Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 *

1887 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 March 2005 - 19:52

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Terry: Skriv gärna ut hur din service fortlöper i denna tråden. Ska bli kul att höra vad Sony kan göra åt felet. Kan de inte justera in panelerna helt 100% så tycker man ju att de borde byta ut projektorn. Iom att de inte ville byta ut min för mitt lilla fläktfel, vilket jag förstår nu i efterhand, så undrar jag (med flera) hur det gör med projektorer som kommer in till dem med alignmentfel? :(

Postad 09 March 2005 - 20:06

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Pratade med Gultronics idag dom sa att dom hade en batch på 80 st. HS50
på väg in om ca. 1-2 veckor, någon annan som varit i kontakt med dom som kan bekräfta ?

Av dessa 80 var ca 60 bokade i deras back log :(
Dom sa att dom hitills såld ca 30 st till Sverige.

Dom var väldigt ivriga på min beställning men jag fegar verkligen,
ska jag våga lägga en beställning ???
Helt sjukt att Sonys EU garanti blir begränsad till ett år bara för att man beställer
från Sverige.
Undrar vad Sonys EU kontor samt konsument Europa säger om detta.

Postad 09 March 2005 - 20:33

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Till er som har fått HS50 levererad, hur har ni löst det med monteringen och stativ? Finns det någon bra och säker lösning än orginalstativet som säkert kostar över 2000kr?

En till fråga, hur blir bilden från en dator om man matar den via VGA porten och xempelvis kör 800X600 kommer projektor att stretcha ut bilden så att det fyller hela panelen?

Postad 09 March 2005 - 21:57

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Pratade med Gultronics idag dom sa att dom hade en batch på 80 st. HS50
på väg in om ca. 1-2 veckor, någon annan som varit i kontakt med dom som kan bekräfta ?

Av dessa 80 var ca 60 bokade i deras back log :(
Dom sa att dom hitills såld ca 30 st till Sverige.

Dom var väldigt ivriga på min beställning men jag fegar verkligen,
ska jag våga lägga en beställning ???
Helt sjukt att Sonys EU garanti blir begränsad till ett år bara för att man beställer
från Sverige.
Undrar vad Sonys EU kontor samt konsument Europa säger om detta.

<{POST_SNAPBACK}>

Jasså 1-2 veckor? Det måste betyda att Sony har börjat få igång leveranserna från nya fabriken eller? Själv väntar jag ju på min HS50 från en svensk butik. Fick då höra ett datum i stil med 25:e mars... Det låter ju kanske rimligt då? Nån mer som hört något om Sony har börjat pumpa ut nya HS-50 maskiner?

Redigerat av Unregistered10f106ca, 09 March 2005 - 21:58.

Postad 09 March 2005 - 22:03

Unregisteredd07f8978
  • Unregisteredd07f8978
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Jasså 1-2 veckor? Det måste betyda att Sony har börjat få igång leveranserna från nya fabriken eller? Själv väntar jag ju på min HS50 från en svensk butik. Fick då höra ett datum i stil med 25:e mars... Det låter ju kanske rimligt då? Nån mer som hört något om Sony har börjat pumpa ut nya HS-50 maskiner?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag väntar på min från svensk butik också, förra torsdagen fick jag beskedet att det skulle ta två veckor till,dvs jag bör enligt det beskedet ha min nästa torsdag. Dock efter alla förseningar så lägger jag inte för mycket tilltro till detta.

Jag fick dock höra av leverantören att sony har börjat få igång produktionen i den nya fabriken och att dom första batcharna skulle gå iväg i början av mars, så kanske det hela stämmer ändå, dessa nya maskiner ska såklart levereras utan blanking problemen i 720p, hur det står till med alignment probsen vet jag dock inte

mvh

/a

Postad 09 March 2005 - 23:17

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
jag har köpt ett vogels takstativ till min sony och den passar perfekt, samt att det är ett mycket snyggt stativ.. rekomenderas.

Postad 10 March 2005 - 03:42

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Vad jag sett på ett antal butikers lagerstatus verkar runt 24-25:e mars vara det som man tror nu. Men innan man blir för glad* kanske man bör tänka på att enligt Lal på Gultronics var den 18:e februri också ett bekräftat leveransdatum från Sony. (Sedan kanske Lal snackade skit angående det datumet...)

______
* Hur glad man kan vara efter att ha väntat i dryga två månader...

Postad 10 March 2005 - 09:14

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Jadå... det känns jobbigt att behöva vänta så här länge. Man är ju livrädd att det plötsligt ska komma någon ny superprojektor medan vi väntar. Och då har man ju redan beställt :( Men jag tror inte det är nån risk. Isåfall måste det vara en väldigt grym lcd, för dlp klarar jag inte av... isch. Hoppas verkligen detta datumet med 25:e mars stämmer, undrar hur många hs50 de lyckats trycka ut, lär ju vara ett ANTAL återförsäljare som ska ha sina.

Läste förresten senaste nummret av Hemmabio igår. De recenserade HS50 tillsammans med två andra DLP projektorer. Rubriken var "Test: Projektortrio SUPERBILD i storformat" :blink: Ni kanske har läst detta redan, men projektorn fick iaf högsta betyg (en 5:a) spöade skiten ur dlp projektorerna (Mitsubishi HC900 och Optoma H57) och fick "HemmaBio Bästa köp!" Hemmabio kunde inte hitta en enda tydlig nackdel, de nämnde underscan problemet i 720p (så de har väl inte nya batchen) men sa att bilden blev kalas i 1080i. De nämnde också att de hade mycket svårt att se skillnaden i deinterlacingen om den sköttes av HS50 eller deras referensspelare! Mycket rubriker som "Enastående bra bild" osv. Så vi kan känna oss glada vi som ska få/har en sån här. De tyckte slutligen att de extra tusenlapparna man la på denna projektor jämfört med de billigare konkurrenterna (de menar nog Z3 och AE700) onekligen gav valuta för pengarna :P

Postad 10 March 2005 - 12:18

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Är underscan problemet på 720P fixat nu, har det kommit nån mjukvara eller vad?

Ang. att DLP går bort för dig så kan du nog känna dig väldigt trygg i ditt köp! Grattis! :unsure:

En vecka efter att du fått din så kommer det säkert en heltyst 3-chips DLP med superbild och 1080panel för 25000kr, vad säger du då? ;) :D B) :D

Postad 10 March 2005 - 12:52

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

Jadå... det känns jobbigt att behöva vänta så här länge. Man är ju livrädd att det plötsligt ska komma någon ny superprojektor medan vi väntar. Och då har man ju redan beställt :unsure: Men jag tror inte det är nån risk. Isåfall måste det vara en väldigt grym  lcd, för dlp klarar jag inte av... isch. Hoppas verkligen detta datumet med 25:e mars stämmer, undrar hur många hs50 de lyckats trycka ut, lär ju vara ett ANTAL återförsäljare som ska ha sina.

Läste förresten senaste nummret av Hemmabio igår. De recenserade HS50 tillsammans med två andra DLP projektorer. Rubriken var "Test: Projektortrio SUPERBILD i storformat" ;) Ni kanske har läst detta redan, men projektorn fick iaf högsta betyg (en 5:a) spöade skiten ur dlp projektorerna (Mitsubishi HC900 och Optoma H57) och fick "HemmaBio Bästa köp!" Hemmabio kunde inte hitta en enda tydlig nackdel, de nämnde underscan problemet i 720p (så de har väl inte nya batchen) men sa att bilden blev kalas i 1080i. De nämnde också att de hade mycket svårt att se skillnaden i deinterlacingen om den sköttes av HS50 eller deras referensspelare! Mycket rubriker som "Enastående bra bild" osv. Så vi kan känna oss glada vi som ska få/har en sån här.  De tyckte slutligen att de extra tusenlapparna man la på denna projektor jämfört med de billigare konkurrenterna (de menar nog Z3 och AE700) onekligen gav valuta för pengarna :D

<{POST_SNAPBACK}>

:lol: ja det räcker med att man får vänta nån månad på sin projj så står nästa LCD generation med sina 10.000:1 :D modellerna avlöser varandra otroligt snabbt skoj givetvis fast inte för andrahandsvärdet på sin projj när det väl är dags att byta.

var föresten och kollade igen på HS50:n mot IF5700 och svärtan är klart bättre på HS50:n men dock så saknar den trycket i bilden hos 5700 beror det på 5700 lampa kanske för det var ett grymt tryck i bilden. sedan så märktes screendoor klart på HS50 från ca 3,5 m på en duk på 2,4 bred men man kunde inte hitta det minsta screendoor på 5700:an.

överlag var HS50 bättre givetvis men jag saknade trycket i ljusa scener hos HS50:n med iris på auto.

fortfarande blir man lika förvånad över svärtan hos HS50:n :D

några affärer som jag har varit och demat HS50 i kör den faktiskt med iris på off och varje gång jag frågar varför säger dom att bilden blir för mörk, och att bidlen är bättre med iris i off. men det är klart när nån kommer in som inte är så kunnig på projjar så blir dom säkert mer impade av ljusa scener med tryck än svärta. men det är fortfarande konstigt att dom väljer att köra med off, irisen är ju hela grejen med HS50:n B)

Redigerat av ZoomAir, 10 March 2005 - 12:53.

Postad 10 March 2005 - 13:06

Unregisteredd07f8978
  • Unregisteredd07f8978
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

var föresten och kollade igen på HS50:n mot IF5700 och svärtan är klart bättre på HS50:n men dock så saknar den trycket i bilden hos 5700 beror det på 5700 lampa kanske för det var ett grymt tryck i bilden. sedan så märktes screendoor klart på HS50 från ca 3,5 m på en duk på 2,4 bred men man kunde inte hitta det minsta screendoor på 5700:an.

överlag var HS50 bättre givetvis men jag saknade trycket i ljusa scener hos HS50:n med iris på auto.

'trycket' du tycker att 5700 har, har den just pga att det är en dlp, jag upplever alla lcd som lite livlösa i bilden, dock så har jag inte upplevt screendoor på hs50'n, iofs så skriver du att det var en 2.40 meter stor duk från 3.5 meter, kanske inte det bästa förhållandet enligt min åsikt :unsure:

Hur som så hade jag tagit sonyn vilken dag som framför damsugaren 5700, den låter ju för tusan värre än min eloctrolux damsugare där hemma ;)

mvh

/a

Postad 10 March 2005 - 14:09

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
Hehe håller helt med den låter otroligt mycket nästan så man undrar hur dom kunde släppa en såpass dyr projj med ett sånt fläktljud :unsure:

jag hadde också valt HS50:n lätt över 5700 men saknar lite tryck i bilden hos HS50:n i ljusa scener.

jo det var lite nära och ställde man sig lite längre bak så försvann screendoor men dock var det lite mer screendoor den här gången jag demade men å andra sidan inte mer än en vanlig LCD (förutom 700:an givetvis)

Postad 10 March 2005 - 16:24

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Det där med att HS50;orna kommer om två veckor tror jag nästan kan stämma.
Angående ny firmware så läste jag detta på AVForums.com idag. Så här skriver Edgeyboy på detta forum. Citat:

"The update is only for the 720p blanking issue. It will be available in the UK in 2 weeks time.

If you have bad panel alignment, then that is an entirely seperate issue: There is no recall / update for this issue. You have to bear in mind that a certain level of "tolerance" is allowed by SONY and unfortunately, this may not coincide with you own level of "tolerance".

SONY may choose to replace an optical block if the alignment is bad enough at their own discretion. They may also check the alignment when/if you send in your HS50 for 720p update.

Fortunately, the panel alignenment on my HS50 is very good after having 2 previous models that weren't...
" slut citat

Ungefär lite vad jag hade förvarnat mig själv om angående alignmentproblemet. Har man lite "alignmentfel", te.x. en pixels förskjutning, så gör nog Sony inget åt det.
Vet hur det var när jag fick min Sony 32" WS-TV för några år sedan och jag hade (och har fortfarande) "ledsen mun" på den. Felmarginalen som Sony gav var 3 mm och min låg på 2 mm = inget som de gjorde något åt.

Nu är det inte bara Sony som dras med detta problem, utan det är andra tillverkare också. Både vad gäller "ledsen mun" och alignmentfel.

Undrar om Sony har gjort något åt overscan med 576p signal via HDMI? :unsure:
Blir till att köpa en scaler om man vill ha en perfekt bild tror jag. ;)

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 10 March 2005 - 16:25.

Postad 10 March 2005 - 16:57

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Hur stor förskjutning har du nu då? Och är det så pass så att det syns när du tittar på film?

Postad 11 March 2005 - 13:31

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
zoomair: ang tryck i bilden och HS50 sa gar den att tweaka ganska bra, kor man lite gammatweaking fran kallan kan man fa autolaget avsevart ljusare utan att tappa bra svarta. Det beror ju som sagt pa vad man har for preferenser, den gar att fa bade ljus och mork.

I autolage gar aven HS50 hogre i ansi an den gor med iris off. Sa lite gamma tweaking och lite iris tweaking sa far man ordentligt med tryck i bilden. Sjalv foredrar jag lite morkare bild, men jag har anda provat for att kunna visa for andra hur projektorn kan stallas in efter smak. Det ar faktiskt en enorm styrka hos HS50.

Postad 11 March 2005 - 14:04

Unregisteredd07f8978
  • Unregisteredd07f8978
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

If you have bad panel alignment, then that is an entirely seperate issue: There is no recall / update for this issue. You have to bear in mind that a certain level of "tolerance" is allowed by SONY and unfortunately, this may not coincide with you own level of "tolerance".

SONY may choose to replace an optical block if the alignment is bad enough at their own discretion. They may also check the alignment when/if you send in your HS50 for 720p update.

Fortunately, the panel alignenment on my HS50 is very good after having 2 previous models that weren't...[/color][/i]"  slut citat

Ungefär lite vad jag hade förvarnat mig själv om angående alignmentproblemet. Har man lite "alignmentfel", te.x. en pixels förskjutning, så gör nog Sony inget åt det.

Det är svårt med detta, ett alignment fel är ett fel enligt min åsikt sedan hur mycket man själv tolererar är en annan sak, en pixel hade väl jag antagligen ej hängt upp mig på men blir det mer så blir det jobbigt att titta på tycker jag.

I Peters quote så framgår det att det är upp till Sony att bestämma om dom vill fixa ett panel fel eller ej, detta finner jag faktiskt mycket märkligt ivf med gällande riktliner i sverige. Om sony anser att det är upp till dom så anser jag som konsument att jag ska bli upplyst om dels om att aligenment problem kan finnas på den projektor jag tänker köpa och dels sonys inställning till problemet, utan det kan man ej göra ett korrekt beslut om köp eller ej, skulle vara intressant att se konsumentverkets syn på det hela.

Det intressanta här är nog vem det är som verkligen kan avgöra om det är ett fel på varan eller ej, jag tycker självklart inte att detta är upp till sony eftersom dom knappast kan anses vara opartiska i sammanhanget, det måste finnas någon annan part som kan avgöra detta.

Jag väntar själv på min HS50 och skulle jag få ett ex med grovt alignment fel och sony inte vill fixa till detta så kommer jag att gå vidare med det utan att tveka eftersom jag inte har blivit informerad om att felen ens kan existera. Enligt konsumentsköps lagen har man vissa rättigheter som konsument som inte säljaren kan skriva sig fria ifrån. Konsumentsköps lagen ger dig bla dessa rättigheter:

* hålla inne betalningen,
* kräva att felet avhjälps,
* kräva en ny, felfri vara,
* få prisavdrag,
* få ersättning för reparation,
* häva köpet och få pengarna tillbaka.
* få skadestånd.

Dvs om någon oberoende part (konsumentverket) kan avgöra att din vara är felaktig så kan säljaren ej hindra dig från att begära något av ovanstående upp till två år efter köp. Sedan får säljaren göra upp med producenten om hur detta ska skötas mellan dom, det ska man som konsument ej behöva ta någon hänsyn till.

Det hade varit intressant att se en sådan här sak prövad men skulle nog inte vilja vara den som prövar det.

mvh

/a

ED: Stavfel

Redigerat av Unregisteredd07f8978, 11 March 2005 - 14:06.

Postad 11 March 2005 - 14:05

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Funderar nu på att beställa ett sådant här hoya ND filter, men är det någon som vet om det är för mycket att köra med x4 på filtret.. Kanske det tar bort för mycket ljus i bilden. Har absolut ingen erfarenhet av dessa saker.

Mvh
Andreas

Postad 11 March 2005 - 14:21

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Mitt alignmentfel är så litet (ca en pixels förskjutning) att jag inte stör mig nämnvärt på det. Dock har jag inte börjat köra pixelmappat från datorn än. Då kanske jag märker av det mer?

Jag brusar inte upp mig för det. Njuter av filmerna just nu istället. :unsure:

Som sagt, när jag någon gång skickar in projektorn för firmwareuppgradering ska jag be Sony kolla på alignmentfel också....om det nu går att göra något åt det(?).

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 11 March 2005 - 14:23.

Postad 11 March 2005 - 15:04

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Peter.M: Är det bara en färg som du har förskjutning på? Jag har både grön och röd, då den röda inte heller är röd utan är mer lila.
Men inget som syns från titt avstånd, men det är ändå irreterande att veta att det finns där.

Har nu beställt ett hoya ND filter så det ska bli intressant att se hur det kommer att göra för bilden.
Återkommer med mera om det när filtret har kommit.

Postad 11 March 2005 - 16:09

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Andy76q: En röd uppåt och liiite grön nedåt. Dock syns knappt grön. Iaf inte lika mycket som det röda. Svårt att se detta vid filmtittning så jag stör mig inte på det något nämvärt. Tycker dock att mitt exemplar är ganska bra. Har sett värre om man säger så. Ska också beställa filter. Något rödfilter samt ett NDx2 tänkte jag. Kul att pula lite och se hur bra bild man kan få. :huh:

PS. De flesta LCD-projektorer har lite alignmentfel. Detta pga att tre LCD-paneler som sammanstråla bilden. Ser det rätt ut på en sida av bilden kanske panelerna är lite off på andra sidan osv. Skulle varje användare som har en LCD-projektor kolla upp detta så skulle de få gråa hår tror jag. Jag har sett exakt samma problem på många LCD-projektorer. Ska inte lista alla här, men det är ett vanligt problem om man säger så. För att slippa det helt - välj en DLP- eller CRT-projektor. En CRT kan ju visa liknande fel om man inte har ställt in rören helt 100% i linje (raster) med varandra. DS.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 11 March 2005 - 17:30.

Postad 11 March 2005 - 20:58

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

zoomair: ang tryck i bilden och HS50 sa gar den att tweaka ganska bra, kor man lite gammatweaking fran kallan kan man fa autolaget avsevart ljusare utan att tappa bra svarta. Det beror ju som sagt pa vad man har for preferenser, den gar att fa bade ljus och mork.

I autolage gar aven HS50 hogre i ansi an den gor med iris off. Sa lite gamma tweaking och lite iris tweaking sa far man ordentligt med tryck i bilden. Sjalv foredrar jag lite morkare bild, men jag har anda provat for att kunna visa for andra hur projektorn kan stallas in efter smak. Det ar faktiskt en enorm styrka hos HS50.

<{POST_SNAPBACK}>

jo jag vet det är bara så att jag inte kan nått om kalibrering med gamma kurvor och sånt men det är ingen tvekan om att HS50:n är grym

föresten havocsi du sa att på CEBIT körde dom 8720 utan "irisen" (det är kanske ingen iris men du fattar vad jag menar) för att dom ville visa en ljus och stark bild. det är lite det jag märkt när jag demar HS50:n också att dom i butiken sätter irisen på off för att impa med tryck i bilden för dom lite okunnigare som oftast impas av ljusa scener och inte tänker så mycket på svärtan. det är väl lite så som Benq resonerade på CEBIT.

och så måste man givetvis fråga vad du tycker om HS50 vs 8720 (många skrattar säkert nu) jag vet att du inte sett dom side by side men för nån som inte märker av så stor skillnad mellan olika projjar tror du att 8720 ändå verkar MYCKET bättre.

samt så har ju HS50:n 6000:1 ungefär på samma nivå som 8720 vad tycker du om den upplevda kontrasten hos 8720 är den mycket högre än på HS50:n tänker då främst på djup i bilden.

Redigerat av ZoomAir, 11 March 2005 - 21:00.

Postad 11 March 2005 - 21:45

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Så här ser det ut för min del med pixel förskjutningen.

Bifogad fil(er)

Postad 12 March 2005 - 09:14

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0

jo jag vet det är bara så att jag inte kan nått om kalibrering med gamma kurvor och sånt men det är ingen tvekan om att HS50:n är grym

föresten havocsi du sa att på CEBIT körde dom 8720 utan "irisen" (det är kanske ingen iris men du fattar vad jag menar) för att dom ville visa en ljus och stark bild. det är lite det jag märkt när jag demar HS50:n också att dom i butiken sätter irisen på off för att impa med tryck i bilden för dom lite okunnigare som oftast impas av ljusa scener och inte tänker så mycket på svärtan. det är väl lite så som Benq resonerade på CEBIT.

och så måste man givetvis fråga vad du tycker om HS50 vs 8720 (många skrattar säkert nu) jag vet att du inte sett dom side by side men för nån som inte märker av så stor skillnad mellan olika projjar tror du att 8720 ändå verkar MYCKET bättre.

samt så har ju HS50:n 6000:1 ungefär på samma nivå som 8720 vad tycker du om den upplevda kontrasten hos 8720 är den mycket högre än på HS50:n tänker då främst på djup i bilden.

<{POST_SNAPBACK}>

Oj, det är faktiskt jättesvårt att uttala sig om då jag bara sett 8720 i ca: 25-30 minuter, bara en film och att den inte var optimalt konfigurerad. Där källan gav en lite oskarp bild. Jag är kvar här på CEBIT både idag och imorgon och ska palla mig förbi och ge den lite mera tid och förhoppningsvis har dem rättat till kalibreringen av källan eftersom dem lovade att kolla på det.

HS50 rätt kalibrerad ger verkligen en suverän bild och 8720 kändes inte som den hade någon avsevärt bättre svärta. Däremot så kändes det att den har högre ansikontrast. Den har också, tack vare darkchip3, betydligt mindre screendoor och den gav en enormt mjuk och komplett bild tack vare det. HS50 är dock verkligen en "killer" och den behöver inte skämmas för sig.

Postad 12 March 2005 - 10:50

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0

Så här ser det ut för min del med pixel förskjutningen.

<{POST_SNAPBACK}>

:huh: Oj! Så DÄR mycket har inte jag. Jag kollade "gamma" i fabrikationsmenyn igår kväll och jag har riktigt lite förskjutning med de vita strecken som visas där. Är nöjd med min mycket "lilla" förskjutning. I en del DVDer kan man ju ställa in Croma Delay osv. Värt att kolla in det med....om man nu kan ändra det i ens DVD-spelaren menyer? (Jag kan det, men jag menar ni andra. ;) )

Jag kanske kan fota det jag med(?), då jag kommit över en kamera i helgen.

Postad 12 March 2005 - 20:07

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
Peter.M kör du med en grå duk till din HS50 d.v.s. en grå duk med gain 0,8 och i så fall hur tycker du skillnaden är mot en vit duk.

skall själv byta duk igen från den vågiga projecta high contrast, och jag har blivit erbjuden antigen en vanlig ramspänd projecta duk med vanligt "matte white" (vanligt vitt) material eller en Flat-strap med deras Lumi-grey material med gain på 0,8.

jag kan inte få high contrast i ramspänd då detta material inte får spännas så antigen väljer jag en vanlig vit eller en Lumi-grey.

så jag undrade då du har haft en vit duk vad tycker du om skillnaderna med din HS50 som är lite ljussvag precis som Z3:an hur funkar det med en grå duk.

Redigerat av ZoomAir, 12 March 2005 - 20:08.

Postad 12 March 2005 - 20:57

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
ZoomAir: Jag har aldrigt kört med vit duk. Har dock en vit nerpackad i kartong, men den hotspottar så den har jag aldrig spännt upp. :P Jag är en "svärtfreak" så jag vill inte byta ut min nuvarande gråa duk just nu. Skulle vara mot en Stewart Firehawk- eller Sony ChromaVue-duk då. :D I mitt rum funkar en grå duk bra tycker jag, men jag kanske testar en vit duk längre fram också(?) när jag får rätt duk från SMS. Är det något du undrar över så kan du skicka ett PM till mig om detta. ;)

Postad 12 March 2005 - 22:33

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Har nog virrat bort mina inställningar under factory mode och undrar om någon som inte har pillat på dessa kan kolla vad ni har för siffror under user 2 och special 2.

Kolla samtliga sex rgb färg inställningar och meddela gärna det till mig via pm eller i denna tråd.

Tack på förhand

Mvh
Andreas

Postad 13 March 2005 - 15:02

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Lite intressant läsning på avsforum numera. Ett flertal personer har lämnat in sina HS51 och fått dem fixade för blankingproblemet.

Det intressanta är dock att det servicestället dem lämnat in dem på kan tweaka missalignment också. Har dem en till två pixlars felalignment behövs tydligen inget bytas utan dem gör en "reconfiguration" av panelerna. Undrar om Sony sverige kommer vara lika tillmötesgående? Tydligen tar det inte mer än någon dag heller från dem skickar projektorerna tills dem har dem tillbaka så det kan inte vara något jätteingrepp.

Har man mer en två pixlars fel så behövs tydligen prisman bytas dock.

Peter.M: Du verkar ha lite kontakt med Sonys serviceavdelning? När dem får möjlighet att börja kunna göra fixen för blanking så borde dem hänvisas till:

S&H is
Sony Service Center
10227 Crossroads Loop
Suite C
Laredo, Texas 78045
Phone: (956) 728-2160

För det är det första servicestället som fixar det i USA och också det stället som fixar till missalnignment på alla som skickar in för blanking.

Redigerat av Unregistered47efd78c, 13 March 2005 - 15:07.

Postad 13 March 2005 - 17:30

Unregisteredb295ae94
  • Unregisteredb295ae94
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag har bara läst igenom 20 av den här trådens 34 sidor och kanske missat informationen. Men frågan har kommit upp flera gånger och lämnats obesvarad - varför saknar den europeiska varianten 50 både usb och ethernet-anslutning?

På HS51 verkar det t.ex. finnas möjlighet att via ett dator / web gränssnitt styra projektorn. Och ladda in nya firmware - om det nu mot alla odds skulle dyka upp någonting sånt.

Och hur mycket skiljer apparaterna sig åt - kretskorten borde väl se hyffsat likadana ut eftersom det kostar pengar för sony att göra flera olika varianter av samma... och kanske tom. innehåller styrelektronik för usb och ethernet men ingen kontaktering?

Postad 14 March 2005 - 11:50

Terry
  • Terry
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag skickade iväg min HS50:a på reparation för både alignmentfelet och blankningen i 720p. Skickades 05-03-07, ringde idag och de sa att de skickat iväg den på "extern service" från servicestället, vad det nu betyder. De trodde i.a.f inte att den skulle komma den här veckan =(, kanske nästa. Så just nu sitter jag och läser på baksidan av mina D-VHS band, de är jättefina på baksidan ... Vilken bild ... :) ... Jag blir väl i.a.f nöjd om de fixar projjen, men ÖKA!

Postad 14 March 2005 - 13:07

Unregisteredd1f8514d
  • Unregisteredd1f8514d
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag försöker hitta en guide som redogör för Powerstripinställningar för optimal bild på hs50 i 1280*720 50HZ/60HZ. Någon som har en länk? :)

Postad 14 March 2005 - 19:57

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Efter mycket "fegande" pga de sämre garantierna har jag nu laggt en order hos Gultronics.
Fick ett löfte på max tre veckors lev. tid, få se om dom kan hålla det.
Priset var 1599 ink. frakt så dom verkar har höjt 20 pund.

Letade och försökte pruta runt i Sverige men de flesta vägrade att gå ner i pris, billigaste var 23,700:- hos SalesOnNet men dom hade redan bokat upp alla
HS50 som var på ingående och nästa lev. var om två månader.
Verkar vara helt hysterisk efterfrågan på denna i hela Europa.

För Er som bor i Sthlm och vill handla över disk kan jag varmt rekomendera Technistore i Högdalen som är extremt kundvänliga med viss prutmån, hade
jag inte varit så snål hade jag själv handlat där :)

Redigerat av ljudnisse, 14 March 2005 - 19:57.

Postad 14 March 2005 - 20:15

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
ljudnisse: 23,700:- var ett riktigt bra pris för att vara i sverige! :P Jag hade nog köpt den i sverige för det priset kan jag säga. Det priset är under HS50ans tidigare inköpspris. Priset måste i så fall ha ändrats sedan jag kollade. Eller så har Technistore en annan leverantör....? Tysk kanske? Vad vet jag? :)

Postad 14 March 2005 - 21:37

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Nä det är SalesOnNet som har den för 23,700:- ( som jag tror kör Tysk import )inte Technistore, men SoN har minst två månaders vänte tid.
För 3,000:- får man rätt mycket, så som kabel & takfäste.

Technistore är däremot mycket trevliga.

Postad 15 March 2005 - 01:00

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
Grattis ljudnisse till köpet tyckte du gjorde helt rätt i att välja HS50:n och jag tycker inte att Z3:an är värd uppgraderingen från TW100:an så det är nog värt ändå att köra på HS50:n så du känner att du har fått en mycket bättre projj nu när du ändå lägger ut pengar på en ny projj

lycka till med HS50:n :)

Redigerat av ZoomAir, 15 March 2005 - 01:01.

Postad 15 March 2005 - 09:35

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Tack, tror att pris diffen mellan en Svensk Z3 och en UK HS50 är värt pengarna.
Nu gäller det bara att de barnsjukdomar som finns på Sonyn är fixade på mitt
ex :)

Postad 15 March 2005 - 11:13

Unregisteredd07f8978
  • Unregisteredd07f8978
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Idag har min HS50 kommit, efter 6 veckors väntan. Enligt leverantören är detta en maskin av dom nya batcharna som ska ha blanking problemet fixat, så det verkar som om sony äntligen börjar komma ikapp med sina leveranser nu.

Nu vill man bara att klockan ska gå så man kan sticka från jobb och hämta läckerbiten ;)

Postad 15 March 2005 - 14:25

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Idag fick jag mitt Hoya filter så det kommer att testas lite senare ikväll då jag har lite svårt att få det riktigt mörk i rummet än så länge.
Men det lilla jag har provat så verkar det inte ge allt för mycket, men helt klart märkbart ivf.

Postad 15 March 2005 - 18:08

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
Andy76q har sitt ND-filter (som JAG aldrig förstått vitsen med... förlåt Andy) och vi hoppas på lite rapporter...

JAG har nu mitt CC20R-filter¹. Varför jag kör med färgkorrektionsfilter är :
1) den röda panelen har ofta varit och är tydligen fortfarande den kontrastmässigt begränsande.
2) goda erfarenheter från samma filter med min gamla proj.
3) ofta en omsjungen metod... kolla tex. Steve Smallcomb.

En rättrogen kör inte med färgkorrektionsfilter. Ta tex. Christer Bengtsson som nog i milda ordalag skulle kalla det för helgerån.
men men...
Efter att jag fixat färgpanelernas linjäritetskaraktäristik med offset² (i "vanliga" färgtemperaturjusteringsrutan under settings) kan jag boosta blå och grön samt sänka röd (i Factorysettings WB) avseende förstärkning.
Jag höjer alltså färgtemperaturen ut ifrån projjen avsevärt - typ läget "medium" med sänkt röd - och kan tillgodoräkna mig den kontrastökning som projjen kan prestera då (verifierat mätmässig flera gånger... det var väl tom. någon som mätt 7000:1 med "high"... säger en del om den röda panelens begränsande inverkan).

Skillnaden är liiiten, men jag tycker mig uppleva den tydlig och positiv (har ju pröjsat 200:- och det vill jag inte göra i onödan ;) ).
Svärtan som redan är kalasbra blir ännu bättre och jag kan trycka på med ljuset (kontrasten alltså... brightness ställer in golvet) utan att det vita blånar (eftersom jag inte behöver gasa röd så hårt).
Den upplevda ljusstyrkan blir därför inte lägre samtidig som svärtan blir bättre.
Helt enkelt - Jag behöver inte kompromissa lika mycket mellan färgtemperatur och kontrast...

Detta är min tweak och har du 200 bagis samt gillar å pilla kan du ju pröva.

filterkättaren Håkan

PS. hur jag sätter dit det... än så länge med tejpbitar framför linsen, men så småningom genom att skära ut en rund bit och fästa med kontaktlimduttar mot skärperingens insida.

¹ Ett färgkorrektionsfilter som dämpar allt utom rött med 20% - fan trot - därav just beteckningen ColorCorrection 20%boost in Red, eller hur jag nu skall krysta till en förklarande expansion av beteckningen.
Dessa börjar bli sällsynta då fler och fler av de tidigare "vanliga" användarna kör digitalt och korrigerar samt fixar effekter i datorn.
LEE tillverkar dessa mjuka filter och de finns att köpa hos Madeco.

² Sänk röd typ 10-20 avseende offset så den kan förstärkas för linjäritet och höj offset för blå av omvänt skäl.
Både Cine4Home, Homecinema blabla mäter det jag tycker mig se nämligen att färgtemperaturen ökar med ökande ljusstyrka varför röd sas. förlorar kräm då man skall gasa på. Därför går jag på en gråskala och försöker få till en någorlunda färgneutral dito...
JAG landar på -15 på röd och +5 på blå... INTE i förstärkning utan i offset alltså... eller vad det benämns i menyn... kommer inte ihåg... det är det nedre partiet av justeringsrutan i alla fall.

Postad 15 March 2005 - 19:41

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en Sony hs50, eller hs51. Men, jag har försökt hitta det billigaste priset på hs50 i Europa och det verkar som detta är från gultronics.co.uk . Frågan är':

Vilka garantier har gultronics för svenska konsumenter?
Vilka garantier tillämpar sony inom EU?
Skiljer det ngt mellan hs51 och hs50, förutom USB och Ethernet koppling som bara borde vara ett plus.?

Alltså pixelgaranti, lampgaranti osv...

Redigerat av Unregistered5376ab7e, 15 March 2005 - 19:44.

Postad 15 March 2005 - 20:31

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Idag har min HS50 kommit, efter 6 veckors väntan. Enligt leverantören är detta en maskin av dom nya batcharna som ska ha blanking problemet fixat, så det verkar som om sony äntligen börjar komma ikapp med sina leveranser nu.

Nu vill man bara att klockan ska gå så man kan sticka från jobb och hämta läckerbiten ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Hur gick det då - jag är idel öra då jag idag var nere och skulle hämta min precis inkomna projektor (som jag trodde skulle vara utan problem då jag väntat en dryg månad nu).
Jag kollade först på bilden för att verifiera att blanking issuen var borta - men det var den EJ :P

Pixel alignment fel var där inte allt för mkt av - 1 pixel ner och en vänster på det gula? (gula pixlar utanför de vita prickarna i mitt mönster) vad jag kunde se (hade dock ingen 1280*720 dator för tillfället så vi fick köra 1024*768) och men en singel pixel med test pattern blev en gulaktig med blåskimmer + en ljusgrå under och en till höger samt en extr gulgrå och jag hoppas det är en skalningsgrej.
Summa summarum så lät jag i alla fall projektorn stanna hos försäljaren för att undersöka om den nya batchen HAR fixat blanking issuen (inte sugen på att ta den nu för att skicka in på service i morgon).

En sak jag tyckte mig se skiljde var att det var en luftspalt mellan objektivet och zoom ringen. Jag vill minnas att fronten på maskinen jag lånade för ett par veckor sedan hade focus ringen kloss mot plastfronten men nu "svävade" hela objektivet i luften och man såg att glipan mellan objektiv och fronten i plast ändrades när jag rattade på lens shiften (hela objektivet rörde sig).
Är det jag som inbillar mig eller vilade inte focus ringen tidigare mot en flat plastyta utan någon som helst "luftspalt" synlig framifrån?
Kan det vara en ny-batch maskin med "nytt objektiv och LCD-kluster" tro?
Maskinen var tillverkad i Japan och fjärren likaså och vad jag hört så var det där de skulle starta upp en ny fabrik (och därav förseningarna)?

Skall ta med en dator och köra 1280*720 i morgon för att verkligen verifiera om det är pixel alignment fel eller ej. Är det INTE det så får jag leva med blankingen tills vidare men är det alignment fel (om än lite - ca 1*1 pixel) så väntar jag till Sony Sverige får ordning på blanking och paneler eller tills en maskin från den nya korrigerade batchen anländer (om det nu finns?) :D

Boogie

Postad 15 March 2005 - 21:38

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Håkan: Intressant! Jag är inne på samma bana. Ett NDx2-filter sänker ju bara ljustyrkan och det är inget problem för min del. Ett rödfilter ökar ju kontrasten så det är jag mer inne på som du säger. Jag kanska köper ett NDx2-filter också när man ändå är ingång. Inga pengar menar jag. Var ifrån har du köpt ditt CC20R-filter? Jag hittar inget sådant filter hos Tura. Bara ett CC25R. Kanske finns ett 20 också?

bigbadboogie: Optiken är "flytande" ja. Det är den ju på de flesta projektorer som har lens-shift. ;) Blir en glipa som gör att man "ser in i projektorn" om man använder mycket lens-shift. Inget man behöver vara rädd för tror jag. Damm osv är inga direkta problem med denna konstruktion iom de dubbla luftkanalerna som finns internt i HS50an.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 15 March 2005 - 21:41.

Postad 15 March 2005 - 22:33

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Har nu provat lite med ND filtret och det ger helt klart en mörkare bild=svärta.
Kan jämföras med att slå av och på iriset, så ser skillnaden ut på ett ungefär.
Är oxå intresserad vart man kan köpa ett rödfilter så man kan prova det oxå.
Bifogar två bilder som inte säger mycket men lite kanske.

Den första bilden med filter den andra utan.

Lägger upp två bilder till.
Första med den andra utan.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredce93e47d, 15 March 2005 - 23:22.

Postad 15 March 2005 - 23:09

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

bigbadboogie: Optiken är "flytande" ja. Det är den ju på de flesta projektorer som har lens-shift.  :P  Blir en glipa som gör att man "ser in i projektorn" om man använder mycket lens-shift. Inget man behöver vara rädd för tror jag. Damm osv är inga direkta problem med denna konstruktion iom de dubbla luftkanalerna som finns internt i HS50an.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag förstår att optiken är flytande (skulle iofs lika bra kunna vara fast ytterdel på optiken med prismor internt som förskjöt bilden men hur som..hade blivit alldels för dyrt) - men jag vill inte minnas att det var en luftglipa mellan zoomring och the plastic facia (projektorns frontdel av skalet.....den svarta räfflade ytan så att säga...finns inget bra singel ord på svenska :D ).
Jag minns det helt klart som att zoom ringen låg an mot skalet men då i så fall gled längs den plana plastytan.
Måste varit som jag minns fel då om allas projar ser ut så. Får väl leta rätt på en STOR bild av leksaken ;)

Never the less - är väldigt fundersam på hur det gått för vår vän som fick sin proj idag - om han blivit av med blankingen eller ej :s

Boogie

Postad 15 March 2005 - 23:16

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Jag minns fel - visst var det en glipa även på första modellerna enl nedan
Postad bild

Då får vi bara invänta blanking svaret.
"Min proj" (som jag aldrig köpte idag) hade fortf blanking men man vet ju aldrig om det var ett returex eller dyl - verkade dock vara fabrikspackad.

Boogie

Postad 15 March 2005 - 23:29

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Är jag virrig idag?

Har HS-50 verkligen haft 1200 ANSIlumen hela tiden som sony säger på deras hemsida (klick)
Sharp XVZ2000 har 1200 och den är MKT ljusstarkare än HS50.

Har de ändrat på ett vinnande koncept eller är det bara så att jag är virrig?

Är nästan säker på att HS50 hade 800 ANSI (kändes definitvit så vid jämförelsen mot Sharp XVZ2000).....

Boogie - sovit för lite kanske? - man

Postad 15 March 2005 - 23:31

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
oj andy76q det var en stor skillnad när man växlar mellan bilderna, de med filtret är bra mycket mörkare ungefär som skillnaderna när folk tar bilder på en vit eller grå duk.

men är det värt på HS50:n den är ju redan lite ljussvag med irisen på auto tycker jag i alla fall och då blir det väl för mörkt med ett sådant filter.

jag tänker främst på ljusa scener tappar dom inte yttligare i tryck

jag förutsätter att båda bilderna är med samma iris inställning.

Redigerat av ZoomAir, 15 March 2005 - 23:32.

Postad 15 March 2005 - 23:37

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
bigbadboogie: 1200 ANSI är med IRIS ställd till OFF. 800 ANSI = On (har jag för mig). Skulle tro att genomsnittet med IRISen ställt till Auto är något lägre än 800 ändå.

andy76q: Intressanta bilder. Dock tycker jag det kan bli lite VÄL murrigt med filtret. Kolla bara på Legolas huva. Ser ju inte strukturen när du har tagit bilden med filtret på. Har du kalibrerat båda variaterna var för sig?

Postad 15 March 2005 - 23:39

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Har nu provat lite med ND filtret och det ger helt klart en mörkare bild=svärta.
Kan jämföras med att slå av och på iriset, så ser skillnaden ut på ett ungefär.
Är oxå intresserad vart man kan köpa ett rödfilter så man kan prova det oxå.
Bifogar två bilder som inte säger mycket men lite kanske.

Den första bilden med filter den andra utan.

Lägger upp två bilder till.
Första med den andra utan.

<{POST_SNAPBACK}>

Bildset ett
* Första bilden känns lite murrig o grå
* Andra bilden känns trevligast i mina ögon med lite sting i det vita samt det handritade tornet i bakgrunden är skarpare (kan vara en kamera focus issue iofs)

Bildset två:
* Första bilden ser naturligare ut - andra bilden ser ut som en strålkastare lyser på dem.
* Andra bilden är dock skarpare och detaljrikare - se marken i bakgrunden, luvans relief mm
* Andra bilden har mer tryck i det vita (döh) men ser ut att ha lika bra svärtbotten på bilderna i alla fall men som vi vet krävs det en GRYM kamera för att ta fram skillnad på en bra och en mkt bra svärtbotten så där avgör du bäst skillnaden.

Tror nog att du (även om jag gillar vitt) har dragit på lite väl mkt brightness i bilderna med nr 2.

Nu ska jag vara tyst ;)
Boogie

Redigerat av bigbadboogie, 15 March 2005 - 23:45.

Postad 16 March 2005 - 00:13

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Hmmm......så länge höll jag mitt ord.

Hittade i alla fall ett ställe att kolla mjukvaran för HS51 - vet ej om det "applies to" HS50 men här är i alla fall ny och gammal firmware om någon har lust att kolla.
________________________________________________________________________________
If you want to investigate the Service and Factory menus, here is how to access them. The usual warnings apply. Write down all default settings before you change them and be careful, especially in the Factory menu.

* Under the user menu (click MENU key on remote), check that Setup/Status is turned ON. If not, turn it ON.
* Exit the user menu by clicking the MENU key.
* To enter the Service Menu, on the remote quickly click ENTER, ENTER, UP, DOWN, ENTER. When prompted to enter SERVICE MODE click UP for Yes. To return to User mode click the same sequence then when prompted to return to USER MODE click UP for Yes.
* To enter the Factory Menu, on the remote quickly click ENTER, ENTER, LEFT, ENTER. When prompted to enter the FACTORY MODE click UP for Yes. To return to User mode click the same sequence then when prompted to return to USER MODE click UP for Yes.

Once in the service/factory menu, the main menu INFORMATION page will show the software versions installed.

The new software is:

Rom Version ...... 01.02/11.01
SC Rom Version . 01.02
IP Rom Version .. 01.02

Original software was:

ROM Version ...... 01.01/11.01
SC ROM Version . 01.01
IP ROM Version .. 01.02

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.