Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Compact XZ-1, stativare från Kina

197 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Compact XZ-1 (Surroundhögtalare) 1 9.444444 (8) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 09 October 2005 - 15:41

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Roligt att se att XZ-1 är uppskattade. Jag blev själv överrumplad när jag hörde dem. Jag har tidigare mest varit inriktad mot golvare men nu är jag mer öppensinnad. :o

Postad 15 October 2005 - 21:57

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Måste säga att jag lyssnat ett slag på XZ-1 nu ikväll. Enl. mitt tycket låter den aningens bummlig i basen. Ha, natrutligtvis förstärkare eller rummet. Men dock. Till min förvånelse lät en arcam AVR300 bäst av de 3 jag testat.

1. Arcam AVR300
2. H/K AVR-7300 (bummlig bas, lät lite grötigt totalt)
3. Primare SPA21 (Jösses, får det låta som man spelar i en kakburk)

Mina slutsatser innan jag orkat lyssna mer än 1.5h är.
Jag får inte till det pga. okunska :D
Något måste ställas in för primaren kan inte vara så dålig. Hörde maskinen på affären, där lät det bra :unsure:... Dock med en betydligt mer sofistikerad CDspelare än min DVP9000S

För lyssna lite mer i morgon, och då skall manualerna dras fram. Usch vad tråkigt <_<

Postad 15 October 2005 - 23:05

Unregistered0e422d8a
  • Unregistered0e422d8a
  • Forumräv

• 863 inlägg
  • 0

Måste säga att jag lyssnat ett slag på XZ-1 nu ikväll. Enl. mitt tycket låter den aningens bummlig i basen. Ha, natrutligtvis förstärkare eller rummet. Men dock. Till min förvånelse lät en arcam AVR300 bäst av de 3 jag testat.

1. Arcam AVR300
2. H/K AVR-7300 (bummlig bas, lät lite grötigt totalt)
3. Primare SPA21 (Jösses, får det låta som man spelar i en kakburk)

Mina slutsatser innan jag orkat lyssna mer än 1.5h är.
Jag får inte till det pga. okunska ;)
Något måste ställas in för primaren kan inte vara så dålig. Hörde maskinen på affären, där lät det bra <_<... Dock med en betydligt mer sofistikerad CDspelare än min DVP9000S

För lyssna lite mer i morgon, och då skall manualerna dras fram. Usch vad tråkigt :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Antagligen så har Du lite problem med akustiken som ställer till det en aning :D
Sedan så är ju H/K känt för att låta bumligt! Att du inte får bra ljud ur Primare SPA21 verkar konstigt!

Jag har haft HenrikN´s XZ-1or i över 2 veckor och Jag måste säga att de låter grymt bra!

Det första som slår en när man hör dem är hur pass fint diskanterna låter, de spelar upp en enorm röståtergivning, djup och klart utan att för den delen bli jobbig. En annan sak som slår en i tankarna är närvarokänslan som infinner sig snabbt, man kan nästan se hur dire straits spelar låten "Your latest trick" framför en.

Förtydligande: De är nu tillbaka hos HenrikN. :unsure:

Redigerat av Unregistered0e422d8a, 16 October 2005 - 00:16.

Postad 16 October 2005 - 14:39

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Förtydligande: De är nu tillbaka hos HenrikN.

Ytterligare förtydligande: Jag har ännu inte fått se mina högtalare, de åkte direkt hem till Lunkens för provlyssning. :unsure: :D

Lunkens: Hoppas att du får lite mer ordning på ljudet idag. Avståndet till bakväggen kan spela stor roll, jag brukar ha ca 1 m.

Ser fram emot vidare utlåtanden framåt kvällen.

Mvh

Postad 16 October 2005 - 17:04

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Förtvivlad över det dåliga ljud som primaren gav, tvingades jag fram till att sätta mig framför nätet. Ladda hem dess manual och läsa :unsure:

När väl detta var gjort hände något <_< :D

Hoppas Kerstin...

Från att sitta i en burk spelandes med puktrummor, kom en underbart djup och musikalitet ur den lilla högtalaren (XZ-1).
Notis: För övrigt är inte min spelare den bästa, kör en kombo DVD/CD med en Philips DVP9000S som förvisso är en utnämd kompetent på ljudsidan för en DVD vill säga.
Hade varit roligt att höra hur en riktig CD hade återspeglat ljudet.

Kabeln Henrikn skickade med(JSCP-01M), har jag ingen aning om vad den kostar eller vad den skall jämnföras med för mer välkänd kabel. Den jag samtidigt har att lyssna på är en Gibraltar.
Skillnader dessa emellan är stora

Gibrlatar: Denna kabel har en väldigt fin diskant och lyfter tydligt fram mellanregistret. Basåtergivningen är något tam. Hade gjort gott med lite mer tryck. Detaljerna är otroligt fina för övrigt.
+ Detaljerad diskant och mellanregister. Härliga detaljskärpa
- För klen baråtergivning.

JSCP-01M Jämnfört med Audioquest har denna ber bas, utan att för den delen bli bummlig. Gränsen är hårfin här hemma. Då jag inte har den bästa akustiken. Mellanregister blir något tillbakadraget. Diskanten tenderar att bli aningens vass, spelar inte alls ut diskanten lika njutbart som på Gibraltarn.
+ Basen är varm och djup.
- Detaljerna i mellanregistret tonas ned, låter lite platt. Diskanten blir något vass.

Nu återgår jag till min sköna soffa.

/K -_-

Postad 16 October 2005 - 17:15

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0
lunken!

anslut gibraltarn till toppen och jungsonen till basen. kör du så blir det dubble bi-wire och det får du ut det bästa från båda kablarna...

Postad 16 October 2005 - 17:32

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

lunken!

anslut gibraltarn till toppen och jungsonen till basen. kör du så blir det dubble bi-wire och det får du ut det bästa från båda kablarna...

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant tanke. Jag har precis bytat ut ett par RXV signalkablar mot cluecables kablar. Det lyfte helt klart mellanregistret på Jungsonen, dämpade också diskanten med basen höll kvar sin djupa åtrvinning. Kan ana lite blidare bas, låter faktiskt bättre än tidigare.

Nu är det åter till soffan och testa dibbla bi-wiring som du säger där. Återkommer med lyssningsintryck lite senare.

/K -_-

Postad 16 October 2005 - 17:40

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

anslut gibraltarn till toppen och jungsonen till basen.

Bra tips! Kunde du koppla Arcamen till basen och Primaren till topparna vore det ännu bättre. Skämt åsido, får du chansen att testa med ännu kraftigare slutsteg kan det bli en angenäm upplevelse.

Postad 16 October 2005 - 18:03

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0

Intressant tanke. Jag har precis bytat ut ett par RXV signalkablar mot cluecables kablar. Det lyfte helt klart mellanregistret på Jungsonen, dämpade också diskanten med basen höll kvar sin djupa åtrvinning. Kan ana lite blidare bas, låter faktiskt bättre än tidigare.

<{POST_SNAPBACK}>

som kabel-fanatiker så kan jag säga att det viktigaste är signalkabeln, är signalkabeln mindre bra ( öron till öron då jag gillar RVX kabeln ) så spelar det ingen roll om du har världens bästa högtalarkablar, det kommer att bli mindre bra ljud i vilket fall..

det är ju stor skillnad mot silver och koppar t ex, du kanske inte gillar silver ljudet då RVX kabeln är silver.

Postad 16 October 2005 - 19:06

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

som kabel-fanatiker så kan jag säga att det viktigaste är signalkabeln, är signalkabeln mindre bra ( öron till öron då jag gillar RVX kabeln ) så spelar det ingen roll om du har världens bästa högtalarkablar, det kommer att bli mindre bra ljud i vilket fall..

det är ju stor skillnad mot silver och koppar t ex, du kanske inte gillar silver ljudet då RVX kabeln är silver.

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant då jag anser att denna kabeln låter mest likt optisk kabel när jag skiftar mellan dessa. Det som svagt kan urskiljas RVX mot den optiska är att basåtergivningen är något större på den optiska kabeln. En optisk kabel borde ju inte färga ljudet på något sätt utan där är det elektroniken som avgör. Eller har jag fel?

Hur som helst tycker jag alla kablar låter bra som det är nu. De problem som återstår är rumsrelaterade. Bättre placering av högtalarna kan önskas dock har jag lagt några timmar på detta och fann att placeringen jag har nu gav mig bästa ljudet. Sedan finns det möbler som inte borde står där kvar men nog om det.

Att bestämma vilken kabel som lät bäst var mkt svårt att bedömma. Detta pga det lät annorlunda när jag bytte låt. Då tyckte jag att diskanten drog iväg på samma kabel som höll den så fint sist och viceversa.

Skit in skit ut märks väl, det är ingen magi av något slag. Vilket märks väl mellan låtbytena.

Angående biwira gibraltarn och Jungsonen tycke jag inte det gav någon markant fördel. Det jag skrev tidigare angående att Jungsonen lät något ljust i diskanten kan jag härleda detta till signalkabeln gjorde skillnaden då jag bytade denna samtidigt. Från xindac till RVX. Clue var något mjukare i toppen än de övriga. RVX stack ut mera (lika som den optiska) Detta var dock som jag tidigare påpekat väldigt beroende på låt. Sämre inspelningar lät värre.
Skulle tro att denna kabel avslöjar en dålig inspelning mera.

Jag kommer inte bli riktigt klok på detta ikväll. Så jag bestämde mig för att skita i allt.

Som kuriosa kopplade jag in mina Mission Reference 31i till Primaren jag kör med. Att jämnföra med XZ-1 så lät dessa bummligt i bas, platta i mellan. Diskanten däremot lät hyffsad, inte i närheten av vad XZ-1 prestera. Men här var det inget som lät illa på mission iaf :wub:

Kommer inte ens anstränga mig i att koppla in det gamla systemet jag hade. Det får ligga där tills jag köper något bättre.

Lätt att vänja sig med det som låter bra, en pina att återgå till det gamla numera illalåtande. :)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Ytterilgare en intressant aspekt i det hela. Till mitt föregående inlägg hade jag inte uppmärksammat att RXV var en silverkabel.

Jag satt precis och lyssnade på skillnaden mellan optisk och RXV. Kan tillägga att det var annorlunda. Enligt mitt tycke var det mer bas på optisk samt att RXV lät lite mer öppen. Jag bytade raskt över till xindac som jag fram tills nu inte visste vilken modell det var. Och fick helt plötsligt en ännu mer öppen bild, dock kändes basen mer tillbakadragen gämnfört med RXV. Detta passar mig som hand i handske då jag inte är så förtjust i basen i "min" musik.
Alltså jag tyckte att Xindacen lät bäst, därefter kom RXV och den optiska väldigt nära varandra.

Satte mig här för att jag var nyfiken på vad denna Xindac kostade. Lirade runt lite snabbt på IHiFi och såg att detta var deras billigaste kabel ~450SEK. När jag sedan läste att RXV var silver blev jag mkt förvånad. Ehum, nåväl. Mitt personliga lyssningsintryck (detta kommer inte bli populärt inom kabelsekterna :)) så tyckte jag att Xindacs AC-01 lät bättre än RXV. Och därmed bättre än min optiska kabel också natrurligtvis.

/K -_-

Redigerat av Berggren, 16 October 2005 - 19:53.

Postad 16 October 2005 - 19:44

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0
lunken, koppla en rvx på ena kanalen och en xindak på andra. sätt dej mellan högtalarna så diskanten är i öronhöjd.

sitt inte mer en en meter från högtalarna....

hör du skillnad?

Bifogad fil(er)

Redigerat av softman3, 16 October 2005 - 19:45.

Postad 16 October 2005 - 21:22

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

lunken, koppla en rvx på ena kanalen och en xindak på andra. sätt dej mellan högtalarna så diskanten är i öronhöjd.

sitt inte mer en en meter från högtalarna....

hör du skillnad?

<{POST_SNAPBACK}>

Detta var intressant. För mig som är helt novis, hade jag aldrig tänkt på possitionen såpass mkt. Ljudbilden blev helt annorlunda än mot min vanliga lyssningspossition. Ljudbilden i sig flyttade sig uppåt framför mig, låt oss säga bakom själva stereoracket. En förbättring totalt.

Diskanterna hörs nu väldigt tydligt, vilket nog var anledningen till att du bad mig testa detta. Jag måste säga att efter testat RVX vs. AC-01 känns RVX något mer stram i diskanten.
För att tydligare förklara hur jag upplevde detta och försöka måla upp en bild skall jag ge ett exempel.
Röster med S i "ssss" låter mer stram, RVX håller detaljen hårt. Medans xindac kan tyckas släppa efter lite. Kan beskrivas som ett litet utfyllnadsljud det klingar mera orent från Xindac.

Nu säger jag inte att skillnaden för mig är stor. Det är knappt att jag kan avgöra skillnaden. Detta är antaganden hur ljudet låter för mig. Skillnaderna är såpass små att jag inte skulle kunna avgöra vilken kabel som är vilken i ett blindtest.

Nu kan detta ha att göra med att högtalarkablarna inte är av högsta kvalisort. Då det är Jungson JSPC-01. Hade vart intressant att jämnföra med ett par AQ silverdoningar.

Intressant är också vad priset på dessa RVX betingar. Xindackabeln är en rätt så billig kabel på sina 445.- Prisvärdheten för mig är avgörande när en sådan liten kvalitetsskillnad uppnås.

Detta tål att skrivas igen
Detta är endast mina egna åsikter. Avgör själva genom att lyssna. Enda sättet att själv bilda sig en verklig uppfattning

/K

Postad 16 October 2005 - 21:26

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0
jag har också upplevt rvx kabeln som mer stram och sammahållen, jag jämförde med aq anaconda som kostar 9700 i nypris, jag såg min älskade aq som slagen i det övre registret...

edit.

jag gjorde samma typ av test på träffen i gbg den 10 september, hörde vilken kabel som var min och vilken som var rvx:en, det tog heller inte så lång tid, jag har börjat favorisera silver kablar sedan dess.
henrikN var den som kopplade kan tillläggas.

Redigerat av softman3, 16 October 2005 - 21:31.

Postad 16 October 2005 - 21:43

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

jag har också upplevt rvx kabeln som mer stram och sammahållen, jag jämförde med aq anaconda som kostar 9700 i nypris, jag såg min älskade aq som slagen i det övre registret...

edit.

jag gjorde samma typ av test på träffen i gbg den 10 september, hörde vilken kabel som var min och vilken som var rvx:en, det tog heller inte så lång tid, jag har börjat favorisera silver kablar sedan dess.
henrikN var den som kopplade kan tillläggas.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har säkerligen ett långt mer tränat öra än vad jag har. Vilket iofs inte är till en nackdel när det kommer till pengar :).

Jag provade nyss att koppla in AQ Gibraltarkabeln igen. Tyckte nog faktiskt att diskanten i detta läga blev sämre än från tidigare ha kört på Jungsonkablarna. Jag kan inte peka direkt på vad det är för skillnad. Men jag upplever mig mer gilla Jungson/Xindac än RVX. Det är tycke och smak helt klart, intressant att se hur man kan föredra den billigare lösningen än den dyrare. Förutsatt nu att RVXkabeln är dyrare, har ännu inget pris på den.

Just ur detaljering av ljudet i diskant får jag konstatera att RVX drar det längsta strået. Hur nu detta inverkar hela ljudbilden är svårare för mig att uttala mig om. Som sagt tidigare, föredrar jag faktiskt Xindak's ljud. Även Jungson över AQ Gibraltar.

Sedan hade det varit intressant att koppla till ett par NuForce reference 8block för att sedan kunna jämnföra kablarna sida vid sida igen.

/K

Postad 17 October 2005 - 00:06

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Det var nog den härligaste OT jag sett. :)

Synd att du inte hade ett par Xindak FS-3 för att göra kedjan komplett. Xindak trivs bra med Xindak så att säga. Visserligen matchar väl signalkabeln AC-01 prismässigt bättre med högtalarkabeln SC-01.

Åter till XZ-1 och Lunken,

Detta skrev du rätt tidigt men jag har inte rett ut det än. Har det blivit bummelfritt med bättre placering?

Redigerat av Unregistered94f939c2, 07 November 2005 - 17:08.

Postad 17 October 2005 - 07:41

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Haha, härlig utsvängning. Men det var iaf relaterat till XZ-1 då den ingick i systemet :wub:

Angående bummlet avhjälptes detta radikalt genom en liten omplacering högtalare och av diverse bråte som står kvar efter flytten i maj :)

Basen blev redigt mycket tightare efter omplacering. Speciellt efter principen som colamannen beskrev tidigare i tråden. Efter detta höjdes upplevelsen ett par snäpp.
Det som skiljde sig mest mellan AQ och Jungson var just basen. Den återgavs med ett mycket större djup, kanske något mindre tight pga detta.
Anledning till att Primare lät som den gjorde var att PLII var aktiverat. Inte direkt främjande för 2kanal :lol:.
Efter en justering av detta, lät den klart bäst av de 3 jag hade hemma.

Ja det var synd att jag inte hade några finare Xindac hemma. Hade varit intressant att se vad de gick för. Men det klart Gilels, du kan väl säkert ge mig ett riktigt bra pris på ett par så jag kan testa dessa nu när du har rekomenderat de så varmt :).

/K

Det var nog den härligaste OT jag sett. <_<

Synd att du inte hade ett par Xindak FS-3 för att göra kedjan komplett. Xindak trivs bra med Xindak så att säga. Visserligen matchar väl signalkabeln AC-01 prismässigt bättre med högtalarkabeln SC-01.

Åter till XZ-1 och Lunken,

Detta skrev du rätt tidigt men jag har inte rett ut det än. Har det blivit bummelfritt med bättre placering?

Edit: Egenreklam. //Magnus

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 17 October 2005 - 09:01

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Ja det var synd att jag inte hade några finare Xindac hemma. Hade varit intressant att se vad de gick för. Men det klart Gilels, du kan väl säkert ge mig ett riktigt bra pris på ett par så jag kan testa dessa nu när du har rekomenderat de så varmt :).

Nog är jag medgörlig men det finns självklart gränser. Vi är som vilken annan butik som helst, kunder som köper många artiklar får mer rabatt. Skicka ett PM om du är seriöst intresserad. :)

Postad 19 October 2005 - 18:07

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Måste bara säga att detta är en underbar liten skapelse som nu är i mina ägor ;)

Har funderingar på att lasera om fronten, eller möjligtvis fanera. Ett lite DIY-projekt för att anpassa looken till min valnötsinredning. Hade vart väldigt trevligt att sätta ned den i verkstaden. Men törs man, det är ju ändå x antal tusen som kan bli katastrof :)

/K -_-

Postad 19 October 2005 - 19:13

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0
lunkens! det är nog lätt att fixa, fronten är spänd mot lådan och troligen ganska lätt att montera ner utan att det blir skador...

Postad 19 October 2005 - 20:46

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

lunkens! det är nog lätt att fixa, fronten är spänd mot lådan och troligen ganska lätt att montera ner utan att det blir skador...

<{POST_SNAPBACK}>

Trevligt. Jag har inte gjort någon närmare studie av lådkonstruktionen. Sedan har jag ingen erfarenhet av högtalarkabinetter i sig. Då skall det inte vara helt omöjligt att ta loss denna och kanske göra en mall till nya frontar.

Angriper inte detta just nu då jag har annat att ta itu med före. Men det kan bli intressant. Får se vad framtiden utvisar.

/K

Postad 22 October 2005 - 06:46

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Efter att mer och mer bli införstådd i hur *** bra denna högtalare är kan jag inte annat än vilja ha en Center i XZ-serien till mitt hemmabiosystem.

Finns det något fint alternativ till detta inom Compacts sortiment eller är man helt enkelt tvingad till andra märken när det kommer till detta :)

Ps. Tack henke för lyssningsstunden igår. Trotts Jordbrummet var det en intressant jämnförelse. Hoppas nu inte ölen tog överhand efteråt ;)

/K

Postad 22 October 2005 - 07:09

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0
lunkens, som tidigare nämnts så kommer det en center och bakhögtalare i xz serien, det är dom uppgifterrna tillverkaren har gått ut med i allafall.

så håll ut!

Postad 22 October 2005 - 09:03

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

lunkens, som tidigare nämnts så kommer det en center och bakhögtalare i xz serien, det är dom uppgifterrna tillverkaren har gått ut med i allafall.

så håll ut!

<{POST_SNAPBACK}>

Keep on hopin' :D

Bara den inte blir för skrymmande. Tycker XZ-1orna är lagom storlek, risken är väl att centerkanalen sticker iväg något extra i storlek. Naturligtvis kommer den inte vara i samma dimensioner. Men volymen tänkte jag på mera. Skall bli intressant och se hur de löser konstruktionen :)..

Blev väldigt sugen på att höra XZ-8 under gårdagen. Mig veterligen finns det dock endast ett par här i sverige och det är långt norröver. Har du haft tillfälle att lyssna på dessa? Hörde att du var intresserad av att bygga en liknande. Säger inte att det är omöjligt, men ritningar är ett måste :D. Jisses vad komplicerad den lådkonstruktionen är. Är grymt nyfiken som sagt ;)

Är annars väldigt nöjd med vad lilla 1:an presterar. Det är alldeles lagom för en liten lägenhet. Då overkill verkligen inte är min melodi. Inte högtlare iaf ;)

/K

Postad 22 October 2005 - 09:22

Unregistered0e422d8a
  • Unregistered0e422d8a
  • Forumräv

• 863 inlägg
  • 0
Något som Jag skulle vilja ha är en subwoofer som har samma finish som XZ-1, är det också på G? :)

Postad 22 October 2005 - 09:24

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
har du testat med nuforce blocken eller va det bara önsketänkande? jag är själv ganska intresserad av vad de kan prestera, står högt på önske listan, speciellt med en så pass fin högtalare som xz-1 som hade varit högt uppe på min lista över kandidater till mitt nyköp av högtalare om inte priset hade varit nästan dubbelt så högt som min budget! :)

Postad 22 October 2005 - 18:25

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0

Blev väldigt sugen på att höra XZ-8 under gårdagen. Mig veterligen finns det dock endast ett par här i sverige och det är långt norröver. Har du haft tillfälle att lyssna på dessa? Hörde att du var intresserad av att bygga en liknande. Säger inte att det är omöjligt, men ritningar är ett måste :D. Jisses vad komplicerad den lådkonstruktionen är. Är grymt nyfiken som sagt  :)

<{POST_SNAPBACK}>

konstruktionen är jätte simpel ( i teorin) . man fräser 2 olika modeller av bitar med en likadan konstruktion, sen gör man ett 20 tal av varje och presslimmar ihop dom. det är simpelt om man jobbar med skärande bearbetning...men det måste också tilläggas att få lådan att behålla sin stadga samtidigt som den ska vara helt tät är nog en anna sak. det ska dock gå med rätt verktyg.
det finns en bild på själva inre bakre väggen av lådan i den officiella tråden.
när man ser den så förstår man mer hur jag menar. men att göra det lät i priktiken kräver nog många maskintimmar och tålamod.

jag har haft funderingar att bygga ett par golvare med xz1 toppen och en scanspeak 7" bas, fronten i samma utförande som xz1 och bakstycke/lådan i typ samma konstruktion som xz8...
inv dvs...

Redigerat av softman3, 24 October 2005 - 21:12.

Postad 23 October 2005 - 09:06

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

Något som Jag skulle vilja ha är en subwoofer som har samma finish som XZ-1, är det också på G?

Instämmer!
Exvis deras SUW-150 verkar vara en trevlig sub som säkert skulle passa ihop med XZ-1. Sendsound har lite spretig design även om modellerna är snygga var för sig.

jag har haft funderingar att bygga ett par golvare med xz1 toppen och en scanspeak 7" bas, fronten i samma utförande som xz1 och bakstycke/lådan i typ samma konstruktion som xz8...

Det låter ju mycket spännande. Hoppas det blir mer än funderingar. Förstår jag dig rätt att det skulle bli ett delat kabinett?

Postad 24 October 2005 - 00:05

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0
det blir en hel "låda" men separat kabinetter, övre delen i exakt samma design som xz1 och nedre delen skulle gå från finkeln som är på sidorna till att bli helt raka i botten. förstår du hur jag menar...?

men först ska jag bygga klart mitt andra projekt. :)

Redigerat av softman3, 24 October 2005 - 21:12.

Postad 27 October 2005 - 23:45

Unregistered246fc5aa
  • Unregistered246fc5aa
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Hejsan..

Jag och min hifi-intresserade arbetskamrat fick åka hem efter halva arbetsdagen pga. arbetsbrist så vi avslutade dagen med att testa lite olika hifiprylar i mitt system.

Min anläggning består av:

Compact XZ-1
Original A8T
Zell Zd-200

Kompisen hade med sig sin Parasound kombo, P3 försteg och A23 slutsteg.
Vi kom fram till att Xz-1 trivdes bättre med zell än parasound. Blev ett helt annat driv i musiken med zell inkopplat.

Men sen kom chocken.. B)

Vi fick för oss att testa min Panasonic S-97 mot Orginal A8T.
Brände en kopia på Lisa Nilsson cd och stoppade varsin i Pannan respektive Original A8T.
Kopplade dom till varsin ingång på zellen, så vi kunde skifta ljudet på nolltid

A8T med Kimber Hero signalkablage på rörutgångarna och S-97 med en vanlig lakritskabel.
Varken jag eller kompisen kunde höra nån skillnad.

För att göra det ännu mer orättvist så brände jag en kopia på en Kari Bremnes cd som är HDCD kodad. Då S97 inte drar nytta av det så bara måste man ju höra skillnad tyckte jag.

Men icke :rolleyes:

Har jag fel på öronen eller?
Jag har försökt klura ut varför jag inte kan höra nån skillnad men inte kommit fram till nått.
Compact Xz-1 borde väl va den ultimata högtalaren att höra skillnader på olika hifikomponenter

Postad 28 October 2005 - 00:35

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0
trist att höra... jag vet inte hur bra Hi-Fi zellen levererar men den har ju blivit väl omtalad...
xz1 är en avslujande högtalare och det är underligt att du inte tycks höra skillnad...

du köpte väl dina xz1 av tim? har du läst om det tidigare köpet av xz1 från tim? den hade skavanker och misstänktes vara kasserad/fake... kanske högtalaren det är fel på?

läs igenom tråden, vinns ju att läsa om detta par i denna tråd.

skumt i vilket fall...

Postad 28 October 2005 - 01:15

Unregistered246fc5aa
  • Unregistered246fc5aa
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

trist att höra... jag vet inte hur bra Hi-Fi zellen levererar men den har ju blivit väl omtalad...
xz1 är en avslujande högtalare och det är underligt att du inte tycks höra skillnad...

du köpte väl dina xz1 av tim? har du läst om det tidigare köpet av xz1 från tim? den hade skavanker och misstänktes vara kasserad/fake... kanske högtalaren det är fel på?

läs igenom tråden, vinns ju att läsa om detta par i denna tråd.

skumt i vilket fall...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, dom är köpta från Tim.. samma med cd´n
Men jag är tveksam till att det skulle vara några fake-högtalare jag fått.
Det var iallfall perfekt finish på dom, och dom låter väldigt bra.
Men jag störde mig på att jag inte hörde nån skillnad på dvd´n och cd´n.
Allt ska ju va hyffsat inspelat också..

Postad 28 October 2005 - 02:49

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0
men hur länge har du spelat på dina xz1? dom bör ju gå ett gäng hundra timmar....

Postad 28 October 2005 - 10:56

Unregistered246fc5aa
  • Unregistered246fc5aa
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Bör närma sig 200h nu tror jag..

Tycker man borde höra skillnad ändå.. men men.

Postad 28 October 2005 - 11:27

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0
skumt.... jag har hört dom med zell ( hade nästan glömt det tills jag såg bilden), och jag har hört dom med classic i bi-amp... classicen var mer dynamisk/explosiv enligt min mening. dock så lät det ju mycket bra med zellen på gbg-träffen, högtalarna hade bra förutsättningar med kablage och elektronik.
vi testade 2 kablar lite mot varandra och jag i allafall kunde höra skillnad på en kabel där. silver mot koppar dock så det spelar ju roll...
men du borde uppleva skillnad.´
har du tillgång att köra med annan elektronik? testa fler med olika kablar....

tycker du ska forska mer i detta...

dålig bild men där är dom.
Bifogad fil  DSC00057.JPG   225.27K   94 Antal nerladdningar

Redigerat av softman3, 28 October 2005 - 11:29.

Postad 28 October 2005 - 12:10

Unregistered246fc5aa
  • Unregistered246fc5aa
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Ja, visst är det skumt..
Funderar på om det kan vara akustiken i rummet som spökar.
Bor ju i en betongbunker, så förutsättningar är kanske inte dom bästa, vet att jag haft problem med andra högtalare.

Ska köpa en stor och tjock ullmatta på Ikea idag och se om det blir nån skillnad.
A8T fick åka med kompisen hem. Han skulle pröva om han hörde nån skillnad i sitt system (Parasound Halo, Jamo D590, Philips DVP-9000)

Ljudbilden tycker jag inte är alls lika bra som när jag hörde dom på SwanSpeaker demon i Göteborg.

softman3: Vad körde ni för kablar på gbg-träffen? Vilket lät bäst av koppar och Silver?
Här hemma tycker jag kombinationen Zell-Xz1 låter lite för vasst.

Postad 28 October 2005 - 13:39

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Det är nästan garanterat akustiken du har problem med. Har man för mycket tidiga reflexer så spelar det ingen roll hur bra komponenter man har, det kommer ändå vara svårt att urskilja detaljer.

Bor själv i en betonglägenhet och ett antal dämptavlor och textiler gör väldigt mycket.

Som en kul grej, kolla denna länk där du kan beräkna efterklangtid och frekvenskurva för ditt rum. Tyvärr finns inte xz-1 inprogramerade, men kör med t.ex. Sonus faber cremona som har hyffsat lik frekvensgång.

Mvh

Postad 28 October 2005 - 14:08

Unregistered246fc5aa
  • Unregistered246fc5aa
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Trodde nästan det ja..
Får försöka få till akustiken då.

Den nya mattan lär väl påverka golvreflektionerna positivt iaf.

HennrikN: Hur tyckte du att dina XZ-1 lät i konferansrummet på Swanspeaker demon?
Jag tyckte dom lät riktigt bra, det lilla jag hörde. Det rummet kan väl heller inte vart så jättebra rent akustik-mässigt, ena sidovägen bestod ju av enbart glas nästan.

Postad 28 October 2005 - 14:32

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Det rummet var absolut inte optimalt, men hade ändå inte ens nära så mycket reflexer som mitt rum har. Det var heltäckningsmatta och högt i tak, med dämptavlor som tak om jag inte minns fel.

Jag tyckte att det lät bra där, men har lyssnat på dom i rum där dom lät mycket bättre.

Lägger upp lite bilder på hur jag har dämpat hemma om ett par veckor, är tyvärr inte hemma nu.

Mvh

Postad 28 October 2005 - 17:45

Unregistered803f725b
  • Unregistered803f725b
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Hur länge hade du haft på Zellen när ni lyssnade? Jag tycker den öppnar sig en hel del när den har kört ett tag (efter någon-några timmar) och blivit varm. Kanske skulle göra att skillnader framstår tydligare. Jag har annars också Zell mk200 och en A8t och tycker att detta är en förträfflig kombo, jag har Canton rc-l högtalare, men skulle gärna provlyssna xz-1 nån gång.

Jag ska testa att köra A8t mot min dvd (pioneer 470) i helgen.

Postad 28 October 2005 - 20:12

Unregistered246fc5aa
  • Unregistered246fc5aa
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Henrikn: Ja, lägg gärna upp bilder hur du dämpat rummet. Får väl försöka med nått liknade hemma vad det lider.

Egill: Hela anläggningen hade stått och spelat hela dagen när jag var på jobbet, så allt var gott och väl varmt. Ska bli kul att höra hur du tycker A8T står sig mot din dvd.

Redigerat av Unregistered246fc5aa, 28 October 2005 - 20:14.

Postad 28 October 2005 - 23:19

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0

softman3:  Vad körde ni för kablar på gbg-träffen? Vilket lät bäst av koppar och Silver?
Här hemma tycker jag kombinationen Zell-Xz1 låter lite för vasst.

<{POST_SNAPBACK}>

silver lät klarare i toppen enligt mej.. annars så var det inte så stor skillnad, men vi hade dock inte timmar att lägga på att utvärdera riktit ordentligt...

sen nåste jag säga att rummet från gbg träffen var ganska så fullt av dämpning... har även haft xz1 hemma ( men jag har exemplarisk akustik i mitt rum ) så jag har aldrig varit beroende av att räkna på akustik...

hoppas det löser sej...

Postad 30 October 2005 - 10:38

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

Hejsan..

Jag och min hifi-intresserade arbetskamrat fick åka hem efter halva arbetsdagen pga. arbetsbrist så vi avslutade dagen med att testa lite olika hifiprylar i mitt system.

Min anläggning består av:

Compact XZ-1
Original A8T
Zell Zd-200

Kompisen hade med sig sin Parasound kombo, P3 försteg och A23 slutsteg.
Vi kom fram till att Xz-1 trivdes bättre med zell än parasound. Blev ett helt annat driv i musiken med  zell inkopplat.

Men sen kom chocken..    :P

Vi fick för oss att testa min Panasonic S-97 mot Orginal A8T.
Brände en kopia på Lisa Nilsson cd och stoppade varsin i Pannan respektive Original A8T.
Kopplade dom till varsin ingång på zellen, så vi kunde skifta ljudet på nolltid

A8T med Kimber Hero signalkablage på rörutgångarna och S-97 med en vanlig lakritskabel.
Varken jag eller kompisen kunde höra nån skillnad.

För att göra det ännu mer orättvist så brände jag en kopia på en Kari Bremnes cd som är HDCD kodad. Då S97 inte drar nytta av det så bara måste man ju höra skillnad tyckte jag.

Men icke  :P

Har jag fel på öronen eller?
Jag har försökt klura ut varför jag inte kan höra nån skillnad men inte kommit fram till nått.
Compact Xz-1 borde väl va den ultimata högtalaren att höra skillnader på olika hifikomponenter

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe känner igen dilemmat. Hade liknande när jag för ett tag sedan provade en SPA21 pris på ~29.000:- mot en gammal Pioneer VSX-811 för ~4.000:- Tyckte skillnaderna var subtila. Men när jag satte mig tillbaka och lyssnade väldigt noga fanns ju skillnaden där. Stora problemet jag har är min rumsakustik då jag har väldigt lång efterklang, vilket låter usch.
Sedan kändes det som att jag hade fått för mkt info på en och samma kväll, kunde nog lika gärna satt på klockradion utan att höra någon skillnad :lol:

Blir allt mer impad av dessa små krabater (XZ-1). Drämde in en remaster av Pink Floyds Dark Side of the Moon. Underbart att lyssna på med dessa högtalare (dock fortfarande pioneern ;P) Denna kommer bytas ut i veckan mot en Primare. Återstår att spela in denna.

/K

Postad 31 October 2005 - 12:17

Unregistered803f725b
  • Unregistered803f725b
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Dett hör egentligen inte alls hemma i denna tråd, men i allafall:
Jag provade min DVD (pioneer 470) mot Original A8t, bägge inkopplade med Xindak fa1 till Zellen. Nu är jag ju van vid ljudet från A8t så dvd:n har ju en nackdel där. Jag spelade Salif Keita "Folon" orginalskiva i dvd:n och en bränd kopia i A8t. Jag lyssnade i ca 10s innnan jag slog över till andra spelaren som körde samma låt med fördröjning. Skillnaderna var rätt stora faktiskt, dvd:n saknade en hel del av basregionen och röster och annat lät lite nasalt och ihåligt jämfört med A8t. Det är klart, hade jag inte haft cdspelaren skulle jag säkert kunna vara nöjd med bara dvd:n, men jag föredrar definitivt A8t:ns ljud framför dvd:ns.

Jag har det rätt dämpat där jag lyssnar, jag har på prov satt en madrass bakom soffan jag sitter i, har mattor på golvet och lite dämpning bakom högtalarna.

Redigerat av Unregistered803f725b, 31 October 2005 - 12:30.

Postad 19 November 2005 - 19:27

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Hallå alla Compact-fans! :lol: :rolleyes:

Var idag in till Hifi-huset i Örebro (stort tack för en trevlig lyssningsstund) och lämnade av mina xz-1or där. Så för den som är intresserad och har möjlighet att åka förbi så rekomenderar jag att besöka Hifi-huset under början av nästa vecka.

Mvh
Henrik

Postad 19 November 2005 - 20:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Kul kul! Vad kommer dom drivas av för elektronik i första hand?
Vore skoj att höra med lite annat :rolleyes:

Postad 20 November 2005 - 17:26

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
När jag var där så körde vi pre-out från en billigare arcam till ett McCormack-steg i hundratusenkronorsklassen, men det var en tillfällig lösning och jag vet inte hur dom kommer göra under veckan. De kommer kanske ställa undan högtalarna sen också, för att inte riskera skador på dom o.s.v, men om man ringer innan så går det säkert bra :rolleyes:

Riktigt trevligt ljud blev det iaf. med det slutsteget, självklart hade det varit ännu bättre med ett bra försteg o.s.v. men det funkar som det är nu också. :lol:

Redigerat av Unregisteredabb40bc2, 20 November 2005 - 17:26.

Postad 30 December 2007 - 22:47

Unregistered004600e4
  • Unregistered004600e4
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Någon som köpt ett par XZ-1 någorlunda nyligt?
Är det säkert att man får "rätt" element om man importerar ett par:

SEND SOUND XIEZHEN NO 1 Loudspeakers

Parameter
Impedance: 6Ω
Recommended Power: 10W-100W
Sensitivity: (1W/m)85dB
Frequency Response: (±3dB)50Hz-22000Hz
Weight: 12 Kg/pc
Size: (W*D*H)200mm×372mm×365mm
Unit: 1 pair

Priset skulle landa på ca $1,450 + $230 i frakt..

Tillkommer tull på detta? eller är det bara moms?

Postad 31 December 2007 - 12:26

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0
Båda

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.