Uppdaterat: Lagt till SPDIF Kablage Länkar
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bakgrund
HTPC står kort och gott för Home Theatre Personal Computer och att datorer och media går sida vid sida förstod vi väl alla när den första cdspelaren installerades i en dator. Plötsligt kunde datorn med hjälp av ljudkortet agera musikspelare och kravet på en separat stereoanläggning i pojkrummen minskade, men det var först med komprimeraingsteknikerna som datorer som mediauppspelare verkligen fick sitt genombrott. Kombinationen med större hårddiskar till billigare priser tillsammans med tekniken för att komprimera i första hand musik till mer hanterbara storlekar gjorde datorn till en värdig aktör på marknaden.
Många faktorer har lett till den situation vi har idag. Dels har, handen på hjärtat, snabbare uppkopplingar i hemmet ökat efterfrågan och därmed tillgången på material med tvivelaktigt ursprung. Tillsammans med bättre möjligheter att ansluta datorn till såväl förstärkare som bildvisare gjort att populäriteten har ökat.
Innan de högupplösta formaten HD-DVD och Bluray har lanserats och slagit igenom har datorn tillsammans med DVHS varit de enda sätten för människor att spela upp högupplöst material, men mer om detta senare.
En bra början är också länksamlingen som finns högst upp i HTPC forumet.
VIKTIGT!
Innan du börjar att köpa på dig specialkomponenter (tyst chassi, etc.).
Börja med att testa det du vill få ut av HTPCn med det du redan har så långt det går.
Det finns en hel del pyssel och fallgropar som inte enbart beror på HTPCn.
Utan vad du ska spela upp materialet på DLP/LCD TV/Projektor o.s.v.
Ett mycket bra exempel är refresh rates som inte stöds av din TV eller Projektor.
Läs nedan om just refresh rates och FPS och testa innan så långt du kan.
Intresanta länkar för HTPC
Denna FAQ är indelad i följande kategorier:
Allmänt om HTPC / Komponenter
F: Varför ska man använda en HTPC ?
F: Vilken grundläggande hårdvara behöver man ?
F: Vilket moderkort, powersupply, minne, chassi ska man välja ?
F: Vilken CPU ska jag välja ?
F: Vilket OS ska man använda ?
F: Vilket DVD program ska man ha ?
F: Vad är FFDSHOW ?
Grafik / Video
F: Vilket grafikkort ska man välja ?
F: Vad är Pixelmappning ?
F: Vad är Native upplösning ?
F: Vad är Refresh Rate ?
F: Vad är FPS ?
F: Vilken Refresh Rate och FPS ska jag använda ?
F: När jag spelar upp en film så hackar bilden varför ?
F: När jag spelar upp en film så blir det "tearing" under panoreringar, varför ?
F: Bilden blir inte lika skarp på min CRT TV som på min monitor, varför ?
F: När jag anslutit min TV med min dator så får jag svartvit bild ?
F: Har ställt in 1280x720 men det ser fel ut via S-video, varför ?
F: Kör VGA/DVI/HDMI men det blir inte pixelmappat, varför ?
F: Hur och vilka program ska jag använda för att skala upp film/tv/etc. ?
F: Kan inte se någon skilnad på kvalitén mellan dom olika upplösningarna ?
HD
F: Vad är HD ?
F: Vilka HD upplösningar finns ?
F: Vilken HD upplösning ska jag välja ?
F: Vad är HDCP ?
F: Vad krävs för att spela upp HD-DVD/BLU-RAY ?
Ljud
F: Vilket ljudkort ska man välja ?
F: Vad är Bit-Perfect ?
F: När jag spelar upp en film får jag inte ut 5.1 ljud utan bara stereo, varför ?
F: När jag spelar spel så får jag inte ut 5.1 ljud men får det när jag spelar upp film, varför ?
F: Vad ska jag ha för kabel för att få SPDIF ut att fungera, från mitt Creative kort till förstärkaren ?
Media Program
F: Vilka media-program finns ?
F: Vilket media-program ska jag välja ?
Allmänt om HTPC / Komponenter
F: Varför ska man använda en HTPC ?
S: Inte en helt trivial fråga då man först måste fråga sig vad man är ute efter.
Fördelen med HTPC är att man får plats med i princip allt i en burk.
Hårddiskinspelning av TV, DVD spelare med möjlighet till uppskalning,
det finns ljudkort som kan mäta sig med referensprocessorer m.m.
Nackdelarna är framförallt att det kommer att krävas en hel del tid av den som ska sätta upp allt.
Även om man använder XP Mediacenter så är allt inte felfritt.
Det finns få bolag som säljer färdiga HTPC's och som är beredda med support.
I många fall får man förlita sig på sin egen kunskap samt det som finns hos folk i forum etc.
F: Vilken grundläggande hårdvara behöver man ?
S: I grund och botten behövs det bara en PC med allt vad det innebär.
MB, PSU, Chassi, CPU, Minne, VGA, Ljudkort.
Hastighet, storlek och kvalité beror på vilka krav man har och om man ska göra.
Exempelvis om man vill spela spel med HTPCn.
Vill man se på TV behöver man ett TV kort, det finns både digitala och analoga kort.
Man får också kontrollera så att TV eller projektor man tänkte använda kan ta emot en datorsignal.
Annars kan extra hårdvara behövas.
F: Vilket moderkort, powersupply, minne, chassi ska man välja ?
S: Finns egentligen ingen som kan svara på detta rakt av.
Man kan fråga i forumet om kombinationer som har fungerat bra ihop.
Man får också tänka på att en PC väsnas.
Att få allt helt tyst kräver en hel del pengar och påverkar komponentval.
F: Vilken CPU ska jag välja ?
S: Detta är mycket svårt att svara på då det finns massor med olika typer av filmmaterial att spela upp. Att bara spela upp vanlig DVD-video från en skiva utan ett separat MPEG2 dekoterkort brukar man säga fungerar med en CPU snabbare än 500MHz och författaren har personlig erfarenhet av uppspelning av DVD på en dator bestyckad med en 233MHz Pentium 2 tillsammans med ett MPEG2 kort. Frågan är dock intressantare om man ser på hur mycket CPU kraft som krävs för uppspelning av HDTV formaten 720p, 1080i och 1080p. Tittar man på Microsofts krav för uppspelning säger de för 720p 2.4Ghz CPU, 384Mb RAM, och ett grafikkort med 64Mb grafikminne.
För 1080p gäller 3.0Ghz CPU, 512Mb RAM, 128Mb grafikkort. Självklart spelar det stor roll hur mycket datorn gör samtidigt som den spelar upp film.
För att göra det hela ännu mer komplicerat spelar det självklart roll hur filmen är komprimerad. Är det en .TS fil som skall spelas upp är denna komprimerad med MPEG2 vilket gör den mindre ansträngande för processorn att spela upp. Är filmen komprimerad med exempelvis H264 så rekomenderar Apple t.o.m en dualcore 3.0 GHz för att felfritt spela upp materialet.
MPEG2 acceleratorer finns i flertalet grafikkort idag och det har även dykt upp H264 decoders på grafikkort av nyare snitt.
F: Vilket OS ska man använda ?
S: Mycket i fråga om tycke och smak men absolut vanligast är att man använder Windows XP. Men det finns dom som använder Linux och OSX.
F: Vilket DVD program ska man ha ?
S: Mycket fråga om tycke och smak även här, kvalitén mellan olika codecs går fram och tillbaka när någon kommer ut med en ny variant.
Det alternativ som är gratis och som har fått bäst kritik är dScaler.
Av kommersiella alternativ så ligger NVIDIA bra till, sen har vi Cyberlink (PowerDVD) och Intervideo (WinDVD).
Sen är det fråga om man vill använda en annan uppspelare, finns gott om spelare.
Dom som är vanligast i HTPC sammanhang är ZoomPlayer, Media Player Classic och VLC.
F: Vad är FFDSHOW ?
S: FFDSHOW är gratis att ladda ner och kan användas till lite allt möjligt.
Dels innehåller den avkodningsrutiner för dom flesta format, ex. DIVX.
Du har möjlighet att använda riktigt bra algoritmer för skalning av film, Resize/Lancoz.
Alldeles för stort för att beskriva närmare i denna FAQ men läs mer HÄR.
Det man ska tänka på är att FFDSHOW är mjukvara så vill man använda hårdvaran i grafikkortet för att koda av ex. DVD film.
Så kan man inte använda FFDSHOW's funktioner för uppskalning.
På grund utav att videoströmmen aldrig går igenom FFDSHOW då allt sker i hårdvara.
Grafik / Video
F: Vilket grafikkort ska man välja ?
S: Beror helt på dom krav man ställer.
Beror också på i vilken upplösning du vill spela upp materialet.
Ska kortet bra HW avkodning av exempelvis MPEG2 o.s.v.
Generelt sett är det kort från ATI eller Nvidia som dom flesta väljer.
Enklast vore väl att i detta ögonblick rekommendera ett Ati 1900 eller ett Nvidia 7900 kort.
Alla har inte råd med dessa kort eller det som just nu är hetast på marknaden.
Vill man bara spela upp DVD filmer så räcker oftast rätt lågt specade kort om man inte behöver bra avkodning i hårdvara.
Har man en snabb CPU kan man med fördel använda lite lägre specade kort och avkoda i mjukvara istället.
Vill man använda ex. FFDSHOW så måste man avkoda i mjukvara oavsett kort man väljer
F: Vad är Pixelmappning ?
S: Pixelmappning innebär att man matchar det antalet vertikala/horizontala pixlar man har på sin TV/Projektor. så att dom är förhållande 1:1.
Med andra ord om en projektor har native-upplösningen 1280x720 så innebär en pixelmappning att man kör 1280x720 från grafikkortet.
F: Vad är Native upplösning ?
S: Native-upplösningen är den upplösning som ex. projektorn har på sin panel/paneler.
En projektor kan oftast ta emot ett flertal upplösningar men upplösningen på panelerna i projektorn är alltid fast.
Så matar man en 1280x720 projektor med 800x600 så kommer projektorn att skala om 800x600 till 1280x720 så att det passar panelen.
Denna omvandling är projektorer/tv oftast dålig på att göra.
Därför vill man att från datorn är allt klart ex. 1280x720 sen skalar grafikkort + eventuella codecs bilden istället för projektorn/tv.
En NTSC DVD-film har upplösningen 720x480, PAL 720x576 så med dom flesta projektorer och tv-apparater så kommer någon form av skalning att behöva ske.
F: Vad är Refresh Rate ?
S: Refresh-raten är den frekvens som bestämmer hur många gånger vi uppdaterar bilden per sekund.
Med en refresh-rate på 100Hz uppdaterar grafikkortet bilden 100 gånger per sekund.
F: Vad är FPS ?
S: FPS eller Frames Per Second bestämmer hur många bilder per sekund som källmaterialet uppdateras.
Till skilnad från refresh-rate så är FPS alltså hur många bilder per sekund som källmaterialet/programmet levererar.
Exempelvis så använder PAL sig utav 25 FPS.
När det gäller NTSC så finns det tyvärr två varianter.
1) Filmen ligger på DVD skiva eller har sitt ursprung från DVD.
Är det en filmproduktion så ligger bilderna progressivt på DVD skivan med 0.1% pulldown.
Från biofilmens 24FPS till 23.976FPS.
På en NTSC DVD finns det sedan flaggor/instruktioner som berättar för DVD spelaren att göra det sista steget i 3:2 Pulldown processen till 29.97FPS, för tv apparaterna i USA.
DVD programmen i en HTPC "struntar" i dessa flaggor och därför bör man välja en multipel om 23.976 och inte 29.97/30 som man kan tro (se även nästa fråga/svar).
2) Filmen/TV-Programmet är inspelat från NTSC TV
Om det är inspelat från ex. TV i USA så är redan hela processen gjord.
Med andra ord 0.1% pulldown + 3:2 pulldown och har då en FPS på 29.97.
Då gäller multiplar om 29.97 och inte 23.976.
Mer går att läsa om Telecine hos wikipedia.
F: Vilken Refresh Rate och FPS ska jag använda ?
S: FPS kan du inte ställa in själv eftersom det är helt beroende på vilket material du använder (se ovan).
Refresh-raten däremot kan vi ställa in via dom vanliga skärminstälningarna eller via program som PowerStrip.
Det man vill åstakomma är multiplar av orginalmaterialets FPS.
Så med PAL och dess 25 bilder per sekund så vill vi ha en refreshrate om, 50, 75, 100Hz
Det vanligaste för PAL är att man använder 50 eller 75Hz.
För NTSC så är det vanligt att använda multiplar om 23.976Hz eller 24Hz, 48, 72Hz.
Det beror också på vad den projektor/tv du tänker använda klarar av.
Små skilnader mellan källmaterialet och den refresh man har orsakar inte så stora problem.
Men då och då kommer det hacka till då det inte är i perfekt sync. Man brukar prata om microstutters när skilnaden är liten.
Eventuellt kan program som ReClock hjälpa för att få bort så mycket microstutters som möjligt.
För att krångla till det ytterligare så är det inte säkert att projektorn eller TV'n klarar att ändra panelerna med den refresh rate man använder.
Med det menas alltså den frekvens som projektor/tv faktiskt ändrar pixlarnas läge.
Misstänker man att man har problem med detta så kan man prova ett program som heter Juddertest.
Tillsammans med powerstrip kan man då försöka finlira med frekvensen för att hitta en bra kompromiss.
F: När jag spelar upp en film så hackar bilden varför ?
S: Det finns många parametrar och olika nivåer på hackandet.
Det aboslut vanligaste är att man använder en refresh rate som inte matchar materialet man visar.
Ex. man spelar upp en PAL film i 60Hz (se ovan svar om refresh rate/fps)
PAL är specificerad till 50Hz, spelar man upp PAL i 60Hz så får vi hack på grund av uppdateringen i källmaterialet inte är detsamma som vi spelar upp det i.
Sen finns det visst hack inbyggt i filmerna då dom filmas med 24FPS.
Vid snabba panoreringar så hinner inte filmen med och man får ett visst hackande, detta är inget man kan göra något åt.
Det man också får tänka på att ju större bild man har desto lättare är det att se dessa problem.
En bra filmsekvens för att testa om allt är i sync är när eldarna tänds i Sagen om Konungens Återkomst.
I Special Edition varianten är denna sekvens 1:03:00 in i filmen.
Flera panoreringar där hela scenen förändras.
Får du en massa hack här, kontrollera refresh rate mot FPS, kontrollera om TV/Projektor klarar av denna refresh rate, använd/testa ReClock, Renderless Exclusive mode + vertical sync är satt till On i grafikkortets instälningar.
F: När jag spelar upp en film så blir det "tearing" under panoreringar, varför ?
S: En möjlig anledning är att du inte har "Wait for vertical sync" påslaget, mer information finns här.
F: Bilden blir inte lika skarp på min CRT TV som på min monitor, varför ?
S: En vanlig TV har varken den upplösning eller den uppdateringsfrekvens som krävs för att erbjuda en lika stabil bild som en monitor till datorn.
F: När jag anslutit min TV med min dator så får jag svartvit bild ?
S: Det finns tre tänkbara anledningar till detta fenomen.
1) Din dator skickar ut S-video signaler men tvn förväntar sig kompositsignal eller tvärt om. Detta avhjälper du genom att i TVns meny ställa om videoformat alternativt att ställa om i drivrutinerna för ditt grafikkort och istället välja komposit (om du kör S-Video idag) eller tvärt om.
2) Du har kopplat in din S-Video kabel via en SCART-Adapter på baksidan av TVn, men den SCART-ingång du valt tar bara emot RGB. Byt SCART-ingång på baksidan av TVn.
3) Det följde med en adapter till ditt grafikkort som du inte använder. Prova det. Alternativt så försöker du sända S-Video med en kompositkabel vilket inte fungerar.
F: Har ställt in 1280x720 men det ser fel ut via S-video, varför ?
S: S-video har inte den bandbredd och uppbyggnad att transportera en 720p signal.
Man behöver använda sig utav komponent/VGA/RGBHV/DVI/HDMI för att skicka/ta emot dessa signaler.
F: Kör VGA/DVI/HDMI men det blir inte pixelmappat, varför ?
S: Om du har stält in rätt upplösning men det blir ändå inte rätt så finns det ett antal anledningar.
1) TV'n eller projektorn har en upplösning som inte är jämnt delbar med 8
Ex. 1366x768; 1366/8 = 170.75
Många grafikkort klarar inte av att skicka en upplösning som inte är delbar med 8.
Undantagen är Matrox Paraphelia och ATI X1xxx.
Nvidia klarar att adressera enskilda pixlar över DVI/HDMI men inte över VGA.
Man kan prova 1360x768 istället.
Endel TV apparater med 1:1 möjlighet struntar då i 3 pixlar på vardra kant och mappar 1360 korrekt.
2) TV / Projektor tillåter inte upplösningen på den ingången.
Konsultera manualen alt. supporten för den produkt du har.
Även om TV'n klarar 1366x768 så är det inte säkert den godtar en sådan upplösning från en ingång.
3) TV / Projektor skalar om bilden oavsett.
Även om det inte behövs så tidigare har det funnits projektorer som kör dator-signalen genom den
inbyggda scalern oavsett.
F: Hur och vilka program ska jag använda för att skala upp film/tv/etc. ?
S: Till en början så kommer HPTCn att skala om bilden till den upplösning du har valt.
Så har du stält in 1280x720 så innebär det att du skalar om bilden till 720p, oavsett program du använder.
Använder du Mediaplayer och spelar upp filmen så skalas det om av grafikkortet till 1280x720 för det är upplösningen du valt.
Sen beror det på vilket grafikkort, codec och/eller program du har, hur pass bra resultat du får.
Nyare grafikkort är bättre på detta än gamla precis som nya codecs oftast är bättre än gammla.
Sen kan man använda FFDSHOW och dess Resize funktion för att fila till det sista, se FFDSHOW ovan.
F: Kan inte se någon skilnad på kvalitén mellan dom olika upplösningarna ?
S: Kan finnas en rad anledningar men det man måste tänka på är att uppskalning innebär inte att det magiskt höjer upplösningen.
I dess enklaste form så kan man likna uppskalning med anti-alias.
Med andra ord om du har en pixel som är svart och en pixel som är vit.
För att "höja" upplösning kan man då interpolera dessa och sätta en grå pixel i mitten.
Man tar alltså och räknar fram ett medelvärde i jämnförelse med den "äkta" informationen.
Tar man då en NTSC DVD som har 480p i upplösning och skalar upp detta till 720p så inser man med enkel matte, att det fattas 240 linjer riktig information.
Denna information får man fram genom att jämnföra dom "riktiga" pixlarna och räknar fram ett medelvärde mellan dessa.
Hur bra denna process görs beror helt på codec/grafikkort och dess algoritmer för att utföra detta.
Dels har vi grafikkorten vi har idag till professionella scalers för hundratusentals kronor.
Trots allt är det inte en enkel "anti-alias" vi vill komma åt utan även jämnföra pixlarna med nästa frame i videosignalen.
Men den grundläggande principen är densamma.
Man inser lätt att TV/Projektor-tillverkarna inte stoppar in en scaler för massor med pengar i en TV för 7000 kr.
Men oavsett hur mycket pengar vi spenderar så går det inte att trolla fram mer "äkta" information, för den finns inte.
Därför kommer HD-DVD / BLU-RAY som svar.
HD
F: Vad är HD ?
S: HD står för High Definition (Hög Definition/Upplösning)
Det vanliga DVD/TV formatet vi har haft sedan 60/70-talet kallas för SD (Standard Definition).
Tanken bakom HD är att ta nästa steg i TV/Film utvecklingen så att vi får en mer detaljrik upplevelse.
F: Vilka HD upplösningar finns ?
S: Dom standardiserade upplösningarn just nu är:
720p = 720 vertikala linjer (p=progressivt) i 16:9 format blir det 1280x720
1080i = 1080 vertikala linjer (i=interlaced) som "ritas" upp i två steg till
skilnad från ett enda steg för progressivt (1920x1080i).
1080p = 1080 vertikala linjer som ovan fast progressivt.
Att jämnföra med SD 480/576p. (720x480, 720x576)
F: Vilken HD upplösning ska jag välja ?
S: Man får utgå från vad ens display klarar av.
Har man en 1280x720 TV så finns det ingen anledning att skicka 1080p för det kommer att skalas ner till 720p
Sen beror det på vad ens display klarar att ta emot, endel tar inte emot 1080p men 1080i o.s.v.
F: Vad är HDCP ?
S: HDCP står för High-bandwidth Digital Content Protection.
HDCP är ett krypteringsprotokoll som har tagits fram av filmindustrin + tillverkarna av enheter.
Tanken bakom HDCP är att skydda videomaterialet från att kopieras.
HD-DVD och BLU-RAY använder sig utav HDCP.
F: Vad krävs för att spela upp HD-DVD/BLU-RAY ?
S: Om HDCP är påslaget i materialet så måste hela kedjan stöda HDCP.
Med andra ord, HD/BD-ROM + OS + Grafikkort + TV/Projektor.
Detta kan ställa till det inom snar framtid, om man inte har en TV/Projektor som stöder HDCP.
Just nu mig veterligen så är Windows Vista det första OS som kommer att ha stöd för HDCP.
Ljud
F: Vilket ljudkort ska man välja ?
S: Samma här som med grafikkort, beror på vilka krav man och vad man vill göra.
Man kan dock säga att det finns två vägar att gå.
1) SPDIF / Digital
Antingen väljer man att köra med ett relativt billigt ljudkort och använder sig utav SPDIF utgången, till förstärkarens digitala ingångar.
Precis som med en vanlig DVD spelare.
Använder man SPDIF så avkodar förstärkaren/receivern DD/DTS signalen och datorn är bara en förmedlare (Pass-Through) från DVD-skivan till förstärkaren.
Därför kommer man undan med billigare kort.
2) Analogt
Den andra vägen är att välja ett dyrare kort och köra analogt från ljudkortets utgångar till förstärkarens analoga ingångar.
Här beror det på om man har en förstärkare som kan ta emot varje enskild kanal för sig.
Eller om man ex. kör ljudkortets analoga utgångar direkt till en fristående effektförstärkare.
Har man inget av dessa två sista så är man hänvisad till SPDIF/digitalt.
Väljer man det analoga spåret så behöver man gå upp i prisklass pågrund av att dom interna DAC:arna (Digital Analog Converter) påverkar ljudkvalitén i hög grad, under förutsättning att vi vill ha bra ljud

En annan anledning är att bättre kort är bättre skärmade mot RF-noise (Radio Frequency) jämnfört med ex. de kort som finns inbyggt på moderkorten.
I en dator finns det väldigt mycket RF-Noise som kommer från ex. CPU och grafikkort.
Ett tips är att sätta ljudkortet så långt ifrån dessa källor som möjligt.
Det Finns kort från tusenlappen upp till nästan hur mycket som helst, många är nöjda med Creative's X-Fi serie.
Vill man ha något värre så kan man titta på RME's eller Lynx's kort men då är det egentligen kort gjort för studios.
RME och Lynx ligger i 5-10k området och är väl det som flest provat med i dessa sammanhang.
Varför vill man då gå den analoga vägen ?
Största anledningen är ljudkvalitén vs. priset.
Tar vi exempelvis Lynx's kort så kan dom mäta sig med externa referens-processorer.
Vilka kostar betydligt mer än ett Lynx2 kort för 8-10k.
F: Vad är Bit-Perfect ?
S: När man pratar om ”bit perfect” och HTPC’s så pratar man egentligen om WindowXP’s Kmixer och hur man undviker att ljudet går igenom denna del av Windows.
Detta kan man diskuttera länge men för att beskriva detta kort/förenklat så ”resamplar” kmixer allt ljud som går igenom modulen.
Denna process gör inte kmixer specielt bra vilket degraderar ljudet och helst vill man inte att kmixer ska vara iblandad över huvud taget.
Detta löser man genom att använda kort och drivrutiner samt program som använder sig utav ASIO eller Kernel Streaming istället för Directsound.
ASIO och Kernel Streaming går förbi kmixer och det som kommer från skiva eller hårddisk spelas upp precis så som det ligger på skivan, ingen extra process är inblandad.
Det stora problemet är att endel tillverkare inte har stöd för ASIO eller Kernel Streaming i ljudkortet och/eller drivrutinen.
Ett annat problem är att vissa ljudkort saknar stöd för 44.1KHz, vilket givetvis orsakar en hel del problem eftersom allt måste ”resamplas” till 48KHz.
Stor risk för försämring av ljudet och provar man att spela upp DTS 44.1KHz PCM-ljud för avkodning i en extern receiver/förstärkare, så får man bara en massa brus (inte att förväxla med DTS 5.1/6.1 ljud på en DVD film).
Exempel på kort som är låsta till 48/96KHz är Creative Audigy serie.
F: När jag spelar upp en film får jag inte ut 5.1 ljud utan bara stereo, varför ?
S: Du måste välja Pass-Through i programmet/codecens inställningar samt att det ska gå över SPDIF. Kontrollera också instälningarna för drivrutinen för ditt ljudkort. På ex. vissa Creative kort behöver man ibland kryssa i ”digital output only”.
F: När jag spelar spel så får jag inte ut 5.1 ljud men får det när jag spelar upp film, varför ?
S: Anledningen är att du antagligen kör ljudet över SPDIF.
PC spelen avkodar sitt multikanal ljud direkt i datorn medan ett DVD program skickar vidare signalen utan att koda av det i datorn (Pass-Through)
Över SPDIF får man bara ut två kanaler på grund av att det redan är avkodat av spelet.
Finns ett par lösningar, antingen så skaffar man sig ett ljudkort som kan realtids-encoda det avkodade 5.1 ljudet tillbaka till DD och sen över SPDIF.
Eller så kan man använda sig av ac3filter för att göra detsamma.
Ett annat alternativ är att koppla ljudkortet analogt till förstärkarens analoga 5.1 ingångar (om den har den möjligheten).
F: Vad ska jag ha för kabel för att få SPDIF ut att fungera, från mitt Creative kort till förstärkaren ?
S: Creatives ljudkort har i de flesta fall en digital utgång från ljudkortet, nämligen en 3.5mm SPDIF utgång. Har du en extern box (t ex X-Fi Elite Pro) finns fler möjligheter som t ex rena koaxiala och optiska utgångar.
Från den digitala utgången kan ljudkortet skicka antingen en kodad DD eller DTS signal, alternativt en stereo PCM signal. Av denna anledning kommer du INTE att höra något vid test av andra högtalare än Front Left och Front Right. Detta är normalt. För att få ut diskreta 5.1, 6.1 eller 7.1 kanaler krävs det att du kopplar ljudkortet via de 3 analoga 3.5mm utgångarna. Detta är speciellt viktigt att tänka på vid spel.
Se även förgående fråga/svar för ytterligare information om just spel, 5.1 och SPDIF.
Vid film där ljudspåret är kodat med AC3 (Dolby Digital) eller DTS och du vill skicka en digital kodad signal måste din mjukvara (spelare samt ljudkortsinställningar) vara inställda för att skicka ljud ut via SPDIF Passthrough. Detta gör att den digitala utgången skickar ljudsignalen till en extern avkodare (som en reciever).
Det enklaste för att koppla ljudkortet digitalt till t ex en reciever är att använda en 3.5mm -> 2RCA kontakter. Det spelar ingen roll vilken av de två RCA kontakterna som används.
Alternativt skaffar man sig en 3.5mm -> RCA stereo/mono adapter och en vanlig digital coax kabel.
Oavsett vilken variant man väljer så ska kabeln ha ett motstånd på 75 Ohm.
Ovanstående gäller alla ljudkort som har 3.5mm digital ut och inte bara Creative's kort.
Länkar till exempelprodukter för S/PDIF
Adapter 3.5mm -> RCA Coax
Coax Kablage 75Ohm
Optiskt Kablage 3.5mm TosLink / S/PDIF
Optiskt Kablage TosLink / S/PDIF
Media Program
F: Vilka media-program finns ?
S: Det finns en hel del, dom vanligaste är dock MediaPortal, XP Mediacenter och Meedio på Windows platformen.
För Linux är det vanligaste alternativet MythTV.
MythTV och MediaPortal är gratis att ladda ner och använda, medan Meedio och XP MediaCenter är kommersiella alternativ.
F: Vilket media-program ska jag välja ?
S: Som med så mycket annat är det fråga om tycke och smak.
Kolla in dom olika alternativen och kontrollera vilket som passar dig och din utrustning bäst.
Ex. om man använder TV kort, vilka TV kort supporteras o.s.v.
Redigerat av Trasan, 02 november 2008 - 22:23.