Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Compact XZ-1, stativare från Kina

197 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Compact XZ-1 (Surroundhögtalare) 1 9.444444 (8) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 04 February 2005 - 23:43

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Det är väl svårt att se hur det låter utifrån en kurva, däremot kan man se vart det finns plats för lite förbättringar. T ex med basabsorbenter och så vidare i all evighet tills man hänger klänypor på gardinerna, lägger stenar på förstärkarna och ber barnen sitta på högtalarna.

Postad 06 February 2005 - 01:47

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Nox, du kan vara lugn. Kina-hifi är bra :D

Kringutrustning som användes:
CD: Original 2008, Origianl A6s och en Primare dvd med digikort (? Nerevarine, bekräfta gärna detta)
Försteg: Ett Vincent, vet ej modell. 15500kr
Slutsteg: Mest Chord SPM 1200c (55kkr) men även mitt Classic 8.0B
Kablar får Nerevarine berätta om.

Så var det dags för utvärdering! Vi inledde med att ställa upp mina xz-1or parallellt med ett par Aurum Cantus Leisure 2 SE. Nu var stunden inne, skulle inte det här gå bra så var det bara att krypa hem igen med svansen mellan benen. Visserligen tycker jag ju om ljudet i mina, men dom ska ju bara vara bättre än högtalare som kostar 1/3 av priset, även fast dom har den beryktade banddiskanten :(

Och det var dom (pjuh), med måtta också om jag får säga det själv. Mycket mer detaljerat, fastare, djupare bas, ja allt var bättre (enligt mig).
Vi bytte ett par gånger fram och tillbaka, men andra gången vi bytte till Aurum så kändes den matchen avgjord.

Eftersom Cantus-högtalarna kändes lite grötiga och odefinierade i jämförelse så plockades ett par Dynaudio 42 fram, visserligen billigare (6500kr) men dom ska ju spela klart och bra för sitt pris.
Där blev det bara ett byte, kändes lite som ett mellanting mellan högtalarna men basen lyste med sin frånvaro och dom lät inte bra uppåt heller (i jämförelse).

Sedan lyssnade vi ett tag på mina, det kom även in några kunder som "fastnade" där ett tag (en timme eller två :P ) och undrade vad det där var för högtalare. "Är det b&w?" frågades ett par gånger (innan dom lyssnat :D B) )

Jag ville göra ett test mot ett par lite dyrare högtalare innan vi fortsatte med att njuta av musiken, så vi släpade fram ett par m3 signature.
Men det blev inte en jämn match nu heller, inte på någon punkt (enligt mig igen). Efter det kunde jag bara konstatera att jag var väldigt nöjd med mina högtalare, speciellt till det riktigt låga priset som det nu började kännas att det var.

Högtalare som JM Lab Utopia Micro och B&W Nautilus 802 nämdes som slagna (inte av mig :P ) och sen hade tiden sprungit ifrån oss och det var dags att runda av :D

Vi hann med att koppla in min cd A6s och slutsteg Classic 8.0 för en kort jämförelse, men det kanske kommer i en senare tråd, dom gjorde absolut inte bort sig. Classicen skilde sig såklart från chorden, men så kostar den ju 20ggr så mycket, begagnad och cdn rekomenderas helt klart, lite skillnad mot 2008an, men ett mycket bra budgetalternativ!

Om ni andra som var där inne läser detta, skriv gärna vad ni tyckte så att jag inte står här själv, som enda ägaren och hypar mina egna högtalare B)
Vad jag förstod så håller iaf. ett par av er till på hififorum så kanske ni tittar in här någon gång :P

Mvh

Redigerat av Unregisteredabb40bc2, 06 February 2005 - 01:52.

Postad 06 February 2005 - 09:27

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Verkar vara väldigt prisvärda dom där , mina Cantusar blev ledsna i ögat nu B)
Hur var det med dynamiken ? Funkar dom bra till all slags musik ?

Redigerat av Myllerman, 06 February 2005 - 09:28.

Postad 06 February 2005 - 11:08

Aron
  • Aron
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hej

Redigerat av Aron, 25 February 2006 - 21:09.

Postad 06 February 2005 - 12:23

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Verkar vara väldigt prisvärda dom där , mina Cantusar blev ledsna i ögat nu ;)
Hur var det med dynamiken ? Funkar dom bra till all slags musik ?

<{POST_SNAPBACK}>

Var inte meningen att peka ut några andra högtalare som dåliga, men så är ju xz-1orna nästan 3ggr så dyra i kina så skillnad ska det ju vara :)
Dynamiken kan jag inte riktigt uttala mig om, är inte tillräckligt erfaren lyssnare för att kunna sätta ord på vad jag hör, men de andra sa att det var bra dynamik :P
Tyvärr hade vi inte med oss några skivor med tyngre musik, men jag tror nog att det ska gå bra det med.

Det som spelades var mest:
Tracy Chapman - Collection
Nils Lofgren - Acoustics live (framför allt låt nr. 5 Keith don't go, underbar :( )
och någon/några skivor till som jag inte minns namnen på.

...
Handlade du av Tim? Hur mycket blev momsen?

Undrar om du inte har problem att driva dem med classic slutsteget, det borde inte vara i nivå med XZ1.

Om du har problem med basen kan det kanske bero på att Classic steget inte ger tillräckligt med kraft och inte räcker till i övrigt heller.
...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag handlade av Coem eftersom jag har bra kontakt med Norman och får bra rabatt där. Momsen är 25% av varans pris + frakten :lol:

Som sagt så var det ju skillnad mot chord-steget (2x250 el. 300w), men jag tänker inte byta mitt steg den närmaste tiden, det skulle bli alldeles för dyrt.
Det var lite mjukare i toppen (tappade lite detaljer) och lite softare rent allmänt, mindre attack m.a.o. Men det lät bra! ;P

Postad 06 February 2005 - 19:30

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Var inte meningen att peka ut några andra högtalare som dåliga, men så är ju xz-1orna nästan 3ggr så dyra i kina så skillnad ska det ju vara smile.gif
Dynamiken kan jag inte riktigt uttala mig om, är inte tillräckligt erfaren lyssnare för att kunna sätta ord på vad jag hör, men de andra sa att det var bra dynamik tongue.gif
Tyvärr hade vi inte med oss några skivor med tyngre musik, men jag tror nog att det ska gå bra det med.

Det som spelades var mest:
Tracy Chapman - Collection
Nils Lofgren - Acoustics live (framför allt låt nr. 5 Keith don't go, underbar smile.gif )
och någon/några skivor till som jag inte minns namnen på.

Haha ingen fara, skulle ha gjort en sån här :).
Kul att du blev nöjd, skulle gärna vilja se lite mer högupplösta bilder om du har så man ser finishen bättre.

Postad 07 February 2005 - 08:45

Michael08
  • Michael08
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Intressant med provlyssningen lite synd att ni inte testade högtalarna mer mot
dom bättre high end högtalarna.
Funderar starkt på att beställa ett par XZ-1 såg att dom har ett par Sonus Faber Cremona Auditor på hifimagasinet nypriset ligger på 30000:- och begagnat pris med ställ borde ligga på 18000:- föredrar ändå ett par XZ-1 som hamnar på samma pris med ställ, tycker att XZ-1 låter bättre samma bas element men diskanten som sitter i Sonus är ett vifa element som kostar en tredjedel mot dom som sitter i XZ-1 sedan tror jag att delningsfiltret håller en högre klass även i XZ-1 även interna kabelaget i mina galma XZ-3 som jag hade innan satt det en monstercable av högre kvalitet skulle tro att XZ-1 har det samma.

Undrar lite om provlyssningen testade ni med samma utrustning dom olika högtalarna samt samma musik.

Henrik hur är det med inspelningen har dom gått ett par hundra timmar nu så att dom är inspelade någorlunda?

Vad tycker ni är det mest positva / negativa med högtalarna.

Jämföra XZ-1 mot billiga Dynaudio och Cantum är väl inte riktigt rättvist vid en snabb lyssning kanske man inte tycker det är så stor skillnad för att motivera priset men hade man testat högtalarna någon vecka hemma så skulle det nog vara lättare att betala dom extra pengarna för denna högtalare...

Sälja en högtalare i en Hifi affär är väl inte så svårt i ett riktigt ljudrum med rätt musik och kringutrustning så kan det låta mycket imponerande sedan när man kommer hem så låter det mindre bra därutav alla t.ex. Cantum högtalare begagnade ca 2 mån som annonseras ut.

Var på Sollentuna mässan i helgen och lyssnade på bl.a Usher högtalare jämförde dom men mina gamla Compact XZ-3 och då låter Compact bättre frågade importören om dessa och då kom det fram att det ej är Scanspeak element utan kopior av sådana så då kom det fram varför Usher är lite sämre, men det lät inte så illa ändå Usher högtalaren kostade 20000:- vilket ändå är ett fynd här i Sverige mot andra högtalare i samma prisklass!

Postad 07 February 2005 - 09:11

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Denna fick jag igår av UnBeliever: länk

Jag har inte kollat runt så mycket på sidan än, men det finns iaf. bilder om man klickar på "Il megaimpianto di Gian Luca" där dom även har skruvat isär den lite.

När vi jämförde så använde vi samma låt och samma kringutrustning, bytte bara kablarna mellan högtalarna.

Tack för påminnelsen Michael, dom är inte inspelade än :)
Dom har gått ca 60-70 timmar varav ca 20 är pink noise för att accelerera inspelningen lite.

Som du säger så kanske man inte känner prisskillnaden vid så kort lyssning, men för mig så var det aldrig något tvivel vilket som lät bäst och att det var klar skillnad.

För att nyansera lite så var det faktiskt ett par tre stycken som tyckte att Cantus lät bättre på röster, att rösterna var lite fylligare eller vad man ska säga. Jo, visst lät dom mörkare, men lät det rätt?

Det mest positiva, om man ska försöka ta ut nått är diskanten tycker jag. Den är så otroligt klar och detaljerad. Visserligen har jag inte lyssnat på så många högtalare i dom övre prisklasserna men iaf. AV Mi3 Signature och inte minst Martin Logan Clarity. Polaren har tyvärr inte kvar sina Clarity, annars hade det blivit match.

Jag hörde också att Usher hade scan-speak-kopior och fick ta kommentarer som "Ja, dom kopierar friskt i Kina" samtidigt som dom tog en närmare titt på mina högtalare. Men vad gjorde det när det lät som det gjorde :(

Postad 07 February 2005 - 09:21

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0

Nox, du kan vara lugn. Kina-hifi är bra ;)

Kringutrustning som användes:
CD: Original 2008, Origianl A6s och en Primare dvd med digikort (? Nerevarine, bekräfta gärna detta)
Försteg: Ett Vincent, vet ej modell. 15500kr
Slutsteg: Mest Chord SPM 1200c (55kkr) men även mitt Classic 8.0B
Kablar får Nerevarine berätta om.

...

Vi hann med att koppla in min cd A6s och slutsteg Classic 8.0 för en kort jämförelse, men det kanske kommer i en senare tråd, dom gjorde absolut inte bort sig. Classicen skilde sig såklart från chorden, men så kostar den ju 20ggr så mycket, begagnad och cdn rekomenderas helt klart, lite skillnad mot 2008an, men ett mycket bra budgetalternativ!

Om ni andra som var där inne läser detta, skriv gärna vad ni tyckte så att jag inte står här själv, som enda ägaren och hypar mina egna högtalare :)
Vad jag förstod så håller iaf. ett par av er till på hififorum så kanske ni tittar in här någon gång  :(

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

CD-spelare som användes var förutom de två Originalerna en Thule DVA250B med digit 2 uppsamplingskort.

Kablage: Signalkabel mellan CD > Vincent försteg - MarcusCables Black Silver. Signalkabel Vincet > slusteg - Audioquest Cheetah och högtalarkabel Audioquest....osäker på modell, förmodligen Pikes Peak.

Kort och gott kan jag egentligen bara säga att jag håller med dig om det du skriver i övrigt. Aurum Cantus kändes rätt platta och lite gnälliga i jämförelse....trots att Compact egentligen har ett öppnare och ärligare ljud. Dynaudio var ju inte speciellt snällt att ha med i testet, men det var ju bara som test....dom var givetvis inte i närheten alls.

I övrigt får man även säga att Classic steget stod sig riktigt bra....med tanke på priset är det helt klart grymt. Och på CD-spelarfronten är det iaf bekräftat att Original 2008 inte spelar sämre än en Thule DVA250B med digit 2 kort (nypris 19.000 kr)....snarare är det en smaksak vad man föredrar. Originalen hade mer dynamiskt och ännu rappare ljud....Thulen möjligtvis lite fylligare. Men vi snackar rätt små skillnader ändå.

Ska se om jag kommer på något mer att tillföra senare. :lol:

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 08 February 2005 - 21:38.

Postad 07 February 2005 - 17:41

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Kul att ni gjorde en sån jämförelse, var intressant att läsa <_<

Postad 07 February 2005 - 18:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Och om XZ-1 bara gått 60-70 timmar så har dom m y c k e t kvar att ge. Du lär släpa med dom till dom till stan Henrik <_<

Postad 07 February 2005 - 19:49

Michael08
  • Michael08
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Håller med dom har väldigt mycket mera att ge då dom ännu inte är inspelade första testet borde nog inte gjorts förrän efter 200 timmar det kommer hända väldigt mycket upp till 400 timmar...

Den italienska sidan är väldigt bra då dom har många fina bilder på Kinesisk hifi bl.a XZ3 och XZ1 man kan även få översatt via google
http://translate.goo.../language_tools

Att högtalaren har alluminium på baksidan borde göra mycket för att styva upp högtalaren filtrena ser även dom fin fina ut... luftlindade drosslar (Audyn+ MKP den lilla vita) dom gula MKP känner jag ej igen men torde vara 10u minst i storlek filtret ser bra ut bättre än t.ex dom som sitter i B&W Nautilus om man tar komponentvalet som håller väldigt billig kvalitet så där kan man undra vad man betalar för.

Blir nog att inhandla ett par XZ1 här ochså borde inte vara så svårt att bli av med mina Snell E5.

Skriv mera om intryck av högtalaren framöver när du spelat in den intressant att höra hur den kommer upplevas om några veckor.

/Michael

Postad 07 February 2005 - 20:04

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Var hittar du bilderna av XZ-1 ? har klickat igenom alla ställen på sidan jag kunde hitta.

Postad 07 February 2005 - 20:23

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Scrolla ner 10 rader på den här sidan som jag länkade till <_<
Länk till Italiensk sida med xz-1

Postad 07 February 2005 - 20:40

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2218 inlägg
  • 0
Tyvärr hade jag inte tid att titta förbi.. Hade varit kul att få se ännu mer Kina-prylar showa lite :rolleyes: . Tråkigt att ni inta hade tid att testa mot några riktigt dyra högtalare..Det kanske kommer? <_<

Postad 07 February 2005 - 20:55

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Ja, det var synd att du inte kunde komma, hade varit fint med fler åsikter (och att säga hej såklart).

Jag ställer gärna upp igen (om någon annan ordnar transport <_< )
och då ska dom vara inspelade!
Vem vågar? :rolleyes:

Redigerat av Unregisteredabb40bc2, 07 February 2005 - 20:56.

Postad 07 February 2005 - 21:02

UnBeliever
  • UnBeliever
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Kul att det var någon som kunde utläsa något från bilden på filtret, kan inte mycket om sånt.

Det hade varit väldigt intressant att jämföra XZ-1orna med mina Dynaudio 1.3SE. Jag var nämligen väldigt nära att köpa XZ-1orna tidigare, men fick tag på ett par begagnade 1.3SE till ett hyfsat pris <_< . De borde spela i ungefär samma division iaf.

Tyvärr är det lite långt till Trollhättan...

Som sagts tidigare, 60 timmar är alldeles för lite för att kunna bedöma högtalarna.
Det lär knappast bli sämre i alla fall.

Du kan nog leva med dem en lång tid framöver..... :rolleyes:

Mvh, Ola

Postad 07 February 2005 - 21:08

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Ja, jag fick nästan en tår i ögat igår när jag kom på att jag nästan var "framme". Blir ju inte tal om uppgradering på högtalarfronten innan jag bor i villa med dedikerat musik-/hembiorum.

Postad 07 February 2005 - 21:19

UnBeliever
  • UnBeliever
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Mina egna golvare som jag köpte har jag tyvärr skruvat sönder totalt så dom har hamnat på soptippen, efter dom så köpte jag Dynaudio Contour 1.3se men dom låter skräp om man jämför med Compact så dom sålde jag av dom

/Michael

<{POST_SNAPBACK}>

Lite OT kanske...:
Michael08, får jag fråga vad du drev dem dina Dynaudio med?
De låter helt okej med min Nad C370, med mycket utrymme för förbättring.
Ska säga att jag har hört dem dels med ett GamuT D200 i ett rum på ca 50 kvm, samt med Gryphon-elektronik på en HiFi-mässa i Malmö. De presterade lätt mässans bästa ljud enligt mig(lyssnade även på AudioVector S6 Arreté m.fl.).

Mvh, Ola

Redigerat av UnBeliever, 07 February 2005 - 21:20.

Postad 07 February 2005 - 21:46

Michael08
  • Michael08
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Hej!

Angående Dynaudio 1.3 SE så har dom ingen chans mot XZ-1 hade dom i två veckor tyckte dom var värdelösa om man jämför med XZ-3 som jag hade innan och som är en sämre högtalare än XZ-1 så det är det som jag har som referens.

Körde mina Dynaudio 1.3 SE med Zell ZD200 och Orginal 2008SE med Taralabs prism kablar och Shengya signalkablar.

Har iofs alldrig varit någon anhängare till Dynaudio - diskanten är bra men basen är dålig om man jämför med Scanspeak bestyckade högtalare finns inget som dynaudio är bättre på dynamik djup upplösning är den sämre på samt spelar lite ljusare men det är en smaksak.

Okej säga att 1.3 SE är skräp kanske är lite orättvist är en helt okay högtalare men som sagt innan man kan inte jämföra med en högtalare som Compacten som om den hetat t.ex Sonus eller Krix isåfall kostat 50-60000 kr någonstans

/Michael

Postad 07 February 2005 - 21:50

Michael08
  • Michael08
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Lite mera om Dynaudio... med rätt musik kan dom låta fantastiska så på en mässa med väldigt bra elektronik samt rätt referensskivor och bra akustik så kan man tycka att den högtalaren "är det bästa jag har hört" men släng sedan på en vanlig skiva utan gitarrer och röster så låter den inte riktigt lika bra längre... det där med mässor och utvalda skivor för att lyssna på kan lätt vara missvisande...
Hade med mig en referensskiva nu på Sollentuna mässan som en importör ville eftersom just den lät väldigt bra på ett par högtalare...

/Michael

Postad 07 February 2005 - 21:56

UnBeliever
  • UnBeliever
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hej igen,

Tack för dina synpunkter. Hade dock Scanspeak bestyckade högtalare tidigare.
Dessa var iofs från Hifikit, men ändå en Ing. Öhman konstruktion såvitt jag vet.
Dessa blev piskade av 1.3 orna så det svängde om det, i allt från dynamik till perspektiv och upplösning. Har en Korsun V8i och en Cayin CDT-17A på väg i gruppköpet och dessa lär lyfta dem ett antal snäpp.

Som sagt, det skulle vara väldigt intressant att jämföra dem med Compacten.

Om sedan dessa spelar i 50-60kkr-klassen får stå för dig.... <_<

Mvh, Ola

Redigerat av UnBeliever, 07 February 2005 - 22:02.

Postad 07 February 2005 - 22:37

Michael08
  • Michael08
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Antar att du pratar om Acoustic Challenger som säljs på Hifikit... var och lyssnade på dom för ett tag sedan och kan bara instämma dessa låter riktigt dåligt fastän det sitter bra Scanspeak element i dom måste vara fel på hela konstruktionen filter låda mm.

Dessutom är det svårt att jämföra en DIY högtalare med en fabricerad högtalare det blir sällan samma sak!

/ Michael

Postad 07 February 2005 - 23:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det är väl inte så konstigt att XZ-1 låter bra.
Jag menar bara elementen kostar i sverige mer än hela den kompletta högtalaren.
Om det nu är "riktiga" revelators som sitter i den, vilket jag tror att det är.
Måste bara höra dessa Henrik innan jag köper något annat dumt jag kommer
att ångra :rolleyes:

Ska inte säga något om dynaudio, är väl ingen hemlighet att det inte är mina
favoriter <_<

Postad 08 February 2005 - 07:57

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

att ångra ;)

favoriter :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Vad elementen kostar, eller hur bra dom är säger ingenting om ljudet i en högtalare då konstruktionen och delningsfiltret kan få dom att låta precis hur som helst.
Ett exempel är väl att Von Schweikert använder vifa's ringradiator (en modifierad variant, dock så vet jag inte vad som är modifierat) som går på kanske 300-400kr i deras VR-4/VR-4SR och VR-11, men dom har spenderat ca 10-15kkr på Skaaningelement.

Dock så är ju Revelator antagligen den bästa diskanten som finns på marknaden för en privatperson så elementvalet verkar ivarjefall vara genomtänkt :D

MvH /nox

Redigerat av Henrikn, 08 February 2005 - 21:54.

Postad 08 February 2005 - 08:38

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2218 inlägg
  • 0
Vi kanske kan testa lite mot mina divor när dom dyker upp :lol: . De kommer ju inte vara inspelade ur kartong direkt och jag kan leva med att de skulle låta sämre, tror jag, nja ett tag i alla fall :D ;) . Skulle även vara kul att jämföra elektroniken mot min nya leksak när den kommer. Då får vi se hur denna surround amp klarar sig i två-kanal :D
Postad bild

Redigerat av mr huhta, 08 February 2005 - 08:39.

Postad 08 February 2005 - 16:51

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Får ta någon stor Kina-hifi träff och testa lite prylar :lol:
Dom som säger att det är skit är ju oftast dom som handlat dyrt här
hemma. Undrar vad det beror på ;)
Sidan heter ju trots allt prisjakt och jakten på bästa pris/prestanda pågår dygnet runt :D :D
Visst klart att en del inte låter så bra. Alla gillade ju inte korsun. Men kineserna
rekommenderade ju inte ens den, så struntar man i deras rekommendationer
får man ju skylla sig själv lite.

Postad 08 February 2005 - 17:36

UnBeliever
  • UnBeliever
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Håller helt med dig Martin. En träff hade varit trevligt!

Det viktigaste är ju trots allt att man är nöjd med det man har....
Så länge Henrikn är nöjd med sina XZ-1or så är jag också det.
Ljudideal är ju lika indivuellt som allt annat.

Mina Dynaudio köpte jag för under halva nypriset,vilket om något måste anses prisvärt. En högtalare som blivit vald till årets high-end högtalare i (okej inte världens bästa referens...) Hifi & Musik kan ju inte vara helt usel.
Kolla även på ägarbetygen på audioreview.com. Det säger en del, även om man måste sålla lite bland superlativen.

Vill påpeka att Challenger låter helt okej för sin prisklass, de kostade ca 5600 när jag köpte dem och jag gick upp till dessa från ett par D&W DM602(s1).
Detta gav en stor förbättring, framförallt i diskanten.

Mvh, Ola

Redigerat av UnBeliever, 14 February 2005 - 19:06.

Postad 08 February 2005 - 19:11

larzzon
  • larzzon
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

att ångra :D

favoriter :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är inte så haj på lösa element, men tittade lite på hifikits hemsida.
Det närmaste jag hittade var:
2st Scan-Speak 15W/8530K = 2 * 1990 = 3980
2st Scan-Speak D2904/6001 = 2 * 1590 = 3180
Summa = 7160 kr.

Detta är väl lite billigare än kostnaden att ta hem "den kompletta högtalaren" ?
Eller ser jag på helt fel element ?

Postad 08 February 2005 - 19:29

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Diskanten är dyrare än den du räknat med, men visst landar det under priset av högtalaren, men med filtret så är det bra nära.

Jag tycker att vi avslutar diskussionen kring generell kina-hifi nu, jag kanske flyttar över vissa inlägg till en ny tråd där vi kan fortsätta diskutera "kina-hifi" kontra övrig hifi istället för att göra den här tråden, som handlar om Compact xz-1, oläslig.

Postad 08 February 2005 - 19:33

UnBeliever
  • UnBeliever
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Jag tycker att vi avslutar diskussionen kring generell kina-hifi nu, jag kanske flyttar över vissa inlägg till en ny tråd där vi kan fortsätta diskutera "kina-hifi" kontra övrig hifi istället för att göra den här tråden, som handlar om Compact xz-1, oläslig.

<{POST_SNAPBACK}>

Instämmer!

Nu ser jag fram emot mer lyssningsintryck och smaskiga bilder på dina nya burkar! Fick du förresten erbjudande om att köpa orginalstativen till? Dina är iofs snygga men orginalen matchar högtalarna lite bättre :lol:

Mvh, Ola

Postad 08 February 2005 - 19:38

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Ledsen för OT :D

Angående scan-speak elementpriserna från hifikits hemsida så tar hifikit ut ganska kraftiga överpriser på många element.
Men jag anser att det viktigaste är inte hur dyra elementen är, utan hur bra högtalaren är konstruerad i helhet.
(Dyra element är inte ofta bättre än billigare prylar från samma tillverkare)
Ett exempel är väl Scan-Speak's Revelator 9700 diskant som är bättre än alla andra deras diskanter om man ser till mätningar. :lol:

MvH /nox

Redigerat av nox, 08 February 2005 - 19:41.

Postad 08 February 2005 - 19:39

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Batterierna är på laddning :lol:

När inte stativen ingick i priset så släppte jag tanken på dessa då jag inte tycker att dom är så väldigt snygga, men visst matchar dom.

Lyssningsintryck kommer jag nog ligga lågt med tills dom där oändligt långa 2-400 timmarna har gått. Men jag är fortfarande toknöjd, längtar tills jag får jämföra dom mot något dyrt inköpt i Sverige, från ett europeiskt/amerikanskt märke tillverkat... ja... :D

Postad 08 February 2005 - 21:49

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Nu har jag rensat tråden någorlunda från OT.

Snart lägger jag upp en tråd där diskussionen ang. "Kina-hifi" kontra annan hifi kan fortsätta.

Edit: Nu finns tråden under Kinaimport. Länk

Redigerat av Unregisteredabb40bc2, 08 February 2005 - 22:05.

Postad 11 February 2005 - 12:14

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Lägger upp en bild där jag försöker visa finnishen lite mer. Ja, jag vet att mina fönster är skitiga :lol:

Postad bild

Länk till bilden i högre upplösning.

Idag passerar högtalarna 100-timmarsstrecket, så snart är dom mogna att möta nya utmanare ;)

Postad 11 February 2005 - 12:26

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Idag passerar högtalarna 100-timmarsstrecket, så snart är dom mogna att möta nya utmanare wink.gif

Ska bli spännande ! En höguplöst bild på fronten skulle jag vilja se oxå om du har lust att fota lite ;)

Postad 11 February 2005 - 12:54

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Självklart ;)

En till högupplöst

Postad 11 February 2005 - 13:20

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Självklart ;)

En till högupplöst

<{POST_SNAPBACK}>

Gillar utbuktningarna på sidorna som följer elementformen, är nog inte en helt lätt process att forma trä så.

Postad 11 February 2005 - 18:42

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2218 inlägg
  • 0
Jodå efter att ha programmerat en NC så kan du göra hur många som helst med samma knapptryck :D

Postad 11 February 2005 - 19:23

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Jodå efter att ha programmerat en NC så kan du göra hur många som helst med samma knapptryck :D

<{POST_SNAPBACK}>

Varför sa du så för :lol: , man vill jue tro att allt är handtillverkat :lol:

Postad 14 February 2005 - 21:56

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Läckra är dom hur som helst! ;)

Postad 17 February 2005 - 07:31

thurner
  • thurner
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Damn, dom var läckra! Kul med lite "utsvävande" design. (Då menar jag att de inte har de klassiska fyrkantiga dimensionerna). Men det är vågat att köra på "lotto" när man köper så pass dyr sak olyssnad.

Postad 18 February 2005 - 05:40

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Utan att berätta alltför mycket vad jag håller på med, så måste jag delge lite av vad jag nyss fått reda på:

"The front of XZ1 was handmade, pictures will be sen to you later"
Bit i den du mr huhta :)

Edit: Skriver taskigt såhär på morgonen...

Redigerat av Unregisteredabb40bc2, 18 February 2005 - 05:57.

Postad 18 February 2005 - 06:34

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2218 inlägg
  • 0
Ja sedär :) , "hand made" skulle jag ha gissat var att alla delar är gjorda av maskiner och sedan ihopskruvad "by hand" ;) .
Det är ju lite häftigt att ha ett par högtalare som är helt handgjorda, som ett konstverk :D

Postad 18 February 2005 - 07:09

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Tycker att vinklarna ser litet för bra ut för att vara handgjorda :-) Om de är det så måste jag bara kongratulera över bra hantverk! :)
Angående handgjort/cnc-fräst så tycker jag att det är hugget som stucket faktiskt.
CNC-fräsar är ju exaktare..men det har väl inte lika hög esoterisk känsla :-)

MvH /nox

Postad 18 February 2005 - 09:46

Unregistered9b3a66b8
  • Unregistered9b3a66b8
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Grymt snygga högtalare ! :)

Har det hänt något ytterligare med fler inspelningstimmar ? Fler omdömen om högtalarna ?

Är faktiskt lite sugen på ett par.

Redigerat av Unregistered9b3a66b8, 18 February 2005 - 10:16.

Postad 12 March 2005 - 13:02

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Uppdatering: Dom blir bara bättre och bättre! ;)

Förra helgen hade jag dom på inspelning med pink noise från fredag till söndag och jag tycker verkligen att det var skillnad när jag kom tillbaka.
Dom har gått ca 250-300 timmar nu och jag är otroligt nöjd.

Som jag säkert nämnt tidigare så har jag lite problem med basen i mitt rum (betong), men övriga register låter otroligt bra. Fortfarande är det diskanten, men även hur djupt dom ändå spelar som jag är mest imponerad av, detaljer och akustiska instrument (och röster) låter riktigt verklighetstroget.

Det som har utvecklats mest efter inspelningen är nog stereoperspektivet och djupet i ljudbilden, blundar man så är det verkligen bredd och djup mellan olika instrument och sångare och tyst däremellan.

Sa jag att jag är riktigt nöjd med dom? :huh:

PS. Jag ska försöka få till fler jämförelser mot "dyra" kända märken framöver. DS.

Postad 13 March 2005 - 23:36

Aron
  • Aron
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Aron.

Redigerat av Aron, 25 February 2006 - 21:11.

Postad 14 March 2005 - 00:27

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
När jag var på Hifipunkten användes ett Vincent-försteg (beg. pris 15500 kr) och ett Chorus slutsteg (beg. pris 55000 kr) så det är redan gjort :P

Tyvärr var dom ju inte inspelade då (trodde inte att dom skulle bli så pass mycket bättre) men det kanske blir en vända dit igen så småningom.

Under nästa vecka blir det antagligen ett test hemma hos Nerevarine och då kommer vi använda hans Thule. Visserligen inte riktigt den prisklassen, men ändå en bit upp. Vi kommer också koppla in hans R.E.L-subb för att hjälpa till lite i botten och så kan det bli jämförelser mot Mi1 Super (tror att det var Super iaf).

Mer om det nästa vecka.

Postad 15 March 2005 - 07:42

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Här följer den utlovade bilden på handarbetet :)

Bifogad fil(er)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.