Advance Acoustic Slutsteg
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 27 september 2006 - 10:32
Postad 27 september 2006 - 12:28

Postad 27 september 2006 - 16:50
Postad 28 september 2006 - 08:19
Postad 28 september 2006 - 08:50
Bra tryck i botten och tydlig i övriga register. Dessutom är det hur snyggt som helst.

Postad 28 september 2006 - 09:45
Jag tror absolut att de flesta upplever detta som ett mkt bra slutsteg. En del medlemmar på HIFI-Forum är väldigt kräsna och har slutsteg för hundratusentals kronor (Krell mm).
Och en del som skrivier positivt har aldrig jämfört med något i en priklass som är ens hälften så dyr.

Stående dilemma med form.
Postad 29 september 2006 - 09:50
Nåja, nu har man en förhoppningsvis trevlig lyssnar-helg framför sig

Postad 29 september 2006 - 10:35
Postad 29 september 2006 - 10:44
Utrustningen som jag kommer att koppla/använda steget till:
Förstärkare: Yamaha RX-V1600
Frontar: Dynaudio Audience 82
DVD/CD: Denon 1920 (ska bytas så småningom)
Som du kanske ser så är det inte någon direkt bra kombination men vi får se hur det låter när jag kopplar på steget

Redigerat av Unregistered03603e68, 29 september 2006 - 10:56.
Postad 29 september 2006 - 17:17
När jag kom in i butiken så spelades det på samma högtalare som jag har hemma, måste säga att det är ett klart lyft från min HK 670. Det är ju lite skillnad i pris också ioförsig, försteget i butiken var MPP205 har jag för mig.
Postad 01 oktober 2006 - 00:02
Hittade någon amerikansk Rotel forum på nätet där just det slusteget kom på tal.
Det var någon som hade testat det mot rotels slutsteg(det stod tyvärr inte vilket) och ljudmässigt så var dom väldigt lika fast Rotel var mycket dyrare.
Ett annat alternativ till det slutsteget är NAD C272 som ligger 1000kr billigare.
Undra om man jämförde dessa slutsteg vilken som lät bäst?
Naden är nästan 8kilo lättare!
Designmässigt vinner advance acoustic.
Är det ingen i Norrköping som kan ge ett utlåtande då Lefflers säljer advance acoustic?
Postad 01 oktober 2006 - 01:43
Om jag börjar lite försiktigt efter en del lyssnande så kan jag väl bara erkänna att jag är nöjd. Som jag kan se det (eller höra) så tycker jag att detta steg tar upp mina Dynaudio 82:or till en betydligt trevligare nivå.
Jag kan inte säga att det är perfekt eftersom jag inte har så mycket att jämföra med men jag kan med bestämdhet säga att tydligheten i ljudet fick en helt annan dimension. Helt plötsligt blev allt kristallklart som en "porlande sommabäck" och jag bara njöt av detta tydliga mysiga ljud. Vevar man sedsan upp volymen så blir det faktiskt rikitgt bra och man slipper en massa äckliga vassa toner.
Nackdelar?? Jo, helt plötsligt så låter MP3-filer INTE bra. Kanske det gamla slitna utrycket; "Skit in, skit ut" har en viss betydelse här och det märks faktiskt ganska tydligt när man kopplat på steget jämfört med tidigare när jag bara körde med Yamahan
För att sedan inte göra någon besviken så vill jag verkligen hävda att jag inte är någon audiofil eller expert men att jag ändå med bestämdhet kan säga att det hörs en klar skillnad från att bara köra med min Yamaha. Det kan jag gå ed på.
Sedan gör det inget att steget är rikitgt snyggt också

Redigerat av Unregistered03603e68, 01 oktober 2006 - 09:26.
Postad 01 oktober 2006 - 05:37
Postad 01 oktober 2006 - 09:30
Highlander: Läs ett par inlägg längre upp så ser du vad jag har för Yamaha

Redigerat av Unregistered03603e68, 01 oktober 2006 - 09:41.
Postad 01 oktober 2006 - 10:53
Du glömde skriva om det blev mer tryck i basen, det är nog det man märker tydligast när man först kopplar in ett separat slutsteg när man bara kört med en hembioreciever tidigare. Och då menar jag inte bara på höga nivåer utan även på de allra lägsta nivåerna där en billig stärkare inte förmår pressa fram någon hörbar bas överhuvudtaget...
Egentligen just det som var absolut största skillnaden mellan billiga yamaha och billig marantz. Just att man kan spela välljud även på lägre volymer.
Fasen va gulligt detta steg är, undrar hur jag ska kunna hålla mig!!!
Postad 01 oktober 2006 - 15:16
Kallt,varmt eller neutralt.
Hur upplever du ljudet vid lägre volume?
Med min nuvarande förstärkare upplever jag att jag måste spela högt innan högtalarna spelar ut fullt.
Vi har inte samma element i våra högtalare men känsligheten ligger på ungefär samma nivå.
Så det du upplever borde bli ungefär samma för mej.
Vincent 331 hur står sig den mot Advance acoustic
Redigerat av Unregistered6b0135b5, 01 oktober 2006 - 16:12.
Postad 02 oktober 2006 - 09:48

Däremot tycker jag att det låter bra även på låg volym men när man kommer upp emot -25 db på Yamahan så tycker jag det låter som bäst. Vidare upp till -20 db så är det bra men sedan tycker jag det blir lite för högt. Inte för att det låter illa på något sätt men för mina öron är det ingen trevlig nivå att lyssna på om man inte ska ha disco hemma

Hur Vincent steget står sig mot MAA405 har jag ingen aning om men det borde väl ligga på samma nivå om man tittar på priset. Sedan går det ju inte att komma ifrån att MAA405 är bra mycket snyggare

Finns ett till salu här oxå: LÄNK
Redigerat av Unregistered03603e68, 02 oktober 2006 - 09:50.
Postad 02 oktober 2006 - 10:00
Hur Vincent steget står sig mot MAA405 har jag ingen aning om men det borde väl ligga på samma nivå om man tittar på priset. Sedan går det ju inte att komma ifrån att MAA405 är bra mycket snyggare
Nu är du inne på området "tycke och smak" och det är helt upp till var och en att ha en egen åsikt om apparaternas utseende. En del gillar handtag, en del gillar gigantiska VU-mätare. Men för 5000:- är i.a.f. jag supernöjd med mitt Vincent SP-331, ett krav för mig var nämligen att slutsteget skulle vara rörbestyckat (älskar rör-ljud). Jag har själv svårt för VU-mätare (känns lite 80-tal)...
Postad 02 oktober 2006 - 10:15
Nu är du inne på området "tycke och smak" och det är helt upp till var och en att ha en egen åsikt om apparaternas utseende. En del gillar handtag, en del gillar gigantiska VU-mätare. Men för 5000:- är i.a.f. jag supernöjd med mitt Vincent SP-331, ett krav för mig var nämligen att slutsteget skulle vara rörbestyckat (älskar rör-ljud). Jag har själv svårt för VU-mätare (känns lite 80-tal)...
Jodå, visst är det tycke och smak men så är det ju med allt man köper, bilar, mc, hus o.s.v. och tur är väl det för annars hade ju inte världen sett särskilt rolig ut och några diskussioner hade ju aldrig ägt rum

Man kanske skulle försöka att få tag i ett SP-331 i alla fall för att se om det är bättre än MAA405. Jag har ju inte bestämt mej och har bara steget hemma på prov. Får se om det går att få tag på ett för provlyssning.
Redigerat av Unregistered03603e68, 02 oktober 2006 - 10:28.
Postad 02 oktober 2006 - 11:48
Vart kan man köpa Vincentsteget för 5000:-?
Som jag har det nu med Denonen så får jag gå upp till minst -15 i volumen innan frontarna spelar ut riktigt.
Det ställer till problem när övriga familjen sover och jag vill lyssna på musik.
Nog för att dom är härdade men det blir klagomål och tjat om att sänka ljudet

Så ett slutsteg är nog lösningen för mej.
Postad 02 oktober 2006 - 11:51
Postad 02 oktober 2006 - 12:31
Vart kan man köpa Vincentsteget för 5000:-?
Det reades ut på Reference Audio för futtiga 4990:- för två veckor sedan, men lagret tog slut på tre dagar!!! Så nu är det 8495:- som gäller tyvärr...
Postad 05 oktober 2006 - 17:32
Har du kunnat fått tag på ett Vincent SP-331 att jämföra med?
Postad 05 oktober 2006 - 22:57
Tyvärr har jag inte hittat något SP-331.
Postad 05 oktober 2006 - 23:03
Postad 06 oktober 2006 - 09:57
Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 06 oktober 2006 - 09:58.
Postad 06 oktober 2006 - 10:22
Tyvärr har jag inte hittat något SP-331.
Ring Lefflers, de har två ex kvar i kartong... En i silver och en i svart.
Postad 06 december 2006 - 16:07
Hur lirar SP-331 ihop med Monitor Audio RS8 tror ni?
Monitor audio och Vincent funkar alldeles utmärkt ihop. Tänk dock på att 331 har rör och gärna blir lite bumlig tillsammans med högtalare som har en varm karaktär, som MA.
MVH
Redigerat av 8ohm, 06 december 2006 - 16:08.
Postad 06 december 2006 - 17:37
Hur lirar SP-331 ihop med Monitor Audio RS8 tror ni?
Monitor audio och Vincent funkar alldeles utmärkt ihop. Tänk dock på att 331 har rör och gärna blir lite bumlig tillsammans med högtalare som har en varm karaktär, som MA.
MVH
Ahh okej, är inte så värst hemma på det där. Hade tänkt köpa nya högtalare och stärkare. Ska kopplas till ett försteg alternativt receiver sen. Vilket slutsteg rekommenderas till MA RS8 då?
Kanske blir lite väl offtopic men men

Postad 10 december 2006 - 15:41
Tjingeling,
Funky
Postad 09 mars 2009 - 14:22
Postad 09 mars 2009 - 19:19
Själv har jag beställt MAA 406 och tycker den lät riktigt bra när jag var och lyssna på ett ex ..Gör en lite bump på denna tråd då jag funderar att driva min concept 8or genom detta steget istället för min onkyo 806 reciever i hopp om att få lite mer tryck men framförallt bättre ljud, Är det någon som har lite input och ge nu när denna produkt funnits ett tag på marknaden?
Inte långt i från vincent som tyvärr just nu är lite för dyr för plöskan ..
Fick ett bra pris på den så jag slog till .
Och den borde dyka upp nu i veckan ..
Postad 13 mars 2009 - 17:33
Så nu är det slut velat med detta valet tror jag kommer bli riktigt nöjd med detta steg ..
Och sen kan man ju alltid köpa ett Vincent monoblock till centern med som matchar det övriga slutsteget och till rätt bra pris med .
Så nu går man i väntans tider här hemma och rätt ok pris vart det med ..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar