Redigerat av garpenholm, 10 January 2008 - 02:16.
Postad 10 January 2008 - 02:15
Hej och välkommen till min gästbok! - Hoppas du hittat några intressanta idéer på hur man kan bygga sin egna hemmabio. Du är välkommen att ställa tekniska frågor om rummet.
Postad 10 January 2008 - 10:26
Hur har du gjort akustiksberäkningarna? Har du använt någon programvara?
Redigerat av d96ez, 10 January 2008 - 10:27.
Postad 13 January 2008 - 21:24
Hur har du gjort akustiksberäkningarna? Har du använt någon programvara?
En del kan man räkna på själv, går i princip använda excel, men det finns lite hjälpverktyg online:
Följande sida har en enkel beräkningsmodell för att räkna ut rums-efterklang enligt RT-60
http://www.trinityso...y.com/rt60.html
Med hjälp av följande program kan du "banda" rums-eko och få detta anlyserat. Då kan man testa att sätta en dämp-platta här, en diffusor där, så ser man resultat direkt. http://www.ymec.com/
Redigerat av garpenholm, 13 January 2008 - 21:25.
Postad 13 February 2008 - 12:20
vill bara säga att du, med ditt bygge har övertygat mig att lära mig mer om akustik och ljud i allmänhet, jag trodde jag kunde en del men, får nog skola mig lite ser jag. Imponerande och kul tråd, hoppas du har massor med bilder och tar fler efterhand. Glöm inte att ta bilder nu efterhand, dokumentera massor, så jag kan kopiera sen
Postad 13 February 2008 - 13:59
Såg en detalj på dina bilder, och text. Ska du ha 16:2 system eller? vilken elektronik ska du köra detta monstersystem med? vet du vilka produkter du ska ha? Kan man få se lite på grejjorna som är tänkta?
Postad 21 June 2009 - 17:55
Ventilationssystemet är dimensionerat efter 25 personer, så det är "overkill" för 25 m2, men å andra sidan så går det värma upp/kyla ner snabbt, plus att man kan låta det gå på lågvarv så det blir tyst, det är främsta anledningen. Kunna sitta länge i ett stängt rum utan att varken bli lomhörd eller kvävas.
Postad 02 August 2010 - 08:50
Hej!
Jag har länge funderat på att bygga en bio i hemmet och jag gillade din lösning.
Vilket program är det du har använt för att göra skisserna, på de första bilderna i galleriet?
Tack
Jag har länge funderat på att bygga en bio i hemmet och jag gillade din lösning.
Vilket program är det du har använt för att göra skisserna, på de första bilderna i galleriet?
Tack
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
30 bilder
244 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?