Lyssnat på XTZ 99 W2MT.
376 svar till detta ämne
Postad 22 September 2004 - 23:28
Mephisto
-
Mephisto
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Har du tänkt på dig att du tar på dig ett stort ansvar om du skriver att du tycker att "de låter HELT KLART bättre än Monitor Audio Bronze 4"...!
Är väl en smaksak, skulle jag vilja säga. Alla hör & dömer vi olika. Beror väl på om man är en sådan där "hifi fag", som hela tiden måste köpa dyrt...för att det ska låta bra. Inte tycker jag att kompisens gamla Canton for 20 papp, låter bättre än mitt gamla Cerwin Vega Sat-6 system. Men det är vad JAG tycker. Samma gäller mneminic...han säger vad HAN tycker, för han kan ju knappast tala för någon annan. (Eller?) Sen är det väl upp till folk som läser tråden, att antingen ta hans åsikt med en nypa salt...eller slå till & bli nöjd eller besviken.
Postad 22 September 2004 - 23:39
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Jag är helt med dig nu mneminic. No hard feelings.
Något köp kommer jag dock inte att göra. Vore dock roligt om någon kunde dema dem för mig i Stockholm. Har ställt frågan otaliga gånger tidigare, men aldrig fått någon respons.
Jag har tidigare (för ca 10 år sedan) på basis utan ersättning hållit på med att testa olika hifiprodukter/kombinationer för de större/seriösare hifi-butikerna i min födelsestad. Hade en gång hemma ca 10 olika förstärkare, lika många CD-spelare och högtalarpar i olika prisklasser.
Några förstärkar- och CD-märkena jag testat är Linn, Harman Kardon, Rotel, Nad, Denon, Creek, Naim, Luxman, Sentec m fl. Högtalarmässigt var det bland annat Mission, Linn, Kef, B&W, Infinity, Heybrook, Canton, Boston, Audio Pro, Carlsson, Dahlqvist & Wharfeldale...!
Och jag upptäckte snabbt att visa högtalare kunde låta skit om man matchade med fel/andra märkens elektronik eller CD eller tvärtom...! Grejerna kostade totalt nära en halv mille den gången och tog upp hela lillebrors rum bredvid mitt, för man ska ju INTE ha flera par högtalare i rummet samtidigt då man testar...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 23 September 2004 - 00:35.
Postad 22 September 2004 - 23:47
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Är väl en smaksak, skulle jag vilja säga.
Alla hör & dömer vi olika. Beror väl på om man är en sådan där "hifi fag", som hela tiden måste köpa dyrt...för att det ska låta bra.
Inte tycker jag att kompisens gamla Canton for 20 papp, låter bättre än mitt gamla Cerwin Vega Sat-6 system.
Men det är vad JAG tycker.
Samma gäller mneminic...han säger vad HAN tycker, för han kan ju knappast tala för någon annan. (Eller?)
Sen är det väl upp till folk som läser tråden, att antingen ta hans åsikt med en nypa salt...eller slå till & bli nöjd eller besviken.
Mephisto - Läs mneminics senaste inlägg innan du uttalar dig! Sen jämför jag högtalare i SAMMA prisklasser. Dvs jag jämför inte högtalare för 20 000:- med högtalare för mindre än 4 000:- och skulle jag göra detta tar jag med prisskillnaden i beräkningen. Vissa tillverkare/försäljningsställen går dock ut i reklamen att deras produkter klår högtalare för över det dubbla priset och då måste ju även lite dyrare konkurrenter tas med i jämförelsen...! Sen blire ju jättebra om många läser tips här på forumet, följer dem och sedan blir besvikna...! Varför då inte försöka bena ut saker och ting så bra som möjligt INNAN, dvs även att förutsättningarna för omdömena/jämförelserna finns med...eller tycker du det är onödigt? Vissa omdömen får ju en större tyngd om även förutsättningen redovisas, medan andra kan falla rätt platt, i alla fall tycker jag detta. (Nu säger INTE att XTZ är dåliga för det vet jag inte eftersom jag ej kunnat lyssna på dem...& att de som köper dem skulle bli särskilt besvikna...de flesta är ju nöjda, men då har har referenserna varit typ Genexxa, JWS, äldre Proson m.m. och det är en STOR skillnad jämfört med att jämföra med BRA & LITE dyrare högtalare idag, som typ Monitor Audio Bronze 4 mfl...) Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 23 September 2004 - 00:39.
Postad 23 September 2004 - 01:05
Mephisto
-
Mephisto
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Mephisto - Läs mneminics senaste inlägg innan du uttalar dig!
Om du menar den ovanför mitt förra, så kom den in...medans jag höll på skriva mitt inlägg. Orkade inte läsa just då, efter att ha sagt mitt...hade lite bråttom iväg. Så det var lite svårt att läsa innan, jag uttalade mig. Sen jämför jag högtalare i SAMMA prisklasser. Dvs jag jämför inte högtalare för 20 000:- med högtalare för mindre än 4 000:- och skulle jag göra detta tar jag med prisskillnaden i beräkningen. Vissa tillverkare/försäljningsställen går dock ut i reklamen att deras produkter klår högtalare för över det dubbla priset och då måste ju även lite dyrare konkurrenter tas med i jämförelsen...!
Det där med att dra till med 20000, fast ni snackar samma prisklass...var bara för att poängtera lite EXTRA, att det som låter bra i den enas öron, kan låta crap i den andras. Eller som med eran diskussion, att du inte trodde att XTZ låter bättre än Bronze 4...när mneminic tycker tvärtom. Alltså...alla tycker vi att högtalare låter olika bra/dåligt...också beroende på vad man är ute efter. (Bas, diskant, osv) Smaken är alltså som baken, väldans hårig. Men ni verkar ha kommit överens.  Är trots allt jäkligt svårt att förklara hur en högtalare låter, jämfört med en annan. Men i vilket fall som helst, så är jag nöjd med MITT köp...och det är väl det viktigaste. Sen blire ju jättebra om många läser tips här på forumet, följer dem och sedan blir besvikna...! Varför då inte försöka bena ut saker och ting så bra som möjligt INNAN, dvs även att förutsättningarna för omdömena/jämförelserna finns med...eller tycker du det är onödigt?
Nädå, diskussioner fram och tillbaka är bra, men som sagt...man kan bara förklara vad man själv tycker. (Hur man uppfattar 2 olika högtalare) Enda sättet att verkligen få fram, vad som låter bäst...är att lyssna, om det går. Själv så gick jag bara på vad som skrevs, angående XTZ 10 subben. Hade egentligen tänkt mig några billigare frontar, men Fyndbörsen rek 99 W2MT. Och nu när jag har fått paketet, ångrar inte jag köpet. Funkar bra till film, helt klart. Kör dock min gamla SAT-6 system, när det gäller musik...mest bara för att vanliga stereostärkaren, verkar orka driva dessa bättre än recievern. (Därav det nya köpet)
Postad 23 September 2004 - 08:09
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Mephisto - Jag/övriga VET ju fortfarande inte om dessa XTZ låter bättre/hur de låter i jämförelse med Monitor Audio Bronze 4 så jag trodde ingenting. Min avsikt var att försöka få ett HÅLLBART svar på denna fråga av mneminic, men hans test var ju inte så noga utförd visade det sig ju. Många har efterfrågat ett testutlåtande mot lite mer etablerade högtalarmärken, förutom Audio Pro! Om nu XTZ för under 4 k skulle låta bättre än Bronze 4, vore det ju en kanonköp, men som sagt, denna fråga är ännu obesvarad! Sedan är självklart smaken olika, men en liten bit på vägen hade vi ju i alla fall kommit! Det där om att jämföra högtalare för 20 000:- mot 4 000:- skrev jag för det här uttalandet du gjorde! Beror väl på om man är en sådan där "hifi fag", som hela tiden måste köpa dyrt...för att det ska låta bra. Inte tycker jag att kompisens gamla Canton for 20 papp, låter bättre än mitt gamla Cerwin Vega Sat-6 system.
Sen är det bara att gratulera att du blev nöjd med ditt köp... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 23 September 2004 - 08:13.
Postad 23 September 2004 - 11:28
Unregisteredd7a46a96
-
Unregisteredd7a46a96
-
Veteran
-
-
1612 inlägg
Hur blev det med testet av dessa i "tidningen" vilken det nu var??
Postad 23 September 2004 - 11:30
Mephisto
-
Mephisto
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Det där om att jämföra högtalare för 20 000:- mot 4 000:- skrev jag för det här uttalandet du gjorde!
Ja, hehe...det roliga är att just SAT-6 systemet gick på 4300.  Sen är det bara att inse, att vissa tycker att bara dyrt låter bra.
Postad 23 September 2004 - 11:52
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Sen är det bara att inse, att vissa tycker att bara dyrt låter bra.
Håller mer helt, väldigt många resonerar utifrån vad det kostar. Och visst i många sammanhang funkar det, men vill man tjäna på det hela så ska man nog reonera lite annurlunda //Jimmy
Postad 23 September 2004 - 19:06
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Sen är det bara att inse, att vissa tycker att bara dyrt låter bra. Håller mer helt, väldigt många resonerar utifrån vad det kostar. Och visst i många sammanhang funkar det, men vill man tjäna på det hela så ska man nog reonera lite annurlunda
//Jimmy
mneminic - Men du har ju ALDRIG testat dina XTZ mot de bästa högtalarna som är något dyrare. Hur kan du då uttala dig som du gör? "Väldigt många resonerar utifrån vad det kostar." Måste då få fråga utifrån vad du resonerar ifrån? Om du anser att jag resonerar utifrån vad det kostar, så gör jag det delvis. Plus att jag ser vilka komponentdelar som sitter i högtalare samt hur den är uppbyggd. Så många högtalarelement, som XTZ har, ställer t ex STORA krav på ett mkt bra och avancerat delningsfilter för att de oxå ska låta bra. Dessutom har jag aldrig sett någon tidigare skriva att deras högtalare skulle låta minst lika bra som dubbelt så dyra. Dessa högtalare måste i så fall vara en JÄTTESENSATION som alla tidningar skulle "dö" för att få vara först med en test, och hi fi-butiker stå i kö för att vilja sälja dessa underverk! LÄS NU IGEN! (Skriver med versaler för att ni nån gång ska läsa vad jag skriver) JAG (JB) HAR ALDRIG SAGT ATT XTZ SKULLE VARA SÄMRE ÄN MONITOR AUDIO BRONZE 4, INTE HELLER ATT XTZ SKULLE VARA BÄTTRE. DETTA HAR JAG INTE KUNNAT AVGÖRA EFTERSOM JAG INTE KUNNAT LYSSNA PÅ DEN/TESTA MOT NÅGRA ANDRA - OK? Men du mnemenic uttalade först KLART OCH TYDLIGT att dina XTC-frontar lät HELT KLART BÄTTRE än din broders Bronze 4 - ett uttalade som du senare i stort sätt tog igen, men det var först efter att jag ställt två frågor om hur du gjort testen. Detta har INGET med att jag skulle tycka att man måste köpa dyra grejer för att det ska vara bra - OK? Sen är det OMÖJLIGT att "tjäna på det" när det handlar om nya saker som säljs i Sveruge. Det finns två sätt att, som du utrycker det "tjäna på det hela", och det är att först och främst handla bra begagnade grejer som man lyssnat på, men oxå att INTE köpa grisen i säcken, dvs köpa saker man inte lyssnat på och som man då inte har en aning om vad man sedan tycker om. Självklart kan man någon enstaka gång göra ett riktigt fynd och då "tjäna på det", och det är just detta jag försöker bena ut, om XTZ kan var ett sånt fynd? Men ni strider ju som värsta försvarsadvokaterna med ihåliga jämförelser som försvar och korkade personliga påhopp, fattar bara inte varför? Ni har köpt dessa högtalare och är nöjda. Det är bara att gratulera, men det vore intressant om dessa högtalare oxå var testade mot konkurrenter värda namnet. Inte bara tio år gamla högtalare i tusenkronorsklassen! Då är det ju inte konstigt att de skulle låta bättre, men för att kunna uttala sig om att de låter bättre än nästan dubbelt så dyra högtalare, då krävs betydligt mer kött benen, lök på laxen osv...! Sen är även jag nyfiken på den där testen i den ej namngivna tidningen - ett test som borde ha varit publicerat eller komma inom mkt snar framtid! Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 23 September 2004 - 19:13.
Postad 23 September 2004 - 19:39
Unregistered1237338e
-
Unregistered1237338e
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hej, har nyss köpt ett par XTZ 99 W2MT och väntar på dem just nu! Hoppas verkligen inte att de skall bli en besvikelse. Jag kommer att återkomma med en recension av högtalare så fort jag anser att den är inspelad. Vad har jag nu att jämföra med, inga dirket märkvärdiga högtlare, ett par gamla pioneer med trasig diskant och ett par Proson Reality 63 MK2 som jag vet har fått bäst i test enligt Hifi-magasinet (tror jag det var). Jag tycker att det skall bli roligt att jämföra dessa högtalare, båda är ju lite "annorlunda" många andra högtalarmärken. De har kanske haft en jobbig bakgrund, syftar speciellt på proson med dess betungande BASrykte. Men för en gångs skulle verkar de som de kommer att ta sig ur denna "grop" om man skall uttrycka sig så. Men sedan kanske det inte är så konstigt att både XTZ 99 W2MT och Proson Reality 63 MK2 har fått så bra kritik. Man kan ju bara ta och fråga en hifi-snubbe som direkt kontrar med att en Audio Pro, eller B&W högtalare vore ett bättre alternativ, ofta är dessa alternativ också i en prisklass högre. Men köper man nu en högtalare från B&W så får man nog räkna med att en stor del av högtalaren blir "bättre" pga att det står B&W på den. Proson har inget sådant rykte och kom till detta test: http://www.proson.se...sonreality63mk2Utan förhoppningar, som en okänd högtalare med ett relativt lågt pris och mindre populärt märke och klev därifrån med segern i behåll. Så frågan är hur nu en högtalare som XTZ 99 W2MT står sig mot andra högtalare, nu när XTZ är ett relativt nytt märke och försöker att introducera sig på marknaden med billiga priser!?
Postad 23 September 2004 - 19:50
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Så frågan är hur nu en högtalare som XTZ 99 W2MT står sig mot andra högtalare, nu när XTZ är ett relativt nytt märke och försöker att introducera sig på marknaden med billiga priser!?
Det är just denna fråga som vore intressant att få svar på. Dock måste jämförelsen göras mot BÄTTRE högtalare än gamla Pioneer med trasig diskant & Proson Reality 63 MKII. Slår XTZ W2MT dessa är det inte någon riktigt stor merit & det kommer dom kanske att göra...? Den mest intressanta är ju om de låter lika bra som nästan dubbelt så dyra och mer etablerade/kända konkurrenter oxå? Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 23 September 2004 - 20:03.
Postad 24 September 2004 - 12:30
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Hur orkar du ?
Som jag nämnt så är de redan testade mot ett par Black Dimond v2 där de kom ut som vinnare, och om jag inte minns fel så kostar black Diomnd ca 6000 kr vilket är nästan dubbelt(slår på en 1000 lapp).
Att de slår mina Pioneer(som INTE är söndriga) är som du säger kanske inte så konstigt, men Pioneer kostade väll runt 3500 kr eller något, vilket är ett par hundra under XTZ högtalarna. Men Pioneer cs-7070 är bra högtalare, de spelar klart men har ingen vidare bas.
På tal om bas, jag har testat XTZas bas lite och det finne verkligen en kraftig bas i dem, men det kommer så klart inte i närheten av subben, dessutom anser jag att subben spelar en bättre bas, XTZs bas låter inte väldigt bra "tycker jag".
Sen angånde monitor audio Bronz4
Jag provlyssnade mina högtalare hemma ganska rijält, sen körde jag ner(2 timmars bilresa) och lyssnade på min brors Bronz 4, och min åsikt blev att XTZ spelar bättre utan tvekan, men sen är frågan hur fort man glömmer ljud upplevelser. Jag skule ialla fall inte rekomendera monitor audio bronz4 framför 99 w2mt.
Sen undrar jag vad du JB tjänar på att fråga ut oss när du ändå inte litar på oss(vi som köpt). Är det inte bättre du är tyst tills du själv har lyssnat på dem, om nu detta nu blir av någon gång. Eller helt enkelt väntar på testet som skule dyka upp i någon tidning.
För min del är jag nöjd här, jag anser att jag gjort ett ricktigt bra köp.
//Jimmy
Postad 24 September 2004 - 16:01
Agazzie
-
Agazzie
-
Beroende
-
-
1307 inlägg
Mneminic : hur är finishen på dom? Känns d som kvalitet när man tar o ser på dom, eller känns det billigt?
Postad 24 September 2004 - 16:26
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Finishen på piano lacken är inte super, Black Vector centern är bättre.
Men den ser ändå bra ut, men det som stör mig är att på vissa ställen kan man se att pinaolacken bubblar sig lite(LITE) runt elementen. Troligen så har man inte varit väldigt noga med att trycka fast finishen(alltså inte lackerad/målad).
Sen på subben så tycker jag nog att pinao lacken är lite sämre, kan så klart vara från ex till ex. Men det är just i kanter där den kanske inte sitter ricktigt som den ska.
Men som jag nämnde det ser överlag bra ut, och det är inget du troligen kommer tänka på(jag är pedant).
//Jimmy
Postad 24 September 2004 - 17:06
Agazzie
-
Agazzie
-
Beroende
-
-
1307 inlägg
Men den ser ändå bra ut, men det som stör mig är att på vissa ställen kan man se att pinaolacken bubblar sig lite(LITE) runt elementen. Troligen så har man inte varit väldigt noga med att trycka fast finishen(alltså inte lackerad/målad).
Sen på subben så tycker jag nog att pinao lacken är lite sämre, kan så klart vara från ex till ex. Men det är just i kanter där den kanske inte sitter ricktigt som den ska.
Men som jag nämnde det ser överlag bra ut, och det är inget du troligen kommer tänka på(jag är pedant).
//Jimmy
Ok, klart man kan ju inte få allting för det priset, men om det är överlag bra, så verkar det ju bra
Postad 24 September 2004 - 22:35
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
//Jimmy Ok, klart man kan ju inte få allting för det priset, men om det är överlag bra, så verkar det ju bra
Hehe nä precis, jag ser hällre att de lägger krutet på ljudkvaliten(element/delnings filter/mm) än på utseendet trotts jag är petig med det. Jag är ju extremnt petig, så pinao lacken är helt okay, inget att klaga på igentligen. Se bara till att torka av dem rijält med något puts medel som inte förstör lacken(vad det nu kan vara) och se även till så att inte det rinner ner vätska under högtalaren, för om det får stå där ett tag så blir nog inte pinolacken så värst fin. Jag använda antistatisk fönsterputs på mina(kanske inte bästa valet), och det håller borta damm rätt hyffsat. Men ialla fall så ran det ner o la sig under högtalaren där de inte torkade, detta tänkte jag inte på förens efter 1 timmes tid då jag tog upp och fick torka av dem. Jag fick nämligen fötter med från Fyndbörsen, men dessa fötter gjorde inte så att högtalarna kom så pass högt upp så att det själv kunde torka. //Jimmy
Postad 25 September 2004 - 10:37
Unregistered8db9e999
-
Unregistered8db9e999
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hej Jimmy och grattis till ditt köp, du kommer säkert att bli mkt nöjd.
Jag har haft möjligheten att få lyssna på dessa högtalare i hemma miljö och jag tycker dom låter kanon i alla avseenden!
***CENSUR***
Jag brukar läsa en hel del på forumet och sällan skriva något, här är en av anledningarna till detta!
Hursomhelst Jimmy, du kommer säkert att bli supernöjd
Mvh. Christian
Redigerat av Unregistered8db9e999, 26 September 2004 - 20:50.
Postad 25 September 2004 - 13:51
Agazzie
-
Agazzie
-
Beroende
-
-
1307 inlägg
Jag tror inte JB skriver skit om XTZ, utan att han bara är lite skeptisk på att dom ska kunna konkurera med högtlare för 6k som fyndborsen påstår, sedan har han inte haft möjlighet till att lyssna på dom (bor inte i närheten), och då får man väl nästan vara lite skeptisk om att dom ska klå högtalare för nästan dubbla pengen
Postad 25 September 2004 - 13:54
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
cinemarookie & fotbollstokig -  Riktigt ömma tår... Sen har jag aldrig skrivit ett enda negativt ord om dessa högtalare. Ni övriga får gärna läsa igenom mina inlägg för att få en mer rättvis bild av vad jag faktiskt skrivit! Edit: Tack Agazzi - du förstår mina inlägg exakt. Jag skulle jättegärna vilja höra på dessa underverk, men har som sagt var inte blivit erbjuden någon demo, eller har ej möjlighet att åka ner till typ Skåne... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 September 2004 - 13:59.
Postad 25 September 2004 - 14:06
Agazzie
-
Agazzie
-
Beroende
-
-
1307 inlägg
Postad 25 September 2004 - 17:42
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Dags för någon mod att rensa i denna tråd? Jag vill gärna läsa konkreta saker om högtalarna och inte det käbbel som varit på slutet , dessutom med en massa onödiga citeringar och radbrytningar.
Postad 26 September 2004 - 18:28
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Det får väl bli en resa till Fyndbörsen så man kan få lite lyssningsintryck. XTZ99 W2MT är annonserade i HemmaBios senaste nummer, hade förresten hoppats att de hade ställts ut på Arkenmässan men tyvärr.
Vill gärna provlyssna.
Det vore bra om denna högtalarmodell kom med i ett ordentligt test.
Jag måste fråga XTZ99 W2MT-ägarna en sak:
*Är det spelglada högtalare? D.v.s spelar de med bra "driv"?
Jag har fastnat rätt mycket för Carlsson OA58 som är en mycket spelglad konstruktion, den blir man på bra humör av att lyssna på. Hur står sig XTZ-högtalarna i jämförelse?
Hur låter dem i jämförelse med Dalis Conceptserie?
Alla intryck är intressanta.
Postad 26 September 2004 - 19:03
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Jo jag tycker helt klart du ska åka o provlyssna dem om du är i behov av nya högtalare och om du inte hade tänkt sattsa runt 10 000 kr.
Men annars känns det ju ganska onödigt.
Högtalarna är helt klart "spelgalda", min förstärkare räcker inte till på långa vägar(5x80), trotts förstärkaren når högtalarna en väldigt hög volym och dessutom bibehåller ljudet klart vilket mina förre Pinoeer för 3500 kr inte klarade på långa vägare.
Det verkar inte som om det är några "ricktiga" hifi typer som köpt dessa högtalare än, därför finns det igentligen inget bra gemförande. O jag tvivlar på att någon hifi nörd kommer köpa högtarlarna då de "ofta" tittar på prislappen och då hamnar det lätt ovanför 6000 kr.
Jag ser helt klart fram emot "det rickgita " testet som man har annonserat är på väg. Inte för att jag kommer lägga någon vidar vickt på det efter som jag är enormt nöjd med dem(specielt pris mässigt), men det kan vara intressant att veta hur pass bra de står mot dyrare högtalare igentligen(med proffsens öron).
//Jimmy
Redigerat av Unregistered30026, 26 September 2004 - 19:04.
Postad 27 September 2004 - 06:45
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
AVR4000: Det hade varit kanon om du kunnat lyssna på dessa (och gärna Proson 63 Mk2 och Conq. 6020/6030) då de kan vara ett riktigt kap tydligen. Det man saknar i denna tråd är nyanserade och kunniga (erfarna) jämförelser. Har fått för mig att du fixar det pga av dina tidigare inlägg här på forumet (kanske lurad  ). Kan ju ta mig ner själv, men då jag inte har någon erfarenhet så skulle det vara bortkastat.
Postad 28 September 2004 - 20:20
Unregisteredcaabd87f
-
Unregisteredcaabd87f
-
Användare
-
-
147 inlägg
Är det någon annan W2MT-ägare som har öppnat upp högtalaren och sett hur tjocka MDF skivor som lådan är byggd av? Och hur stagningen ser ut?
Jag kanske är lite för petig, men jag tycker att lådorna vibrerar lite för mycket jämfört med vad jag hade förväntat mig. Vet dock inte hur mycket det färgar ljudet, men om man lägger handen på lådan så känner man att det vibrerar tillräckligt kraftigt för att det borde kunna påverka ljudet ganska mycket. Till och med mina gamla Jamo hade stabilare låda!
Postad 28 September 2004 - 22:37
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
hmm låter intressnat, ska ta o kolla upp detta. Jag har inte tänkt på att de vibrerar något.
Men å andra sidan kör jag knappt någon bas i dem(neutral på förstärkaren för bästa ljud kvalite), subben får göra det jobbet.
//Jimmy
Postad 29 September 2004 - 09:37
Unregisteredcaabd87f
-
Unregisteredcaabd87f
-
Användare
-
-
147 inlägg
Jag kör också neutralt ljud från förstärkaren, men jag skickar all basinformation till frontarna. Om man inte använder baselementen i W2MT, borde det inte vara mycket bättre med WMT topparna + godtycklig subwoofer? Mellanregister och diskant i WMT är ju lika som i W2MT.
Är det förresten någon som vet vid vilka frekvenser som filtret i W2MT delar signalen? Har inte hittat detta någonstans... Kan iofs maila xtz och fråga.
Postad 29 September 2004 - 12:00
Unregisteredd7a46a96
-
Unregisteredd7a46a96
-
Veteran
-
-
1612 inlägg
borde ju dela olika mot wmt 99 topparna då det har ett extra element bara för mellan reg.
Samt att många klagat på topparna att de är lite klena i mellan reg, men jag har inte sett någon klaga på wm2t att de ska vara det. men jag har ju ingen aning för jag har inte lyssnat på någon av dom
Redigerat av Unregisteredd7a46a96, 29 September 2004 - 12:02.
Postad 29 September 2004 - 14:48
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Neutralt läge på stärkaren ger givetvis ut en del bas, om du inte ska gej ut någon bas så får du ställa ner basen så mycket det går och diskanten upp så mycket som möjligt.
men självklart har man användning för bas högtalarna även på neutral inställning.
Jag provade o spela lite högra med neutral inställning och de vibrerade inte, lägger man handen på dem så är det ju självklart att man tjäner basen(när man spelar techno o liknande) men det är väll ganska sjävlklart?
Det kan tänkas att du spelar med mycket mer bas än vad jag gör och vid mycket högre volymer, så då är det säkert inte omöjligt att det vibrerar något. Om du känner på närliggande inredning, vibrerar det med? isåfall vill jag nog påstå att du har en hel del bas på ganska hög volym.
//Jimmy
Postad 29 September 2004 - 23:26
Unregistered78e0ed10
-
Unregistered78e0ed10
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Det kan tänkas att du spelar med mycket mer bas än vad jag gör och vid mycket högre volymer, så då är det säkert inte omöjligt att det vibrerar något. Om du känner på närliggande inredning, vibrerar det med? isåfall vill jag nog påstå att du har en hel del bas på ganska hög volym.
Att det vibrerar kan väl också bero på underlaget, tex spikes el dämpkuddar, och själva golvet, betong el mjuk parkett. Kanske står högtalarna alltför nära en vägg/hörn?
Postad 30 September 2004 - 11:54
Unregisteredcaabd87f
-
Unregisteredcaabd87f
-
Användare
-
-
147 inlägg
Ja, det är möjligt att de båda två står lite för nära ett hörn. Det är möjligtvis även detta som gör att jag uppfattar dem som ganska ojämna vid lägre frekvenser. Hör en ganska tydlig puckel vid ca. 55-56 Hz, och sen finns det även andra pucklar lite högre upp. Blir lite bättre om jag sätter igen alla basreflexrör, men då förlorar man ju ganska mycket i djupbastryck.
Hur har ni andra W2MT-ägare använt skumgummipluggarna?
Angående bas så tror jag inte att att jag spelar med så mycket bas. Yamaha är ju dessutom inte så kända för att spela med mycket bas. Tror inte att jag brukar spela så högt heller, men jag ska ringa på hos grannarna och fråga nästa gång
Postad 30 September 2004 - 11:56
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
hehe oki!
Jag använder inga skumgummi pluggar alls, men så har jag inte laborerat så mycket med basen ihäller efter som subben fixar det.
//Jimmy
Postad 30 September 2004 - 14:15
Unregistered1237338e
-
Unregistered1237338e
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
BASTEST:(Simpelt) Jag har gjort en rätt så genomgående test av de olika baspluggarna faktiskt och kommit fram till det ena och det andra. De två bästa alternativen enligt mig är med en eller inget plugg i. INGEN PLUGGBäst "bas" om man nu skall uttrycka sig så. Men detta beror också på rummets storlek. Testade i vårat vardagsrum här hemma och fann att högtalarna öppnade sig MYCKET mer i ett stort rum. Högtalaren stod ca 30 cm från väggen i varstitt hörn. Däremot i mitt rum, som är mycket mindra tyckte jag basen blev lite för ihållande och jobbig när man inte hade nån plugg i. Speciellt vid höga volymet, detta upplevde jag inte i vardagsrummet. EN PLUGGFungerade mycket bra i båda rummen som jag testade i. Lite bättre anpassade sig basen i mitt rum med en plugg än ingen als. Spreds lite bättre och blev inte lika ihållande. OBS! Gjorde detta för att testa BASEN i två olika rum och hur den betedde sig. Jämförde inget mellanregister eller diskant. Vibrationer var jag inte uppmärksam över. Men jag vet att de vibrerar lite mer på hög volym, detta försvann mycket när jag skaffade spikes till högtalarna. Självklart kanske inte ni upplever det på samma sätt, men eftersom jag gillar lite kräm i nedre frekvenserna så gjorde jag testet till ett BASTEST. Men min slutsats är att XTZ 99W2MT är rejält spelglada pjäser, men fina finnesser som att man kan ändra baskaraktären. KRINGUTRUSTNING: XTZ 99 W2MT Harman Kardon 670 Pioneer DVD DV-343 Magnus Uggla resp Satus Quo skivor MVH Johan
Postad 30 September 2004 - 16:10
Unregisteredcaabd87f
-
Unregisteredcaabd87f
-
Användare
-
-
147 inlägg
Repulze, efter vilka kriterier bedömde du basljudet? Ljudtryck, "snabbhet", frekvensrakhet etc? Du har händelsevis inte testat med att spela ett ljudsvep från 20 Hz och uppåt?
Blir inspirerad till att laborera lite mer med pluggarna när jag kommer hem ikväll! Om jag jobbar på duktigt istället för att surfa in på prisjakt varje halvtimme kanske jag får sticka hem snart
Postad 30 September 2004 - 16:36
Unregistered1237338e
-
Unregistered1237338e
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jo givetvis testade jag basljup också, spelade med en skiva som jag brände i ordning. Där på fanns några olika woofer låtar. Tog bara några på DC. Men jag nämde inte detta eftersom att jag anser att det är musiken i sig som skall låta bra.
Dessa låtar innehöll både djupbas och en snärtig bas. Allt detta blev mycket bättre i vardagsrummet. Både med en plugg och utan. Men i mitt lilla rum var det faktiskt bättre med en plugg än utan. Det kändes som om ljudet spred sig bättre!
Inte vet jag varför, men det kändes bättre.
Postad 01 October 2004 - 04:44
tomasstrom
-
tomasstrom
-
Rookie
-
1 inlägg
Hmm. Hittade ingen direkt jämförelse med någon högtalare jag känner till. Är också intresserad av att handla ett par eventuellt. Är det någon som har jämfört med t.ex B&W, Dali eller Mirage i liknande prisklass? Helst B&W om någon testat. Gillar deras ljud mycket men om denna ger bättre ljud för pengarna så varför inte? Är lite skeptisk till delningsfiltret med så många element. Hur är byggkvalitén? Jag menar om man jämför?
Tacksam för svar om någon vet.
Postad 01 October 2004 - 15:48
Unregistered21fed3e7
-
Unregistered21fed3e7
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Beställde ett par i förra veckan andländer nog till nästa vecka! efter ajg har spelat in dom så kommer även jag att dela med mig av mina åsikter om XTZ W2MT!
Postad 01 October 2004 - 16:55
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
E det så bra att spela bassvep egentligen? Är det inte risk att konerna i elementen blir skadade på de låga frekvenserna när de skakar som in i? många högtalare låter ju hemska i ricktigt låga hz, ialla fall när man spelar bassvep i dem.
//Jimmy
Postad 01 October 2004 - 17:07
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
repulze har du satt Spikes på XTZ 99 W2MTorna?
hur ser de ut? något som stickar utanför lådorna då eller? för tydligen skule man defenetivt inte ha spike som sitter under lådan på dessa efter som de kan falla lättare.
//Jimmy
Postad 05 October 2004 - 16:36
street6a
-
street6a
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
nån här som har något av XTZ o bor sthlms området? - tvekar på att köpa över internet, skulle vara riktigt schysst om man kunde få komma förbi o provlyssna? - tackar
/Martin Lüppert
Postad 06 October 2004 - 08:55
Woldberg
-
Woldberg
-
Rookie
-
1 inlägg
Lyssningsintryck W2MT + WMT Center
Nu har jag packat upp högtalarna och ställt dom på "System Burn In" från "The Calibrator".
Innan jag gjorde detta var jag dock tvungen att lyssna lite på dom....
Anledningen till att jag bytte högtalare var att jag (under viss alkoholpåverkan och i goda vänners lag) råkat spela sönder mina AAD torn... Min Denon AVR3805 skickade tydligen delningsfiltren och diskanterna på en evig semester...
Hur lät då de nya XTZ'orna?
Rätt ur kartongen så spelade de överraskande mjukt. Jag har för mig att en del klagat på centern, men jag måste säga att den låter riktigt bra i förhållande till storlek, vikt och pris. Visst - min tidigare center(AAD C401)med sina 2x6,5" och 14Kg spelade med en annan pondus, MEN XTZ centern skäms vekligen inte för sig. Diskanten är luftig och lätt och ljudet känns överlag klart och fint.
Matchningen med frontarna är i mitt tycke i stort sett perfekt, vilket är oerhört viktigt i DD, PLII och THX -världen. Det är ju i de övre frekvenserna som mycket av karaktären på ett frontsystem avgörs. Dialogen ligger visserligen till minst 90% i centerkanalen, men de gånger den inte gör det så visar det sig tydligt hur matchningen med frontarna fungerar. Olika typer av fordon som åker från ena änden av bilden till den andra brukar också avslöja brister i matchningen, vilket jag dock ej hunnit testa. Jag har alltså INTE testat med riktig filmdialog och filmljud utan enbart med "The Calibrator" -DVD'ns funktioner för ljudtester i 5.1-system.
Jag valde att klippa frekvensen till centern vid 80Hz och låta subben ( XTZ 12 remote) ta vid under brytningen vilket gav ett helt ok ljud. Skall senare testa att dra upp delningen ytterigare en bit, kanske till 100 eller 120Hz och se om det kan funka bra. Det känns ju bättre att låta subben sköta om de värsta basknallarna än att plåga centern med detta. Centern tar ju mycket stryk av filmtittande på lite högre volym och jag vill inte göra om samma misstag som med min g:a center...
In alles så är jag än så länge nöjd och glad, och om de nya högtalarna förbättras lika mycket av inspelning som XTZ-subben gjorde så kommer livet bara att bli "bättre och bättre dag för dag".
-Nisse
Redigerat av Woldberg, 06 October 2004 - 09:08.
Postad 06 October 2004 - 12:53
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
cinemarookie & fotbollstokig - Riktigt ömma tår... Sen har jag aldrig skrivit ett enda negativt ord om dessa högtalare. Ni övriga får gärna läsa igenom mina inlägg för att få en mer rättvis bild av vad jag faktiskt skrivit!
Edit: Tack Agazzi - du förstår mina inlägg exakt. Jag skulle jättegärna vilja höra på dessa underverk, men har som sagt var inte blivit erbjuden någon demo, eller har ej möjlighet att åka ner till typ Skåne...
Mvh JB
Angående Fyndbörsen placering så är det inte Skåne utan Halland!!!! Detta är nog så viktigt!!! Följ Nissastigen från Jönköping mot Halmstad och sväng av i Torup, där ligger det. C:a 46 mil beroende på var i Stockholm du bor. För övrigt ett av sveriges nederbördrikaste väderstation. De har öppet mellan 16:00 - 18:00. Jag vet detta för att jag bor endast 4 mil därifrån och funderar på att åka dit och provlyssna för att se om det är något att ha, dessa XTZ. MVH Kribban
Redigerat av kribban, 06 October 2004 - 12:54.
Postad 06 October 2004 - 13:56
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
[quote name='kribban' date='Oct 6 2004, 14:53 '] Mvh JB[/QUOTE] Angående Fyndbörsen placering så är det inte Skåne utan Halland!!!! Detta är nog så viktigt!!!  [/QUOTE] Jag är från urspungligen från Umeå, som alltid sägs ligga i Norrland av ngn konstig anledning och inte i Västerbotten  , så mitt "typ Skåne" var mest ett lite "skämta tillbaka" samt att visa på att det är långt att åka från min nuvarande bostadsort Sthlm... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 06 October 2004 - 13:58.
Postad 06 October 2004 - 14:00
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
cinemarookie & fotbollstokig - Riktigt ömma tår... Sen har jag aldrig skrivit ett enda negativt ord om dessa högtalare. Ni övriga får gärna läsa igenom mina inlägg för att få en mer rättvis bild av vad jag faktiskt skrivit!
Edit: Tack Agazzi - du förstår mina inlägg exakt. Jag skulle jättegärna vilja höra på dessa underverk, men har som sagt var inte blivit erbjuden någon demo, eller har ej möjlighet att åka ner till typ Skåne...
Mvh JB Angående Fyndbörsen placering så är det inte Skåne utan Halland!!!! Detta är nog så viktigt!!!
Följ Nissastigen från Jönköping mot Halmstad och sväng av i Torup, där ligger det. C:a 46 mil beroende på var i Stockholm du bor.
För övrigt ett av sveriges nederbördrikaste väderstation.
De har öppet mellan 16:00 - 18:00.
Jag vet detta för att jag bor endast 4 mil därifrån och funderar på att åka dit och provlyssna för att se om det är något att ha, dessa XTZ.
MVH Kribban
ok! Även mitt inlägg var menat med ironi. Har läst dina inlägg angående XTZ:s högtalare och jag har även varit väldigt intresserad av dem. Jag får se när jag kan ta mig dit och lyssna på dem och jämföra med andra högtalare som jag har provlyssnat den senaste tiden. MVH Kribban
Postad 06 October 2004 - 14:03
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Även mitt inlägg var menat med ironi. Har läst dina inlägg angående XTZ:s högtalare och jag har även varit väldigt intresserad av dem. Jag får se när jag kan ta mig dit och lyssna på dem och jämföra med andra högtalare som jag har provlyssnat den senaste tiden.
MVH Kribban
OK...  Har dock tyvärr inte mötts med så mkt ironi tidigare i denna tråd... Låter intressant om du kan lyssna på dem. Vilka övriga högtalare hardu erfarenhet eller tänkt lyssna på i jämförelse? Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 06 October 2004 - 14:04.
Postad 06 October 2004 - 14:13
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Även mitt inlägg var menat med ironi. Har läst dina inlägg angående XTZ:s högtalare och jag har även varit väldigt intresserad av dem. Jag får se när jag kan ta mig dit och lyssna på dem och jämföra med andra högtalare som jag har provlyssnat den senaste tiden.
MVH Kribban OK... Har dock tyvärr inte mötts med så mkt ironi tidigare i denna tråd...
Låter intressant om du kan lyssna på dem. Vilka övriga högtalare hardu erfarenhet eller tänkt lyssna på i jämförelse?
Mvh JB
Jm Lab dock endast stativare Dynaudio Audio pro black diamond & blue diamond Infinity Beta 40 Canton Ergo och LE serien mm. Jag är lite av en hemmabionörd då det är mitt stora intresse. Men som far i en familj med 2 st barn (2 år & en på 8 mån) så är min ekonomi just nu begränsad därav mitt intresse för billiga XTZ fastän jag är lite skeptisk. Om jag nu har en chans att komma upp till Torup och kan lyssna på dem denna veckan så ska jag försöka göra en så objektiv och neutral bedömning som man kan göra utan att ha någon "kvalitets högtalare" att jämföra med. P.S Umeå är ju en så vacker stad, varför bo i Stockholm D.S MVH Kribban
Postad 16 October 2004 - 21:50
RYL
-
RYL
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej igen
Har nu spelat i 3 månader och kan bara såja att dom tar sig hela tiden.
Basen är bra (blev tvungen att stänga av subben för att kolla) diskant och mellan var bra sen tidigare.
Ville bara såja att vid lyssning i Torup så lät det skit antagligen för att de inte var inspelade.
Men kan inte låta bli att rekomenera dessa högtalare!!!!!!!!!!
//Peter
Postad 16 October 2004 - 21:58
Unregistereda0421c55
-
Unregistereda0421c55
-
Användare
-
-
137 inlägg
Funderade själv på dessa ett tag, men eftersom jag inte orkade åka och provlyssna så gick de bort (blev ett par piP  )
Men nu har en bekant beställt ett par och jag ser ifram mot att åka dit och lyssna, har tron uppe om att de kan låte riktgt bra...kanske.
/tjalve
Postad 16 October 2004 - 22:56
Unregisteredc1598fe8
-
Unregisteredc1598fe8
-
Användare
-
-
192 inlägg
"Ville bara såja att vid lyssning i Torup så lät det skit antagligen för att de inte var inspelade."
Jag hade aldrig våga köpa nåt som låter skit  , men lyckligtvis så låter dem ju bra i dina öron numera.
Postad 17 October 2004 - 10:33
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Hej!!
Har tyvärr inte lyckats pallra mig upp till Torup för att provlyssna är (sjuka barn) men jag måste undra varför det skulle låta skit när man lyssnar där??
Det måste ju vara världens sämsta marknadsföring att stå som försäljare i en butik och säga att dom låter "skit" nu men om du väntar 1-3 mån ¨å kommer de låta underbart. Har de 3 månaders öppet köp???
Om någonstans så är de väl där de är inspelade för att övertyga kunden om dess fanatastiska ljud.
Vet inte vad ni andra tycker om detta men jag skulle bli väldigt skeptisk och inte köpa högtalare om det lät skit vid provlyssning.
Hoppas att jag kan ta en sväng till Torup och se vad de går för.
/Kribban
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|