Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kalibrering av PS-42Q7H

406 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42E7H (TV) 1 7,71 (6) Inga priser
Samsung PS42Q7H (TV) 1 8,54 (40) Inga priser
Samsung UE55F8005 (TV) 9 7,74 (34) Inga priser
28 relaterade trådar
Samsung Plasma TV 2013 (868 inlägg) 1 år sedan
Hjälp mig välja mellan en Samsung Q950R 65" eller Samsung Q90R 75"? (7 inlägg) 5 år sedan
Distansskruvar för vägghängning av Samsung UE55F8005? (3 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE55F8005 och Comhem digitaltv (37 inlägg) 9 år sedan
Samsung LCD/LED 2013 (1150 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE55F8005 - netflix gul undertext (3 inlägg) 10 år sedan
Ny LCD till HTPC (55-60 tum, 5k-15k kr) (14 inlägg) 10 år sedan
Samsung VS Philips? (12 inlägg) 10 år sedan
RIP Panasonic TX-P50V10E :( Köptips? (16 inlägg) 10 år sedan
Hjälp med TV-köp, bråttom! (3 inlägg) 11 år sedan
TV i Sverige/England samt skillnad på Samsung UE55F8005/UE55F8000? (3 inlägg) 11 år sedan
P55VT60Y vs UE55F8005 (5 inlägg) 11 år sedan
Finns det någon butik där man kan få prova sin ex av TVn innan man köper? (2 inlägg) 11 år sedan
Vilken Tv ska jag välja? ST60 eller 8005 (16 inlägg) 11 år sedan
Byta frekvens Samsung fjärrkontroll (4 inlägg) 11 år sedan
Köpa TV för att ha som dataskärm? vilken ?! (7 inlägg) 11 år sedan
Samsung UE55F8005 - Väggfäste (2 inlägg) 11 år sedan
Netflix i Samsung UE55F8005, ljudet försvinner bitvis (3 inlägg) 11 år sedan
Hjääälp! Jag blir galen av alla dessa val! (21 inlägg) 11 år sedan
Samsung PS-42E7H (58 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS-42Q7H (657 inlägg) 18 år sedan
Samsung PS-42Q7H finnish (4 inlägg) 18 år sedan
Samsung PS-42Q7H eller Panasonic TH-42PV60? (12 inlägg) 18 år sedan
Samsung PS-42E7HX (10 inlägg) 18 år sedan
Råd innan köp av SAMSUNG PS42e7h (0 inlägg) 18 år sedan
Samsung PS-42Q7H (1 inlägg) 18 år sedan
Skillnad mellan Samsungs plasmmodeller? (2 inlägg) 18 år sedan
Totalt villrådig, vilken plasma ska man köpa? (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 04 januari 2007 - 01:27

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1 868 inlägg
  • 0
På expert i Allum i Partille

Postad 04 januari 2007 - 07:50

Unregistered12be5cec
  • Unregistered12be5cec
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej

Jag har läst med stort intresse p.g.a. att jag har samma problem med att hitta DNIe som de som köpt en tv på senare tid.
Men genom att ändra på full bypass till 01 ser jag ingen skillnad när man provar DNIe DEMO i andvändarmenyn.

Som ny oförändrad TV såg jag en klar skillnad mellan demo bilderna.
Vidare hade även jag problem med "bandningar" vilket inte helt försvunnit men definitivt minskat.
(nu syns det svagt på hud eller markant när det är rök (intro i Gladiator) men annars är bilden mycket bra. Dock har jag problem med att jag inte sitter tillräckligt långt bort (sitter på ca 2.40m).

* Kan någon fota en "gamal" meny så ser man hur den ser ut?
* Är det nån som kan verifierara att brusreducering slår av DNIe?

/Per

Postad 04 januari 2007 - 13:26

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Har nu kollat upp min TV. Den köptes i början av december, men i servicemenyn står det augusti 2006. Det är alltså en apparat som säljaren haft på lager en tid. Tydligen är det då som så att man ändrat servicemenyn mellan augusti o december och att man tagit bort DNIe alternativet.

Vidare har jag ingen aning om vad "full bypass" innebär. På min augusti skärm har jag både DNIe alternativ samt "full bypass", men den senare har jag inte provat att aktivera.

Till sist en liten varning till alla teknikintresserade i denna tråd. Fick nyligen besked från återförsäljare av Samsung apparater att om man går in i servicemenyn på egen hand så slutar garantin att gälla !!?!?!?! ooops, kan de verkligen vara så illa. Någon annan som har någon kommentar kring detta??

Efterlyser nu svar på: 1) vad innebär full bypass 2) är möjligen DNIe kopplad till brusreduceringsfunktionen (själv tror jag dock inte det, märker knappt någon skillnad mellan på och av).

Postad 04 januari 2007 - 13:39

Baccala
  • Baccala
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Om jag inte missminner mig är full bypass i gamla servicemenyn helt enkeld SMD. Och den kan
man ju slå av i vanluga menyn. Så den behöver man inte ändra i servicemenyn. Om sen SMD är
bra eller dåligt låter jag vara osagt. Vissa säger på, vissa säger av. Själv säger jag av då jag ser
mycket sport och jag tycker att det hackar lite när det går undan i sporten med smd på. (Vilket
egentligen är konstigt då funktionen kom till för att göra snabba action scener smidigare)

Sen har jag väldigt svårt att tro att brusreducering av och på skulle vara dnie, men men låter
det vara osagt.

Till Langstrumph: Jag tror att nån i huvudtråden för Q7:an har fotat och postat en bild på servicemenyn.

MVH Baccala

Postad 04 januari 2007 - 14:10

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Jag tror jag kan ha hittat nåt här: Länk

Där står det att Full Bypass stänger av all bildprocessering såsom DNIe, SMD och brusredusering. Kanske stämmer...

Jag tror iaf inte att full bypass enbart ändrar SMD då man inte längre kan välja DNIe DEMO i användarmenyn, eller man kan män inget händer. Jag ser inte heller någon skillnad längre med de ovan nämnda bildförbättrarna på eller av sen jag aktiverade Full Bypass.

Postad 04 januari 2007 - 21:39

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Tack Octopussy! Blir till att åka dit i helgen :)

/Mats

Postad 05 januari 2007 - 00:54

cruse
  • cruse
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Surrar era paneler? :)
Min surrar irriterande på 3,5m avstånd med volym 10. :)

En till fråga:

Vilka värden har ni på följande:
CEP bypass?
BWS bypass?

00 eller 01?

De finns i samma meny som DNIe bypass!

Tacksam för hjälp!

Redigerat av cruse, 05 januari 2007 - 00:59.

Postad 05 januari 2007 - 11:18

Baccala
  • Baccala
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
overhard: Kan stämma, jag ser inte heller någon skillnad i brusreduceringen då jag ändrat
värdet på full bypass... Det kanske är att den stängar av/på alla bildförbättringsprogram.

cruse: Ja, min skärm surrar ibland, tycks bero på vilka färger den visar, i regel så låter
den inget då ljusare färger visas och mer då det är en mörk scen. Den låter också mer eller
mindre på dagsformen, vissa dar inget alls vissa dagar mycket. Det är dock väldigt sällan jag stör
mig på det, det är om jag ser en mörk tyst film. Men allvarligt? Hur ofta har man tv:n på ljud 10? =)
Har dock ringt till samsung och skärmen ska ej låta mer än 30 db (tror jag) på 1 meters håll.
Detta problem tror jag är ett jordningsproblem då de som har ett jordat eluttag ej verkar
uppleva dessa fenomen, i regel ska ju tv och andra "tunga" elektronikprylar i jordade uttag.
Surrningen är dock inget jag nu efterhand stör mig på, visst, sitter man och verkligen lyssnar så
hör man det ibland, men min kyl och frys i rummet bredvid överröstar allt som oftast tv:n =)

MVH Baccala

Postad 05 januari 2007 - 12:48

cruse
  • cruse
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

overhard: Kan stämma, jag ser inte heller någon skillnad i brusreduceringen då jag ändrat
värdet på full bypass... Det kanske är att den stängar av/på alla bildförbättringsprogram.

cruse: Ja, min skärm surrar ibland, tycks bero på vilka färger den visar, i regel så låter
den inget då ljusare färger visas och mer då det är en mörk scen. Den låter också mer eller
mindre på dagsformen, vissa dar inget alls vissa dagar mycket. Det är dock väldigt sällan jag stör
mig på det, det är om jag ser en mörk tyst film. Men allvarligt? Hur ofta har man tv:n på ljud 10? =)
Har dock ringt till samsung och skärmen ska ej låta mer än 30 db (tror jag) på 1 meters håll.
Detta problem tror jag är ett jordningsproblem då de som har ett jordat eluttag ej verkar
uppleva dessa fenomen, i regel ska ju tv och andra "tunga" elektronikprylar i jordade uttag.
Surrningen är dock inget jag nu efterhand stör mig på, visst, sitter man och verkligen lyssnar så
hör man det ibland, men min kyl och frys i rummet bredvid överröstar allt som oftast tv:n =)

MVH Baccala

<{POST_SNAPBACK}>

Har man småungar måste man ha låg volym ibland!
Min surrar mer än 30db på 1meter!

Vilka värden har du på följande:
CEP bypass?
BWS bypass?

00 eller 01?

Tacksam för hjälp!

Postad 05 januari 2007 - 19:55

Unregistered12be5cec
  • Unregistered12be5cec
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
30db på 1 meters håll är rätt mycket egentligen.

Jag har inte hört av nåt surr vis normalt tittande men om jag går bakom teven (eller just bredvid) hör jag surrande.

Jag är ganska säker på att full bypass stänger av den digitala "förbättringen".

Efter ställt in tv:n med hagmans inställningar som utgångspunkt har jag hittat en bild jag är nöjd med.
Det finns dock saker jag kommer att få leva med.

1. Introt i Gladiator (röken i bakgrunden)
2. Spår 13-14 i Driven när planet kommer genom morgon dimman
3. Div HD tv rips (Lost, Prison Break & Rome framför allt) men det är troligen att det är för hårt komprimerat.
4. Dithering på hud framför allt men även himlar eller rök.

Jag tipsar om denna fil: Gears Of War HD-Trailer

Postad 05 januari 2007 - 20:44

cruse
  • cruse
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Ingem som kan kolla vilka värden i SM? Snälla måste återställa den, innan service!

Vilka värden har ni på följande:
CEP bypass?
BWS bypass?

00 eller 01?

Tacksam för hjälp!

Postad 07 januari 2007 - 16:09

Baccala
  • Baccala
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Cruse:

I min är värdet 01 på båda i originalskick då jag inte ändrat dessa parametrar.
(Förutsatt att dessa inte ändrats automatiskt då jag ändrat dnie & full bypass)

Du kan ju höra vad den som mest får låta då du rimger samsungs support, men
jag har för mig att det var 30 db på en meters håll.... Om det är högre är det bara att klaga =)

Lycka till

MVH Baccala

Postad 07 januari 2007 - 23:33

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Tjenare, jag tänkte ge mig in i leken nu efter att ha lusläs denna tråd. Jag är sedan två veckor en ägare till denna TV'n. Mina känslor är blandade för kvaliteten, men ändå övervägande bra. Har jämfört med Panasonic's PV60 och jag tycker att Q7'an presterar minst lika bra. Med DVD och 1,2 och 4 via Boxer blir det kanonbild. Sen ser man att kvaliteten på tex MTV och ZTV inte är den bästa, men dete har ju ingenting att göra med TV'n (bara att hoppas på HDTV inom det närmsta).

I början (ca de första 20-30 timmarna ) upplevde jag bandningseffekter men dessa har nu försvunnit av någon anledning (även innan jag började tweaka inställningarna) vilket ju är positivt. Något surr från skärmen har jag upplevt ett par gånger, då har dock TV'n kanske varit på ett par timmar. Surrandet är dock väldigt dovt och varar bara ett par sekunder/minuter. Absolut inget man störs av (inga 30dB här inte).

Det första jag gjorde var att stänga av DNIe i servicemeny'n. Tyckte inte jag upplevde någon större skillnad mellan av och på får jag säga, men den är fortfarande avslagen. SMD har jag påslagen. Även jag har ett brusreduceringsval i användarmeny'n. Denna står på 'av'. Jag tror att den är kopplad till Servicemenyns DNIe, men har inte utforskat detta ännu.

Det jag mest stör mig på att grönsticken som finns. De utmärker sig särskilt på hudtoner, jag är osäker på hur man kan justera bort dem. Jag har kört med DVE (kalibreringsskivan ni vet) och ställt in de "vanliga" parametrarna. Dock är jag grymt osäker på hur kontrasten skall ställas med "reverse color grayramps". Är det någon här som är vass på detta, som kan förklara det för mig? Enligt skivan ställde jag in färgen så att det genom blåfiltret blev bra, även det röda blev väldigt bra genom att endast justera i användarmenyn. Dock blev det gröna ganska skevt (vilket jag oxå upplever med grönsticken). Det skumma är att värdena på G-gain och G-offset som anges i denna tråden skall justeras ner (vilket är det mest logiska) men när jag gör detta blir den gröna ännu mer skevt genom grönfiltret. Justerar jag upp ända till ca 260 på G-gain blir den gröna bra. Dock har jag inte vågat använda detta värdet då det skiljer så pass mycket från orginalvärdena att jag är rädd för att pajja skärmen. Därför har jag låtit bli att ändra i servicemenyn på dessa punkterna. Är det någon annan som har upplevt detta eller är jag bara kass på kalibrering?

Mina värden:
----------------
Användarmeny’n:
Läge: Film
Kontrast: 35 (osäker här, förklaring behövs)
Ljusstyrka: 55
Skärpa: 30
Färg: 56
Färgton: Varm2 (tycke att denna gav den mest naturliga gråskalan i DVE, de andra gick för mycket åt blått)

Servicemeny’n (3. White Balance) (Dessa värden är orginal på min skärm)
Sub.bright 122
Sub.contr 128

R-Offset 121
G-Offset 128
B-Offset 128
R-Gain 132
G-Gain 128
B-Gain 135

Jag kör en Sony DVD DVP-NS585P med scart. Servicemeny'n är daterad mitten Augusti 2006. Jag har inte inte hunnit kolla med era värden ännu.

Postad 10 januari 2007 - 21:45

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

OK, men så långt var jag med. Jag ska se om jag kan ta en bild på skärmen för att visa vilka val som finns. För det finns nämligen inget som heter DNIe. Ingen som har samma problem som jag? Kan det vara så att jag har nyare mjukvara i min som inte tillåter att man ändrar DNIe?

(Det står t ex i instruktionen "Slå av DNIe genom att gå in i SM, Option block, FRC-samsung och sedan ändra värdet efter DNIe från 00 till 01." Men det finns inget val som har värdet 00 för mig. De heter typ 0F eller liknande.?)

Hur går det för er som inte hittade DNIe i service menyn? Har ni letat vidare och hittat den i SM eller har ni löst det på annat sätt?

Är nu så nära att köpa TVn men eftersom många i tråden säger att det verkligen blir bättre bild med DNIe avslagen så vill jag ju verkligen veta om jag har möjligheten att slå av DNIe på den jag köper som med största sannolikhet blir en sen modell :)

/Mats

Postad 10 januari 2007 - 21:54

emil73
  • emil73
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

OK, men så långt var jag med. Jag ska se om jag kan ta en bild på skärmen för att visa vilka val som finns. För det finns nämligen inget som heter DNIe. Ingen som har samma problem som jag? Kan det vara så att jag har nyare mjukvara i min som inte tillåter att man ändrar DNIe?

(Det står t ex i instruktionen "Slå av DNIe genom att gå in i SM, Option block, FRC-samsung och sedan ändra värdet efter DNIe från 00 till 01." Men det finns inget val som har värdet 00 för mig. De heter typ 0F eller liknande.?)

Hur går det för er som inte hittade DNIe i service menyn? Har ni letat vidare och hittat den i SM eller har ni löst det på annat sätt?

Är nu så nära att köpa TVn men eftersom många i tråden säger att det verkligen blir bättre bild med DNIe avslagen så vill jag ju verkligen veta om jag har möjligheten att slå av DNIe på den jag köper som med största sannolikhet blir en sen modell :)

/Mats

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Mats,
för min del (C7) har jag inga problem med att slå av DNIe i SM. Finns med klart och tydligt där. Men det verkar som om inte alla har det/hittat det...
Är annars mkt nöjd med min men har fortfarande en del grönstick att arbeta bort. Håller på att försöka hitta de rätta inställningarna. Men bilden (comhem digital) är grymt fin och designen helt i min smak... Köpläge!
Lycka till!

Postad 10 januari 2007 - 23:19

jskog
  • jskog
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Ziegler/Mats:

Enkelt - be försäljaren i affären gå in i servicemenyn och kolla när den är tillverkad/konfigurerad och passa på och kolla själv om DNIe finns där som ett alternativ! :)

Det är en kanontv med eller utan DNIe!

Postad 11 januari 2007 - 00:39

cruse
  • cruse
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Min är nu på väg tillbaka till ÅF :) , fick inte ordning på bilden samt surrade mer än vad jag tålde!

Passa er för innbränning!

På 1,5 vecka hade mina ungar lyckate bränna in Disney-channel loggan!
Körde tvättprogrammet för fullt innan retur, men vet man att den är där, så kan man ändå urskilja den!
Hoppas inte ÅF ser detta, då blir det nog liv i luckan! :P :D

För min del blir det nog LCD nu, även fast jag gillar plasmans bild bättre (verkar som LCD är mindre känsliga surrmäsigt samt de går inte att bränna in!)

Men sista ordet är inte sagt........ ev. kanske det blir en Pioneer :P

Är lite besviken på Samsung, som "tvingar" folk in i SM, för att få bättre bild, ska inte behöva det när man köper en ny TV för 16000:-, tycker inte jag!

Postad 11 januari 2007 - 21:40

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Tack för svar Emil och JSkog. Cruse också för den delen, synd att du inte är nöjd.

Klart jag skall pröva som du säger JSkog, bra idé <_<
Sedan har jag en liten egen teori och det är att det kanske bara är sena Q7 or som har problemet med avsakaden av möjligheten att slå av DNIe i SM. Har noterat att de som klagat över det just har en Q7a. Men jag har säkert fel. Jag gjorde så att jag ringde upp Samsungs servicepartner i Göteborg där jag bor och frågade just om de visste om senare exemplar saknade möjligheten att slå av DNIe. Som svar fick jag att mellan olika sändningar/serier av samma modell som Samsung Sverige får in så skiljer sig moderkorten åt och därmed också olika mjukvaror. Han hade inte haft inne en C7/Q7 på länge (Bra kvalle?) så han kunde inte ge något svar. Intressant i alla fall.

Ytterligare en parantes och det är att jag pratade med Hembiobutiken idag och frågade om de kunde ta hem en D modell (digitalmottagare) men det kunde de inte av någon anledning. Killen som jag pratade med sa att det fanns andra alternativ och jag frågade varför inte en Samsung?
"Ja, de satsar ju inte lika mycket på plasma som på LCD" och tyckte att PV60 och PC1R var bättre alternativ. Nu vet ni ju alla här hur det ligger till med det. Jag tyckte bara argumentet var så roligt. Jag går ju inte efter Samsungs strategier när jag köper tv, det har jag ju absolut ingen nytta av, jag går ju efter vad tvn presterar :ph34r: Annars mycket trevligt bemötande. Skall till Expert i Bäckebol och kolla en gång till på Tvn (kolla in SM) sedan är det bara ta det slutgiltiga beslutet. Hoppas verkligen de bjussar på frakten. Sedan blir det att finjustera för mig med :P Kommer ha mycket nytta av allas inlägg här.

/Mats

Postad 11 januari 2007 - 21:49

emil73
  • emil73
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag hoppas et går bra för dig Mats när du ska köpa din skärm!
Även jag har haft otroligt mycket nytta och nöje av att läsa runt här, både innan köpte och efter med allt vad inställningar m.m. heter...

Min C7 är en relativt nyproducerad skärm. Har för mig att det är november 06, och som sagt inga problem att avaktivera DNIe.

Postad 11 januari 2007 - 22:17

robiz
  • robiz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Tjo!
Fick äntligen hen min Q7:a ida, såååå najjs. Har vart inne i SM å försökt hitta DNIe, men finns inget sånt på min hmmm. Nån som vet, kan man inte stänga av DNIe längre??

Mvh/robiz

Postad 11 januari 2007 - 23:02

jskog
  • jskog
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
skynda skynda!

Jag har för mig att man måste ha köpt en C7/Q7 före 14/1 för att få ta del av en veckas gratis boende på en av de "lyx-resorts" som man har rätt till.

Samsungs kampanj

Postad 11 januari 2007 - 23:04

jskog
  • jskog
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
FEL av mig - den gick visst ut vid årskiftet <_<

Postad 12 januari 2007 - 10:32

Unregistered12be5cec
  • Unregistered12be5cec
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

skynda skynda!

Jag har för mig att man måste ha köpt en C7/Q7 före 14/1 för att få ta del av en veckas gratis boende på en av de "lyx-resorts" som man har rätt till.

Samsungs kampanj

<{POST_SNAPBACK}>

Man måste ändå betala resan dit... <_<

Postad 12 januari 2007 - 11:04

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12 974 inlägg
  • 0
Hallå!

Jag har sett nån liten text här och där om denna kampanj men när jag nu läste villkoren så verkar det som att jag är berättigad fast jag inte fått någon information om det. Ska jag ha fått med nån sorts kupong eller så när jag köpte den?
Min PS-42Q7H köptes den 11/12 -06 på Expert stormarknad i Valbo... Det skulle vara om just den butiken inte ingick i de "utvalda återförsäljarna"?

Det står när man ska registrera sig att man måste fylla i pinkod... Jag har ingen sån. Ska jag kontakta butiken eller?

Postad 12 januari 2007 - 13:15

jskog
  • jskog
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Overhard:

Expert ingår som en av de butiker där det gäller - Q7an likaså.

Gå in till affären - visa kvitto och be att få en lapp/talong där man kan "skrapa" fram en pinkod.
Gå sedan in på www.samsung.se och beställ en broschyr (behöver lämna pinkoden online vid beställningen) - I den broschyren som du sedan får hem fyller du i önskemål om var och när du vill bo och skickar in den. De hör sedan av sig (senast efter 3 v) efter att ha bokat in dig och de dina. Resan får du fixa själv...

Postad 12 januari 2007 - 13:51

jskog
  • jskog
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
OBS!!!!

Talade just med Samsung Support och de bekräftar att DNIe INTE går att stänga av på vissa nyare Q7 modeller (SM).

Brusreduceringen av/på i användarmenyn är till för att ta bort vissa bildstörningar på analoga signaler (vitprickar) och fyller ingen funktion på digital insignal.

Men nu det viktigaste!

läge FILM i användarmenyn kopplar bort DNIe!!!

Nu måste jag experimentera litet :)

Postad 12 januari 2007 - 18:03

robiz
  • robiz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

OBS!!!!

Talade just med Samsung Support och de bekräftar att DNIe INTE går att stänga av på vissa nyare Q7 modeller (SM).

Brusreduceringen av/på i användarmenyn är till för att ta bort vissa bildstörningar på analoga signaler (vitprickar) och fyller ingen funktion på digital insignal.

Men nu det viktigaste!

läge FILM i användarmenyn kopplar bort DNIe!!!

Nu måste jag experimentera litet :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hade ju vart kanon om det är så som du säger, att FILM kopplar bort DNIe. Kan du bekräfta att så är fallet??

Postad 12 januari 2007 - 18:35

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Aha, kanske därför jag inte noterade någon speciell skillnad mellan DNIe av och på eftersom jag alltid kör i läge 'film' som jag tyckte gav bäst bild och som jag utgått ifrån vid kalibrering. :)

I helgen blir det läge att försöka kalibrera bort grönsticken

Postad 12 januari 2007 - 18:56

emil73
  • emil73
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Aha, kanske därför jag inte noterade någon speciell skillnad mellan DNIe av och på eftersom jag alltid kör i läge 'film' som jag tyckte gav bäst bild och som jag utgått ifrån vid kalibrering.  :)

I helgen blir det läge att försöka kalibrera bort grönsticken

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant då jag håller på med samma sak. Återkom gärna när du hittat inställningar som du är nöjd...

Postad 14 januari 2007 - 19:10

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
En fråga till alla Q7H ägare.

Har efter 6 veckors ägande av denna TV upptäckt att jag i vertikalt läge över skärmen har band där bilden blir en svag svag nyans ljusare. Märks tydligast när man ser scener där bilden sveper i horisontellt läge, exempelvis vid fotbollsmatcher. Syns även tydligare vid lite ljusare bilder. Vid stilla bilder syns de i princip inte. Ett band börjar från exakt mitten av skärmen och går ut mot höger och täcker ca 15% av skärmen. Har även ett par mindre likadana band. Är det någon som känner igen detta?

Har ingen aning om vad det beror på. Vet dock att jag hade liknande fenomen på min gamla CRT TV. Då orkade jag inte bry mig om det. De ljusa banden syns dock väldigt tydligt just när bilden sveper fram i sidläge. Det kan handlar inte om inbränning, då jag inte tittat på något som bränner på dessa ställen. Ser för den delen inte heller alls ut som inbränning. Kan det ha att göra med kablar eller något annat. Samma fenomen syns vid analogt tittande, komponentkopplad DVD samt scart kopplad box. För att beskriva fenomenet lite tydligare kan jag likna det vid följande. Tänkt att ni tittar på en enfärgad gardin där ljuset faller in bakifrån. Fenomenet ser ut ungefär som om tyget på vissa delar är mindre tätt vävt så att ljuset tränger igenom något starkare här. Har en känsla av att detta är en sådan sak som helt kan sätta sig i huvudet, dvs att man bara sitter och stirra efter detta när TVn är på.

Mycket tacksam för kommentarer till detta??

Postad 14 januari 2007 - 19:22

jskog
  • jskog
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Fredrik.

Kablage? ComHem (dvs tvivelaktig insignal) ?
Syns de även på Film fr DVD´n?

Jag skulle börja med att byta kablaget till bättre grejor och så korta som möjligt - kostar bara några hundringar extra och jag tyckte att det gjorde skillnad för mig.

Jag har också förstått att Q7 är en så bra TV så att en inte fullt perfekt insignal ger en del "småskavanker" i bilden och att detta är i stort sett ofrånkomligt.

Postad 14 januari 2007 - 19:29

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
jskog

Det syns även fr DVDn. Det borde inte vara kablaget då jag får samma fenomen från både box och DVD, vilka är kopplade med olika kablar. Fenomenet ser även exakt likadant ut från båda källorna. Är du 100% säker att du inte har liknande problem på din TV?

Postad 14 januari 2007 - 19:46

jskog
  • jskog
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Fredrik.

Näe - inte 100% säker men bra nära. Skall kolla extra ikväll. Återkommer.

Inställningsfråga? (Finns fenomenen även vid olika inställningar i AV?)

Postad 15 januari 2007 - 00:12

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Fredrik.

Kablage? ComHem (dvs tvivelaktig insignal) ?
Syns de även på Film fr DVD´n?

Jag skulle börja med att byta kablaget till bättre grejor och så korta som möjligt - kostar bara några hundringar extra och jag tyckte att det gjorde skillnad för mig.

Jag har också förstått att Q7 är en så bra TV så att en inte fullt perfekt insignal ger en del "småskavanker" i bilden och att detta är i stort sett ofrånkomligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jordat uttag? ferritkärna på antennkabeln?
Nåt av det brukar hjälpa.

Det går att få bort grönsticken i svärtan, problemet är att då blir bilden inte alls kul i det stora hela.
Rök och dimma i mörka partier är desto värre, pixlar stora som fotbollar, och en gråskala på c:a 4 nyanser.....
Jag har löst alla mina problem, bytte till en Panasonic.

Postad 15 januari 2007 - 01:04

jskog
  • jskog
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Mongo.

Jag har en granne med en likadan Q7 som jag, en annan granne med PV 60. Bägge Q7 piskar pannan hårt i alla jämförelser t.o.m. vid analog signal vilket förvånar mig. Vi har alla samma insignal (Com Hem analog + digital) alla har komponent till DVD´n. Kablaget skiljer en del skall erkännas - digitalboxen är densamma hos alla 3 (Samsungs lilla billiga).

Jag tror att Q7an helt enkelt är så mycket bättre än PV60 - men det har sitt pris så till vida att insignalen med allt vad det innebär (signalen i sig, kablage, ljussättning, reflexer, kalibrering, inställningar m.m.) måste vara av bästa kvalitet för att det skall bli bra resultat (bild). Jag tror att PV 60 är mer "förlåtande".

Jag såg SVT-HD material på bägge maskinerna i Expertbutiken här för ett par dagar sedan - det var om möjligt ännu mer till Q7´s fördel.

Postad 15 januari 2007 - 10:49

robiz
  • robiz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Kan man få bort detta fenomen med rök å dimma som ser pixligt ut i mörka partier? Fick min teve i torsdags så har inte hunnit mecka så mycket ännu. Märks mest vid digitaltv (comhem).

Postad 15 januari 2007 - 12:10

jskog
  • jskog
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Nej jag tror inte att man kan få helt bort det. Man kan minimera det med bra kablage, kalibrering, optimala inställningar, byte av leverantör etc.

Så länge insignalen är av dålig kvalitét så märks det på bilden i vissa partier/avsnitt. Man får leva med det.

Själv väntar jag på att HD-sändningarna skall bli verklighet. Först då kommer bilden att bli riktigt bra.

Postad 15 januari 2007 - 14:35

Baccala
  • Baccala
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
fredrik4xxxx:

Om jag går in på inställningar och inbränningsskydd och tar fram den helvita bilden kan även
jag urskönja att den vita nyansen skiljer sig lite i ett vertikalt band. från mitten och cirka 10 cm...
detta syns dock väldigt lite och jag har aldrig tänkt på det då jag tittat på tv, förutom en gång
under en hockeymatch, detta syns alltså bara vid vita bilder..... När jag slog på den vita bilden
kunde jag även urskönja en tv 3 logga i det vita, så nu blir det att köra lite signalmönster för att
få bort den, (den syns dock inte vid vanligt tittande). Men som sagt, jag ser inte de vertikala banden
vid vanligt tittande.

MVH Baccala

Postad 15 januari 2007 - 16:12

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Till Baccala

Tack för ditt inlägg och bekräftelsen, då är jag inte ensam om att se detta fenomen. Det är likadant på min TV, i de flesta fallen tack o lov syns inget, men just vid fotbollsmatcher (på Canal+) syntes det extremt tydligt. Det kan även ses svagt om en film snabbt panorerar vertikalt över en ljus himmel eller om jag kör den helvita "inbränningstvätten".

Skulle väldigt gärna vilja veta vad detta beror på? Jag är dock 100 på att det inte har med vanlig inbränning att göra, som med din tv3 logga. Minns även att jag hade det på mig gamla traditionella TV.

Till JSkog

Mycket intressant när du pratar om Q7H mot PV60. Många av mina vänner har just PV60 och jag sitter med en Q7H. När du säger att din grannes PV60 är mer förlåtande, menar du då att den inte får samma pixlar i mörka partier som Q7H? Om du tittar på vanlig analog bild, vad anser du framförallt Q7H är bättre på? Till sist är jag mycket nyfiken på om du hittat några ljusa band på din apparat? Tänk på att du måste använda rätt bild för att se de ljusa banden.

Till Mongo
Jag har tyvärr inget jordat uttag. Skall dock prova ditt tips med att skaffa ferritkärna.

Och så till sist. Vill ni ha ett tips på DVD film som VERKLIGEN får Q7H att lysa som en stjärna:
ICE AGE 2, vilken bild det blir, okej det är en animerad film men ändå. Måste säga att bilden i mina ögon blir i det närmaste perfekt.

/Fredrik

Postad 16 januari 2007 - 08:17

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Mongo.

Jag har en granne med en likadan Q7 som jag, en annan granne med PV 60. Bägge Q7 piskar pannan hårt i alla jämförelser t.o.m. vid analog signal vilket förvånar mig. Vi har alla samma insignal (Com Hem analog + digital) alla har komponent till DVD´n. Kablaget skiljer en del skall erkännas - digitalboxen är densamma hos alla 3 (Samsungs lilla billiga).

Jag tror att Q7an helt enkelt är så mycket bättre än PV60 - men det har sitt pris så till vida att insignalen med allt vad det innebär (signalen i sig, kablage, ljussättning, reflexer, kalibrering, inställningar m.m.) måste vara av bästa kvalitet för att det skall bli bra resultat (bild). Jag tror att PV 60 är mer "förlåtande".

Jag såg SVT-HD material på bägge maskinerna i Expertbutiken här för ett par dagar sedan - det var om möjligt ännu mer till Q7´s fördel.

<{POST_SNAPBACK}>

Om Pannan får pisk på animerade dvd-filmer kan jag köpa, då är faktiskt Samsungen rätt bra.
Men på allt annat material är den rejält sämre. Har själv Comhem analogt/ box, i mitt fall krossar Pannan Samsungen.
Prova annars den svenska filmen Snapphanar, den får Samsungen att flippa totalt.
Jag vill kunna använda min tv till mer än tecknad film och HD...

Postad 16 januari 2007 - 09:39

Mojjegratis
  • Mojjegratis
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hallo!
Jag har köpt mig en Q7H och är jäkligt nöjd med den ännu, är lite rudis på den men har fått mycket bra tips genom denna tråd om kalibrering mm.
Jag har en fråga! Är det någon som har kopplat in Pc:n till den än och isåfall kör du igenom VGA anslutningen då för vad jag förstår så går det inte igenom HDMI ingången? :)

Postad 16 januari 2007 - 10:46

jskog
  • jskog
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Om Pannan får pisk på animerade dvd-filmer kan jag köpa, då är faktiskt Samsungen rätt bra.
Men på allt annat material är den rejält sämre. Har själv Comhem analogt/ box, i mitt fall krossar Pannan Samsungen.
Prova annars den svenska filmen Snapphanar, den får Samsungen att flippa totalt.
Jag vill kunna använda min tv till mer än tecknad film och HD...

Mongo;

Hur vet du det? Jag säger bara att där jag bor är Q7 klart bättre på det mesta än PV60. Det gäller här med våran insignal och våra grejer. Vi tre är dessutom överens om det. Jag vet att det är lätt att hävda att just den bil, TV, grej eller vad det nu är man investerat i är så himla bra jämfört med andra - det är en ganska naturlig bias.

PV60 är en bra TV inget snack om den saken.

Om du vill tala om hur himla nöjd du är med din Panasonic så kan du göra det i en annan tråd än den här - här försöker vi dela med oss av hur vi skall optimera just våran Samsung C7/Q7 ok? Jag skulle inte drömma om att gå in i ett PV 60 forum och framhäva Q7an.

Baccala/Fredrik;

Nej jag ser inte den "bandningen" - jag kan möjligen ana den när jag letar efter den men inte mer...och då kör jag t.o.m. med DNIe på i normalfallet.

Jag tycker Q7 har mer "levande" och "nyansrik" bild än PV60 (speciellt på SVT´s digitala sändningar och i synnerhet med HD material) - PV 60´s bild ser ut som vår "gamla" CRT som visst hade/har en bra bild. Jag kan dock erkänna att PV 60 har minst lika bra bild analogt och möjligen också digitalt på ComHems Canal+ sändningar som förmodligen inte är av så bra kvalitét?

Postad 16 januari 2007 - 10:47

Sparrow79
  • Sparrow79
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hallon!

Kan vi inte återgå till vilka olika inställningar/kalibreringar Vi/Ni har kommit fram till.
Som rubiken säger...

Det finns några inlägg med olika inställningar men det är mycket annat oxå med allmänt prat som skulle tas upp i annan tråd.

Okej slut gnällt...... :)

Ni som har haft TVn ett tag ----Har ni kommit fram till nå nya inställningar?
Såg att vissa har beställt den där kalibrerings dvdn....-Har ni kommit fram till nå nya inställningar??

Postad 16 januari 2007 - 21:26

levinsson
  • levinsson
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hallå! E det någon som vet vad inställningarna är i sm för samsung Q7H! så som den är när den är orginalinställd!

Jag tänker på inställningarna för!

Subbrigtness Subkontrast

R-Offset Gain
G-Offset Gain
B-Offset Gain

Redigerat av levinsson, 16 januari 2007 - 22:03.

Postad 16 januari 2007 - 22:03

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Vad har du ändrat? Har inte testat det själv men det finns en reset-funktion i SM som borde återställa allting

Postad 16 januari 2007 - 22:10

levinsson
  • levinsson
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har ändrat på dessa som jag skrivit! Vågar man ändra i reset! är rädd att hela skiten blir nollställt!
Har du orginalinställningar så vore jag tacksam om du kunde visa dem!

Postad 16 januari 2007 - 23:10

emil73
  • emil73
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Jag har ändrat på dessa som jag skrivit! Vågar man ändra i reset! är rädd att hela skiten blir nollställt!
Har du orginalinställningar så vore jag tacksam om du kunde visa dem!

<{POST_SNAPBACK}>

Hej,
Här är orginalinställningarna som var på min C7:

Sub bright 123
R-off 132
G-off 128
B-off 129
Sub cont 128
R-gain 135
G-gain 128
B-gain 140

Lycka till!

Postad 16 januari 2007 - 23:30

levinsson
  • levinsson
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
tack! Och nu en annan fråga som jag sett tidigare men måste kolla igen,, detta med surr, jag upplever att min Q7h surrar rätt mycket,, gör alla det eller är det bara jag som e känslig, sätter man ljudet på mute så surras det, kan man skicka tillbaka tvn för detta ! jag har precis fått den levererad!

Gäller garantin om man varit och grejat lite i servicemenyn!

Detta är små funderingar som gärna nån får svara på som vet!

Redigerat av levinsson, 16 januari 2007 - 23:43.

Postad 17 januari 2007 - 08:34

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Alla, åtminstone Samsung apparater, har mer eller mindre ett elektroniskt surrande från baksidan av TVn. Ofta varierar detta ljud beroende på hur mycket ljus som visas på skärmen. Samsung kommer inte att kunna göra något åt detta. Det kan dock skilja en del från apparat till apparat. Budget varianten av Q7H som man kan få för runt 11 tkr lär ha ett klart högre surrande. Möjligt att de innehåller 2:a sorterings komponenter.

/Fredrik

Postad 17 januari 2007 - 08:38

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Just det, vad det gäller garantin. Enl Hemmabiobutiken gäller inte garantin om man varit inne i servicemenyn. Sen är det en annan fråga hur de kan bedöma att man varit i menyn?? Tycker själv att detta verkar vara en lite väl hård regel. Annars jättesmart att lägga DNIe avstängning i servicemenyn och sedan skapa denna regel. Vips slipper man garantiskyldigheten för hälften av alla apparater man säljer!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.