Det är mycket högtalare och lite stärk i den tråden. 
Om jag tolkat rätt så "vann" Primare (efter lite meckande) före Arcam och "sist" H/K. Hur definierar du skillnaden mellan Primare och Arcam? Var det någon skillnad i vilken som passade vilken högtalare? Är det försvarbart att Primare är 30% dyrare än Arcam eller känns Arcam mer "prisvärd"? Var H/K riktigt vass på något?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag är precis i startgropen för att åka till landvetter och vidare så mitt svar blir något kortfattat. Jag få helt enkelt ge dig en mer utförlig version vid hemkomst

Primaren vann kan man säga. Ljudet var mest kraft i, härligt mellanregister. Det var fruktansvärt klart och med grepp.
Diskanten fick jag aldrig i ordning på pga akustiken, samma basåtergivningen led. Har några stående vågor i vissa frekvenser. Låter icke bra på vissa låtar

. (bas)
H/K som jag såg det hade inga fördelar gentemot de andra deltagarna. Förutom kopplingarna bak vilka satt väldigt smöget. Sedan det faktum att Arcam har tonkontroller gjorde mig mindre positiv. De skall inte behövas. Dessutom fick jag aldrig till ett lika bra ljud som med Primaren.
Angående priset är de 28.900 som Primaren numera kostar (Hallbäcks ett undantag, konstigt nog) är väl inte helt motiverade.
Tidigare låg Arcam på 22-23.000 medans Primaren i svart utförande låg på 24.495 viket absolut var en killer enl. min personliga uppfattning baserad på mitt egna personliga tycke och smak (viktigt att överpoängtera gällande min personliga åsikt, annars kommer bara massa kommentarer

).
Faktum kvarstår att Primaren var bättre på alla de punkter jag eftersökte. En viktig aspekt för mig är även design och storlek. Primaren var minst och hade en gedigen konstruktion som slog de andra. Denna vägde betydligt mkt mer än arcam men kom inte upp i samma klass som H/K. Denna förstärkare är mycket stor, och otymplig kan tilläggas (H/K).
Vidare studier av ljudet hann jag inte göra närmare. Då jag riktade in mig på Primaren som lät bäst. Arcam är något ljusare, mindre grepp om bas och mellanregister. Med ytterligare tweak kan jag nog få det bättre. Speciellt ur rumshänseende.
/K