Jag tror jag är med på vad du menar, men kan inte komma med några riktigt bra förslag.
Här kommer några försök dock:
Contact
Från imdb:
Dr. Ellie Arroway, after years of searching, finds conclusive radio proof of intelligent aliens, who send plans for a mysterious machine.
Boken är bättre än filmen, men filmen är klart sevärd.
The Man from Earth
Taget direkt från wikipedia:
The plot focuses on John Oldman, a departing university professor, who claims to be a Cro-Magnon (or Magdalenian caveman) who has secretly survived for more than 14,000 years.
Tänkvärd och ganska rolig. Inte mycket utforskande men intressant berättande.
Into Eternity
En dokumentär som handlar om slutförvaring av kärnbränsle. Men, den berör frågor så som hur man bör märka upp platsen för att människor ska förstå att det är farligt även efter många tusen år. Ge den en chans!
Om vi tillåter oss att ta med en något mindre seriös TV-serie så kan SG-1 vara intressant.
Inte särskilt vetenskapligt korrekt, men mycket utforskande. Och strax över 200 avsnitt, några filmer och minst två spinoff serier så finns det material för att hålla dig sysselsatt en stund framöver.
Läs Rendezvous with Rama
Nog det bästa tipset i listan, om jag får säga det själv. Detta är en bok, men nog ganska exakt det du letar efter. Ett okänt föremål kommer in i vårt solsystem. En besättning sänds ut för att undersöka vad det är.
Dessutom en av mina absoluta favoritböcker.
Ytterligare en bok, Pushing Ice
Inte helt olik Rama. Läsvärd och spännande. Lite mer relationer och politik än i Rama, men fortfarande väldigt mycket utforskande.
Wikipedia-artiklen om Hard Science Fiction är klart värd att kolla upp. Och jag tror faktiskt du kommer hitta mycket mer som passar dig om du beger dig till böckernas värld.
Redigerat av jaQoB, 04 January 2016 - 13:57.