Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

D-Link DNS-323

433 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 januari 2007 - 00:10

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
För er som har köpt D-Link DNS-323 NAS-enhet så vore det intressant att höra hurvida det har fungerar på eran sida såsom upptid och vilka S-ATA diskar som inte har fungerat, etc.

Postad 10 januari 2007 - 10:11

Peken
  • Peken
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Och för er som ännu inte köpt (mig inräknad) B)

Dessa diskar skall fungera enligt D-Link...
http://support.dlink...uestion=DNS-323

Postad 10 januari 2007 - 21:46

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
Kör med WD 500Gb diskar och de lirar!!

Upptid?? fick min i fredags!

Postad 12 januari 2007 - 20:17

cokeisit
  • cokeisit
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

För er som har köpt D-Link DNS-323 NAS-enhet så vore det intressant att höra hurvida det har fungerar på eran sida såsom upptid och vilka S-ATA diskar som inte har fungerat, etc.

<{POST_SNAPBACK}>

Fungerar utan problem tillsammans med en Samsung SpinPoint 500GB

Upptid är för tidigt att säga något om men flera dagar utan problem iaf.

Rekommenderas starkt framför Netgear SC101 som enbart är skräp (se mitt omdömme på Prisjakt).

Postad 14 januari 2007 - 02:34

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Dyker diskarna upp som drives eller måste man mappa dom?

DNS-323 låter väldigt bra med tanke på överföringshastigheterna jag har läst om i recensioner. Kanske dags för min sc101 att få en kompis. :)

Postad 14 januari 2007 - 15:37

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
D-Links lista över diskar de har testat är inte så enorm, tyvärr. Men finns även följande tråd som kan vara intressant för mer info kring diskar som fungerar. Vad det gäller upptid så verkar det vara rätt så blandad feedback, men upp till flera månader är rapporterad.

Postad 15 januari 2007 - 12:51

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
Diskarna mappas enligt följande \\ipaddress\hdd_1 osv. men det ska tydligen skilja mellan de olika firmware's som finns. Själv kör jag 1.01.

M
PS! uptime=still running DS!

Postad 15 januari 2007 - 18:28

yjohanss
  • yjohanss
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag fick min DNS-323 för fyra dagar sedan. Ganska snart upptäckte jag att den uppförde sig väldigt lustigt när man kopierade stora mängder filer (t ex MP3 arkiv) till den. Filer tappades bort och vissa filnamn visades dubbelt ( i samma mapp listades samma filnamn två ggr). Efter sökning på Google fick jag förklaringen:

När diskarna formatteras kan man välja antingen ext2 eller ext3 filsystem (jag valde ext3). Det har visat sig hos andra användare att just ext3 filsystem inte fungerar korrekt på DNS-323 och ger därför de symptom jag fick. Det här gäller firmware ver. 1.01, det lär vara fixat i ver 1.02 genom att man helt enkelt har tagit bort möjligheten att välja ext3 filsystem.

Uppmaningen är: Formattera diskarna för EXT2 filsystem!!

Postad 17 januari 2007 - 22:53

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Vad det gäller DNS-323 RAID1 funktion så verkar det vara värt att höja ett varningens finger så själva synkningen av 2 diskar i RAID1 endast fungerar med 2 nya diskar. Vid isättning av en ny disk för att ersätta en ev defekt (eller bara för att testa) så fungerar resynk funktionen inte alls som den skall.

Summering är för stunden att RAID1 funktionen är värdelös och D-Link har en del att förklara och framför allt ta fram en lösning.

Rekommendation är även att ni som har DNS-323 kontaktar D-Link för och trycker på för en fungerande uppdatering av firmware.

Postad 18 januari 2007 - 08:03

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2 495 inlägg
  • 0
Riktigt intressant produkt, får hoppas priset går ner lite snart, känns lite väl dyrt. För samma peng kan man nog skramla ihop ett mini-itx kort och sen köra free-nas på en usb-sticka.

Edit: Kan man använda den till tex Soundbridge och dyl? Kör den öppen mjukvara ala Linksys?

Redigerat av dhanjel, 18 januari 2007 - 08:03.

Postad 22 januari 2007 - 16:04

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
funderar mycket starkt på en sån här! verkar bra, dock inte 100% buggfri, men det är ju ingen. min fråga: är den tyst? Har sneglat på Netgear SC-101 som enligt uppgift är fläktfri och i det närmaste ljuslös, men den verkar värdelös på andra sätt.

Postad 22 januari 2007 - 17:39

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Viktig skillnad mellan Netgear SC-101 är att den kräver drivrutiner för att fungera vilket DNS-323 inte gör. Så är du efter en lösning för flera OS så är det DNS-323 som gäller. Jo den får anses som tyst, allt är dock relativt till vad du jämnför. SC-101 har även rapporterats att bli för varm ibland vilket inte är att önska för diskarna. Vad det gäller SC-101 kommer det snart en ny version av, dock fortfarande med krav på drivrutiner.

Postad 22 januari 2007 - 17:52

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
vad jag förstår fungerar DNS-323 tillsammans med fristående mediaspelare av typen tvix-5000 och liknande, medan netgear sc-101 inte gör det eftersom man måste installera drivrutiner som sagt. Har ingen sån mediaspelare ännu, men det är på gång och då vill jag ju att DNS-323 ska fungera med den förstås, helst streamingmöjligheterna också.
Finns det något att tillägga om detta? Någon här som streamar från DNS-323 till en dylik mediaspelare tex?

Postad 22 januari 2007 - 18:06

Liverpoolarn
  • Liverpoolarn
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

vad jag förstår fungerar DNS-323 tillsammans med fristående mediaspelare av typen tvix-5000 och liknande, medan netgear sc-101 inte gör det eftersom man måste installera drivrutiner som sagt. Har ingen sån mediaspelare ännu, men det är på gång och då vill jag ju att DNS-323 ska fungera med den förstås, helst streamingmöjligheterna också.
Finns det något att tillägga om detta? Någon här som streamar från DNS-323 till en dylik mediaspelare tex?

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle jag väldigt gärna oxå veta... jag har precis tankarna om Tvix nämligen. B) funkar det till 100% att streama till den så är kombon oslagbar. :wub:

Postad 22 januari 2007 - 20:37

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
Tjena,

Har haft en del "issues" med min DNS:

1 - Diskarna spinner ner men stannar inte i detta läge utan spinner upp igen efter ca 1min.!

2 - Efter ca 10 dagar så svara den inte på tilltal *suck*

Efter en del surfande så hittade jag detta forum ;) Och där föreslår de att man ska sätta Daylight Saving Time till none. Så nu ska detta testas!

/M

Redigerat av cnsmipe1, 22 januari 2007 - 20:38.

Postad 23 januari 2007 - 17:52

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Tips är väl även att dra lite epost till D-Link eller öppna support case på deras kundportal. Men fick svar för ett par dagar sedan att man väntar in en ny firmware; frågan är dock om det är 1.02 som körs i US eller vad det blir. Nämnda DNS-323 som du ref till har trots allt hittat en hel del fel konfig i firmwaren samt avsaknad av filer så det är bara att hoppas på att D-Link läser det forumet. Alternativ så borde man kanske tips dem om forumet :-)

Postad 23 januari 2007 - 23:49

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Hejsan
Undrar lite hur denna fungerar som mediaserver, nu har jag en dator stående som delar ut filerna så att andra datorer i nätverket kan läsa dessa men INTE skriva / radera. Kan man göra det med D-Linken åxå? Vidare har jag ordnat så att mediaspelaren inte behöver något lösenord, går även detta att fixa?
MVH
Oscar

Postad 24 januari 2007 - 08:36

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jodå, dns-323 är ju egentligen en liten linux baserad server för utdelning av resurser. SÅ du kan definera olika användargrupper med olika access rättigheter. Dvs, en grupp kanske bara har läsrättigheter och annan har även skrivrättigheter. Vidare för de olika användarkonton du sätter upp så får dessa även en egen hemkatalog för personliga filer. Har inte provat media streaming från den, men uppfattningen är att det skall fungera samt att det även finns en ipod server funktion som skall fungera ok (var väl lite strul med indexering av svenska tecken läste någonstans).

Postad 24 januari 2007 - 08:57

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0

Tips är väl även att dra lite epost till D-Link eller öppna support case på deras kundportal. Men fick svar för ett par dagar sedan att man väntar in en ny firmware; frågan är dock om det är 1.02 som körs i US eller vad det blir. Nämnda DNS-323 som du ref till har trots allt hittat en hel del fel konfig i firmwaren samt avsaknad av filer så det är bara att hoppas på att D-Link läser det forumet. Alternativ så borde man kanske tips dem om forumet :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Då har jag iaf. loggat ett case hos supporten

/m

Postad 27 januari 2007 - 18:42

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
jag var på mässan Dustin Expo idag och tittade på DNS-323, fan den var mindre och snyggare än jag trodde. Beställde en direkt tillsammans med en SAMSUNG SPINPOINT 500GB SATA/300 7200RPM 16MB. Det var någon annan dustin-kund som köpt samma HDD till DNS-323 så den borde funka.
Är det någon här som provat att uppgradera till firmware 1.02 (från amerikanska dlink-sajten alltså)?

Redigerat av distortion2, 27 januari 2007 - 18:46.

Postad 29 januari 2007 - 21:52

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Då har jag installerat min nya pärla, kan åxå bekräfta att Samsung 500 gb fungerar bra (har bara en för dagen). Uppdaterade till 1.02 och det gick bra. Däremot hade jag lite problem att mappa disken, det löste sig efter att jag drog ner nyare version av programmet (3.0 jämfört med 2.2) från D-links amerikanska sida. Överföringen är seg, typ 15 gb per timme, ska kolla det mer när jag köpt ny router. I övrigt verkar den fungera riktigt bra, disken spinner ner när den ska etc.
/Oscar

Postad 29 januari 2007 - 23:48

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
15GB på en timme låter ju inte så roligt. Hur mycket kostar en trådlös router med gigabitswitch i?

Postad 02 februari 2007 - 01:03

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Då har jag installerat min nya pärla, kan åxå bekräfta att Samsung 500 gb fungerar bra (har bara en för dagen). Uppdaterade till 1.02 och det gick bra. Däremot hade jag lite problem att mappa disken, det löste sig efter att jag drog ner nyare version av programmet (3.0 jämfört med 2.2) från D-links amerikanska sida. Överföringen är seg, typ 15 gb per timme, ska kolla det mer när jag köpt ny router. I övrigt verkar den fungera riktigt bra, disken spinner ner när den ska etc.
/Oscar

<{POST_SNAPBACK}>

nu har även jag fått min. har inte uppdaterat firmware ännu, visste inte om man skulle plocka 1.02 från amerikanska d-link eller vänta på en "svensk" version. Men på dig låter det som att 1.02 funkar bra så jag får väl prova.

Jag har ännu inte installerat något program, jag bara mappade upp disken som vilken nätverksdisk som helst med IP-adressen. Programmet du talar om (version 3.0), vilket är det och vad tjänar man på att använda det? Får väl kolla på cd-skivan imorgon...

Postad 02 februari 2007 - 08:10

PeeWee00
  • PeeWee00
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Är det ingen av er som har fått denna låda som kan testa om den fungerar med en tvix 4000/5000? Precis som flera andra i denna tråd så vore det trevligt att få veta om denna combo fungerar..

Postad 02 februari 2007 - 09:59

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
Jag har några frågor till:

- är det någon som har koll på hur strömförbrukningen är när diskarna står i sparläge?
- skillnad mellan filsystemen ext2 och ext3? I guiden står det ext2 - mer prestanda, ext3 - mer stabil. Vad är skillnaderna rent konkret? Stödjer de samma disk-/filstorlekar och så?

Postad 02 februari 2007 - 17:29

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
Strömförbrukningen torde variera beroende på vilka diskar du har men detta är enligt en snabb mätning jag har gjort:
D-link DNS-323 med 2*500Gb Western Digital 37W och i Idle=23W

Ext3 är bort taget i ver 2.0 om jag inte missminner mig! annars har Ext3 någon form av felkorregering.

[edit] Har testat att kopiera och testat överföringshastigheten, och med drag and drop i windows så hamnar den på ca 60% av 100Mbit vilket då överträffar mina förväntningar [/edit]

/M

Redigerat av cnsmipe1, 04 februari 2007 - 16:44.

Postad 05 februari 2007 - 23:48

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Jag har ännu inte installerat något program, jag bara mappade upp disken som vilken nätverksdisk som helst med IP-adressen. Programmet du talar om (version 3.0), vilket är det och vad tjänar man på att använda det? Får väl kolla på cd-skivan imorgon...

Jag har uppdaterat till firmware 1.02 och hade problem att mappa disken, vart bättre med "easy search" version 3.0 från:
http://support.dlink.....uctid=DNS-323
istället för 2.2 (?) som låg på cd-skivan.
/Oscar

Postad 05 februari 2007 - 23:58

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Jag har några frågor till:

- är det någon som har koll på hur strömförbrukningen är när diskarna står i sparläge?
- skillnad mellan filsystemen ext2 och ext3? I guiden står det ext2 - mer prestanda, ext3 - mer stabil. Vad är skillnaderna rent konkret? Stödjer de samma disk-/filstorlekar och så?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är ingen linux-expert men lite tveksam till den förklaringen..... Ext3 är ett väl beprövat format och Ext2 dess föregångare, skillnaden är att den nyare är journalförande. Emellertid har DNS-323 haft problem med Ext3 och i den nya US firmwaren används endast Ext2. Även om Du kör med orginal firmware lär den nya tids nog kanske komma hit och då är det kanske lika bra att redan nu välja Ext2 (även om många verkar välja att i alla fall formatera om i samband med firmware-byte).
/Oscar

Postad 06 februari 2007 - 09:40

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
formatera om vid firmwarebyte.. det kan väl inte vara nödvändigt? I så fall tänker jag inte byta firmware förrän det är nödvändigt.

Postad 06 februari 2007 - 20:40

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
D-Link rekommenderar än så länge att man ska formatera om diskarna vid uppgradering av firmware; inte direkt kul om man inte vet vart man skall göra av all data.

Postad 06 februari 2007 - 22:28

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Noterade att det finns en ny firmware 1.02b tillgänglig på den amerikanska support siten:

http://support.dlink.....ctid=DNS-323#

Postad 17 februari 2007 - 16:41

Liverpoolarn
  • Liverpoolarn
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Nu har jag den här gulliga grejen hemma! :)

Funkar kanon att mappa på datorn och snabbt går det att skicka filer via Gigabit... när man har det på både datorn, routern o NASen.

En fråga dock; Kan man på något sett se till att enheten slås igång automatiskt när man stoppar i sladden i väggen?

Postad 21 februari 2007 - 21:58

votum
  • votum
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har tänkt köpa DNS-323 fast efter att ha läst den här tråden https://www.minhembi...howtopic=121046 börjar jag undra om jag är rätt ute.
Behoven ser ut som följer;
- 3 st i familjen med varsin dator - gemensam lagring
- En mapp/person som är personlig och inte åtkomlig för någon annan.
- Tre gemensamma mappar, en för film, en för musik och en för foton
- Skrivare ska vara kopplad till den
- Trådlös router. Har funderat på http://www.komplett.....asp?sku=322482 och http://www.inwarehou...spx?prd=1120675
- Trådlös mediaspelare (D-Link DSM-320rd) för att spela film och musik
- FTP för att kunna nå filerna varifrån som helst när man inte är hemma
- Dubbla diskar, en för ren backup och en för lagring (kallas det för RAID1?)

Nu har jag då ett antal frågor:
- Finns det någon som testat och vet att den funkar bra med mediaspelare?
- Orkar disken med om dottern sitter och tittar på en film från disken på sin bärbara dator samtidigt som jag och frugan tittar på film på mediaspelaren och samtidigt laddar ner något från nätet?

Eftersom jag är helt grön på detta undrar jag om detta är det jag ska köpa eller om jag kan komma billigare undan eller få en bättre lösning till samma peng?

Tacksam för svar på mitt långa (sorry) inlägg.

Postad 21 februari 2007 - 22:47

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Jag har tänkt köpa DNS-323 fast efter att ha läst den här tråden https://www.minhembi...howtopic=121046 börjar jag undra om jag är rätt ute.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med. Det känns trots allt som man ödar rätt mycket pengar på att få en liten smäcker låda som är ett färdigt, men inte särskilt utbyggbart paket. Det vore rimligen mer prisvärt att få till en filserver av någon gammal-halvgammal dator. Och att få ner energikostnaden på den genom att ha den i standby under de timmar den inte används. Kolla här.

Eller?

I vart fall borde det vara en bättre lösning om man har plats för ... suck ... ytterligare en dator hemma.

/b

Postad 23 februari 2007 - 19:26

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0

Tjena,

Har haft en del "issues" med min DNS:

1 - Diskarna spinner ner men  stannar inte i detta läge utan spinner upp igen efter ca 1min.!

2 - Efter ca 10 dagar så svara den inte på tilltal *suck*

Efter en del surfande så hittade jag detta forum  :) Och där föreslår de att man ska sätta Daylight Saving Time till none. Så nu ska detta testas!

/M

<{POST_SNAPBACK}>

Loggade detta hos supporten hos D-link dagen efter jag postade detta meddelande, och har väl inte direkt fått mycket till hjälp bara typ har du laddat ner senaset fw testa disken i en PC osv... men när jag idag ringede å diskuterade med dem så... fick jag iaf någon bekräftelse om att de kände till dessa prob. då jag påpekade vad jag gjort för att lösa dem!

1. delete på .lp katalogen på första disken, tydligen så kan detta fel uppstå om man har printat någonting och haft problem med utskriften.

2. slå av sommartid

Detta hittade jag i denna wiki kolla även in forumet

Micke

Redigerat av cnsmipe1, 23 februari 2007 - 19:27.

Postad 25 februari 2007 - 21:10

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Håller med. Det känns trots allt som man ödar rätt mycket pengar på att få en liten smäcker låda som är ett färdigt, men inte särskilt utbyggbart paket. Det vore rimligen mer prisvärt att få till en filserver av någon gammal-halvgammal dator. Och att få ner energikostnaden på den genom att ha den i standby under de timmar den inte används. Kolla här.

Eller?

I vart fall borde det vara en bättre lösning om man har plats för ... suck ... ytterligare en dator hemma

En gammal PC är ett alternativ dock att den drar mer ström än vad en DNS-323 gör och låter troligen bra mycket mer. Är detta ingen issue så är kanske en PC baserad lösning bättre.

De flesta av de små problem som funnits tidigare är mer eller mindre lösta med senaste firmware som tillgänglig hos D-Link, US. Vidare så även om den för stunden inte fungerar med att koppla in en extern USB-disk så är det bara en tidsfråga innan detta fungerar.

Postad 03 mars 2007 - 15:45

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Hi there!

En snabb fråga till er som redan har en sådan.
Om man ansluter den till PC, utan att ha några diskar i, kan man få fram NAS:en den i search-verktyget? Eller krävs det att det sitter diskar i för att den ska visa livstecken?

Jag lyckas nämligen inte hitta den, vare sig det sitter en disk i, två diskar i eller inga alls. Kan det vara något med min dator?

Postad 03 mars 2007 - 16:01

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Även om du nu inte skulle ha någon disk/diskar i den så skall du kunna hitta den; dock så gnäller admin sidan om att det då just inte finns några diskar i den. Så svar ja; du ska kunna lokalisera den oavsett om den har diskar eller ej.

Har du någon aktiv DHCP-server igång på någon burk eller router så att DNS-323 kan bli tilldelad en IP? Prova även kör någon enkel IP-scanner för att klura ut vilken IP den har.

Postad 03 mars 2007 - 16:18

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Tjena Khaverblad,

Okej, då var första punkten med diskarna avklarade. Jag var nöjd med en disk och tänkte "usch, behöver jag visst köpa en till?" O så gjorde jag det och det hjälpte inte. Så tusen spänn senare inser jag att något är skumt och att det inte är diskarnas fel. Jag blev lite vilseledd av de första inläggen om att diskarna skulle kunna ha nåt med saken att göra.

Den är kopplad direkt till PCn så jag ser att den försöker tilldela IP. Sen säger den att den har begränsad anslutning eller nåt sånt. Jag ser att min PC skickar signaler men att den inte får nåt tillbaka och search-programmet hittar inget.

Detta med IP är väl andra steget, för att gå in på admin osv.
Jag kommer inte ens så långt till första steget, nämligen att hitta enheten i sökverktyget. Nåt tips du kan dela med dig?

Postad 03 mars 2007 - 17:34

Liverpoolarn
  • Liverpoolarn
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Tjena Khaverblad,

Okej, då var första punkten med diskarna avklarade. Jag var nöjd med en disk och tänkte "usch, behöver jag visst köpa en till?" O så gjorde jag det och det hjälpte inte. Så tusen spänn senare inser jag att något är skumt och att det inte är diskarnas fel. Jag blev lite vilseledd av de första inläggen om att diskarna skulle kunna ha nåt med saken att göra.

Den är kopplad direkt till PCn så jag ser att den försöker tilldela IP. Sen säger den att den har begränsad anslutning eller nåt sånt. Jag ser att min PC skickar signaler men att den inte får nåt tillbaka och search-programmet hittar inget.

Detta med IP är väl andra steget, för att gå in på admin osv.
Jag kommer inte ens så långt till första steget, nämligen att hitta enheten i sökverktyget. Nåt tips du kan dela med dig?

<{POST_SNAPBACK}>

Har du den kopplad direkt från PCn? I så fall kan det vara bra med en kors-kopplad nätverkskabel... bara en tanke som slog mig.

Postad 04 mars 2007 - 01:32

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Har provat o korslänka - men i manualen framgick det som att det inte skulle spela roll.
Kan det vara så att den är dead-on-arrival?

Postad 04 mars 2007 - 01:40

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Då du inte alls kan nå det så är det väl snarare så att DNS-323 inte får någon IP och därmed kommer du inte åt den. Datorn du kör med, hur får den sin IP? Är datorn direkt kopplad till ett bredbandsmodem eller via router? Några rader hur din konfiguration ser ut på din sida vore bra.

Postad 04 mars 2007 - 01:52

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jo, just när det kommer till dator-DNS anslutningen så är det en LAN kabel från nätverkskortet till NAS:en rätt av. För det ändamålet brydde jag mig inte om internet.
Nåväl, det är kanske inte hela sanningen.

Jag har två datorer, en stationär och en bärbar.
Den bärbara drar sitt internet trådlöst och den stationära har två nätverkskort.

Jag testade med båda, genom att ansluta direkt från nätverkskort till NAS:en.
Det finns inga routers inblandade.

Postad 04 mars 2007 - 21:33

khaverblad
  • khaverblad
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Grund problemet är att DNS-323 inte få någon IP och för att få detta måste den kopplas in i ett internt nät där det finns en DHCP-server. Detta kan antingen vara ett bredbandsmodem som har både router och switch funktion. Din stationära maskin är inkopplad via ethernet kabel till, skulle jag gissa, ett ADSL-modem (gärna info vad den är inkopplad till vore bra för att hjälpa dig vidare) eller dylikt. Prova koppla in även DNS-323 till samma modem/switch så bör du kunna lokalisera den. Du nämner även att du har trådlöst nät är det samma enhet som du har din stationära maskin inkopplat till som hanterar även detta?

Postad 06 mars 2007 - 09:40

Liverpoolarn
  • Liverpoolarn
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Jag tror att det står i manualen till 323an om ett "default-ip" den får om man inte har DHCP... kolla där och du skall finna!!

OJ, kollade åt dig:

"If it does not receive a DHCP assigned IP address, by default it will have a self-assigned IP address of 192.168.0.32. It is recommended to use the included D-Link Easy Search Utility when accessing and configuring the DNS-323 for the first time. If you want to change this IP address before logging in or are unable to connect to the DNS-323 IP address, you can use the Easy Search Utility provided on the product CD to locate the device on your network and make any needed changes."

Postad 07 mars 2007 - 11:20

Unregistered331b8ec7
  • Unregistered331b8ec7
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Det verkar finnas en ny firmware ute för europeiska DNS-323 nu. Släppt första mars, version 1.02b114

http://www.dlink.se/...74rOpkpMq9l7jU=

Från releasenotes:
Function Changes:
- Enhance RAID 1 scheme.
- Remove disk utilities functionality support.
- Remove ext3 file system support.

Fix Bugs:
Fix bug “Failed to send mail to some mail servers”.
More accurate RAID capacity calculation.

Postad 07 mars 2007 - 12:14

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Och jag sitter ännu inne med en apparat som inte tycks fungera. Härmed får jag dödförklara den.
Ska returnera till butik.

Såvida inte ... kan inte någon ta sig tiden (och jag skulle bli oerhörd tacksam då) och testa att ansluta PC>Dlink direkt?

För jag är medveten om det du skriver Liverpoolarn, att den får ett default IP. Men saken är, ska inte Easysearch verktyget lista upp spelaren där? Det gör den inte i mitt fall.
Sen kan jag heller inte få access till spelaren genom att gå in vie Internet Explorer genom o knappa in IP osv.

Så kanske krävs en router, trots att de skriver att det ska gå o koppla till datorn direkt? Behöver få den biten bekräftad av nån. Tack i förhand.

Postad 07 mars 2007 - 12:45

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
har du testat att pinga dns-323:an? fungerar antagligen inte eftersom du inte kommer åt den, men prova ändå.

start->kör "cmd", sedan "ping 192.168.0.32"

Postad 07 mars 2007 - 17:06

Liverpoolarn
  • Liverpoolarn
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Jag kan inte pinga min 323 när jag kör med kabeln mellan PC och enheten.... jag har tyvärr inte programmet installerat så där kan jag inte testa. Men jag hittar inte heller enheten när jag manuellt försöker ansluta till den i IE via IP tex.

Skulle nog låna en väns router och testa... men det låter vansinnigt långsökt att det inte skulle funka utan.......

Postad 07 mars 2007 - 18:34

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Är det ngn som vet hur man gör en backup på 323:an, det skulle ju inte vara så kul om den rasade...
Jag hittar ingenting i manualen annat än hur man gör backup TILL den vilket inte är så intressant.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.