En Denon 2310 eler 3310 är inte vilken stärkare som helst
Med rätt komponenter tillkopplade får man vad man bör ha i en hembio
Men rätt komponenter att koppla till får man inte hos EG
Det är därför det finns HiFi handlare som kan denna biten
Maveric
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Elgiganten börjar sälja Denon?
Startad av
Unregistered1487
, Oct 05 2009 23:06
684 svar till detta ämne
43 relaterade trådar
Postad 05 February 2010 - 11:41
Missförstånd ( tut tut säger brandbilen )
En Denon 2310 eler 3310 är inte vilken stärkare som helst Med rätt komponenter tillkopplade får man vad man bör ha i en hembio Men rätt komponenter att koppla till får man inte hos EG Det är därför det finns HiFi handlare som kan denna biten Maveric Postad 05 February 2010 - 11:43
Det förändrar ju dock inte det faktum att man av någon anledning håller högre priser än andra, jämförabara aktörer på den europeiska marknaden. En snabb titt hos våra trevliga grannar i väst påvisar prisskillnader på 15-50% ganska genomgående. Sedan är det såklart upp till varje person att fatta ett eget beslut, jag handlar t.ex. nästan uteslutande mina datorprodukter i affären ett kvarter bort.. Visst kostar det någon hundring extra för ett minne men då kan man få gratis isättning om man inte orkar trixa och hålla på själv.. Motsvarande tjänst kostar väl dubbla prisskillnaden hos våra stora kedjor. Datorprodukter är lite småintressanta och en personlig favorit då vi ofta håller väldigt bra priser här i sverige, kanske beror det dock på större upplagor och en större efterfrågan? Postad 05 February 2010 - 11:50
Men Denon kostar inte mindre i andra länder än vad de gör i sverige
Så vad är pointen med denna tråden ? Varför fortsätta traggla ? Maveric Postad 05 February 2010 - 11:59
Det vore faktiskt kul att höra en kommentar från HK när det gäller prissättningen. Både B&W och Denon känns höga prissatta jämfört med utlander medans Cambridge inte gör det. Längre tillbaks hade HK bra priser på B&W och Denon jämförelsevis. HK's ide att agera importör och handlare skulle just ge lägre prise, i alla fall jämfört med andra märken i hifi-handeln.
Lite lustigt också när folk i forumet klagar över att de inte får support av Yamaha Svenska, Pioneer Svenska på sina apparater. Det är återförsäljarnas jobb attt ge denna support men de flyttar bra lådor på ett lager. Jag antar attt det är en situation Denon Europa inte vill ha. Postad 05 February 2010 - 12:11
Detta betyder allt för mig. Tack Maveric! Jag betalar hellre några % mer hos HK eller annan riktig handlare istället för att gå in på ElGiganten. Dessutom så kan man alltid få en schysst deal om man handlar på HK; tillbehör som dämpfötter, bra pris på riktig kabel etc etc. Sen anser JAG att man får en bättre upplevelse hos HK och de andra riktiga handlarna. Postad 05 February 2010 - 15:36
Äh! De gångerna jag handlat hos dem har de vägrat ens en liten prutning bara för att de har så små marginaler, vilket bevisligen är det största skitsnacket sedan Hitler levde och talade. Har lyckats pruta mer hos Elgiganten. Postad 05 February 2010 - 15:36
Själv så har jag köpt 4 st förstärkare sedan 1999 alla har jag köpt från en internet handlare! Har nu sparat ca 15000 kr på detta som jag har lagt på annat. Eftersom jag är påläst så köper jag där det är billigast tycker det är en metod som passar mig bäst!
Välkomnar all konkurrens, det kan bara vara bra om det finns valfrihet och ifall nu Elgiganten pressar ner priserna på en förstärkare så ser jag inga nackdelar alls. Jag förstår dock att många vill lyssna och behöver råd och då besöker en "finare" butik där priset då kan vara högre. Ju fler val man har som konsument kan aldrig vara fel! Postad 05 February 2010 - 15:45
+1 Postad 05 February 2010 - 15:47
Och då säger jag till dig; Du kanske är en kass förhandlare? Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men jag har fått rabatt/grejer till netto även hos HK. Sen kan du prata om Hitler, Mussolini eller vad du vill. Postad 05 February 2010 - 15:54
Vi behöver inte dra in någon fran axelmakterna alls.
Egen erfarenhet pekar på att Elgiganten kan pruta men inte klubben. För dom har inga marginaler brukar det låta. Dock fick jag halva priset på en kabel, var ungefär 15 år sen Vart leder den här tråden egentligen? Postad 05 February 2010 - 15:57
Hejsan..
Vill bara tala om att elgiganten har sänkt priset på 3310 till 8990 När det gäller rabatt på hifiklubben.. får alltid samma svar, deras marginaler är redan så dåliga..därav ingen rabatt! Hk ger bra service, absolut, men deras priser speglar inte det de själva påstår, dvs att de har tagit bort alla "mellanhänder" för att kunna ge det bästa priset. Tack Elgiganten! Redigerat av Unregistered6c9772c4, 05 February 2010 - 15:59. Postad 05 February 2010 - 16:22
Jo vissa komponenter som passar väldigt bra till kan man mycket väl köpa hos elgiganten eller annan stormarknad. T.ex. en panasonic plasma (eller duger bara pio till dig?). Eller en blu-ray spelare. Jag säger det igen, har man en denon 2310 eller 3310 (inte 1910 eller lägre) så behöver man tekniskt sett inte en dyr blu-ray spelare om man bara ska se på film med den. Tekniskt tillför inte en dyr denon eller marantz BD-spelare något alls. Tror man något annat så kan man inte tekniken tillräckligt bra. Och nej. HiFi-handlare kan inte detta något särskilt bra. Bättre än stormarknadsfolket, men fortfarande dåligt. (Enligt egen erfarenhet av Hifi-klubben och Lefflers) Postad 05 February 2010 - 16:31 +1 Postad 05 February 2010 - 17:26
Nu ######r har tråden spårat ut totalt.... Hitler jämförelser och Hi-Fi handlare (Inte att jämföra med giganten eller liknande) som inte har tillräcklig kunskap?
Håller med dig Maverick fullt ut. Men förövrigt verkar det finnas fler allvetare och försåsigpåare här en på faktiskt.se Vilket ###### tjafs, om ni inte tycker om vad som bjuds, marginaler eller märke. Skit i att köpa då istället för att gnälla så förbannat... Eller vänd er till den handlarn som har satt i system att ge rabatt hit o dit. Ni kanske gör en bra affär, men säkerligen finns nån annan som har gjort än ännu bättre affär? Postad 05 February 2010 - 17:49
Lugn i stormen. I forum får man gnälla, det är till viss del det de är till för. Gillar man inte gnället, keep out! (Om det sedan gnälls OT är en annan sak) För övrigt är ingen tråd komplett utan Hitler-jämförelser. Postad 05 February 2010 - 17:58
ha ha .... Borde jag väl ha fattat att det var nått som saknades? Det vad därför jag gnällde... Sieg... Postad 05 February 2010 - 18:15
Jag tycker det är värt att poängtera att säljarna på HK är lika snabba att försöka lura upp folk på läktaren som vilken stormarknad som helst. Har hört en del tokiga påståenden från medarbetare på HK. Dessutom kan du ju fundera på hur de kan ge dig ett så bra pris på "riktig kabel"? Postad 05 February 2010 - 18:25
jag tror iofs att giganten säljer bra av sina denon stärkare pga av att man bara kan köpa dom över nätet, för jag betalar gärna lite x-tra för att slippa kliva in på ladan och jaga tag i en idiot som sen ska stå och kallprata om att deras kusin,syrra etc har samma produkt och dom verkligen tycker att en försäkring kan vara på sin plats...
Brukar annars alltid försöka stödja min lokala nasare om han inte är alldeles för dyr Postad 05 February 2010 - 18:49
Är inte alla kablar riktiga kablar ?? Sen till alla som säger att lysnings rummen på HK är bra här i västerås tycker jag den är sämre än den på MM och varken bättre eller sämre än dom andra . Postad 05 February 2010 - 18:53
Kan inte mer än hålla med .. Postad 05 February 2010 - 20:00 Hifiklubben sålde för ett tag sedan nedan Cat5-kabel för ca 5 000 kr (tror jag det var). Det är säkerligen en riktig kabel till ett riktigt "bra" pris... Gällande ämnet... Imo självklart bra att det finns valfrihet framför monopol. http://www.audiojunk...just-a-mere-500
denon_link.jpg 13.24K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 05 February 2010 - 20:03. Postad 05 February 2010 - 20:08
Har provat många gånger på klubben att få något med på köpet eller billigare. Men icke det går inte då dom har inga marginaler att spela på. Tråden leder inte till något speciellt,mer än att folk får skriva av sig. Postad 05 February 2010 - 22:24
Jag skäms över att jag är den ende som verkar ha fått rabatt hos HiFi klubben
Jag har aldigt betalat fullt pris för något ... och det har jag inte gjort någon annanstans heller mer än tåg och bussbiljetter Maveric Postad 05 February 2010 - 22:28 Grattis En annan har fått shoppa från England och Tyskland istället Postad 05 February 2010 - 23:03
Man kan aldrig jämföra priser med USA, det blir bara tröttsamt när folk blir upprörda över att det kostar si och så i USA. ALLT är billigare där vad gäller konsumptionsprylar. Men det finns ju skäl till det, en massa skäl. Några är: marknadsstorlek, löner, skatter, deras egen valuta är världsvalutan, osv. Men jämföra tyskland, england, skandinavien, det håller jag med om, det kan man göra. Postad 05 February 2010 - 23:09
Jag måste faktiskt slå ett slag för Mediamarkt.
I bägge Göteborgsbutikerna har man rejäla demorum där man provlyssna ett 20 tal receivers och högtalare i valfri kombination samt väldigt kunnig personal på hifi-sidan(iallafall de 4-5 st jag råkat på - går man till datoravdelningen så sjunker dock kvaliten markant). Jag tycker to.m. det är lättare att provlyssna där än på hifi-klubben där systemen är mer utspridda i butiken. PErsonalen på hifi-klubben är bra, men de kan i princip bara Denon/Nad. Frågar man om jämförelse mot ONkyo eller Maranzt så är de som frågetecken. Mediamarkt håller även Elgigantenivå på priserna och kollar gärna mot prisjakt om man vill göra affär Tyvärr så är det ju något som inte stämmer i den här ekvationen och det är det faktum att Mediamarkt går med rejäl förlust... Redigerat av e3henri, 05 February 2010 - 23:10. Postad 06 February 2010 - 00:05
500 kronor är inget jag skulle ens ägna en tanke. Det är inte 500 kr som är problemet. Problemet att är när man som glad amatör med internetuppkoppling går in på Monopolklubben och skall köpa sig ett par B&W CM1 och upptäcker att de kostar runt 3 500 kr mer hos Monopolklubben än de skall göra. Det är då man blir lite grinig. Okej att det kostar 3 500 kr mer för en produkt när det handlar om något som kostar 60 000 kr, man förstår att okvalificerad arbetskraft, som den på HiFi-butiker, kostar mycket pengar i Sverige och att de måste lägga på lite för att täcka för det. Inga problem. Men när det handlar om 3 500 kr för mycket på en produkt som den här butiken säljer för 8 800 kr - då är det ett problem. Det är då det är dags för någon annan aktör att gå in på marknaden och slakta marginaler. Högtalaren skall kosta max 5 500 kr, allt annat är ocker. Om då Monopolbutiken väljer att sälja för 5 998 (inte en helt otrolig prissättning) så kommer jag köpa där eftersom jag får bättre service och inte en fullt lika efterbliven säljare som jag hade fått hos kylskåps- och brödrostbutiken. Redigerat av Lindholm R, 06 February 2010 - 00:08. Postad 06 February 2010 - 10:27
Lindholm
Kan du vara så vänlig och redogöra för vilka mer produkter som kostar >3500 kr mer hos HK och var man kan köpa dessa produkter billigare ( fler ex än CM7 ) För nu har du hävt ur dig monopolklubben ett antal ggr Vi som varit med ett tag, minns HK som den lilla affären som tog in Nad och som sålde den direkt istället för att den skulle gå genom ännu ett led Idag gör man samma sak, fast det är ett antal fabrikat Priserna på de flesta produkter, är desamma som man får betala i övriga EU Räknar du med frakt, tull och moms så är det nästa samma pris som om du skulle köpa tex Denon direkt i USA ( USA är lite billigare PÅ nästan ALLT även andra märken ) Är det bättre att man gör som man gör på "andra märken" att det sitter en distributör och bestämmer priet för vad alla skall sälja den för i Sverige som sedan också skall lägga på marginal nr 2 även för Sverige. Var är problemet ? Berätta, jag lyssnar ... Maveric Ps. man är dessutom billigast i EU på de mindre Denon modellerna Redigerat av Unregistered1103, 06 February 2010 - 10:44. Postad 06 February 2010 - 10:46
Om det är fel på den kabeln ("en vanlig Cat5 kabel") så är det väl Denons fel, och inte Hifi klubbens? HK säljer ju allt Denon, och då deras kablar också förstås. Postad 06 February 2010 - 10:55
Martin
Här är en produkt av många andra som prisjakt inte ens har någon annan kanal till trots att den finns i tyskland. Så jag tror det är prisjakt som är den felande länken Den kostar samma var man än köper den .. https://www.prisjakt...kt.php?p=549885 Om man sedan köper en Denon AVR-1610 200 kr billigare hos EG och något blir fel eller man måste ha lite hjälp så kan den låta så här Kund : Jag behöver support på min Denon AVR-1610 EG: Vad är det för något Kund : Det är en flerkanalare som jag köpt via nätet hos er EG : Det är inget vi har i vårt soritiment så du får ringa vår support Kund : Finns det ingen här som kan hjälpa mig EG : Nej tyvärr inte Då kanske man smyger in till HK och frågar de som vet .. Maveric Redigerat av Unregistered1103, 06 February 2010 - 11:03. Postad 06 February 2010 - 11:02 Såklart visar inte prisjakt alla priser som finns, inte än i alla fall. Du kan köpa 4810 från England för 26.500:- några tusenlappar att spara i alla fall. Postad 06 February 2010 - 11:06
Länk Maveric Edit: Sedan tror jag denna prisfajten är ärligare Prisjakts favorit företag nr 1 sekvensia som aldrig har varor i lager men som är billigast mot gråimportören nr 1 EG https://www.prisjakt.nu/fight.php Redigerat av Unregistered1103, 06 February 2010 - 11:12. Postad 06 February 2010 - 11:09
http://cgi.ebay.co.u...#ht_1101wt_1165
http://cgi.ebay.co.u...#ht_1080wt_1165 http://cgi.ebay.co.u...#ht_1080wt_1165 The 2 year full warranty will be registered in the buyers name upon purchase. Postad 06 February 2010 - 11:25
Aha .. då har vi funnit en konkurrent till Hifi klubben i England
Känns som ett säkert köp Maveric Postad 06 February 2010 - 11:29 Nej men till 4810 Det tror jag nog, han har ju varit med sen 2003 och har inget negativt på sig. England är bra för det mesta, särskilt verktyg. Typ halva priset mot Sverige Postad 06 February 2010 - 11:52 Att sälja en vanlig nätverkskabel för 5 000 kr är det kanske inte alla som ser så seriöst... Postad 06 February 2010 - 11:56
Det är möjligt att det är en seriös snubbe
Men det är dock ytterst få som skulle chansa i den prisklassen Vilket som, så är det inte svaret på om HK är ett negativt monopolföretag eller en distributör som hoppar över ett led och säljer själv. Sedan är det ju inte sant att de inte har ett led till, då de har egna affärer som måste betala sin personal Men en sak vet vi alla. Man kan ju handla var man vill .. Maveric Postad 06 February 2010 - 12:10
Visst är det det.. Därför jämförde jag med England (som f.ö. ligger väst om Sverige. I min snabbkoll jämförde jag lite snabbt t.ex. PM6003/CD6003 som både ligger på 4500kr i Sverige, för att göra det rättvist ville jag inte jämföra med någon engelsk tillverkare då de logiskt nog har lägre shipping costs. En snabb sökning på http://www.google.co...amp;output=nojs ger en väl ett intressant resultat, inte sant. Nu är detta såklart specifikt utvalda föremål av mig för att framhålla min ståndpunkt i frågan men man frågar sig varför priset på vissa produkter från ett märke kan skilja sig så markant från de andra. Vad vet jag, de kanske är elaka och ger svenska återförsäljare höga priser på vissa varor.. Hursomhelst, min slutsats blir att jag gärna betalar lite extra för service.. Men man måste ju ha råd med nudlarna också.. Postad 06 February 2010 - 14:23
Snitt priset i England på Marantz flerkanalare ligger på samma som här i sverige
sedan får man lägga till lite frakt också .. Det visar på att även Marantz bestämmer priserna för hela europa Monopolföretaget Marantz Maveric
Gå och lägg dig igen .. Redigerat av Unregistered1103, 06 February 2010 - 14:22. Postad 06 February 2010 - 14:31
De modeller jag kollat närmare på är just CM1 och CM7. I båda fallen är de svenska priserna mycket högre än de engelska - exemplet ovan gäller CM1 och marginalen på CM7 ligger på ungefär lika många kronor. Eftersom det verkar råda monopol på B&W i Sverige får man titta utanför rikets gränser. Jag kollade på Audio T som är en stor HiFi-kedja i UK och där får man en ganska representativ prisbild. www.audio-t.co.uk Jag har alltid tyckt väldigt bra om HK men jag går inte med på hutlösa överpriser. Vidare har jag aldrig sagt att de är lika snåla på allt, många produkter i deras sortiment ligger väldigt bra i pris internationellt sett. Redigerat av Lindholm R, 06 February 2010 - 14:32. Postad 06 February 2010 - 15:55
---------------- Om man har ett märke i sitt sortiment så kan man väl inte gnälla på om just det märket har valt att marknadsföra 1 av alla sina produkter i denna prisklass. Tycker också det verkar vara ett onormalt pris på denna kabel och det har varit på tapeten så många gånger tidigare i diverse trådar om denna nätverkskabel som sticker i ögat på vissa... Men varför gnälla på återförsäljaren? Valet är väl ditt o ge faan i att köpa just den kabeln eller? Är det lika oseriöst av HiFi Consult att sälja Transparent Audio kablar, eller den butiken som säljer Nordost... O varför gnäller ni inte lika mycket på Clou Cable's återförsäljare? Nu kanske inte just dessa märken har ett sjukt prismässigt överskattad nätverkskabel, men kom inte o säg att det finns andra produkter som har sjuka påslag jämte vad det kostar? Så kommer det ALLTID att vara om det finns ett kundunderlag, vare sig man vill eller inte. Skicka ett mail till Denon direkt och ifrågaställ varför de överhuvudtaget har satt sitt namn på kabeln? Ja tror jag redan har svaret: Det finns de som betalar, om dom är riktigt funtade eller inte är en annan sak.... ÅTERIGEN: Hur kommer det sig att så många "gnäller" hela tiden på monopolklubben?? Kan det inte vara så att konkurrensen ser lite annurlunda ut i England eller Tyskland så MÄRKET/TILLVERKAREN har valt olika grundprissättningar på olika marknader? Vad är så svårt att förstå???? Jämför med allt, det kommer alltid att skilja i pris men jämför också alla prisnedsättningar som har skett när HK har "tagit" över diverse märken, QED, VDH, Cambridge med mera. Prissänkningar på upp till 30-35 %. Vad har den förra generalagenten då haft för påslag, kanske tillomed ett utpris till kund som är variabel pga hur duktig du är att pruta? Själv har jag lyckats många ggr att få kalaspris när jag har köpt i andra butiker än HK. Men då vet jag all säkerhet att de säljer inte produkten till lägre marginal än sin konkurrent, oavsett om det är HK eller Reference Audio eller dylikt. Det var bara att det var bättre prutmån: utgångsläge från första början. Maila gärna då tillverkaren direkt och ifrågaställ varför det skiljer så mellan olika länder/marknader så får du säkert en bra förklaring.. Postad 06 February 2010 - 16:09
------------------ Ha ha Du har så rätt i mycket Maveric! Tror jantelagen går överstyr i tråden och ärligt talat fattar jag inte hur alla de som letar upp nått negativt me HK skall klaga. Det finns ju uppenbarligen andra sätt att få sina produkter? Beställ ni från England eller var ni nu kan pruta eller få bra pris från första början om det känns bättre... Varför jag har skrevit i tråden, jag det kan man mycket LÄSA sig till om man verkligen ser vad jag har skrevit. Att allt började med en bluff innan EG hade några produkter. Att de sedan fick hem, bra jobbar EG! Bra så, priserna är ju klockrena. Valet är konsumentens, välja mellan giganten eller klubben.... Men återigen så har nu EG en marknadsföring på en produkt de inte har i dagsläget, och då som billigast på AVR1910 som inte kan levereras i nuläget? Kan de fixa fram dessa om en vecka eller så, ja då är det väl inga bekymmer. Men visa inte att ni är billigast just nu då för f**n... Inte bättre än Sekvencia eller nått annat bluffföretag. Maveric och alla ni andra därute som verkar vara mer pålästa, njut av era anläggningar och ha en riktigt trevlig helg! Postad 06 February 2010 - 16:26
Jag vet inte vad frågan om en produkt är vettig har med saken att göra. För mig handlar det om att vi i Sverige borde kunna få samma pris på produkten som övriga europa, oavsett om det är en nätverkskabel för 5 000 kr.
Postad 06 February 2010 - 16:52
------- Just det, varför vissa blandar in kabel e.c.t med att visa vilken återförsäljare som är seriös eller inte visar på låg intelligensnivå.. Och vi kommer ALDRIG få exakt samma prissättning på kapitalvaror över olika marknader så varför inte bara gilla läget eller själv ta i tu med vad man är beredd att betala? Tycker man att ett visst märke är alldeles för fel prissatt i sverige, ja välj då att köpa den på annat håll eller byt märke. Gäller alla kategorier enligt mig. Det är väl bara att hoppas på att någon annan, tex MM tar nått av de andra intressanta hifi märken som finns därute, får dessa i lager, så kanske vi även ser där att HK sänker enligt deras medlems filosofi? Tänk om alla andra Hifi butiker kunde göra det samma på Pioneer, Marantz, Onkyo m.m Vad bra allt hade varit då för alla? Postad 06 February 2010 - 17:36
Jisses vad AVR-1610 har gått ner i pris! nästan halva priset jämfört med 2009-12
Postad 06 February 2010 - 17:56 Nej. För på HK precis som på andra "hifi-firmor" så är de oftast väldigt okunniga de med. Snäppet bättre än stormarknader men knappast så mycket mer. Efter att ha hört säljare i HK butiker lura av personer många många tusenlappar för att de tror att de får bra råd i en sån butik så försöker jag undvika HK om jag inte absoolut vill ha en produkt som bara de har. Vill man ha seriös och bra hjälp så letar man reda på rätt tråd på avsforum.com och ställer en välformulerad fråga där. DÅ får man hjälp. Är sen produkten trasig så är det en annan femma, men då kvittar det om det är HK eller EG eller MM. De skickar den ändå till en annan firma i slutändan (olika sådanna) och då är man beroende av den firman. Och den firma som HK anlitar för denon vill man inte ha att göra med. Summa: Säljarna i alla butiker oavsett typ försöker mest sälja och kan väldigt väldigt lite om produkterna. Men det är ju deras jobb att sälja så det är väl bara som förväntat... Postad 06 February 2010 - 18:45
Vore schyst om Elgiganten kunde ta in Onkyos stora modeller,så priset pressas där också.
Gärna Onkyo 3007. Postad 06 February 2010 - 19:31
För att inte tala om alla återförsäljare som köper från Septon. Samma priser oavsett butik. Ett klockrent exempel: https://www.prisjakt...kt.php?p=423285 Postad 06 February 2010 - 19:51
Ja, det blir ju precis samma sak. Jättetrist för konsumenterna.
Haha... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |