konstigt att v2000 är billigare...
Eller är det så att jag har missat nå ??

20 relaterade trådar
Postad 08 juli 2006 - 14:30 konstigt att v2000 är billigare... Eller är det så att jag har missat nå ?? ![]() Postad 08 juli 2006 - 15:59 Postad 08 juli 2006 - 17:27 ![]() Var inne som snabbast på expert idag och dom hade KDL-V40A11E för drygt 20000... Har för mig att det stod att ordinarie pris var 30k om jag inte blandat ihop priserna ![]() Frågade om dom hade nå pris el visste nå om V2000 men näää....Dom hade ingen aning om vad jag pratade om...Kan juh tycka att man som säljare kanske bör försöka hålla sig lite insatt iaf ![]() Postad 08 juli 2006 - 19:05 Men, i alla fall: Jag skulle tro att Expert håller sig ganska nära Sony's riktpris, dvs. omkring 30 000 kronor. Postad 08 juli 2006 - 19:58 Grymt sugen på en V2000..Verkar vara en riktigt fin tv för rimliga pengar.. Bara synd att jag läst 70 sidor på avforums om x2000 ![]() Nästan så jag drömmer på nätterna om den ![]() Postad 08 juli 2006 - 21:51 Vad som mest störde mig med V-modellen var inte upplösningen (dvs. att den inte var på 1920x1080), utan att den bara hade en HDMI- respektive komponentingång. Men det har jag kommit över, eftersom jag har insett att det ser riktigt för jäkligt ut med för många sladdar kopplade till en så fin och slimmad teve (och det hjälper faktiskt inte särskilt med "kabelgömmor"/-lister). Och så småningom ska jag ändå skaffa mig en receiver med HDMI och komponent; flera grejer inkopplade i den, men bara en av varje sladd ut till teven. Jag är grymt nöjd med min teve. Efter att ha provat den med en massa HD-klipp så har jag kommit fram till att jag ändå inte har någon särskild nytta av 1080p på en teve ändå - jag har inte perfekt syn, så på normalt tittavstånd ser jag ändå inte någon nämnvärd (om ens någon alls?) skillnad mellan 720p eller 1080p. Och, förresten: Även designen spelade in vid mitt val av tevemodell. Jag tycks vara en av få som tycker att V-modellen är snyggare än X-modellen! Postad 09 juli 2006 - 07:12 ![]() Vad tycker du om svärtan då ?? Har läst att den ska vara mycket bra för lcd tv... Hur bra är ljudet ? Jag kommer inte att kunna skaffa surround har en dotter på 1,3 år så heh Har tyvärr inte sett den irl..Finns den hos elgiganten,onoff kanske ?? Får kolla upp det ![]() Största problemet för mig är att jag har en 44 bakproje nu å vill helst inte gå ner i storlek men inser juh att 46 lcd kommet att göra ett stort hål i plånboken ![]() Och plasma tror jag går bort pga risk för inbränningar å skit....inte skulle då jag vilja sitta å dra ner inställningar i flera månader innan man kan njuta av vad tv verkligen klarar av Redigerat av moparman, 09 juli 2006 - 07:13. Postad 09 juli 2006 - 13:21
Det här med svärtan är alltid en svår fråga. Det är så individuellt vad man anser vara riktigt bra svärta. Men jag har personligen aldrig sett en LCD-teve med så här bra svärta - den är mörk, mörk, med bra med detaljer i de mörka partierna, men den är ju i ärlighetens namn inte helt svart. Vad som gör de här nya Sony-modellerna (både V- och X-, men jag vet inte hur det är med S-modellerna) så jäkla bra, är att man har så mycket inställningsmöjigheter när det gäller bilden. Som du säkert har läst, så kan man ju ställa ner bakljuset många steg, både direkt och genom energisparfunktion, och få riktigt grym svärta. Så, ja - för att vara LCD, så är Sony-skärmarna riktigt bra när det gäller svärta. Och då menar jag helt utan svartkorrigering, som man också kan aktivera (men då förlorar man ju bilddetaljer!). Ska man ha en LCD med helt perfekt svärta får man nog vänta ett par "panel-generationer". Men jag är nöjd; det är bara när jag har riktigt, riktigt mörkt i rummet som jag lägger märke till att svärtan faktiskt inte är helt perfekt. Om du ska titta på en teve i en affär: Be om att få låna en fjärrkontroll och prova lite olika inställningar i menyerna. Oftast använder affärerna fabriksinställningarna på sina teveapparater. Jag vet inte vem på Sony som har gjort läget "Dagsljus" till standard, men det är ett riktigt kasst bildläge, med dålig svärta, brusig bild och eftersläpningar! Svärtan lär vara samma när det gäller V- och X-modellerna (de har samma panel, med olika upplösning).
Även med ljudet är det ju individuellt, vad man anser vara bra ljud. Personligen anser jag att ljudet på V-modellen är mycket bra. Ljudet är detaljerat och mycket "levande" - teven separerar t ex basgångar från låtar bättre än vad min (visserligen nästan tio år gamla) Sony-förstärkare gör! Basen är förresten mycket bra för att komma från så små högtalare. Det är också ganska bra med klös i högtalarna, tycker jag. Och även ljudinställningarna går att justera på lite olika sätt, förresten. Jag vet inte hur ljudet är på X-modellen, dock.
Hmm. Elgiganten lär inte ha den - jag har inte sett en Sony-teve där på länge. Onoff kan nog ha den på sina ställen. Annars borde faktiskt Expert få in dom snart (jag specialbeställde min genom dom - glömde att nämna det innan).
Ja, men tänk på att 46-tums-V-modellen är över 10 000:- billigare än motsvarande X-modell. Jag köpte min 40-tummare för två månader sen hos Expert, för bara lite mindre än vad 46-tummaren kostar hos Dustin Home nu (iofs. internet, men ändå)!!! Fast jag vet inte om det priset är så rättvisande ändå; Dustin Home kör väl med "gråimport"? Men, oavsett vilket: Det blir ändå ett ganska maffigt hål i plånboken! Här har du en lista med 46-tummare, förresten: 46-tummare, prisjakt.
Hehe... inga kommentarer. Eller, jo: Oavsett bildkvalitet, så köpte jag inte heller plasma, av just samma anledningar som du skriver. Postad 09 juli 2006 - 15:09 ![]() Är rätt övertygad om att det blir en sony får se vilken bara heh.... Men jag väntar lite tills min har gett upp....Lär nog inte dröja så länge heheh hur klarar den analog tv btw ...Jag sitter på nå skit kabelvision nu... ![]() Postad 09 juli 2006 - 15:30 Jag har inte provat digitalboxen än, så jag har inte jämfört skillnaden mellan analog och digital bild. Postad 16 juli 2006 - 16:35 Iof jag vill ha V2000 pga svarta panelen. Avgörande valen var att Samsungs panel är så himla glittrig och ser billig ut mot sony's eleganta material. Har iof inte sett V2000 och de hade inget inne så jag blir tacksam om ni som redan har V2000 kunde bekräfta att materialet inte är så glittrig som Samsungs? Jag vill ha det lite mattare. Tycker det ser elegantare ut och dessutom så reflekterar inte ljus vilket jag inte gillar. ps. Priset var på 27k hos Siba om ni är intresserade. Inte säker om jag ska beställa online eller Siba. Tänker på garanti och hur struligt det är med online butiker när det kommer till garanti issues ??? Vart har ni köpt eran V2000 och priset? kan ni rekomendera de ställena?? Tack för er hjälp. Postad 17 juli 2006 - 07:14
Det är ingen pianolack på Sonys V-modell heller, som jag antar du menar när du säger "glittrig". Den är alltså oxå likt S matt. Dock är den, för att klargöra ytterligare, inte heller riktigt svart utan snarare mörkgrå. Högtalaren nertill är dock svart. Vilken apparat är det de ska ha 27k för? Postad 17 juli 2006 - 08:35
Du kan titta in i mitt galleri. Finns lite bilder på 32V2000 där man även kan se att den har en elegant matt finish. Jag var också lite osäker på om jag ville köpa på nätet, men fick en bra deal på OnOff så jag köpte den där. Postad 17 juli 2006 - 23:27 Såg att Dustin säljer V2000 för 24000 nu och de har på lager så jag köper från de. Dusting är jäkligt bra på leverans och garati. Har själv köpt en del prylar som router och småprylar från de tidigare och kan rekomendera ![]() Nu bara om det kunde bli 25:e så lönen kommer hehe Postad 18 juli 2006 - 07:23
Hehe, hoppas du blir nöjd! Postad 18 juli 2006 - 08:30 Försäljerskan (som faktistk var ganska kunnig, testade henne lite och hon var en av de bättre stormarknadsäljare jag träffat, ursäkta mina fördomar men det brukar vara så med kvinnliga säljare - männen på onoff/siba brukar inte bry sig utan bara gapa lite och grymta lite) tyckte dock att LCD:n gav bättre bild. Varken jag eller min sambo kunde för vårt liv begripa det ![]() Ska dock nämna att 32":aren de hade märkligt nog såg helt ok ut - även om man gick närmre. I och med att samma fjärrkontroll styrde båda (De stod brevid varandra) så hade de exakt samma inställningar och källa. Faktum är att Sonys gamla 40":are som de talas om i den här tråden också var mycket bättre (även om den också var dålig) Kanske var ett ruttigt exemplar jag fick titta på, eller är det som så att jag stör mig något otroligt på alla "fel" som LCD gör, men inte stör mig så mycket på det Plasma gör fel... Postad 18 juli 2006 - 10:13
Ställde du om från dagsljus till custom (eller vad det nu heter på svenska). Dagsljus inställningen som är standard är verkligen fruktansvärd. Postad 18 juli 2006 - 10:29 Postad 18 juli 2006 - 10:50 ![]() Jag var nog inne och pillade på allt som gick. Givetvis ställde jag om till custom. Mixtrade med de mesta inställningar inklusive backlight, brusreducering, gamma, brightness, skärpa, färg, färgton you name it. Måste ju säga att bilden var VÄSENTLIGT mycket bättre när jag grejat med den (och hade nog kunnat bli bättre om jag haft DVE att ställa in efter), jämfört med "dagsljus", men fortfarande dålig. Kan inte klaga på inställningsmöjligheterna och tror nog inte att svärtan skulle vara något problem med tanke på backlightjusteringen... Det är möjligt att jag missat någon viktig inställning någonstans.. för 32":aren såg som sagt bättre ut. Men inte heller den var bra jämfört med plasman ovanför... Tyvärr alltså, jag har haft så grymt med strul med inbränningsproblematiken på Plasma så jag gör verkligen allt för att lära mig tycka om LCD - jag är verkligen motiverad till det och ser mig själv sitta och säga "ja men nu blev det väl lite bättre" men min flickvän skakar på huvudet och säger "nej, det ser fortfarande ut som skräp" Alltså jag är inte helt omöjlig, jag har sett LCD som visar pixelmappat hd-material och det är ju jättebra. Har även spelat Xbox 360 på LCD och det ser också fint ut. Men SD-material har jag aldrig sett något som ser bra ut tyvärr. Går säker att få till genom tuner i datorn, ffdhshow och skicka ut pixelmappat men man vill ju att tv:n ska kunna fungera som den är också.. Fick samma känsla av Sonyn med SD material som jag får om jag ställer om min TFT-skärm till datorn till något annat än native.. Det är den där smetiga looken som får en att tro att man tittar på en målning av Zorn ![]() Plasman som hängde ovanför var antingen Philips "nya" interlaced panel eller en gammal lågupplöst. Tittade i ärlighetens namn inte på beteckningen, men bilden var fin. Givetvis inte i klass med en kalibrerad PX4R men det kan man ju inte begära av en okalibrerad plasma i butik. Har en gammal Luma 21" CRT hemma nu (plasman är inskickad igen..) typ inköpt på Obs! för under 2000:- för 12 år sedan. Äkta skräp alltså. Men SD-mässigt gör den ju ett bra jobb - undantaget att den går på knäna om den ska visa något med fina linjer. Tex testbildens tunna streck blir ju en rosalila gröt ![]() ![]() Har inga större planer på att skaffa digitaltv innnan hd kommer igång med mpeg4. Så jag kommer använda analog tv ett par år framöver anagligen och då ska det funger bra. Är attans så besviken. Skulle gärna bli motbevisad... Postad 18 juli 2006 - 11:01 Redigerat av Anders27, 18 juli 2006 - 11:29. Postad 18 juli 2006 - 11:14 Vill man ha en bra SD-bild på en platt TV idag så ska man köpa en lågupplöst plasma. Eller en ALiS-panel, de är mest lik det PAL-systemet togs fram för en gång i tiden. Postad 18 juli 2006 - 12:19 Testa själv att ta en videsnutt på datorn och visa den i orginalstorlek, skala upp till fullskörm osv. De skalningsartefakterna som blri när datorns grafikkort skalar upp bilden är så pass små att jag i alla fall inte kan upptäcka dem om ingen pekar ut dem för mig. Skalar du på samma sätt upp bilden datorn och skickar pixelmappat 1:1 ut till en LCD så kommer bilden bli fin. Det är tv-apparaternas interna skalningsprocedurer som går åt pipsvängen. Om de bara stretchar ut bilden så att den passar så blir det ju ett otroligt hemskt resultat. Testa hur det blir på en vanlig TFT till dator med 800*600 upplösning så har du en god bild av det. Nu ska ju inte annat än de riktiga skräp-lcd:erna som säljs på typ konsum göra så här utan de ska på olika sätt skala upp bilden till native och visa den. I mitt huvud borde de kunna göra detta så att blev bra. Enligt mina ögon så är så inte fallet. Jag har haft en av de mest hyllade testvinnarna till lågupplöst plasma (PX4/3RV(A/ ![]() Den hade bra bild på vanlig tv. Dess storebror PX4R (högupplöst men med liknande bildbehandlingskrestar) hade flera snäpp bättre bild på vanlig SD-tv hemma hos mig. Den hamnade på en sådan nivå att ja i ärlighetens namn inte kan se någon fördel med en CRT på den bilden (förutom svärtan då). I alla fall förutsatt att tvn skalar upp bilden på ett vettigt sätt (alla som har använt httpc med ffdshow vet att en uppskalad bild kan bli väsentligt mycket bättre - med bättre skärpa och detaljer än orginalet, med minimala artefater som följd) och framförallt att tv:n omvandlar interlace till progressivt korrekt (vilket ofta inte är fallet) så ska inte en HDREADY plasma prestera sämre än en lågupplöst. Det gjorde heller inte de två ex jag provat. Varför LCD:erna visar en så dålig bild med SD övergår mitt förstånd. I så fall borde DIVX/VCD/SVCD-uppskalat till native upplösning se dåligt ut på en LCD-skärm med hjälp av dator. Det gör det inte. Tittade på film från datorn på en sunkig Andersson kombinerad TV/Datorskärm när jag bodde i en lånad lägenhet ett tag pga renovering. TV såg ut som stryk på den skärmen.. helt otittbart. Men film från datorn var det inga sådana fel på. Postad 18 juli 2006 - 13:16 Har precis samma syn på saken som du Grimmy. ![]() ![]() Högupplöst LCD är ju väldigt intressant och har sina fördelar. Men så länge skärmarna är så dåliga som de är på att visa SD-material, som ju är det som kommer fortsätta gälla de närmaste åren, så får det vänta med LCD. Hade sett fram emot att frigöra lite utrymme i vardagsrummet, nu lutar det tyvärr åt en 32" WS CRT istället i väntan på bättre tider. ![]() Postad 18 juli 2006 - 13:57 ![]() Postad 18 juli 2006 - 18:29
Undrar just hur resultatet skulle se ut med en vettig digitalbox som kan mata ut i en progressiv upplösning? För digitalTV är väl ändå inte interlaced? Postad 26 januari 2007 - 09:33 Jag köpte en KDL-40V2000 till VM i fjol i november började jag se pixlar 6 st här och där på skärmen så jag tog då kontakt med Sony. Via deras Web där dom så snällt vill att du ska registrera dina produkter För bättre service säger dom. (har jag inte sett något av) Detta ledde till en undanflykt cirkus från deras sida där dom bara låtsas Svara på mina problem för att fördröja tiden med förmodat syfte att garanti tiden skall gå ut. Bla begär man in bilder på pixlarna för att sen Komma med ”Vänd dig till ett av våra serviceverkstäder då det är de som har pixelguiden och gör bedömningen, gå via din återförsäljare.” Alltså har man bara drivit med mig hela tiden det svaret kunde man gett vid första kontakten och inte efter månader. Sony = Dålig kvalité & dålig service för mig från nu Jag kommer att undvika jag hoppas att ni också gör det. Postad 26 januari 2007 - 09:48 Mina erfarenheter av Sony har gått åt andra hållet, då jag blivit positivt överraskad av deras produkter (speciellt min 32V2000). Men jag ser oftast att styrkan med små företag är att de har större press på att se till att sina kunder bli nöjda. Postad 26 januari 2007 - 10:13 Efter lite trixande av inställningarna anser jag att bilden är riktigt bra, bra svärta och dyl. Men bilden kan vara riktigt dålig på boxerutsändningar framförallt 3:an och 6:an men boxer skickar ut en riktigt dålig signal. Det är samma panel på S och V modellen en samsung. Det är viktigt med insignalen och det är väl egentligen där allting ligger, ska man ha en LCD eller även en plasma med högre upplösning(mer än normal SD) Så bör man ha något ordentligt att mata med. Själv stod jag i valet mellan S oV modellen samt Panasonic 42PV60, men rädslan för inbränningar gjorde att valet blev LCD och när jag köpte skillde 5000 mellan S och V -modellen för att bara få en annan backgrundsbelysning. Postad 26 januari 2007 - 10:18
Det är inte samsungs "egen" panel. Fabriken som tillverkar panelen ägs till 50% av Sony och 50% av Samsung. Men all efterbehandling av bilden är Sonys egna teknik. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |