Hejsan
Jag har Vista betan installerad sedan en vecka tillbaka och är både positivt och negativt överraskad.
Det blev en dualboot med mitt befinliga XP Pro SP-2 då jag hade en 10 GB opartitionerad bit av hårddisken kvar. Installationen gick smärtfritt, tog lite tid - ca 1timme - men det är väl inte optimerat än kan man tänka. Endast en omstart under installationen - helt OK.
Hårdvaran jag har är ett Intel D915GAG (i915G) moderkort med en Intel Celeron D 335J @ 2,8GHz, 1024 MB DDR400 minne (4x256MB i HT-läge), Maxtor 6L200M0 (204 GB) SATA HDD. Jag har än så länge endast onboard grafiken, därav inget grafikort.
Väl installerat tog Vista och det antivirusprogram jag la in (endast antiviruset inte brandväggen), också beta men avsett för Vista,
Trend Micro PC-cillin Internet Security with antivirus for Windows Vista upp 8 GB av partitionen vilket inte ger nåt svängrum för fler program för min del.
Vista hitta all hårdvara som satt i PC. Vista har ett inbyggd funktion för ranking av befintlig hårdvara och jag fick bara 1 av 5 där, mycket beroende på att jag saknar ett separat grafikkort.
Övriga delar CPU, minne, HDD mm låg över 3 vilket gör att det går att köra men det nya Aero Glass är inaktiverat. Extern hårdvara funkar ej pga avsaknad av drivrutiner inte oväntat :-)
Gränsnittet är ok, jag gillar den komprimerade startmenyn och den nya SideBar med Gadgets som klocka mm, bara att den får fler roliga plugins. IE7 är också en positiv överaskning, änligen med flikar och diverse finesser kring det. Har kört Maxthon hittills mycket beroende på dess utmärkta reklamfilter.
Det som inte är roligt är de ändrade systemmenyerna som kontrollpanelen, nätverksanslutningar mm och den ökade säkerheten i Windows Vista. tog mig en j*dra tid att hitta runt i alla inställningar som jag ville göra. Dessutom så får man varningar uppslängda hela tiden när man vill göra nån ändring vilket är oerhört irriterande.
Vill passa på att upplysa om en bugg, antingen i router eller Vista, man måste stänga av SPI funktionen i vissa routrar för att Vista ska kunna komma ut på nätet. Detta gav mig viss huvudby innan jag hittade lösningen på nätet. (Har en D-link DGL-4000 själv).
Har man mindre än 512 MB minne ska man nog inte tänka på att installera Vista, mitt drog i sig 45-50 % av min 1G utan att ha nåt annat startat än anti-virusprogrammet.
MVH
Magnus