Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Windows Vista beta2

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 June 2006 - 17:57

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0
Jaha. Några timmar in i vista erfarenheten och nu har jag upptäckt något nytt och bra:

Istället för vanlig "energispar" om man lämnar datorn verkar datorn nu helt avstängt när den lämnats lite utan uppsikt en stund. So far so good. Det bästa är dock, så fort man rör musen startar allt på en sekund, från vad som verkar var noll alltså. Gött!

Imorgon ska det hård testas...

Postad 10 June 2006 - 18:23

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Kör du 64bitar eller 32? Försökte få liv i 64 bitar på min AMD men det slutade med en röra. I slutändan kunde jag boota upp men inget nätverk eller liknande. Drivarna skulle ingå i Vista men den ville inte kännas vid nForce4 ... Ohwell, får testa sen igen.

Postad 11 June 2006 - 17:40

Lacariuz
  • Lacariuz
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Har funderat på att installera vista men jag har aldrig testat beta versioner någon gång. Hur är det egentligen med beta versioner ? Ska det vara full version av windows som inte riktigt är testad än eller är det så att det inte finns med saker som kommer i den riktiga versionen ?

Är det säkert att installera en beta eller ?

Postad 11 June 2006 - 19:20

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

Har funderat på att installera vista men jag har aldrig testat beta versioner någon gång. Hur är det egentligen med beta versioner ? Ska det vara full version av windows som inte riktigt är testad än eller  är det så att det inte finns med saker som kommer i den riktiga versionen ?

Är det säkert att installera en beta eller ?

<{POST_SNAPBACK}>

En beta är en fullt fungerande version men den kan innehålla buggar och den kan skilja sig lite från den produkt som sedan säljs. Jag har inte testat Vista men jag testade Windows XP 64 när det var en beta och det fungerade bra förutom att det helt saknades drivrutiner till vissa av mina saker. Min scanner och min skrivare gick därför inte att installera. Även vissa av mina program som arbetade direkt mot hårdvaran gick inte heller att köra.

Jag kan tänka mig att det är liknande problem man kan stöta på om man kör Vista. Sedan kan eventuella buggar orsaka en del problem som tex instabilitet.

Postad 15 June 2006 - 23:37

Unregistered746f5b01
  • Unregistered746f5b01
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Kör Vista 64bit på min blivande htpc och är i stort nöjd. Har inga problem med några drivrutiner alls med mitt Asus A8N-SLI Premium. Microsoft verkar vara på rätt väg iaf även det är katastrof att de inte har stöd för att skicka ut dolby digital och dts via spdif. Ännu värre är att media player inte ens kan avkoda dts.

Annars är det inga allt för farliga buggar som gör det svårt att använda vista. Det som är jobbigt är att nästan inte ha några program som fungerar.

Postad 19 June 2006 - 21:59

CinemaPWNS
  • CinemaPWNS
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Tycker programmet funkar klockrent det på miner mycket om mac i utseende tycker ja. Annars många smarta finesser. Ska bli kul när det släpps. Och använda det till max.

Postad 20 June 2006 - 08:52

CtrlX
  • CtrlX
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Ngn som har kört in Vista på en VMWare-partition?

Postad 20 June 2006 - 10:24

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Installerade Vista Beta 2 igår och hittils gillar jag det, dåligt att inga program som ger dig en virituel driver fungerar ( Alcohol, Daemon Tools etc ), samt att jag har lite problem med att få vissa spel att fungera, sen att om man installerar Nvidias Vista drivers så får man ingen ikon nere i hörnet som man kan gå in och ändra kantutjämning på osv, går bara att ändra upplösning, färg och Hz, annars verkar det helt ok, väldigt krävande på datorn, fast deras nya system som de vill att man ska använda när man köper spel verkar intressant ( datorn kollas och komponenterna får ett värde mellan 1-10 på hur bra de är, sedan får man ett sammanfattat värde över datorn, så när man köper ett spel t.ex. så står det bara " Vista Performance : 3 or higher ") själv fick jag en 3:a, och det är tydligen minimun för att Vista ska rulla på bra :/

Postad 20 June 2006 - 15:27

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0

Ngn som har kört in Vista på en VMWare-partition?

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkte prova det när jag får tid, vilket kanske iofs inte säger på mkt.

Postad 20 June 2006 - 21:30

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Vaddå, har de släppt Vista eller finns den att få tag på lagligt för test? Trodde den skulle komma efter sommaren....

Postad 20 June 2006 - 23:28

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Du kan ladda ner Beta 2 ( Version 5384 ) på Microsoft's hemsidan, finns för både 32-bitars och 64-bitars version, inte så många buggar, med jobbigt krävande på datorn :/

Postad 21 June 2006 - 01:53

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Istället för vanlig "energispar" om man lämnar datorn verkar datorn nu helt avstängt när den lämnats lite utan uppsikt en stund. So far so good. Det bästa är dock, så fort man rör musen startar allt på en sekund, från vad som verkar var noll alltså. Gött!

<{POST_SNAPBACK}>

Låter mycket intressant!

Hur mycket utrymme tar det på disken? Runt 15gb har jag hört, kan det stämma på ett ungefär? Är bra sugen på att testa också men min Windows-partition är på ringa 10gb och har ingen större lust att avinstallera min nuvarande Windows-installation heller.

Postad 21 June 2006 - 09:47

Unregistered746f5b01
  • Unregistered746f5b01
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Låter mycket intressant!

Hur mycket utrymme tar det på disken? Runt 15gb har jag hört, kan det stämma på ett ungefär? Är bra sugen på att testa också men min Windows-partition är på ringa 10gb och har ingen större lust att avinstallera min nuvarande Windows-installation heller.

<{POST_SNAPBACK}>

15GB är nog vad installationen kräver för att få installera men 25 är rekomenderat. att bara ha vista på din primära dator är inte att rekomendera heller.

Postad 22 June 2006 - 08:05

Lacariuz
  • Lacariuz
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Är den senaste versionen av Vista en boot cd eller måste man ha win XP installerat först ?

Postad 22 June 2006 - 08:54

Unregistered6f7a8fde
  • Unregistered6f7a8fde
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Är den senaste versionen av Vista en boot cd eller måste man ha win XP installerat först ?

<{POST_SNAPBACK}>

Du bootar på skivan. Jag kör Vista Beta 2 + Office 2007 Beta 2 på min primära arbetsburk på jobbet (asus a6, laptop). Fungerar fint. Dock så blir gränssnittet i Photoshop CS2 lite segt men det funkar.

Gr3fweN

Postad 22 June 2006 - 11:32

Unregisteredb11f578f
  • Unregisteredb11f578f
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag har Vista betan installerad sedan en vecka tillbaka och är både positivt och negativt överraskad.
Det blev en dualboot med mitt befinliga XP Pro SP-2 då jag hade en 10 GB opartitionerad bit av hårddisken kvar. Installationen gick smärtfritt, tog lite tid - ca 1timme - men det är väl inte optimerat än kan man tänka. Endast en omstart under installationen - helt OK.

Hårdvaran jag har är ett Intel D915GAG (i915G) moderkort med en Intel Celeron D 335J @ 2,8GHz, 1024 MB DDR400 minne (4x256MB i HT-läge), Maxtor 6L200M0 (204 GB) SATA HDD. Jag har än så länge endast onboard grafiken, därav inget grafikort.

Väl installerat tog Vista och det antivirusprogram jag la in (endast antiviruset inte brandväggen), också beta men avsett för Vista, Trend Micro PC-cillin Internet Security with antivirus for Windows Vista upp 8 GB av partitionen vilket inte ger nåt svängrum för fler program för min del.

Vista hitta all hårdvara som satt i PC. Vista har ett inbyggd funktion för ranking av befintlig hårdvara och jag fick bara 1 av 5 där, mycket beroende på att jag saknar ett separat grafikkort.
Övriga delar CPU, minne, HDD mm låg över 3 vilket gör att det går att köra men det nya Aero Glass är inaktiverat. Extern hårdvara funkar ej pga avsaknad av drivrutiner inte oväntat :-)

Gränsnittet är ok, jag gillar den komprimerade startmenyn och den nya SideBar med Gadgets som klocka mm, bara att den får fler roliga plugins. IE7 är också en positiv överaskning, änligen med flikar och diverse finesser kring det. Har kört Maxthon hittills mycket beroende på dess utmärkta reklamfilter.

Det som inte är roligt är de ändrade systemmenyerna som kontrollpanelen, nätverksanslutningar mm och den ökade säkerheten i Windows Vista. tog mig en j*dra tid att hitta runt i alla inställningar som jag ville göra. Dessutom så får man varningar uppslängda hela tiden när man vill göra nån ändring vilket är oerhört irriterande.

Vill passa på att upplysa om en bugg, antingen i router eller Vista, man måste stänga av SPI funktionen i vissa routrar för att Vista ska kunna komma ut på nätet. Detta gav mig viss huvudby innan jag hittade lösningen på nätet. (Har en D-link DGL-4000 själv).

Har man mindre än 512 MB minne ska man nog inte tänka på att installera Vista, mitt drog i sig 45-50 % av min 1G utan att ha nåt annat startat än anti-virusprogrammet.

MVH
Magnus

Postad 22 June 2006 - 12:31

Unregistered6f7a8fde
  • Unregistered6f7a8fde
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Hejsan

Jag har Vista betan installerad sedan en vecka tillbaka och är både positivt och negativt överraskad.
Det blev en dualboot med mitt befinliga XP Pro SP-2 då jag hade en 10 GB opartitionerad bit av hårddisken kvar. Installationen gick smärtfritt, tog lite tid - ca 1timme - men det är väl inte optimerat än kan man tänka. Endast en omstart under installationen - helt OK.

Hårdvaran jag har är ett Intel D915GAG (i915G) moderkort med en Intel Celeron D 335J @ 2,8GHz, 1024 MB DDR400 minne (4x256MB i HT-läge), Maxtor 6L200M0 (204 GB) SATA HDD. Jag har än så länge endast onboard grafiken, därav inget grafikort.

Väl installerat tog Vista och det antivirusprogram jag la in (endast antiviruset inte brandväggen), också beta men avsett för Vista, Trend Micro PC-cillin Internet Security with antivirus for Windows Vista upp 8 GB av partitionen vilket inte ger nåt svängrum för fler program för min del.

Vista hitta all hårdvara som satt i PC. Vista har ett inbyggd funktion för ranking av befintlig hårdvara och jag fick bara 1 av 5 där, mycket beroende på att jag saknar ett separat grafikkort.
Övriga delar CPU, minne, HDD mm låg över 3 vilket gör att det går att köra men det nya Aero Glass är inaktiverat. Extern hårdvara funkar ej pga avsaknad av drivrutiner inte oväntat :-)

Gränsnittet är ok, jag gillar den komprimerade startmenyn och den nya SideBar med Gadgets som klocka mm, bara att den får fler roliga plugins. IE7 är också en positiv överaskning, änligen med flikar och diverse finesser kring det. Har kört Maxthon hittills mycket beroende på dess utmärkta reklamfilter.

Det som inte är roligt är de ändrade systemmenyerna som kontrollpanelen, nätverksanslutningar mm och den ökade säkerheten i Windows Vista. tog mig en j*dra tid att hitta runt i alla inställningar som jag ville göra. Dessutom så får man varningar uppslängda hela tiden när man vill göra nån ändring vilket är oerhört irriterande.

Vill passa på att upplysa om en bugg, antingen i router eller Vista, man måste stänga av SPI funktionen i vissa routrar för att Vista ska kunna komma ut på nätet. Detta gav mig viss huvudby innan jag hittade lösningen på nätet. (Har en D-link DGL-4000 själv).

Har man mindre än 512 MB minne ska man nog inte tänka på att installera Vista, mitt drog i sig 45-50 % av min 1G utan att ha nåt annat startat än anti-virusprogrammet.

MVH
Magnus

<{POST_SNAPBACK}>

Varningarna du får kallas för UAC (User Account Control) och det stänger du av genom att gå in på "Control Panel" och välja "User Accounts", klicka sen på "Change Security Settings" och kryssa ur rutan.

Gr3fweN

Postad 22 June 2006 - 13:14

Unregistered746f5b01
  • Unregistered746f5b01
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
angående ramminne så har jag 2GB och Vista tar upp nästan 900MB, visserligen med Aero Glass men jag gissar på att det gör så för att windows skall gå snabbt. varför ha en massa ledigt om man kan snabba upp windows genom att använda ledigt minne?

men men bara en gissning

Postad 22 June 2006 - 19:16

Lacariuz
  • Lacariuz
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Har installerat Vista nu, men hur funkar det med att man är tvungen att activera det ? det går ju bara i 14 dagar.

Och sen har jag lite problem med att det inte hittar mitt ljudkort, har testat att byta PCI plats med vista säger bara att jag inte har något kort. Nu ska jag försöka få igång det inbyggda ljudkortet i moderkortet får se om det går bättre.

Föresten är det nån som kör vista och har ett creative audigy ljudkort och som fått det att funka ??

Postad 22 June 2006 - 20:12

Unregistered746f5b01
  • Unregistered746f5b01
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
det är bara aktivera.. om du fått en giltig nyckel från microsofts sida

kan tyvärr ej hjälpa dig med ljudkort då jag använder integrerat på moderkortet.

Postad 22 June 2006 - 20:18

Lacariuz
  • Lacariuz
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Jag har oxå ett integrerat ljudkort på moderkortet men vista kan inte hitta det.

Eller vista hittar ljudkorten men det kommer bara upp error hela tiden har testat att lada hem nya drivrutiner men det vill inte funka.

can´t find specified file står det.......

Postad 23 June 2006 - 10:37

Unregistered746f5b01
  • Unregistered746f5b01
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
med riskför att windows crashar så kan du ju tvinga den att använda dina drivrutin. kör du 32 eller 64bit?

Postad 07 October 2006 - 11:29

Lacariuz
  • Lacariuz
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Tänkte ta upp den här tråden igen.

Nån som har testat den senaste versionen av Vista ?? Har det kommit något nytt ?

Ska nog testa å ladda hem den, hoppas att dom har fixat fungerande drivrutiner till mitt creative audogiy kort nu.

Sen undrar jag hur det är med "företags Vista" som dom kommer att släppa i november. Kommer det att vara som det vanliga Vista eller är det något speciellt med det som dom kommer att släpa till företagen.

Postad 08 October 2006 - 08:56

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Någon vänlig som orkar fixa lite screens över gränssnittet? Har ingen aning om hur Vista ser ut fast jag så gärna vill ha det.

Får vänta på det tills jag får min nya dator, denna klarar absolut inte av vista.

Postad 08 October 2006 - 14:52

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
ser ut som ett xp som försökt härma efter mac osx :blink: ungefär...de har iallfall "snott" ett tiotal funktioner

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.