Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Playstation 3*

8507 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony PlayStation 3 (PS3) 20GB (Spelkonsoler) 1 9,16 (37) Inga priser
Sony PlayStation 3 (PS3) 60GB (Spelkonsoler) 4 9,2 (705) Inga priser
Sony PlayStation 3 (PS3) 2008 80GB (Spelkonsoler) 4 9,16 (383) Inga priser
Sony PlayStation 3 (PS3) 40GB (Spelkonsoler) 2 9,21 (530) Inga priser
Sony PlayStation 3 (PS3) 160GB (Spelkonsoler) 2 8,84 (31) Inga priser
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 2009 120GB (Spelkonsoler) 9 9,02 (259) Inga priser
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 250GB (Spelkonsoler) 9 9,14 (78) Inga priser
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 320GB 2010 (Spelkonsoler) 9 8,98 (140) Inga priser
126 relaterade trådar
Köptips med allt vad det innebär, tex prat om butiker. (4854 inlägg) 2 år sedan
.-*- Min Hembio Clan -*-. (8045 inlägg) 5 år sedan
Playstation Store (2597 inlägg) 7 år sedan
Blu-ray för 2:35:1 (2D & 3D) med subtitle shift (19 inlägg) 7 år sedan
HDMI CEC/Bravia Sync kabelberoende? (1 inlägg) 7 år sedan
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3] (1979 inlägg) 9 år sedan
Min ps3a dog, YLOD! (443 inlägg) 10 år sedan
PS3 Information (120 inlägg) 10 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
PS3 Mediaserver - PMS (2831 inlägg) 11 år sedan
HD ljud problem. (0 inlägg) 11 år sedan
Köpa ny PS3 konsol .. 12 Gb ???? (36 inlägg) 11 år sedan
Hur mycket låter era PS3:or? (4857 inlägg) 11 år sedan
Sony 55W905A 3D som spökar? (inte ghosting) (5 inlägg) 11 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 12 år sedan
Hjälp en amatör att fixa vardagsrummet! (16 inlägg) 12 år sedan
HDMI CEC/Bravia Sync hjälp (1 inlägg) 12 år sedan
Multizone eller Zone 2 (5 inlägg) 13 år sedan
Hur uppgraderar jag mitt system? H/K, Kef och Audio Pro (9 inlägg) 13 år sedan
MellandagsREA 2011 - Här samlar vi allt (95 inlägg) 13 år sedan
Problem med 1080p (3 inlägg) 13 år sedan
DualShock 3 (469 inlägg) 13 år sedan
Blu-ray från PS3 till förstärkare till projektor ger vita prickar (1 inlägg) 13 år sedan
EPSON TW3500 och PS3 (4 inlägg) 13 år sedan
PS3 som Blu-ray spelare (1237 inlägg) 13 år sedan
Glittrig/grynig bild på Samsung TV->PS3 (27 inlägg) 13 år sedan
Är PS3 40 GB tystare? (550 inlägg) 13 år sedan
Köpa ny PS3 eller laga (17 inlägg) 13 år sedan
PS3 bakom stängd lucka? (5 inlägg) 14 år sedan
Ny på PS3 (26 inlägg) 14 år sedan
PS3+3D tv (46 inlägg) 14 år sedan
PS3 Slim med oljud i fläkten (354 inlägg) 14 år sedan
Svenskt PS2 eller PS3, amerikansk TV? (8 inlägg) 14 år sedan
Köpråd "Gamer TV" (142 inlägg) 14 år sedan
Inget blacker-than-black (18 inlägg) 14 år sedan
Ska min receiver eller TV koda av bild? (5 inlägg) 14 år sedan
Koppla ihop enheter funktionellt och snyggt? (2 inlägg) 14 år sedan
PS3 320gb billigare än 160gb (2 inlägg) 14 år sedan
Call of Duty 5 (1976 inlägg) 14 år sedan
Xbox 360 eller PS3 (1171 inlägg) 14 år sedan
Vilken modell av PS3 har Du? (62 inlägg) 14 år sedan
PS3-uppdatering ger 3D-möjligheter (51 inlägg) 14 år sedan
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg) 14 år sedan
Hjälp en idiot! Koppla Pc, ps3, tv & receiver. (4 inlägg) 14 år sedan
PS3 via HDMI till Panasonic PX80 -> Flimmer (2 inlägg) 14 år sedan
Ny PS3 revision släppt (129 inlägg) 14 år sedan
Lackskada på Playstation 3 (9 inlägg) 14 år sedan
Erbjudanden på PS3 (384 inlägg) 14 år sedan
PS3 slim 120GB pris (916 inlägg) 14 år sedan
Bästa stället att importera ps3? (424 inlägg) 15 år sedan
PS3 Media Server - Filmomslag (4 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-sr607 HDMI Problem (6 inlägg) 15 år sedan
Bildproblem med Denon AVR-1610 och PS3? (9 inlägg) 15 år sedan
GTA 4 online PS3 (2 inlägg) 15 år sedan
Smalare Blurayspelare? (4 inlägg) 15 år sedan
Hjälp: Val av DVD-spelare till Samsung LE40B755 (14 inlägg) 15 år sedan
FPS-kontroll med mus och "frag-chuck"... (171 inlägg) 15 år sedan
DTS via PS3 Media Server (3 inlägg) 15 år sedan
Reciever/Förstärkare med växlare för multipla bild-/ljudkällor - möjligt (5 inlägg) 15 år sedan
[Hilfe] Prisvärt minisystem för spel och filmbruk (0 inlägg) 15 år sedan
PS3 Slim (CECH-2000) (1021 inlägg) 15 år sedan
PS3 slim och bravia sync (13 inlägg) 15 år sedan
Samsung BD-P1500 vs Panasonic DMP-BD35 vs PS3 (36 inlägg) 15 år sedan
En PS3 två TV-apparater (12 inlägg) 15 år sedan
Playstation 3 - från annat land (50 inlägg) 15 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 15 år sedan
Sony sänker priset på Ps3 (95 inlägg) 15 år sedan
Yellow Dog Linux (379 inlägg) 15 år sedan
Yamaha RX-V463, några frågor (17 inlägg) 15 år sedan
Tips: Formatera USB-hårddisk större än 32GB med FAT32. (6 inlägg) 16 år sedan
Nybliven XBOX 360 ägare (55 inlägg) 16 år sedan
Playstation 3 som DVD spelare @ 1080p via HDMI (55 inlägg) 16 år sedan
Panasonic Pv60 ingen bild på hdmi (8 inlägg) 16 år sedan
24p med Samsung LE46A656 och PS3 (58 inlägg) 16 år sedan
Billigaste PS3an? (12 inlägg) 16 år sedan
Streama trådlöst med mediaplayer 11 till PS3:an (3 inlägg) 16 år sedan
10 orsaker varför PS3 kommer bli ledande (1040 inlägg) 16 år sedan
PS3 - Bästa ljud system (30 inlägg) 16 år sedan
Nya 160GB Limited (6 inlägg) 16 år sedan
Varför kostar "gamla" PS3 nära 9000:-? (12 inlägg) 16 år sedan
PS2 emulering på 40GB i kommande FW? (56 inlägg) 16 år sedan
Bästa Blu-ray spelarna (21 inlägg) 16 år sedan
PS3 80Gb (330 inlägg) 16 år sedan
Ps3 160g + 4 spel Elgiganten (18 inlägg) 16 år sedan
Bra hemmabiopaket till PS3? (2 inlägg) 16 år sedan
2-kanalsljud via PS3 (2 inlägg) 16 år sedan
TVersity för PS3 (24 inlägg) 16 år sedan
Konvertera video för Playstation 3 (38 inlägg) 16 år sedan
Onkyo 606 och PS3:a (21 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE32S71B problem (2 inlägg) 16 år sedan
Hur mycket för en Playstation 3 60gb? (21 inlägg) 16 år sedan
ps3 (12 inlägg) 16 år sedan
Import från England (1 inlägg) 16 år sedan
Pris/erbjudanden PS3 40GB (1316 inlägg) 16 år sedan
HT-TXQ120R strul med PS3 och LE-52M86 (6 inlägg) 16 år sedan
ps3: usa vs europa? (158 inlägg) 16 år sedan
Sony 40D3500 problem, grynighet samt flimmer vid Blu-Ray (9 inlägg) 16 år sedan
Elgiganten säljer PS3 med GT5Prolouge för 3499! (4 inlägg) 17 år sedan
Koppla PS3 till Phlips HT-3115 (0 inlägg) 17 år sedan
PS3 ser ut att bli den ledande konsolen år 2011 (118 inlägg) 17 år sedan
Importera PS3 från USA (5 inlägg) 17 år sedan
PS3-ljud till både tv och förstärkare? (32 inlägg) 17 år sedan
Nya ps3 versioner (19 inlägg) 17 år sedan
Formatkriget över: Blu-ray segrade över HD DVD? (104 inlägg) 17 år sedan
Ny Hembio Förstärkare (2 inlägg) 17 år sedan
PS3 spelar inte nästa låt (6 inlägg) 17 år sedan
Ny TV (LCD,F-HD) samt Blu-Ray spelare (22 inlägg) 17 år sedan
Dimensioner på kartongen + vikt (2 inlägg) 17 år sedan
Play Station 3's prestanda. (125 inlägg) 17 år sedan
PS3 med 65nm! När? (43 inlägg) 17 år sedan
PS3 - 40gb eller 60 gb? (5 inlägg) 17 år sedan
Playstation 3 för 5690 kr på Media Markt! (83 inlägg) 17 år sedan
Söka bland mediafiler (0 inlägg) 17 år sedan
PS3-priset, kommer det sjunka (298 inlägg) 17 år sedan
TX-SR605 + PS3 + LE-40M87 + Cinema XL + DV6515 (3 inlägg) 17 år sedan
Vilken TV är bäst för Playstation 3 (9 inlägg) 17 år sedan
Playstation 3 erbjudande (4 inlägg) 17 år sedan
Onkyo TX-SR674E eller TX-SR605 (65 inlägg) 17 år sedan
PS3 firmware update 1.80 (216 inlägg) 17 år sedan
Så billig kan Playstation 3 bli (235 inlägg) 17 år sedan
Denon 2807 eller vänta på 3808? (5 inlägg) 17 år sedan
Joost på PS3? (7 inlägg) 18 år sedan
PS3 Priser i USA (29 inlägg) 18 år sedan
PS3 som cd-spelare? (4 inlägg) 18 år sedan
Blu-ray-spelare (38 inlägg) 18 år sedan
Vänta på Ps3 ? (91 inlägg) 18 år sedan

#4401

Postad 17 januari 2007 - 16:55

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 106 inlägg
  • 0

RR7 på Ps3 ser trevligt ut i 1080P (även 720P). Inte jättebra men bra. Men som spel betraktat är det tråkigt och utan känsla...
Sen brukar det ta nått år innan dom bra/snygga spelen kommer. GoW tog ett år till 360n. GRAW tog ett halvår...

<{POST_SNAPBACK}>

Fight Night tog 3 månader, Kameo, PGR3 och CoD2 var launchday :(

Och PS3 hade ju Resistance (förutom alla multiplattformsspel utvecklade på x360) direkt vid launch, ser väl också snyggt ut. Och Motorstorm kommer inom ett halvår, redan ute i Japan efter någon månad.

Halo kom till Xbox direkt.

Så det finns undantag, men sen blir spelen självklart ännu snyggare med tiden. Det är möjligt att man skrattar lite åt vissa spel om 3-4 år och förundras över den tekniska utvecklingen, men vissa spel som kommer direkt eller närapå direkt står verkligen ut som "nextgen".

Vad gäller Ridge Racer 7 så är det väl nästan så att det är en "port" av RR6 med ett paintjob? Många av banorna är likadana iallafall och jag har själv spelat RR6 och det ser inget vidare ut alltså (på en crt, men andra spel ser mycket bättre ut på samma crt). Frågan är om jag inte tycker Burnout Revenge (xbox versionen) är snyggare t o m, finns liksom inget tekniskt snyggt med RR6. Skillnaden kan väl inte vara så stor mellan RR6 och RR7?

Iofs så har jag ju bara sett RR6 på en crt och inte RR7 i 1080p men ändå :)

#4402

Postad 17 januari 2007 - 17:13

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Klart det är är GPU:erna som sätter gränserna för hur grafiken ser ut, men spel består av mer än en vacker bild. Det är inte GPU:n i PS3:an som utvecklarna ojjar sig över.

I stort riktigt, Xenon har t.ex. mer vertex shader kraft och RSX har mer pixel shader kraft. Dom är bra på lite olika saker,  men slutresultatet blir ganska lika.

Här hänger jag inte med riktigt. Poängen är inte att Cell ska överta GPU:ns uppgift. 1 SPU av 7 stycken är upptagen av OS:et, jag kallar kanske inte det för många.

Själv ser jag hellre ett snyggt 1080p spel på en 1080p skärm än ett snyggt 720p spel på en 1080p skärm. Om du inte tror att det går att göra snygga 1080p spel i 60 fps så titta på RidgeRacer som var en launchtitel för PS3.an med allt vad det innebär. RidgeRacers gameplay är ju en annan femma men du verkar ju bara fokusera på grafiken i din post.

Nummero uno, Xenon har ingen skillnad på vertex och pixel shaders då de körs alla i samma pipe till skillnad från RSX som har uppdelat. Lägg där till eDRAM på 10mb så avbelastar grovt när man kör AA, fakta består av att Xenon är både en mer avancerad men även snabbare GPUn vilket vilken utvecklare som helst skulle säga också och säger.

Poängen med CELL snacket är att många pekar på den som en anledning till att PS3 spelen kommer bli grymt mycket snyggare än 360. Säger inte att du säger det men så är tongången på många trådar. CELL är magisk på många sett men som sagt inget mirakel. 1 av 7 är bara vad som är helt borta, 1 SPU ska också kunna tas direkt när du går in i OSet via home knappen vilket gör att inga vitala spelsaker får köras där. kvar finns 5 SPUer vara 1 är en riktigt sunkig PPU och resten kan användas för media decoding, AI, fysik m.m vilket inte ger något utrymme för GPU avlastning. Lägg där till också att PS3 kör på två olika dedikerade minnes banker för GPU och CPU samt att upptaget ram för OS ät en bit större än till Xbox 360 där båda delarna delar på 512mb.

Min anledning var att man inte ska underskatta Xbox 360 bara för att den inte ser lika grym ut på pappret för Xenon i kombination med MS enorma kunnande om devkits och styrprogram gör att Xbox 360 och PS3 kommer mycket länge gå tå till tå. I multi plattform spel kommer skillnaden vara noll vilket inte var fallet mellan Xbox och PS2. Potentialen kommer visas i exklusiva spel så som Gears of War och Metal Gear Solid men någon klar vinnar kommer aldrig att kunna koras.

Ja om du vill kalla Ridge Racer nextgen så får det stå för dig. De enda riktigt snygga PS3 spelen i dagsläget är Resistance, Motorstorm och Fight Night 3 där alla är 720p spel. Sen är det såklart upp till vilken typ av spel det är också med ett tugnt FPS spel så som Resistance och MGS ska utöver grafiken även ha fysik, AI och mer ljud. Jag ser hellre att en utvecklare smeker på detaljer, shaders, HDR m.m på 720p än att behöva dra ner på ögongodiset för att nå en högre upplösning på 1080p för det är ett faktum att ett spel i 720p kan ha betydligt mer ögongodis än ett spel i 1080p oavsett PS3 eller 360.

#4403

Postad 17 januari 2007 - 17:26

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0

Iofs så har jag ju bara sett RR6 på en crt och inte RR7 i 1080p men ändå  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ingen skillnad! Precis som VHS inte är någon skillnad mot HD-DVD/Blu-ray i bild! :(

#4404

Postad 17 januari 2007 - 18:42

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 106 inlägg
  • 0

Iofs så har jag ju bara sett RR6 på en crt och inte RR7 i 1080p men ändå  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ingen skillnad! Precis som VHS inte är någon skillnad mot HD-DVD/Blu-ray i bild! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vad bra B)

...Dock har jag sett HD material på datorn i 720p och nextgensnyggt kändes det inte för mig heller :(

#4405

Postad 17 januari 2007 - 20:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 887 inlägg
  • 0

kvar finns 5 SPUer vara 1 är en riktigt sunkig PPU

<{POST_SNAPBACK}>

Cell = 8 SPU & 1 PPU
1 SPU disablad och 1 SPU för OS.
Iövrigt håller jag med - i stort. Sa iprincip samma sak efter E3 2005. :( Tror dock att vi kommer se en del läckerheter signerade CELL även om de inte är uppenbara i tex screenshots.

Zoiler>> Halo va en ingen bra jämförelse. Hade ju varit i utveckling till pc i nästan 100 år. :)

#4406

Postad 17 januari 2007 - 20:34

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Näe f*n nu börjar det bli dags för dom att släppa den här i svedala, börjar ju f*n få panik snart :(
Ett litet datum kan man väl ändå få.... ska det va så svårt??

#4407

Postad 17 januari 2007 - 20:39

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Ryktas om början på april alt slutet på mars.

#4408

Postad 17 januari 2007 - 20:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Enligt någon talesperson på SONY skulle det komma ett europa-datum i början på nästa vecka. Denna person vidhöll mars-release...

Hittar inte länken till detta nu.

#4409

Postad 17 januari 2007 - 20:51

Dan.k
  • Dan.k
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0
roligt det här med priser! en maskin i usa kostar ~$600 = 4200kr utan moms då när man inte skriver priser med moms i usa.. tar vi en svensk maskin så kommer den och ligga på 629€ (irlänskt inofficellt bekräftat pris) = 6290kr om vi tar bort momsen på det så hamnar vi på 5032kr ca 800kr + för en svensk maskin. visst det är lite längre hit men jag kan inte säga att det drar upp priset med 800kr(antar att tillverkningen ligger i asien). köper man en maskin i eu så ligger den på 5708kr inkl.moms då betalar vi i svedala 600kr mer än i övriga europa.

Jag har inte läst om någon annan har skrivit detta tidigare men jag måste lufta lite :(

#4410

Postad 17 januari 2007 - 20:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 106 inlägg
  • 0

Zoiler>> Halo va en ingen bra jämförelse. Hade ju varit i utveckling till pc i nästan 100 år.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jasså, visste jag inte :(

DOA3 får hoppa in istället ;)

#4411

Postad 17 januari 2007 - 20:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 887 inlägg
  • 0
Det va bättre. :( Ska dock erkänna att jag överdrev lite men det räknade du nog ut på egen hand. :)

#4412

Postad 17 januari 2007 - 21:05

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 106 inlägg
  • 0

Det va bättre.  :( Ska dock erkänna att jag överdrev lite men det räknade du nog ut på egen hand.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det vill jag påstå att jag trixade ut! Jag kollade upp det på Google och insåg att den första datorn byggdes 1941 och därmed kunde Halo inte varit under utveckling i 100 år. Men så är man ju rätt smart också ;)

#4413

Postad 17 januari 2007 - 21:11

Unregisteredfdecda08
  • Unregisteredfdecda08
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Howard Stringer:

What are the goals for this year for PlayStation?
Stringer: I think it's 6 million units by the end of the quarter, worldwide. And then we have got the European launch in April, which is very important to us. I think we have 20 games out there. I assume we're going to increase the number of games.

http://news.com.com/..._3-6150661.html

......åsså dementin:

"The date has been and still is March," the spokesperson confirmed.

http://www.gamesindu...e.php?aid=22290

Clear as mud :-)

Redigerat av Unregisteredfdecda08, 17 januari 2007 - 21:14.


#4414

Postad 17 januari 2007 - 21:14

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Howard Stringer:




What are the goals for this year for PlayStation?
Stringer: I think it's 6 million units by the end of the quarter, worldwide. And then we have got the European launch in April, which is very important to us. I think we have 20 games out there. I assume we're going to increase the number of games.

http://news.com.com/..._3-6150661.html

<{POST_SNAPBACK}>


Jo men sen dementerade en talesperson från sony april och vidhöll mars. De påstod att Stringer menade våren och råkade säga april. ###### soppa det här, men om nån vecka så vet vi säkert...

Redigerat av hassesolo, 17 januari 2007 - 21:15.


#4415

Postad 17 januari 2007 - 21:14

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
De kommer inte ens sälja 3 Miljoner till slutet på mars. Kul att de är positiva iaf.

#4416

Postad 17 januari 2007 - 21:15

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 106 inlägg
  • 0
Jo, jag såg också det, men det är ju ändå ett officiellt uttalande på G (23:e?) så det kanske är bäst att vänta på det och inte ta ut något i förskott... iofs är Stringer hyfsat högt uppsatt :(

Edit: Vad snabbt ni skriver =/

Redigerat av Zoiler, 17 januari 2007 - 21:15.


#4417

Postad 17 januari 2007 - 21:27

Unregisteredfdecda08
  • Unregisteredfdecda08
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Jo, Stringer verkar inte ha alla hästarna hemma...eller i alla fall inte full koll.
Han gör klockrena uttal hela tiden i stil med:

"I think we have 20 games out there" eller varför inte när han verkligen sticker ut hakan:
"I assume we're going to increase the number of games"

Det är minsann ord och inga visor...

#4418

Postad 17 januari 2007 - 21:39

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Cell = 8 SPU & 1 PPU
1 SPU disablad och 1 SPU för OS.
Iövrigt håller jag med - i stort.  Sa iprincip samma sak efter E3 2005. :( Tror dock att vi kommer se en del läckerheter signerade CELL även om de inte är uppenbara i tex screenshots. 


CELL till PS3 är endast 7 SPU + en PPU, Visst den produceras med 8 SPU men det är för att för högre yield men den sista kommer aldrig kunna användas. 1 är hela tiden bortkopplad från spelet och kör OSet i bakgrunden, ytterligare en är reserverad för direkt användning såfort man tar in OSet up front och får därför inte användas till kritiska processor.

Kvar är alltså 5 SPUer + en PPU.

Kan tänka mig ett köp av PS3 trots alla negativa aspekter men det är pga av de titlar de sitter på så som MGS.

Synd bara att Sony som företag är helt ute och cyklar, de släpper faktamiss efter faktamiss samt lovar utan att hålla. Senast att Motorstorm skulle vara 1080p/60fps och nu en som klumpigt säger April för Europa. De borde gå en ordentlig kurs i PR.

Redigerat av PalmiNio, 17 januari 2007 - 21:41.


#4419

Postad 17 januari 2007 - 21:47

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Jepp. De snackar en jäkla massa dynga. Men det har Sony alltid gjort. Det var precis likadant med PS2. De fick ju PS2an att låta som nån form av superdator som de var rädda för att Saddam skulle använda för att avfyra missiler. Hyfsat överdrivet.

#4420

Postad 17 januari 2007 - 21:58

Unregisteredfdecda08
  • Unregisteredfdecda08
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Palminio och andra som diggar att gräva djupare i hårdvaran.

Rätt gammal länk men förbaskat intressant läsning. Ebo har förvisso en lätt (understatement of the day) ****** övervikt men ändå riktigt riktigt bra läsning.
http://www.ps3forums...ead.php?t=22858

Den är lång, men den är som Carlsberg. (Well worth.....)

#4421

Postad 17 januari 2007 - 22:00

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

Nummero uno, Xenon har ingen skillnad på vertex och pixel shaders då de körs alla i samma pipe till skillnad från RSX som har uppdelat.

Just det, enda fördelen för Xenos där är att den har högre vertex shader kapacitet, vad gäller pixel shaders så slår RSX den på fingrarna.

Lägg där till eDRAM på 10mb så avbelastar grovt när man kör AA, fakta består av att Xenon är både en mer avancerad men även snabbare GPUn vilket vilken utvecklare som helst skulle säga också och säger.

Jag antar att du menar Xenos. Vad utvecklarna säger är att det inte är någon större skilnad i kapacitet. Verktygen för RSX:n halkar däremot efter så de som kör multiplattform utnyttjar den inte så effektivt än, t.ex. har många en klumpig implementering av HDR på RSX som kan fixas. Liknande gällde för 360:n när den kom, många titlar saknade AA trots att MS hade lovat runt att det skulle vara minimikrav på alla titlar.

Poängen med CELL snacket är att många pekar på den som en anledning till att PS3 spelen kommer bli grymt mycket snyggare än 360. Säger inte att du säger det men så är tongången på många trådar. CELL är magisk på många sett men som sagt inget mirakel. 1 av 7 är bara vad som är helt borta, 1 SPU ska också kunna tas direkt när du går in i OSet via home knappen vilket gör att inga vitala spelsaker får köras där. kvar finns 5 SPUer vara 1 är en riktigt sunkig PPU och resten kan användas för media decoding, AI, fysik m.m vilket inte ger något utrymme för GPU avlastning. Lägg där till också att PS3 kör på två olika dedikerade minnes banker för GPU och CPU samt att upptaget ram för OS ät en bit större än till Xbox 360 där båda delarna delar på 512mb.

Inte många rätt där, men jag såg att Pacman redan förklarat SPU användningen, vilket jag även delvis gjorde i min förra post. "1 SPU ska också kunna tas direkt när du går in i OSet via home knappen" Var har du hittat det? :) PPU:n är inte en SPU. "sunkig", tja ungefär lika sunkig som en av de tre kärnorna i 360:n. Alltså 6 SPU:er och en PPU kan användas av spelen till vad man nu tycker är viktigt: AI, fysik etc.. Den råa beräkningskapaciteten är ungefär 3 gånger Xenon (CPU:n i 360:n). Varför har du fått en hang-up på att Cell måste generera grafik? Och även om de skulle sätta av en SPU till det så gör Cell fortfarande åttor kring Xenon med den återstående beräkningskraften.

Jag kan ge dig att Playstations OS är större än 360:ns men det kommer det antagligen inte att vara för alltid, behoven brukar krympa när designen satt sig, så var det Playstation2 och PSP åtminstone.
Alternaivt så kommer Sony att hitta på något ballt, som t.ex. video chatt via några pop-up fönster medan man spelar, det skulle inte vara något problem för SPU:n som är avsatt för OS att dekoda några inkommande videoströmmar och koda en videoström ut från din HD-kamera. Ska bli jäkligt spännande att se firmware uppgraderingarna som kommer de närmaste åren. :(

Min anledning var att man inte ska underskatta Xbox 360 bara för att den inte ser lika grym ut på pappret för Xenon i kombination med MS enorma kunnande om devkits och styrprogram gör att Xbox 360 och PS3 kommer mycket länge gå tå till tå. I multi plattform spel kommer skillnaden vara noll vilket inte var fallet mellan Xbox och PS2. Potentialen kommer visas i exklusiva spel så som Gears of War och Metal Gear Solid men någon klar vinnar kommer aldrig att kunna koras.

Vinnare av vad?

Ja om du vill kalla Ridge Racer nextgen så får det stå för dig. De enda riktigt snygga PS3 spelen i dagsläget är Resistance, Motorstorm och Fight Night 3 där alla är 720p spel. Sen är det såklart upp till vilken typ av spel det är också med ett tugnt FPS spel så som Resistance och MGS ska utöver grafiken även ha fysik, AI och mer ljud. Jag ser hellre att en utvecklare smeker på detaljer, shaders, HDR m.m på 720p än att behöva dra ner på ögongodiset för att nå en högre upplösning på 1080p för det är ett faktum att ett spel i 720p kan ha betydligt mer ögongodis än ett spel i 1080p oavsett PS3 eller 360.

<{POST_SNAPBACK}>

Du vet väl att det var jäkligt nära att Resistance släpptes i 1080p, det var i ett sent skede som de valde att avstå för att vara säkra på att få det klart det till launch. Sug på den du.

#4422

Postad 17 januari 2007 - 22:04

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

Cell = 8 SPU & 1 PPU
1 SPU disablad och 1 SPU för OS.
Iövrigt håller jag med - i stort.  Sa iprincip samma sak efter E3 2005. :( Tror dock att vi kommer se en del läckerheter signerade CELL även om de inte är uppenbara i tex screenshots. 


CELL till PS3 är endast 7 SPU + en PPU, Visst den produceras med 8 SPU men det är för att för högre yield men den sista kommer aldrig kunna användas. 1 är hela tiden bortkopplad från spelet och kör OSet i bakgrunden, ytterligare en är reserverad för direkt användning såfort man tar in OSet up front och får därför inte användas till kritiska processor.

Kvar är alltså 5 SPUer + en PPU.

OK, kolla igenom min förra post, OS:et reserverar 1 SPU.
Spelen kan använda 6 st. SPU:er + 1 PPU inget annat.

Redigerat av Faceplant, 17 januari 2007 - 22:08.


#4423

Postad 17 januari 2007 - 23:15

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Just det, enda fördelen för Xenos där är att den har högre vertex shader kapacitet, vad gäller pixel shaders så slår RSX den på fingrarna.

Jag antar att du menar Xenos. Vad utvecklarna säger är att det inte är någon större skilnad i kapacitet. Verktygen för RSX:n halkar däremot efter så de som kör multiplattform utnyttjar den inte så effektivt än, t.ex. har många en klumpig implementering av HDR på RSX som kan fixas. Liknande gällde för 360:n när den kom, många titlar saknade AA trots att MS hade lovat runt att det skulle vara minimikrav på alla titlar.


Inte många rätt där, men jag såg att Pacman redan förklarat SPU användningen, vilket jag även delvis gjorde i min förra post. "1 SPU ska också kunna tas direkt när du går in i OSet via home knappen"  Var har du hittat det? :)  PPU:n är inte en SPU. "sunkig", tja ungefär lika sunkig som en av de tre kärnorna i 360:n. Alltså 6 SPU:er och en PPU kan användas av spelen till vad man nu tycker är viktigt: AI, fysik etc.. Den råa beräkningskapaciteten är ungefär 3 gånger Xenon (CPU:n i 360:n). Varför har du fått en hang-up på att Cell måste generera grafik? Och även om de skulle sätta  av en SPU till det så gör Cell fortfarande åttor kring Xenon med den återstående beräkningskraften.

Jag kan ge dig att Playstations OS är större än 360:ns men det kommer det antagligen inte att vara för alltid, behoven brukar krympa när designen satt sig, så var det Playstation2 och PSP åtminstone.
Alternaivt så kommer Sony att hitta på något ballt, som t.ex. video chatt via några pop-up fönster medan man spelar, det skulle inte vara något problem för SPU:n som är avsatt för OS att dekoda några inkommande videoströmmar och koda en videoström ut från din HD-kamera. Ska bli jäkligt spännande att se firmware uppgraderingarna som kommer de närmaste åren. :(

Vinnare av vad?

Du vet väl att det var jäkligt nära att Resistance släpptes i 1080p, det var i ett sent skede som de valde att avstå för att vara säkra på att få det klart det till launch. Sug på den du.

Förslår att du går in på Anandtech koll på hårdvaran i 360 kontra PS3 så ser du varför Xenos är bättre, jag har läst några utvecklare säga att 360n har övertaget i GPUn.

http://www.anandtech...doc.aspx?i=2453

Hurvidare vem som peakar högst i pixel shaders får vi inte veta men eftersom att öppna pipes är framtiden och DirectX så tar jag förgivet att det är bättre än uppdelade.

Angående AA. har aldrig sett en titel helt sakna AA men det lägsta är 2xAA vilket ändå ser pixligt ut. Visst det är sant att eDRAMet kan och används till annat än AA som tex i gears som jag hade för mig använde det för att avbelasta HDR men faktum är ändå att dessa 10mb spelar stor roll oavsett.

RSX kändes ändå rätt stark i början men sen man klockade ner både minnen och kärna med 50mhz var så visar det tydligt att den är efter. Även 360ns programing mot Xenos håller på att förfinas med den nya versionen av devkitsen som döck upp i slutet av året, finns en jättefin slide från MS till utvecklare hur man undviker vissa fallgroppar som företag har gjort, även här HDR.

PPUn i CELL är sunkigare dels pga sämre cache och sämre respons mot ram, återigen finns det bra förklarat hos Anandtech. Men visst jag håller med dig då jag inte gillar PPC och hade gärna sett AMD designa chippen istället. Min hang på CELL och grafik är eftersom Sony gick ut med rendererings videos för CELL och helt plötsligt skulle grafiken i PS3 vara en generation före 360 pga det. Sen så råkraft räknas aldrig, Emotione Engine lanserade med tester mot Pentium 3 733mhz där man var mer än dubbelt så snabb men ironin var att verkligheten visade sig vara en annan då Xbox råkade just ha en 733mhz pentium. Som sagt CELL har visat sig ytterst bra i mediadecoding och CELL+ för tunga uträkning men någon överlägsen styrka i spel tror jag inte de kan uppnå.

Angående PS3s system krav för OS:
"The OS will always utilize 1 of 7 SPEs on the Cell chip, and the option to "take" another when needed -- "games have to give it up if requested." In terms of RAM, the OS will use 18.75% of all available RAM (32mb of GDDR3 memory from the RSX chip, 64mb of the XDR memory from the Cell). "

Ja tanken var att Resistance skulle vara 1080p men så blev inte fallet om du vill tro på snacket om det var nära så får du göra det, jag tvivlar starkt på det då det verkligen inte äns är någon stabil 60 fps i 720p.

Fortfarande står jag fast vid att RSX och Xenos må vara kraftiga men precis som ett vanligt PC grafikkort idag så skulle en övergång från 720p till 1080p betyda stora nedslag på prestandarn.

Som sagt både är underbara maskiner och rent spelmässigt tror jag väldigt lite kommer skilja dem åt då GPUerna har en jämn nivå tackvare CELLens möjlighet till mediadecoding. Jag har höga förhoppningar på PS3 om man bara låter utvecklarna i Linux komma åt alll hårdvara fullt ut för då har man en klar överhand inom media mot Xbox 360 vilket, förutom BluRay då, man saknar i dagsläget.

Redigerat av PalmiNio, 17 januari 2007 - 23:16.


#4424

Postad 17 januari 2007 - 23:16

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

  • 1 326 inlägg
  • 0
Som det ser ut nu, säljer den nog inte som Sony vill att den ska göra, tror Sony behöver mer spel + en prissänkning.

Sonys Playstation 3 (PS3) - som ska ta upp konkurrensen med Nintendo Wii - samlar damm hos de amerikanska återförsäljarna.

- Vår inventering från 52 butiker visar att 28 av dessa hade PS3 i lager, medan samtliga Wii-konsoler var slutsålda, säger Paul-Jon McNealy, analytiker vid American Techonoly Research, till nyhetsbyrån Reuters.

McNealy vill dock inte dra några förhastade slutsatser av de uppmätt låga försäljningssiffrorna. En viktig aspekt är emellertid, enligt McNealy, att PS3 är dyrare än Nintendo Wii.

PS3 går i USA lös på motsvarande 3 500 eller 4 200 kronor, beroende på om man väljer Basic eller Premium-versionen. Nintendo Wii kostar runt 1 800 kronor. Wii kan även beställas från svenska återförsäljare för ungefär 2 500 kronor.

Sonys talesman Dave Karraker vill dock poängtera att anledningen till att PS3 ständigt finns i lager är att 100 000 konsoler varje vecka distribueras till de amerikanska butikerna.
- Det handlar inte om att efterfrågan har minskat utan att vi ständigt skickar ut nya konsoler, säger Karraker.

PS3 har funnits på den amerikanska marknaden sedan mitten av november. Den har sålts i dryga en miljon exemplar över hela världen. Nintentendo Wii är uppe i mer än det dubbla.

PS3 släpps i Sverige först i mars. Nintendo Wii lanserades, om än i liten omfattning, redan före jul.
PS3 går dock att förboka, på bland annat www.megastore.se.
Priset på Premium-versionen, som än så länge inte är bekräftat, ligger på cirka 6 400 kronor. Men då levereras konsolen på releasedagen, den 15 mars.


http://www.idg.se/2.1085/1.92154

#4425

Postad 17 januari 2007 - 23:46

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 106 inlägg
  • 0

Priset på Premium-versionen, som än så länge inte är bekräftat, ligger på cirka 6 400 kronor. Men då levereras konsolen på releasedagen, den 15 mars.[/i]

Ojdå, det var fin info de hade där :(

Och här har vi gått och trott att det inte var klart :)

#4426

Postad 17 januari 2007 - 23:54

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
fin info där men jag är övertygad om slutet av mars 2007.

#4427

Postad 18 januari 2007 - 01:04

Faceplant
  • Faceplant
  • Beroende

  • 1 264 inlägg
  • 0

Förslår att du går in på Anandtech koll på hårdvaran i 360 kontra PS3 så ser du varför Xenos är bättre, jag har läst några utvecklare säga att 360n har övertaget i GPUn.

http://www.anandtech...doc.aspx?i=2453

Tack, jag läste den när den var ny för 1.5 år sedan, den var inte speciellt bra då och känns inte mer aktuell idag. Hans förståelse för konsolutveckling är inte den bästa, PC är det Anand är bäst på.

Hurvidare vem som peakar högst i pixel shaders får vi inte veta men eftersom att öppna pipes är framtiden och DirectX så tar jag förgivet att det är bättre än uppdelade.

Varför då och förresten vad har DirectX med saken att göra? Kan man inte skapa snygg grafik utan DirectX?

Angående AA. har aldrig sett en titel helt sakna AA men det lägsta är 2xAA vilket ändå ser pixligt ut.

Jag har läst flera vittnesmål om motsatsen.

Visst det är sant att eDRAMet kan och används till annat än AA som tex i gears som jag hade för mig använde det för att avbelasta HDR men faktum är ändå att dessa 10mb spelar stor roll oavsett.

Vadå "avbelasta HDR"? Vet du ens vad det är? Det är ett lagringsformat för färger som tillåter högre dynamik hos färgkomponenterna.

RSX kändes ändå rätt stark i början men sen man klockade ner både minnen och kärna med 50mhz var så visar det tydligt att den är efter.

Om du har så djupa kontakter inne hos Nvidia, så känner du säkert till att NV47 arkitekturen som RSX bygger på har flera olika klockfrekvenser som den arbetar med internt, så att dra några slutsatser från vad de klockar den med, ger en dålig indikation på prestandan.

Även 360ns programing mot Xenos håller på att förfinas med den nya versionen av devkitsen som döck upp i slutet av året, finns en jättefin slide från MS till utvecklare hur man undviker vissa fallgroppar som företag har gjort, även här HDR.

Bra jag hoppas verkligen inte att 360:n börjat stagnera redan.

PPUn i CELL är sunkigare dels pga sämre cache och sämre respons mot ram, återigen finns det bra förklarat hos Anandtech.

Det här ett av de allra konstigaste argumenten som brukar dyka upp. Jag fattar inte att folk fortfarande kan hålla på älta den här FUDen som Major Nelson spred för snart två år sedan.
Cell har 512 kb cache på en PPU-kärna och varje SPU har 256 kb lokalt minne (vi kan kalla det programvarukontrollerat cache för det är precis vad det är). Alltså Cell har 512 + 7*256 = 2304 kb cache totalt. Xenon har 1024 kb cache fördelat på 3 st PPU-kärnor, that´s it.
Att ha 3 kärnor som arbetar mot samma 1024 kb chache är inte idealiskt eftersom de skriver sönder data för varandra. 1 kärna som ensam arbetar mot 512 kb har inte samma problem och kan mycket väl ha högre cache hit-rate än de tre separata kärnorna som arbetar mot 1024 kb.

Vad gäller "respons mot ram", så kan du läsa om Anand-artikeln och konstatera att han ger Cell och PS3:an fördelen där, vilket inte kommer som någon överraskning för alla som känner till specen för XDR-minnet.

Men visst jag håller med dig då jag inte gillar PPC och hade gärna sett AMD designa chippen istället. Min hang på CELL och grafik är eftersom Sony gick ut med rendererings videos för CELL och helt plötsligt skulle grafiken i PS3 vara en generation före 360 pga det.

OK, är det den vanföreställningen du lever i.

Sen så råkraft räknas aldrig,

Om du lägger till "i PC-världen", så kan jag delvis hålla med, men nu är det inte PC vi talar. I konsolvärlden räknas råkraft i allra högsta grad, eftersom man där kan optimera för att utnyttja den, vilket man inte kan göra på t.ex. PC pga kompatibilitets skäl, olika cpu:er, minnen etc.

Emotione Engine lanserade med tester mot Pentium 3 733mhz där man var mer än dubbelt så snabb men ironin var att verkligheten visade sig vara en annan då Xbox råkade just ha en 733mhz pentium.

Om du tror att Xboxen presterade snyggare spel än PS2:an pga. pentium-processorn, så vill jag påstå att det var mer trots den än tack vare den. Xboxens styrka var GPU:n och det större minnet inte CPU:n. Men pentium-processorn var ju självklart bekväm för alla windowsportningar.

EE:s beräkningskapacitet har definitvt bidragit PS2:ans framgång, det tog en stund innan man började kunna få det mesta av den, men titta t.ex. på God of War, jävligt imponerande skulle jag vilja säga.

Som sagt CELL har visat sig ytterst bra i mediadecoding och CELL+ för tunga uträkning men någon överlägsen styrka i spel tror jag inte de kan uppnå.

Jag vet inte om du sett någon av de senaste HD-filmerna av bra kvalitet av launch-spelet "Motorstorm" (har släppts i Japan utan onlinespel). Om inte tycker jag att du ska göra det och fundera lite över det faktumet att det är ett launchspel och grunna på om inte en del den där beräkningskapaciteten hos Cell faktiskt kan översättas till en ganska ball spelupplevelse.

Angående PS3s system krav för OS:
"The OS will always utilize 1 of 7 SPEs on the Cell chip, and the option to "take" another when needed -- "games have to give it up if requested." In terms of RAM, the OS will use 18.75% of all available RAM (32mb of GDDR3 memory from the RSX chip, 64mb of the XDR memory from the Cell). "

Var står det där om "home knappen" som du skrev om i din förra post och vem hävdar att inte spel kan använda 6 SPU:er? Minnesåtgången kan stämma, men det finns inga officiella siffror såvitt jag vet. Du får gärna posta länken till var du hittat det där, så man har en chans att bedömma trovärdigheten. Jag följer flera tekniskt inriktade forum där utvecklare postar, så jag har en del kunskap om de här sakerna.

Ja tanken var att Resistance skulle vara 1080p men så blev inte fallet om du vill tro på snacket om det var nära så får du göra det, jag tvivlar starkt på det då det verkligen inte äns är någon stabil 60 fps i 720p.

60 fps :( Trodde den var låg bergfast vid 30 fps, annat än vad jag hört om t.ex. Gears of War.

Fortfarande står jag fast vid att RSX och Xenos må vara kraftiga men precis som ett vanligt PC grafikkort idag så skulle en övergång från 720p till 1080p betyda stora nedslag på prestandarn.

Som sagt, vi får väl se hur det blir.

Som sagt både är underbara maskiner och rent spelmässigt tror jag väldigt lite kommer skilja dem åt då GPUerna har en jämn nivå tackvare CELLens möjlighet till mediadecoding. Jag har höga förhoppningar på PS3 om man bara låter utvecklarna i Linux komma åt alll hårdvara fullt ut för då har man en klar överhand inom media mot Xbox 360 vilket, förutom BluRay då, man saknar i dagsläget.

mediadecoding :) Vad är det för typ av mediadecoding du tänker på i spel?

Jag har höga förhoppningar på Cells möjligheter i Motorstorm 2. ;)

#4428

Postad 18 januari 2007 - 02:10

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Resistance: Rise Of Men - 1080p@60fps
Killzone 2: 1080p@30

:(

#4429

Postad 18 januari 2007 - 12:43

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Gud om detta stämmer, då blir det fest! :)

Men ett tänkbart datum kan faktiskt finnas. Sony ligger bakom den nya James Bond-filmen och den kommer att släppas på Blu-ray samma dag som DVD. Datumet är den 19:e mars 2007 och eftersom Sony ser Playstation 3 som en viktig del i att göra Blu-ray till marknadsledande kan det hända att de två händelserna äger rum samtidigt?

För att kunna demonstrera Blu-ray och kanske fungera som en extra morot för blivande köpare har det spekulerats i speciella Bond-PS3-paket.


länk

#4430

Postad 18 januari 2007 - 17:33

Spikeru P.
  • Spikeru P.
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
vart och hur skaffar man en amerikansk user. Är sugen på att tanka hem motorstorm och annat skojigt.

#4431

Postad 18 januari 2007 - 17:38

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0
Skapa kontot på Ps3:an (längst till höger i menyn).
Sök efter en amerikansk adress på Google eller nån annan stans...

#4432

Postad 18 januari 2007 - 18:13

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Bara å plocka nån hotelladress eller liknande i USA.

#4433

Postad 18 januari 2007 - 22:18

joakim2004
  • joakim2004
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
ni som vet! har denna hdmi 1.3?? spelar den de nya ljudformaten?

#4434

Postad 18 januari 2007 - 22:22

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0
Japp, HDMI 1.3. Så fort det kommer stärkare som fixar TruHD så är det bara tuta och köra!

#4435

Postad 19 januari 2007 - 00:21

Zebra
  • Zebra
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0
Hej, för er som redan skaffat en maskin. Hur fungerar det med onlinespel t ex i Resistance? Beroende på landsversion av spelet så kopplas man upp mot servern i usa, japan, europa så småningom eller går det att välja?

#4436

Postad 19 januari 2007 - 00:24

ColinZeal
  • ColinZeal
  • Veteran

  • 1 509 inlägg
  • 0
Testade det faktiskt för första ggn igår.
Har ingen aning om vilka regioner man spelade mot. Spelet kopplade upp sig automatiskt bara man valde spelsätt och bana. Men det laggade iaf ingenting av det jag såg. Detta med 12 pers i samma death match.

Rätta mig om jag har fel men det gick inte att välja något annat vitalt.

#4437

Postad 19 januari 2007 - 00:36

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Nej det går inte att välja. Köper man USA spel så hamnar man på USA servrar osv.

#4438

Postad 19 januari 2007 - 08:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 887 inlägg
  • 0

ni som vet! har denna hdmi 1.3?? spelar den de nya ljudformaten?

Japp, HDMI 1.3. Så fort det kommer stärkare som fixar TruHD så är det bara tuta och  köra!

<{POST_SNAPBACK}>

TrueHD kan du lyssna på med vilken HDMI-stärkare som helst.
Problemet är ju att det finns väl typ max 1 film som har TrueHD. Om det inte är lossy ljud så är det PCM eller DTS-MA som gäller. Så för att lyssna på DTSHD-MA måste man vänta in 1.3-stärkarna eller hålla tummarna för att Sony gör en firmware upgrade så PS3 fixar dekodning av detsamma.

Är ganska övertygad om att det sistnämda kommer hända. Vill minnas att på E3 2006 hade PS3 en MA-logga. Den försvann till serieexet. MA verkar dock vara försenat överlag (ingen kirrar det) men jag tror nog loggan kommer tebaks. :)

#4439

Postad 19 januari 2007 - 09:31

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0
Så man får ut TrueHD i full bitrate även om man sitter på en stärkare med HDMI 1.1?

Varför står det med som nytt i HDMI 1.3 changelog om det inte har med 1.3 att göra?
HDMI 1.3 adds additional support for new, lossless compressed digital audio formats Dolby TrueHD and DTS-HD.

#4440

Postad 19 januari 2007 - 10:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 887 inlägg
  • 0
Kör du till 1.1 (och har PS3 inställt på PCM) så dekodar PS3 True HD och plockar ut det som PCM.

1.3 är den enda hdmi som kan skicka den komprimerade TrueHD strömmen. Denna ström konverteras sedan i stärkaren till samma PCM som ovan.

Jmf att dekoda tex dolby digital i spelare eller stärkare - ingen direkt skillnad att tala om.

Har nog skrivit om detta 100 ggr men en extra gång skadar inte för det verkar som varenda människa tror att man måste ha 1.3 för att lyssna på next-gen ljudformaten - du va inte ensam mao ord. :)

#4441

Postad 19 januari 2007 - 10:40

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0
Där ser man. Tack för att du tog dig tid att förklara ytterligare en gång!
Så om man har en enhet som har 1.3 men inte kan konvertera TruHD till PCM så måste stärkaren ha 1.3 också. Är det rätt uppfattat?

#4442

Postad 19 januari 2007 - 10:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 887 inlägg
  • 0
Korrekt.

Och som sagt, för BD-film är det DTS-MA, inte TrueHD, som är intressant i dagsläget.

#4443

Postad 19 januari 2007 - 10:53

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

  • 381 inlägg
  • 0
Har fixat mig en US PS3 och är natuligtvis mycket nöjd med det.

Nu har jag en fråga angående strömsladd. Har hört ryktas om att man kan använda en vanlig datorströmkabel och man behöver inte köpa en omvandlare, någon som kan bekräfta att detta stäämer. OM inte, vad behöver jag för ström omvandlare?

#4444

Postad 19 januari 2007 - 10:57

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Oj nu ahar du gjort bort dig, för att vara snäll så kan jag ta emot din PS3a mot endast portokostnaden, slipper du lägga ut 10000:- på en konverter :)


näe men det stämmer, sök lite i tråden så ser du svenskar som provat. varför du inte behöver är att det inbyggda agregatet går på 110-240V mycket smart va ;)

och näää jag vill inte ha en PS3 :ph34r:

Redigerat av jimel, 19 januari 2007 - 10:58.


#4445

Postad 19 januari 2007 - 11:05

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

  • 381 inlägg
  • 0

Oj nu ahar du gjort bort dig, för att vara snäll så kan jag ta emot din PS3a mot endast portokostnaden, slipper du lägga ut 10000:- på en konverter  ;)


näe men det stämmer, sök lite i tråden så ser du svenskar som provat. varför du inte behöver är att det inbyggda agregatet går på 110-240V mycket smart va :ph34r:

och näää jag vill inte ha en PS3  <_<

<{POST_SNAPBACK}>


Blev ju jättenervös nu, kanske lika bara att jag skickar hela paketet till dig då :) Vill du Resistance - Fall of man också?

Skämt åsido, hade hört på flera håll att det skulle funka med sladd bara. Var samma sak när jag köpte US HD-DVD Addon till 360'n.


Tack för bekräftelsen!

#4446

Postad 19 januari 2007 - 12:12

didrik
  • didrik
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0
fick mitt japanska ps3 i förrgår. har inte hunnit leka så mycket med den då min projektor är nerpackad för flytt. bara kört en kort stund mot högupplöst lcd, annars har jag fått nöja mig med komposit ;)

det första man märkte var ju hur välbyggd, tung och lyxig (älskar touchknapparna, har säkert startat om den 10 ggr enbart pga av dom) den ser ut. att nätagget är inbyggt är kanon!

det andra som man märkte, efter en minut, är att sony har lärt sig att trolla. ingen, och jag menar ingen, kan göra en pryl som blir så dammig så fort och så mycket utan att använda sig av trollkraft. skiten är ju en dammmagnet med dragningskraft 1000 ggr kraftigare än jordens. den är som ett litet svart hål som drar till sig intilligande mindre himmlakroppar :ph34r:

själva setupen gick väldigt smidigt då den hittade det trådlösa nätverket utan problem, sen var det bara å uppdatera till senaste firmware.

menyerna känns "vuxna" och riktigt snygga. kräver dock lite tid att vänja sig om man kommer från Xbox 360.

har testat att surfa med den inbyggda webbläsaren, som fungerade kanon när vi kopplade in en trådlös mus (vilken började fungera så fort vi tryckt in usb-stickan <_< ).

laddat hem typ alla demon som finns på playstation store, men det enda som är nåt att hänga i julgranen är Motorstorm. helt sjukt skönt spel :) us-verren kan inte komma snabbt nog...

fick ingen blu-ray-film med på köpet tyvärr, det var nästan det ja gsett fram emot mest. nu får jag ta å beställa några sådan själv. kanske den japanska special edition utgåvan av silent hill?

jaja, återkommer när jag har testa den mot projektorn (med rätt kablage å högupplöst)....

#4447

Postad 19 januari 2007 - 13:09

hofwing
  • hofwing
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Var inte så ledsen över att du inte fick med nån blu-ray film, vi som köpte amerikanska PS3:or fick Talladega Nights och den är verkligen inget att hänga i granen (rent bildmässigt då).

#4448

Postad 19 januari 2007 - 13:42

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

  • 381 inlägg
  • 0
Testar att fråga här också, folk verkar ha koll på läget här.

Finns det någon sida på nätet där man kan kolla upp vad som finns för nerladdning?

Min PS3 befinner sig hos posten på väg till mig och man vill ju vara förberedd :)

#4449

Postad 19 januari 2007 - 14:13

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Enda problemet med webläsaren är att den kör i samma upplösning som övriga UIT. Eftersom jag inte kan köra film i 720p så måste jag ställa in 1080i då får jag också webläsaren i 1920x1080 på 40" på 2.5m avstånd. Finns inte en chans man kan läsa texten :)¨

En enkel lösning hade varit att man fick välja upplösning för olika saker. Tex 1080i för film, 720p för spel och 480p för webläsaren. Hoppas de fixar det senare för just nu är webläsaren helt meningslös om man inte använder projektor med gigantisk bildyta.

Nej jag känner inte till ngn sida med vad som finns att ladda ner. Det är väldigt lite som finns att ladda ner så det behövs inte heller ngn lista ;)

#4450

Postad 19 januari 2007 - 22:09

d-boy
  • d-boy
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Är det någon som känner till några amerikanska (eller kanadensiska) onlineshoppar som säljer PS3:an?
Dvdboxoffice hade såg jag, men jag tyckte priset var sådär faktiskt.
Någon som har fler tips?

Det är nog dags nu! :unsure:



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.