Det är verkligen lockande att se hur de här högtalarna egentligen står!
Lyssnat på XTZ 99 W2MT.
XTZ 99 W2MT
(Golvhögtalare)
|
1
|
(38)
|
Inga priser |
Hur bra är XTZ 99 W2MT? (0 inlägg)
|
13 år sedan |
hjälp uppgradera basen (5 inlägg)
|
15 år sedan |
CAMBRIDGE 540A v.2 eller NAD C320BEE förstärkare? (7 inlägg)
|
19 år sedan |
Officiell information om XTZ från Fyndbörsen AB. (485 inlägg)
|
19 år sedan |
Recension av XTZ W2MT (Ralle_81)" (22 inlägg)
|
20 år sedan |
Center till XTZ W2MT? (50 inlägg)
|
20 år sedan |
Recension av XTZ 99 W2MT (TZS) (13 inlägg)
|
21 år sedan |
Testrecension XTZ W2MT - JB (16 inlägg)
|
21 år sedan |
"Recension" av XTZ W2MT (3 inlägg)
|
21 år sedan |
XTZ 99 W2MT - Testprotokoll från flera deltagare (6 inlägg)
|
21 år sedan |
Recension av XTZ 99 W2MT av Pak. (0 inlägg)
|
21 år sedan |
Recension XTZ 99 W2MT (Pepsi) (0 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 09 September 2004 - 13:20
Postad 09 September 2004 - 22:27
Har beställt högtalarna nu för att själv bilda mig en uppfattning om de e bättre än de jag redan har.
Jag är ingen hifi snubbe så vänta er inget ingånde omdöme från min sida.
Grejerna kommer troligen vara på posten här i morgon, frågan är om posten kommer låte mig hämnta ut dem med Kolli nr eller om jag får vänta tills på måndag då jag får hem kolli blanketterna.
MVH
Jimmy
Postad 09 September 2004 - 22:35
Mvh JB
Postad 10 September 2004 - 09:04
Min bror har ett per högtalare som han nöjligen köpt för 6000 kr, funderar lite på att ta med mina högtalare ner o gemföra dem. Sen har jag en kompis som har kört blackdimond v2 som också ville jag skule ta med högtalarna och gemföra.
Men högtalarna tar en massa stryk av att åka runt, och då jag är pedantisk med mina grejer så tvivlar jag på att jag kommer genomföra detta.
Värt att notera är att jag får isåfall flytta mina högtalare typ 8 mil.
Att låna hem högtalare finns det nog ingen möjlighet, kanske ett par Audio pro för 2500 paret, men det känns inte lönt att gemföra.
Så vi får se hur det blir, men som saggt tvivlar jag på att jag vill utsätta högtalarna för påfrestningen det är att flytta runt det.
Självklart kommer jag gemföra med mina egna högtalare, som kostade nya 3000 kr paret. Men jag hoppas dessa XTZ slår dem stort.
MVH
Jimmy
Postad 10 September 2004 - 09:08
Jo det ska bli intressant, men om testet blir pusitivt så misstänker jag att priserna kommer gå upp lite på produkterna, därför tänkte jag att det var lika bra att slå till nu, om jag inte är nöjd får jag skicka till bara dem.Hoppas verkligen det är inom snar framtid som man får reda på resultatet från testet av XTZ!
Men det tvivlar jag på med tanke på hur överraskad jag blev över XTZ 10" subben
//Jimmy
Redigerat av Unregistered30026, 10 September 2004 - 09:09.
Postad 10 September 2004 - 09:18
Jag har hört att Black Dimond vector ska passa ypperligt till dessa XTZ högtalare(jag har själv en vector och kan medela vad jag tycker så fort jag fått mina högtalare.funderar nästan om centern i denna serie är nåt att köpa eller om de blir att inhandla från nåt annat märke..? tänkte på XTZ 99 WMT CENTER för 1000:-
Annars så lutar det fortfarande åt hållet att köpa XTZ 99 W2MT
Iofs så kan ja inte så mycket om olika högtalarn märken vad som är bra å så.. förutom de som är så dyrt som ja inte har råd med.
Men finns det nå starka konkurenter till XTZ i prissklassen 3500-4000? Ge gärna lite tips om övriga märken
MVH
Jimmy
Postad 10 September 2004 - 09:19
Postad 10 September 2004 - 09:32
Blackdimond v2 finns flera recensioner om redan. Sen vore det intressant att veta vilka din brors högtalare är.Tja!
Min bror har ett per högtalare som han nöjligen köpt för 6000 kr, funderar lite på att ta med mina högtalare ner o gemföra dem. Sen har jag en kompis som har kört blackdimond v2 som också ville jag skule ta med högtalarna och gemföra.
Men högtalarna tar en massa stryk av att åka runt, och då jag är pedantisk med mina grejer så tvivlar jag på att jag kommer genomföra detta.
Värt att notera är att jag får isåfall flytta mina högtalare typ 8 mil.
Att låna hem högtalare finns det nog ingen möjlighet, kanske ett par Audio pro för 2500 paret, men det känns inte lönt att gemföra.
Så vi får se hur det blir, men som saggt tvivlar jag på att jag vill utsätta högtalarna för påfrestningen det är att flytta runt det.
Självklart kommer jag gemföra med mina egna högtalare, som kostade nya 3000 kr paret. Men jag hoppas dessa XTZ slår dem stort.
MVH
Jimmy
Och om dina nyförvärv INTE slår dina äldre Pioneerhögtalare med hästlängder, själklart kommer dom att göra det! Har du ingen möjlighet att testa på Gale, typ, eller Wharfedale Diamond, eller ngt dyrare varianter?
Mvh JB
Postad 10 September 2004 - 09:37
Tyvär har jag bara möjlighet att prova xtz mot dessa, och om jag genomför det, så kommer jag så klart berätta för er även vad de andra som lyssnat tyckte.
MVH
Jimmy
Postad 10 September 2004 - 15:55
Jag har nu packat upp högtalarna och provat dem lite.
Jag måste nog säga att lite besviken är jag, de är inte så mycket bättre som mina förra Pioneer CS-7070 som jag hade hoppats, visst en viss skildnad finns där men, så värst stor vill jag inte på stå att den är.
Jag uppfattar dem som inte fullt så klara som jag hoppades på
Det kan ju vara så att det tar litet tag innan de blir inspelade, och dessutom kan det bero på min "kassa" förstärkare.
Jag har en XTZ 10 sub också som jag skule byta ut mot pionolack, och jag måste säga att pianolack finishen på subben var inte alls fin, högtalar finishen var mycket bättre(funderar skarpt på att behålla den gammla).
Jag måste dock säga att subben XTZ 10 passade MYCKET bättre till subben än vad mina gammal högtalare gjorde, och man kan väll även säga att ljudet var lite fylligare i dessa högtalare än i Pioneer högtalarna.
Sorray om det är lite rörigt, men jag ska prova dem lite mer innan jag säger något mer.
MVH
Jimmy
Postad 10 September 2004 - 20:15
Därav ett av problemen om man vill köpa hem dem för att testa ngn dag, man hinner inte få högtalarna att spela som dom ska, om dom nu blir bättre och i så fall vad blir skillnaden?
Vet inte om butiker är villiga att ta tillbaka högtalare som är använda i typ en månad, som krävs för att de ska bli inspelade. Det är därför svårt att köpa olyssnade högtalare, utan att man tar en stor chansning.
Sen om de inte är MKT bättre än dina Pioneer när de väl är inspelade...ja då slår de definitivt ingen av de bättre högtalarna i lite dyrare prisklass, men det blir ju en senare fråga...!
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 September 2004 - 20:21.
Postad 10 September 2004 - 20:59
Hej Tycker nog definitivt att du ska se dig efter en ny receiver omTja
Jag måste nog säga att lite besviken är jag, de är inte så mycket bättre som mina förra Pioneer CS-7070 som jag hade hoppats, visst en viss skildnad finns där men, så värst stor vill jag inte på stå att den är.
Det kan ju vara så att det tar litet tag innan de blir inspelade, och dessutom kan det bero på min "kassa" förstärkare.
Jag har en XTZ 10 sub också som jag skule byta ut mot pionolack, och jag måste säga att pianolack finishen på subben var inte alls fin, högtalar finishen var mycket bättre(funderar skarpt på att behålla den gammla).
Jag måste dock säga att subben XTZ 10 passade MYCKET bättre till subben än vad mina gammal högtalare gjorde, och man kan väll även säga att ljudet var lite fylligare i dessa högtalare än i Pioneer högtalarna.
Sorray om det är lite rörigt, men jag ska prova dem lite mer innan jag säger något mer.
MVH
Jimmy
du väljer att behålla W2MT, tror att du har mycket
att vinna genom att byta den.
//Rickard
Postad 10 September 2004 - 21:27
Är med till viss del. Men jag måste få fråga om du vet hur många högtalare som faktiskt tillverkas i Europa idag? Bland annat med tanke på de högre arbetskostnaderna du tagit upp?Tjaaa... en snabblektion i import/export-västeuropa/asienMärket kan fassiken inte kosta 6000 kr extra på 10 000 kr högtalare, det måste ju vara något annat också. Annars förstår jag inte ens varför folk köper det.
Högtalare från fina hyllan (i europa med genaralagentimport)
Pris på hyllan 10000 kr
Minus moms 2000 kr
Minus vinst genaralgent 3000 kr
Transportkostnader genag./affär 300 kr
Minus vinst affär 2000 kr
Minus kostnad lön europa 1500 kr
Kvar inköps/tillv.kostnad 1200 kr
XTZ (direktimporterad från Kina utan mellanhänder)
Pris på hyllan 3700 kr
Minus moms 740 kr
minus kostnad generalagent/affär 1500 kr
minus kostnad lön kina 500 kr
kvar inköps/tillv.kostnad 960 kr
Till ovan tillkommer transportkostnader (asien/europa) som inte är inräknade men som sänker inköps/tillv.kostnad ytterliggare.
Alltså en prisskillnad på 10000 kr europahögtalare och 3700 kr kinahögtalare behöver inte ha så mycket med ljudkvalitet att göra.
Allt hänger på marginalerna som alla mellanhänder tar, typ genaralgenterna.
Och ju dyrare högtalare desto större benägenhet att ta ut större vinster i mellanleden.
Tillverkningskostnaden och materialkostnaden i slutändan behöver inte alls skilja så mycket.
Läste i tidningen häromdan vad en en tillverkare i kina får får en 6000 kr's LCD-skärm på plats i Europa.... 250 kr ..!!!
M
Mig veteligt så är det i stort sett inga högtalare i dessa prisklasser som fysiskt tillverkas i Europa...!
Sen förstår jag inte varför en butik utan mellanhänder automatiskt skulle ha lägre marginaler i kr än en som säljer med mellanhand? Tar man procenturellt kan det dock stämma!
Och sen undrar jag om du är säker på att mellanhanden har större marginal än butiken?
Sen har företag med större volymer en per stycket billigare utvecklings & tillverkningsprocess, förhoppningsvis även mer effektiv logitisk, vilket ger lägre kostnader vid tillverkning/frakt osv än ett märke med begränsade volymer, d v s om samma kvalitet på komponenter används.
Där har större företag/mer välkända märken en FÖRDEL i och med mindre kostnader per produkt, som du inte tagit upp!
Dock har en del av mer kända märken en större kostnad i marknadsföring som är en NACKDEL i kostnadsläget, men där skiljer enormt mellan olika märken.
Om jag skulle räkna tror jag INTE du kommer ändå upp till 10 k högtalare i jämförelse. Men nånstans kring 6 k vore inte omöjligt om BÅDA säljs i Sverige....men då måste de ha ganska liknande marginal i butik oxå!
Bara en liten inflik. Mitt räknesätt behöver inte vara mer rätt.
Det viktigaste är väl ändå i slutändan att högtalaren LÅTER bra, är gedigen byggd, med bra och anpassade komponenter som är väl utprovade - än en högtalare som är ihopsatt och säljs främst för att bli så billig som möjligt?
Det finns dessutom MÄRKEShögtalare som låter bra, men oxå de som låter dåligt, trots att de kostar lika mkt i prisklassen 6-10 k!
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 September 2004 - 22:13.
Postad 10 September 2004 - 22:59
Jodå du har så rätt så, det skule förmodligen hjälpa en ehl del att byta ut förstärkaren.Hej Tycker nog definitivt att du ska se dig efter en ny receiver omTja
MVH
Jimmy
du väljer att behålla W2MT, tror att du har mycket
att vinna genom att byta den.
//Rickard
Men jag tänker inte lägga mindre än 4000 kr på en förstärkare beg/ny så det får vänta ett tag, verkar som DVD spelaren står på tur först(krånglar för fullt)
Efter lite mer lyssning så börjar jag misstänka att dessa högtalare kanske kan låta väldigt bra när det väl är inspelade.
Bara det lilla jag spelat idag så tycker jag det har hänt en hel del.
Tyvär verkar det som om jag fattas de 6 baspluggarna och det kan ju göra lite på ljudet det med.
Ska jag ha något att klaga på nu så måste det nog vara att det inte finns några "ricktiga" fötter på dem, det är meningen att de ska stå rakt på golvet vilket inte är en höjdare med pianolacken. Men visst man kan inte få allt för det priset.
Jag åkte iväg och köpte tjock gummi matta som jag skar till o la under till(svart) och det blev jäkligt bra. kostade väll en 130 kr.
MVH
Jimmy
Postad 10 September 2004 - 23:20
MVH
Jimmy
Postad 11 September 2004 - 12:26
Postad 12 September 2004 - 10:30
Högtalarna spelar väldigt klart nu, och det märks skildnad när man tittar på film även vid musik lyssning.
Men jag tror fortfarande min förstärkare är lite bromskloss.
Även vid högra nivåer spelar högtalarna otroligt klart.
Basen är dock inget att hurra om(man e ju van vid sub) så en sub är ett måste anser jag, sen om man ska ha en XTZ subb eller en annan är helt vad man vill lägga för pengar. Men XTZ subben passar väldigt bra till Frontarna anser jag.
Om det är så att ni funderar på en XTZ subb så har jag laggt ett inlägg i XTZ 10" om vad jag råkade ut för när jag bytade från gammla subben till piano subben.
MVH
Jimmy
Postad 13 September 2004 - 20:23
Hej igenBasen är dock inget att hurra om(man e ju van vid sub) så en sub är ett måste anser jag, sen om man ska ha en XTZ subb eller en annan är helt vad man vill lägga för pengar.
Håller med dig om dina intryck att de spelar klart högt som lågt, vill även tillägga att även basen tar sig med tid även om man fortfarande får krana på lite högre för att få fram lite tryck så har det blivit mycket bättre än när dom kördes första gången.
Hade jag inte haft en sub så hade jag nog skickat tillbaks dom.
Men nu så är det kanon med lite minus för basen (kan ju inte få allt till dom pengarna)
//Peter
Postad 13 September 2004 - 20:29
Va driver du dom med då, kan ju vara där skon klämmer, om du inte får så mkt bas?Hej igen
Basen är dock inget att hurra om(man e ju van vid sub) så en sub är ett måste anser jag, sen om man ska ha en XTZ subb eller en annan är helt vad man vill lägga för pengar.
Håller med dig om dina intryck att de spelar klart högt som lågt, vill även tillägga att även basen tar sig med tid även om man fortfarande får krana på lite högre för att få fram lite tryck så har det blivit mycket bättre än när dom kördes första gången.
Hade jag inte haft en sub så hade jag nog skickat tillbaks dom.
Men nu så är det kanon med lite minus för basen (kan ju inte få allt till dom pengarna)
//Peter
Postad 13 September 2004 - 21:03
Men som sagt så har ju basen tagit sig med tid (ca 4 veckor med sporadiskt lyssnande) och så har jag ju subben som hjälper till så det är inte mycket att klaga på totalt sett.
//Peter
Postad 13 September 2004 - 21:16
Har du lekt med baspluggarna då?Kör med en Yamaha RX-V 1400 RDS så det borde räcka.
Men som sagt så har ju basen tagit sig med tid (ca 4 veckor med sporadiskt lyssnande) och så har jag ju subben som hjälper till så det är inte mycket att klaga på totalt sett.
//Peter
//Rickard
Postad 13 September 2004 - 21:23
//Peter
Postad 13 September 2004 - 21:46
Jo högtalarna blir enbart bättre ju mer man spelar med dem.
Väldigt klart ljud, precis som alla andra tycker. Jag har faktiskt inte labborerat så mycket med basen efter som jag har subben.
Men jag gissar på att man kan få upp basen kanska bra på dem, om man använder pluggarna rätt o spelar in dem bra.
Så ta det där med dålig bas med en nypa salt. Anledningen till att jag tycker det var lite är ju för att jag altid kör med subben, stänger man av den så blir det givit vis en ganska stor skildnad.
De slår ju mina gammla högtalare ganska kraftigt när det gäller bas.
Jag stör mig dock fortfarande på att de ska stå direkt på golvet. Gillar inte att utsätta pinao lacken för onödig skada(pedant).
Jag fick ju med några fötter att sätta på högtalarna, men när jag torkade av dem med putsmedel så ran det ner under högtalaren, jag trode så klart att det skule torka. Men 2 timme senare så var det väldigt fuktigt under högtalarn fortfarande(trotts att det inte var mycket som ran ner). Så jag tog upp dem, torkade av dem och satte dem på de skumgumi skydden som de kom med i lådan.
Jag hade hällst sätt att det fanns någon platform nerevid som stod på spikes, har inte Audio Pro Black diomond v2 det? Kan man köpa sådana grejer någon stans?
Har funderart själv på vad jag kan göra åt det.
Jag åkte o köpte en ganska tojock gummi matta (svart 5 mm) och skar ut bitar för att lägga under till. Detta förhöjde utsendet pluss att det skyddar, så med ricktig fot i svart färg så hade de sett enormt snygga ut tror jag.
Men problemet finns kvar, högtalarn måste upp lite från golvet(mattan) så att eventuel puts kan torka om det skule rinna ner där.
Får hantagligen sätta högra gummi tassar på den eller något.
Jag tänkte även på att det finns ju väldigt fin grå sten som många bygger stereo bänkar av, det skule vara kul om man kunde hugga ut en sådan så den passade att sätta på högtalarn nere vid(kanske en bak och en fram. Men antagligen är det svårt att skära ut det med någon högra precition.
MVH
Jimmy
Postad 14 September 2004 - 06:44
HEj JimmyJag tänkte även på att det finns ju väldigt fin grå sten som många bygger stereo bänkar av, det skule vara kul om man kunde hugga ut en sådan så den passade att sätta på högtalarn nere vid(kanske en bak och en fram. Men antagligen är det svårt att skära ut det med någon högra precition.
MVH
Jimmy
En tanke... Sten finns hos dem som tillverkar gravvårdar.
De har även utrustning att såga i stenen med (oftast vatten) det snittet har millimeter precision och är väldigt rakt och bra yta på
Håller man sig till spillmaterial kan man ofta få den typen av grejjer BILLIGT.... Samt om man ger dem rätt betalning kan man få jobbet billigt också...
Fick bröd eller en flask whiskey öppnar MÅNGA dörrar *Charon2 som mutat försvarets sömmerskor på förråde med det första ett par ggr*
Postad 14 September 2004 - 07:02
Postad 14 September 2004 - 12:13
Jag fick ju med några fötter att sätta på högtalarna, men när jag torkade av dem med putsmedel så ran det ner under högtalaren
Är det dessa, som du fick?
Gillar inte heller att högtalarna, står direkt på golvet...och enligt instruktionsbladet, ska man fixa sidmonterade spikes. (Om man nu vill ha spikes)
Postad 15 September 2004 - 00:52
Tja!HEj Jimmy
Jag tänkte även på att det finns ju väldigt fin grå sten som många bygger stereo bänkar av, det skule vara kul om man kunde hugga ut en sådan så den passade att sätta på högtalarn nere vid(kanske en bak och en fram. Men antagligen är det svårt att skära ut det med någon högra precition.
MVH
Jimmy
De har även utrustning att såga i stenen med (oftast vatten) det snittet har millimeter precision och är väldigt rakt och bra yta på
Håller man sig till spillmaterial kan man ofta få den typen av grejjer BILLIGT.... Samt om man ger dem rätt betalning kan man få jobbet billigt också...
Fick bröd eller en flask whiskey öppnar MÅNGA dörrar *Charon2 som mutat försvarets sömmerskor på förråde med det första ett par ggr*
Hur menar du nu ?
Det hade varit fint med fötter som dessa https://www.prisjakt...=18649&pic=.jpg
men det jag igentligen menade, var att man skar till liknande sådana här stenar
https://www.prisjakt...ic=.jpg(Bänken) och lägger en sten i framkannt och en i bakkant.
Men visst Svart Marmor sten hade ju varit jäkligt lyxigt.
Jag ska se om jag kan göra lite 3D ritningar på det så kan ni ju se om ni tror det är möjligt.
En viktig faktor är ju att det inte ska kosta särskilt mycket, men ändå se väldigt bra ut!
MVH
Jimmy
Postad 15 September 2004 - 06:04
Tja!
HEj Jimmy
MVH
Jimmy
Hur menar du nu ?
https://www.prisjakt...ic=.jpg(Bänken) och lägger en sten i framkannt och en i bakkant.
Jag ska se om jag kan göra lite 3D ritningar på det så kan ni ju se om ni tror det är möjligt.
En viktig faktor är ju att det inte ska kosta särskilt mycket, men ändå se väldigt bra ut!
MVH
Jimmy
Om en sådan firma får en ritning med mått så kan de relativt lätt skära till det du vill ha
OM de har spillmaterial brukar det inte vara dyrt
Sök på eniro efter ställen som tillverkar gravstenar och liknande i ditt område så löser det sig säkert
Annars om du hittar rätt sten ( i grova dimensioner) så kan du ju annars ringa ett företag som håller på med mekanisk verkstad och kolla om de känner till något företag som har en vatten skärare.
De kan skära i sten med den också......
Postad 20 September 2004 - 17:52
Jag har tittat runt lite, och det finns tydligen inte svart marmor utan det är isåfall Granit, och tydligen är det ricktigt dyrt.
Tja!
HEj Jimmy
MVH
Jimmy
Hur menar du nu ?
MVH
JimmyStentillverkaare
Om en sådan firma får en ritning med mått så kan de relativt lätt skära till det du vill ha
OM de har spillmaterial brukar det inte vara dyrt
Sök på eniro efter ställen som tillverkar gravstenar och liknande i ditt område så löser det sig säkert
Annars om du hittar rätt sten ( i grova dimensioner) så kan du ju annars ringa ett företag som håller på med mekanisk verkstad och kolla om de känner till något företag som har en vatten skärare.
De kan skära i sten med den också......![]()
Jag måste ju ha ganska stora bitar, så jag tror inte spill funkar så bra, om nu inte spill är stora bitar??
Leka block är ioförsig ganska billiga(20 kr blocket eller något) sen får man så klart klä insidan så att högtalarn inte får märke av stenen. Frågan är bara hur bra det kan passa.
Det tråkiga med Lekablock är ju att man måste hålla dem ganska höga, man kan alltå inte såga dem så att de endast är ett par cm i mitten för då bryts de lätt. Men ska tydligen max såga dem till helften, vilket gör att högtalarna kommer komma väldigt högt upp.
Annars hade man ju kunnat köra på leka block som man klär in i granitskivor. Det hade blivit billigt, tungt och snyggt. eller ja de kommer ju fortfarande upp en ganska bra bit vilket kanske är mindre snyggt.
Jag får helt enkelt fundera vidare, självklart kan man sätta vanäliga fötter(möbel tassar o liknande), men dessa högtalarna ser enormt mycket snyggare ut med någon mer avancerad fot nere vid.
Som jag kanske redan nämnt så har högtalarna nu efter inspelningen bliviit fruktansvärt klara i ljudet, helt imponerad, och detta gäller vid alla tänkbara volymer.
Att jag uppfattade subben XTZ 10(som anses slö) som snabbare till dessa högtalare sa XTZ följande om:
Varje del av ljudet påverkas av de övriga,tex att mellenregister och
diskant påverkar hur man uppfattar basen även att de jobbar i helt olika
frekvenser.
//Jimmy
Postad 20 September 2004 - 20:06
Postad 20 September 2004 - 22:11
Så om nån kan jämföra trycket, vilket inte lär vara som i CV's högtalare, vore det bra.
Alltså, jag vet inte om jag ska skaffa klara, fina musikhögtalare eller några där man får ett ******** tryck.
Kan man dunka plåten med XTZ 99W2MT så det räcker?
För annars blir det kanske en XTZ 10 som komplement. Finns det inte utgångar på förstärkaren till XTZ 10'an så man kan köra frontarna kopplade till subben då?
edit: såg nu att subbans förstärkare inte driver satelliterna som eventuellt kopplas till dom.
edit2: vilket är mest prisvärt, Proson 4st Conquest 66 + Conquest center 716 för 3495 på fyndbörsen, eller XTZ 99W2MT? ungefär samma pris för tusan
Redigerat av Unregistered33410339, 20 September 2004 - 22:29.
Postad 20 September 2004 - 22:54
Jag hade ju tidigare Pioneer cs-7070 både front och rear(kan se dem i mitt galleri) de är inge dunka dunka, utan har ett ganska klart och bra ljud. Efter som jag nu bytat ut frontarna så har jag ändå kvar pioneer cs-7070 som rear och det fungerar utmärkt. Men i framtiden blir det väll att köpa först XTZas satteliter(inte de små silvriga) utan de som ser ut som pyramider, och sennare köpa till bas enheterna till dem, och isåfall kommer de så klart att hamna fram och W2MT hamna back.Glad att då nöjd med dina xtz Mnemnic. Är vädigt sugen på att slänga ut mina gamla (ganska nya tyvärr) Proson c88 och skaffa dessa istället. Vad har du för surround till (eller inga alls)? Kanske står någonstans i tråden men jag orkade inte leta. Appropå det så hade det varit bra om du inte citerade och använde radbrytning hela tiden. Gör det svårt att läsa dina inlägg och jag tappar lätt sammanhanget tycker jag. Hoppas du inte tar illa upp för denna "kritik"
Det kanske finns de som uppskattar radbrytningen men jag tycker det blir lite jobbigt.
//Jimmy
Postad 20 September 2004 - 23:00
Jag vill nog påstå att XTZ 99 W2MT är mer för finlyssnare, folk som sätter höga krav på klart ljud.Att ljudet är klart och fint har jag förstått, men hur klarar dom sig vid hårdmangel. Visst, det är kanske inte eran grej, men jag snubblar mellan CV's V-10F/12F/15F och dessa.
Så om nån kan jämföra trycket, vilket inte lär vara som i CV's högtalare, vore det bra.
Alltså, jag vet inte om jag ska skaffa klara, fina musikhögtalare eller några där man får ett ******** tryck.
För annars blir det kanske en XTZ 10 som komplement. Finns det inte utgångar på förstärkaren till XTZ 10'an så man kan köra frontarna kopplade till subben då?
edit: såg nu att subbans förstärkare inte driver satelliterna som eventuellt kopplas till dom.
edit2: vilket är mest prisvärt, Proson 4st Conquest 66 + Conquest center 716 för 3495 på fyndbörsen, eller XTZ 99W2MT? ungefär samma pris för tusan
Men visst de kan varkligen spela högt, min förstärkare räcker inte till på långa vägar(5*80).
Och om man nu är dunka dunka freak men ändå vill ha möjlighet till finlyssning, eller klart ljud så är så klart XTZ 99 W2MT med en XTZ 10" sub ett bra val, och om man vill ha ennu mer bas(hur det nu går till) så finns 12" också(om man inte tittar på så mycket film med subben).
Det blir ett enormt bra ljud av detta såväl som kvalite som bas.
Hur de står sig mot andra högtalare har jag ingen aning om. Men som du säkert sätt så var det någon som testat dem mot ett par Black Dimond v2 där W2MT kom ut som vinnare. Och jag har också halvt om halvt gemfört dem med min brors högtalare i 6000 kr klassen, och dessa är helt klart bättre.
I början var jag lite tveksam dock, men nu när allt är inspelat så blir jag lika imponerad varje gång jag ser en film eller spelar musik.
MVH
Jimmy
Postad 21 September 2004 - 18:27
Är det så att sångarna liksom hoppar fram ur högtalarna och ljudet blir levande, eller är ljudet helt enkelt klart och fint? Fan att jag inte har möjlighet att provlyssnaJag vill nog påstå att XTZ 99 W2MT är mer för finlyssnare, folk som sätter höga krav på klart ljud.Att ljudet är klart och fint har jag förstått, men hur klarar dom sig vid hårdmangel. Visst, det är kanske inte eran grej, men jag snubblar mellan CV's V-10F/12F/15F och dessa.
Men visst de kan varkligen spela högt, min förstärkare räcker inte till på långa vägar(5*80).
Och om man nu är dunka dunka freak men ändå vill ha möjlighet till finlyssning, eller klart ljud så är så klart XTZ 99 W2MT med en XTZ 10" sub ett bra val, och om man vill ha ennu mer bas(hur det nu går till) så finns 12" också(om man inte tittar på så mycket film med subben).
Det blir ett enormt bra ljud av detta såväl som kvalite som bas.
Hur de står sig mot andra högtalare har jag ingen aning om. Men som du säkert sätt så var det någon som testat dem mot ett par Black Dimond v2 där W2MT kom ut som vinnare. Och jag har också halvt om halvt gemfört dem med min brors högtalare i 6000 kr klassen, och dessa är helt klart bättre.
I början var jag lite tveksam dock, men nu när allt är inspelat så blir jag lika imponerad varje gång jag ser en film eller spelar musik.
MVH
Jimmy
Postad 21 September 2004 - 23:17
Tackar så mycket, men jag tycker de ser ganska "billiga ut", vill nog ha något kraftigare.Outriggers
Detta kanske kan vara nåt för dig mneminic. Mycket snygga tycker jag.
// Tom
Så snart jag har ordnat med det så ska ni så klart få se.
Ljudet är otroligt klart som jag nämnde, men om sångaren kliver ut ur högtalarna vetifassiken, kanske med en bättre förstärkare? men om man nu är väldigt kräsen så kanske man ska lägga sig runt 10 000 kr klassen eller högra, för så långt upp når nog inte dessa högtalare skule jag gissa?
Och jepp det verkar som om det bara är fyndbörsen som säljer XTZ än så länge, vi får väll se om det blir fler som säljer det efter testet.
MVH
Jimmy
Postad 22 September 2004 - 12:27
Sen för min del förlorar jag nog ockås lite ljudkvalite med tanke på den stereon jag har.
Ett kortfattat svar är : givetvis!
//Jimmy
Postad 22 September 2004 - 14:07
Själv kör jag med Sub >> Förstärkare & Frontar >> Förstärkare.
Men kanske bättre att koppla in frontarna på subben.
Eftersom set står "koppla satelliter", så har jag inte vågat kopplat frontarna till basen.
Postad 22 September 2004 - 14:45
Jag har kopplat lågnivås kablen från Förstärkaren till Subben, sen är frontar och alla andra högtalare kopplade direkt på förstärkaren.
Man kan så klart koppla på hi in på subben och sen dra ut från subben till högtalarna(har själv provat) men detta gör att det blir mycket sämre bas i subben, medan frontarna låter som vanligt efter som förstärkarens signal bara går igenom subben(inte förstärks eller liknande).
//jimmy
Postad 22 September 2004 - 19:07
//Jimmy
Postad 22 September 2004 - 19:33
Är du inte nöjd med prylarna?
Jodå, nöjd som bara den.
Har också XTZ centern & köper antagligen också XTZ 99 WMT, för att ha bak...så småningom.
Letar också efter "fötter" till frontarna, men inte riktigt hittat det jag söker. (Fast tips har man ju fått)
Får väl se hur man gör.
Sen har man inte riktigt kört in högtalarna än, så man har inte dragit på för fullt.
Men just nu kör man på en rätt normal volym & det låter klar & fint.
Redigerat av Mephisto, 22 September 2004 - 19:34.
Postad 22 September 2004 - 21:54
Här är mina intryck:
Tycker att diskanten är bra, men efter att alla har höjt den till skyarna tidigare hade jag nog lite högre förväntningar. Men diskanten är iaf mycket bättre än den som satt i mina gamla Jamo Classic 8.
Många har klagat lite på basen. Jag har som sagt inte spelat mina högtalare så mycket, men jag är riktigt imponerad av basen. W2MT spelar djupt och med kontroll. Ser riktigt mycket fram emot hur det kommer att låta när de är inspelade! Jämfört med Classic 8 (som enligt flera recensioner är mycket kompetent i basområdet) är W2MT bättre. Tyckte mig igår höra ett kort fladdrande ljud som om att förstärkaren hade tappat greppet om baskonen, men det måste bero på just den inspelningen. Hoppas jag iaf... Har en Yamaha 740, så den borde väl kunna orka driva W2MT utan problem?
Misstänker att W2MT inte är så frekvensraka. Iaf inte i den lägre delen av registret. Spelade ett svep från 200 till 18 Hz och enligt vad jag kunde höra var inte ljudstyrkan lika vid alla frekvenser. Det fanns en mängd pucklar. Vet dock inte om det går att få bort med lite skumgummiexperimenterande á la XTZ room tuning. Ska prova lite mer sen. Rummets form och möblering samt högtalarnas placering alldels för nära hörnen är antagligen stora orsaker till uppkomsten av resonans och pucklar.
Har provat med både single och bi-wiring. Vet inte om det gör ngn skillnad, men varför köra med single när man kan köra med bi-wiring. Det kan ju bara bli bättre!
Var i München och drack öl på Oktoberfest i helgen och träffade en Göteborgare som påstod att XTZ säljs i en hifibutik i Göteborg. Någon som vet ngt mer om detta? Jag trodde att Fyndbörsen var ensamma!?
Postad 22 September 2004 - 22:47
Bättre än Monitor Audio Bronze 4...Min brors högtalare heter Monitor Audio Bronze 4, och jag anser att 99 W2MT är helt klart bättre
//Jimmy
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 September 2004 - 22:51.
Postad 22 September 2004 - 22:52
Tja!Nu kan även jag sluta mig till den lilla men växande skaran av W2MT-ägare. Har bara spelat dem ca. 15 timmar på låg volym, så de är lång ifrån inspelade.
Här är mina intryck:
Tycker att diskanten är bra, men efter att alla har höjt den till skyarna tidigare hade jag nog lite högre förväntningar. Men diskanten är iaf mycket bättre än den som satt i mina gamla Jamo Classic 8.
Många har klagat lite på basen. Jag har som sagt inte spelat mina högtalare så mycket, men jag är riktigt imponerad av basen. W2MT spelar djupt och med kontroll. Ser riktigt mycket fram emot hur det kommer att låta när de är inspelade! Jämfört med Classic 8 (som enligt flera recensioner är mycket kompetent i basområdet) är W2MT bättre. Tyckte mig igår höra ett kort fladdrande ljud som om att förstärkaren hade tappat greppet om baskonen, men det måste bero på just den inspelningen. Hoppas jag iaf... Har en Yamaha 740, så den borde väl kunna orka driva W2MT utan problem?
Misstänker att W2MT inte är så frekvensraka. Iaf inte i den lägre delen av registret. Spelade ett svep från 200 till 18 Hz och enligt vad jag kunde höra var inte ljudstyrkan lika vid alla frekvenser. Det fanns en mängd pucklar. Vet dock inte om det går att få bort med lite skumgummiexperimenterande á la XTZ room tuning. Ska prova lite mer sen. Rummets form och möblering samt högtalarnas placering alldels för nära hörnen är antagligen stora orsaker till uppkomsten av resonans och pucklar.
Har provat med både single och bi-wiring. Vet inte om det gör ngn skillnad, men varför köra med single när man kan köra med bi-wiring. Det kan ju bara bli bättre!
Var i München och drack öl på Oktoberfest i helgen och träffade en Göteborgare som påstod att XTZ säljs i en hifibutik i Göteborg. Någon som vet ngt mer om detta? Jag trodde att Fyndbörsen var ensamma!?
Jag spelade också ett svep i början, men jag uppfattade som baselementen fladdrade , så det gör jag inte om igen.
//Jimmy
Postad 22 September 2004 - 22:58
Som jag nämnde innan så är det en halvt om halv gemföring, har inte kunnat sätta dem på samma ställe o prov lyssna intill varandra.Bättre än Monitor Audio Bronze 4...Min brors högtalare heter Monitor Audio Bronze 4, och jag anser att 99 W2MT är helt klart bättre
//Jimmy...på vilket sätt då och vilken förstärkare har du testat dom med?
![]()
Mvh JB
Monitor Audio Bronze 4 är ju otroligt små gemfört med 99 w2mt, givetvis har inte storleken något betydelse i detta fallet. Monitor Audio Bronze 4 spelar också ganska klart och med en bra bas.
Men jag tycker ändå att 99 W2MT spelar klarare(kanske beronde på banddiskanten). Det kan hända att Monitor Audio Bronze 4 har en kraftigare bas, har inte testat basen så hårt på 99 w2mt.
Men ta min åsikt med en nypa salt då jag inte hafft dem bredvid varandra o testat dem.
Och kommer förmodligen inte göra det häller så man hällst inte flyttar runt på Pinao högtalarna
Du verkar vara en petig person, och det är inte alls säkert att du kommer gilla 99 w2mt, så kvittar det vad alla säga. De bästa du kan göra är väll att köpa hem ett par, och om du inte är nöjd så får du ta den smällen som det kostar att skicka till baka dem.
//Jimmy
Postad 22 September 2004 - 23:10
Det var just därför jag ställde frågan, för du var ju helt säker på din sak i ditt förra inlägg...Som jag nämnde innan så är det en halvt om halv gemföring, har inte kunnat sätta dem på samma ställe o prov lyssna intill varandra.
Monitor Audio Bronze 4 är ju otroligt små gemfört med 99 w2mt, givetvis har inte storleken något betydelse i detta fallet. Monitor Audio Bronze 4 spelar också ganska klart och med en bra bas.
Men jag tycker ändå att 99 W2MT spelar klarare(kanske beronde på banddiskanten). Det kan hända att Monitor Audio Bronze 4 har en kraftigare bas, har inte testat basen så hårt på 99 w2mt.
Men ta min åsikt med en nypa salt då jag inte hafft dem bredvid varandra o testat dem.
Du verkar vara en petig person, och det är inte alls säkert att du kommer gilla 99 w2mt, så kvittar det vad alla säga. De bästa du kan göra är väll att köpa hem ett par, och om du inte är nöjd så får du ta den smällen som det kostar att skicka till baka dem.
Sen är det inte främst för min egen sak jag frågar utan för att försöka räta ut saker & ting för andra som är intresserade av detta NYA och mkt svårlyssnade högtalarmärke. (Gäller även andra märken)
Tycker att det ofta slängs ut lite väl ogenomtänkte inlägg och recensioner...bland annat ditt tidigare, men nu har nyanserna/förutsättningarna för din så kallade jämförelse blivit lite klarare...håller du inte med?
Har du tänkt på dig att du tar på dig ett stort ansvar om du skriver att du tycker att "de låter HELT KLART bättre än Monitor Audio Bronze 4"...?
EDIT: Dessutom undrar jag om det verkligen kan vara Bronze 4 din bror har...de är ju inte otroligt små i jämförelse...och har dessutom två basar, varav en i o f s är ett kombinerat bas-mellanregister?

Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 September 2004 - 23:23.
Postad 22 September 2004 - 23:23
Men min huvudsakliga mening är att högtalarna spelar väldigt klart o rent för de pengarna, och uppfattningen jag har fått är att det inte är helt omöjligt att de slår högtalare i 6000 kr klassen.
Jag var hemma hos min bror i helgen och första lyssnings intryckte jag fick var att XTZ 99 W2MT var bättre, men vad som egentligen gjorde att jag uppfattade detta vet jag inte.
Och nu i efterhand så vill jag nog inte att någon ska lägga tyngd på det, inte på det viset som du vill ialla fall. För att kunna göra det så måste de testas sidan om varandra, vilket är oitressant för både min bror och mig själv just nu.
Dessutom så måste de testat med liknande produkter, han har en Tehcnincs Stereo stereo (2x100) och väldigt dyra kablar till högtalarna, medan jag har en Technis 5.1 förstärkare med lite billigare kablar.
Jag tycker att ni ska bilda er en egen erfarenhet av det efter som det är mycket en smaksak.
Det bästa du hade kunnat göra JB är att köpa högtalarna och berätta vad du tycker.
//Jimmy
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Hur bra är XTZ 99 W2MT?
37 filmer
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?