Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En snabb fråga

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 april 2008 - 10:52

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0
HD-ljud via HTPC alltså.

Hur kan jag få det ?
Finns det program som kan avkoda HD-ljud och skicka som PCM ljud till en recevier eller behöver jag en recevier som avkodar HD-ljud ?
Eller kanske ett ljudkort som sköter detta ?

Jag hittar ingen info om detta. Vill ju ha raka svar utan teknisk mumbojumbo B)
Jag går i att köpa ny recevier banor och måste veta om jag bör köpa en som klarar av att avkoda HD-ljud, då jag kör via HTPC.

Redigerat av T1000, 30 april 2008 - 17:57.


#2

Postad 30 april 2008 - 20:31

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Hur kan du få det till en kort fråga?

Det korta svaret är att det finns programvaror som klarar av att avkoda HD-ljud (t.ex Cyberlink PowerDVD) och sedan skicka det analogt till en reciever. Det skulle också gå bra att koda om till PCM men då får du väl bara stereoljud?

#3

Postad 30 april 2008 - 20:42

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Hur kan du få det till en kort fråga?

Det korta svaret är att det finns programvaror som klarar av att avkoda HD-ljud (t.ex Cyberlink PowerDVD) och sedan skicka det analogt till en reciever. Det skulle också gå bra att koda om till PCM men då får du väl bara stereoljud?


Jag har sökt lite mer om ämnet och det var ingen kort fråga märkte jag B)
Det verkar inte finnas någon simpel lösning än ?

Men har du ett moderkort eller ljudkort som klarar av att bitstreama HD-ljud via hdmi ska det också fungera väl ?
Förrutsatt att receivern har Hdmi 1.2 eller högre ?

Redigerat av T1000, 30 april 2008 - 20:43.


#4

Postad 01 maj 2008 - 12:05

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

HD-ljud via HTPC alltså.

Hur kan jag få det ?
Finns det program som kan avkoda HD-ljud och skicka som PCM ljud till en recevier eller behöver jag en recevier som avkodar HD-ljud ?
Eller kanske ett ljudkort som sköter detta ?

Jag hittar ingen info om detta. Vill ju ha raka svar utan teknisk mumbojumbo :P
Jag går i att köpa ny recevier banor och måste veta om jag bör köpa en som klarar av att avkoda HD-ljud, då jag kör via HTPC.



Det finns ljudkort som klarar av det (att skicka ut analogt), problemet är att de mjukvaruuppspelare som finns nedsamplar ljudet såvitt jag vet. PDVD8 kommer med en uppdatering i höst som ska stödja HD-ljud om jag inte missminner mig.

Redigerat av bran, 01 maj 2008 - 12:10.


#5

Postad 01 maj 2008 - 20:00

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Det är något jag inte förstår i den här frågan. T1000 vill avkoda ett HD-ljudspår t.ex Dolby TrueHD vilket jag tolkat som att programmet ska omvandla det från komprimerat digitalt till okomprimerat digitalt (= PCM ljud) och skicka till en reciever. Anledningen till att skicka som PCM skulle vara att recievern då inte skulle behöva klara av att tolka t.ex. Dolby TrueHD.

Frågan jag har är, finns det över huvud taget någon standard för att överföra mer än två kanaler okomprimerat digitalt?

Det problem som däremot finns är om man vill överföra HD-ljud via HDMI 1.3 från en HTPC så går det inte med de HDMI lösningar som finns eftersom det bara använder s/pdif ljud överföring genom HDMI. Det är dock lösningar på gång från t.ex. Auzentech. Tills dess samplas ljudet ner till vanligt Dolby/DTS som går att överföra med s/pdif.

Omvandling till analog går dock bra även om den kommer att ske till viss del i mjukvara istället för i ljudkortet. Varför skulle mjukvarorna nersampla när de gör om till analogt?

--- Tillägg
Hittade svaret på min egen fråga här: https://www.minhembi...howtopic=184450
Det går alltså att överföra 8 kanaler som PCM via HDMI. Tyvärr lär det vara lika problematiskt att få ut från en HTPC som något annat HD-ljud...

Redigerat av tyve, 01 maj 2008 - 20:09.


#6

Postad 01 maj 2008 - 23:08

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Omvandling till analog går dock bra även om den kommer att ske till viss del i mjukvara istället för i ljudkortet. Varför skulle mjukvarorna nersampla när de gör om till analogt?


Annars står det lite mer här:

http://www.avsforum....werdvd hd sound
http://www.avsforum....werdvd hd sound

#7

Postad 02 maj 2008 - 18:25

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0

Annars står det lite mer här:

http://www.avsforum....werdvd hd sound
http://www.avsforum....werdvd hd sound


Det är bara att erkänna att jag var helt fel ute i den här tråden... verkar dock som Arcsoft Total Media Theatre kan spela upp utan nersampling fast istället med en begränsning på 5.1 istället för 7.1. Tror det nämndes i en av trådarna ovan.

#8

Postad 09 maj 2008 - 01:04

Metan
  • Metan
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
"ve och fasa", kan det verkligen stämma att man inte kan skicka flerkanals pcm ljud över spdif från våra "vanliga" Creative-Blah ljudkort?
Man är alltså låst till DTS och DD för att få mer än två kanaler digitalt... hmm blir nog att plocka fram en knippe analog kablar i så fall -_-

#9

Postad 09 maj 2008 - 18:23

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

"ve och fasa", kan det verkligen stämma att man inte kan skicka flerkanals pcm ljud över spdif från våra "vanliga" Creative-Blah ljudkort?
Man är alltså låst till DTS och DD för att få mer än två kanaler digitalt... hmm blir nog att plocka fram en knippe analog kablar i så fall -_-


Frågan är hur kul det är o köra även analogt på ett halvbilligt creative-kort.. Sen stödjer ju inte dom 24bit 192KHz heller på alla utgångar, men det kanske inte finns nåra såna ljudspår än iofs.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.