Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34745 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 04 januari 2010 - 16:03

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Just precis därför som den är avstängd. De som äger upphovsrätten skulle säkert bli glada om du enkelt kunde föra över ditt inspelade material till din dator :)

/A

Spelar ju egentligen ingen roll när man spelar in på en extern hårdisk och bränner på en rw för att lägga på datorn. Det är ju bara ett moment mer än att gå via usb.n på teliaboxen. Det mest irriterande är ju att man blir totalt låst till boxen och inte kan se filmen man spelat in på en annan tv (om man nu inte vill dra ut alla kontakter och stoppa boxen i fickan.). Och vad jag vet är det ju inte olagligt att spela in och lägga kopian på datorn, så varför usb är avaktiverad är fortfarande en gåta.

Postad 04 januari 2010 - 16:40

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Spelar ju egentligen ingen roll när man spelar in på en extern hårdisk och bränner på en rw för att lägga på datorn. Det är ju bara ett moment mer än att gå via usb.n på teliaboxen. Det mest irriterande är ju att man blir totalt låst till boxen och inte kan se filmen man spelat in på en annan tv (om man nu inte vill dra ut alla kontakter och stoppa boxen i fickan.). Och vad jag vet är det ju inte olagligt att spela in och lägga kopian på datorn, så varför usb är avaktiverad är fortfarande en gåta.

Det är väl klart att det spelar roll.

Det upphovsmännen vill hindra är att du kan spela in t ex en film i digital HD-kvalitet och sedan enkelt föra över den digitalt till din dator. Därför är USB avstängd samt att det finns HDCP på HDMI-gränssnittet. Däremot kan du ju koppla in t ex en DVD-inspelare via SCART och sedan spela upp ditt inspelade program och på så sätt få över den till en DVD-RW eller liknande. Men då går ju uppspelningen via en analog SCART, vilket gör att du inte får samma kvalitet som på din ursprungliga inspelning.

Jag är inte så bevandrad i DVD-inspelardjungeln, men jag misstänker att de inspelare som har HDMI-ingångar har HDCP på dessa och att man därför inte kan koppla in boxen via HDMI till inspelaren. Men som sagt, det är en gissning eftersom jag inte själv har en DVD-inspelare. Någon annan som har mer kunskap i det ämnet?

/A

Postad 04 januari 2010 - 17:08

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Det är väl klart att det spelar roll.

Det upphovsmännen vill hindra är att du kan spela in t ex en film i digital HD-kvalitet och sedan enkelt föra över den digitalt till din dator. Därför är USB avstängd samt att det finns HDCP på HDMI-gränssnittet. Däremot kan du ju koppla in t ex en DVD-inspelare via SCART och sedan spela upp ditt inspelade program och på så sätt få över den till en DVD-RW eller liknande. Men då går ju uppspelningen via en analog SCART, vilket gör att du inte får samma kvalitet som på din ursprungliga inspelning.

Jag är inte så bevandrad i DVD-inspelardjungeln, men jag misstänker att de inspelare som har HDMI-ingångar har HDCP på dessa och att man därför inte kan koppla in boxen via HDMI till inspelaren. Men som sagt, det är en gissning eftersom jag inte själv har en DVD-inspelare. Någon annan som har mer kunskap i det ämnet?

/A

Nu har jag ju inte hd kvalitet på min adslkabel och lär väl aldrig få det heller, därför är ju inte kvaliten bättre på den inpelade boxen än vad det är på den externa dvd hd-inspelaren. Vore ju hemskt om framtiden kommer att bjuda på att en inspelning bara får ses på en tv också. Hade jag varit mer påläst om 1963 från början hade jag hellre köpt en bättre hdinspelare än att sitta och vara låst till samma box för att se de inspelade programmen, eller är det olika regler för upphovsrätten om det är hd sändning? tror inte det du. Nu hade jag ju aldrig valt boxen...

Postad 04 januari 2010 - 17:16

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Nu har jag ju inte hd kvalitet på min adslkabel och lär väl aldrig få det heller, därför är ju inte kvaliten bättre på den inpelade boxen än vad det är på den externa dvd hd-inspelaren. Vore ju hemskt om framtiden kommer att bjuda på att en inspelning bara får ses på en tv också. Hade jag varit mer påläst om 1963 från början hade jag hellre köpt en bättre hdinspelare än att sitta och vara låst till samma box för att se de inspelade programmen, eller är det olika regler för upphovsrätten om det är hd sändning? tror inte det du. Nu hade jag ju aldrig valt boxen...

Jag beskrev bara ett exempel. Upphovsrättsmännen är väl inte särskilt sugna på att du digitalt skall kunna föra över en SD-sändning till din dator heller.

Jag tar inte ställning i vad som är rätt eller fel, utan ger en tolkning varför man inte vill öppna upp USB-porten eller köra HDMI utan HDCP. Och när jag skriver "man" avser jag innehållsleverantörerna, inte Telia.

/A

Redigerat av hallberg, 04 januari 2010 - 17:17.

Postad 04 januari 2010 - 17:33

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag beskrev bara ett exempel. Upphovsrättsmännen är väl inte särskilt sugna på att du digitalt skall kunna föra över en SD-sändning till din dator heller.

Jag tar inte ställning i vad som är rätt eller fel, utan ger en tolkning varför man inte vill öppna upp USB-porten eller köra HDMI utan HDCP. Och när jag skriver "man" avser jag innehållsleverantörerna, inte Telia.

/A

Jag förstår din ställning, men vad är det som säger att man inte får spela in från en hdkanal, vore kul att se om du kan visa var du hittar den informationen. Den informationen jag har är att det är fritt att spela in för eget bruk, har inte sett att det skulle begränsas av att något som visas i bättre kvalite skulle undantas från det. Men presentera gärna din källa för ditt påstående. Men lite blåst känner jag mig allt genom att man är begränsad till att inte kunna överföra sina egna inspelade program (ex vis som nu vid byte av box.) till ett annat media, även att kunna se sina inspelade program utan att springa runt med boxen i bakfickan till ex.vis tv.n i källaren.

Postad 04 januari 2010 - 18:26

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jag förstår din ställning, men vad är det som säger att man inte får spela in från en hdkanal, vore kul att se om du kan visa var du hittar den informationen. Den informationen jag har är att det är fritt att spela in för eget bruk, har inte sett att det skulle begränsas av att något som visas i bättre kvalite skulle undantas från det. Men presentera gärna din källa för ditt påstående. Men lite blåst känner jag mig allt genom att man är begränsad till att inte kunna överföra sina egna inspelade program (ex vis som nu vid byte av box.) till ett annat media, även att kunna se sina inspelade program utan att springa runt med boxen i bakfickan till ex.vis tv.n i källaren.

Min källa? Som jag skrev, jag ger en tolkning till varför innehållsleverantörerna "tvingar" Telia att ha USB-porten avstängd. Det handlar inte om inspelningsmomentet utan möjligheten att mycket enkelt föra över sina inspelningar till datorn, eftersom de ser en risk i att programmen sedan sprids via olika medier. Jag tror att man ser betydligt mildare på de möjligheter som finns att föra över programmen i realtid, eftersom det kommer att ta lång tid och mycket "arbete" i anspråk och sannolikheten att folk kommer att orka med det är ganska liten. Men att föra över rena filer till en USB-disk och sedan köra in det i sin dator är ju väldigt enkelt och inte särskilt tidskrävande och det är där skon klämmer.

Jag skulle själv tycka att det vore smidigt att köra över inspelningarna till min NAS för att sedan titta på dem via min mediastreamer, men nu ser inte världen ut på det sättet... GLVP

/A

Postad 04 januari 2010 - 18:32

MatsKlippan
  • MatsKlippan
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej!

Bara undrar hur ofta har ni andra bekymmer med ert Telia digital -tv. Med bekymmer menar jag ingen kontakt. Själv har jag avbrott 1-2 dagar cirka en gång i månaden (senaste gången i slutet av november), vilket jag anser är på tok för ofta.
I dag som exempel var bilden "frusen" när jag kom hem. Gjorde som man lärt sig (skall veta att jag under de senaste två åren i alla fall varit i kontakt med supporten minst vid ett 20-tal tillfällen) drog ut sladden och startade om boxen, då "fastnar" den på sista pricken. Enligt supporten var jag den femte som ringde från min station. Gjorde en felanmälan som troligen blir avhjälpt i morgon (de brukar vara så).
Ni som verkar vara tekniskt insatta, är det en teknik som är ny... barnsjukdommar... eller har jag bara otur?
Förövrigt när den väl funkar så har jag bra bild.
Bor man som jag utanför storstads områden har man inte mycket att välja på om man vill ha något mer en bara det vanliga. Visst där finns boxer och canal digital som nog tekniskt är vida bättre än telia, men som för mig också har sina brister.
Men mitt tålamod nu närmar sig ...
Ser att telia själv är inne och läser här på forumet. Vad anser du, om hur mycket skall man kräva av en tjänst?
Att den ligger nere med jämna mellan rum?
Tacksam för synpunkter!

Mats

PS. Plus till telias support. Går förhållande vis snabbt att få kontakt, alltid mycket trevliga, får bra med hjälp (verkar det som). Var dock ytterst nära idag att "vräka" av mig något olämpligt, för nu börjar man bli lite trött på detta DS.

Postad 04 januari 2010 - 18:39

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hej!

Bara undrar hur ofta har ni andra bekymmer med ert Telia digital -tv. Med bekymmer menar jag ingen kontakt. Själv har jag avbrott 1-2 dagar cirka en gång i månaden (senaste gången i slutet av november), vilket jag anser är på tok för ofta.
I dag som exempel var bilden "frusen" när jag kom hem. Gjorde som man lärt sig (skall veta att jag under de senaste två åren i alla fall varit i kontakt med supporten minst vid ett 20-tal tillfällen) drog ut sladden och startade om boxen, då "fastnar" den på sista pricken. Enligt supporten var jag den femte som ringde från min station. Gjorde en felanmälan som troligen blir avhjälpt i morgon (de brukar vara så).
Ni som verkar vara tekniskt insatta, är det en teknik som är ny... barnsjukdommar... eller har jag bara otur?
Bor man som jag utanför storstads områden har man inte mycket att välja på om man vill ha något mer en bara det vanliga. Visst där finns boxer och canal digital som nog tekniskt är vida bättre än telia, men som för mig också har sina brister.
Ser att telia själv är inne och läser här på forumet. Vad anser du, om hur mycket skall man kräva av en tjänst?
Tacksam för synpunkter!

Mats

PS. Plus till telias support. Går förhållande vis snabbt att få kontakt, alltid mycket trevliga, får bra med hjälp (verkar det som). Var dock ytterst nära idag att "vräka" av mig något olämpligt, för nu börjar man bli lite trött på detta DS.

Spontant känns det som att du verkar vara drabbat lite väl mycket. Jag har kört i över tre år (1 år ADSL + resten fiber) och jag har bara haft problem några enstaka gånger under den tiden.

/A

Postad 04 januari 2010 - 18:48

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Hej, jag har problem med min mammas box, en 1910. Är det nån som känner till uppstartssekvensen så man vet vad det är för fel? Jag har letat i tråden men jag hittar det inte. Det är ju närmare 10000 inlägg här.

Telia Digital-tv - felsökningsguide

Postad 04 januari 2010 - 19:04

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Nu när man samlat på sej en hög med inspelningar känns verkligen behovet av att kunna mappa upp och sortera inspelningar i olika mappar väldigt stor.

Hoppas verkligen Telia tar med sej detta till sina utvecklare.

Postad 04 januari 2010 - 19:14

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Nu när man samlat på sej en hög med inspelningar känns verkligen behovet av att kunna mappa upp och sortera inspelningar i olika mappar väldigt stor.

Tjacka en Inspelare med hårddisk och DVD-Recorder, så kan du lätt, snabbt och enkelt flytta ut dina inspelningar, eller välja att spela in direkt på DVD.

Postad 04 januari 2010 - 19:24

kadett
  • kadett
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

I dagsläget finns det ingen annan switch på marknaden som utan problem går att använda. Orsaken att en vanlig switch inte fungerar är att bredbandsswitchen delar upp trafiken som går i olika ”kanaler” i samma kabel (olika VLAN).

För närvarande är leveranstiden omkring 4 veckor för de beställningar som görs idag.

Orsaken till leveransproblemen är att det är betydligt flera kunder än normalt som beställt tjänsten och således behöver en bredbandsswitch. Det är även problem med leveranserna från tillverkaren då de har problem med komponentbrist.

Telia har handläggare som i dagsläget arbetar med att i största möjliga mån minska problemen för kunderna. De allra flesta kunderna som är drabbade kommer att bli kontaktade om man inte redan blivit det. Bland annat tittar man på möjligheten att ändra från bredbandstelefoni till vanlig telefoni i de fall det är möjligt.

Kan inte annat än beklaga problem som uppstår för vissa kunder och jag kommer om möjligt återkomma ifall jag får mer information

Markus Johansson
Telia Kundservice

Hej

Har Telias kundservice någon uppdatering angående leveransproblemen med switcharna ?

Hälsningar
/Olle

Postad 04 januari 2010 - 19:37

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Hej!

Tacksam för synpunkter!

Mats

Hade ett liknande problem själv tidigare. Var i kontakt med Telia kundtjänst flera ggr, dom kunde se att jag hade haft väldigt många avbrott till modemet. Efter 3:e gången fick jag prata med en kille som såg att något inte var ok med modemt,typ att det inte var registrerat i systemet eller något.Jag resetade modemet genom att hålla inne resetknappen ca 10 sek (tills lamporna slocknade) efter det har jag inte haft ett problem. Dom första på kundtjänst som jag pratade med rekomenderade bara att göra modemet strömlöst men den tredje rekomenderade resetknappen. Kan ju vara värt att testa om du inte redan gjort det.

Postad 04 januari 2010 - 19:38

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Nu precis hemkommen med ännu en HDMI kabel, 5m för 249 kr från Claes Ohlsson då Biltema hade slut på sin femma (undrar varför?) men med samma dåliga resultat, tvärstopp vid tredje pricken på 1963:an :-( Detta är skitdåligt Telia!!! Jag skulle inget säga om tv'n var något udda skräp för en tusenlapp men nu är det en Philips 42PFL9632D (framröstad som bäst i test av tittare) med senaste mjukvara och stöd för HDMI 1.3 och HDCP. Nu måste ni ta detta med Motorola omgående för jag har ingen lust att bränna mer pengar på en massa olika kablar...

Postad 04 januari 2010 - 19:48

MatsKlippan
  • MatsKlippan
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hade ett liknande problem själv tidigare. Var i kontakt med Telia kundtjänst flera ggr, dom kunde se att jag hade haft väldigt många avbrott till modemet. Efter 3:e gången fick jag prata med en kille som såg att något inte var ok med modemt,typ att det inte var registrerat i systemet eller något.Jag resetade modemet genom att hålla inne resetknappen ca 10 sek (tills lamporna slocknade) efter det har jag inte haft ett problem. Dom första på kundtjänst som jag pratade med rekomenderade bara att göra modemet strömlöst men den tredje rekomenderade resetknappen. Kan ju vara värt att testa om du inte redan gjort det.

Hej!

Har redan gjort detta, men tack ändå.
För mig ( i alla fall de sista gångerna) ärdet klart at felet ligger hos telia. Var vet ej!
Felet är nog också mig själv, borde kanske vara lite tuffare när man kontaktar kundtjänst. Men man är ju den man är, men nästa gång vete f.n?

Postad 04 januari 2010 - 20:17

EmilHemma
  • EmilHemma
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Nu precis hemkommen med ännu en HDMI kabel, 5m för 249 kr från Claes Ohlsson då Biltema hade slut på sin femma (undrar varför?) men med samma dåliga resultat, tvärstopp vid tredje pricken på 1963:an :-( Detta är skitdåligt Telia!!! Jag skulle inget säga om tv'n var något udda skräp för en tusenlapp men nu är det en Philips 42PFL9632D (framröstad som bäst i test av tittare) med senaste mjukvara och stöd för HDMI 1.3 och HDCP. Nu måste ni ta detta med Motorola omgående för jag har ingen lust att bränna mer pengar på en massa olika kablar...

Om du tänkt prova lösa HDMI problemet med en längre kabel tror jag nog inte att 5 meter räknas dit tyvärr, har sett folk som fått det funka med 10-15 meter.
Inte säker då jag själv inte provat detta, men svarar säkert någon annan som provat med längre och kan tipsa om hur "lång" en "lång" kabel måste vara för att det ska funka.

/e

Postad 04 januari 2010 - 20:46

ringbert
  • ringbert
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Bara undrar hur ofta har ni andra bekymmer med ert Telia digital -tv. Med bekymmer menar jag ingen kontakt.

Jag har haft digital-tv i lite över 1 år via ADSL. Det enda som hänt under detta år är att bilden fryst kanske 2 gånger och då har det hjälpt att starta om modemet. Så för mig är det jäkligt stabilt.

Postad 04 januari 2010 - 22:16

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Om du tänkt prova lösa HDMI problemet med en längre kabel tror jag nog inte att 5 meter räknas dit tyvärr, har sett folk som fått det funka med 10-15 meter.
Inte säker då jag själv inte provat detta, men svarar säkert någon annan som provat med längre och kan tipsa om hur "lång" en "lång" kabel måste vara för att det ska funka.

/e

Tack för tipset men det tror jag att jag skippar...i alla fall närmaste veckan. Dels för att det sticker iväg i kostnad med riktigt långa kablar (även Biltemas kostar över 300) och ormboet som blir av all överbliven längd. Nu hoppas jag på en snabbt framtagen uppdatering till boxen...

Postad 04 januari 2010 - 23:32

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Jag skulle inget säga om tv'n var något udda skräp för en tusenlapp men nu är det en Philips 42PFL9632D (framröstad som bäst i test av tittare) med senaste mjukvara och stöd för HDMI 1.3 och HDCP. Nu måste ni ta detta med Motorola omgående för jag...

Om du skriver in:
"Philips 42PFL9632D" HDCP does not work

På www.googe.com och sen trycker "I feel lucky" så är den första träffen du får ett inlägg ifrån ett forum som säger:

There is a "known issue" in the TV Firmware that is common to the whole 9632 range apparantly. Philips told me about two week ago that a fix would be availavle "in the next two weeks" But anyway they are certainly working on it

Nu verkar det vara en gammal model ifrån 2007 så man skulle ju kunna hoppas att de fått ordning på sin mjukvara i tv;n men varför skulle Philips vara så mycket bättre än alla andra?

Jag förstår mycket väl att alla ni som har oturen att ha en tv som inte fungerar med boxen blir frustrerade. Men jag tycker det är väldigt barnsligt att reagera som ni gör. För varje gnällspik här på forumet med en tv som inte fungerar är jag säker på att man med lätthet kan hitta minst två andra med andra tv-apparater som fungerar. Försök att ha lite perspektiv på tillvaron och slappna av så mår ni bättre!

Själv har jag en gammal plasma ifrån Pioneer som funkar utmärkt med ett gammalt PS3 men inte alls med min digitalbox ifrån Sagem. Skall jag börja gnälla och skrika på ViaSat för det? Skulle inte tro det. Den tappar synk när jag kopplar den till min dator! Skall jag gnälla på nVidia då? Skulle inte tro det. Lägg av nu. Det är ett känt faktum att det strular med HDCP. Kan vi inte bara sluta skräpa ned forumet med sånt trams? Lägg ett ärende hos Telias support med tillverkare och modelnummer så är jag övertygad om att de gör vad de kan. Vi här på forumet kan definitivt inte göra något annat än att som jag tröttna på allt gnäll. Möjligtvis kan ni skapa en egen tråd och lista modeller som har problem som någon sorts konsumentupplysning men i den här tråden är det bara tröttsamt.

Redigerat av Unregistered1402, 04 januari 2010 - 23:42.

Postad 05 januari 2010 - 01:33

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Om du skriver in:

På www.googe.com och sen trycker "I feel lucky" så är den första träffen du får ett inlägg ifrån ett forum som säger:

There is a "known issue" in the TV Firmware that is common to the whole 9632 range apparantly. Philips told me about two week ago that a fix would be availavle "in the next two weeks" But anyway they are certainly working on it

Nu verkar det vara en gammal model ifrån 2007 så man skulle ju kunna hoppas att de fått ordning på sin mjukvara i tv;n men varför skulle Philips vara så mycket bättre än alla andra?

Jag förstår mycket väl att alla ni som har oturen att ha en tv som inte fungerar med boxen blir frustrerade. Men jag tycker det är väldigt barnsligt att reagera som ni gör. För varje gnällspik här på forumet med en tv som inte fungerar är jag säker på att man med lätthet kan hitta minst två andra med andra tv-apparater som fungerar. Försök att ha lite perspektiv på tillvaron och slappna av så mår ni bättre!

Själv har jag en gammal plasma ifrån Pioneer som funkar utmärkt med ett gammalt PS3 men inte alls med min digitalbox ifrån Sagem. Skall jag börja gnälla och skrika på ViaSat för det? Skulle inte tro det. Den tappar synk när jag kopplar den till min dator! Skall jag gnälla på nVidia då? Skulle inte tro det. Lägg av nu. Det är ett känt faktum att det strular med HDCP. Kan vi inte bara sluta skräpa ned forumet med sånt trams? Lägg ett ärende hos Telias support med tillverkare och modelnummer så är jag övertygad om att de gör vad de kan. Vi här på forumet kan definitivt inte göra något annat än att som jag tröttna på allt gnäll. Möjligtvis kan ni skapa en egen tråd och lista modeller som har problem som någon sorts konsumentupplysning men i den här tråden är det bara tröttsamt.

Jag vet inte vem eller vilka du syftar på men är det liksom inte meningen med ett forum som detta att man dryftar problem för att hitta intressanta lösningar. Eller vad tycker du vi ska ha det till?
Jag har också noterat att för varje problem förekommer det ett eller flera nonsenssvar som jag tycker skräpar ner forumet!

Redigerat av ansgar, 05 januari 2010 - 17:04.

Postad 05 januari 2010 - 01:36

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Tack för länken - den blir till bra hjälp

Postad 05 januari 2010 - 01:42

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Bara du som har problem alltså, och inte mamma själv? Tips: Låt då mamma sköta boxen! :o

Såg nån sån genomgång här bara kanske 3-10 sidor tillbaks, så läs baklänges, eller sök efter t ex
uppstart
här nere till vänster, "Sök inom tråden".
Prova även andra ledord.

Tack för hjälpen, jag hade redan sökt på uppstart med flera ord utan att hitta nåt. Annars så äger jag problemet med morsans box då hon är 87 år och vägrar ens att prova en annan nätverkskabel. Jag har fullt upp med att förklara hur hon ska starta om den genom att dra ut sladden. Vilken sladd? nätsladden? Vilken är det osv.? Min egen box funkar även om jag f.n. har den i malpåse. Förresten gick hon och köpte en ny TV, en plasma TX-P3710Y för hon hon ville inte vara utan TV under nyårshelgen. Då fick hon åtminstone in de fria kanalerna.

Redigerat av ansgar, 05 januari 2010 - 01:52.

Postad 05 januari 2010 - 01:48

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Om du skriver här exakt va som händer (vilka prickar blinkar/lyser och hur?) så kan vi säkert sätta fingret på vad som är problemet. Alternativet är ju att ringa Telias kundtjänst direkt...

Tack för svaret, Jodå jag ringde kundtjänsten till slut, de har ju inte öppet på kvällar och helger, fick vänta en halvtimma och sen sa dom att en gul prick troligen innebär att nätverkskabeln inte sitter i ordentligt. Och det gjorde den inte den satt i grönt i stället för gult uttag på modemet.
Vill bara lägga till att det är 535 km landvägen till henne. Så jag åker ju inte dit på en kafferast precis.
Vem som satt i den fel, troligen TV-installatören! (Se föregående inlägg) :o
Senast jag pratade med henne var det 4 gröna prickar. Jag ska ringa i morgon och kolla läget.

Redigerat av ansgar, 05 januari 2010 - 01:58.

Postad 05 januari 2010 - 08:48

modeselect
  • modeselect
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

/e

5m funkar för vissa! Resultatet beror nog både på vad som sitter i andra änden samt kabelns kvalité. Det verkar som man inte ska köpa för dyr kabel om man har detta problemet, högre kabelkvalité verkar kräva längre kabel. Biltema verkar ha "lagom" kvalité =)

Postad 05 januari 2010 - 11:09

singlemat60
  • singlemat60
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
hej
har kört 1963 boxen ett tag nu och är rätt nöjd (kör på fiber).
Tackar också Telia för att SvT HD för kollektiv anslutan släpptes trots att det verkade helt omöjligt i december. Lite tydligare information hade minskat värmeutvecklingen hos många tror jag... Nu väntar vi bara på övriga HD-kanaler :-))

Har haft problem med EPGn som en del andra här i forumet, missat slutet på en del filmer, hoppas på en snart lösning :-)

Har några önskemål till kommande uppdateringar.
I mitt tidigare liv hade jag Boxer och en Sagem-box. I den kunde man göra en del enkla redigeringar, "ta bort allt från början till nu", "ta bort allt mellan två index" (som man satte själv), "ta bort allt från nu till slutet" och sammanfoga respektive dela upp inspeleningar.
Vore jättebra om det kunde komma till 1963:an också.
Saknar också lite snabbare snabbspolning, tar "evigheter" att spola förbi reklam, så om man kunde spola i tex 50 och 100 ggr hastgheten skulle det vara bra.

Fråga: Funderar på att koppla in en dvd-brännre till boxen. Kan man göra det på Scart samtidigt som TV:n sitter på HDMI och alltså bränna samtidigt som man tittar? eller finns det något annat fiffigt sätt?

/Peter

Postad 05 januari 2010 - 11:14

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0
Verkar ju otroligt baklänges allt detta snack om att en LÄNGRE HDMI-kabel skulle göra att det funkar.

Alltid annars så är ju sanningen den att ju kortare kabel = desto närmare signalväg = stabilare & bättre signal, som gäller, så varför inte nu?

Postad 05 januari 2010 - 11:25

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Om du skriver in:

Du har ju helt missat vitsen med ett forum samt hur ska saker kunna förändras om ingen berättar om problemen? Givetvis har jag anmält till Teliasupporten, det var första steget efter att senaste mjukvara till tv'n inte hjälpte. Jag har också anmält problemet tll Philips support då jag vet att problemet inte gäller alla. Och en -07:a är inte gammal nog i min värld så det motiverar ett nytt köp för att leverantören kräver HDCP som jag anser vara trams utan dess like då det finns andra sätt att kopiera om så önskas. Hoppa över de inlägg som inte passar dig i smaken så kanske vi andra kan hjälpas åt att lösa de problem som finns...

Postad 05 januari 2010 - 11:33

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Verkar ju otroligt baklänges allt detta snack om att en LÄNGRE HDMI-kabel skulle göra att det funkar.

Alltid annars så är ju sanningen den att ju kortare kabel = desto närmare signalväg = stabilare & bättre signal, som gäller, så varför inte nu?

Håller med men då andra tycks ha lyckats just med längre och sämre kabel så var det värt ett försök då min första test var med en 4m Supra jag har till datorn inte lyckades.

Postad 05 januari 2010 - 11:33

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Tror det hade att göra med att man ökar på HHhandskakningen mellan enheterna någon millisekund och då fungerar det. Flertal som blivit hjälpta met att ha en megalång sladd.... Men visst är det konstigt

Du har ju helt missat vitsen med ett forum samt hur ska saker kunna förändras om ingen berättar om problemen? Givetvis har jag anmält till Teliasupporten, det var första steget efter att senaste mjukvara till tv'n inte hjälpte. Jag har också anmält problemet tll Philips support då jag vet att problemet inte gäller alla. Och en -07:a är inte gammal nog i min värld så det motiverar ett nytt köp för att leverantören kräver HDCP som jag anser vara trams utan dess like då det finns andra sätt att kopiera om så önskas. Hoppa över de inlägg som inte passar dig i smaken så kanske vi andra kan hjälpas åt att lösa de problem som finns...

Håller med här, man kan väl i viss mån acceptera att det kan strula mellan en receiver och boxen (ett tag tills det görs en buggfix), men att det inte fungerar till en TV som har hdmi är enligt mig fullständigt oacceptabelt.

Redigerat av Bulldog76, 05 januari 2010 - 11:39.

Postad 05 januari 2010 - 11:58

Unregistered70452c8d
  • Unregistered70452c8d
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Har alla med kollektiv-tv och fiber fått SVT-HD nu, eller är det bara jag som fortfarande saknar det?

Postad 05 januari 2010 - 13:19

Unregisteredbf1d2250
  • Unregisteredbf1d2250
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hejsan!

Det är så att jag i dagsläget har bredband (upp till 24 mbit) och digital tv i från telia och är supernöjd. För några dagar sedan ringde jag och beställde ett extra abonemang till vårt extra rum. Men för att få detta extra abonemang så var vi tvungna att nedgradera vårt bredband (upp till 8 mbit). Där av har jag lite frågor:

- Varför måste man nedgradera sitt bredband när man har två digital tv abonemang?
- Det funkar ju att sufa på datorn och se på digital tv (ett abonemang) med det snabba bredbandet (upp till 24 m bit). Men vi kommer aldrig att se på bägge boxarna samtidigt som vi surfar. Skulle vi inte då kunna ha kvar de snabbaste bredbandet, om vi ständigt såg till att en av digitalboxarna är urkopplad?

Är jätte tacksam för alla svar.

MVH

Johan

Postad 05 januari 2010 - 14:28

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Hoppa över de inlägg som inte passar dig i smaken så kanske vi andra kan hjälpas åt att lösa de problem som finns...

Poängen är att det inte finns någon som helst möjlighet för någon här i tråden att lösa de problem som finns med HDCP. De enda som kan göra det är Motorola eller tillverkaren av tv-apparaterna. Det som går att göra här i tråden är att gnälla och det har aldrig löst några problem.

Postad 05 januari 2010 - 14:43

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Det gäller inte eftersom HDMI använder digital signalöverföring.

För analoga signaler så är det en kontinuerlig spänning. Pågrund av ledningsresistansen dämpas signalen med kabelns längd. Desto svagare signalen blir destå påtagligare blir störningarna och destå svårare får mottagaren att tolka signalen. En lång kabel är alltså sämre än en lång kabeln. Helt sant.

Digital signalöverföring däremot arbetar inte med kontinuerlig spänning utan med spänningspulser. Då blir inte dämpningen lika viktig eftersom skillnaden mellan spänningsnivåerna för 0 och 1 är ganska stora och allt mottagaren behöver avgöra är vilken av de två det rör sig om. De elektriska spänningspulserna kan studsa mot änden av kabeln och då överlagras som ett eko som kan störa. Här dämpningen i mottagaren som avgör ekots storlek och kabelns längd som avgör hur lång tid det tar för den reflekterade pulsen att komma tillbaks. Genom att ändra längden på kabeln så förskjuts ekot och den resulterande störningen ser annorlunda ut. Detta är bara ett exempel på hur längden påverkar en digital signal. Det finns många fler men allt handlar om timing and kontaktimpedans. Att byta kabeln ändrar både kontaktdon och längd vilken påverkar båda faktorerna. Så att prova olika märken och längd är inte så konstigt som det låter.

Postad 05 januari 2010 - 15:04

Unregisterede477d65e
  • Unregisterede477d65e
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Inspelning på 1963-box via Mina Sidor.

Jag saknar "Min TV" (eller vad meny-valet nu skall heta) på Mina Sidor, har någon annan råkat ut för detta?
Jag har rapporterat till KT men de trodde att alla borde ha tjänsten. De skulle återkomma när de visste mer.

Eftersom man har har köpt boxen så har man ju betalt för den.

Är det någon som har någon aning?
Telia-Markus?

/8BEE

Postad 05 januari 2010 - 15:09

Original_Rex
  • Original_Rex
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Jag provade också med en hel del korta kablar men inget fungerade alls. Det var först när jag provade min 15m noname som jag innan haft jätteproblem med som jag fick det att fungera. Köpte då en 10m suprakabel till projektorn och då slutade det krånglet med så jag är rätt nöjd nu. Dock så fungerar det ju inte till 100%, massa småfel hela tiden men nu går det iaf att utnyttja tjänsten.

Postad 05 januari 2010 - 15:12

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Jag saknar "Min TV" (eller vad meny-valet nu skall heta) på Mina Sidor, har någon annan råkat ut för detta?
Jag har rapporterat till KT men de trodde att alla borde ha tjänsten. De skulle återkomma när de visste mer.

Eftersom man har har köpt boxen så har man ju betalt för den.

Är det någon som har någon aning?
Telia-Markus?

/8BEE

Antagligen ngt fel på ditt konto. Jag har "Min TV" på mina "Mina Sidor"

Postad 05 januari 2010 - 15:36

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Min källa? Som jag skrev, jag ger en tolkning till varför innehållsleverantörerna "tvingar" Telia att ha USB-porten avstängd. Det handlar inte om inspelningsmomentet utan möjligheten att mycket enkelt föra över sina inspelningar till datorn, eftersom de ser en risk i att programmen sedan sprids via olika medier. Jag tror att man ser betydligt mildare på de möjligheter som finns att föra över programmen i realtid, eftersom det kommer att ta lång tid och mycket "arbete" i anspråk och sannolikheten att folk kommer att orka med det är ganska liten. Men att föra över rena filer till en USB-disk och sedan köra in det i sin dator är ju väldigt enkelt och inte särskilt tidskrävande och det är där skon klämmer.

Jag skulle själv tycka att det vore smidigt att köra över inspelningarna till min NAS för att sedan titta på dem via min mediastreamer, men nu ser inte världen ut på det sättet... GLVP

/A

Hur svårt kan det vara för dig att ange källan till varför du tolkar det som att Telia är tvingade till att låsa usb p.g.a innehållsleverantörerna. Någonstans måste du ju antingen hittat informationen eller hittat på själv. Vore mycket intressant att själv få läsa om detta. Får se sen när folk har spelat in ett antal filmer och boxen pajar och skall iväg på service eller bytas. Hela serier går förlorade p.g.a begränsningen av överföringen av de filmer man spelat in går förlorade. Jag själv rekomenderar alla att istället spela in på en extern hd-dvd recorder helst med nätverksuttag om man är rädd för att mista inspelade program, Tyvärr såg jag det försent att usb porten var inaktiverad annars hade jag själv köpt en bättre extern inspelare istället, vilket jag även rekomenderar till de som ännu inte köpt boxen..

Postad 05 januari 2010 - 15:41

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Hur svårt kan det vara för dig att ange källan till varför du tolkar det som att Telia är tvingade till att låsa usb p.g.a innehållsleverantörerna. Någonstans måste du ju antingen hittat informationen eller hittat på själv. Vore mycket intressant att själv få läsa om detta. Får se sen när folk har spelat in ett antal filmer och boxen pajar och skall iväg på service eller bytas. Hela serier går förlorade p.g.a begränsningen av överföringen av de filmer man spelat in går förlorade. Jag själv rekomenderar alla att istället spela in på en extern hd-dvd recorder helst med nätverksuttag om man är rädd för att mista inspelade program, Tyvärr såg jag det försent att usb porten var inaktiverad annars hade jag själv köpt en bättre extern inspelare istället, vilket jag även rekomenderar till de som ännu inte köpt boxen..

Precis vad jag funderat på! Har du nåt att rekommendera?
Min Tv har en inspelningsfunktion, kan man utnyttja den?

Redigerat av ansgar, 05 januari 2010 - 15:42.

Postad 05 januari 2010 - 15:48

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Precis vad jag funderat på! Har du nåt att rekommendera?
Min Tv har en inspelningsfunktion, kan man utnyttja den?

Hur är det hos andra leverantörer (CD, Comhem, Boxer) som har olika typer av boxar med inspelning. Går det att föra över från någon av dem? Nån som vet?

Postad 05 januari 2010 - 16:35

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Hur svårt kan det vara för dig att ange källan till varför du tolkar det som att Telia är tvingade till att låsa usb p.g.a innehållsleverantörerna.

DVD-skivor har kopieringsskydd. HD-DVD hade kopieringsskydd. BlueRay har kopieringsskydd. Varför skulle programleverantörerna se annorlunda på materialet när det kommer via din digital-tv box? Självklart kommer de aldrig att tillåta rent oskyddad filmmaterial att släppas fritt på något sätt.

Någonstans måste du ju antingen hittat informationen eller hittat på själv. Vore mycket intressant att själv få läsa om detta. Får se sen när folk har spelat in ett antal filmer och boxen pajar och skall iväg på service eller bytas. Hela serier går förlorade p.g.a begränsningen av överföringen av de filmer man spelat in går förlorade. Jag själv rekommenderar alla att istället spela in på en extern hd-dvd recorder helst med nätverksuttag om man är rädd för att mista inspelade program,

Jag förstår inte varför ni tror att USB-porten är "låst" eller "avaktiverad" för?

Om vi för ett ögonblick låtsas att Motorolas box är ungefär som vilken linuxdator som helst. Vad händer då när man stoppar in en extern hårddisk i en sån? Jo. Om linuxkärnan har stöd för usb och usb-storage kommer den att detektera en ny enhet. Därefter triggas ett script eller program som kan vidta lämplig åtgärder. På en modern linux-desktop letar programmet efter partitioner och filsystem på den och monterar sedan dessa. Ibland söker den även igenom innehållet och gör precis som windows och frågar ifall den skall automatiskt starta något särskilt program. Vill du sedan säkerhetskopiera filer till hårddisken får du göra det manuellt med ett skalfönster, filhanterare eller något annat lämpligt.

Så när Markus ifrån Telia säger att USB-porten är "låst" gissar jag helt enkelt att menar att boxen inte innehåller någon av den mjukvara som krävs för att använda någon av de saker ni vill koppla in. Han menar inte att de aktivt och medvetet spärrat den på något sätt. Men det är lättare att säga "låst" än att försöka ge en sådan här lång teknisk förklaring som de flesta ändå inte kan ta till sig.

Tyvärr såg jag det försent att usb porten var inaktiverad annars hade jag själv köpt en bättre extern inspelare istället, vilket jag även rekomenderar till de som ännu inte köpt boxen.

Kom bara ihåg att samtidigt förklara för dem att de då spelar in återkomprimera material från en analog källa och därmed med betydligt sämre bildkvalité än den exakta digitala kopian som sparas i den riktiga boxen.

Är det någon som kan peka på en hårddiskinspelare med HDMI-ingång som klarar av HDCP och som tillåter dig att få ut materialet okrypterat på godtycklig hårddisk eller via nätverk? Finns det över huvude taget? Om inte så kan man fråga sig varför Telia skall vara annorlunda!

Redigerat av Unregistered1402, 05 januari 2010 - 16:52.

Postad 05 januari 2010 - 17:25

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

DVD-skivor har kopieringsskydd. HD-DVD hade kopieringsskydd. BlueRay har kopieringsskydd. Varför skulle programleverantörerna se annorlunda på materialet när det kommer via din digital-tv box? Självklart kommer de aldrig att tillåta rent oskyddad filmmaterial att släppas fritt på något sätt.

Jag förstår inte varför ni tror att USB-porten är "låst" eller "avaktiverad" för?

Om vi för ett ögonblick låtsas att Motorolas box är ungefär som vilken linuxdator som helst. Vad händer då när man stoppar in en extern hårddisk i en sån? Jo. Om linuxkärnan har stöd för usb och usb-storage kommer den att detektera en ny enhet. Därefter triggas ett script eller program som kan vidta lämplig åtgärder. På en modern linux-desktop letar programmet efter partitioner och filsystem på den och monterar sedan dessa. Ibland söker den även igenom innehållet och gör precis som windows och frågar ifall den skall automatiskt starta något särskilt program. Vill du sedan säkerhetskopiera filer till hårddisken får du göra det manuellt med ett skalfönster, filhanterare eller något annat lämpligt.

Så när Markus ifrån Telia säger att USB-porten är "låst" gissar jag helt enkelt att menar att boxen inte innehåller någon av den mjukvara som krävs för att använda någon av de saker ni vill koppla in. Han menar inte att de aktivt och medvetet spärrat den på något sätt. Men det är lättare att säga "låst" än att försöka ge en sådan här lång teknisk förklaring som de flesta ändå inte kan ta till sig.

Kom bara ihåg att samtidigt förklara för dem att de då spelar in återkomprimera material från en analog källa och därmed med betydligt sämre bildkvalité än den exakta digitala kopian som sparas i den riktiga boxen.

Är det någon som kan peka på en hårddiskinspelare med HDMI-ingång som klarar av HDCP och som tillåter dig att få ut materialet okrypterat på godtycklig hårddisk eller via nätverk? Finns det över huvude taget? Om inte så kan man fråga sig varför Telia skall vara annorlunda!

För min del som har adsl och ej hdtv så ser jag ingen skillnad på min 42 tums eller 37a om det är en råkopia från teliaboxen eller dvd-inspelaren. Ni bara spekulerar att det skulle vara mediabolagen som liger bakom "fortfarande ingen källa". Jag har överhuvudtaget inte nämnt att kopiera från dvd eller bluerayskiva utan endast ifrågasatt varför man inte kan få sin lagligt inspelade kopia på ett mer lätthanterligt sätt. För min del så är kvaliten tillräckligt bra från dvd hd inspelare att jag skiter i den lilla förlusten i kvalitet som blir (som jag ändå inte kan se.). Jag vill kunna spela upp mina lagligt inspelade kopior på min själv valda tv i hushållet utan att springa runt med boxen. Ni förutsätter hela tiden att filmen p.g.a sina höga kvalitet kommer att spridas jorden runt om man kunde få över filmen till datorn. Jag har inte ens sett eller läst i tråden att det är p.g.a spridning av film som folk skulle vilja ha filmen överförd till annat media. Jag betalar för filmerna (tvkanalerna) jag kan och får spela in filmerna för eget bruk, vill därför inte vara begränsad till att enbart se dessa från en enda källa (telia boxen). Vid krasch är allt inspelat borta en del förluster blir större än andra och då skulle många vara nöjda med en lite sämre kvalite än ingen film alls. Jag tyckte det var jättekul att ta bort de 15 filmerna jag hade inspelat på teliaboxen nu när den skulle bytas mot en ny(inte glad) Men de var säkert i bra kvalite!!!. För min del så går de viktigare filmerna till hd-dvdrecordern och flyttas till en rw skiva och kan ses på tv i vilket rum jag vill. Kanske även kan låna ut skivan till närmsta vänkretsen??

Postad 05 januari 2010 - 18:06

Unregistered1402
  • Unregistered1402
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Ni bara spekulerar att det skulle vara mediabolagen som liger bakom "fortfarande ingen källa".

Jag spekulerar inte. Det är så verkligheten ser ut. Att du sen inte kan acceptera det jag säger får stå för dig. Om vi låtsas att jag har fel, och att det inte är programbolagen som kräver att distributionsbolagen använder kryptering, vem är det då du hellre ser som boven i dramat och varför tror du att de är så elaka mot dig?

Jag har överhuvudtaget inte nämnt att kopiera från dvd eller bluerayskiva utan endast ifrågasatt varför man inte kan få sin lagligt inspelade kopia på ett mer lätthanterligt sätt.

Nej du har inte nämnt dem. Det gjorde jag. Jag gjorde det som välkända exempel på fall där produktionsbolagen använder DRM för att skydda sitt material. Tanken var att du med sunt förnuft och lite slutledningsförmåga skulle inse att det är högst rimligt att de agerar på samma sätt oavsett hur deras material distribueras.

Sen har du gravt missförstått lagen. Lagen säger att du inte kan straffas om du lyckas göra enstaka kopior för privat bruk. Detta även om den som producerat materialet säger att du inte får göra så och försökt hindra dig. Lagen säger över huvudet taget inte att du har rätt till en kopia och att det är producentens skyldighet att underlätta för dig.

Redigerat av Unregistered1402, 05 januari 2010 - 18:09.

Postad 05 januari 2010 - 18:54

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

För min del som har adsl och ej hdtv så ser jag ingen skillnad på min 42 tums eller 37a om det är en råkopia från teliaboxen eller dvd-inspelaren. Ni bara spekulerar att det skulle vara mediabolagen som liger bakom "fortfarande ingen källa". Jag har överhuvudtaget inte nämnt att kopiera från dvd eller bluerayskiva utan endast ifrågasatt varför man inte kan få sin lagligt inspelade kopia på ett mer lätthanterligt sätt. För min del så är kvaliten tillräckligt bra från dvd hd inspelare att jag skiter i den lilla förlusten i kvalitet som blir (som jag ändå inte kan se.). Jag vill kunna spela upp mina lagligt inspelade kopior på min själv valda tv i hushållet utan att springa runt med boxen. Ni förutsätter hela tiden att filmen p.g.a sina höga kvalitet kommer att spridas jorden runt om man kunde få över filmen till datorn. Jag har inte ens sett eller läst i tråden att det är p.g.a spridning av film som folk skulle vilja ha filmen överförd till annat media. Jag betalar för filmerna (tvkanalerna) jag kan och får spela in filmerna för eget bruk, vill därför inte vara begränsad till att enbart se dessa från en enda källa (telia boxen). Vid krasch är allt inspelat borta en del förluster blir större än andra och då skulle många vara nöjda med en lite sämre kvalite än ingen film alls. Jag tyckte det var jättekul att ta bort de 15 filmerna jag hade inspelat på teliaboxen nu när den skulle bytas mot en ny(inte glad) Men de var säkert i bra kvalite!!!. För min del så går de viktigare filmerna till hd-dvdrecordern och flyttas till en rw skiva och kan ses på tv i vilket rum jag vill. Kanske även kan låna ut skivan till närmsta vänkretsen??

Som jag skrivit tidigare, det är tolkningar, och källan, ja det är diverse media, diskussioner med andra osv. Att det är innehållsleverantörerna som kräver att HDCP finns på HDMI är väl ganska självklart. Att USB-porten är låst för att man t ex inte skall kunna koppla in en extern HDD och på så sätt föra över informationen eller för den sakens skull kunna använda en icke PVR-box med extern HDD som inspelare, har jag fått info om från källor med insyn i avtalen mellan innehållsleverantörer och Telia.

Tidigare i tråden har det nämts en Sagem-box (ej IP-TV) som hade en extern HDD, men där datat krypterades så att man inte skulle kunna föra informationen vidare.

Den här typen av skydd är det knappast Telia, Motorola, Sagem osv som påhejar eftersom det gör tjänster och HW mer komplicerad. Från samma källor inom Telia vet jag att det finns massor av idéer vad man skulle kunna göra med IP-TV, men väldigt ofta hamnar man i en återvändsgränd som heter "upphovsrätt". Så ser verkligheten ut oavsett om man giller det eller ej.

/A

Postad 05 januari 2010 - 19:08

cadwal
  • cadwal
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Som jag skrivit tidigare, det är tolkningar, och källan, ja det är diverse media, diskussioner med andra osv. Att det är innehållsleverantörerna som kräver att HDCP finns på HDMI är väl ganska självklart. Att USB-porten är låst för att man t ex inte skall kunna koppla in en extern HDD och på så sätt föra över informationen eller för den sakens skull kunna använda en icke PVR-box med extern HDD som inspelare, har jag fått info om från källor med insyn i avtalen mellan innehållsleverantörer och Telia.

Värt att notera här är att Telia, ComHem och andra rena distributörer är mer styrda av detta än Viasat och Canal Digital som både är innehållsleverantörer och distributörer (om nu inte Canal Digital bytt ägare igen) och därför kan bestämma över eget material med mer godtycke. Likt SVT med sina skillnader mellan sitt "eget" Play och det man får via distributörer (inte bara för inköpt material).

Tidigare i tråden har det nämts en Sagem-box (ej IP-TV) som hade en extern HDD, men där datat krypterades så att man inte skulle kunna föra informationen vidare.

För att vara tydlig: Materialet man lade på USB-disken var fortfarande låst till boxen. Trasig box = allt inspelat borta även där.

Marginalspelare likt TopField och DreamBox brukar sakna såna hinder, men i samtliga fall jag vet om gäller det bara där transmissionen är standardiserad och pairing inte används som blockering.

Postad 05 januari 2010 - 19:33

Unregistered920b735d
  • Unregistered920b735d
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Har alla med kollektiv-tv och fiber fått SVT-HD nu, eller är det bara jag som fortfarande saknar det?

Har du fått en 1510 box ifrån din förening så får du vänta på SVT-HD. Endast de föreningar som har nyare boxar som får SVT-HD.

Att du själv skaffat en 1963 box spelar ingen roll. Du får ändå ingen HD.

Postad 05 januari 2010 - 21:50

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Den där är lite föråldrad tyvärr, det pågår ett arbeta med att göra om felsökningen via hemsidan. Jag har skrivit en text om bildstörningar som ni som har ADSL kan läsa och lämna förslag på förbättringar i den här tråden.

Har Telias kundservice någon uppdatering angående leveransproblemen med switcharna ?

Nej, har inte någon nyare information än den vi fick veckan innan jul. Antagligen kommer vi att få mer information nästa vecka när nästan alla personer är tillbaka efter ledigheterna vid jul och nyår.

Efter 3:e gången fick jag prata med en kille som såg att något inte var ok med modemt, typ att det inte var registrerat i systemet eller något. Jag resetade modemet genom att hålla inne resetknappen ca 10 sek (tills lamporna slocknade) efter det har jag inte haft ett problem.

Kan säga att ni kan beskriva lite problem. Det framgår inte exakt vad MatsKlippan har för färg på 1:a pricken men jag gissar att han menar gul. Får man 1:a pricken gul innebär det att boxen inte får någon IP-adress (1:a pricken röd betyder att boxen inte har någon fysisk kontakt med nätverkskabeln, alltså samma sak som ”nätverkskabeln är inte ansluten” i Windows XP).

Har man ett zyxelmodem kan man få det om nätverkskabeln sitter i felkopplad (t.ex. fel port i modemet) eller så kan det vara något fel på en server hos Telia som delar ut IP-adresser. När det var flera kunder från samma station som ringt är det mest troligt något fel på Telias sida. Eftersom att du sa att bilden frusit när du kom hem så gissar jag dessutom på att det var problem med datatrafiken för digital-tv tjänsten till stationen. Det kan vara bra att notera att eftersom att trafiken normalt går olika vägar kan man ibland surfa på datorn fast digital-tv tjänsten inte fungerar.

Volvis har helt klart tjänsten smart då han har ett Thomson 787 modem eftersom att han gjorde en factory reset för att modemet skulle logga in på en server som hanterar Thomson modemen hos Telia. Det brukar oftast räcka med att man startar om modemet för att det ska ske. Servern hos Telia skickar ut uppdateringar och konfigurerar Thomson modemen för de kunder som har tjänsten Telia smart. Har modemen inte senaste konfigurationen så kan kunderna få problem med TV tjänsten. Det första man brukar märka när modemet inte har rätt mjukvara och konfiguration är att man inte kan hyra material i filmbutikerna samt får fel lokalnyheter på SVT.

Har man digital-tv boxen kopplad till ett Thomson 787 modem så kommer digital-tv boxen alltid att få IP-adressen av modemet, och kommer att starta om hela tiden vid 3.e pricken. Oftast ser man inte den röda logon där det står att Telia digital-tv startar om boxen inte har kontakt med tjänsten. Man kan logga in på modemet och titta att den har IP på digital-tv tjänsten genom att surfa till http://192.168.1.254 från sin dator.

Det är så att jag i dagsläget har bredband (upp till 24 mbit) och digital tv i från telia och är supernöjd. För några dagar sedan ringde jag och beställde ett extra abonemang till vårt extra rum. Men för att få detta extra abonemang så var vi tvungna att nedgradera vårt bredband (upp till 8 mbit). Där av har jag lite frågor:

- Varför måste man nedgradera sitt bredband när man har två digital tv abonemang?
- Det funkar ju att sufa på datorn och se på digital tv (ett abonemang) med det snabba bredbandet (upp till 24 m bit). Men vi kommer aldrig att se på bägge boxarna samtidigt som vi surfar. Skulle vi inte då kunna ha kvar de snabbaste bredbandet, om vi ständigt såg till att en av digitalboxarna är urkopplad?

Kan förklara detta igen då jag ändå håller på och skriver:

Har man digital-tv tjänsten så är den högst hastigheten man kan uppnå ca 15 Mbit när boxen är avslagen om man har 24mbit tjänsten. Jag och mina kolegor brukar därför rekommendera att man har 8 Mbit + digital-tv om man normalt har digital-tv boxen påslagen. Digital-tv tjänsten använder ca 6-8 Mbit av bandbredden så det blir bara omkring 8 Mbit kvar att använda till datorn om den är påslagen.

Har man en tjänst med 2 digital-tv boxar på ADSL så är den högsta hastighet man kan ha mellan modemet och stationen 20 Mbit, men bor man på gränsen för vad tjänsten klarar så kommer man inte att få 20 Mbit utan kanske bara 15 Mbit och då är det inte något vi rekommenderar att man har 24 Mbit. Vill man absolut har 24 Mbit tjänsten går det säkert att ordna men jag vet ingen kund som velat ha detta när man förklarat hur det fungerar.

Jag var inne på att det rent tekniskt inte är en lanserad tjänst att man kan spela in via mina sidor, men jag vet att vi försöker i möjligaste mån lösa de problem som uppstår. Har du föresten två digital-tv boxar?

Har du fått en 1510 box ifrån din förening så får du vänta på SVT-HD. Endast de föreningar som har nyare boxar som får SVT-HD.

Att du själv skaffat en 1963 box spelar ingen roll. Du får ändå ingen HD.

Det pågår dock förhandlingar med föreningarna om att deras boxar ska bytas ut kan jag meddela, så kolla gärna med din ”styrelse” hur det går.

Bara så ni vet, jag har fört fram synpunkterna på förbättringar ni skrivit i tråden till dem som jobbar med detta på Telia.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Redigerat av TeliaKundservice, 05 januari 2010 - 22:11.

Postad 06 januari 2010 - 00:06

yazzo
  • yazzo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Den här typen av skydd är det knappast Telia, Motorola, Sagem osv som påhejar eftersom det gör tjänster och HW mer komplicerad. Från samma källor inom Telia vet jag att det finns massor av idéer vad man skulle kunna göra med IP-TV, men väldigt ofta hamnar man i en återvändsgränd som heter "upphovsrätt". Så ser verkligheten ut oavsett om man giller det eller ej.

/A

Nu är ni 2 som spekulerar """"Ge mig en källa varför är det så svårt""" (Jo just jag har också en säker källa.. Min hund känner en katt som har en kusin på telia och han vet minsann för han tittar i förhandlarnas papperskorgar och där står det att vi skall tjäna pengar" Genom att inte aktivera usb.n så finns möjligheten att dra in lite extra sa katten till hunden och sedan sa hunden det till mig som tolkar det på mitt sätt"" För sjutton visa lite stake och gräv fram källorna ni har till era påståenden"""
Oavsett om det skulle vara som ni tycker att ni tolkar det. Så kan inte jag rekomendera den här typen av imspelning till någon som fritt vill röra sig i huset för att kunna se sina inspelningar var de vill. Ni tror inte att anledningen istället är att konsumenten skall pressas till att ha flera abbonemang med en inspelningsbox till varje tv, och där distrubitören drar in mer pengar (Telia). Ni som ännu inte köpt box bör vara medvetna om att det inspelade program ni har gjort ej går att flytta till ett annat media på ett smidigt sätt (man kan spela upp filmen och spela in på annat sätt via scart (men varför inte göra det direkt. Min rekomendation är fortfarande en dvd hd inspelare istället och känn er lite friare att titta på Filmen, serierna när ni vill. Börja också fundera på hur ni skall göra när ni fyllt inspelningsboxen och inte hunnit titta på alllt inspelat. Jag säger det igen, det är bättre att se något med lite sämre (Osynligt för mig med adsl) kvalite än att inte se något alls. Dessutom är det väl upp till oss konsumenter till att klaga och visa vad vi vill ha och därigenom påverka mediabolag mm att vi vill ha andra möjligheter. Jag har faktiskt svårt att begripa hur ni bara kan acceptera att det är som ni tror. Jag kommer förmodligen förr eller senare att öpnna min box. för att se om man kan koppla in sig på hårddisken som sitter därm (om det nu gör det) förmodligen så är det väl bara att koppla in den på datorn och tömma den..........

Postad 06 januari 2010 - 00:16

Lemony
  • Lemony
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag spelade in en film i dag och när jag skulle kolla på den såg jag att i titelraden står inte bara titeln på filmen utan även något som jag inte sett förut, en varningstriangel med ett utropstecken. Filmen spelades upp utan problem så vad betyder denna "varning"? Kundtjänst visste inte.

Hur är det med er andra, har ni också problem med att texten ligger före ljudet på nästan samtliga kanaler? Värst har vi det på History Channel, texten ligger hela 2.5 sek före ljudet.

Har ni också stor skillnad i utnivå på ljudet? Vi har det, speciellt på Cartoon Network och Disney Channel som man måste höja rejält på.

Pratade med kundtjänst om det ovan och deras lösning är att man byter ut boxen. Tråkigt att behöva göra detta då man förlorar allt man spelat in...

Postad 06 januari 2010 - 00:42

modeselect
  • modeselect
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Jag spelade in en film i dag och när jag skulle kolla på den såg jag att i titelraden står inte bara titeln på filmen utan även något som jag inte sett förut, en varningstriangel med ett utropstecken. Filmen spelades upp utan problem så vad betyder denna "varning"? Kundtjänst visste inte.

Hur är det med er andra, har ni också problem med att texten ligger före ljudet på nästan samtliga kanaler? Värst har vi det på History Channel, texten ligger hela 2.5 sek före ljudet.

Har ni också stor skillnad i utnivå på ljudet? Vi har det, speciellt på Cartoon Network och Disney Channel som man måste höja rejält på.

Pratade med kundtjänst om det ovan och deras lösning är att man byter ut boxen. Tråkigt att behöva göra detta då man förlorar allt man spelat in...

Hehe, kundtjänsten slutar tyvärr aldrig att förvåna mig. För mig är det helt uppenbart att ovanstående problem inte har ett uns med hårdvaran att göra. Textningsproblemet måste vara en bugg i Telias tjänst (hur de hanterar undertexter) och ljudproblemet måste bero på att man sänder ut vad som kommer in, dvs det är upp till leverantörerna av kanalerna (in till Telia) att ha en vettig volym.

Du kommer bli grymt besviken om du skulle byta boxen...

Redigerat av modeselect, 06 januari 2010 - 00:43.

Postad 06 januari 2010 - 01:30

modeselect
  • modeselect
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Nu är ni 2 som spekulerar """"Ge mig en källa varför är det så svårt""" (Jo just jag har också en säker källa.. Min hund känner en katt som har en kusin på telia och han vet minsann för han tittar i förhandlarnas papperskorgar och där står det att vi skall tjäna pengar" Genom att inte aktivera usb.n så finns möjligheten att dra in lite extra sa katten till hunden och sedan sa hunden det till mig som tolkar det på mitt sätt"" För sjutton visa lite stake och gräv fram källorna ni har till era påståenden"""
Oavsett om det skulle vara som ni tycker att ni tolkar det. Så kan inte jag rekomendera den här typen av imspelning till någon som fritt vill röra sig i huset för att kunna se sina inspelningar var de vill. Ni tror inte att anledningen istället är att konsumenten skall pressas till att ha flera abbonemang med en inspelningsbox till varje tv, och där distrubitören drar in mer pengar (Telia). Ni som ännu inte köpt box bör vara medvetna om att det inspelade program ni har gjort ej går att flytta till ett annat media på ett smidigt sätt (man kan spela upp filmen och spela in på annat sätt via scart (men varför inte göra det direkt. Min rekomendation är fortfarande en dvd hd inspelare istället och känn er lite friare att titta på Filmen, serierna när ni vill. Börja också fundera på hur ni skall göra när ni fyllt inspelningsboxen och inte hunnit titta på alllt inspelat. Jag säger det igen, det är bättre att se något med lite sämre (Osynligt för mig med adsl) kvalite än att inte se något alls. Dessutom är det väl upp till oss konsumenter till att klaga och visa vad vi vill ha och därigenom påverka mediabolag mm att vi vill ha andra möjligheter. Jag har faktiskt svårt att begripa hur ni bara kan acceptera att det är som ni tror. Jag kommer förmodligen förr eller senare att öpnna min box. för att se om man kan koppla in sig på hårddisken som sitter därm (om det nu gör det) förmodligen så är det väl bara att koppla in den på datorn och tömma den..........

Varför envisas du med att ifrågasätta vad man kan göra med en inspelningsbar digitalbox (vilken som helst, det du klagar på känns inte Teliaspecifikt), när det verkar helt uppenbart att du inte är intresserad av att ha en sådan?

Det är nog dax att inse att man inte kan få "allt". Visst, genom att spela in analogt via scart till en dvd så kan du skicka skivor till hela släkten, men att lagra allt på hårddisk direkt i digitalboxen blir en klon av det som kommer in. Om du inte bryr dig om kvalitetsskillnaden så är det ju bara att inhandla en DVD inspelare och lägga ner diskussionen.

Inte jag heller har hört talas om någon DVD inspelare som kan spela in digitalt, eller en digitalbox där du kan flytta dina inspelningar till valfri plats. Så att Telia inte stöder inkopplande av hårddisk till USB där du skulle kunna överföra okrypterat material till valfri plats känns som ett icke-problem med givna förutsättningar (det skulla aldrig tillåtas av contentleverantörer och finns helt säkert inte för officiella lösningar från någon leverantör.

Nu är det ju dock så att materialet på den interna hårddisken lagras krypterat så även jag kan inse att det vore trevlig att stödja en backupfunktion där man skulle kunna skyffla ut krypterat data på en extern USB-hårddisk för att sedan föra tillbaka till boxen efter boxbyte eller att tillräckligt med plats finns (om man flyttat pga platsbrist). Men att skicka ut inspelningar på extern hårddisk och tro att materialet skulle kunna spelas upp någon annanstans känns långsökt enligt ovan. Att man inte ens tillåter detta scenariot med krypterat material måste bero på antingen att ingen lagt energi på att stödja det, att man anser det för svårt att supporta, eller att det som någon nämnt finns krav på att inte ens krypterat material får lämna boxen. Tänkbar anledning i så fall vore att contentleverantörerna anser det för riskabelt att krypteringen knäcks eller liknande om man för över till dator, men å andra sidan kan nog vem som helst spela in krypterat material till sin hårddisk på datorn (genom att ansluta till rätt multicastadress, men utan att kunna spela upp det såvida man inte knäcker krypteringen).

Att få flera boxar och datorer i sitt hem att prata med varandra, för att t ex ha en hårddiskbox och/eller dator som "server", med en eller flera klienter är dock inte alls raketvetenskap, tror det är upnp (som typ Windows media connect) som används för det. På så sätt kan man ju distribuera sina inspelningar och filmer i hemmet. Själva lagringen flyttar ju dock aldrig på sig, de ligger kvar där de ligger. Gissningsvis har inte Telia missat att detta finns och har säkert i åtanke att någongång i framtiden utnyttja detta, eftersom det är en konkurrensfördel för iptv jämfört med andra distributionssätt. Teoretiskt skulle man alltså förhoppningsvis (i framtiden) kunna slänga ut sin mediaspelare och använda Teliaboxen för att se sina filmer från datorn.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL 705i Atmos
    Anton
    2025-05-20 10:45:14
  • Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.