![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 21 september 2005 - 08:57
Postad 21 september 2005 - 09:08
Postad 22 september 2005 - 02:15
Har haft min Canon Powershot Pro1 ett år nu och är inte nöjd med bildhastigheten. Barn rör sej väldigt snabbt. När jag tar bilder dröjer det alldeles för lång tid mellan nedtryck och exponering. Motivet har redan hunnit förflytta sej ur bild allt som oftast. Dessutom händer det ibland att skärpan ställer in sig på bakgrunden trots att motivet befinner sig i mitten. Vid svag belysning blir det mycket brus i bilderna vid iso400 som är ljuskänsligaste inställningen. I övrigt är kameran mycket bra. Vad som ovan beskrivits borde elimineras med Canon D20 eller 350D. Bortsett från priset vad är annars den stora skillnaden? D20 har ju iso3200 som övre gräns medans 350D har 1600, men vad betyder det i praktiken. Ger dom samma brus vid samma iso? Enligt specifikationerna är D20 något snabbare. Är det någon som har erfarenhet av bägge kamerorna skulle det vara intressant att ta del av det.
Du ska välja EOS 20D
Här är lite skillnader
EOS 20D @ EOS 350D
Bildsensor storlek: 22.5 x 15.0 mm @ 22,2 x 14,8 mm (båda har CMOS)
Upplösning bildsensor: 8 500 000 pixlar @ 8 200 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv): 3504 x 2336 pixlar @ 3456 x 2304
Kompressions-
standard: JPEG, RAW, RAW + JPG samtidigt @ JPEG, RAW
Vitbalans: Auto + 6 lägen + manuell + custom Auto + 7 lägen + manuell
Ljuskänslighet: ISO 100-3200 @ Auto ISO 100-400 Manuell ISO 100, till 1600
Slutartider: 30-1/8000s + bulb @ 30-1/4000s + bulb
Blixt: enbart Speedlite EX (bästa blixt system) @ extern E-TTL II
Sekvenstagning: 5 bilder per sekund, upp till 23 bilder (i praktiken fler om man har ett riktigt snabbt minneskort) @ 3 bilder/sek upp till 14 bilder JPEG, eller 4 bilder RAW
Källa: http://www.cyberphoto.se/
KAMPANJ CANON CASH-BACK PÅ http://www.cyberphoto.se/
Nu får du vid köp av Canon EOS 350D eller EOS 20D stora rabatter på tillbehör i form av återbäring från Canon. Klicka här för att läsa mer om kampanjen
EOS 20D
8,2 Mpixel
Canon släpper nu uppföljaren till succén EOS 10D.
Några viktiga skillnader / förbättringar:
- 8,2 Mpixel
- EF-S-fattning
- 5 bilder / sekund
- 23 bilders buffert
- kortaste slutartid nu 1/8000
- 9 punkters AF
- E-TTL II
- startup-tid på 0,2 sek
- Digic II-processor
- Nytt batterigrepp som tillval, BG-E2, som kan köras med 6xAA-batterier
- Blixten kommer upp högre
- Finns i två kit: 18-55/3,5-5,6 , 17-85/4-5,6 IS USM
@
EOS 350D
300D var en revolution när den kom och gjorde en digital systemkamera tillgänglig för en större allmänhet än någonsin tidigare. Nu kommer efterföljaren, EOS 350D, officiellt presenterad på PMA mässan 2005-02-17. Canon har behållit sensorstorleken med 1,6x beskärningsfaktor och givetvis även EF-S objektivfattningen. De viktigaste förändringarna är följande:
* 8 Mpixel
* Digic II processor
* 3,0 fps sekvenstagning
* 14 bilders buffert (JPEG)
* 0,2 sek uppstart
* simultan RAW+JPEG
* valbar AF-metod
* E-TTL II
* USB 2.0 High Speed
* Blixtexponeringskompensation
* Spegeluppfällning
Hade köpt en EOS 20D en mer proffskamera än den billigare EOS 350D. EOS 20D är bättre på alla punkter och det gäller även matrial och elektoniken m.m.!Den tål lite mer tuffare tag än EOS 350D... Men det är ju detta med pengar också? Och hur mycket man fotogaferar? Fotar du bara ibland, typ! fester, födelsedagar och jular så tycker du ska välja EOS 350D den duger mycket väl till detta ändamål... Men om du har foto som hobby då är valet mycket enkelt en EOS 20D är då det självklara valet! Men tanke på att du frågar dessa frågor så har du nog inte foto som hobby och då duger EOS 350D alldeles utmärkt, det är också en mycket bra kamera och du kommer inte att bli besviken....
Ett allternatin är KM Dynax 5D den inbyggd bildstabilisering i kamerahuset vilket gör att du får bildstabilisering på ALLA objektiv. Fungerar mycket bra och är en smart lösning
mvh Tommy
Själv stolt ägare av dessa digitalkameror: Canon EOS 1Ds Mark II, Konica Minolta Dynax 7D, Nikon D100
Redigerat av tromade, 22 september 2005 - 02:20.
Postad 22 september 2005 - 07:26
Postad 22 september 2005 - 12:23
Bägge modellerna har sina fördelar och svagheter, de är avsedda för olika behov.
Om du köper en 350D med båda kitobjektiven + en riktigt bra ljusstark glugg med fast brännvidd så blir det ungefär samma pengar som en 20D med ett kitobjektiv.
Har du behov att att ofta använda manuella inställningar så är nog 20D lite mer lättjobbad. 20D stöds av en bättre mjukvara som du har glädje av om du ska plåta RAW. Å andra sidan är 350D lättare och betydligt billigare.
Nästa gång du provar en kamera och vill veta hur snabb den verkligen är, se till att det sitter ett minneskort i kameran. Kolla också hur snabbt den ställer in skärpan med det objektiv som du vill ha.
Fundera också på om du vill ha ett vertikalgrepp.
Postad 24 september 2005 - 19:26
Postad 25 september 2005 - 05:07
Mina tips:
* Köp Canon 350D för dess storlek och pris. Du skriver att du inte kommer använda de manuella inställningar så mycket, då faller flera av de fördelar som 20D har.
* Storleken på 350D är en fördel, men kan vissa gånger även vara en nackdel. Vill man få ett riktigt bra grepp kring kameran så krävs nästan ett batterigrepp (aka vertikalgrepp). Med ett sådant ligger kameran så mycket bättre i handen. En annan fördel är förstås att man kan ha dubbla batterier.
* Personligen tror jag inte att ISO3600-läget kommer användas till mycket annat än nattbilder. Jag har inte undersökt saken så noga, men jag tror nog att ISO1600 är det högsta man kommer använda. Köp istället ett riktigt ljusstarkt objektiv, på så sätt är jag övertygad om att du kommer få mycket bättre kvalité på bilderna. Objektivet du kikat på (24-105/4,0) verkar vara ett mycket fint objektiv. Var dock inte rädd för att kolla på objektiv från tredjepartstillverkarna, tex Sigma gör några riktigt prisvärda objektiv.
* Du skrev att du inte ville använda blixt. Den inbyggda blixten är inte att rekommendera, med den påslagen är det mycket svårt att få ljuset att se naturligt ut. Den fungerar bäst bara som upplättningsljus. En extern blixt är så mycket bättre. En sådan kan du vrida på och reflektera ljuset och kan på så sätt få naturligt ljus med fina skuggor. En blixt har en förmåga att frysa bilden, bra vid rörliga objekt. En extern blixt är inte särskilt svår att använda, det mesta sköts automatiskt. En blixt för rimliga pengar som fungerar bra är Canon SpeedLite 420EX, alternativt ersättaren 430EX.
Tipsen ovan kommer från en del egna erfarenheter, men mestadel från recensioner och omdömen på olika forum.
Bästa priser på digitala systemkameror
Bästa priser på objektiv
Bästa priser på minneskort (compact flash)
Bästa priser på Canon SpeedLite 420EX och 430EX
Batterigreppet till 350D heter "Canon BG-E3". Priset ligger på ca 1200 kr. Ett extra batteri kostar runt 200-300 kr.
Postad 25 september 2005 - 09:08
Postad 25 september 2005 - 09:53


Top : Canon EOS 20D, Aperture priority, f8.0, 1/20, 27mm (Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6), iso3200
Bottom: Canon EOS 20D, Aperture priority, f8.0, 10s, 25mm (Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6), iso100
Bilderna blir ju användbar trots högt ISO-tal. Till familjebilder duger det säkerligen, om man inte tänker framkalla väldigt stora bilder. Med lite efterbehandlig av bilderna blir det förstås ännu bättre. Personligen hade jag dock inte betalat nära dubbla priset för att få lite ljusstarkare (men brusigare) bilder, men valet är ju inte mitt i det här fallet.
Visst kan man få blixten att lysa upp så pass svagt att det knappt märks. Men då behöver nog kameran tillräckligt bra stöd för externa blixtar att man har möjlighet till åtminstonde några inställningar. Min kombo, 300D + 420EX är inte helt bra, kameran har inga inställningsmöjligheter för extern blixt. 350D kan nog vara bättre.
När det gäller objektiv så är alternativen många. Ta en titt på vår prisjämförelse och läs recensioner på Fotosidan.se
Postad 25 september 2005 - 19:05
Bildkvalitetsmässigt är det knapp någon skillnad alls=minimal & inställningsmöjligheterna som 20D har mer än 350D kommer du med största sannolikhet att använda mycket sällan.
Så om du vet med dig att din kamera ska handhas rätt hårt så välj 20D...annars räcker 350D helt OK.
Dvs du får säkert mer ut av kameran om du får pengar över och kan lägga dem på bättre objektiv istället=objektiv som i många fall är viktigare än själva kameran i sig.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 september 2005 - 19:06.
Postad 25 september 2005 - 19:55
Postad 09 oktober 2005 - 09:48
Det låter ju som om 350D är ett bra val för mej, men iso3200 lockar. Vad jag saknat i Pro1 är högre iso än 400. Gluggen är 2,4 och exponeringstiderna blir omkring 1/10sek i svag belysning vilket kräver att folk sitter stilla för att fastna på bild. Nu skulle jag kunna använda min gamla EF 50/1,8 men det blir då ett kort tele och kräver kortare exponeringstid på fri hand. 24-105/4 med stabilisering skulle fixa långa exponeringstiderna men då är öppningen sämre. Det är en besvärlig ekvation att få ihop. Kan man få blixten att slå så svagt att den knappt är märkbar? Så att stearinljusen på julbordet också kastar sitt ljus på omgivningen? Får annars titta efter ett bra ljusstarkt normalobjektiv kring 30mm.
Man kan "pressa" fram ISO3200 på 350D (eller andra kameror också). Man fotar med exponeringskompesation, så att bilden blir mörk, och ökar på ljusheten i efterhand (i datorn). Det är egentligen det 20D gör på läget ISO3200 också. Fast där går det automatiskt inne i kameran så att säga. Max ljuskänslighet i 20D är alltså ISO1600 egentligen.
Köpte en 20D förra veckan och är jättenöjd.
//Per
Postad 09 oktober 2005 - 10:39
Postad 20 oktober 2005 - 09:53
Man kan "pressa" fram ISO3200 på 350D (eller andra kameror också). Man fotar med exponeringskompesation, så att bilden blir mörk, och ökar på ljusheten i efterhand (i datorn). Det är egentligen det 20D gör på läget ISO3200 också. Fast där går det automatiskt inne i kameran så att säga. Max ljuskänslighet i 20D är alltså ISO1600 egentligen.
//Per
Njae, när man jobbar med exponeringskompensation så handlar det om att man antingen kompenserar med bländaren eller slutartiden. När man ändrar ISO-värdet för en digitalkamera så påverkar man förstärkningen på A/D-omvandligen vid avläsning av detektorn.
Och har man för låg förstärkning (ISO) så innebär detta att värdena från detektorn inte "dras isär" tillräckligt mycket innan de kvantiseras och då finns det inte mycket att göra åt det sedan i datorn.
Ex:
ISO 1600 ger hypotetiskt en förstärkning på 1:
En pixel har värdet 1.1 på detektorn, förstärkning 1 , kvatisering till JPG => pixelvärde 1
En pixel har värdet 1.4 på detektorn, förstärkning 1 , kvatisering till JPG => pixelvärde 1
ISO 3200ger hypotetiskt en förstärkning på 1.3:
En pixel har värdet 1.1 på detektorn, förstärkning 1.3 , kvatisering till JPG => pixelvärde 1
En pixel har värdet 1.4 på detektorn, förstärkning 1.3 , kvatisering till JPG => pixelvärde 2
Nu vet inte jag vad en D20 hittar på för att "simulera" ISO 3200 men att säga att man kan "pressa fram" ett högre ISO i sin dator köper jag inte.
Och i vissa lägen kan man ju heller inte kompensera med bländare/slutare. Låt säga att jag ska fota en snabb rörelse i ett dunkelt rum. Jag har redan bländaren fullt öppen så om jag väljer att kompensera med exponeringen så blir det till att använda längre slutartider...men det resulterar istället i suddiga bilder. Då kan jag kanske istället välja att öka ISO och på så sätt bli av med suddigheten på bekonstnad av brus och diverse färgskiftningar. Men för en sportfotograf är det nog värt det.
Så visst kan ISO 3200 ha ett berättigande. Sedan ska man kanske inte hänga upp sig för mycket på vilken ISO en kamera kan komma upp i. Det handlar mycket om hur bra detektorn är i grund och botten...
Postad 29 oktober 2005 - 12:58
Frågan är hur det hypotetiska exemplet ser ut när man fotograferar RAW. Då har man ju fler bitar/pixel. Några kommer reduceras bort oavsett om man "pressar" eller inte. Men det bör ju rimligtvis finnas större marginaler för att "pressa" bilden.Och har man för låg förstärkning (ISO) så innebär detta att värdena från detektorn inte "dras isär" tillräckligt mycket innan de kvantiseras och då finns det inte mycket att göra åt det sedan i datorn.
Ex:
ISO 1600 ger hypotetiskt en förstärkning på 1:
En pixel har värdet 1.1 på detektorn, förstärkning 1 , kvatisering till JPG => pixelvärde 1
En pixel har värdet 1.4 på detektorn, förstärkning 1 , kvatisering till JPG => pixelvärde 1
ISO 3200ger hypotetiskt en förstärkning på 1.3:
En pixel har värdet 1.1 på detektorn, förstärkning 1.3 , kvatisering till JPG => pixelvärde 1
En pixel har värdet 1.4 på detektorn, förstärkning 1.3 , kvatisering till JPG => pixelvärde 2
Postad 04 november 2005 - 08:14
Frågan är hur det hypotetiska exemplet ser ut när man fotograferar RAW. Då har man ju fler bitar/pixel. Några kommer reduceras bort oavsett om man "pressar" eller inte. Men det bör ju rimligtvis finnas större marginaler för att "pressa" bilden.
Självfallet får man mindre kvantiseringsproblem ju fler bitar man har tillgängligt. Men det går fortfarande inte att "trolla" fram högre ISO-värden med hjälp av sin dator.
Sedan finns det såklart en massa roliga funktioner i t.ex. Photoshop för att förbättra en mörkt bild.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar