Så hur bra är de?Jag har sålt heela min stereo nuforce monoblock rubbet och kör nu bara Phantom
Kan du inte lägga upp lite bilder på hur det ser ut..
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Postad 13 September 2015 - 22:28 Så hur bra är de? Kan du inte lägga upp lite bilder på hur det ser ut.. Postad 13 September 2015 - 22:53
Underbar historia!
Besökte samma butik i sommar och råkade ut för den klassiska "det är nåt som inte stämmer, måste vända på kontakten tricket", och det på en liten alltiett Marantz kopplad till ett par Boston A26. Herrn konstaterade " visst hör du skillnaden?", Nej sa jag, men jag litar på dig. Lyckligtvis kom en annan och tog över mitt ärende och jag fick lyssna på några högtalare som intresserade mig utan att någon stoppade allt och vände på kontakten. Ursäkta OT.
Redigerat av mattiask, 13 September 2015 - 22:54. Postad 14 September 2015 - 09:08
Fast jag måste säga att det lät väldigt bra. Även fast det inte fanns bas. Jag gillade det jag hörde, det var ett par monitor audio för 20 papp som spelade på som bara den. Då dom var uppställda långt ifrån väggar så fanns det heller ingen direkt märkbar förstareflektion.
Så för alla som är intresserade av att köpa en helt för dyr förstärkare så ligger devialet bra till imo. Och kontrollen är snygg. Bolle, bilder och dina upplevelser av bollen tack Postad 14 September 2015 - 13:48
Postad 14 September 2015 - 14:06 med tanke på priset så trodde jag ju att det hade MINST 200. så 1kw skulle den lämna i 8 ohm. det gjorde den inte Postad 14 September 2015 - 19:08
Devialet är ju rätt konkreta i sin specifikation för högtalaren:
16Hz to 25kHz ± 2dB at 82dB SPL | 28Hz to 25kHz ± 2dB at 92dB SPL | 49Hz to 25kHz ± 2dB at 102dB SPL Som en lite dyrare kökshögtalare (en då vill säga, stereo is overrated Postad 14 September 2015 - 19:37
50hz i 102db är väl ok, men det finns såklart många andra högtalare som kan göra det med. Cerwin Vegas sortiment ex
Dock så skulle jag gärna höra hur den lät. Jag är erkänt svag för punktkällor och coaxer, anser att den är den ultimata lösningen för ljud Postad 15 September 2015 - 06:13
Fantastik specifikation hur som helst! Postad 15 September 2015 - 06:50
Onekligen. Han läste mig fel, jag trodde att det skulle vara mer effekt än 24w per kanal. I en d-klass. För 60.000. Inte ens deras dyra dualmono på 800w räckte för mina förväntningar. Men vad förväntade jag mig från någon som jobbat inom ljud i över 40 år och inte vet om att hans högtalare eller förstärkare har filter?
Nåväl. Det finns ett större problem i det hela. Tänk om dom och bara dom kommer att ta in phantom? Det är ju en högtalare som jag är intresserad av att höra, men samtidigt så vägrar jag gå in dit igen! Postad 15 September 2015 - 10:36
http://hifimagasinet...annonsID=147072
Produkten är väl ny, men den finns redan på begmarknaden tydligen. Något som kan vara värt att veta för hugade spekulanter som vill spara en peng Postad 15 September 2015 - 22:46 Oj, den här tråden börjar inte bra om man är intresserad av produkten. Folk skriver om andra produkter eller dissar utseendet, men nästan ingen har erfarenhet av dom.
Ni borde lyssna på dom!
Jag var in och lyssnade på dom idag, i en butik i Stockholm. Den dyrare modellen, i en stereo-setup, med länkboxen som behövs för stereo. Dom kan spela väldigt starkt. Dom låter väldigt bra. Dom har bra ljudspridning. Dom är rappa. Dom har basresurser.
Jag blev riktigt sugen på att köpa. Och så blev även min bror. Bland det bästa vi hört. Det finns dom av er som hört fler högtalare än mig, säkerligen. Och jag har en tendens att gilla högtalare med stor ljudspridning. Dom här är dock inte så diffusa som vissa rundstrålande högtalare. Alla kanske inte tycker om dom lika mycket som jag och min bror, men man borde lyssna innan man spekulerar kring hur mycket eller hur lite dom kan låta, eller hur bra dom kan låta.
Det här är en produkt man måste lyssna på, innan man kan lämna ett omdöme, när man tittar på bilder, så kan man tro att det bara är en livsstilsprodukt, utan innehåll som levererar. Det är det inte! Om dom är värda lika mycket som prislappen säger, är väl upp till var och en. Men jag tror att dom flesta som lyssnar på dom skulle tycka att dom är värda rätt mycket pengar. Det finns anledning till att dom ser ut som dom gör, och det är inte bara för att passa bra in i livsstilsmagasin, designen har en funktion, även om perfektionen av designen är gjord för att vara tilltalande.
Problemet är hur man spelar upp ljud i dom. Man kan använda ett program i datorn/mobilen/surfplattan, detta program skickar då ljudströmmar från streamingtjänster, eller spelar upp lokala/nätverksfiler. Men stöd finns bara för vissa streamingtjänster. Dom fungerar alltså inte som en ljudenhet för datorn. Så man får inte datorljudet via dom. Så vill man titta på youtube videos, använda någon streamingtjänst som inte stöds, eller använda sitt favoritprogram för uppspelning av musik, exempelvis, så fungerar inte det.
Dom har dock optisk ingång, dels på högtalarna, och på länkenheten som behövs för att kunna köra stereoljud, och alla ska kunna delas, så i ett stereosystem så har man 3 optiska ingångar. Så det finns ju sätt att ta sig runt problemet. Men det är ju inte längre smidigt och trådlöst.
Dom har ingen enhet med analoga ingångar heller. Så det blir till att skaffa A/D omvandlare om man exempelvis vill koppla in vinylspelare. Det är ju mycket möjligt att dom kommer komplettera med nån enhet med ingångar, men räkna med att den kommer kosta en del.
Dom kommer ju inte heller med någon fjärr, inte ens volymkontroll... så dom känns anpassade för att använda med appen, men då blir man begränsad till vad man kan spela. Det finns nån volymkontroll som tillbehör, vet inte om priset är släppt. Vet inte heller om den har funktioner för att kunna byta ingångar och sånt. Så produkten är ju heller inte optimerad att använda som en anläggning heller.
Men dom låter ju så bra! Postad 16 September 2015 - 07:04 Ok, jag ska erkänna att av det lilla jag hade hört om produkten i förhand, så trodde jag också att det bara var en livsstilsprodukt med högt pris.
Vi gick visserligen till butiken med avsikt att titta på produkten. Men jag trodde det skulle bli en snabblyssning, som skulle sluta med att man tyckte den var helt ok, men med ett galet högt pris. På sin höjd något imponerad av hur mycket ljud dom kunde klämma ur den lilla lådan.
Jag trodde aldrig dom skulle kunna klämma ut så mycket ur den lilla lådan. Jag trodde heller inte jag skulle gilla ljudet så mycket.
Det skulle bara vara en lite kul grej att se vad dom hade hittat på. Jag blev tagen med storm istället. Postad 16 September 2015 - 09:29 Gillar man högtalare med stor ljudbild, åt runstrålande hållet/faktiskt rundstrålande, så är dom inte dyra i förhållande till vad man får. Den typen av högtalare, om man inte är beredd att betala mycket pengar, saknar förmågan att spela tyngre musik på högre volymer. Dom här klarar just det att spela tyngre musik på högre volymer. Dessa är inte helt rundstrålande, men det samma gäller för vissa andra högtalare som brukar klassas in i samma kategori.
Dom är bra på att hantera röster, trots att dom är ”rundstrålande”, något som brukar kunna vara en svaghet bland den typen av högtalare. Men rösten låter inte diffus och tillbakadragen, som den tenderar att göra på andra ”rundstrålande” (Duevel Planets exempelvis). Det finns kraft och klarhet i rösten.
Jag har ett testspår som jag gillar att köra på ”rundstrålande” högtalare. Det är kodat med Dolby Surround. Det häftiga är att man kan få ganska bra surroundeffekt ut från det spåret på ”rundstrålande” högtalare även om man bara har två stycken. Så dom klarar mitt rundstrålningstest också, på bästa sätt (även om dom inte är regelrätt rundstrålande).
Det här är riktigt bra högtalare, rent generellt. Om det är det absolut bästa man kan få inklusive stärkare, vad gäller renhet, och frekvensomfång, musikalitet och ljudtryck för dom pengarna, det vet jag faktiskt inte. Men jag har svårt att tro något annat än att dom skulle vara det.
Vissa gillar inte ”rundstrålande” högtalare. I vissa fall beror det nog på vad dom hört. För dom allra flesta, så är det absolut inget fel på ljudbilden eller kvaliteterna hos ljudet hos dom här högtalarna. Högtalare som saknar basresurser och inte kan spelas på tillräckligt höga volymer och/eller sång som blir tillbakadragen, är ju saker som kan få folk att känna att det inte är nått för dom. Men det här är riktigt bra högtalare. Har man svårt för rundstrålande, så tror jag ändå, om man gav dom här tillräckligt lång tid, så skulle man absolut kunna uppskatta dom. Eftersom dom andra kvaliteterna är så bra. Mesta tiden njuter man ju av musik, och sitter inte och lyssnar var ett specifikt ljud kommer från, ändå. Och dom här är bra på att leverera njutbart ljud. Det här är inte den typen av ”rundstrålande” högtalare man behöver vara rädd för (det tycker jag inte MBLs golvare med 6 subbar är heller, men flera miljoner för ett system, är bortom vad dom allra flesta skulle betala ens om dom var ekonomiskt oberoende, men fram tills nu, var dom högtalarna nog det bästa sättet att bota någon från sin rädsla för ”rundstrålat”, nu finns det ett budgetalternativ)
Det är inte högtalare för alla, för dom kostar ju en hel del (det ryktas om budgetmodell, men den lär ju innebära kompromisser). Jag tycker man får väldigt bra valuta för pengarna, men få är beredda att betala så mycket. Men ska man ha något som är lite bättre än det enklaste och ska kombinera det med hyfsad förstärkning, så är man i stort sett uppe i dessa pengar på en gång. Och med dom här får man mycket mer än något lite bättre än det enklaste, bra mycket mer. Har man än ännu större budget, så behöver man lägga bra mycket mer pengar, för att märka en väsentlig skillnad. När man kan få så här bra grejer för dom här pengarna, så har jag väldigt svårt att hitta ett skäl att lägga mer. Man har säkert andra intressen, som man kan lägga dom pengarna på (själva musiken och konserter kan man ju börja med i alla fall). Det här är högtalare bra nog för att man ska kunna njuta av musiken, och det är ju det som är det viktigaste när man köper en hifi-anläggning. Man behöver inte på något vis ändra musiken man lyssnar på, eller sitta och lyssna på svaga volymer. Dom här högtalarna klarar allt man kan tänkas spela på dom. (nackdelen är att dom är så bra, så hip-hop och elektronisk musik med för mycket bas, kan kännas som det blir för mycket)
Vissa kanske tycker att högtalarna är fula. Men om man utgår från någon som inte är helt insnöad på hifi, så ger dom bra mycket luftigare känsla, och en känsla av nån sorts stil, i jämförelse med vad man hittar hos konventionella högtalare.
Men återigen, så vill jag poängtera att lösningen som det är nu, inte känns helt komplett. Dom fungerar alltså inte som en ljudenhet i datorn/surfplattan/mobilen, utan det är en app/program som skickar ljudet till högtalarna/länk-boxen. Den appen har inte stöd för alla streamingtjänster, och den har inte stöd för ljud från exempelvis webbläsaren eller youtube. Som sagt, det finns sätt runt detta, då högtalarna och länk-boxen har optiska ingångar. (Exempelvis finns bluetooth mottagare med optisk utgång, och om man har APTX stöd i datorn, och mottagaren har det, så kan man få hyfsad kvalitet, och då i datorn välja att använda bluetooth som ljudenhet, men som sagt, man får bara hyfsad kvalitet, och till dessa vill man ju skicka det bästa. Man kan ju också ha nån dator som man ansluter med optisk utgång, men då måste man ju antingen ha en lång sladd, eller ha en dator som står en bit bort från sig själv, och då hitta ett bra sätt att styra datorn.) Postad 16 September 2015 - 09:47
Tack så mycket for texten!
Vet du något om akustiska rekommendationer för den? Postad 16 September 2015 - 14:20 Det låter som någon snart kommer att bli ägare till ett par Phantom Jag skall nog ta mig en lyssning på dessa igen snart och försöka räta ut några frågetecken. Postad 16 September 2015 - 18:44
Jag är dessvärre inge bra på akustik. Postad 16 September 2015 - 19:09
Fast är den riktigt rundstrålande? Jag har fått en annan bild av det då du har mellanregister och diskant riktat framåt endast.
Postad 16 September 2015 - 19:11
Jo, jag tror att jag kanske blir det. Jag vill ha något som ger ett skönt stort ljud, men som inte saknar botten eller resurser. Och för min del har det inte hittills funnits mycket som känts värt pengarna. Så jag var på väg att kompromissa och bygga en anläggning med duevel eller larsen, för att dom i alla fall är relativt billiga. Fast å andra sidan så ställer dom här till det, i för mina planer att bygga en suroundanläggning. Det pratas om kommande 5.1 stöd, och en billigare modell, så kanske går det att bygga surround med dessa. Men den billigare modellen skulle i så fall ligga på tresiffrigt amerikanskt (räkna med ca 10 000 svenska kronor alltså), och det är ju styckpriset i så fall, så det skulle ju bli rätt dyrt (även om man kanske skulle kunna hoppas klara sig med 4.0).
Man behöver ju lyssna på dom under rätt förutsättningar. Om hifi-butiken som säljer dom, bara riggat upp en, på ett random ställe, för att dom tror att det är en livsstilsprodukt, som dom kanske kan sälja för att det skrivits en del om den, så kommer man ju inte få rätt upplevelse från dom. Dom kan funka på det viset, som en dyr kökshögtalare, eller barnrumslösning, eller så. Så på sätt och vis så här en sån riggning inte fel, då den kan ge en uppfattning om hur bra den skulle fungera för sådana uppgifter (vilket visserligen är väldigt bra i jämförelse med dom flesta alternativen där ute), men hur många skulle betala så här mycket för en sån högtalare? Man vill ju höra vad dom kan göra för en, i lyssningsrummet (annars hör man ju aldrig dess fulla potential, eller det gör du kanske inte där heller, för dom kan spela högre än man behöver).
Det sägs att dom behöver inspelning, och det kan jag kanske tänka mig, sidoelementen ska ju kunna röra sig rätt mycket. Postad 16 September 2015 - 19:34
Ett citat från hemasidan:
"Active Cospherical Engine Loudspeaker ACE®
The ACE® Loudspeaker technology (Active Cospherical Engine) designates the spherical conception of Phantom, inspired by the thrusting sphere of Olson, the perfect acoustical shape. It is the ideal shape to reproduce sound and spread it's linear energy in all directions. Phantom has the perfect acoustic architecture for an omnidirectional emission with a homogeneous sound no matter the listening angle and without any sound diffraction at the surface of the speaker."
Och från deras white paper:
"We wanted the sound of PHANTOM to be as natural as possible, with a wide dispersion across the
Men det där är ju bara ord. Men man märker när man lyssnar på dom att det är en högtalare som hör till kategorin väldigt ljudspridande, ofta kallade rundstrålande. Men Larsen, bremen och Audio Pro LV3, är exempel på andra högtalare som egentligen inte är rundstrålande, men som man brukar kalla för det, för att särskilja dom från "riktade" högtalare. Postad 16 September 2015 - 19:42
Men om du menar, om fransmännen hade som avsikt att du skulle utnyttja rumsreflektioner eller inte? Postad 16 September 2015 - 20:21
Var i Stockholm finns den att lyssna på? Postad 16 September 2015 - 20:37 Audio Concept på Södra Agnesgatan Tunnelbana Rådhuset, uppgång Kungsholmstorg Postad 17 September 2015 - 07:00
Jag jämför med de jag anser är rundspridande, ex duevel planets. Där pratar vi att det sprider runt. Även windspiegel är rundstrålande.
Postad 20 October 2015 - 11:28 http://www.ljudochbi...-silver-phantom
Ljud&bilds recension! Man blir allt mer sugen på att testa.... Postad 20 October 2015 - 12:22
105dB max laglig gräns? Jo, tjena!
174dB internt tryck? Berömma det? Ja, det distar ju inte oändligt mycket med ett sånt interntryck inte... Som vanligt en studie i okunskap från ljud och bild. Fast produkten behöver ju inte vara dålig, det är bara det att dom trycker på det som är dåligt Postad 20 October 2015 - 20:01
Som om ljudtrycket vid 1 kHz, på en meters avstånd, utan ett ord om dist skulle vara intressant för någon... Postad 07 November 2015 - 08:29
Är inte gränsen i Sverige 100dB till och med, varaktig ljudnivå? Men där har dom väl fallit lite för Devialets marknadsföring, där dom i visst material lyft fram just dom lagliga gränserna. Men starkt kan dom spela i alla fall. En mindre festlokal kan man nog fylla med ljud på sådan nivå att det känns som att vara på nattklubb.
Jag vet dock var på volymskalan dom spelade när jag hörde dom (70% tror jag mig ha läst, är egentligen max). Så kan inte uttala mig om hur mycket dom distar om man drar på max. Men när jag hörde dom, så var det inte som att diskanten började skära. Lyssnar man på musik som man är van att höra, så kanske man kan märka att ljudet förändras. Och sen finns det ju massa musik där ute, som är mixat med studiomonitorer/lurar som har haft för dålig diskant, så att i ljudteknikerns strävan efter att få till diskanten, så har dom skapat låtar som skär i öronen på många högtalare man spelar på. (Ett problem som gör att en spikrak frekvenskurva inte alltid är önskvärt, och som också innebär att så som du hör musiken, var inte så som ljudteknikern hörde det, även om du skulle kunna uppnå perfekt återgivning av referenstoner)
Jag kan också tycka att berömmet är lite överdrivet, det finns saker att klaga på. Det känns bara som en förhandstitt, men då är det konstigt att dom satt betyg,
Att dom spelar starkt, det gör dom, och bra, även på höga ljudnivåer, av det jag hört. Så isolerat som högtalare+förstärkare så tycker jag dom är grymma.
Men det här med appen är ju inte så smidigt. Man kan inte skicka sitt allt sitt dator-/mobil-/surfplatteljud, så man måste hitta kringlösningar för att få in ljud från alla tjänster som inte stöds (Vi pratar Youtube, Spotify, Apple Music, soundcloud, alla play kanaler, internetradio, osv) . Man kan kanske lösa det med BlueTooth och APTx, men om det verkligen är förlustfritt har diskuterats (och i så fall är det ju CD kvalitet, vilket jag dock tycker räcker, men många är av annan åsikt och skulle inte nöja sig), men då ska man ju antingen ha stöd för det, eller kunna köpa till en enhet som har stöd för det som funkar med ens enhet, och så har man ju en avståndsgräns att tänka på. Eller så måste man kunna ta ljudet ut optiskt och förlora trådlösheten (och det kan vara svårt att lösa från en mobil). (om man inte typ köper Audio Pro trådlösa grejer och använder sändaren som ljudkort/sändare av optisk ljudsignal och tar optiskt ut ur mottagaren, jag har mobiler som den sändaren faktiskt funkar på, men det gör den inte på alla, och jag misstänker att den inte fungerar ihop med iOS, eftersom Audio Pro inte skrivit något om att den går att koppla till mobil/surfplatta). Jag hade önskat att Devialet tog fram en drivrutin som kunde lura uppspelande enhet att tro att appen var en ljudenhet så att allt ljud kunde skickas trådlöst via appen (även om jag kanske tycker det är lite positivt att systemljud ju inte överförs, så som det funkar nu, så att vara utan ljud på så många tjänster känns som en stor kompromiss).
Att Devialet inte byggt in någon A/D i dalog känns också obegripligt. Hur hade dom tänkt att man skulle lyssna på vinyl? Minst en A/D, borde man ju få i ett sånt här paket. Ok, att det inte finns i själva högtalaren, att man ska behöva köpa till en extra enhet kan jag köpa. A/D finns det inte så många på marknaden. Och vad för kvalitet dom som finns håller, vet jag inte riktigt. Studioutrustning kan ju vara grymt bra, men passar inte ihop stilmässigt med Phantom. Och dom bra grejerna har massa ingångar, som man då inte ens skulle nyttja (oftast 8 ingångar, eftersom det är vad Adat standarden stödjer).
Sen känns det lite löjligt att man måste ha dialog, för stereo. Det gör ju att det blir mer sladdar och apparater än vad man helst vill när man tittar på produkter som denna, som försöker vara en "livsstilsprodukt". För fler ljudingångar, zoner, surround, och nätverk via elnätet, osv absolut, men för att bara få igång stereoljud känns det lite väl kompromissartat (även om Devialet hade höjt priset motsvarande vad dialog kostar, på phantom för att bygga in bara stereofunktion, så hade det ändå känts bättre, även om man hade gått miste om dom extra funktioner den innebär idag).
Och speciella strömsladdar, så att man inte kan välja att köpa något längre om man skulle behöva, det hade ju varit snyggare än att kanske behöva förlängningssladd. Och så hade ju folk haft mer valmöjligheter när det kommer till färgen på kabeln.
Och dom hade behövt nån typ av volymindikering om det så bara var en led som ändrade färg. Eller något smartare som några led'ar i en ring (eller led-strip av något slag), som lite tydligare visade volymen.
Och nu har jag inte läst på allt till hundra procent, men sist jag hörde, så hade dom inget sätt att styra volymen på själva enheterna. Mute har jag inte kollat om dom har, men det finns ju risk att dom inte har det heller. Hur ska man paniksänka ljudet, att komma in i mobil eller dator och komma åt volymstyrningen är inte alltid helt smidigt, det kan ta extra tid, och ibland när det är panik, så har man inte koll på var man har sin mobil/surfplatta som styr appen.
Så då skulle man köpa deras dyra fjärr för att kunna styra volymen. Men den fjärr som dom visade upp i början var ett koncept och slutprodukten blev något annat. Konceptet hade skärm, så att man kunde se volymen. Och jag tror även den skulle ha knappar för att styra uppspelning (men det kan jag fatta om det inte var så lätt att implementera, eftersom systemet då måste kunna styra appen, oavsett enhet som den är igång på, den tvåvägskommunikationen kan nog vara svår att få till). Man har alltså bara en ratt man kan vrida på, och visst, den har säkert väldigt skön känsla för det har andra Devialet fjärrkontrolls volymrattar. Men den visar på intet sätt vad för volym man har (eftersom man kan styra via appen också, så hade ju inte någon fast indikator funkat. Men dessutom verkar den ha anslutningsproblem, så att den tappar kontakten ibland, vilket innebär att man kanske inte ens har den att styra volym på, när man snabbt måste sänka ljudet för att något annat kräver ens uppmärksamhet.
Dom ändrar också ljudåtergivningen i uppdateringar av systemet. Vilket kan innebära att deras ljudkaraktär förändras. Jag har inte läst på så mycket i forumen, men det jag hörde om, förändra basåtergivningen, på ett sätt som dom flesta verkade föredra, men rätt var det är så kanske det kommer en uppdatering som man själv inte tycker är till det bättre.
Prat om framtida funktioner är också alltid oroväckande. Det har hänt många gånger att det visade sig senare att det inte gick (ibland på grund av hårdvara, ibland för att det helt enkelt inte gick att koda mjukvara så, eller för att det skulle vara alldeles för stort arbete). Eller att företaget fick avskeda en del personer och prioritera ned. Och hur ska dom lösa det med surround? Ska dom licensiera från DTS och Dolby, i så fall lär ju den uppdateringen kosta. Och appropå kosta, hur kan man veta att inte det kommer att börja kosta att uppdatera produkten. Dom kanske lägger till saker som kräver licens, och så lämnas alla som inte behöver just dom funktionerna ändå till att betala eller inte kunna uppdatera.
Och vad händer när dom släpper ny version av hårdvaran? Hur länge till kommer dom då att se till att äldre versioner är kompatibla med appen? Dom har redan gjort en uppdatering, som la till BlueTooth (man kunde dock om jag förstod det rätt få en BlueTooth mottagare gratis om man köpt en tidig version, men då har man ju en ingång färre ägare av den nyare versionen, och så enkelt kommer det ju inte vara att lösa alla hårvaruförändringar som kan tänkas komma). Det kan ju absolut komma annat, som löser det där med volymkontroll på enheten (och feedback av den), som kanske kräver ny teknik i hårdvaran.
Och vad gör man om man vill köra windows phone, eller annat mindre OS. Då har man ingen möjlighet att styra volymen, ens från sin mobil. Även om man har något annat sätt som dom får ljud genom. Vad händer om Devialet lägger ned (helt eller bara produkten), så att appen blir för gammal och inte längre går att köra i nya versioner av sitt OS?
Och hur känner man den dag, då Devialet lanserar en svart version? Att bara ha vitt på en sån här produkt känns lite konstigt. Även iPhone finns ju i flera färger. Ljusa produkter passar bättre ihop med dom flesta inredningarna, absolut, så som livsstilsprodukt, så är färgvalet nog det bästa. Men många hifi-fantaster gillar svart. Och är vana vid det. Och har man ändå en surroundanläggning så är ju risken överhängande att man har högtalare, utrustning eller möbler av mörkare kulörer ändå (som kanske förfular rummet extra mycket på grund av sin färg, men dom är ju redan där, och då kanske svart hade matchat bättre). Min bror hade absolut föredragit en mattsvart version. Jag vet inte vad jag själv skulle föredra, men tror den skulle göra sig väldigt bra i mattsvart.
Jag hoppas verkligen på produkten, eftersom ljudet är grymt bra i mina öron.
Men att den känns så länkad till mjukvara känns lite oroväckande för framtiden. Om det var ett par aktiva högtalare med optiskt in. Där man kunde styra volym, ingång, osv direkt på enheten och helst med fjärr (eller möjligtvis enbart via fjärr skulle vara acceptabelt också). Där installationen inte heller krävde några inställningar i någon app, utan man valde fysiskt på enheterna om dom var höger eller vänster eller mono. Då skulle jag känna mig tryggare med produkten. Appen i all ära, och även om den kanske kan vara ett starkt säljargument för många, så vill man ha något som känns självständigt, om man betalar dessa pengar och räknar med att ha produkten många år framöver. (att dom i alla fall kan ta emot optiskt, så att appen inte måste ha stöd för alla tjänster är ju positivt, men när man inte kan välja ingång, och styra volym utan app, så har man ju inga garantier).
Elac har ju nu också hittat på, på några Subwoofers att dom inte behöver ha inställningsrattar på enheten, för det kan man styra via BlueTooth i en app på sin mobil, det är också ett system som inte känns framtidssäkert, även om jag gillar dom utökade funktionerna det ger, med ljudmätning och fler inställningar än dom flesta subwoofers, så vill jag ha det grundläggande direkt på enheten. Jag hoppas på att Phantom också får ljudmätning och EQ i appen.
Jag tycker absolut det här är en produkt värd att lyssna på. Jag önskar att så många som möjlighet att få höra den, under ok omständigheter (med en säljare som också ger dom en ärlig chans, även om den kanske inte kan hoppas på att sälja på folk lika mycket kablar och framtida uppgraderingar). Och ja, man måste lyssna i stereo. (hårdvaran må vara imponerande, och så även ljudtrycket, men som monohögtalare så kan den ju inte mäta sig mot en stereoupplevelse, och man kan lätt bli besviken på ljudbilden, för att just stereoperspektivet saknas) Och utan att någon råkat aktiverat nattläget (vilket jag såg på tråd på Devialets forum att några hade råkat ut för, dock inte i Sverige i dom fallen).
Sen är det inte en produkt som passar alla. Men jag tror att många som lägger betydligt mer på sina anläggningar, lätt skulle kunnat leva med den här, och njutit av musik, i alla fall nästan lika bra. Och som bonus fått något som (förmodligen) tar upp betydligt mindre yta i rummet. Efter en viss summa, så kostar varje minsta lilla förbättring av ljudet rätt mycket pengar. Här får man ljud som är bra nog att kunna leva med, utan att något direkt saknas. Och dom som ännu inte har råd med anläggningar i den här prisklassen, skulle kunna få ett mål, som skulle kännas betydligt närmare än dom ofta betydligt dyrare anläggningar man drömmer om att en gång äga. Och så öppnar ju prisnivån ändå upp för att kunna avbetala, på ett helt annat sätt än många andra anläggningar. Men som sagt, det finns lite saker som dom skulle behövt få till rätta. Och ljud, design och lösning kommer inte falla alla i smaken.
(jag kommer vänta ett tag innan jag tar beslutet om köp, jag har pengarna, men först ska jag sätta ihop en hemmabio-anläggning, och sen får jag se hur mycket jag känner att dom skulle förändra situationen, och har jag tur, så har devialet hunnit styra upp dom saker jag stör mig på, innan jag är redo att ta ställning till om jag ska köpa eller inte. Har dom inte styrt upp det, så låter dom i min mening så bra att jag skulle kunna leva med dom bristerna och kringlösningar det innebär, för ljudets skull. Ett prova-på köp (om dom har kvar den möjligheten, då) eller hemlån blir det förhoppningsvis i alla fall... och då misstänker jag att jag skulle ha svårt att skilja mig från dom sen) Postad 07 November 2015 - 08:40
Hinner inte läsa allt så jag svarar bara på ljudnivån. Visst kan 105dB vara en gräns för hur högt det får dunka i en nattklubb, men det mäts garanterat inte upp en meter från högtalaren. På konserter så skulle 105dB en meter från högtalaren knappt höras på dom mest avlägsna platserna. Det är rent påhitt och pinsamt korkat skrivet. Därmed inte sagt att produkten är dålig, det är en ren kritik mot reportern.
Redigerat av Zartok, 07 November 2015 - 08:41. Postad 07 November 2015 - 11:29 Det kan tänkas att reportern bara reflekterade att det gick att spela starkt. Och att att det gick att spela starkt nog för vilken hemmafest som helst. Starkt nog att få nattklubbskänsla. Och sen tog med sig det där som hade sagts, eftersom denne tyckte det kändes relevant.
Men det är ju något som kommer från Devialets marknadsföring.
Antingen så glömde reportern bort sig i musiken, och glömde skriva en riktig recension. Eller så var det som en kortare lyssning.
Jag tror mer på alternativ 2, då ju dom hade en person från Devialet på plats.
Sen är ju i och för sig det där med hifi recensioner lite si och så. Läser man what hifi tester på nätet, så märker man att dom inte verkar ha några referensspår, det är typ alltid ny musik. Hur ska recensenten kunna avgöra skillnaderna om denne inte lyssnar på samma musik i alla tester? Sen har det ju kommit fram att tidningarna mottagit gåvor av tillverkarna/leverantörer (om det har varit i utbyte mot bra recensioner, vet jag inte om det framkommit, men en gåva kan ju alltid höja entusiasmen). Jag tycker tidningarna borde tävla ut alla produkter dom får, bland sina läsare (även dom sämre produkterna kan ju komma till användning om man inte behöver betala för dom, det är oftast nån funktion som fungerar helt ok, eller så är dom bara inte prisvärda). Om man får massa spännande tävlingar, så blir det ju roligare att läsa. Och om reportern själv inte får något så kanske entusiasmen minskar något.
På sin höjd kan man använda recensioner för att få varningsklockor om att något kanske inte alls är bra. Jag tycker att dom borde kunna upplysa om nackdelarna i alla fall, så att man vet vad man måste ta ställning till. Och det tycker jag missas här. Jag märkte inte så mycket av att basen skulle plattats ut. Däremot, så får man inte dom där vibrationerna i kroppen som man brukar få av bas på högre volymer, eftersom kabinetten inte vidarebefordrar vibrationerna.
Som sagt ser man det som högtalare och förstärkare så tycker jag det är grymma produkter. Om det bara var ett par "digitala" aktiva högtalare, utan något av det trådlösa, så skulle jag fortfarande vara lika imponerad. Det är snarare så att det är dom andra delarna som får mig att tveka.
Recensenten borde ha tagit upp problematiken. Och listat dom sätt som finns, för att ta sig runt det.
Men jag antar att dom bara lyssnade på strömmande ljud via dom tjänster som fanns. Och det lät ju bra, så varför ens fundera över allt annat ljud man vill få till högtalarna (behöver få från dom, för att dom ska kunna ersätta nuvarande lösning).
Och förmodligen så hade dom en surfplatta som dom använde under hela lyssningen, enbart för att styra uppspelningen.
Man bör ta hem och testa saker i hemmamiljö, med familj, egna lösningar (så som man själv har musiken sparad) och i en vardag (där man har mindre tålamod, och där man kanske behöver justera volymen oftare, för att man har andra att tänka på), för att verkligen förstå hur en produkt fungerar. Precis på ett sånt sätt som dom flesta kommer använda den. Även om man kanske råkar ha lite bättre akustikbehandlat hemma, än många av köparna kommer ha, så att man inte kan säga allt för mycket hur det skulle låta hos köparna. Så är ju handhavandet viktigt, i synnerhet med såna här produkter.
Sonos exempelvis kanske är mycket smidigare genom appen än det var genom fjärren. Men har man inte en dedikerad mobil/surfplatta till det, så saknar man nog fjärren ibland, när nån sitter och surfar på plattan, eller när man lagt ifrån sig den på en annan plats, eftersom man tog med den för att använda dom andra funktionerna.
Och har man verkligen en laddsladd smidigt dragen till lyssningsposition, så att man inte riskerar att vara utan batteri. Och helt musiklös, alternativt, måste gå fram och tillbaka till den plats där man har laddare.
Och funkar appen bra på sämre produkter, som man kan pensionera till att vara permanenta media-kontrollenheter, eller behöver man ha en extra av senaste modell för sitt ljudsystem.
Den ordinarie mobilen, brukar inte alltid vara i fickan, när man är hemma. Och inte alltid ha massa batteri kvar. Så att tänka att "jag har ju min mobil", funkar ju inte. Och om det bor andra där, hur kan dom spela musik?
Det är klart att har man bra högtalare så vill man helst inte spela komprimerat material. Men Tidal saknar musik i jämförelse med Spotify och Apple Music, så om man använder dom tjänsterna för att hitta ny musik, eller ibland lyssna på musik som inte finns släppt på skiva, så har man ju inget ickekomprimerat alternativ. Det där med osläppt musik, gäller ju verkligen för soundcloud. Och Youtube är också en källa till musik. Stereo-bluetooth är det en god chans att man har, men få apparater har APTx, så då blir det ju att komprimera ljudet ytterligare, och då blir det ju bara ännu tråkigare att lyssna på det material som man inte kunde hitta förlustfritt.
Play tjänster, om man får dom till TVn på nått vis, så kan man förhoppningsvis ta ljudet ut så. Men styra TV-volymen måste man fortfarande göra via appen, i så fall.
App-styrningen kanske fungerade felfritt när dom testade, så att dom skriver att det är felfritt, är väl en sak. Men det är ju knappast problemfritt (som in att skapar en del problem, som man kanske måste ta sig runt). Postad 07 November 2015 - 11:52 njae, det går att spela ett pip i 1khz (kanske tom bara impuls) väldigt starkt. 1khz är nog också där den kan spela som starkast. dessa specar går att få från hificonsult: SOUND PRESSURE LEVEL
99db på en meter. men det står också 16-25000 hz +-2db, och det i sig stämmer absolut inte med 99db spl. specarna kan för den som inte är misstänksam tolkas som 16hz @97dB, men det gör den inte heller, såvida man inte uppmätt den mycket märkligt.
jag skulle vilja se objektiva mätningar på den. jag betvivlar inte att det är en bra produkt, men samtidigt så reagerar jag på följande: har man en bra produkt, varför skulle man då behöva speca den så mycket mer än vad den klarar av?
http://www.audioholi...G/image_preview som synes så spelar devialet BETYDLIGT högre volym än en velodyne dd15 i 16 hz. är det seriöst någon som tror på det? Postad 07 November 2015 - 12:13 Ganska uppenbart att man vill sälja in denna produkt på imponerande siffror för formatet. Varför skulle man annars så tydligt gå ut med den runda fina siffran 3000W som då bara gäller extremt korta peakar. Redigerat av Blåtand, 07 November 2015 - 12:14. Postad 07 November 2015 - 20:40
det ligger troligtvis väldigt mycket i det du säger, det syns även på denna bild =) Postad 07 November 2015 - 22:28
Så du menar att det frekvensomfång vid +/- 3dB eller liknande som högtalartillverkare uppger, alltid är uppmätt vid maximalt ljudtryck? Det har jag svårt att tro.
Sen om du ska återge specade frekvensomfånget, så bör du väl gå till tillverkarens hemsida? Eller gjorde du det, och såg vad dom skrivit, men valde att hitta någon som inte specat alla siffror, för att du vill smutskasta? På hemsidan anges frekvensomfånget vid tre olika ljudtryck, och där kan man läsa 49Hz +/-2dB vid 102dB. Och 28Hz vid 92dB. Ska man nå ned till 16Hz så får man backa till 82dB. Man kan möjligtvis undra varför dom inte spec'at separat för dom olika modellerna, då den med 750W inte spelar högre ljudtryck än 99dB. Och så kan man undra varför dom inte angav siffrorna för just 99dB och 105dB, utan istället valde 92dB och 102dB. Men enligt vad man kan läsa, så ska det i alla fall inte vara någon skillnad förutom att Silver modellen kan nå starkare ljudtryck. Så frekvensomfånget bör gälla båda modellerna. Postad 07 November 2015 - 22:42
Nu är det väl så att väldigt många inom branschen anger just peak-effekten.
Men sen har det ju en dramatisk effekt, som kan göra folk nyfikna, och kanske ge dom en lyssning.
Problemet är väl att dom flesta som intresserar sig för produkter i den här prisklassen (när det gäller enbart stereo) inte imponeras så mycket av siffror. Antingen för att dom inte har någon aning om vad dom betyder (dom har pengar, går in i butik och ofta köper det dom rekommenderas), eller för att dom inte tycker att siffror är det viktigaste (hifi-entusiaster).
Men för dom lite mer tekniskt intresserade, så kan man ändå tycka att det är lite imponerande vad dom har lyckats med. Men även om man är teknikintresserad så köper man inte ett stereo-system för ca 50 000, bara för att dom har åstadkommit något tekniskt imponerande, man kommer ändå bedöma utifrån den reella prestandan. Postad 07 November 2015 - 23:17
Skulle inte hålla med om att det är direkt många seriösa företag som pratar om knappt mätbara parametrar. Om jag har fullständigt fel i min analys borde man då inte som ett företag som vill bli taget på fullt allvar bland hifi entusiaster istället speca och lyfta fram vad man kan leverera och tåla kontinuerligt, siffror som kan jämföras rakt av mot konkurrenter. Dynamisk uteffekt och peak power trodde jag bara företag som Jamo och Dynavoice sysslade med. Personligen bryr jag mig inte ett dugg om själva siffran 3000W och det varken lockar eller skrämmer mig. För mig är det viktiga hur de låter på de nivåer jag kan tänkas vilja lyssna på, att de smälter in i inredningen och att de är funktionellt dugliga. Jag står fast vid min analys. Postad 07 November 2015 - 23:31
Lite den känslan får man i och för sig när man lyssnar på dom. Så på det sättet känns illustrationen talande.
Men jag kan undra vilken målgrupp Devialet tror sig ha.
Många hifi-entusiaster, precis som du, blir snarare skeptiska till produkter som marknadsför på det viset.
Jag var också skeptisk först när jag hörde om produkten. Men jag blev ändå nyfiken. Jag gick in i butiken, med inställningen att jag skulle lyssna mest för skojs skull. Men ja, jag hade lätt kunnat avfärda produkten, men lite var det med tanke på vilken butik som hade tagit in den som gjorde att jag blev lite mer intresserad. Hade det varit någon av dom stora elektronik-kedjorna eller vissa hifi-butiker som jag har lågt förtroende för, så hade jag nog skippat helt att lyssna. (om jag inte läst något test, men jag är inte storläsare av hifi-test, läser mest på produkter jag intresserar mig för, så en produkt jag inte intresserar mig för, på förhand skulle det finnas stor risk att jag hoppade över att läsa om).
Om du är skeptisk till en viss butik, så kan jag förstå. Är det inte du som bor i Umeå? Jag är uppvuxen där. Och på en viss butik, hade jag och min bror typ bara förtroende för en person som jobbade där under en period, och vissa delar av sortimentet kändes inte helt rätt (det är en butik som försvann, och sen återuppstod).
Det ryktas om en mindre modell av phantom. Men om dom inte kan lägga sig under 15 000, helst under 10 000, för komplett stereo-system, så tror jag inte dom har nån större chans att nå till den breda massan. Så då kommer ju ändå marknadsföringen kännas missriktad. Och om dom skalar ned produkten, så kommer den ju inte längre leverera samma prestanda, vilket kommer göra att den inte känns lika bra i jämförelse med andra produkter. (snarare skulle det väl vara en produkt för att kunna bygga ut en surroundanläggning, om den funktionen kommer i mjukvaran)
Men jag förstår lite av Devialets problematik. Dom har skapat en produkt som dom vill att många ska lyssna på. Hur lyckas man med det, om den inte verkar revolutionerande?
Om spark-mjukvaran blir bra, så ja, då kanske dom skulle kunna tillverka olika klienter som Sonos har, med eller utan inbyggd förstärkare, och på så vis ha en produkt som dom kan rikta till den breda massan. Men då är det ju bara en streaminglösning, som inte har något direkt att imponera med (förutom möjligtvis en dyrare modell med inbyggd förstärkning som drar nytta av deras mer avancerade förstärkningsteknik). Postad 07 November 2015 - 23:50
Hur räknar du B&W? Dom har billiga produkter, ja. Men när man går upp i prisklass, brukar dom ha produkter som känns väldigt seriösa. Men i marknadsföringen av deras subwoofers PV1 och PV1D, så använder dom absolut siffror som bara kan beskrivas som peak-värden. Det är ju också en produkt, som jag känner har vissa konstruktionsmässiga likheter med Phantom. Men just subwoofer kategorin känns som det finns mycket peak-värden.
Hemmabio-förstärkare, är även det en produkt, där det känns som man ofta hittar peak-värden, även bland seriösare tillverkare.
Fast det beror väl på hur man klassar företag. Vissa har lite svårt för företag som även har produkter för den breda massan. Postad 08 November 2015 - 09:40
Nej, jag menar att specar som uppges av tillverkare alltid borde vara uppmätta i max ljudtryck. Annars blir det ju omöjligt för oss konsumenter att veta vad vi får. Pv1d är det värsta exemplet av alla. Det står att den spelar ner till 7.5hz +-3 dB. Visst kan dem göra det, i 30 dB eller något.
Specarna är värdelösa om man inte får se hur det är uppmätt. Ta ex nad, det finns något som kallas nad-watt. Uttrycket kommer från att nad mäter sina produkter 20-20000 hz, upp till 1%thd och tar den lägsta kontinuerliga siffran som förstärkaren frammanat. 208'an kan impulsvis frammana typ 2kw, ändå är den specad på 200 eller under. Därför är det viktigt med metoden. Det går ofta att läsa i instruktionsböckerna ska kolla på devialet vad som säger. Dock så är det tyvärr så att så gott som alla i branschen mäter olika, det finns ingen riktig standard som måste användas. Postad 08 November 2015 - 09:58 Fin reklam för produkten JonHolstein, fick du bra pris på produkten eller jobbar du möjlig där den säljs. Har inte sett någon annan argumentera så hej vilt positivt för en aktiv högtalare.
För tråden: Ja, jag har hört högtalaren. Den låter bra men inte för vad den kostar, inte ens i närheten för det priset.
Att Phantom skulle vara något helt nytt och out of this world är ju knappast sant, många bättre aktiva högtalare skulle säkerligen ha liknande prestanda på pappret om ens sådana mätningar gjordes på dem. Men de görs inte för det säger nästan ingenting om högtalarens faktiska prestanda. Postad 08 November 2015 - 10:13
Du har nog rätt i att det relativt ofta specas just peak power för subwoofers och receivers men då anges de väldigt sällan ensamt utan mer som ett tillägg för att ge ytterligare information om det inbyggda slutstegets dynamiska egenskaper. Möjligen glömmer då de mindre seriösa fabrikanterna att skicka med en siffra på RMS power och då är det inte längre så mycket man vet om konstruktionen.
Vilka fabrikat som skall klassas som vad är nog något som var och en får avgöra. Problemet är väl att inte alla har den möjligheten att rent kunskapsmässigt bedöma detta.
Det kan ju inte vara en slump att det ofta är de konstruktioner som har begränsade effektresurser som gärna slänger med uppgift om att det t.ex. kan leverera 300W en kanal driven med en ton på 1kHz i 6Ohms last 1-10% THD. Känns nästan som att vissa optimerar på att kunna skruva upp denna siffra. Seriöst beteende eller ej bedöm själv.
Har för övrigt inga problem med företag för den breda massan, har haft rätt mycket sådant under åren och har så fortfarande.
Men jag tycker alltså att även den breda massan förtjänar jämförbara parametervärden i specifikationer. Man skall inte utnyttja det faktum att man säljer till personer som saknar teknisk kompetens och tror att alla watt angivelser betyder samma sak. Finns båda typerna av effektangivelser så kan man väl inte anklaga fabrikanten för att vara oseriös, men möjligen strategisk. (alltid lurar det någon) Postad 08 November 2015 - 11:41 derik: hur är basen? kan den spela hög volym eller kroknar den snabbt vid 80-85db? berätta vad du tycker om den. jag hade hemskt gärna lyssnat på den (även fast reklamen påminner lite om det stage använde sig av) men kan inte då jag fortfarande vägrar gå in till trollbutiken som eventuellt kan ta in den hit till umeå. Postad 08 November 2015 - 15:07 Basen är väl helt okej, men ingen direkt djupbas vid högre volymer. Kändes som att den sänkte basen/minskade hur djupt den spelade när man spelade på högre volymer. Under 30-40hz kändes det som den inte spela någon märkbar bas alls(vid högre volymer), inte som deras specar säger iallafall.
Ljudmässigt lät den väl helt okej, blev den var ju inte någon mind-blowing, eller paradigmskifte som de vill framstå som. Och absolut inte efter vad den kostar.
Devialet Phantom ÄR en lifestyle produkt, inte en ren och skär hifi-produkt. Vilken stereoanläggning med en förstärkare för 5-10k och högtalare för 10-15k skulle piska dess prestanda, och lägger man till priset för en stereo utav varesig silver eller vanliga phantom så ännu mer så skulle en vanlig stereo spöa den ordentligt. Samma personer som köper denna är samma som köper Bang & Olufsen och liknande märken som visserligen låter bra men lägger också väldigt stort fokus på design, ibland mer så än fokus på ljud.
Jämnför man med t.ex. B&O BeoPlay 17 som visserligen kostar 25 000 tycker jag Beoplay 17 lät betydligt bättre, nu är det visserligen 2 högtalare i stereo men de gjorde sjukt mycket. Jämnför man den mot betydligt enklare/billigare allt-i-ett högtalare, som B&O BeoPlay A8, Naim Muso och B&W Zeppelin tycker jag alla dessa 3 ger betydligt mer ljud per krona.
Personligen tycker jag den är ganska ful, ser ut som nått rymdskepp ^^
Hade jag fått önskat något från en riktigt bra aktiv high-end högtalare är en grym rumskorrigering. (ps. ja, jag är såld på roomperfect fråm Lyngdorf(finns även i ett par McIntosh produkter))
Och ja, "reklamen" liknar den från Stage, och JonHolstein är Phantoms "Freeeedrik" hahaha Postad 08 November 2015 - 15:30
Tack för dina intryck. Har du hört fler punktkällor, typ kefs r100? Jag tror ju att devialets största fördel är att det är en punktkälla, något som jag anser är den ultimata formen av återgivning för ljud i mellan och diskantregistret. Men det är min personliga åsikt
Postad 08 November 2015 - 16:03
Jag vet inte var du har fått det här med nattklubbar, festlokaler osv ifrån.
105dB vid 1kHz är inte särskilt högt. De flesta hifihögtalare klarar det på 1 meters avstånd.
Här är en jämförelse. Högtalaren är en 15 år gammal stativare med ett nypris på ca 2500kr. Mätningen är gjord på 2 meters avstånd.
http://www.soundstag...ments/bw_dm303/
Vid 95dB testnivå, spelar den 1kHz +/- 0dB, med ca 1% dist.
När avståndet dubbleras, minskar ljudtrycket med 6dB.
Devialet: 99dB med okänd dist, troligtvis hög eftersom det är max SPL.
B&W DM303: 95dB med bara 1% dist. Troligtvis kan den spela starkare, med högre dist.
Mätningen ovan säger en hel del om högtalarens prestanda, men om man bara plockar ut siffran vid 1kHz, så ser det bättre ut än helheten. Det är troligtvis därför Devialet har gjort så, och dessutom minskat avståndet till 1 meter. Redigerat av Ageve, 08 November 2015 - 16:31. Postad 08 November 2015 - 19:33
Inte hört just r100 men ls50 har jag hört nån gång, lät väl bra, men har aldrig tyckt det du nämner som punktkälla gjort något speciellt för ljudet vare sig positivt eller negativt. Hört många högtalare i samma prisklass och storlek som är "vanliga" linjekällor som låtit bättre, men säkert lika många som låtit sämre, alltså ser jag inte direkt fördel att bygga så, mer än att man spar plats. Postad 09 November 2015 - 03:33
Lägg ned sådana där fånerier. Jag har skrivit mycket som är dåligt med produkten.
Har du hört högtalaren i Stereo? Som mono-högtalare är det inte speciellt imponerande. Den kan spela starkt, men jämför man mot en produkt med stereokänsla, så behöver man inte gå högt i pris alls, innan man känner att Phantom inte kan mäta sig. Stereokänsla är väldigt relevant. Och jag vet inte vem dom skulle lägga det en phantom kostar, på en mono-högtalare till köket, bara för att man vill kunna ha musik till matlagningen. Då räcker det med betydligt enklare grejer, om man inte köper en för att man har två phantom i ett annat rum, och vill ha det som en zon (jag skulle ändå tycka det var dyrt i så fall). Postad 09 November 2015 - 03:45
Självklart vore det bästa om det fanns en klar standard. Men nu har olika företag olika mätsätt. Vissa kanske mäter på ett sätt man önskar var standard. Men bland dom som mäter på ett mer "korrekt" sätt, så finns det ju fortfarande olika metoder. Det händer ju också att företag blandar mätmetoder.
Så länge det inte finns någon ordning, så får man räkna med att både seriösa märken och icke seriösa märken anger specifikationer på ett sätt som inte säger mycket alls. Tyvärr. Postad 09 November 2015 - 04:02 Sonus Faber är mästare på att ange felaktiga uppgifter i sina specar. Men inte på tekniken utan på lådans mått. Dom mäter för bövelen yttermåtten på kartongen ju. Jag höll nästan på att anklaga dom för vilseledande marknadsföring en gång men ändrade mig i sista stund. Om jag hade reklamerat dom så hade jag nog fått pengarna tillbaka och fått rätt enligt ARN. Nu bytte jag in dom istället året därpå men jag var iaf något sned på Sonus just då. Helt åt pipsvängen felaktigt! Postad 09 November 2015 - 04:06
Inom flera länder i Europa så finns det gränser för hur högt man får spela musik på en nattklubb.
I Sverige, så var den senaste siffran jag hittar vid en googling 100dB.
Devialet har använd siffran i viss marknadsföring, där dom jämför hur starkt Phantom kan spela, med lagliga gränser.
Jag vet inte exakt på vilket avstånd kontrollanterna mäter, men jag förmodar att det inte är 1m från högtalaren, eftersom när man adderar alla människor på klubben, och ofta stora lokaler som klubbar håller till i, så sjunker ljudtrycket snabbt, ju längre bort från ljudkällan man befinner sig. 105dB på 1 meters avstånd skulle förmodligen inte räcka långt för att fylla en nattklubb med ljud. 105dB är alltså vad Silver Phantom klarar av. 99dB är för den vita Phantom.
Silver Phantom kan spela starkt. Så har man inte ett enormt rum, så kan den uppnå nivåer som är, eller i alla fall känns nära vad man upplever på en nattklubb. Så det är möjligt att recensenten fick den känslan, och tog med påståendena som Devialet representanten som närvarade slängde sig med.
SPL mätningar på 1 meter är typ standard, så jag vet inte varför du lyfter fram det dom att Devialet valt det avståndet för att få prestandan att verka mer märkvärdiga. Att det blivit standard, beror i så fall på att många andra före dom valde att mäta på det sättet. Få personer sitter på det avståndet, så absolut känns det irrelevant. Men få sitter också i labb-miljöer, så inget avstånd skulle motsvara upplevelsen i verkligheten. Men absolut, minst 2 meter låter mer relevant än 1 meter.
Men ja, värdet om distortion saknas. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |