E10 vs D2 vs Clix2
22 svar till detta ämne
Postad 04 juni 2007 - 16:22
Unregisteredd68ae692
-
Unregisteredd68ae692
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Är i köpartagen för en ny mp3-spelare, och efter lite sållande av information har jag kommit fram till att dessa verkar vara de tre alternativen som passar mig.
Det viktigaste för mig är ljudet, även om det självklart är ett plus med bra batteritid, läcker design och liknande.
Därför undrar jag främst hur dessa står sig mot varandra rent ljudmässigt. E10:an har blivit hyllad lite här och var för sin ljudkvalité, D2:an för sin kraftiga förstärkare och bra ljud och även Clix2 har höjts till skyarna i vissa tester.
Detta gör att det blir ett väldigt svårt val för mig, kanske kunde någon lite bättre insatt som har lyssnat på de olika alternativen redogöra lite mer hur de står sig mot varandra och vilken karaktär ljudet har? Just nu lutar det åt D2:an, men jag är rädd för att jag då skulle få en kraftfull förstärkare jag aldrig skulle utnyttja potentialen på till förmån för bättre ljud, då E10:an har hyllats så kraftigt för sitt ljud. Är det en märkbar skillnad i ljudkvalité på dessa tre spelare?
Postad 04 juni 2007 - 17:09
TKvC-SainT
-
TKvC-SainT
-
Beroende
-
-
1 011 inlägg
Vet inte säkert, men E10 är väl den som sägs vara irivers bästa spelare ljudmässigt. Dock av de 3 skulle jag välja Clix2 (8GB versionen ofc). Har själv en E10 och den är verkligen hur bra som helst. Skulle mest vilja ha en Clix2 för den fina skärmen + att man kanske börjar använda den till att börja se filmer, typ Simpsons avsnitt och dylikt.
Så mitt val skulle vara Clix2.
Postad 05 juni 2007 - 21:22
Jäger
-
Jäger
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Har en E10 själv, och farsan har en D2. Så jag har lyssnat en hel del på båda. Kan ju säga att man med t ex ett par koss porta pro eller ett par akg k24p, kan man höra skillnad. Personligen tycker jag att E10 har bättre ljud. D2 är inte dålig på något sätt, men e10 har mer tryck och tydligare mellanregister. Så ska du bara gå på ljudet är E10 ett självklart val för mig!
Tyvärr har jag inte lyssnat på clix 2 så den kan jag inte säga något om.
Postad 06 juni 2007 - 15:50
Unregisteredd68ae692
-
Unregisteredd68ae692
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Ok, har bestämt mig, blir en E10, då den verkar vara spelaren med vassast ljud. Att den dessutom är 500 kr billigare än D2 vilket gör att jag kan köpa finare hörlurar är absolut inget minus.
Tack för hjälpen, allihop!
Postad 07 juni 2007 - 23:09
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Farsan har en E10 och det är kanonljud i den! Jag skall själv dock köpa en Clix 2 efter sommaren pga. skärmen, storleken, större minne, flash etc.
Postad 17 juli 2007 - 20:21
tobbis
-
tobbis
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Jag tycker att iaudio/COWONS spelare låter bättre, deras BBE ljudsystem låter bättre än irivers SRS.
Postad 02 februari 2008 - 20:56
stoffen79
-
stoffen79
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag skulle säga Cowon iAudio D2 utan att blinka
Redigerat av stoffen79, 02 februari 2008 - 20:57.
Postad 03 februari 2008 - 18:40
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Jag skulle säga Cowon iAudio D2 utan att blinka
Clix2 och E10 äter D2 till frukost (de är båda bättre) på sitt sätt och det säger jag utan att ens tänka på om jag skulle blinka.
Postad 03 februari 2008 - 19:20
mape00
-
mape00
-
Användare
-
-
202 inlägg
Clix2 och E10 äter D2 till frukost (de är båda bättre) på sitt sätt och det säger jag utan att ens tänka på om jag skulle blinka. 
Känner du till någon mätning på ljudet hos clix2? Typ frekvenssvar, brus etc. Har själv en clix2 som jag tycker är underbar av många anledningar, men jag skulle inte våga nacken på att ljudkvaliteten är mycket bättre än andra lite dyrare spelare.
Postad 04 februari 2008 - 14:35
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Känner du till någon mätning på ljudet hos clix2? Typ frekvenssvar, brus etc. Har själv en clix2 som jag tycker är underbar av många anledningar, men jag skulle inte våga nacken på att ljudkvaliteten är mycket bättre än andra lite dyrare spelare.
Nej, jag har ingen teknisk jämförelse. Jag vet bara att iriver Clix2 spöar de flesta i världen enligt en hel del tester. CNET som ju är Apple-älskare normalt sett, har satt iriver Clix2 som den bästa flashmodellen någonsin av alla märken och modeller som de har testat. Ta och klicka på recensioner och kolla alla internationella om du så vill. Den spöar allt från Sony till iAudio osv. I slutändan så är ju allt ändå individuellt, men jag har testat alla tre och jag skulle, om jag fick, ranka dem: iriver E10, den grymmaste modellen någonsin (blev vald till Årets MP3-spelare av tidningen M3 bland annat). iriver Clix2, äter allt befintligt till frukost. Cowon D2, brutalt bra MP3-spelare men som har touchscreen och därför gör att jag hatar den. Mer om iriver Clix2: What a sound! Plain and simple: the iRiver Clix sounds fantastic. The catch, however, is that you'll need some earbuds that are up to the task. The ones included in the package offer fine playback quality, but if you really want to experience the full aural spectrum that the Clix is capable of offering, try it with some Shure SE310s. Tunes sound rich, warm, and encompassing across genres, and the high-end detail and low-end response are both impressive. The Clix also gets very loud - in fact, you'll want to watch that when switching between headphones. http://reviews.cnet....3.html?tag=lnav
Redigerat av sean.wiklund, 04 februari 2008 - 16:01.
Postad 04 februari 2008 - 14:47
jhn
-
jhn
-
Användare
-
-
222 inlägg
Härlig läsning! Jag hämtar ut min 8gb Clix2 i eftermiddag :-)
Postad 04 februari 2008 - 19:46
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Härlig läsning! Jag hämtar ut min 8gb Clix2 i eftermiddag :-)
Outstanding.  Allt kul du behöver veta om Clix2 som nedladdningsbara spel, teman osv hittar du här: http://forum.iriver....isplay.php?f=40
Postad 18 februari 2008 - 12:57
jhn
-
jhn
-
Användare
-
-
222 inlägg
Tack för länken. Har haft stor nytta av den!
Blev dock lite ledsen när jag nu ser att CDON har Clix2 8GB för 1299kr! Pröjsade 500kr mer för två veckor sedan...
Redigerat av jhn, 18 februari 2008 - 13:03.
Postad 18 februari 2008 - 18:25
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Inget FLAC-stöd på iriver  Det gör den till ett av de sämre alternativen för min del
Postad 19 februari 2008 - 00:07
classy
-
classy
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
jag beställde en på CDON för 1299kr!
För de pengerna kan man inte hitta en bättre spelare. Jag var riktigt nöjd med min iriver E10 tills jag klämde skärmen i bildörren en dag på jobbet
För mig rör det sig om följande " i förhållande till mitt ex ....E10:an alltså  "
+ skärmen, större och betydligt bättre upplösning.
+ radio .... det har aldrig fungerat på min gamla
+ flash spel
+ ljudkvaliten
- batteritiden sänkes med hela 8 timmar
- troligen är clix2 större än e10
- knapparna kan jag inte säga mycket om men det var rätt bra placerat på e10an ..ska bli spännande och se om clixn är lika genomtänkt
Vet någon om man kan köpa en ny skärm till iriver e10 och montera den själv? jag har öppnat spelaren och det verkar inte vara några svårigheter med detta trots mina begränsade kunskaper inom elektronik
Postad 19 februari 2008 - 00:33
mape00
-
mape00
-
Användare
-
-
202 inlägg
Inget FLAC-stöd på iriver Det gör den till ett av de sämre alternativen för min del 
Det är lite dåligt i och med att de mer eller mindre lovat stöd i "nästa firmware" sedan våren 2007. Extra funktioner är alltid välkomna och jag skulle gärna se en uppdatering för sakens skull, om man inte skulle orka konvertera en flac till nåt spelbart! Jag köpte min clix2 i tron om att flac-stöd låg runt knuten. Men sett ur en rent praktisk synvinkel så förstår jag att inget händer. 24-timmars-klockan som koreanerna äntligen fixade känns i efterhand viktigare. Batteritiden torde försämras avsevärt med flac, det tar ****s massa plats, och ogg vorbis kodad i futtiga 128 kbps med aoTuV låter redan transparent nog för mig. Om jag vore du skulle jag koda musiksamlingen med aoTuV -q6 (192 kbps) eller om du har superduperhörsel, -q9 (320 kbps) och spara musiksamlingen i dubbla format (hårddiskar är billiga!). Så gör jag med alla flac:ar jag har... Jag vet inte om jag har kass hörsel, om clixen är dålig, eller mina hörlurar är för dåliga, men jag kan verkligen inte på något sätt skilja -q6 från oförstörda filer. Tror inte ens jag kan skilja 128 kbps med vanlig musik, men jag har läst att riktiga "entusiaster" hittat riktigt patologiska ljudfiler där de kan höra skillnad.
Postad 20 februari 2008 - 12:54
Gioacchino
-
Gioacchino
-
Forumräv
-
-
837 inlägg
Funderar lite på en ny spelare jag också, och behöver följande kriterier egentligen:
Line out - vill koppla den till stereo och spela från den
Inget program i datorn för att föra över musik
Är en Clix2 spelaren för mig ? Gillar designen och har haft en iRiver tidigare som jag är väldigt nöjd med.
Postad 20 februari 2008 - 13:57
mape00
-
mape00
-
Användare
-
-
202 inlägg
Line out - vill koppla den till stereo och spela från den Inget program i datorn för att föra över musik
Är en Clix2 spelaren för mig ? Gillar designen och har haft en iRiver tidigare som jag är väldigt nöjd med.
Du kan alltid koppla in den till stereon via hörlursjacket. Program i datorn behöver du nog tyvärr. Antingen irivers eget iriver plus eller om du kör i MTP-läge, nåt som stödjer det, typ windows media player eller winamp.
Postad 20 februari 2008 - 14:07
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1 636 inlägg
Nu vet inte jag hur några av de här modellerna är, men jag kan nästan garantera att du inte behöver program i datorn till iAudio iaf. Har själv haft två andra iAudiospelare som inte behövt det (likaså Creative men de spelarna suger). Och självklart är det bara att koppla till stereon med en 3.5mm-2xRCA sladd från hörlursuttaget oberoende av mp3spelare, eller en med 3.5mm i båda ändarna om du har nån sån ingång.
Om man nu inte behöver stor skärm kan jag annars starkt rekommendera iAudio 7
Postad 20 februari 2008 - 14:15
Gioacchino
-
Gioacchino
-
Forumräv
-
-
837 inlägg
Ok. Trodde kanske det fanns seperat liteutgång, men går det med hörlursutgången är det ju perfekt. Tittar man här http://canman.se/pro...ne/default.aspx så finns det UMS på den. Betyder det inte att man kan flytta över direkt från datorn ?1? Lutar helt klart åt en sådan.
Postad 20 februari 2008 - 14:18
Unregistered13588716
-
Unregistered13588716
-
Användare
-
-
218 inlägg
Clix2 skulle jag tagit äger själv en clix just nu och är oerhört nöjd över ljudet i den och jag tror inte att ljudet blivit sämre i 2an
Postad 20 februari 2008 - 14:34
mape00
-
mape00
-
Användare
-
-
202 inlägg
Tittar man här http://canman.se/pro...ne/default.aspx så finns det UMS på den. Betyder det inte att man kan flytta över direkt från datorn ?1?
Jag hade fel i det jag skrev.  Funkar utmärkt att kopiera över musik direkt utan program i UMS-läge. Vill man få den taggad korrekt så måste man dock gå in och köra "rebuild library" manuellt, men det går även utmärkt att via filhanteraren direkt spela musiken.
Postad 20 februari 2008 - 16:45
Gioacchino
-
Gioacchino
-
Forumräv
-
-
837 inlägg
Nackdelen med att föra över den via UMS är väl att man då inte kan lägga den i vilken ordning man vill etc, utan får ta den som den kommer helt enkelt.
Ska nu runt och se vad som finns i butikerna...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|