Höt tror jag du fallit lite offer för markadskrafterna. Jag tänkte även så och började undra lite i frågan eftersom jag inte fann vettiga svar. Det finns inga vinster att har elementi 4ohm . I länken är det två duktiga konstruktörer som ger sin syn på det hela. Peter Steindl och Svante.
Ämnet har varit uppe i debatt tidigare.
TADA
+1
bra inlägga av Svante och peter där !
Dock så har ju även känsligheten ett finger med i spelet...

(dom tog inte upp det, så jag gör det)
En högtalare på ligger vid en viss frekvens på 2ohm och 90dB/1m/1w (vid just den impedansen/frekvensen, är vitkigt att förtydliga...) blir matad med 50v, det motsvarar närmare 1250w.
Men vid en annan frekvens då ligger den på 8ohm, men spelar fortfarande lika högt trots att den då i stället "matas den med" motsvarande 312,5w. Den spelar alltså fortfarande lika högt trots mindre effekt. Spänningen är konstant, och strömmen följer ju impedansen, Dock så är känsligheten på ett element "olinjär", alltså varierar med just denna effektökning för att kompencera detta "fel".
Annars skulle man ha en frekvsgång som såg ut som impedansgången, fast "raka motsatta" alltså vid höga impedanser så skulle vi tappa väldigt i amplitur och tvärt om
Alltså, om vi har 2st olika högtalare med "samma" känslighet men vid olika impedanser.
1: på 2ohm och 90dB/1m/1w
2: på 8ohm och 90dB/1m/1w
Så kommer högtalare 1 att spela högre vid samma volyminställning på stärkaren, för att den får mer effekt, och utnyttjar den.
Efter som dom ligger på samma effektivitet (känslighet) så blir resultatet det att den högre effekt (4 gånger så högt) som högtalare 1 blir matad med kommer att resultera i 4 gånger så hög ljud nivå, alltså ca 6dB starkare kommer högtalare 1 att spela med samma matningspänning (samma volyminställning på stärkaren).
Så där har vi ju som sagt "en vinst", och det va just det som Peter va inne på där när han pratade om biljud, man har tillgång till mycket ström men inte så mycket spänning, då är det vettigt att kompencera på det här sättet, att alltså göra lågohmiga högtalare för att trots lägre spänning kunna få ut lika mycket effekt genom att ha högre ström i stället
Redigerat av DVD-ai, 07 augusti 2009 - 09:20.