Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 22 juni 2010 - 21:39
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Har svarat på en enkät från Canal digital. En av frågorna rörde en ny tjänst som tydligen är på G, man ska kunna progammera inspelning via internet och mobiltelefon. Å andra sidan krävs då att boxen står på jämt vilket inte torde vara helt politisk/miljömässigt korrekt. Sedan är det ju bullerfrågan också... Vore ju kul om de kunda ordna till de funktioner som redan finns innan man lägger in nya, kan man tycka.
Boxen är alltid delvis vaken (den är alltid varm) så det torde väl inte vara något större problem att snurra lite kod i minnet som lyssnar på IP-trafiken till boxen? Och då väcker den om man vill något viktigt som att programmera in en inspelning. Och det där med nya funktioner - de kommer ju i augusti (kvalificerat gissning) med ett helt nytt operativ där ALL mjukvara är ombyggd (till det bättre får man hoppas). Bullerfrågan finns det bara en lösning på - modda boxen. Eller bästa lösningen egentligen. Köp en ny låda och lägg i moderkortet i denna. En låda där man kan hänga upp moderkortet och en fläkt helt vibrationsdämpat. Har konstaterat att boxen kan komma i självsvängning av enbart vibrationerna från hårddisken.
Postad 23 juni 2010 - 12:06
mrmonk
-
mrmonk
-
Användare
-
-
107 inlägg
Boxen är alltid delvis vaken (den är alltid varm) så det torde väl inte vara något större problem att snurra lite kod i minnet som lyssnar på IP-trafiken till boxen? Och då väcker den om man vill något viktigt som att programmera in en inspelning.
Och det där med nya funktioner - de kommer ju i augusti (kvalificerat gissning) med ett helt nytt operativ där ALL mjukvara är ombyggd (till det bättre får man hoppas).
Bullerfrågan finns det bara en lösning på - modda boxen. Eller bästa lösningen egentligen. Köp en ny låda och lägg i moderkortet i denna. En låda där man kan hänga upp moderkortet och en fläkt helt vibrationsdämpat. Har konstaterat att boxen kan komma i självsvängning av enbart vibrationerna från hårddisken.
Jag har moddat två såna här högljudda boxar genom att koppla ur fläkten helt och köra utan plastchassit. Förmodligen gäller dock inte garantin om CD ser att man öppnat boxen, så det är därför viktigt att ta bort etiketten på boxens undersida försiktigt (under denna sitter skruven som håller ihop boxen). Som någon tidigare tipsat om är ett bra sätt att använda en hårtork för att värma upp etiketten, samtidigt som man försiktigt avlägsnar den med ett rakblad (börja i hörnet). Spara etiketten i en tätslutande burk så den inte torkar.
Postad 24 juni 2010 - 09:15
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Har svarat på en enkät från Canal digital. En av frågorna rörde en ny tjänst som tydligen är på G, man ska kunna progammera inspelning via internet och mobiltelefon.
Läckert! Detta är något jag har saknat. Som du säger, drygt att boxen måste stå på (om inte wake-on-lan går att få till), men samtidigt en uppoffring jag är beredd att göra.
Postad 24 juni 2010 - 13:21
Lias08
-
Lias08
-
Mästare
-
-
2 705 inlägg
Man blir så trött när kanaler från favoriter försvinner, det är andra gången denna vecka nu TV6 försvinner från listan och när man lägger till den igen då hamnar den längst ner.
Postad 24 juni 2010 - 14:01
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Man blir så trött när kanaler från favoriter försvinner, det är andra gången denna vecka nu TV6 försvinner från listan och när man lägger till den igen då hamnar den längst ner. 
Det är därför vissa kanaler är borta alltså som man var säker på att man la till i sin favoritlista....  Men det går att få dem precis vart man vill i lista genom att välja infoga istället för att lägga till. Ställ dig där du vill ha den i listan sen trycker du (Tror det är) grön-knapp.
Redigerat av h_z, 24 juni 2010 - 14:01.
Postad 24 juni 2010 - 22:33
Lias08
-
Lias08
-
Mästare
-
-
2 705 inlägg
Det är därför vissa kanaler är borta alltså som man var säker på att man la till i sin favoritlista....  Men det går att få dem precis vart man vill i lista genom att välja infoga istället för att lägga till. Ställ dig där du vill ha den i listan sen trycker du (Tror det är) grön-knapp.
Tack för tipset om "infoga". Allt blev enklare nu för innan raderade alla mina favoriter och la in på nytt för att rätt kanal skulle hamna på rätt plats.
Postad 25 juni 2010 - 22:59
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Jaha...
Tog med mig boxen till Audio Video igår för att vara säker på en bra signal för uppdatering. Men den är körd kan jag säga, fungerade inte alls. Jag fick ett pris av honom på 2700:- för en ny box + förlängning av abonnemang i 2år.
Bara att bita i det sura äpplet antar jag...
Fast när man ändå måste lägga ut pengar funderar jag på en såda här istället: VU+ Duo
Är kortet låst till originalboxen efter 2 år om man skulle ta och köpa en VU+ Duo?
Postad 26 juni 2010 - 08:29
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Är kortet låst till originalboxen efter 2 år om man skulle ta och köpa en VU+ Duo?
Nej, köp en riktigt bra box istället!
Postad 26 juni 2010 - 14:33
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Tycker boxen är rätt okej efter sista uppdateringen men att jag funderar på en VU+ Duo är att jag inte vill bli låst till min TV. Jag vill kunna steama till mina datorer. Vad jag förstår finns den möjligheten?
Redigerat av ruva, 01 juli 2010 - 17:54.
Postad 26 juni 2010 - 18:37
DanTheMan47
-
DanTheMan47
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Nej, köp en riktigt bra box istället!
Som till exempel? Finns det någon tråd här på forumet som tar upp vad alternativa mottagare som finns?
Postad 27 juni 2010 - 06:44
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Postad 27 juni 2010 - 10:54
mrmonk
-
mrmonk
-
Användare
-
-
107 inlägg
https://www.minhembi...howtopic=257298
https://www.minhembi...howtopic=121151
https://www.minhembi...howtopic=191802
https://www.minhembi...howtopic=256794
http://www.dream-multimedia-tv.de/en
http://vuplus.com/
Bilder på box/ar och OSD, OSD finns i mängder av utföranden att ladda ner via boxens menyer:
https://www.minhembio.com/Leatherface
https://www.minhembio.com/bpl
Engelskt forum där ALLT går att ladda ner till dessa boxar:
http://www.sat-universe.com/
Risken är väl att CD pairar programkorten med sina egna boxar (i alla fall HD-kanalerna) och då gör det omöjligt att använda en box av annat fabrikat?
Postad 27 juni 2010 - 11:51
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Risken är väl att CD pairar programkorten med sina egna boxar (i alla fall HD-kanalerna) och då gör det omöjligt att använda en box av annat fabrikat?
Japp det stämmer. Den dagen CD inför pairing på HD kanaler är inte jag deras kund längre.
Postad 27 juni 2010 - 16:18
DanTheMan47
-
DanTheMan47
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Postad 29 juni 2010 - 19:52
Unregisteredde9cb21e
-
Unregisteredde9cb21e
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Quad LNB funderar jag på att skaff och använda till CD:s HD-box. Någon som har erfarenhet av om det fungerar att dra två koaxkablar från quad-LNB till CD:s box och en till 4-1 Diseqc-switch. Anledningen till att jag funderar på denna lösning är att jag i det längsta väntat på att uppgradera till CD:s HD-box då det för länge sedan utlovade att möjliggöra åtkomst till andra satelliter än Thor, men det verkar som man får titta i stjärnorna efter det. Jag vill heller inte hamna i situationen att CD plötsligt bestämmer sig för card pairing, och vill därför hålla mig till deras goskända box. Därför planerar jag behålla min gamla Digiality 304 via Diseqc-switchen för Sirius, Hotbird och Astra, och HD-boxen för Thor. Kommer detta att fungera?
Postad 29 juni 2010 - 20:16
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Quad LNB funderar jag på att skaff och använda till CD:s HD-box. Någon som har erfarenhet av om det fungerar att dra två koaxkablar från quad-LNB till CD:s box och en till 4-1 Diseqc-switch. Anledningen till att jag funderar på denna lösning är att jag i det längsta väntat på att uppgradera till CD:s HD-box då det för länge sedan utlovade att möjliggöra åtkomst till andra satelliter än Thor, men det verkar som man får titta i stjärnorna efter det. Jag vill heller inte hamna i situationen att CD plötsligt bestämmer sig för card pairing, och vill därför hålla mig till deras goskända box. Därför planerar jag behålla min gamla Digiality 304 via Diseqc-switchen för Sirius, Hotbird och Astra, och HD-boxen för Thor. Kommer detta att fungera?
Inga problem alls. Varje kabel från en quad-lnb är individuell och att dra två till CD HD PVR och de övriga två till vad man behöver fungerar bra.
Postad 30 juni 2010 - 09:58
Unregisteredfafe07e5
-
Unregisteredfafe07e5
-
Användare
-
-
108 inlägg
Min grannes pvr-box lade av nästan precis när två år passerat och garantin var slut. Han fick låna min eftersom jag tröttnat på den här skitboxen och avslutade mitt abonnemang när bindningstiden var slut.
Men nu har även den slutat att fungera. Han tog kontakt med CD för att få sin utbytt pga av att den inte fungerat bra även innan den stoppade helt. Men han skulle bli tvungen att köpa en ny för 5000 eller binda sig i 24 månader och då betala nästan 3000. Han kommer nog inte att nappa på det här.
Men nu till min fråga är det någon annan i liknande situation och lyckats få den utbytt med ett bättre villkor eller pris.
Postad 03 juli 2010 - 19:02
Mazak
-
Mazak
-
Användare
-
-
196 inlägg
Har ju snart med haft deras pvr-box i två år, men jag har ju bytt ut den två gånger nu (inne på box tre nu).
Hur funkar garantin då? Räknas den från och med när jag fick den sista boxen?
Postad 05 juli 2010 - 21:24
Unregistered185e50fc
-
Unregistered185e50fc
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Behöver lite hjälp, just som jag lagt mig i soffan precis för att se på lite tv går hunden över strömsladden till boxen som rycks ut, inga problem tänker jag först men nu får jag inte igång den, det står bara 01 - - och en röd lampa blinkar, inget hjälper vad jag än trycker på box eller fjärrkontroll (kan kanske ha missat någon knapp), tack på förhand!
Postad 05 juli 2010 - 22:08
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
ajdå. Låter inte bra.
men - låt den vara strömlös en stund. Kolla övriga kablar, dvs antenner och hdmi att de sitter i.
Stoppa sedan in strömsladden och slå på boxen igen och hoppas på det bästa. Om den inte vill kanske du kan göra en reset av den, vill minnas att det finns några knappar man kan trycka på för att göra det vid uppstart... eller var det en annan box kanske.
Eller kanske låt den stå en stund, den håller inte på att försöka ladda ned mjukvara?
Postad 07 juli 2010 - 07:50
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Plötsligt igår började ljudet hacka (Under Allsång ....). Försärkaren visar att den tappar den digitala signalen över S/PDIF. Startade om och då var det OK i ca 2-2,5 timme sen började det igen.
I morse hände samma sak igen. Långa stunder OK för att sen börja hacka.
Likadant med den digitala 2-kanaliga signalen (Stereo inställt i boxen). Via Scarten är det OK.
Har kollat kabeln men den är OK. Det funkar ju dessutom långa stunder
Så nu är frågan är det den digitala signalen ifrån satteliten? Är det utgången på boxen? Ingången på förstärkaren?
(Bytade ingång på förstärkaren och då hörde man att det knäppte till då och då, men den tappade inte signalen)
Nu får jag visseligen en ny box snart p.g.a. fläktljud, men är det nån som upplevt samma sak?
Postad 07 juli 2010 - 14:35
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Min grannes pvr-box lade av nästan precis när två år passerat och garantin var slut. Han fick låna min eftersom jag tröttnat på den här skitboxen och avslutade mitt abonnemang när bindningstiden var slut.
Men nu har även den slutat att fungera. Han tog kontakt med CD för att få sin utbytt pga av att den inte fungerat bra även innan den stoppade helt. Men han skulle bli tvungen att köpa en ny för 5000 eller binda sig i 24 månader och då betala nästan 3000. Han kommer nog inte att nappa på det här.
Men nu till min fråga är det någon annan i liknande situation och lyckats få den utbytt med ett bättre villkor eller pris.
sitter i samma sits  kör den gamle (nr 2) från -06 tills vidare! har INTE lust att binda upp mig 24 mån för att få köpa skitboxen för ynka 3000:- istället för 5000:-!!! om det nu finns någon i hela världen som köpt boxen för "fullpris" vilket jag betvivlar stark! Skall se vad jag väljer för alternativ ef. fotbolls VM, orkar inte tjaffsa mera med CD & Co. om saken i nuläget. Mazak, 3 månaders garanti gäller på reperationen från att du fått tillbaka den. Men om något annat strular i den som den inte reparerades för är det dina 2 år som gäller. //Johnny 2 gamla HD boxar avverkade & 2 nya HD avverkade & allt detta på 4 år. Livslängden på dessa är ca. 1 år, snyggt jobbat CD.
Postad 07 juli 2010 - 16:25
Stordragon
-
Stordragon
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
ajdå. Låter inte bra. men - låt den vara strömlös en stund. Kolla övriga kablar, dvs antenner och hdmi att de sitter i.
Stoppa sedan in strömsladden och slå på boxen igen och hoppas på det bästa. Om den inte vill kanske du kan göra en reset av den, vill minnas att det finns några knappar man kan trycka på för att göra det vid uppstart... eller var det en annan box kanske.
Eller kanske låt den stå en stund, den håller inte på att försöka ladda ned mjukvara?
När du trycker in knappar under uppstart, så är det enbart för att tvinga hem ny mjukvara till boxen. Reset är inte möjligt vid uppstart om du inte lyckas komma in i menyn så du kan fabriksåterställa boxen. När mjukvaran tas hem ska den räkna upp till 100 om jag inte minns helt fel, bör vara ungefär samma på kabel som parabol om det är det som används. EDIT: När du tvingar hem mjukvaran ska du under uppstart av boxen då det står INIT i displayen trycka Meny + ok, gör detta upprepade gånger då den ibland inte svarar på knapptryckningarna. Kan mycket möjligt vara Info + ok, kommer inte ihåg vilken av boxarna som hade vilken knappkombination.
Redigerat av Stordragon, 07 juli 2010 - 16:29.
Postad 08 juli 2010 - 08:05
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Ni som haft boxar som strulat, är det mjukvarustrul eller är det hårdvaran som brakat samman?
Skulle vara lite kul också att veta hur många versioner (typer av boxar) som man har släppt av boxen sedan start.
Postad 08 juli 2010 - 09:29
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Fick byta min box med en gång p.g.a. fläktoväsen.
Fick en ny nu igår p.g.a. fläktoväsen (kanske också ljudproblem med digitalutgången)
Postad 08 juli 2010 - 11:06
Unregistered42a8f054
-
Unregistered42a8f054
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag funderar på att skaffa en till CD:s HD-box, och de kommer att stå nära varandra. Någon som har erfarenhet av om det fungerar med fjärrkontrollerna, kommer båda HD-box att reagera när man använder en fjärrkontroll eller är varje fjärrkontroll bunden till sin egen HD-box?
Postad 08 juli 2010 - 11:50
Unregistered8f84b172
-
Unregistered8f84b172
-
Användare
-
-
173 inlägg
Inte för att jag vet men jag har svårt att tro att varje fjärrkontroll är bunden till sin egen HD-box.
Jag hade två TV-apparater från Samsung av olika modell. Inte ens fjärrkontrollerna var av samma modell men lik förbaskat reagerade bägge TV-apparaterna på vilken som av fjärrkontrollerna.
Postad 08 juli 2010 - 13:21
Stordragon
-
Stordragon
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag funderar på att skaffa en till CD:s HD-box, och de kommer att stå nära varandra. Någon som har erfarenhet av om det fungerar med fjärrkontrollerna, kommer båda HD-box att reagera när man använder en fjärrkontroll eller är varje fjärrkontroll bunden till sin egen HD-box?
Fjärrkontrollerna är inte bundna till boxen så har du dom nära kommer båda reagera, om du inte skärmar av IR'en.
Postad 08 juli 2010 - 13:27
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Men det finns en funktionen i Setup menyn som heter Boxnummer. Vad är det? Kan det ha något med fjärren att göra?
Postad 08 juli 2010 - 15:00
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Kan säga att inget företag har olika serier IR-kontroller till boxar. Man kan INTE para en IR-fjärr till en viss box.
Så tyvärr. Placera två boxar bredvid varandra och båda kommer reagera på dina knapptryck.
Många tillverkare använder även samma serie IR-koder för flera likartade produkter efter som det är enkelt för dem och risken är minimal att en konsument har två liknande produkter i samma rum.
När RF-kontrollerna kommer då är det mer sannolikt att fjärrkontroll och enhet kan matchas mot varandra i större utsträckning.
Postad 08 juli 2010 - 19:26
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Postad 09 juli 2010 - 10:27
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Tänkte skaffa en sånhär box till ( ja faktiskt!) för att ungarna ska kunna titta på sin abarnkanaler. Min fråga är:
Om jag bara kopplar in en kabel från LNB, kan jag fortfarande pausa det jag tittar på? Jag vet ju att EPG'n inte kommer att funka utan att båda LNB ingångarna är anslutna, men det kan kvitta.
Postad 10 juli 2010 - 13:13
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
HAR INTE DITT LNB 4 UTTAG?
Ny värmebölja på gång och bronsmatch i HD från fotbollsVM. Hur många boxar ryker ikväll tror ni. Själv ska jag sitta på verandan med en kall ....... och ha fullt slagsmål men knotten.
Postad 10 juli 2010 - 17:26
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
Tänkte skaffa en sånhär box till ( ja faktiskt!) för att ungarna ska kunna titta på sin abarnkanaler. Min fråga är: Om jag bara kopplar in en kabel från LNB, kan jag fortfarande pausa det jag tittar på? Jag vet ju att EPG'n inte kommer att funka utan att båda LNB ingångarna är anslutna, men det kan kvitta.
Med 98 % säkerhet  ska det funka ja. Jag har haft denna box några år nu , och jag tycker den funkar bra, inga större problem...
Postad 10 juli 2010 - 19:37
Unregistered42a8f054
-
Unregistered42a8f054
-
Rookie
-
4 inlägg
Tack för svaren jag fick om att styra två HD-boxar, synd på en så dyr box att man inte kan byta IR-koder.
Kör nu med två fjärrströmbrytare, fungerar ganska bra behöver bara koppla bort den ena just vid start.
Postad 11 juli 2010 - 13:15
Lias08
-
Lias08
-
Mästare
-
-
2 705 inlägg
Jag har problem med mina HD kanaler som BBC HD, Disco HD med flera. När jag väljer dessa kanaler då får jag ett meddelande som står "problem med att ta emot signalen, vg kontrollera antenn" och jag kontrollerar antennen hela tiden och det hjälper inte!
Jag ringde till CD kundtjänst och där får man den standarda svaren, stäng av boxen en stund alt kontrollera antennen.
Problemet dök upp när jag installerde nya mjukvaran för innan var det inga som helst problem med mottagningen.
Det är CD tekniker som har installerat tallriken som är riktat söderläge med helt frisikt.
Vad tror ni att det beror på? Vad ska jag göra för det är riktigt irriterande att betala för en massa kanaler och inte kunna se.
En till fråga:
Jag tecknade en twillingbox till sovrummet och fick hem den billiga Kalle anka boxen men där fanns inga kablar att dra från tallriken till den nya boxen.
Vad är det för kabel och kontakter man behöver för det?
Redigerat av Lias08, 11 juli 2010 - 13:17.
Postad 11 juli 2010 - 13:36
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1 145 inlägg
Tack för svaren jag fick om att styra två HD-boxar, synd på en så dyr box att man inte kan byta IR-koder. Kör nu med två fjärrströmbrytare, fungerar ganska bra behöver bara koppla bort den ena just vid start.
Kan man få fråga varför du vill göra detta ? Jag gissar att alla digitalboxtillverkare skulle få massor av problem med icke fungerande fjärrisar om det gick att ändra. Det jag har märkt med min HD-PVR box är att den tar hiskligt lång tid att stänga av vilket blir ett problem om man direkt ska sätta på den den igen. Går man och lägger sig så är det skitsamma.
Postad 11 juli 2010 - 13:39
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Jag har problem med mina HD kanaler som BBC HD, Disco HD med flera. När jag väljer dessa kanaler då får jag ett meddelande som står "problem med att ta emot signalen, vg kontrollera antenn" och jag kontrollerar antennen hela tiden och det hjälper inte! Jag ringde till CD kundtjänst och där får man den standarda svaren, stäng av boxen en stund alt kontrollera antennen.
Problemet dök upp när jag installerde nya mjukvaran för innan var det inga som helst problem med mottagningen.
Det är CD tekniker som har installerat tallriken som är riktat söderläge med helt frisikt.
Vad tror ni att det beror på? Vad ska jag göra för det är riktigt irriterande att betala för en massa kanaler och inte kunna se.
En till fråga: Jag tecknade en twillingbox till sovrummet och fick hem den billiga Kalle anka boxen men där fanns inga kablar att dra från tallriken till den nya boxen. Vad är det för kabel och kontakter man behöver för det?
Vad har du för värden på signalstyrken. Är signalen stabilt grön eller hoppar den mellan grönt och rött? Jag hade samma problem och hittade inte felet direkt, men tejpade om F-kontakterna och problemet löste sig. Till din andrabox är det bara att kolla med Clas Ohlson, Kjell & Co eller någon välsorterad TV-handel och köpa koaxialkabel samt F-kontakter i rätt storlek.
Postad 11 juli 2010 - 13:46
Lias08
-
Lias08
-
Mästare
-
-
2 705 inlägg
Vad har du för värden på signalstyrken. Är signalen stabilt grön eller hoppar den mellan grönt och rött? Jag hade samma problem och hittade inte felet direkt, men tejpade om F-kontakterna och problemet löste sig. Till din andrabox är det bara att kolla med Clas Ohlson, Kjell & Co eller någon välsorterad TV-handel och köpa koaxialkabel samt F-kontakter i rätt storlek.
Signalstyrkan ligger mellan 153-160 och men det varierar varje gång jag kollar. Är det kontakterna vid tallriken som ska tejpas fast?
Postad 11 juli 2010 - 14:16
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Signalstyrkan ligger mellan 153-160 och men det varierar varje gång jag kollar. Är det kontakterna vid tallriken som ska tejpas fast?
Signalstyrkan verkar vara lite låg men skall inte förorsaka problem. Börja med att boxens två kablar byter plats och se om det förändrar något. Sedan om du fick upp parabol och kabel samtidigt av en CD-tekniker är det troligt att den ena F-kontakten är fabriksmonterad på den kabel som medföljde paketet och då följdaktligen troligtvis är fästad i parabolens LNB, så kontrollera den andra kabeln samt de kablar som går in i boxen. Flätningen i kabeln får inte komma i kontakt med koppartråden, det kan förorsaka störningar.
Postad 11 juli 2010 - 14:55
Lias08
-
Lias08
-
Mästare
-
-
2 705 inlägg
Signalstyrkan verkar vara lite låg men skall inte förorsaka problem. Börja med att boxens två kablar byter plats och se om det förändrar något. Sedan om du fick upp parabol och kabel samtidigt av en CD-tekniker är det troligt att den ena F-kontakten är fabriksmonterad på den kabel som medföljde paketet och då följdaktligen troligtvis är fästad i parabolens LNB, så kontrollera den andra kabeln samt de kablar som går in i boxen. Flätningen i kabeln får inte komma i kontakt med koppartråden, det kan förorsaka störningar.
Tack, jag ska kolla på det senare ikväll. Teknikern var lite klantig faktiskt, han ville inte ens snygga till / sätta fast kablarna från LNB till tallriken tills jag påpekade. Båda kablarna från LNB hängde i luften efter hans fantastiska installation
Postad 11 juli 2010 - 20:30
fbkforever
-
fbkforever
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Kan man få fråga varför du vill göra detta ? Jag gissar att alla digitalboxtillverkare skulle få massor av problem med icke fungerande fjärrisar om det gick att ändra. Det jag har märkt med min HD-PVR box är att den tar hiskligt lång tid att stänga av vilket blir ett problem om man direkt ska sätta på den den igen. Går man och lägger sig så är det skitsamma. 
Har också märkt detta. Kan ta upp till 5 minst. Av någon anledning tryckte jag på off-knappen 2 ggr, då stängde den av sig direkt. Prova detta får du se.
Postad 12 juli 2010 - 14:18
Unregistered42a8f054
-
Unregistered42a8f054
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag har 2st Canal digitalt abonnemang, Norskt och Svenskt därför två PVR 101-ST och jag har dem i samma rum. Om jag nu vill starta och se på Canal Digital Sverige går inte det utan att den andra också startar. Men om jag haft en Nokia 9802S som någon skrev eller kunnat ändra byta IR-koder skull det fungera. Det jag menar med att koppla bort den ena just vid start är inte att stänga av utan att bryta strömmen helt någon sekund när jag startar den andra.
Postad 12 juli 2010 - 14:47
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Jag har 2st Canal digitalt abonnemang, Norskt och Svenskt därför två PVR 101-ST och jag har dem i samma rum. Om jag nu vill starta och se på Canal Digital Sverige går inte det utan att den andra också startar. Men om jag haft en Nokia 9802S som någon skrev eller kunnat ändra byta IR-koder skull det fungera. Det jag menar med att koppla bort den ena just vid start är inte att stänga av utan att bryta strömmen helt någon sekund när jag startar den andra.
Du får väl ta och skaffa dig en fjärr med IR-öga, eller RF, och IR-sändare som du sedan sätter explicit över den ena boxen. ja, helt enkelt en dyr avancerad fjärr med egna koder som översätts till de boxen vill ha. Det torde finnas. RF-lösningar finns ju ivartfall. Ingen att länka till eller liknande dock. Det kan du fråga om i egen tråd vill jag tro då det inte har något som helst med boxen att göra egentligen.
Postad 12 juli 2010 - 17:38
leadolfsson
-
leadolfsson
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag har problem med mina HD kanaler som BBC HD, Disco HD med flera. När jag väljer dessa kanaler då får jag ett meddelande som står "problem med att ta emot signalen, vg kontrollera antenn" och jag kontrollerar antennen hela tiden och det hjälper inte! Jag ringde till CD kundtjänst och där får man den standarda svaren, stäng av boxen en stund alt kontrollera antennen.
Samma problem här efter uppgraderingen, värst är det om man spelar in på ex vis Eurosport HD och försöker titta samtidigt på samma kanal (jag vet att det läter korkat men är man cykelfantast så är man!) Det kommer då blåa skyltar ofta, däremot verkar det som om inspelningen blir bättre!! Och, jag lovar, det är inga problem med parabol eller kablage. Något har hänt i sbd nytt firmware, vad CD än säger. Börjar bli trött nu....
Postad 12 juli 2010 - 19:55
JonssonSWE
-
JonssonSWE
-
Användare
-
-
141 inlägg
Någon som kan hjälpa här kanske?
Har tagit hem en PVR box för att försöka få igång den efter att den har "kraschat" boxen fastnar i "initierar" med WD disken som sitter i från början.
Har 2st diskar liggandes på 250gb här hemma så först provar jag den ena (har satt diskarna i raw läge".
Disk 1 får: Er 09, Er01 ..................
Disk 2 får: PB03,Er09, Er07, Er01 försöker sedan dra ner mjukvaran för att sedan gå tillbaka till Pb03 osv..
Kör med 1st sat kabel i då frugan gärna vill se på tv oxå men kan detta ha någon betydelse?
Gärna öppen för förlag vad man kan göra. Skulle inte vara hela världen om boxen inte kommer igång men det vore roligt att få det att fungera både för ägaren men även för mitt personliga ego
Löser ni det få jag ju ge massor av creds till minhembio oxå givetvis.
Mvh
/Peter
Postad 13 juli 2010 - 08:07
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
AngelA1 - det självklara tipset är ju att lura ut frugan ut från TV-rummet och testa med två antennkablar. Normalt sett krävs detta för att boxen ska uppdateras.
"Normala" beteendet vid byta av disk ska väl vara att Er-07 dyker upp på boxen och om man då trycker på av/på på fjärren skiftar det till Er-01 varvid mjukvara börjar laddas ned.
Er-09 ska betyda att det gick fel med uppdateringen. Gör strömlös och försök igen. Har du kontrollerat att signalen är bra nog?
Postad 13 juli 2010 - 08:28
JonssonSWE
-
JonssonSWE
-
Användare
-
-
141 inlägg
Monshi: Provade med 2st kablar resultatet desamma. börjar dock undra om man skulle försöka med ytterligare någon HDD då dom som jag provat har 4år på nacken.
Fläkten t.ex. starta inte med mina Senegate HDD men med WD disken gör den det. Sen var det Pb04 och inte 03 så vette fan vad man skall göra.
Hitta oxå denna känns som jag måste dela med mig:
Er00 - The software that was available for upgrading was of an older or of the same version as the one already in the digital-box.
Er01, Er02 -The upgrade failed. Some information was missed out.
Er03 - The internal memory is not large enough to receive the upgrade.
Er04 - The signal was disturbed during the upgrade.
Er05 - Wrong type of data was received during upgrade.
Er06 - Not used.
Er07 - Access problem in back-up memory (EEPROM).
Er08 - Access problem in video memory.
Er09 - Can not find any data to do an upgrade.
Er10 - Poor or no cable-TV signal.
Er11,12 - Not used.
Er13 - Unauthorised data signals received by the digital-box.
Er14 - Faulty data signals received by the digital-box.
Pb01 - A problem in the ROM memory is detected.
Pb02 - Memory size is too small.
Pb03 - A problem occurred during start up (initialisation problem).
Pb04 - Internal communication failure.
PbF9 - Hardware error identified during start-up
Postad 13 juli 2010 - 10:13
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Nä, inte jag heller. I sig kan man tycka att vilken disk som helst kan fungera i boxen men om det är sant eller ej vet jag inte.
I tråden om byte av disk i denna box talas det om att enbart helt nya diskar fungerar men det tror jag bara är en halv sanning. Boxen borde klara av att formatera om vilken disk som helst.
Det som jag tror kan fallera är om man stoppar in en disk som drar mer ström än original men det borde finnas viss marginal samt vilka symtom man borde få har jag ingen aning om.
Iochmed att jag för tillfället har en tyst box och att jag tidigare lyckats rensa disk jag tagit ur har jag ingen lust att demontera och testa. Samt ingen ledig disk för den delen.
Postad 13 juli 2010 - 12:31
JonssonSWE
-
JonssonSWE
-
Användare
-
-
141 inlägg
Haha nej det skall du absolut inte göra.
Tror jag kan slakta en bärbar HDD med en 2,5" på jobbet lite temporärt, den bode ju inte dra så jäkla mycket ström.
Kan vara så som du säger just med strömmen, i och med att fläkten inte lira med senegate diskarna så påvisar det ju att den borde dra mer ström än WD disken. men återkommer ikväll om skiten fungerar.
Att den måste vara helt ny tror jag oxå är helt och håller BS bara den inte har en FAT/NTFS partition.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|