Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1351

Postad 18 september 2007 - 11:33

sirn
  • sirn
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Tror jag skulle behöva lite assistans.
Fick hem vår nya box igår. Installationen gick kanonbra o smidigt och allt var frid och fröjd.
Men sen när vi skulle ta och kika på t ex 5an eller 3an så fick vi meddelandet att vi inte
hade någon åtkomst till dessa kanaler. Kikade då i inst.boken och där stod det att vi skulle låta den stå kvar på valfri kanal och vänta upp till 60 min.
Nu har boxen stått på hela natten på samma kanal, men inget har hänt. Har även testat att stänga av boxen baktill och startat om.
Vad gör jag för fel?
Tack på förhand.

<{POST_SNAPBACK}>


Vänt kortet åt rätt? "Sätt in Smartcard-kortet med det guldfärgade chipset nedåt"

Redigerat av sirn, 18 september 2007 - 11:33.


#1352

Postad 18 september 2007 - 11:53

fredacler
  • fredacler
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
ja då, för om man har det åt andra hållet så står det att det inte är något kort insatt.
Nu har nya problem uppstått. Efter att ha fått ett uppdateringsmeddelande så är nu alla kanaler borta och vid sökning så hittar den ingenting längre.
Varför kan inte saker o ting bara funka?? ;) :P :D

#1353

Postad 18 september 2007 - 18:25

Unregisteredf01c457b
  • Unregisteredf01c457b
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Tror jag skulle behöva lite assistans.
Fick hem vår nya box igår. Installationen gick kanonbra o smidigt och allt var frid och fröjd.
Men sen när vi skulle ta och kika på t ex 5an eller 3an så fick vi meddelandet att vi inte
hade någon åtkomst till dessa kanaler. Kikade då i inst.boken och där stod det att vi skulle låta den stå kvar på valfri kanal och vänta upp till 60 min.
Nu har boxen stått på hela natten på samma kanal, men inget har hänt. Har även testat att stänga av boxen baktill och startat om.
Vad gör jag för fel?
Tack på förhand.

<{POST_SNAPBACK}>


Beror det inte på att 3:an och 5:an inte tillhör ditt utbud.....

#1354

Postad 18 september 2007 - 19:00

fredacler
  • fredacler
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Ja efter ett samtal med Combort så har det mesta löst sig.
Hade ingen aning om att 3an o 5an låg utanför, men man ska ju lära sig
nåt nytt varje dag *hehe* Så nu är det bara att slänga med dom i 8
favvosar.

Ska börja testa lite andra funktioner i den lite senare.

#1355

Postad 18 september 2007 - 22:10

klabbe89
  • klabbe89
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Samsung DCB-P850ZS. Mycket bra box som "hänger" sig med ojämna mellanrum. Är nu inne på min tredje box sedan dec-06 och äntligen ska problemen lösa sig.


Programfel i boxen orsakar "inget ljud eller bild" eller att den vägrar ta emot fjärrkontrollens signaler. Comhems "verkstad" i Kristinehamn har nu lösningen och åtgärdar problemet inom 5 arbetsdagar+skicketid. Ring Comhem och be att få fraktsedel och felrapport. Detsamma bör gälla om ni köpt boxen i butik. Gå till butiken med boxen så fixar dom säkert detta.
Angående överflyttning från HD:n till extern HD ska detta fungera, åtminstone om man får tro Samsungs support. Tänk dock på att använda exter HD med egen strömförsörjning eftersom det bara finns en USB i boxen.
Mer om detta kommer när boxen är fixad på verkstan.

<{POST_SNAPBACK}>


Har du fått tillbaks boxen ännu? Isf har dem gjort något med boxen så det blivit bättre?

#1356

Postad 23 september 2007 - 20:46

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 476 inlägg
  • 0
När Kanal 5 nu sänder i bredbild så klarar inte boxen av det, utan envisas med att slå om till beskuren 4:3. Det funkar korrekt på en annan box vi har (Humax C-FOX C), så det verkar antingen som att Kanal 5 sänder ut felaktig metadata eller att den här ******** boxen inte kan hantera metadatan korrekt.

Ingen kommer fixa det. Samsung vet inte själva hur boxen är konstruerad och Com Hem ber en bara byta antennkabel och fråga grannar, oavsett fel.

Ska jag slå sönder boxen i småbitar?

#1357

Postad 23 september 2007 - 22:08

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

När Kanal 5 nu sänder i bredbild så klarar inte boxen av det, utan envisas med att slå om till beskuren 4:3. Det funkar korrekt på en annan box vi har (Humax C-FOX C), så det verkar antingen som att Kanal 5 sänder ut felaktig metadata eller att den här ******** boxen inte kan hantera metadatan korrekt.

Ingen kommer fixa det. Samsung vet inte själva hur boxen är konstruerad och Com Hem ber en bara byta antennkabel och fråga grannar, oavsett fel.

Ska jag slå sönder boxen i småbitar?

<{POST_SNAPBACK}>


ComBort's support vet vi ju alla hur den är. De går efter förskrivna textformulär. Det verkar i alla fall så. Kunskap om det hela har de verkligen inte. Jag undrar vad de gör på de där kurserna som jag tar för givet att de får gå på(?)...

Jag har inte något problem med femman. Bilden är som den skall vara. Däremot förstår jag nu vad ni menade med fläkten. Tyvärr förstår jag alldels för väl vad ni menade...

Slå sönder saker vill man göra ibland. Ingen bra idé...

#1358

Postad 26 september 2007 - 11:31

Kind of Blue
  • Kind of Blue
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

När Kanal 5 nu sänder i bredbild så klarar inte boxen av det, utan envisas med att slå om till beskuren 4:3. Det funkar korrekt på en annan box vi har (Humax C-FOX C), så det verkar antingen som att Kanal 5 sänder ut felaktig metadata eller att den här ******** boxen inte kan hantera metadatan korrekt.

Ingen kommer fixa det. Samsung vet inte själva hur boxen är konstruerad och Com Hem ber en bara byta antennkabel och fråga grannar, oavsett fel.

Ska jag slå sönder boxen i småbitar?

<{POST_SNAPBACK}>


Mmm. Metadata kan verkligen få spel ibland eller ge boxen spel, speciellt på 3:an och 5:an men det händer även på SVT.

Hur blir ration när det blir fel? Får Du en hoptryckt 4:3 bild?

Jag vet inte vilka aspect ratio's man kan välja på DCB-P850Z men på DCB-B260Z finns bl a "full". Får Du en hoptryckt (16:9) bild i 4:3 storlek så välj "full" i boxens mediainställning.

#1359

Postad 27 september 2007 - 13:35

EboY809
  • EboY809
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
HJÄLP!!

Det jag gjort:
1. Jag har spelat in en film
2. Klippa bort första 5 min på inspelningen eftersom det inte tillhör filmen

Den del som jag klippt bort heter nu 001 och inget namn (blankt) och filmen heter 002 och filmens namn

Problem:
När jag stegar mig upp och ner i min inspelningslista så fungerar det bra men om jag stannar på inspelningen som heter 001 så fryser hela boxen, boxen svarar inte på någonting.

Det enda man kan göra är att:
1. Slå av boxen på strömbrytaren, låta den vara avslagen i några minuter
2. Hålla inne av och på knappen på boxen samtidigt som man slår på boxen på strömbrytaren
3. Boxen börjar surra och efter 5-10 sekunder släpper man av och på knappen och vips så startar den igen (dock tog det ca 5 min innan den kom igång igen)

Även testat att:
Slå av boxen med strömbrytaren -> Vänta några minuter -> Slå på boxen på strömbrytaren
Boxen startar och då lyser rec (???) och displayen på boxen
Sen står den bara och surrar och lyser, har låtit den stå så i 25 min men inget händer

Hur ska jag få bort min 001 inspelning?

Ringde ComHems värdelösa support och fick till svar "FORMATERA disken, det kanske hjälper?" Det som är mest upprörande är att den jag pratade med inte ens visste att man kunde splitta på en inspelning och sen när jag förklarat hur det fungerade hade personen mage att ifrågasätta mig varför jag ville splitta på en inspelning.

Det man sen kan reta upp sig på är varför man inte kan få tala med någon som kan något eftersom majoriteten i Comhems telefon support inte ens vet vad dom pratar om. Sitter man och supportar digitalboxar ska man fan kunna de grundläggande funktionerna eller koppla ens samtal vidare till någon som kan något.

#1360

Postad 27 september 2007 - 20:59

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Ringde ComHems värdelösa support och fick till svar "FORMATERA disken, det kanske hjälper?" Det som är mest upprörande är att den jag pratade med inte ens visste att man kunde splitta på en inspelning och sen när jag förklarat hur det fungerade hade personen mage att ifrågasätta mig varför jag ville splitta på en inspelning.

Det man sen kan reta upp sig på är varför man inte kan få tala med någon som kan något eftersom majoriteten i Comhems telefon support inte ens vet vad dom pratar om. Sitter man och supportar digitalboxar ska man fan kunna de grundläggande funktionerna eller koppla ens samtal vidare till någon som kan något.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag hoppas att ni i ComBort's – ok, ComHem’s support/supports chefer läser detta:

Besvärligt det här med supporten. Det värsta är att de är så tvärsäkra på sina saker. Jag förstår mig inte på sådana människor. Kan jag inte någonting, så erkänner jag det. Svårare än så behöver det inte vara. Det jag gör direkt efter att ha "erkänt" min okunskap, är att lära mig det som jag inte ännu kan. För att bli riktigt lärd, måste man ha ödmjukheten att inse att man aldrig blir fullärd. Tänker man på det sättet, så är det ingen prestigeförlust att tala om att man ännu inte kan allt om just ”detta ämne”. Prestige kan vara så förbannat idiotiskt att ha. Jag har svårt för människor som hela tiden hasplar ur sig "så här är det - punkt", utan att egentligen ha en aning om varför det är så. ”Så här är det” är ett så fruktansvärt missbrukat uttryck. ”Så här är det” skall man inte säga innan man verkligen har nog kunskap om det hela. Det har man inte om man inte törs ifrågasätta, även sig själv om så behövs. Att sitta i en support är nog inget drömyrke. Många som ringer supporten är okunniga människor som knappt ens kan stava till ordet teknik. Jag skulle inte klara av att arbeta som en sådan. Förmodligen skulle jag redan efter en vecka bli avskedad för min "envetna benägenhet" att tala om för kunderna hur erbarmligt okunniga de är. Troligen skulle jag rekommendera de flesta en skrivmaskin istället för en dator, etc.

Till er på ComHem, om ni läser detta: Att jag har en förståelse för problemen med ert yrke, gör inte att jag accepterar att ni beter er som ni gör mot kunder som faktiskt kan en hel del. Något slags ”känselspröt” om folks kunskapsnivå borde ni väl ändå ha. Jag lovar er att jag inte blir arg, om ni säger att ni tyvärr inte kan så mycket om just det som jag frågar. Jag skulle bli väldigt hjälpsam istället. Jag tror att de flesta i detta forum skulle reagera likadant…

Redigerat av Tompa123, 28 september 2007 - 09:07.


#1361

Postad 27 september 2007 - 21:46

EboY809
  • EboY809
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Tompa123>> Jag håller med dig fullständigt, om någon på deras support sa "Jag vet inte hur det fungerar eller jag har för lite kunska på detta område men jag ska se till att någon kontaktar dig som är mer hemma på ditt problemområde" så skulle jag snällt tacka för hjälpen och vänta...

Detta gäller dock inte alla men så många gånger som jag varit i kontakt med Comhems support kan jag nog säga att i 99 av 100 fall blir man bemött som om man var född igår.

Ett bra exempel var när jag bytte min telefoni från Telia till ComHem, jag hade läst att man kunde få ett röstinspelat kontrakt istället för att få ett papper hemskickat som skulle skrivas på och sen skickas tillbaks till ComHem, det tog mig 4 samtal innan jag fick prata med en som kände till detta!!! Jag kan lova er att jag förklarde för samtliga att jag läst om detta men de blånekade mig och sa att dom måste ha ett underskrivet papper för att kunna flytta min telefoni.

Ikväll gav boxen upp totalt och efter 2 samtal till ComHem så fick jag äntligen prata med en som visste att dom levereade digitalboxar till sina kunder :-)

Jag förklarde mitt problem igen och fick till svars: Jaha det är ett KÄNT problem att boxen hänger sig i inspelningsläge, du får nog skicka in den till oss så ska vi se vad vi kan göra.

Jag protesterade och frågade om man kunde få den utbytt så att jag skickar in min och dom skickar ut en ny till mig för att spara tid.

Till svars fick jag: Jag ska se vad jag kan göra, måste prata med ansvarig för detta. Jag återkommer imorgon.

Nu är det bara att vänta och se vad som händer...

Redigerat av EboY809, 27 september 2007 - 21:48.


#1362

Postad 28 september 2007 - 10:43

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 476 inlägg
  • 0

När Kanal 5 nu sänder i bredbild så klarar inte boxen av det, utan envisas med att slå om till beskuren 4:3. Det funkar korrekt på en annan box vi har (Humax C-FOX C), så det verkar antingen som att Kanal 5 sänder ut felaktig metadata eller att den här ******** boxen inte kan hantera metadatan korrekt.

Ingen kommer fixa det. Samsung vet inte själva hur boxen är konstruerad och Com Hem ber en bara byta antennkabel och fråga grannar, oavsett fel.

Ska jag slå sönder boxen i småbitar?

<{POST_SNAPBACK}>


Mmm. Metadata kan verkligen få spel ibland eller ge boxen spel, speciellt på 3:an och 5:an men det händer även på SVT.

Hur blir ration när det blir fel? Får Du en hoptryckt 4:3 bild?

Jag vet inte vilka aspect ratio's man kan välja på DCB-P850Z men på DCB-B260Z finns bl a "full". Får Du en hoptryckt (16:9) bild i 4:3 storlek så välj "full" i boxens mediainställning.

<{POST_SNAPBACK}>


Det som händer är att bilden blir beskuren till 4:3 och matas ut i den formen, oavsett inställning i boxen. Alltså finns det inget sätt att kringgå problemet. Eftersom det bara händer på Kanal 5 så ska jag försöka titta efter fler 16:9-sändningar och om det fortsätter.

Läget "Full" har jag redan inställt, men i den mjukvaruversion som Com Hem använder påverkar den inställningen ingenting när bildkvoten är inställd på 16:9. Jag kan inget göra åt problemet, inte ens tvinga boxen krympa ned bilden till 4:3 och brevlådeformat.

Frågan är varför vissa andra DCB-P850 inte har problem, om det är för att problemet kommit och gått eller för att firmwareversion eller hårdvarurevision är annorlunda. Jag har firmwareversion 10 i min box.

Varken Com Hem eller Samsungs kundtjänst är till någon hjälp, eftersom de inte riktigt förstår hur det här med bildformat fungerar på digital-tv. Com Hem är övertygade att jag har gjort en felaktig inställning på min TV. :P

#1363

Postad 28 september 2007 - 11:53

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

När Kanal 5 nu sänder i bredbild så klarar inte boxen av det, utan envisas med att slå om till beskuren 4:3. Det funkar korrekt på en annan box vi har (Humax C-FOX C), så det verkar antingen som att Kanal 5 sänder ut felaktig metadata eller att den här ******** boxen inte kan hantera metadatan korrekt.

Ingen kommer fixa det. Samsung vet inte själva hur boxen är konstruerad och Com Hem ber en bara byta antennkabel och fråga grannar, oavsett fel.

Ska jag slå sönder boxen i småbitar?

<{POST_SNAPBACK}>


Mmm. Metadata kan verkligen få spel ibland eller ge boxen spel, speciellt på 3:an och 5:an men det händer även på SVT.

Hur blir ration när det blir fel? Får Du en hoptryckt 4:3 bild?

Jag vet inte vilka aspect ratio's man kan välja på DCB-P850Z men på DCB-B260Z finns bl a "full". Får Du en hoptryckt (16:9) bild i 4:3 storlek så välj "full" i boxens mediainställning.

<{POST_SNAPBACK}>


Det som händer är att bilden blir beskuren till 4:3 och matas ut i den formen, oavsett inställning i boxen. Alltså finns det inget sätt att kringgå problemet. Eftersom det bara händer på Kanal 5 så ska jag försöka titta efter fler 16:9-sändningar och om det fortsätter.

Läget "Full" har jag redan inställt, men i den mjukvaruversion som Com Hem använder påverkar den inställningen ingenting när bildkvoten är inställd på 16:9. Jag kan inget göra åt problemet, inte ens tvinga boxen krympa ned bilden till 4:3 och brevlådeformat.

Frågan är varför vissa andra DCB-P850 inte har problem, om det är för att problemet kommit och gått eller för att firmwareversion eller hårdvarurevision är annorlunda. Jag har firmwareversion 10 i min box.

Varken Com Hem eller Samsungs kundtjänst är till någon hjälp, eftersom de inte riktigt förstår hur det här med bildformat fungerar på digital-tv. Com Hem är övertygade att jag har gjort en felaktig inställning på min TV. :P

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har inte detta problem med boxen. TV:n visar full skärm, eller beskuren bredbild, oavsett kanal. I min box står det
Chipsminnesversion 10
Mjukvaruversion 23

Var det chipsminnesversion du menade?

#1364

Postad 28 september 2007 - 13:11

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 476 inlägg
  • 0
Ja, det var chipminnesversionen. Det var dock bara på just Kanal 5 som problemet uppstod, övriga kanaler fungerar som de ska. Eftersom det inte har varit något överflöd av sändningar i 16:9 på Kanal 5 så har jag inte sett om problemet uppstått igen de senaste dagarna. Det är så retligt.

#1365

Postad 28 september 2007 - 13:25

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Ja, det var chipminnesversionen. Det var dock bara på just Kanal 5 som problemet uppstod, övriga kanaler fungerar som de ska. Eftersom det inte har varit något överflöd av sändningar i 16:9 på Kanal 5 så har jag inte sett om problemet uppstått igen de senaste dagarna. Det är så retligt.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har boxen inställd på 16:9 och full. TV:n står på auto (heter något i den stilen). Och 4:3 visas aldrig beskuret vänster och höger. Däremot visas ibland bredbild med svart uppe och nere.

#1366

Postad 28 september 2007 - 15:04

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 476 inlägg
  • 0
4:3 blir inte beskuret på min box, utan det är 16:9 som blir beskuret till 4:3 (och bara just på Kanal 5), samma som skulle gällt om man ställt in boxen på 4:3 och "Pan & Scan".

#1367

Postad 28 september 2007 - 15:27

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

4:3 blir inte beskuret på min box, utan det är 16:9 som blir beskuret till 4:3 (och bara just på Kanal 5), samma som skulle gällt om man ställt in boxen på 4:3 och "Pan & Scan".

<{POST_SNAPBACK}>


Mysko. Om kanal 5 sänder ut fel metainformation (heter det så?) borde väl fler ha samma problem. Och om boxens programvara funkar fel borde det väl drabba fler kanaler. Eller kan man tänka sig att det är just i kommunikationen med 5:an som boxen inte riktigt vill vara med? :P

#1368

Postad 29 september 2007 - 18:46

EboY809
  • EboY809
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
20.45 på frdagskvällen blev man uppringd av en från ComHem som informerade om att jag måste skicka in min box för reparation och jag kommer inte att få någon "lånebox" under tiden som min är borta :-( däremot kommer jag att få någon typ av ekonomisk ersättning för att jag inte kunnat nyttja mitt tvutbud som vanligt.

Måste erkänna att killen jag pratade med var mycket trevlig och förklarade hur det låg till, han kunde till och med erkänna att han inte visste allt men däremot kunde han ta reda på det och informera mig vid ett senare tillfälle!

Övrigt: Jag frågade om man ska se över varför det är så dålig kvalla när man vill se på digitalfoton via boxens USB.

Må han bli månadens anställd på ComHem om dom nu har något sånt he he

Nu är det bara att skicka iväg boxen så fort man får hem klisterlappen som man ska sitta på lådan, hur länge kommer jag att vara utan box?

#1369

Postad 30 september 2007 - 14:32

lajnes
  • lajnes
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Köpte min box i vintras till min lägenhet i comhem-hus. Flyttar nu till villa.
Kommer troligen köra Canal Digital via parabol / satellit. Alternativt Boxer.
Kan jag använda boxen som en hårddiskvideo tillsammans med min satellitmottagare/digitalmottagare? Är det verkligen endast
ComHem-signalen som kan skickas in i denna box?

kan man inte ta sig runt problemet? :D

Redigerat av lajnes, 30 september 2007 - 14:33.


#1370

Postad 30 september 2007 - 17:19

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Köpte min box i vintras till min lägenhet i comhem-hus. Flyttar nu till villa.
Kommer troligen köra Canal Digital via parabol / satellit. Alternativt Boxer.
Kan jag använda boxen som en hårddiskvideo tillsammans med min satellitmottagare/digitalmottagare? Är det verkligen endast
ComHem-signalen som kan skickas in i denna box?

kan man inte ta sig runt problemet?  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Tyvärr kommer du inte runt det. Digital-tv via kabel (DVB-C) skiljer sig från marksänd (DVB-T) och satellit (DVB-S), inte mycket du kan göra åt det.

#1371

Postad 01 oktober 2007 - 17:49

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
Nu marknadsför Com Hem denna box ordentligt på sin hemsida. Fast reklamfilmen stämmer ju inte med verkligheten. Kolla själva! http://comhem.se/portal/comhem/ettan#

#1372

Postad 01 oktober 2007 - 19:12

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 476 inlägg
  • 0

Nu marknadsför Com Hem denna box ordentligt på sin hemsida. Fast reklamfilmen stämmer ju inte med verkligheten. Kolla själva! http://comhem.se/portal/comhem/ettan#

<{POST_SNAPBACK}>


Nu flaggar ju Com Hem direkt för finesser som inte finns i den här boxen. Det värsta är väl att den här kampanjen förmodligen görs i någon form av samarbete med Samsung. Då borde de ju gå igenom vilka funktioner boxen faktiskt har. Det här är vilseledande marknadsföring.

#1373

Postad 02 oktober 2007 - 09:11

Jock
  • Jock
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Hej! Jag måste bara fråga, jag har läst igenom de första 10 sidorna, innan jag upptäckte att första inlägget var från 2006. Hur fungerar boxen nu, är den fortförande så strulig?
Är denna box köpvärd, eller ska man leta efter något annat? är trean och femman digitala, eller fortförande analoga?

MVH Jocke

#1374

Postad 02 oktober 2007 - 11:33

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Hej! Jag måste bara fråga, jag har läst igenom de första 10 sidorna, innan jag upptäckte att första inlägget var från 2006. Hur fungerar boxen nu, är den fortförande så strulig?
Är denna box köpvärd, eller ska man leta efter något annat? är trean och femman digitala, eller fortförande analoga?

MVH Jocke

<{POST_SNAPBACK}>



trean och femman är digitala sedan februari/mars. boxen verkar fortfarande ha lite buggar, särskilt när hårddisken börjar bli full. Men jag tror att den ska gå att använda numera iaf.

#1375

Postad 02 oktober 2007 - 12:47

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Hej! Jag måste bara fråga, jag har läst igenom de första 10 sidorna, innan jag upptäckte att första inlägget var från 2006. Hur fungerar boxen nu, är den fortförande så strulig?
Är denna box köpvärd, eller ska man leta efter något annat? är trean och femman digitala, eller fortförande analoga?

MVH Jocke

<{POST_SNAPBACK}>


Vi har haft boxen sedan november (tror jag) 2006 och är helnöjda med den. Visst den hänger sig ibland. Och bästa utgången är scart, skulle gärna sett i alla fall komponent och helst hdmi. Trots detta är den klart köpvärd. Själva inspelningsmöjligheten är underbar, särskilt om man bara ska spela in och se en gång.

Fast om jag nu gått i pvr-boxköpartankar hade jag antagligen satsat på den kommande HD-boxen med dubbla tuners och hårddisk som enligt rykte ska finnas hos Comhem innan jul. Jag är sugen på den fast vi redan har digitalboxen. Inte för de futtiga HD-kanaler som än så länge finns utan för HDMI och hopp om att boxen skalar upp vanlig digital-tv.

#1376

Postad 02 oktober 2007 - 13:57

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Fast om jag nu gått i pvr-boxköpartankar hade jag antagligen satsat på den kommande HD-boxen med  dubbla tuners och hårddisk som enligt rykte ska finnas hos Comhem innan jul. Jag är sugen på den fast vi redan har digitalboxen. Inte för de futtiga HD-kanaler som än så länge finns utan för HDMI och hopp om att boxen skalar upp vanlig digital-tv.

<{POST_SNAPBACK}>


Vet man vilket märke det är? Om det är en Humax kan jag tänka mig att vänta, dom gör bra boxar.

#1377

Postad 02 oktober 2007 - 14:39

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 476 inlägg
  • 0

Vi har haft boxen sedan november (tror jag) 2006 och är helnöjda med den. Visst den hänger sig ibland. Och bästa utgången är scart, skulle gärna sett i alla fall komponent och helst hdmi. Trots detta är den klart köpvärd. Själva inspelningsmöjligheten är underbar, särskilt om man bara ska spela in och se en gång. [...]

<{POST_SNAPBACK}>


Jag förstår inte hur ni kan vara "helnöjda" när en digitalbox i den här prisklassen "hänger sig ibland"? Ni måste ha nerver av kolfiber! :angry:

Själv går jag och gör strypgrepp i luften varje gång boxen strular, den står mellan mig och mitt TV-tittande och detta helt i onödan.

Redigerat av Zacabeb, 02 oktober 2007 - 14:40.


#1378

Postad 02 oktober 2007 - 14:58

Jock
  • Jock
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Skönt att trean och femman är digitala iallafall!

Men om den bara hänger sig så verkar det lite jobbigt! Vet ni om det finns något allternativ till den här boxen? Spelar ingen roll om det är för det digitala marknätet eller för Com hem.

Ska man kanske satsa på en med dubbla tuners utan hårddisk och sen köpa en HDD-inspelare separat (som man förhoppningsvis kan få ut det man spelar in till skiva eller dator)?

Jag behöver inte en HD box än på ett tag, har ingen platt-tv (väntar tills min 32" tjockis dör!)



Jocke

#1379

Postad 02 oktober 2007 - 15:02

grebo11
  • grebo11
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
[quote name='Jock' date='Oct 2 2007, 15:58 ']
Skönt att trean och femman är digitala iallafall!

Men om den bara hänger sig så verkar det lite jobbigt! Vet ni om det finns något allternativ till den här boxen? Spelar ingen roll om det är för det digitala marknätet eller för Com hem.

Ska man kanske satsa på en med dubbla tuners utan hårddisk och sen köpa en HDD-inspelare separat (som man förhoppningsvis kan få ut det man spelar in till skiva eller dator)?

Jag behöver inte en HD box än på ett tag, har ingen platt-tv (väntar tills min 32" tjockis dör!)



Jocke

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote

Jag prenumererar på den här tråden eftersom jag äger boxen, men i ärlighetens namn så känner jag ofta inte igen mig. Min box går å går och jag har inga större problem med den. Det som stör mig är att det inte går att få ut det man spelat in på ett enkelt sätt (annat än realtidsinspelning mot DVD/HDD:n) och att den svenska översättningen av GUIet är under all kritik (jag säger bara "Pauserad").

I övrigt är boxen det bästa som hänt mitt tv-tittande sen TV-monopolet slopades. Kanske iofs ska tillägga att jag inte har så stora krav på skalning av bilden och annat utan kollar på TV rakt upp å ner.

/gReb

Redigerat av grebo11, 02 oktober 2007 - 15:03.


#1380

Postad 02 oktober 2007 - 15:33

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Fast om jag nu gått i pvr-boxköpartankar hade jag antagligen satsat på den kommande HD-boxen med  dubbla tuners och hårddisk som enligt rykte ska finnas hos Comhem innan jul. Jag är sugen på den fast vi redan har digitalboxen. Inte för de futtiga HD-kanaler som än så länge finns utan för HDMI och hopp om att boxen skalar upp vanlig digital-tv.

<{POST_SNAPBACK}>


Vet man vilket märke det är? Om det är en Humax kan jag tänka mig att vänta, dom gör bra boxar.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är en humax det kommer att bli. Så här ser den ut: Comhems HDTV PVR-box

#1381

Postad 02 oktober 2007 - 16:50

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Vi har haft boxen sedan november (tror jag) 2006 och är helnöjda med den. Visst den hänger sig ibland. Och bästa utgången är scart, skulle gärna sett i alla fall komponent och helst hdmi. Trots detta är den klart köpvärd. Själva inspelningsmöjligheten är underbar, särskilt om man bara ska spela in och se en gång. [...]

<{POST_SNAPBACK}>


Jag förstår inte hur ni kan vara "helnöjda" när en digitalbox i den här prisklassen "hänger sig ibland"? Ni måste ha nerver av kolfiber! ;)

Själv går jag och gör strypgrepp i luften varje gång boxen strular, den står mellan mig och mitt TV-tittande och detta helt i onödan.

<{POST_SNAPBACK}>


Förmodligen har du en av de mest strulande boxarna. Den jag har hänger sig väldigt sällan och det är enkelt att stänga av och sätta på med knappen bakpå.

Allt man köper strular, mer eller mindre. Min gamla vhs pep som man blev tokig, min första inspelningsbara DVD-spelare hade en bugg som gjorde att inställningarna i menyn hoppade tillbaka (och tillverkaren kunde inte göra något åt det, så jag lyckades lämna tillbaka den till butiken), min andra inspelningsbara DVD-spelare pep högt och ljudligt (reparerades av butiken), min nya Samsung-tv lider av diverse buggar (bråkar med Samsung om det). Summasumarum, eftersom tillverkarna slänger ut sina produkter för tidigt gäller det att handla av en seriös butik och ett märke/fabrikat som tar sina kunder på allvar.

Får man en bra box är den en fantastisk apparat. Får man en krånglande box får man vara beredd på att tjata på Comhem och/eller Samsung. Krånglar den, byt den direkt!

#1382

Postad 02 oktober 2007 - 19:18

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Jag var skeptisk till denna box också, men efter att min farsa köpte en 850 fast till marknätet som funkade kanon så insåg jag att det vore dumt att inte testa denna också. Det är ju iaf samma upplägg på produkten fast annan mottagare. Sen tror jag inte man skall ta allt som skrivs på forumet på allvar. Det finns säkert flera nöjda kunder som inte berättar om hur bra den är. Det dock säkert vanligare att man har behov av att klaga snarare än att berätta att man har en köpt en produkt man är nöjd med.

Mvh

#1383

Postad 03 oktober 2007 - 10:52

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Beställde iaf nyss en för 495:- via Com hems kundtjänst.. Men dom kunde inte svara på vilken färg det blir. Ville helst ha en svart.

#1384

Postad 03 oktober 2007 - 10:56

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Beställde iaf nyss en för 495:- via Com hems kundtjänst.. Men dom kunde inte svara på vilken färg det blir. Ville helst ha en svart.

<{POST_SNAPBACK}>


Ska bli spännande att se vad du tycker. 495kr, hur lång bindningstid tog du då?

#1385

Postad 03 oktober 2007 - 11:01

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
[quote name='grebo11' date='Oct 2 2007, 16:02 ']
[quote name='Jock' date='Oct 2 2007, 15:58 ']
Skönt att trean och femman är digitala iallafall!

Men om den bara hänger sig så verkar det lite jobbigt! Vet ni om det finns något allternativ till den här boxen? Spelar ingen roll om det är för det digitala marknätet eller för Com hem.

Ska man kanske satsa på en med dubbla tuners utan hårddisk och sen köpa en HDD-inspelare separat (som man förhoppningsvis kan få ut det man spelar in till skiva eller dator)?

Jag behöver inte en HD box än på ett tag, har ingen platt-tv (väntar tills min 32" tjockis dör!)



Jocke

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote

Jag prenumererar på den här tråden eftersom jag äger boxen, men i ärlighetens namn så känner jag ofta inte igen mig. Min box går å går och jag har inga större problem med den. Det som stör mig är att det inte går att få ut det man spelat in på ett enkelt sätt (annat än realtidsinspelning mot DVD/HDD:n) och att den svenska översättningen av GUIet är under all kritik (jag säger bara "Pauserad").

I övrigt är boxen det bästa som hänt mitt tv-tittande sen TV-monopolet slopades. Kanske iofs ska tillägga att jag inte har så stora krav på skalning av bilden och annat utan kollar på TV rakt upp å ner.

/gReb

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Jag tyckte också att pauserad var en märklig översättning, men tittar man i SAOL så finns faktiskt ordet pausera med där.

#1386

Postad 03 oktober 2007 - 11:02

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Det fick bli TV Medium och TV1000 i 24 månader, tyvärr fanns det ingen bindningstid på 12 mån för TV1000, men hade ändå tänkt byta till TV1000 då jag tröttnat lite på Canal+, så det känns som en rätt bra deal ändå. Lovar att återkomma med en saftig recension så fort jag fått hem den. :angry:

#1387

Postad 03 oktober 2007 - 11:05

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Beställde iaf nyss en för 495:- via Com hems kundtjänst.. Men dom kunde inte svara på vilken färg det blir. Ville helst ha en svart.

<{POST_SNAPBACK}>



Är du säker på att du fick rätt box? Om man kollar på comhems jämförelse av digital-boxar så är det samsungen UTAN PVR som kostar 495kr med 12 månaders bindningstid.

Det är klart att du kan ha fått ett najs deal, men att de skulle hyvla av 2500kr av priset låter lite för bra för att vara sant. Kolla så att det blev rätt box.

#1388

Postad 03 oktober 2007 - 11:17

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
JA! så klart jag fick rätt box. Bindningstiden blev som sagt 24 mån både TV1000 och TV Medium, därav det låga priset..

mvh

#1389

Postad 03 oktober 2007 - 11:52

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Är också rätt så sugen att nappa på erbjudandet. PVR-box för 495:- är ju ett bra pris, och kravet att abbonera på medium och TV1000 + Viasat Sport är ju inte överdrivet dyrt.

Hur tycker ni som har TV1000 att filmutbudet är? Finns en tråd om det med den är 8 månader gammal, kanske något har förändrats? Nästan alla filmer sänds väl i DD5.1, men skickar comhem vidare detta eller sänder de i taskig stereo?

#1390

Postad 03 oktober 2007 - 14:12

vlajaboy
  • vlajaboy
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Hej!
Går det att föra över inspelade program till en extern HDD och vice versa via USB:n?

Mvh
Valle

#1391

Postad 03 oktober 2007 - 15:06

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Det kliade för mycket i beställningsfingret, så förhoppningsvis har jag en PVR-box på fredag. Nu ska man väl försöka kränga sin gamla DCB 260Z till någon stackare.. tre tuners känns lite overkill på en tv.

#1392

Postad 03 oktober 2007 - 19:25

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Hej!
Går det att föra över inspelade program till en extern HDD och vice versa via USB:n?

Mvh
Valle

<{POST_SNAPBACK}>


Tyvärr, det går inte. Frågan har stötts och blöts i olika omgångar i denna tråd. Ingen har lyckats, vad jag vet.

#1393

Postad 04 oktober 2007 - 17:22

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
<_< Hmm, jag fick min burk för ca en vecka sedan och jag kan konstatera att den inte är ny. Den ser använd ut, lite små repor här och där. Spelar väl inte någon större roll då den verkar fungera ok. Men med tanke på att man har hystat upp 3000 pix för den så känns det ju lite surt....

#1394

Postad 04 oktober 2007 - 17:31

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

<_< Hmm, jag fick min burk för ca en vecka sedan och jag kan konstatera att den inte är ny. Den ser använd ut, lite små repor här och där. Spelar väl inte någon större roll då den verkar fungera ok. Men med tanke på att man har hystat upp 3000 pix för den så känns det ju lite surt....

<{POST_SNAPBACK}>


Det låter ju inget vidare alls. Vart köpte du den?

#1395

Postad 04 oktober 2007 - 18:12

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Jag får min i början på nästa vecka. Naturligtvis hade det blivit fel i min beställning hos Com hem.

Suck.. <_<

#1396

Postad 04 oktober 2007 - 19:05

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

<_< Hmm, jag fick min burk för ca en vecka sedan och jag kan konstatera att den inte är ny. Den ser använd ut, lite små repor här och där. Spelar väl inte någon större roll då den verkar fungera ok. Men med tanke på att man har hystat upp 3000 pix för den så känns det ju lite surt....

<{POST_SNAPBACK}>


Det tycker inte jag att du ska acceptera. Du borde minstone ha rätt att få priset nedsatt om inte boxen är helt ny.

#1397

Postad 04 oktober 2007 - 23:12

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Håller på och förbereder för morgondagens leverans av nya boxen, och undrar om någon vet hur lång el-sladden är..? Vill veta om jag skall börja dra nya kablar eller om det klarar sig.

#1398

Postad 05 oktober 2007 - 07:01

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

:) Hmm, jag fick min burk för ca en vecka sedan och jag kan konstatera att den inte är ny. Den ser använd ut, lite små repor här och där. Spelar väl inte någon större roll då den verkar fungera ok. Men med tanke på att man har hystat upp 3000 pix för den så känns det ju lite surt....

<{POST_SNAPBACK}>


Det låter ju inget vidare alls. Vart köpte du den?

<{POST_SNAPBACK}>


Nä, egentligen borde man skicka tillbaks den till ComHem. Jag beställde den ifrån Comhem, den kommer ifrån dem.

#1399

Postad 05 oktober 2007 - 10:02

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

:) Hmm, jag fick min burk för ca en vecka sedan och jag kan konstatera att den inte är ny. Den ser använd ut, lite små repor här och där. Spelar väl inte någon större roll då den verkar fungera ok. Men med tanke på att man har hystat upp 3000 pix för den så känns det ju lite surt....

<{POST_SNAPBACK}>


Det låter ju inget vidare alls. Vart köpte du den?

<{POST_SNAPBACK}>


Nä, egentligen borde man skicka tillbaks den till ComHem. Jag beställde den ifrån Comhem, den kommer ifrån dem.

<{POST_SNAPBACK}>


Du kan ju börja med att ringa dit och påpeka att boxen inte verkar vara ny. Den boxen som du fick kanske någon annan skickat in för reparation och så har det kanske blivit någon förväxling.

#1400

Postad 05 oktober 2007 - 13:31

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Hämtade min box för ett par timmar sedan, och den fungerar bra. Några saker som jag tänkt på är:
Kanalorganiseringen i favoritlistan fungerade inget bra, det var mycket enklare på gamla boxen (B260Z). Hade hoppats att den kunde byta kanaler snabbare med tanke på priset, men det kanske var för mycket att hoppas på. Fjärrkontrollen tycker jag inte är lika igenomtänkt som den gamla, t.ex. sitter EPG-knappen lite fumligt till.

Det positiva förutom hårddisken och dubbla tuners är väl displayen som visar kanalinformation, kanske inte så jättenödvändigt kan man tycka men när man lyssnar på radio och har tvn av är det rätt så trevligt. Att kortplatsen är dold är ju ett stort plus, lite dumt att de inte gör/gjorde så på de billigare boxarna. Har inte testat att spela in något, men hoppas att ljudnivån inte är för hög.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.