Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

4 ohms läge på hembioförstärkare

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 juli 2009 - 21:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0
Det har diskuterats ett flertal gånger förut, men kan kanske vara värt att ta upp igen med tanke på testen av
Onkyo TX-SR507 i senaste numret av Hemmabiotidningen.

Här är effekten i normalt läge:

8 ohm: 118W
4 ohm: 180W
2 ohm: 225W
1 ohm: 128W

Fullt acceptabel prestanda jämförbar med konkurrenterna. Men vad händer när man aktiverar 4 ohms läget?

8 ohm: 28W
4 ohm: 45W
2 ohm: 61W
1 ohm: 66W

Förstärkaren begränsar effekten rejält, och den presterar i 4 ohms läget riktigt dåligt. Anledningen är att den inte
ska överhettas, och att tillverkaren ska slippa garantiärenden pga det. Frågan är bara vem som vill köra sin nya
förstärkare i ett läge som försämrar prestandan till en tredjedel av specen...

Redigerat av Ageve, 28 juli 2009 - 21:32.

Postad 28 juli 2009 - 21:50

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0

Det har diskuterats ett flertal gånger förut, men kan kanske vara värt att ta upp igen med tanke på testen av
Onkyo TX-SR507 i senaste numret av Hemmabiotidningen.

Här är effekten i normalt läge:

8 ohm: 118W
4 ohm: 180W
2 ohm: 225W
1 ohm: 128W

Fullt acceptabel prestanda jämförbar med konkurrenterna. Men vad händer när man aktiverar 4 ohms läget?

8 ohm: 28W
4 ohm: 45W
2 ohm: 61W
1 ohm: 66W

Förstärkaren begränsar effekten rejält, och den presterar i 4 ohms läget riktigt dåligt. Anledningen är att den inte
ska överhettas, och att tillverkaren ska slippa garantiärenden pga det. Frågan är bara vem som vill köra sin nya
förstärkare i ett läge som försämrar prestandan till en tredjedel av specen...

Vilket skit !!?

Postad 28 juli 2009 - 22:13

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Oj vilken försämring det blev med 4 ohm inkopplad.

Postad 29 juli 2009 - 16:22

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Det är ju det jag alltid sagt, 4 ohmsläget är bara trams!! :)

Postad 29 juli 2009 - 18:42

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Mm det är trams, väldigt bra med den tråd som klarar gör det en gång för alla.

Jag körde alltid med 6ohms läget (fanns inget 8ohm) på mina 4ohm högtalare och det fungerade utmärkt.

Postad 29 juli 2009 - 19:25

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Vilket junk! hehe. Tur man inte köper sådana där töntiga lekasaker. ojoj.

Postad 29 juli 2009 - 21:00

Callekl
  • Callekl
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Värt att uppmärksammas helt klart, säkerligen inte den enda tillverkaren som gör på det här viset. Så kör på 6/8Ohm läget och se till att grejerna inte går för varma bara :)

Postad 29 juli 2009 - 21:06

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Min Denon har ingen valmöjlighet för olika "lägen".

Såg lite surt ut där på 4ohm läget får man hålla med om.

Postad 29 juli 2009 - 21:35

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0
hehe :)

Postad 30 juli 2009 - 00:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0

Värt att uppmärksammas helt klart, säkerligen inte den enda tillverkaren som gör på det här viset.

Yamaha har också 4 ohms läge, kanske fler?

Skillnaden är ju att Yamahas mindre modeller presterar väldigt dåligt vid kubmätning, vilket tyder på en dålig konstruktion och därmed en anledning till att ha ett effektbegränsande läge. Onkyon däremot, mätte helt okej innan det stryptes med 4 ohm läget.

Tillverkare som inte har något effektbegränsande läge:

Denon
Harman Kardon
Marantz
NAD
Rotel

mfl

Redigerat av Ageve, 30 juli 2009 - 00:32.

Postad 30 juli 2009 - 10:24

gbg_mattias
  • gbg_mattias
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jag använder Onkyo 806 tillsammans med Elac 207 201 och 203. Har alltid haft onkyon i 4 ohms läge och den blir aldrig varm. Onkyo är i vanliga fall (ö)kända för att bli varma. Ni tror alltså att det är bättre att kör på i 8 ohms läget och ha uppsikt på onkyon så att den ej blir för varm? Kör man i 8 ohms "slits" inte recievern i mitt fall mer än i 4 ohms läge.

/Mattias

Postad 30 juli 2009 - 10:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
En allmän regel är att alldrig ställa ett sådant reglage på annat än det alternativet som är högst speckat, alltså på 6, 8 eller 16ohm och inte ställa den på 2 eller 4ohm.

Postad 30 juli 2009 - 10:37

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Jag använder Onkyo 806 tillsammans med Elac 207 201 och 203. Har alltid haft onkyon i 4 ohms läge och den blir aldrig varm. Onkyo är i vanliga fall (ö)kända för att bli varma. Ni tror alltså att det är bättre att kör på i 8 ohms läget och ha uppsikt på onkyon så att den ej blir för varm? Kör man i 8 ohms "slits" inte recievern i mitt fall mer än i 4 ohms läge.

/Mattias

Det hela handlar om att din förstärkare är på tok för klen i sin konstruktion och om du vill få ut nått vettigt ur dina högtalare föreslår jag byte och det är den nakna sanningne. Maskinen är så klen att den måste strypas av för att inte riskera bli skada om du har lägre impedans än 8ohm. Så du hartre val.

1. Safear och kör i 4ohläge med minimalt effektuttag. Lever med vetskap om att du har lite åka med och att högtalarna inte kommer att kunna spela ut.

2. Byter och köper nått riktigt som orkar med att leverera det som din högtalare behöver för att kunna ge sitt bästa.

3. Kör i 8ohm och gasar till det rasar. :)

Postad 30 juli 2009 - 10:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
+1 för alternativ 3 :)

Postad 30 juli 2009 - 11:22

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0

/Mattias

Kör 6 ohm jag kör min Onkyo 875 i 6 ohm funkar toppen.

Postad 30 juli 2009 - 11:45

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Blev nog lite förvånad att den lille onkyon ändå pumpar ut såpass bra med effekt utan strypning.
Att strypa borde egentligen inte ge någon fördels mer än att tillverkaren har något att skylla på utifall något händer.

Postad 30 juli 2009 - 11:52

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0

Det hela handlar om att din förstärkare är på tok för klen i sin konstruktion och om du vill få ut nått vettigt ur dina högtalare föreslår jag byte och det är den nakna sanningne. Maskinen är så klen att den måste strypas av för att inte riskera bli skada om du har lägre impedans än 8ohm. Så du hartre val.

Har du något tips på receiver som inte är så klen?

Postad 30 juli 2009 - 12:46

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Har du något tips på receiver som inte är så klen?

Alla som specar sina maskiner i 4ohm och då skall effekten i närhet av dubblas för att den skall vara vettig. OM inte bör man dra åt sig öronen

Postad 30 juli 2009 - 17:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0

Blev nog lite förvånad att den lille onkyon ändå pumpar ut såpass bra med effekt utan strypning.
Att strypa borde egentligen inte ge någon fördels mer än att tillverkaren har något att skylla på utifall något händer.

Jo, utan strypningen presterade den ungefär som Denons billigaste modell (dvs i samma prisklass). Helt okej prestanda
med tanke på pristet. Frågan är bara om den klarar det i längden, med högtalare som sjunker ner till eller strax under
4 ohm.

Postad 30 juli 2009 - 20:22

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2 585 inlägg
  • 0

Dom kan ju inte veta vad du kört med för högtalare eller ??? 8 ohms högtalare dippar ju ner under 4 ohm ibland så då är det ju samma sak som att dom kräver att folk skall köra på 4 ohms läget eller ?

Postad 30 juli 2009 - 21:25

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Det skulle var olagligt att tillverka maskiner som inte pallar 4ohm konstant. Eller olagligt att tillverka högtalare som undersiger 8ohm. En dera. Det är ju sjukt att man inte kan lite på allt sådan innan man köper. Alla är ju inte kunnig och minst av alla försäljarna.

Postad 30 juli 2009 - 22:27

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2 585 inlägg
  • 0

Det skulle var olagligt att tillverka maskiner som inte pallar 4ohm konstant. Eller olagligt att tillverka högtalare som undersiger 8ohm. En dera. Det är ju sjukt att man inte kan lite på allt sådan innan man köper. Alla är ju inte kunnig och minst av alla försäljarna.

Kan inte mer än hålla med vad vinner högtalar tillverkarna på att tillverka högtalare i 4 ohm ?
Var det inte så att för var det vanligare med 8 ohm och uppåt ??

Postad 30 juli 2009 - 22:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0
Impedansen beror ju på elementens elektriska egenskaper. Det vore ju inte särskilt smart att medvetet försämra prestandan bara för att nå exakt 8 ohm över hela frekvensomfånget.

En förstärkare som klarar 4-8 ohm kan driva de allra flesta högtalarna på marknaden, och det borde inte var för mycket begärt. Men det finns en hel del som har problem med det. Den absolut sämsta jag har sett var en JVC Klass D grunka. Ska se om jag hittar siffrorna.

Postad 30 juli 2009 - 22:45

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2 585 inlägg
  • 0

Impedansen beror ju på elementens elektriska egenskaper. Det vore ju inte särskilt smart att medvetet försämra prestandan bara för att nå exakt 8 ohm över hela frekvensomfånget.

En förstärkare som klarar 4-8 ohm kan driva de allra flesta högtalarna på marknaden, och det borde inte var för mycket begärt. Men det finns en hel del som har problem med det. Den absolut sämsta jag har sett var en JVC Klass D grunka. Ska se om jag hittar siffrorna.

Var det inte en panasonic i klass D som var kass med gick inte att mäta heller ordentligt ..

Postad 30 juli 2009 - 23:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0

Var det inte en panasonic i klass D som var kass med gick inte att mäta heller ordentligt ..

Japp, det stämmer. Kommer inte ihåg modellen.

Hittade iaf JVC-mätningen. Det är tydligen en vanlig AB-stärkare även om JVC kallar den för "digital". Hursomhelst:

Modell: JVC RX-D301
Specad effekt: 2x110W i 6 ohm

Uppmätt effekt:
8 ohm: 24W
4 ohm: 15W
2 ohm: 5W
1 ohm: 4W

:)

Postad 30 juli 2009 - 23:12

lystriod
  • lystriod
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Fast det där betyder inte nödvändigtvis att förstärkaren i praktiken är kass.

Det kan vara så, men lika ofta beror det på avancerade skyddsmekanismer och nya tekniker (som exempelvis digitala steg då) som gamla mätstandarder från 1850 inte är anpassade för helt enkelt.

Postad 30 juli 2009 - 23:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0
Nej, JVCn är kass.

Det är som sagt en helt vanlig AB-stärkare, och den klarar inte av att leverera i närheten av specen.

Skyddskretsarna kommer ju att slå ifrån/begränsa även vid normal användning. Power Cube är inte en kontinuerlig last utan en dynamisk, för att bättre motsvara normal drift.

1850-tals mätning? Inte direkt.

http://www.audiograph.se/

http://www.audiograp...re_complete.pdf

Redigerat av Ageve, 30 juli 2009 - 23:31.

Postad 30 juli 2009 - 23:36

lystriod
  • lystriod
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Ok, my bad för att överdriva. En dynamisk mätning är såklart bättre.

Men det är fortfarande vanligt att förstärkare med usla labbresultat även med moderna mätmetoder i praktiskt bruk ändå får mycket goda vitsord.

Postad 31 juli 2009 - 06:34

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

mycket goda vitsord.

De godA ordeN tenderar bero på vem som betalar

Postad 31 juli 2009 - 06:56

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Höt tror jag du fallit lite offer för markadskrafterna. Jag tänkte även så och började undra lite i frågan eftersom jag inte fann vettiga svar. Det finns inga vinster att har elementi 4ohm . I länken är det två duktiga konstruktörer som ger sin syn på det hela. Peter Steindl och Svante. :blink:

Ämnet har varit uppe i debatt tidigare.

TADA

Postad 31 juli 2009 - 07:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Höt tror jag du fallit lite offer för markadskrafterna. Jag tänkte även så och började undra lite i frågan eftersom jag inte fann vettiga svar. Det finns inga vinster att har elementi 4ohm . I länken är det två duktiga konstruktörer som ger sin syn på det hela. Peter Steindl och Svante. :blink:

Ämnet har varit uppe i debatt tidigare.

TADA

+1 ;)

bra inlägga av Svante och peter där !

Dock så har ju även känsligheten ett finger med i spelet... ;) (dom tog inte upp det, så jag gör det)
En högtalare på ligger vid en viss frekvens på 2ohm och 90dB/1m/1w (vid just den impedansen/frekvensen, är vitkigt att förtydliga...) blir matad med 50v, det motsvarar närmare 1250w.
Men vid en annan frekvens då ligger den på 8ohm, men spelar fortfarande lika högt trots att den då i stället "matas den med" motsvarande 312,5w. Den spelar alltså fortfarande lika högt trots mindre effekt. Spänningen är konstant, och strömmen följer ju impedansen, Dock så är känsligheten på ett element "olinjär", alltså varierar med just denna effektökning för att kompencera detta "fel".
Annars skulle man ha en frekvsgång som såg ut som impedansgången, fast "raka motsatta" alltså vid höga impedanser så skulle vi tappa väldigt i amplitur och tvärt om :wub:

Alltså, om vi har 2st olika högtalare med "samma" känslighet men vid olika impedanser.
1: på 2ohm och 90dB/1m/1w
2: på 8ohm och 90dB/1m/1w

Så kommer högtalare 1 att spela högre vid samma volyminställning på stärkaren, för att den får mer effekt, och utnyttjar den.
Efter som dom ligger på samma effektivitet (känslighet) så blir resultatet det att den högre effekt (4 gånger så högt) som högtalare 1 blir matad med kommer att resultera i 4 gånger så hög ljud nivå, alltså ca 6dB starkare kommer högtalare 1 att spela med samma matningspänning (samma volyminställning på stärkaren).

Så där har vi ju som sagt "en vinst", och det va just det som Peter va inne på där när han pratade om biljud, man har tillgång till mycket ström men inte så mycket spänning, då är det vettigt att kompencera på det här sättet, att alltså göra lågohmiga högtalare för att trots lägre spänning kunna få ut lika mycket effekt genom att ha högre ström i stället :)

Redigerat av DVD-ai, 07 augusti 2009 - 09:20.

Postad 31 juli 2009 - 17:05

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Svante tog den korta versionen :blink: och meddelade att detta är bra vid en lineup i butik eftersom vi ofta tenderar att "tro" att det som framträde/sticker ut ur mängden är "bättre" dock inget för ljudkvaliteten.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.