Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blindtest av högtalare vs. människa?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 January 2006 - 21:52

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Hej!
Jag undrar om det finns några blindtester där det varit både en människa som talat och en centerhögtalare (eller annan högtalare) som spelat upp när samma människa talat. Där lyssnaren ska avgöra vilken röst som är högtalare och vilken som är mänsklig.

Om man har en riktigt bra högtalare, kablar, förstärkare och källa och allt annat som krävs för bra ljud, är det då möjligt att skapa så naturtroget ljud att en vanlig människa inte kan höra skillnad på en högtalare och en annan människa?

Låt oss diskutera

Postad 10 January 2006 - 23:19

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Eftersom att Dolby Digital och DTS är "lossy" format, dvs de behåller inte all information så kommer man nog höra skillnad på en riktig människa och en högtalare. Om man däremot kör med lossless kodning så ja, varför inte.

Postad 10 January 2006 - 23:43

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Okej. Men om man bara har en kanal, spelar in i en riktig inspelningsstudio på ett passande format som inte är komprimerat på något sätt.

Sedan spelar man upp med den bästa spelaren, bästa slutsteg och bästa högtalare. Tror ni då att en vanlig person inte klarar höra skillnad?

Postad 10 January 2006 - 23:44

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Ett sådant blindtest klarar ingen ljudanläggning påstår jag tills jag blir överbevisad.

Sedan får du inte glömma bort den första delen - människan måste spelas in genom elektronik också.

Postad 10 January 2006 - 23:49

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Ett sådant blindtest klarar ingen ljudanläggning påstår jag tills jag blir överbevisad.

Sedan får du inte glömma bort den första delen - människan måste spelas in genom elektronik också.

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, det är den uppfattningen jag fått också.

Ja, jag har tänkt på att inspelningen också måste ske med extremt avancerad utrustning.

Som jag fattat det spelar dessa saker in;

1. Micken som används för inspelning
2. Inspelningapparaten
3. Alla kablar som tillhör detta
4. Rummet som det spelas in i

5. Uppspelningsapparat
6. Förförstärkare
7. Slutsteg
8. Högtalare
9. Alla kablar som tillhör detta
10. Rummet det spelas upp i

Sedan är det ju också så att människor har jättemånga olika sätt att känna igen andra människor, så en sådan simpel sak som att ljudet är lite för högt eller lågt i förhållande till avståndet till den som lyssnar kan vara mkt förvirrande (ingen talar ju högt i ett tyst rum 2 meter ifrån någon annan).

Redigerat av Lukassvensson, 10 January 2006 - 23:56.

Postad 11 January 2006 - 00:11

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Mitt minne är inte perfekt, men då jag såg den här tråden så vill jag minnas att Ingvar Öhman var med i en forkningsstudie mellan 1977-1989 där de bland annat genomförde sådana experiment. Om jag inte kommer ihåg helt galet så gick det att lura mänsikorna som var med i dessa tester. Men både högtalarna och det valda lyssningsmaterialet var specialkonstruerat för just de tester som genomfördes.

Postad 11 January 2006 - 00:24

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Mitt minne är inte perfekt, men då jag såg den här tråden så vill jag minnas att Ingvar Öhman var med i en forkningsstudie mellan 1977-1989 där de bland annat genomförde sådana experiment. Om jag inte kommer ihåg helt galet så gick det att lura mänsikorna som var med i dessa tester. Men både högtalarna och det valda lyssningsmaterialet var specialkonstruerat för just de tester som genomfördes.

<{POST_SNAPBACK}>

Då lär det ju funka idag med tanke på att tekniken har kommit längre. DTS-HD kanske kommer ha dessa egenskaper.

Postad 11 January 2006 - 01:33

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0

det valda lyssningsmaterialet var specialkonstruerat för just de tester som genomfördes.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är klart här nyckeln ligger. Handlar det bara om läten eller långa meningar? Är det kända personers röster eller helt nya personers röster?

Ja, listan kan nog göras lång...

När jag skrev att jag inte tror att det är möjligt, så utgick jag ifrån att testet även ska fungera om det är min sambo som pratar i minst 10 meningar.

Då kommer ytterligare en felkälla in i bilden. Hur nervös, uppspelt etc blir hon då hon ska tala dessa meningar i en mikrofon med ljudtekniker omkring sig och kanske även har medhörning i hörlurar?

Samma sak gäller ju även vid "live framträdandet". Är det någon man känner väl så hör man ju sådana skillnader redan över en knastrig telefonlinje och då får man ju även andra inputs än själva ljudet.

Svårt det där...

Postad 11 January 2006 - 07:36

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Ok3j. När jag skrev huvudinlägget hade jag följande två scenario i tankarna;

Scenario 1 (vetande, kritiskt):
1. Kalla in lite lite olika folk, ca. 30 personer i alla åldrar/kön/nationalitet, bland dem måste finnas minst en äkta audiofil.
2. Utför blindtest där testpersonerna får lyssna med ögonbindel och försöka lista ut vilket som är vilket ljud.

Scenario 2 (verkligt prövning):
1. Kidnappa en människa
2. Bind honom till en stol och sätt ögonbindel på honom
3. Låt en högtalare berätta för honom att han är kidnappad säga ungefär 3 meningar, ingen som personen känner sedan innan.

det valda lyssningsmaterialet var specialkonstruerat för just de tester som genomfördes.

<{POST_SNAPBACK}>

När jag skrev att jag inte tror att det är möjligt, så utgick jag ifrån att testet även ska fungera om det är min sambo som pratar i minst 10 meningar.
Svårt det där...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror aldrig det går att göra med någon man känner sedan innan.

Postad 11 January 2006 - 11:04

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0

Jag tror aldrig det går att göra med någon man känner sedan innan.

<{POST_SNAPBACK}>

Får man inte ha referenser till ljudobjektet så saknar testet riktigt värde för mig. Och hur många meningar kan man lyssna på innan man anses ha byggt upp någon slags referens?

Med dina förutsättningar är det lite som att jämföra två högtalare genom att lyssna på helt okänd musik genom varje par i 10-15 sekunder och sedan avgöra vilken som låter bäst. Mest naturtrogen går ju inte eftersom man ska sakna referens till ljudsignalen... Hur stort värde skulle du sätta på det utfallet?

Man kan även vända lite på förutsättningarna. Om personen man lyssnar på skulle vara någon som man exempelvis är van vid att höra på TV eller radio, så skulle man kanske lättare tro att "live-ljudet" var det som var inspelat eftersom det förmodligen skiljer sig mest från de referenser man har. Men eftersom det då är ett "medieproffs" man lyssnat på reduceras förmodligen skillnader via "nervositets/uppspelthetsfaktorn".

Äsch, det här går att älta hur länge som helst...

Postad 11 January 2006 - 12:51

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Jag menade självklart att människan som du lyssnar på också ska vara den som är där i person.

ex:
Du sitter i en stol med ögonbindel, till höger står en högtalare och till vänster står personen som medverkat i inspelningen som högtalaren spelar upp. Kan du höra vilken av rösterna som kommer från högtalaren och vilken som kommer från personen?

Postad 11 January 2006 - 16:01

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

1. Kidnappa en människa
3. Låt en högtalare berätta för honom att han är kidnappad säga ungefär 3 meningar, ingen som personen känner sedan innan.

Detta börjar likna SAW-filmerna :D :)

MVH Martin

Postad 11 January 2006 - 18:11

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

1. Kidnappa en människa

Detta börjar likna SAW-filmerna :wub: :wub:

MVH Martin

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, men det måste ju vara på riktigt man testar. I alla fall kanske dessa tester är något för framtidens HD ljudformat? Då kan man testa effekter också, som t.ex. att avfyra ett vapen, eller köra en bil.

Postad 27 January 2006 - 15:34

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Det var några år sedan jag läste om experimentet, men mitt minne säger att det i stora drag gick till på följande sätt:

Några personer spelade musikinstrument framför lyssnaren. Mellan lyssnaren & de som spelade fanns det väggar som man kunde fälla upp och ner. De upp-/ner-fällbara väggarna var väldämpade. Med det system IÖ hade uppställd och med de lyssnare som deltog i testet kunde testpersonerna inte avgöra vad som var inspelad musik från platsen och vad som var live.

Postad 27 January 2006 - 16:12

revhajen
  • revhajen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
såg ett sånt här test på TV i UK(i ett sånt där program för teknikfreaks, kommer inte ihåg vad den heter men tror det var antingen channel4 el 5), dom testade av 3st anläggningar, insteg/mid/hi-end Hi-Fi, lyssnaren tog plats i ett rel stort rum, på med huva, sen rulla dom ut de olika anläggningarna, samt att sångaren som sjöng på inspelningen var på plats och sjöng exact samma sång, helt "akustiskt" dvs inga instrument på vare sig inspelad CD el i rummet bredvid sångaren. Slutsatsen blev att lyssnaren i fråga kunde avgöra de två första att vara "fake" medan han fick problem med den sista anläggningen dvs hi-end prylarna, men han träffa rätt där också men var tydligen inte helt 100% säker, hi-end anl var linn's värsta tänkbara, typ nån miljon kr eller så.

såg också ett annat blindtest där tre olika surr kits testades, lyssnaren kunde avgöra instegsmodellen, dvs att den lät "sämst" sen tog han fel på en midprice denon anläggning och mclarens värsta kit, dvs han trodde att denonkitet var mclaren o vice versa

Redigerat av revhajen, 27 January 2006 - 19:00.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.