 2009 - 22:22.
Postad 10 December 2009 - 22:25
Postad 11 December 2009 - 09:58
Och att man aldrig ska börja en mening med och, och att man aldrig ska börja med ett och efter ett kommatecken; samt att man aldrig stavar aldrig med två l men att man alltid stavar alltid med två l.
Sedan är det ju det där med särskrivning; det är något man inte gör i det svenska språket, men det är något man gör i det engelska språket.
Kom ihåg det nu; skriv ihop.
Semikolonen är dedikerade till 13th Marine.
Postad 11 December 2009 - 10:07
https://www.minhembi...showtopic=79017
Postad 11 December 2009 - 16:37
Läs meningen noga...Och att man aldrig ska börja en mening med och, och att man aldrig ska börja med ett och efter ett kommatecken;
Kanske iofs var meningen.
Redigerat av Unregistered1689, 11 December 2009 - 16:38.
Postad 11 December 2009 - 16:51
Jag såg samma sak som PlayerOne innan idag, men hade inte tid att kommentera.Det är ju nästan så att man blir mörkrädd, att det är så många som har problem med de och dem; det är nästan trettio år sedan jag lärde mig det och det sitter än.
Och att man aldrig ska börja en mening med och, och att man aldrig ska börja med ett och efter ett kommatecken; samt att man aldrig stavar aldrig med två l men att man alltid stavar alltid med två l.
Semikolonen är dedikerade till 13th Marine.
Men just de saker som du nämner, freddie5150, fick min klass också höra 15-20 år senare. "Och"-regeln bryter jag däremot mot ständigt, medvetet.
Kanske någon moderator borde ta och flytta över inläggen till den andra tråden...?
Postad 12 December 2009 - 11:20
Ibland måste jag bita mig i läppen för att inte explodera när jag ser sådant. Eller hur.(?)
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 12 December 2009 - 11:20.
Postad 12 December 2009 - 12:09
Det heter ju till exempel
-Han sa
-Jag skall gå till honom (väldigt många säger: -jag skall gå till han)
Postad 16 December 2009 - 18:11
Det är ju nästan så att man blir mörkrädd, att det är så många som har problem med de och dem; det är nästan trettio år sedan jag lärde mig det och det sitter än.
Och att man aldrig ska börja en mening med och...
Jo, man kan börja en mening med "Och", och till och med "Med".
Klas har tagit livet av familjens hund. Han känner ånger över dådet. När barnet kommer hem kommer det bli mycket gråt. Och vad ska hans fru säga?
Visst klarar ett komma detta men punkten förstärker att han är mer bekymrad över vad hans fru ska tycka än ängslan över barnens sorg. Detta gör att jag tycker att en konjunktion (och, men) kan förstärka en känsla snyggare än ett utropstecken. Men visst, i vanliga fall tycker jag freddie5150 har helt rätt.
Redigerat av ruva, 16 December 2009 - 18:14.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
41 bilder
13 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?