Hej,
Tivo har ju i en massa Är haft en möjlighet att agera med fjÀrrkontrollen via TCP. Finns ocksÄ andra API men dessa fÄr ju inte vi svenskar tillgÄng till.
Jag har lÀnge tröttnat pÄ att "zappa", men tittar fortfarande en hel del pÄ TV. SÄ nÀr jag fick nÄgra dagar över nu efter jul sÄ tÀnkte jag att det kunde vara en kul idé att förverkliga en idé - att göra en bÀttre EPG.
Kan börja med att sÀga att Tivo, comhem har en app för epg. Dock mÄste telefonen befinna sig pÄ samma nÀtverk dÄ den endast anvÀnder bonjour, i mitt fall ligger wi-fi pÄ ett annat nÀt, dessutom mÄste man logga in pÄ comhem (Seriously) för att byta kanal. Dessutom Àr den lÄngsam.
SÄ jag bestÀmde mig för att skriva en egen. Jag hade nÄgra krav:
- Det ska vara en webbapp, sÄ jag lÀtt kan anvÀnda den pÄ min dator, telefon, padda.
- Du ska byta kanal inte efter vilken kanal det Àr utan vilket program som gÄr
- Du ska kunna se nÀstkommande program med tidsangivelser om inom hur mÄnga minuter programmet startar, samt om det startar inom 10 minuter ska det visas pÄ nÄgot sÀtt
- Du ska kunna fÄ mer info om programmet.
- Du ska kunna "lika" programmet lite som Tivo, men detta ska anvÀndas lite smartare
- Du ska kunna spela in programmet.
- Söka pÄ program.
SÄ jag började koda lite, eftersom jag Àr van med php blev det min backend och jQuery blev front. Jag fick bygga en databas över vilka kanaler jag ville ha, samt vilken kanalplats dessa ligger pÄ (Det Àr sÄ fjÀrren funkar), samt lÀgga in info om var jag hÀmtar EPG data, loggor. Ytterligare en databas skapades för EPG data, dvs programnamn och lite metadata som sÀsong/episod vid serier, kvalité (HD/SD, 4:3, 16:9) osv.
Det resulterade i denna app (skÀrmdumpar nedan)
Sidan Àr otroligt snabb, jag kan byta frÄn SVT till BBC pÄ nÄgon sekund, vilket inte Àr möjligt pÄ annat sÀtt, inte ens genom att slÄ in kanalnumret pÄ fjÀrren gÄr det sÄ snabbt
Jag har flera ggr. upptÀckt program som jag inte tidigare varit medveten om genom att bara "scrolla" i listan. Det Àr ju en webbapp sÄ den Àr supersnabb, inget Àckligt Java-GUI.
Jag har börjat experimentera med en "rekommendationsida" som listar det jag Àr intresserad av. DÄ jag har runt 1000-1500 program per dag kan jag stÀlla vilka frÄgor som helst, typ ge mig allt som Àr taggat med sci-fi
NÀsta steg blir att experimentera med att "störa" videobilden. Tanken Àr att göra overlay pÄ en HDMI signal för att skicka "push notifications" till skÀrmen. DÄ kan jag skicka en blÀnkare om att om 5 minuter börjar Program 1 pÄ Kanal 2. Har hittat en liten pryl som fixar detta och har redan börjat labba lite. TyvÀrr anvÀnder den flash för att visa sin "scroller" och den Àr lite laggy. Ska testa med HTML och se om det gÄr bÀttre.