Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung TV Service-Meny

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 August 2011 - 10:05

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Har fått förfrågan om jag kunde skriva en guide för hur man får igång och navigerar i de mer avancerade delarna av service-menyn på en Samsung TV, så här är den.

Bakgrunden är att jag ändrade landsinställningen på min TV: Samsung LE46C750, från brittisk (Irland/Storbrittanien) till nordisk (Sverige, Norge, Finland, Danmark) vilket ger många fördelar vid kanalsökning mm.

Man kan även aktivera funktioner som normalt inte finns på en del modeller såsom PVR (inspelning av TV-program till USB) eller ändra landsinställningen för programbutiken etc.

Informationen har jag hämtat från sidan: Samygo.tv

Varning

Man kan förstöra sin TV om man gör felaktiga inställningar i service-menyn.

Gör inga ändringar som du inte på förhand vet vad de orsakar.

Om du förstör din TV genom ändringar i service-menyn gäller inte din garanti längre.

Men det avklarat ska väl nämnas att det inte är så komplicerat som man kan tro - förstår man grundprinciperna för hur man navigerar är det inte mycket mer avancerat än att göra ändringar i den vanliga TV-menyn. Garantin går inte förlorad för att man varit inne i service-menyn - det är endast om man lyckas förstöra TV:n med någon felaktig inställning som garantin förloras.

För att komma till sevice-menyn måste TV:n vara avstängd, då trycker man i ordning följande knappar på fjärrkontrollen efter varandra:
[INFO] - [MENU] - [MUTE] - [POWER] (inom 3 sekunder)

TV:n sätter då igång och visar service-menyn

För att stänga av service-menyn stänger man av TV:n - när man sedan startar normalt igen är menyn borta.

Bifogad fil  Samsung_Service_Menu_1.JPG   94.95K   120 Antal nerladdningar

Viktigt:

När man bläddrar bland inställningarna är det viktigt att veta att man navigerar genom trycka [UPP] och [NED] på fjärrkontrollen inte [HÖGER] eller [VÄNSTER].

På bilden ovan navigerar jag alltså till inställningarna på höger sida av bilden genom att trycka [NED] ett antal gånger på fjärrkontollen - inte [HÖGER].

Trycker man [HÖGER] eller [VÄNSTER] gör man istället ändringar av markerad inställning.

För att gå bakåt i inställningarna trycker man [RETURN]

Obs: Innan man gör förändringar är det viktigt att man skriver ned vilken inställningen man hade så att man kan återställa om någonting blir fel.

När man vill ändra en inställning ställer man sig på detta val och trycker på [HÖGER] ( eller [OK] ) - då visas endast just den inställningen och man kan göra ändringar.

Finns det flera valmöjligheter bläddrar man bland dessa genom att trycka flera gånger till höger/vänster - när man hittat sitt val återgår man genom att trycka [RETURN]

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det finns flera olika nivåer av inställningar i service menyn och i standardläget är inte alla inställningar upplåsta så att man kan göra förändringar - de visas bla med grå färg när man inte kan ändra dem.

Servicetekniker på Samsung har en fjärrkontroll med fler knappar än den normala som låser upp dessa inställningar.

Jag ska visa hur vi går runt problemet med hjälp av ett tyskt windows-program.

Programmet styrs via nätverk, så först och främst måste man ansluta en nätverkskabel till sin TV (går antagligen utmärkt även med trådlöst nätverk, men det har jag inte testat)

Programmet heter ruSamsungTVCommunicator och kan laddas hem gratis från denna adress:

http://www.rainerullrich.de/samsung/

Det finns enbart på tyska, men vi ska inte göra några avancerade inställningar så vi behöver inte oroa oss för det.

När programmet är uppackat är det bara att starta genom att dubbelklicka på ruSamsungTVCommunicator.exe och det ska förhoppningsvis hitta din TV automatiskt i nätverket - förutsatt att din TV är igång.

Är din TV i vanligt läge - ej service-menyn, får du då upp ett val på TV:n där du måste godkänna att programmet styr TV:n - tryck OK.

Bifogad fil  ruSTVC_08_Fernbedienung.png   55.28K   69 Antal nerladdningar

Testa att det fungerar att trycka på Menü, up, down mm och att TV:n reagerar - de viktiga knapparna är de nere i högra hörnet som heter [Factory] och [3Speed] - men de fungerar endast i service-menyn.

Stäng ned programmet och stäng av TV:n (programmet ger annars en massa error-rutor pga förlorad kontakt när man stänger av TV:n)

Starta service-menyn på TV:n med fjärrkontrollen och starta sedan programmet på datorn.

Förutsatt att det startar utan error kan du nu trycka på [Factory] i programmet - service-menyn ska då försvinna från TV-skärmen (står endast lite text) och sedan trycker du på [3Speed] och då ska service-menyn återkomma.

Nu är den mer avancerade service-menyn upplåst - man kan stänga ned windows-programmet och göra resten med fjärrkontrollen.

----------------------------------------------------------------------------------------

Tips på inställningar

...............................................

För att ändra landinställning på LE46C750, gå till:

Option - Local Set, ändra från "EU_All" till "NORDIG"

Gå sedan till: Option - Factory Reset och aktivera det genom att trycka till höger.

Stäng sedan av TV:n - när man startar igen ska guiden för att ställa in TV:n som när den är helt ny dyka upp - fast med de svenska som landsval :blink: (alla övriga inställningar är återställda)

...............................................

Vill man testa att aktivera PVR-funktion på TV:n fast den ursprungligen inte har stöd för det gå till:

Control - Sub Option - PVR Support, ändra från OFF till ON - Stäng av TV:n

Med en hårddisk eller ett usb-minne anslutet - starta TV:n, gå till GUIDE och välj ett program som ligger efter det du tittar på - får du upp ett val om att formatera så fungerar PVR. (eller tryck endast på den röda inspelningsknappen på fjärrkontollen för att testa)

Obs: detta fungerar inte på alla TV-apparater som man aktiverar det på, och det fungerar endast på den interna tv-mottagaren - alltså inte med en extern box.

.................................................

För Internet@TV-funktionen kan man göra olika landsval, exempelvis om ett program endast går att ladda ned om man har "UK" som val så ändrar man det via:

Control - Sub Option - Info Link Country

Det här är ingenting som mixtrat med själv och vissa streamingtjänster kräver nog även att IP-adressen man surfar in från tillhör landet ifråga. USA finns förövrigt inte som val i min TV.

..................................................

Ok, det var allt, hoppas det fungerar bra för de som testar.

Postad 24 August 2011 - 10:19

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Bra tråd!
Bara en fråga: Ställer jag om den till "NORDIG", försvinner stödet för HD-mottagare då?

Postad 24 August 2011 - 10:31

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Nej, DVB-T2-mottagaren på LE46C750 fungerar alldeles utmärkt -även Text-TV fungerar.

Postad bild
Bild tagen efter ändringen till Sverige som land - som synes får jag in alla Boxers HD-kanaler

Postad 24 August 2011 - 10:46

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat - stilig guide! :blink:

Postad 06 September 2011 - 16:37

sto65
  • sto65
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Finns det någon för LG 32LK450

Postad 16 September 2011 - 01:00

rigm0r
  • rigm0r
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Testade på riktigt nu efter att ha lånat in en pc. Klockan funkar bra. Kanalerna lägger sig på rätt plats. Perfekt!!

Postad 01 November 2011 - 14:42

looden
  • looden
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
hej det funkade men vet inte om jag ställde om något annat i Samsung TV Service-Meny
går det göra någon återställning i service meny om man råkat göra någon ändring har en c750 samsung

Postad 22 November 2011 - 21:53

Patrickx68x
  • Patrickx68x
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Funka perfekt.
Har nu ställt in Sverige och testade med min viaaccess modul och kort från Boxer som funkar i min externa digitalbox, men av någon anledning funkar bara svt tv4 och tv6 för alla andra kanaler får jag Kodad signal. Jag kan t.o.m. se svt1 hd fast jag inte har en ci+ modul dock får jag mycket störningar - kanske kräver annan bordsantenn.
Behöver jag byta till ci+ modul för slippa Kodad signal samt måste jag byta till någon viss bordsantenn för få in hd kanaler?
Kommer mitt nuvarande Boxer kort fungera för övriga hd kanaler eller måste även det bytas?

Postad 22 November 2011 - 22:09

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Har nu ställt in Sverige och testade med min viaaccess modul och kort från Boxer som funkar i min externa digitalbox, men av någon anledning funkar bara svt tv4 och tv6 för alla andra kanaler får jag Kodad signal. Jag kan t.o.m. se svt1 hd fast jag inte har en ci+ modul dock får jag mycket störningar - kanske kräver annan bordsantenn.

Svt1 ( + HD), Svt2 ( +HD), Tv4, Tv6, Barn/24, Kunskaps sänds fritt i det Digitala Marknätet, och kan ses utan någon som helst CA-Modul eller Programkort. Dock kräver Svt HD en Tv som klarar just Full-HD samt MPEG4, duger inte med en HD-Ready Tv då.

På vilka frekvenser/muxar de olika kanalerna ligger ser du på http://teracom.se 's förstasida.

Vad du behöver för antenn beror ju på hur långt ifrån sändaren du bor, det kan ju bara du själv och din Antenninstallatör avgöra.

Det finns ju en Systemmeny i din Tv där du kan se hur stark signal du får på de olika frekvenserna, och sen kan du själv justera din antenn till bästa möjliga mottagning av samtliga frekvenser.

Behöver jag byta till ci+ modul för slippa Kodad signal samt måste jag byta till någon viss bordsantenn för få in hd kanaler?

Du behöver en CA-Modul samt Tv, som BÅDA klarar CI+ ( i, inte L ) för övriga marksända HD-kanaler utöver Svt's.

Kommer mitt nuvarande Boxer kort fungera för övriga hd kanaler eller måste även det bytas?

För att få de Marksända icke-HD kanalerna som sänds med MPEG4-komprimering, måste du ringa Boxer och aktivera ditt kort för MPEG4, samt även ha en CA-Modul som klarar MPEG4, vilket då t ex en Modul som klarar CI+ gör.

http://boxer.se

Redigerat av anderswillhelmsson, 22 November 2011 - 22:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.