Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dax för nya frontar... (Mycket bilder)

128 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 August 2005 - 16:04

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Efter en tid med byggnationer är ljudsystemet klart...

Byggt frontar, center och bakhögtalare...

Men vid lite lyssning med musik på lite högre ljudnivå inser jag att mina diskanter distar... Katastrof. Kollar mina gamla anteckningar och ser att det var ett problem som härrör till filtren...Jag har valt en för låg delningsfrekvens.

LÄRDOM:

Lita inte på försäljarens/tillverkarens rekommenderade arbetsområde.

/LÄRDOM

Ok... skall jag bygga nytt eller skall jag fixa filtren???
Mina vänner (får räkna in min bror här också :( ) har börjat använda finare element och mätningarna visar tydligt att de är tekniskt fina... Lyssning veriferar mätningen. (mäter för att dimensionera filtren).

Jag bygger nytt... Men jag återvinner basen och "pinnen" ;) (kolla galleriet) (har tagit bort denna bild... Skall kolla om jag har kvar den...)

Beställer 4 st
Bifogad fil  W15CH001.png   399.33K   2 Antal nerladdningar
SEAS W15CH001 och 2 st Hiquphon OW-III. (Klicka på länken för bild. Missade att fota denna. Eller titta på resultatbilden nedan. :D )
Jag har bestämmt mig för att testa D'Appolito konfiguration av de nya frontarna. Idén här är att mha. detta minska inverkan av de tidiga reflexerna från tak och golv.
En Behringer DCX2496 införskaffas för att användas till filterprototypningen. Detta med lyckat resultat.
Lådorna byggs och monteras. Mäts och filter dimensioneras och laddas ner i Behringen. Klart ett enormt lyft. Helt plötsligt kan jag ju spela musik på hög volym utan dist sen att resten av ljudet låter mycket bra och det generella lyftet är stort är bara ett plus.
Resultatet av bygget blev så här: (TROTS SILVANS GENOMUSLA SÅGNING)
Bifogad fil  NyTopp.png   223.67K   4 Antal nerladdningar

Pga. att de 2 W15CH001 skall spela tillsammans med min XLS 10" blir det att spela långt ner i regisret... Klart ner mot Fs... inte helt bra men med ett notchfilter kan man kompensera för närheten av impedanstoppen... Dyrt filter men ändå... Det är det värt...

Testade kexning vid tillverkningen av denna (testade igentligen när jag byggde ett par SQ-50 lite innan visserligen). Inga skruvar!!!! Fungera ypperligt. Helt klart överlägset plugg. Men kostar en del i investering i lamellfräs.

Men innan jag har hunnit realisera mitt filter i passiva komponenter åkte jag och min fru på lite "highend" lyssning i Alingsås... Min fru vänder sig mot mig och frågar:

Varför låter inte våra lika bra i mellanregistret???

Tja... vad skall man svara på det???
Min nuvarande teori är att jag genom att använda mina W15CH001 så långt ned anstänger dem så att mellanregistret kommer att straffas. Dvs. de "stora" konutslagen gör att de "små" blir olinjära...

LÄRDOM

Det är skitbra att ha en fru som gillar ljud och högtalar konstruktion/bygge :ph34r:

/LÄRDOM

Jag får alltså lösa detta problem...
Lösningen blir att det blir helt nya frontar.
Jag införskaffade 2 st
Bifogad fil  W18EX001.png   425.55K   0 Antal nerladdningar
SEAS W18EX001
och 2 st
Bifogad fil  SP17R_1.png   327.96K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  SP17R_baksida.png   551.02K   0 Antal nerladdningar
SEAS SP17R.

De befintliga "baskuberna" funderar jag på att behålla som 2 aktiva subbar (Zachry D-250 borde vara perfekta steg till dessa... får leta begangat...). Ut i hörnen med dem och var sin TubeTrap på så ser det nog ok ut...
De nya frontarna blir traditionella rektangulära torn denna gång. Men med D'Appolito kopplade mellanregister (behåller den senaste uppdateringsidén).
Detta borde ge en stor förbättring till. Annars kommer väl min fru att tillåta mer element :D :D.
Denna tråd är tänkt att bli en byggtråd till dessa nya frontar...
Bilder kommer nog snart till om nuvarande status. (de nya topparna bla.).

Principskiss av vad som planeras:
Bifogad fil  EnkelRitning.png   2.69K   1 Antal nerladdningar

Genom att det är 2 små separata lådor som denna högtalare består av. En övre på ca. 12 liter där OW-III och W15CH001 sitter som är sluten. Sen är det en nedre där W18EX001 plus slaven SP17R kommer att sitta. Slaven kommer att sitta på baksidan då den är av polypropylen och se helt annorlunda ut mot de andra elementen. Denna låda kommer att vara run 7-10 liter stor. (håller på att simulera fram denna just nu).

Högtalaren kommer att vara 1050mm hög och 238mm bred. Stav limmad bok skiva kommer att användas som byggmaterial. Jag kommer att få ungefär 8-12 liter "ledigt" i högtalaren som det ser ut nu. Detta skall då användas till utrymme för filterna. Jag har tänkt att dela upp detta i 2 fack. Ett ovanför basen och ett under. Tänkte göra så att man kan öppna 2 luckor på baksidan för att lägga in filtren. Genom att dela på dem så mycket hoppas jag på att undvika att bas spolarna stör mellan och diskant spolarna.

Jag kommer att ha terminalen i det nedre facket. Tänkte sno lite idéer om hur man gör en snygg terminal från ett bygge jag såg på Hififorum.

Kanske kommer att kunna slutföra denna tråden denna gång. :unsure:

Vi är ett gäng som skall bygga en hel del högtalare samtidigt denna gång. En hel del intressanta byggen kanske dyker upp på en kant.

För de som inte kan hålla sig finns en preliminär lista i Spoilen...
<!--SPOILER BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('9d26198f39f0f9420fa51c2eddc414d3')" style="font-weight: bold;">» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «</div><div class="spoilermain" id="9d26198f39f0f9420fa51c2eddc414d3" style="display:none;"><!--SPOILER END-->
Hmm... det mesta av detta försvann visst i bilderna... Men fostex och SQ-50 högtalarna utgick... Och scanspeak högtalarna är bara byggda men står utan filter (20070118)
2 st ScanSpeak+OW-I 2-vägare, 2 st Fostex127 bredbandare med Vifa PL basdel, 2 st SQ-50, kanske 3 st MB-50, 2 st Vifa Premium Line 3-vägare, 2 st ScanSpeak 3-vägs konstruktion...<!--SPOILER DIV--></div><!--SPOILER DIV-->

Dock är risken att några hoppar av... men vi får se... Denna tråd tillhör ialla fall en högtalare som kommer att byggas. Så en högtalare blir det ialla fall.

Denna gång har vi beslutat att testa Angereds bygg (Woody) som leverantör. Vi får se vilken kvalitet de har på sin sågning. Sämre än det jag fick på Silvan kan de inte göra... tror jag.

Redigerat av GrodanB, 22 November 2007 - 08:33.

Postad 24 August 2005 - 21:05

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Trevligt med ett par byggen att följa!

En kommentar till Zachry D250 dock: Jag läste någonstans (kan ha varit en tråd här) att det steget har någon form av högpassfilter vid 25-30 hz och en ganska olinjär frekvensgång med rejäl "boost" kring 35-40 hz. Precis som många av de billiga substegen på marknaden alltså. Det känns inte som ett sådant steg passar in i det aktuella "sällskapet" av element ;) :(

Postad 24 August 2005 - 21:10

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
hmm...

Det var inte bra...

Ett subsonicfilter ÄR bra men inte vid 25z... Om det inte är väldigt flackt...

Hade tänkt att det skulle vara ett enkelt och framför allt billigt alternativ...
En sak som tilltalade mig var att det var i en separat låda. Har inte tänkt att göra nya lådor så jag ville ha ett externt steg.

Elementen har ju tärt lite på en plånbok :(...

Vincent har ju ett steg, visserligen regält mycket klenare men jag behöver inte så många Watt. Bara det är rent ljud.

Svårt att hitta billiga monoblock som inte kostar skjortan. (<- intressant formulering är man läser detta en andra gång ;), men jag tror att ni förstår)

Redigerat av GrodanB, 25 August 2005 - 07:34.

Postad 25 August 2005 - 16:33

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Härligt Grodan!

Skall bli riktigt kul att följa utvecklingen på det här! :)
Hur kommer du att göra filterdesign? Blir det en 2½, 3, eller 4-vägare?
Vad blir ungefärlig frekvens för delningen av W18?

Och sist men inte minst.. Varför inte köra med aktiv delning när du ändå har prylarna till det! :rolleyes: :)

Mina numera "tri-ampade, DCX2496-delade" Artecar spelar skjortan av sitt originalutförande. (och även sin nästan dubbelt så dyra variant av de samma) :D

// Lyckman

Postad 25 August 2005 - 21:20

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Hur jag kommer att designa filter?

Genom att mäta upp min konstruktion och sen se vad för filter som passar.
Kommer att göra en 3-vägare som inte är planerad att spela speciellt lågt. Mao. kommer jag inte att pressa ner W18 maximalt (Genom att göra en stor låda och stämma slaven lågt)

Målet är välljud inte bara djupbas... (Det skall de 2 10" XLS:erna med slav stå för)

Runt 55-60Hz kommer att vara nog. Som det verkar idag... Men jag håller fortfarande på att simulera så jag kan inte riktigt svara på detta just nu.

Delningen mot mellanregistret är planerat att vara runt 400Hz kanske mer. Har hört att elementet är bra på låga mellanreistret så vi får se.

Jag kommer att optimera med Behringen. Mitt filterkonstruktionsprogram supportar optimering för att användas i en DCX2496. Vilket gör att jag kan prototypa en hel del filter innan jag behöver realisera deom i passivakomponenter.

Tyvärr kommer inte en DCX2496 att vara tillräkligt för att lösa mina problem. Behöver 10 kanaler bara till frontsystemet... den tillkommer 4 till bakhögtalarna. Dvs 3 DCX2496 och en hel del förstärkare... undra om det är anledning nog för lönehöjning??? :) Jag behöver ju det...

Har nu studerat lite till. Kommit fram till att man faktiskt kan ha en kurva som inte ser ut som vanligt... Om man räknar med lite rumsstöd i konstruktionen är det sunt att låta basen falla av lite sakta i början och sedan brant.

Normal försöker man få en kurva liknande detta:
Bifogad fil  BasSimulering_1.png   59.23K   1 Antal nerladdningar

Men eftersom rummet ger mer och mer stöd i basen kan man grovt tillåta att kurvan ser ut så här:
Bifogad fil  BasSimulering_2.png   11.23K   0 Antal nerladdningar
Detta är inte den målkurva jag kommer att använda utan en jag gjorde lite snabbt för att visa principen. Skall kolla upp detta mer.
Detta leder till att elementet spelar djupare och utnyttjar ett "standards rumsstöd" för att spela rakt och fint. Idén här är att normala högtalare spelar för starkt i basen pga. av att de är som den första bilden men med rumsstöd får de en "puckel" i basen.

Liknande detta:
Bifogad fil  BasSimulering_3.png   11.54K   2 Antal nerladdningar
Återigen inte exakt utan bara för att visa vad jag menar...

Så vad vill jag???

Jo, jag vill ha allt... Men hur kan jag få det?

Genom att designa högtalaren likt bild 2 kommer den att spela som bild 1 i ett rum med lite rumsstöd. I ett ekofritt rum skulle den inte låta lika bra men vem har ett sånt???

Sådeles kan jag få ut lite mer bas ur elementet (49 Hz istället för 60) och slipper bummlet pga. baspuckeln. (som om den skulle varit korreket skulle varit ungefär 40-50Hz lägre i frekvens.

Detta är vad jag funderar på nu... måste snart bestämma mig så mina vänner som också skall bygga (nämna i första inlägget) snart kommer att vara redo att beställa sågning.

Tja... får simulera vidare och leta målkurvor som leder till den "bästa" kompromissen... Som vanligt.

Nu har jag simulerat klart och kommer att börja designa lådan och beräkna de volylmer som jag skall använda.

Mellanregistret förblir en sluten konstruktion och har denna kurva:
Bifogad fil  MellanregisterSPL.png   10K   0 Antal nerladdningar

Box
V 12.2643 l
fill 70 %
Qb 7.00
Ql 15.00

Har valt att behålla volymen trots att jag inte behöver "djupbasen". Pga att det blir runt denna volymen för att elementen skall få plats.

Basen är en slavbaskonstruktion där jag som tidigare nämnt låter rummet ge lite stöd:
Bifogad fil  BasSPL.png   12.02K   1 Antal nerladdningar

På så sätt kommer jag komma ner till 50Hz. Sen skall mina subbar ta vid. Till normal akustisk musik (dvs. ej elektroniska instrument) behöver man oftas inte mer än just 50Hz. Orgel musik och syntetiska instrument spelar ibland i subbasen. Så då får man acceptera att subbarna spelar musik.

Box
V 15.4643 l
fill 30 %
Qb 7.00
Ql 15.00

För att vara lite "smart" har jag sett till att slavarna behåller sin MMD parameter från SEAS. Detta gör det lite lättare att få till dem. Men detta på bekostnad av lådans volym blivigt lite större än vad den annars kunde vara. Runt 3-5 liter större.

Nu skall jag bara räkna ut de volymer som skall läggas till sen vet jag vilken volym de 2 kaviteterna i mina frontar skall ha. Sen får man se vart detta leder i total storlek av frontarna. Vill ju få upp diskanten en del. Den skall ju sitta i lysningshöjd. Därför blir totalhöjden ganska hög på dessa.

Redigerat av GrodanB, 17 October 2005 - 20:03.

Postad 04 September 2005 - 21:02

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Beräkningarna på mellanregistret/diskant lådan är nu klara.

Eftersom detta är numera ett mellanregister kommer kan jag tulla lite på basåtergivningen. Dvs. istället för att lägga till volym kan jag dra ifrån "lagom" mycket. Möjliggör att jag kan använda en "snygg" volym.

Den nya volymen blir då:

Box
V 11.7400 l
fill 70 %
Qb 7.00
Ql 15.00

Den nya kurvan bli nu då:
Bifogad fil  MellanregisterSPL_Volym11.74.png   10.25K   0 Antal nerladdningar

Vilket är i princip ingen större förändring. I allafall kan inte jag se att kurvan har förändra sig signifikant. 11.74 kanske inte låter så tillrättalagt men om man lägger till den volym som elementen tar upp i lådan blir detta 12.00 liter.

Däremot skall ingen justering av denna typ ske i basen. När jag räknar ut hur mycket jag skall lägga till så kommer jag att öka den tidigare nämnda volymen så basen spelar så som jag simulerat i basen. Lite beräkning kvar alltså.

Redigerat av GrodanB, 17 October 2005 - 20:05.

Postad 16 September 2005 - 10:26

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Skall åka och köpa material till dessa högtalare i eftermiddag. Så snart kommer det att komma lite bilder på byggnation...

Eftersom jag har en D'Appolito konfiguration blir dessa höga 1150 mm. Då hamnar diskanten på ca 945 mm vilket borde vara ok.

De kommer att bli smala och ganska grunda. I princip blir det pelare. Jag har utnyttjat höjden genom att lägga in 2 fack för filter. 1 mellan mellanregisterlådan och basen och ett längst ned. I de facket längst ned kommer även terminalerna finnas. Idén är att skillja de stora spolarna åt så mycket som möjligt. Man undrar om det är en hörbar förbättring... Men det blir förhoppningsvis lättare att få in filtret i lådan samtidigt som det är lätt att komma åt om man vill modifiera senare.

Skall testa att dra insternkablaget genom frästa spår i högtalarsidorna som jag sedan fyller med någon bra material...

Postad 16 September 2005 - 10:38

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0
nice, kul med folk som bygger...

vad kör du med för simulerings program???

Postad 16 September 2005 - 11:57

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
LSPCad 6 använder jag. Ett program som jag är väldigt nöjd med. Har god överensstämmelse mellan teori och praktik. Det jag simulerar har jag mätt upp efteråt att det stämmer bra.

Redigerat av GrodanB, 16 September 2005 - 12:59.

Postad 16 September 2005 - 12:15

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Att man sedan helst bör vara raketforskare eller liknande för att förstå programmet kan dock ses som ett problem för en del. ;)

// Lyckman

Redigerat av lyckman, 16 September 2005 - 12:16.

Postad 16 September 2005 - 13:18

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Tja... Det kanske är så...

Första chocken brukar skrämma de flesta när de sätter sig och vill simulera en låda. Men flexibilitet kommer tyvärr med ett pris. Har man använd LSPCad 5 (som var mycket enkelt att använda men stelt och begränsande) så var det en månads funderade och tester (erkänner aldrig att jag var tvungen att läsa manualen, ALDRIG... ;) ). så inser man att det är tyvärr ett nödvändigt ont.

Ett exempel:

Man har ju ganska stora problem att mäta lågfrekvent i vanliga rum. Så då erbjuder LSPCad ett intressant alternativ vid filterkonstruktion.

Man mäter helt sonika upp diskant och mellanregister men simulerar med T/S parametrar basen. Eftersom basen har mycket god överensstämmelse med de teoretiska simuleringarna kan man göra så här.

Sen är det bara att jobba som om alla 3 var uppmätta. Man kan på detta sätt få ett komplett filter trots att man inte har ett ekofritt rum för mätningar.

Detta går inte att göra i tex. LSPCad 5 på detta sätt.

Jag skulle också kunna ta mina planerade 3-vägare och lägga in mina subbar och optimera detta som en 4-vägare fast där basdelen är aktiv men resten är passivt. Massor av alternativ gör att de "enkla" fallen kan kännas jobbiga.

Så för mig som simulerar rätt mycket med detta har denna flexibilitet bara varit bra. Men för en som vill göra en högtalare så är nog steget för stort för att motivera detta program.

Nepp nu skall vi snart åka och handla... (trä...)

Redigerat av GrodanB, 16 September 2005 - 13:19.

Postad 20 September 2005 - 09:25

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Ikväll skall det sågas... Glömde kameran så något bildbevis kommer det troligen inte att bli på arbetsfliten. Men förhoppningsvis kommer jag kunna ta någon bild ikväll när man kommer hem. Har jag räknat rätt blir det 26 träbitar till 2 högtalare.

Har tänkt att markera ut var jag skall kexfräsa kväll så det bara är att starta fräsningen när jag får tillfälle. Men det beror på hur mycket tid det tar att såga. Inser nu att vi skall såga upp material till 15 högtalare... Då är ändå inte alla med... 2 SQ-50 och 2 Scanspeak 2-vägare saknas.

Kommer att bli en del att mäta och verifiera och en massor att lära sig.

Postad 22 September 2005 - 19:11

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Färdigsågad... Äntligen...

Tog lite mer tid än beräknat MEN vilken precision... Helt annat än jag brukar få när man sågar på brädgården... Blir lite dyrare hos en snickare men klart värt det.

Men nu är jag upptagen med annat i helgen :P :P

Redigerat av GrodanB, 22 September 2005 - 20:27.

Postad 23 September 2005 - 00:05

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Tjena GrodanB

Intressant tråd. Av de tidigare trådarna du deltagit i, förstår jag att det kommer att ges rätt så uttömmande med info. Vilket helt är enbart possitivt.

En liten fråga dock: Varför använder du, också passiva element ? (såg ut som ett passivt element, på bilden, iallafall)

Jag har alltid haft lite emot passiva element och sk membranlådor, även om det finns konstruktioner som faktiskt låter bra t ex Thiel mm.
Men jag är av den uppfattningen att jag vill ha enbart aktiva element i mina högtalere - alltid.

Ser framemot att läsa fortsättningen i tråden.

Mvh
Passerati

Postad 23 September 2005 - 09:55

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Passivt element eller slavelement är en ersättning till ett basreflex rör.

Inget annat... Det finns massor av missuppfattningar vad man använder denna till... Tex. sluten med slavbas??? Det går inte.

Det finns lite skillander i hur konstruktionen rullar av mot lägre frekvens. En basreflex konstruktion (dvs. med rör eller slits) kommer att rulla av långsammare än en konstruktion med en slav.

Man tar till slav när man tycker att röret blir orealistiskt. Tex. blir lådan för stor med ett rör i eller man märker att röret kommer att få en stor diameter för att hålla nere lufthastigheten (ett problem som inte finns i slavbaskonstruktion) så det blir enormt. (Större rördiamter ger ett mer olinjärt uppförande av porten som också kan vara en anledning att skippa röret)

Jag har alltså en "basreflex" utan blåsljud... Enkelt uttryckt. Samt jag kan hålla nere volymen då denna tar upp mycket mindre volym i lådan.

En annan fördel med slav är att det är mycket smidigare att trimma in dem. Man kan addera tyngd på dem för att stämma ner dem i frekvens. Eller ta bort fast man har ju en grundtyngd man inte kan komma under...

Redigerat av GrodanB, 23 September 2005 - 10:09.

Postad 28 September 2005 - 20:37

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Nu är det dags... första dagen... Mest planering denna gång

Sågningen gick bra men han inte "torr montera" för att kolla.

Skall göra en del fräsning imorgon och sen blir det lamellfräsning och "torr montering".

Förhoppningsvis kommer en del bli gjort under helgen också.

Mer bilder kommer senare.

Liten försmak:
Detta är allt material vi sågade... vilket förklarar att det tog lite tid att såga upp...
Bifogad fil  Br_dh_g.png   606.61K   1 Antal nerladdningar

Det material jag har sågat upp för att använda i mina frontar...
Tyvärr visade sig att skivorna var i bedrövligt skick... Tillverkaren hade inte varit nogrann alls... Har köpt bättre (och billigare) skivor på Rusta... Så jag skall spackla insidan (som givetvis är den sämsta) så den är jämn. Tyvärr var det inte helt lätt att se genom den skrynkliga plasten att de var i så dåligt skick...
Bifogad fil  MinaBr_dor.png   442.59K   1 Antal nerladdningar

Men, men... Hoppas det bara ger "karaktär" till dem :)

Ikväll kommer hoppas jag att jag kan påbörja pusslet :(

Redigerat av GrodanB, 17 October 2005 - 20:13.

Postad 29 September 2005 - 19:16

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Idag fungerade bara fräsningen...
Orkade inte slita överhuvudtaget idag...

Här är en bild på fräsen som användes till detta... med mitt cirkel verktyg...

Av byggtekniska anledningar kan jag inte fräsa baksidan på väggen som slavbasen skall sitta på. Detta kommer att bli tydligt senare varför. Baffeln kommer jag att fräsa allt på innan den sätts på plats. Men det är också ett senare arbete.
Bifogad fil  fr_s.png   475.88K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av GrodanB, 17 October 2005 - 20:14.

Postad 29 September 2005 - 20:00

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
mera!, Mera!, MERA!

Har man inte kommit igång med sina egna byggen än så blir man lätt bildberoende ;)

Postad 30 September 2005 - 09:05

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

mera!, Mera!, MERA!

Har man inte kommit igång med sina egna byggen än så blir man lätt bildberoende :)

<{POST_SNAPBACK}>

Efter gårdagens dåliga entusiasm från min sida, så känns det mycket roligare när man ser denna typ av kommentar, man tackar... Jag hoppas att det kommer mera till Lördag. Då skall jag dit någon gång på förmiddagen och förhoppningsvis skall jag ha lite mer att visa upp på kvällen... Men idag får jag inte bygga för min fru...

Postad 02 October 2005 - 21:34

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Så då är lördagens arbete klart...

La in en bild på den kexfräs som jag kommer att använda senare för själva lådan. Men nu är det handöverfräsen som får arbeta.
Bifogad fil  Kexfr_s.png   496.43K   2 Antal nerladdningar

Det tar mycket tid att mäta och kontollera innan man kan börja arbeta...

Började med att rita ut elementplaceringen och alla interna skilljeväggar som kommer att monteras.
Bifogad fil  Elementplacering.png   700.46K   1 Antal nerladdningar

Efter fräsning ser fram och baksidan ut så här
Bifogad fil  Baffel_framsida.png   1.61MB   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  BaffelBaksidan.png   1.23MB   2 Antal nerladdningar

Pga. att jag var tvungen att fräsa långsamt brände fräsen trät på baksidan men eftersom det inte kommer att synas bryr jag mig inte att sandpappra ner det till fin träfärg.

Lite erfarenheter att dela med sig av:

Var inte snål och lat!

Jag drabbades av kombinationen och köpte inte nya stål på Biltema. Straffet är att jag inte fick så snygga skär som jag brukar och att jag sabbade trät där det är som tunnast (mellena mellanregistret och diskanten). Det kommer att bli lite pill för att laga detta... (läs MYCKET pill)

Se till att någon hjälper dig med damsugarslangen...

Slangen är inte slät... den har alltså en tendens att fastna... Detta ledde till att låsmekanismen som låser fast fräsen i djupled lossnade och jag fick ett DJUPT hål där jag ville ha 6mm... Så se till att man har någon som håller i den så är det mycket lättare och man slipper lära sig nästa sak...

Biltemas finspackel går att fräsa

För att fylla upp hålet tog jag biltemas finspackel och resultatet är att jag kan fortsätta bygga...

Planen är att göra klart baffeln nästa gång. Dvs. montera rampamuffarna och försöka reparera skadan mellan mellanregister och diskant på den ena baffeln.

Sen blir det kexfräsning och montering...

Redigerat av GrodanB, 17 October 2005 - 20:30.

Postad 03 October 2005 - 08:32

erik eklund
  • erik eklund
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
hur länge hade du använt biltema frässtålen innan dom blev så slöa?
vilken hastighet körde du med när träet brände?

Postad 03 October 2005 - 11:55

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
I princip har jag fräst 5-10 element. Det räcker till ett bygge i alla fall.

I och med att de är så billiga rekommenderar jag att man slänger dem efter man är klar för denna gång så man slipper detta problemet... Det finns mycket dyrare saker man köper som man kan spara in på istället... (dyra skruv tex.)

Det är inte frässtålets hastighet som spelar roll för detta. Det är hur fort jag flyttar fräsen som spelar roll. Eftersom det var mycket svårt att se när jag skulle sluta fräsa och när det var ok (exempel: se kl 4 på det nedre hålet) så fräste jag mycket långsamt med detta resultatet. Men det är ju på baksidan så det spelar ingen roll.

Som man kan se är det nästan inte brännt alls på framsidan där det går fort att fräsa.

Postad 04 October 2005 - 21:10

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Idag jobbade jag lite till med baffeln.

Slipade bort fnaset som blidades vid fräsningen.

Monterade in alla rampamuffar som skall hålla elementen på plats.

Tog inte med alla element men man får en bild av hur slutresultatet kommer att se ut.

Ikväll (torsdag) kommer det att byggas igen... Så förhoppningsvis kommer det lite uppdateringar i kväll...

Bifogad fil(er)

Redigerat av GrodanB, 06 October 2005 - 13:26.

Postad 06 October 2005 - 22:55

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Så nu har jag kexfräst en del. Några enkla fräsningar är inte gjorda men de svårare kexfräsningarna är kvar. De som kommer mitt på en sida. Men det är ju bara att vara noggrann så kommer det nog att gå bra.

Bilderna visar lite hur det ser ut efter att man fräst i locken och bafflarna. De små bitarna skall jag använda som stopp för locken till filterlåderna.
Bifogad fil  LockBottenStag.png   558.23K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Baffel_klara.png   676.93K   2 Antal nerladdningar

Sen "torrmonterar" jag för att se att jag gjort rätt i sågningen. Verkar som den del jobb kommer att vara att sandpappra bort lite kanter som inte passar exakt... Men det är mycket mindre sånt denna gång än det brukar vara.

Här ser man att de passar ihop. De två locken som ligger vid sidan om är lock till de två filter lådorna jag har med i högtalaren. En längst ned för terminalerna och basfiltret. Den andra är till för mellan registret och diskanten.
Bifogad fil  Torrmontering_Baksida.png   936.46K   1 Antal nerladdningar

För att man skall få en idé var slaven kommer att hammna visar jag en bild med baksidan vänd.
Bifogad fil  Torrmontering_Baksida_v_nd.png   1020.83K   1 Antal nerladdningar

Så här är alla kaviteter fördelade i högtalaren.
Bifogad fil  Torrmontering_Baksida_utanbaksidor.png   1.16MB   1 Antal nerladdningar

Det som saknas är alltså kexningen för baksidorna och de tre "stag" som skilljer de olika kaviteterna åt inne i lådan. Sen är det dags för montering med lim...

Redigerat av GrodanB, 07 October 2005 - 07:48.

Postad 07 October 2005 - 09:02

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
kul bygge,ser väldigt bra ut NOGGRANT!!!

Postad 07 October 2005 - 09:49

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

kul bygge,ser väldigt bra ut NOGGRANT!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar. Med dessa elememt vill jag inte vara något annat än just nogrann.
Detta skall förhoppningsvis bli mina frontar för en lite längre tid framöver. Men det vet man ju inte... Jag hade ju mina uppdaterade frontar bara i några månader innan jag fick börja om.

Har en massa småpill som skall fixas så det är riktigt roligt att bygga. Visserligen betyder det att det tar lite längre tid att bygga men å andra sidan kanske man kan bidra med lite idéer och inspriation (Det har ju varit lite tort med högtalarbyggen här senaste tiden... mest hemmabiobyggen...).

Förhoppningsvis kanske det kommer lite idéer och inpiration till mig också den vägen.

Kanske måste man göra ny center snart. :)

Redigerat av GrodanB, 07 October 2005 - 11:53.

Postad 10 October 2005 - 13:21

dave_götet
  • dave_götet
  • Lärjunge

• 377 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat! Mer mer :o
Ska bli riktigt kul att se helheten.

Mer bilder :huh:

Postad 10 October 2005 - 20:49

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Idag blev det mer fräst... men insåg att det inte går att se skillnad på förra gångens bilder och denna... bara fler hål :blink: Så jag struntade i att ta bilder... (blev lat, men ni kan se förra inlägget med bilder så lovar jag att det nästan likadant ut. ;) )

Kommer att ge lite mer bilder på helheten snart... kommer att ta en byggvända till imorgon om allt går enligt planerna... Kommer förhoppningsvis in på limmandet då. Då kommer nog helheten att gå att skönja. Så jag hoppas på mer att kunna (värt att) fotografera åt er imorgon.

Postad 11 October 2005 - 21:51

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Efter idag hoppas jag ni får mer klarhet i hur delarna hänger ihop.

Så då har jag kexfräst klart en högtalare... Skall göra klart den andra nästa gång... Skall limma ihop dem båda när alla delar är frästa och klara.

Fräste de "svåra" frässpåren idag på ena sidan. Testmonterade på sidan för att se om jag placerat fräsningen rätt.
Bifogad fil  L_da_Innerl_dor.png   432.64K   2 Antal nerladdningar

Har tänkt att ha basfiltret i botten tillsammans med terminalen och mellan/diskant filtret i en låda mellan själva högtalarlådorna.

För att dölja och hålla filtren på plats skall jag har små lock.

Här är en närbild på mellanregister lådan när den är öppen:
Bifogad fil  Filterl_da_mellanregister__ppen.png   447.31K   2 Antal nerladdningar

När man stänger den stoppar klossarna den så den inte ramlar ner. I dessa klossar skall jag senare montera rampamuffar så jag kan skruva fast locket ordentligt.
Bifogad fil  Filterl_da_mellanregister_st_ngd.png   440.22K   1 Antal nerladdningar

Efter att ha kexfräst baffeln och den andra sidan kunde jag montera ihop allt. Nu kan man se hur det kommer att bli i slutet. Förhoppningsvis utan alla glipor men det blir nog bättre när man använder lim :).
Bifogad fil  Torrmonterad.png   1.08MB   1 Antal nerladdningar

Från sidan ser den ut så här:
Bifogad fil  Torrmonterad_fr_n_sidan.png   857.5K   1 Antal nerladdningar

Till sist från baksidan:
Bifogad fil  Torrmonterad_fr_n_baksidan.png   927.06K   1 Antal nerladdningar

Här kan man se luckorna som trä som inte passar riktigt ihop... Men det spelar inte så stor roll med limträ...

Redigerat av GrodanB, 11 October 2005 - 22:27.

Postad 13 October 2005 - 23:21

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Då har man äntligen kexfräst klar... (hoppas jag i alla fall...)

Monterade ihop min andra högtalare....

Nu börjar lite av detaljerna att göras. Det första som måste göras är att dra kabel från de den nedre filterkammaren till den övre. Sen behöver jag kabel till elementen också...

Min idé här är att fräsa ned kablarna i sidan på högtalaren.
Bifogad fil  Nedfr_staKablar.png   1.13MB   1 Antal nerladdningar
Jag har fäst kabeln med latexfog som nu ligger och härdar. Skall fylla igen urfräsningen ovanför kabeln med Biltema finspackel vid nästa byggtillfälle.

Mer om detta snart...

Det sista som hände var att jag nu har börjat montera med lim...
Bifogad fil  F_rsta_limmade_delarna.png   506.51K   3 Antal nerladdningar

Skall göra klart innerlådorna innan jag monterar dem på en sida...

Postad 14 October 2005 - 12:27

dave_götet
  • dave_götet
  • Lärjunge

• 377 inlägg
  • 0
Oj sånna där klamrar hade jag behövt när jag gjorde mina lådor. Fy vad smidigt!
Kul att följa ditt arbete :P verkar riktigt lovande!

Postad 14 October 2005 - 15:36

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Japp de är grymma... väl värda sitt pris på runt 80:- st.

Av det jag har lärt mig använda under mina projekt är att rampamuffar, hörntvingar och kexning är mycket bra metoder att använda om man vill få ett bra resultat.

Inslagsmuttar i all ära men rampamuff har fler frihetsgrader. Men är i gengäld jobbigare att montera.

Finns massor mer som jag inte skulle "klara" mig utan...

Postad 15 October 2005 - 22:20

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Då var det färdigjobbat för denna vecka.

Kaberlnedfräsningen blev lite kladdigare än jag planerat men å andra sidan är det ju på just på "andra sidan" dvs. insidan. Det viktigaste är att det är platt och jämnt precis under locken mellan lådorna. Vilket det blev.
Bifogad fil  Nedfr_staKablar_f_rdigt.png   1.1MB   2 Antal nerladdningar

Sen var det dags att fortsätta med limmningen av lådorna.

Märkte att jag har tjänat en hel del på den tid jag lagt på att försöka vara nogrann. Visst en del slipning blir det... några fogar har inte varit perfekta men på det hela taget gick det väldigt bra.
Bifogad fil  L_dor_monterade_framifr_n.png   833.46K   1 Antal nerladdningar
Här syns hur kabelnedfräsningen fungerat. På tal om det... (hint, hint) är det någon som ser den visserligen oviktiga men irriterande tankevurpan jag gjort :unsure:

Sen var det slipning av baksidan för att möjliggöra nedfräsning av slavbasen. Jag har ju bara fixat lite på insidan innan men nu skall det bli ett passande hål...
Men jag hann inte göra klart detta hål idag...
Bifogad fil  L_dor_monterade_bakifr_nfr_n.png   899.69K   1 Antal nerladdningar

Det var vad jag han denna gång... Tar en hel del tid om man skall få till det märker jag...

Redigerat av GrodanB, 15 October 2005 - 22:22.

Postad 18 October 2005 - 22:14

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Då är den nya byggveckan startad...

Nu blir det mycket pill som inte kommer att leda till så mycket synligt arbete... Lite tröstlöst ibland men nu får man bita ihop. Det viktigta nu är att slipa ner alla kanter som inte riktigt passar ihop... Man kan ju inte använda spackel som de som målar eller fanérar kan falla tillbaka på...

Men efter några timmars slipande (för hand... maskinerna var upptagna av de som spacklat sina byggen) kunde man göra något annat...

Baksidan börjar ta form hål är urfräst för slaven och jag har ordnat så att mina luckor passar igen... De är planerade att ta alla de fel som blir när inte allt passar som en smäck.

Mycket viktigt är att det är tätt... Inte så viktigt att det ser snyggt ut inne i lådan... bara det är tätt.
Bifogad fil  T_tningInv_ndigt.png   369.72K   1 Antal nerladdningar

Avslutade med att testmontera "terminalerna" och slavbasen. Det kan nog bli bra till slut.
Bifogad fil  Testmontering_av_baksidan.png   572.95K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av GrodanB, 18 October 2005 - 22:15.

Postad 20 October 2005 - 08:48

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Ser otroligt proffsigt ut. Hoppas att det kommer att låta lika bra som det ser ut.
Plus att du får ta och skynda lite nu, vill se mera ju =)

Postad 20 October 2005 - 09:31

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Ser otroligt proffsigt ut. Hoppas att det kommer att låta lika bra som det ser ut.
Plus att du får ta och skynda lite nu, vill se mera ju =)

<{POST_SNAPBACK}>

Man tackar... Skall bygga ikväll... Kanske kommer det en bild till snart...

Hoppas att man inspirerar någon här på forumet... Så är det någon som funderar på varför jag gör något (tex. misstänker att jag inte funderat igenom det jag gör ;) ) så hoppas jag att ni frågar... För snart är jag klar med lådorna... då är det ju för sent om jag missat något. Frågor leder till att man behöver tänka efter, vilket bara kan leda till en bättre konstruktion.

Men det finns mycket kvar innan det är klart även efter att man byggt klart. Men det kommer jag till senare.

Men alltid kul med dessa inlägg.

Redigerat av GrodanB, 20 October 2005 - 09:47.

Postad 20 October 2005 - 11:00

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Vet inte om du skrivit det någonstans men hur kommer dom att se ut, Oljas? Lackas? Faneras kanske?

Postad 20 October 2005 - 11:11

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Fanéra är kanske inte aktuellt då jag byggt i limträ. MDF är ju inte dåligt att använda bara riktigt fult obehandlat... Fast får man ingen fason på utsidan kan det bli aktuellt i sista hand.

Planen är att de skall se ut som den högtalaren som visas i första inlägget. Dvs. körsbärsbets med denna gång skall jag lackera dem. Skall be en lackerare jag känner att sprutlackera dem med matt trälack.

Kommer bilder på det också... förhoppningsvis är det inte för långt borta. Beror på hur jag fort jag blir klar med själva monteringen och hur lätt det är att hitta en lucka i bådas kalender.

Redigerat av GrodanB, 20 October 2005 - 11:14.

Postad 20 October 2005 - 21:10

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Så då var denna veckas jobb i verkstaden nästan klart... Det blev en massa slipning... flera timmar...

Sen sandpapprade jag klart terminalerna också... mest för att det är skoj fräste jag lite på insidan... Helt onödigt arbete men det blir så mycket snyggare och roligare att arbete med saker som är snygga...
Bifogad fil  Terminaler_klara.png   505.69K   1 Antal nerladdningar

Sen monterade jag de rampamuffar som skall sitta på baksidan.
Bifogad fil  Rampamuffar_baksidan_monterade.png   749.27K   1 Antal nerladdningar

Så nu skall jag måla insidan... sen skall baffeln monteras. Vilket jag hoppar skall ske på tisdag.

Då blir det en massa slipande för att den skall passa... och en massa kantfräsande...

Postad 24 October 2005 - 15:02

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Då är insidan snart tätad.
Bifogad fil  Insidanm_lad.JPG   68.36K   2 Antal nerladdningar
Man KAN inte täta för bra... därför använder jag epoxylack på insidan. Det gör att jag får en riktigt tät hinna av "plast" på insidan.

Gissa vem som glömde ta med kameran till garaget där vi målade... Den låg inne i lägenheten men tog inte med den ut... Så mobilens kamera får komma till användning.

Nästa steg är att montera baffeln. Får be en bön att den passar utan att ge mig för mycket att slipa för att den skall sitta bra.

Sen börjar lådorna bli klara... Fast ytafinishen är inte klar...

Redigerat av GrodanB, 24 October 2005 - 15:42.

Postad 24 October 2005 - 15:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Hur har jag lyckats missa denna tråden! Fantastiskt läckert bygge! Skulle gärna försöka mig på något liknande själv men jag har lite skräck för att konstruera delningsfilter :)

Postad 24 October 2005 - 15:44

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Hur har jag lyckats missa denna tråden! Fantastiskt läckert bygge! Skulle gärna försöka mig på något liknande själv men jag har lite skräck för att konstruera delningsfilter :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kommer till det lite senare (snart hoppas jag). Behöver få ett par lådor att arbeta med först, utan mätningar är det väldigt mycket gissningsarbete innan man hamnar rätt. Men tyvärr är det inte en helt enkel del. Jag skulle nästa säga att det är de resterande 50 % av tiden. 10% design och 40% bygge...

Tyvärr är dessa element inte lämpade för att bara gissa. De har lite elaka uppbrutningsfenomen som man behöver ta hänsyn till.

Men nu finns det ju billig mätutrustning att fixa till (kostar i runda slängar 1000:- och lite tid). Så de flesta kan numera mäta lite...

Så man kanske kan få dig att försöka dig på ett bygge... förhoppningsvis... ;)

Redigerat av GrodanB, 25 October 2005 - 22:41.

Postad 25 October 2005 - 22:55

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Idag fick jag monterat bafflarna. Nu är hela högtalaren monterad. Nu skall jag bara täta skaven mellan låda och baffel. Min fru fick äran att kladda latexfog på insidan (snarare har hon mindre fingrar...). Mha. en "tandläkarspegel", inhandlad på biltema enkom för detta ändamål, kollade hon att det var ordentligt gjort runt om...
Bifogad fil  Baffel_monterad.png   1.82MB   2 Antal nerladdningar

Nu blev det en massa slipande för att fixa till alla brister i passformen... sen kantfäste jag högtalarna. Nu börjar de få det färdiga utseendet.
Bifogad fil  Kantfr_st_fram.png   1.6MB   1 Antal nerladdningar

Närbild på kantfräsningen.
Bifogad fil  Kantfr_st.png   747.09K   2 Antal nerladdningar

På torsdag skall jag fila mer på dem... Sen skall jag måla epoxylack över baffelfogen på insidan... Betsa och lacka...

SEN blir det elementmontering och mätning.

Postad 27 October 2005 - 07:26

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Ser ut att kunna bli riktigt tjusigt.
Vi får väl be en bön att dom inte spricker sen....
Har själv byggt i limträ, kommer ihåg en sub jag byggde för ett antal år sen.
Byggdes i garaget, för att sen bäras in för provspelning.
Efter en timmas spelande small det som ett pistolskott, Antagligen var det spänningar i träet, så den sprack mitt på, alltså inte i fogen.

Postad 27 October 2005 - 11:22

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Japp.. men den är byggd i ett tempererat rum. Så förhoppningsvis klarar jag mig från det. Men man vet ju aldrig...

Lackade du din i garaget?

Eller var den obehandlad när du tog in den?

Jag kommer att lacka mina senare i ett kallgarage (dock inga minusgarader)... så jag hoppas att det går vägen. Allt annat jag gjort i limträ har klarat sig.

Men som sagt en bön är nog på sin plats.

För dem som ev. har sett i ett mönster i uppdateringarna (tisdagar och torsdagar) så kommer det tyvärr ingen idag. Har legat hemma sjuk. Men hoppas att man kanske kan göra något i helgen...

Redigerat av GrodanB, 27 October 2005 - 19:22.

Postad 27 October 2005 - 19:55

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Den var obehandlad när jag tog in den.
Dessutom byggde jag ett par små stativare som också sprack, efter ett halvår......, tror det var dålig kvalitè på träet...., Ikea. Dom var gjorda i ek, inte det enklaste träet att hantera, duktigt hårt.

Postad 27 October 2005 - 20:29

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Ahh ek... har blivit varnat för detta träslag... Svårt att arbeta med...

Men vet man vad man gör blir det mycket snyggt.

Visserligen sa ingen att risken för att det spricker var stor, men det kräver visst ett speciellt handlag...

Postad 31 October 2005 - 22:11

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Eftersom man varit hemma med en förkylning missade man ett byggtillfälle i torsdags... Men för att kompensera gick jag och småpillade lite idag. Tyvärr lyckades jag glömma att ta en slutbild på dagens arbete.. Men det blev lite bilder på mellan stegen.

Idag monterade jag luckorna till filterlådorna. För att de inte skall kunna vibrera skruvar jag fast dem med en gummitätning mellan.
Bifogad fil  Gummit_tningRampaMuffar.png   435.38K   1 Antal nerladdningar
Denna tätning skall ligga här och kommer behöva 2 hål för att skruven skall komma igenom.
Bifogad fil  GummiT_tning.png   436.2K   1 Antal nerladdningar
För att få hålen där jag vill ha dem använder jag en vaxkrita och bara ritar på trät. Ringar markerar ganska tydligt vart hålen är.
Bifogad fil  GummiT_tningH_lMarkerade.png   443.14K   1 Antal nerladdningar
Sen använder jag en vanlig håltång och stansar ut hålen.
Bifogad fil  GummiT_tningH_lGjorda.png   438.37K   1 Antal nerladdningar
Jag limmade fast tätningen med smältlim eftersom det går ganska lätt att ta bort om det skulle behövas byta packning eller nått.

Sen borrade jag upp skruvhålen och tryckte i bricka längst ned. Brickan är 10mm i diamter och borrhålet är 9.5mm. Detta var en mycket tidsödande process att tvinga ned brickan men när den väl är på plats så hjälper den mycket att inte man sliter ut locken när man öppnar och stänger dem ofta. Man kan också nu skruva fast locken mycket hådare. Sista 5mm i hålet är 5mm i diameter.
Bifogad fil  BrickaP_Plats.png   433.24K   2 Antal nerladdningar

Efter detta slipade jag ner kanterna på locken och det är nu jag glömde ta slutbilden... men den kanske kommer imorgon...

Redigerat av GrodanB, 31 October 2005 - 22:12.

Postad 01 November 2005 - 22:48

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Idag blev det färdigställande av min andra högtalre... Eftersom det i princip var samma jobb som jag gjorde igår tog jag bara en blid av slutresultatet denna gång...

Bifogad fil  LockP_Baksidan.png   990.28K   1 Antal nerladdningar

Förhoppningsvis spelar dessa högtalare i helgen... En snabb uppmätning och en kvick filterkonstruktion till Behringen så borde de åt minståne spelas in med hjälpligt ljud.

Postad 03 November 2005 - 23:05

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Nu är de nästa klara att spela på...

Jag har stoppat in dämpmaterial i dem men hade inte tillräckligt till mellanregistret. Får åka och köp imorgon. Men jag tror att jag kan mäta upp dem imorgon och kanske lyssna på ett litet utkast.

Såg att Mike Oldfield kommit ut med en ny skiva. Så den ligger nu och vänta på att högtalarna skall blir klara... Inga högtalare INGEN Mike... Så det finns allt lite motivation att bli klar.

Jg har tidigare nämt att jag inte är nöjd med trät... dax att visa eländet. Detta är visserligen den värsta skadan men små likanade finns överallt. Jag såg inte ens denna genom den skrynkliga, lite dimmiga plasten som "skyddade" skivorna...

Så här är skadan:
Bifogad fil  Fixa_Skada_Skadan_markerad.png   418.75K   3 Antal nerladdningar
Den är ca 2.5x1.5 cm.

För att fixa denna blir det en "tandläkar" attack... dvs. "borra" ingen bedövning andvändes...
Bifogad fil  Fixa_Skada_Skadan_utfr_st.png   406.8K   2 Antal nerladdningar

Valde jag en träbit som såg ut att likna någonsånär det området som jag skall fixa... Denna biten fick duga.
Bifogad fil  Fixa_Skada_Skadan_Tr_bit_vald.png   405.3K   2 Antal nerladdningar
Jag använde en bordcirkelsåg och sågade mycket försiktigt den till en tunn skiva ca 3mm tjock.

Sen satte jag en maskeringstejpbit över det utfrästa hålet och markerade kanten med en blyertspenna. På detta sätt får jag konturen av hålet.
Bifogad fil  Fixa_Skada_Skadan_Utm_rkt_tejp.png   448.8K   3 Antal nerladdningar

Tejpbiten flyttades över till träbiten.
Bifogad fil  Fixa_Skada_Skadan_tejp__verf_rd.png   416.28K   2 Antal nerladdningar

Sen tog jag en lite bandsåg och sågade, återigen mycket försiktigt, ut denna biten ut den valda träbiten. Efter lite sandpapprande på kanterna så passade den ganska bra.
Bifogad fil  Fixa_Skada_Skadan_Utfyllnad_Klar.png   412.88K   3 Antal nerladdningar

Nu var det bara att limma och slipa ner biten.
Bifogad fil  Fixa_Skada_Skadan_fixad.png   444.55K   3 Antal nerladdningar

Den lilla konturen är troligen pga. att jag inte slipade/skar bort de områderna som frässtålet brände när jag fräste. Var ju tvungen att köra mycket långsamt för att inte fräsa fel. Men jag tycker ändå att det blev mycket bättre.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.