Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon AVR-2310 + Ati HD5870-problem

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 January 2010 - 14:05

sparriskrigaren
  • sparriskrigaren
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Jag köpte nyligen en Denon AVR-2310. Denna har jag kopplad till min dator, och jag har då flera olika alternativ för att skicka ljudet. Helst vill jag skicka ljud och bild via grafikkortet - ATi HD5870, via HDMI då kortet har inbyggt ljudkrets. Som jag fattat ska man då kunna skicka de nya fräsiga ljudformaten med detta kort, DTS-HD osv.

Detta fungerar till viss del, ljud och bild skickas via HDMI till receivern, men det är inte felfritt. Då och då försvinner ljudet, om jag använder datorn samtidigt som jag kollar på film på TVn.

Dels går det inte att göra något som spelar upp ett ljud i Windows, om jag har en film på TVn samtidigt, det är som att bara en ljudström kan spelas samtidigt, men ibland när jag bara surfar och inte gör något som orsakar ett ljud, kan ljudet försvinna.

Ljudet återvänder om jag trycker på DVR-knappen på receiverns fjärrkontroll (den HDMI-kontakt som jag anslutit datorn till.)

Om jag däremot skickar bild via HDMI, men ljudet via optisk kabel, antingen från ljudkortet eller moderkortets inbyggda ljudkort, fungerar allt som det ska. Jag vill dock inte behöva få in ljudet optiskt, utan vill att allt ska funka via HDMI.

För övrigt kör jag Windows 7. Någon som har en aning om vad som orsakar problemet, om jag nu lämnat tillräckligt med information?

Postad 18 January 2010 - 16:50

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Hej, kan börja med att berätta att om du vill få ut DTS-HD Master eller Dolby True HD så måste du använda dig av PowerDVD9. Detta är det ända programmet som finns idag som kan skicka ut icke nersamplat rått HD ljud för avkodning till en reciver.

Angående att du tappar ljudet så undrar jag om du tappar både bild och ljud samtidigt ? har du provat med fler HDMI kablar? kör du Full HD upplösning ? prova om du har samma problem med tex 720p. Vissa HDMI kablar klarar bara 720p med bild och ljud samtidigt.

Mvh Daniel

Postad 20 January 2010 - 10:42

sparriskrigaren
  • sparriskrigaren
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
OK! Tack för den infon.

Nej, jag tappar endast ljud, bilden fungerar utmärkt. Jag kör i 720p, har dock inte testat flera olika kablar.

Postad 20 January 2010 - 16:16

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Då är det nog inte kabeln... Troligen någon konflikt i datorn som gör att signalen störs. Testa spela upp filen i en annan mjukvara för att se om det är relaterat till mjukvaruspelaren. Uppdatera drivrutinen för ljud och grafikkortet är väl ett annat tips som kan hjälpa... Kanske disabla det interna ljudkortet så att ljudet behandlas enbart av ditt 5870 kort?

Redigerat av olasahl, 20 January 2010 - 16:18.

Postad 18 February 2010 - 21:21

Ashtray100
  • Ashtray100
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
hej,

har samma problem. jag har en denon avr-1610 som jag köpt idag. ljudet fungerar tills jag tex byter låt i spotify, efter jag byt låt försvinner ljudet. trycker jag sedan på input mode så kommer ljudet tillbaka. jag har inte hittat lösningen ännu men när jag gör det så meddelar jag dig. meddela gärna mig om du hittar lösningen.

mvh

niklas

Postad 19 February 2010 - 13:55

sparriskrigaren
  • sparriskrigaren
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Dude, om jag har .. det finns mängder av människor med samma problem som du, och jag har åtminstone delvis lösningen på problemet!

Det har att göra med ATis drivrutiner som verkar spela dåligt ihop med Denon-förstärkare, och det finns ett gäng saker man kan göra. Dock lite väl långt för att dra här tror jag, vore bättre att snacka via PM eller mail.

Postad 19 February 2010 - 22:05

drzap
  • drzap
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
det vore uppskattat av många tror jag att infon om hur man löser problemet med atis drivisar och denonförstärkare. själv har jag dock inget problem på mitt hd3200kort men man kanske vill byta upp sig så småningom

Postad 19 February 2010 - 22:27

sparriskrigaren
  • sparriskrigaren
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Problemet uppstår pga ATIs Powerplayfunktion, dvs att klockfrekvensen på grafikprocessorn ändrar sig beroende på hur grafikkrävande applikationer man körs. Håller man bara på i windows håller kortet en låg frekvens för att sedan öka om man t ex drar igång ett spel, för att spara ström.

Schysst funktion, men detta gör så att ljudet strular (eftersom kortet har en inbyggd ljudkrets) och felet tycks bara bero på dåliga drivrutiner. Varje gång klockfrekvensen ändras dör ljudet. Folk har löst detta på lite olika sätt, men två saker som verkar bra att prova är:

- Ladda hem senaste HD-drivrutinen från Realtek, för ATi-kort (för ljud via HDMI)
- Stäng av Powerplay genom att ändra i profiles.xml

Jag ska gräva fram länkar eller skriva en kort förklaring hur man gör detta.. imorgon eller så.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.