Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hittar Expert på egna modellnummer för att undgå prisgarantin?

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Moccamaster KBG741 AO (Kaffebryggare) 6 8,43 (46) 3 623:-
1 relaterade trådar

Postad 23 maj 2011 - 22:57

fotogen
  • fotogen
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hejsan

Var nyligen och inhandlade en ny Moccamaster KBG-871 1799:- minus lite rabbat, för övrigt väldigt nöjd med bryggaren.

Dock tycket jag att Experts modellbeteckning är lite konstig. Modellen heter KBG 871, Bokstäverna står för kalkvarnare och automatiskt dropstopp. Numren vet jag inte. En av de vanligare modellerna heter KBG-741, inga konstigheter än sålänge.

Framtills idag när jag fick nettobladet, dom sålde en KBG-741 för 1199:-, jag kollade på förpackningen vad min hette, på en vit påklistrad lapp står det KBG-871 och under den finns det en annan lapp som jag inte får bort utan att riva bort den och göra den oläsbar. Efter lite sökningar på google och prisjakt så kom jag fram till att bara Expert sålde denna modell ?!

Jag vänder upp och ned på kaffekokaren och där hittar jag en lite mera seriösare lapp med serienummer m.m där det står KBG-741, tycker det är väldigt konstigt att det finns två olika modellbeteckningar. Jag litar ju mest på lappen som sitter på kaffekokaren ;)

Så nu till min fråga, kan det vara så att Expert hittar på egna modellbetäckningar för att undgå prisgarantin, dvs hittar du en annonserad vara billigare får du mellanskillnaden. Tycker det är märkligt att man hittar just denna modell enbart på Expert samt att det står ett helt annat modellnummer.

Någon som har varit med om något liknande?, skall ringa till dom imorgon....

Experts Prisgaranti

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  bild.JPG   821,27K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  bild2.JPG   1006,09K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  bild3.jpg   105,58K   0 Antal nerladdningar

Postad 23 maj 2011 - 23:16

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0
Hittar på och hittar på...
På tex TV är detta ett känt trick att ha egna modellbeteckningar men då brukar det vara gjort från fabrik.
Då kan det vara en helt identisk produkt men tex en list kan vara svart i stället för silverfärgad

Postad 23 maj 2011 - 23:22

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
Ja detta är nog inget nytt när det gäller Expert. Köpte själv en Sony-Tv på expert där man hade ändrat modellbeteckningen antagligen för att slippa bli jämförda med andra butiker. Fanns vid den tiden exakt samma tv med samma spec hos andra återförsäljare men då med ett annat modellnummer. Funderade i efterhand på detta och kom fram till att det är exakt samma tv, det är bara det att expert trollar med siffrorna lite. Ogillas starkt från min sida!

Postad 23 maj 2011 - 23:22

fotogen
  • fotogen
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hittar på och hittar på...
På tex TV är detta ett känt trick att ha egna modellbeteckningar men då brukar det vara gjort från fabrik.
Då kan det vara en helt identisk produkt men tex en list kan vara svart i stället för silverfärgad

Jo det är jag väl medveten om, Men när "orginal" beteckningen finns kvar under bryggaren så känns det lite skumt. Undra om jag kan utnyttja prisgarantin baserat på vad som står på bryggaren. Kolla jag i manualen, där för övrigt alla modeller finns med så är just denna 871 ej med.

Postad 23 maj 2011 - 23:23

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 0
TV:en som jag köpte från Expert förut fanns inte heller listad på sonys hemsida, verkar vara samma sak ;)

Redigerat av Unregistered291b229b, 23 maj 2011 - 23:27.

Postad 23 maj 2011 - 23:30

fotogen
  • fotogen
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

TV:en som jag köpte från Expert förut fanns inte heller listad på sonys hemsida, verkar vara samma sak ;)

Så jädra dåligt... Det är ju att lura kunderna rakt av, Som sagt jag vet att sådan förekommer hela tiden....Men för guds skull Expert ska ni fiffla med modellerna så får ni väl göra det rejält och byta alla modellbeteckningar...
Skall ringa till dom imorgon, men dom kommer säkert men en bra bortförklaring. Blir en principsak av det

Redigerat av fotogen, 23 maj 2011 - 23:31.

Postad 24 maj 2011 - 09:14

gaffakungen
  • gaffakungen
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Tycker det är ett solklart fall när du har kartongen kvar. Ingen säljare i världen borde klara att nästla sig ur det.

Postad 25 maj 2011 - 07:27

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Jag jobbar på en kedja med Prisgaranti, om du hade gått in i min butik och tagit med din kaffebryggare och visat klisterlappen under så hade vi inte diskuterat längre än så.

Postad 25 maj 2011 - 07:44

Jucky
  • Jucky
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Jag säger inte att det är på detta sätt, men det skulle kanske kunna vara så att du fick me några tillbehör till din KBG-741 som inte följer med KBG-871 ?

Postad 25 maj 2011 - 10:19

fotogen
  • fotogen
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag ska driva det vidare, för jag tycker det är väldigt intressant hur det verka fungera, ska till expert på lör och prata med dom, Ringde kundtjänst och förklarade det hela, men de kan inte ge några svar eftersom jag måste prata med butiken som jag köpte den av.
Jag fick inte med några speciella saker utöver det som skall finnas med.

Postad 26 maj 2011 - 09:40

gaffakungen
  • gaffakungen
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Nej, varför skulle du få med några andra saker när det uppenbarligen är samma produkt. :unsure:

Postad 26 maj 2011 - 09:47

Jucky
  • Jucky
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
@Gaffakungen.
min tanke var att paketet han köpte var 1st kaffebryggare av modellen KBG-871, men eftersom det följde med tillbehör i form av, en mjölkskummare så är produktnamnet bytt till KBG-741. Det var bara ett förslag på varför det såg ut som det gjorde!

Postad 26 maj 2011 - 11:09

fotogen
  • fotogen
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nope, det var inga "extra" prylar med, precis samma som KBG-871.
Ringde till expert igen, men det är helt omöjligt att får ett svar från kundtjänst. Dom säger att jag måste personligen komma till butiken och reda ut detta här.

Snacka om att bolla över problemet till butiken, knappast dom som har ändrat modellen eftersom den finns på nätet med samma modellnamn......Det kanske är taktiken, dryga sig så man inte palla och tjafsa mera

Postad 26 maj 2011 - 21:58

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Snacka om att bolla över problemet till butiken, knappast dom som har ändrat modellen eftersom den finns på nätet med samma modellnamn......Det kanske är taktiken, dryga sig så man inte palla och tjafsa mera

Nu var det visserligen en udda tillverkare, men annars kan det ju vara en idé att kontakta dom, och fråga om det är någon skillnad på de två modellerna.

Postad 26 maj 2011 - 22:06

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Det måste vara typskylten som gäller. Där står att kema testat den enligt en viss typbeteckning. Tror inte expert har ex.vis en ce dokumentation på sin modellbeteckning eftersom det inte står några testmärkningar som skall finnas, annars får den inte säljas.

Postad 27 maj 2011 - 06:35

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3 398 inlägg
  • 0

Nope, det var inga "extra" prylar med, precis samma som KBG-871.
Ringde till expert igen, men det är helt omöjligt att får ett svar från kundtjänst. Dom säger att jag måste personligen komma till butiken och reda ut detta här.

Om dom vill ha dit dig så låt dom bekosta resan och tiden det tar.

Postad 11 juli 2011 - 14:01

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2 004 inlägg
  • 0
Detta med byte av modellbeteckningarna har väl varit känt i flera år nu, så något nytt är det nog inte. men det gör ju saken inte mindre fel! Sen verkar ju Expert vara lite speciella, på gott och ont. Har sett riktigt bra priser på en del TV-apparater men inte brytt mig om att skriva ner modellen. När man kom hem och tittade efter samma märke och storlek, så finns inte expert alls med i sökningarna på prisjakt. Då undrar man om man har sett fel. nästa gång jag ser något "för bra för att vara sant" så ska jag nog skriva ner modellbeteckningen å kolla lite extra noga... Men förståss, den modellbeteckningen lärm an ju inte hitta :D

Postad 13 juli 2011 - 00:25

Casual52
  • Casual52
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Alla butikskedjor gör såhär.. Kolla hela förra året elgiganten körde sin Philips 46pfl7665 för mellan 14-16000:-
Expert (46pfl7695) Mediamarkt (46pfl7685) Exakt samma tv apparater (kan ha varit någorlunda olika färger i ramen) Men jag såg knappt någon skillnad, om den ens finns.
På expert så kostade den 9999:- och på M.M 11990:-. Det kan ha och göra med att produkterna heter olika redan vid inköp från leverantörerna.
Jag har varit med om nästan exakt samma sak själv, säljarn på expert förstod och lägsta pris garantin gällde.

Åk till expert och visa, hundra på att dem ger dig det billigare priset utan att blinka.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.