Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Primare, H/K och Arcam

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 October 2005 - 19:05

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Om allt klaffar som jag har tänkt mig, så kommer det till helgen testas lite maskiner hemma i min vrå.

Jag har under en tid varit ute efter en flerkanalare till min hemmabio som också kan leverera hifi i 2kanaler. Undertecknad har i någon tid sneglat efter olika varianter och till sist fått ihop några kandidater som skall hårdtestas hemma i den lugna vrån.

Dessa maskiner kommer att testas med några just nu högintressanta och aktuella högtalare. enl. egen utsago.

Allt utlåtanden får ta med en nypa salt då undertecknad endast är en glad amatör dock med relativt höga ambitioner ;). Så det hela blir knappast direkt objektivt.

De som kommer ingå denna helg är följande.

Förstärkare
Primare SPA21
Harman Kardon AVR-7300
Arcam AVR300

Högtalare
Compact XZ-1
DynAudio Focus 140

Högtalarna betingar inte samma nyvärde och som så många vet kanske inte riktigt samma kvalitet av komponenter heller :P.

Men ett jämnförande test är alltid intressant och trevligt. Vilket oftast resulterar i djupare plånboksdykningar.

/K -_-

Postad 19 October 2005 - 23:10

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Bah.....

Det mesta finns att följa i denna tråden. Orkar inte skriva allt här iaf :)

Vinnare var iaf:

Primare SPA21
Compact XZ-1

Är numara ägare av Compact ;) och funderar på att köpa en SPA21. Men är inte helt nöjd tyvärr.

Om det är något ni undrar över så svarar jag gladeligen.

/K

Postad 20 October 2005 - 14:33

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Det är mycket högtalare och lite stärk i den tråden. ;)

Om jag tolkat rätt så "vann" Primare (efter lite meckande) före Arcam och "sist" H/K. Hur definierar du skillnaden mellan Primare och Arcam? Var det någon skillnad i vilken som passade vilken högtalare? Är det försvarbart att Primare är 30% dyrare än Arcam eller känns Arcam mer "prisvärd"? Var H/K riktigt vass på något?

Postad 22 October 2005 - 09:22

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

Det är mycket högtalare och lite stärk i den tråden. :)

Om jag tolkat rätt så "vann" Primare (efter lite meckande) före Arcam och "sist" H/K.  Hur definierar du skillnaden mellan Primare och Arcam? Var det någon skillnad i vilken som passade vilken högtalare? Är det försvarbart att Primare är 30% dyrare än Arcam eller känns Arcam mer "prisvärd"? Var H/K riktigt vass på något?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är precis i startgropen för att åka till landvetter och vidare så mitt svar blir något kortfattat. Jag få helt enkelt ge dig en mer utförlig version vid hemkomst ;)

Primaren vann kan man säga. Ljudet var mest kraft i, härligt mellanregister. Det var fruktansvärt klart och med grepp.
Diskanten fick jag aldrig i ordning på pga akustiken, samma basåtergivningen led. Har några stående vågor i vissa frekvenser. Låter icke bra på vissa låtar :D. (bas)

H/K som jag såg det hade inga fördelar gentemot de andra deltagarna. Förutom kopplingarna bak vilka satt väldigt smöget. Sedan det faktum att Arcam har tonkontroller gjorde mig mindre positiv. De skall inte behövas. Dessutom fick jag aldrig till ett lika bra ljud som med Primaren.

Angående priset är de 28.900 som Primaren numera kostar (Hallbäcks ett undantag, konstigt nog) är väl inte helt motiverade.
Tidigare låg Arcam på 22-23.000 medans Primaren i svart utförande låg på 24.495 viket absolut var en killer enl. min personliga uppfattning baserad på mitt egna personliga tycke och smak (viktigt att överpoängtera gällande min personliga åsikt, annars kommer bara massa kommentarer ;) ).
Faktum kvarstår att Primaren var bättre på alla de punkter jag eftersökte. En viktig aspekt för mig är även design och storlek. Primaren var minst och hade en gedigen konstruktion som slog de andra. Denna vägde betydligt mkt mer än arcam men kom inte upp i samma klass som H/K. Denna förstärkare är mycket stor, och otymplig kan tilläggas (H/K).

Vidare studier av ljudet hann jag inte göra närmare. Då jag riktade in mig på Primaren som lät bäst. Arcam är något ljusare, mindre grepp om bas och mellanregister. Med ytterligare tweak kan jag nog få det bättre. Speciellt ur rumshänseende.

/K

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.