Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVD inbyggd i IKEA sängmöbel

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 August 2007 - 14:46

ubbe81
  • ubbe81
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Just nu håller jag på med att bygga om ett hyllplan i nattduksbordet så att min centrum gemeni 332 får plats. Eller egentligen så är det DVD´n som jag bygger om för att passa i hyllplanet (inbyggt).
Lagt upp ett par videos på youtube.com

http://www.youtube.c...h?v=PxkCajtBbTk

http://www.youtube.c...h?v=8JjcOMg7Xuk

Om inte länkarna funkar så sök på inbyggd dvd ikea på youtube.com

En före bild, så fort jag blir helt färdig kommer en efter bild.
Bifogad fil  Ikea_DVD_004.jpg   1.11MB   902 Antal nerladdningar

....och under TV för det inte plats någon ful bänk som kan rymma DVD´n.
Bifogad fil  Ikea_DVD_009.jpg   851.06K   619 Antal nerladdningar

Postad 13 August 2007 - 18:56

Unregistered18799eb1
  • Unregistered18799eb1
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Verkar bli riktigt coolt. :)

Postad 14 August 2007 - 06:33

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

....och under TV för det inte plats någon ful bänk som kan rymma DVD´n.
Bifogad fil  Ikea_DVD_009.jpg   851.06K   619 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>

Du borde skaffa en kabellist till kablarna, skulle inte vara helt fel. Typ så här:
http://bbbweb.mine.nu/kabellist.jpg

Skulle göra så mycket för tvn / väggen!

Moddingen av dvd var tuff, men jag skulle satsat på att (på nåt sätt) fårr in displayen i möbeln, skulle vara coolt! Keep the good work up!

Mvh Hasse

Redigerat av DiSNEY, 14 August 2007 - 06:35.

Postad 14 August 2007 - 06:50

ubbe81
  • ubbe81
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
[QUOTE]Disney: Du borde skaffa en kabellist till kablarna, skulle inte vara helt fel. Typ så här:

------------------------------------------------
Självklart ska jag göra det, har även sparat lite av tapeten när jag tapetserade rummet, så listen kommer att bli så gott som osynlig när jag tapetserat den.

nu behöver jag en 10mlång scartkabel, S-video eller rca kabel för att kunna koppla in dvd´n till TV´n. Nån som vet var man hittar det och hur blir bildkvallen om man har så långa bildkablar?
Vilken kabel ger bäst bild S-video eller RCA?

[QUOTE]Disney: Moddingen av dvd var tuff, men jag skulle satsat på att (på nåt sätt) fårr in displayen i möbeln, skulle vara coolt! Keep the good work up!
----------------------------------------------------

Displayen kommer inte att synas när jag är klar. Så fort jag har raggat fram en lödpenna och lite lödtenn så sitter IR mottagare och ljusdioden i fronten och mer än det behövs inte. Dock kommer displayen/kretskortet att döljas.

Redigerat av ubbe81, 18 August 2007 - 22:31.

Postad 14 August 2007 - 07:48

ubbe81
  • ubbe81
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Så....
Nu har jag klippt,klistrat och målat, Släden har fått en blank,svart front för att dölja urfräsningen, samt att det blev för avancerat att tillverka en lucka som det brukar vara på dvdspelare.

En DVD logga klistrades fast och en kromlist monterades i underkant på spelaren.
Vad tycker ni om kromlisten, är den för mycket?, jag är lite osäker själv.

http://youtube.com/watch?v=HGGsCkUmA_s

Bifogad fil  Ikea_DVD_012.jpg   813.76K   736 Antal nerladdningar

Postad 14 August 2007 - 10:17

Syversen
  • Syversen
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Stencoolt, sånt här gillar jag :)

Om hyllan ska sitta där jag förstått det som hade jag nog skippat kromlisten dock. Less is more =)

Postad 14 August 2007 - 11:11

ubbe81
  • ubbe81
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Kromlisten har en funktion genom att dölja skruvarna som sitter fram/undertill. så om jag inte kommer på ett annat sätt att dölja nederkanten så kommer jag nog att behålla listen.

Just nu har jag problem med inpassningen, hela "lådan" är 1-2mm för djup. Den sticker ut lite grann när jag lagt in den i nattudksbordet. Fram med raspen och dremmeln.... fort. följer.

Postad 14 August 2007 - 16:52

ubbe81
  • ubbe81
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
OK.
Passformen är bra nu men jag pausar projektet tills jag köpt en lödpenna och vädret blir sämre.

Jag hade tänkt att löda ut lysdioden och IR motagaren och förlänga med smal el kabel, är det något särskilt jag ska tänka på eller ska det inte vara några problem att förlänga på detta sätt?

Redigerat av ubbe81, 11 January 2012 - 12:45.

Postad 14 August 2007 - 18:44

Syversen
  • Syversen
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

OK.
Passformen är bra nu men jag pausar projektet tills jag köpt en lödpenna och vädret blir sämre.

Jag hade tänkt att löda ut lysdioden och IR motagaren och förlänga med smal el kabel, är det något särskilt jag ska tänka på eller ska det inte vara några problem att förlänga på detta sätt??

<{POST_SNAPBACK}>

Bör väl inte vara några konstigheter. Kanske skulle satsa på skärmad kabel, typ en bit nätverkskabel eller liknande just to be safe.

Postad 14 August 2007 - 19:08

ubbe81
  • ubbe81
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
[QUOTE] Bör väl inte vara några konstigheter. Kanske skulle satsa på skärmad kabel, typ en bit nätverkskabel eller liknande just to be safe.
----------------------------------------------
Exakt vad jag hittade i skrotbingen på jobbet. En härva med dubbelskärmade tunna kablar.

Nu har jag fått lite smak för att modda o bygga in, har redan börjat tänka på nästa projekt.
Tänkte bygga in en 7-10" lcd i kryddhyllan ovanför köksfläkten, så kan man kolla på digitaltv när man kokar nudlar. Ska bara avsluta detta projektet först.

Tack för all hjälp som man får på det här forumet, det är gött när man känner att folk vill hjälpa en.

Jag återkommer om ett tag med bilder på slutresultatet av dvdn......

Kommentera gärna om vad ni tycker så här långt.

Redigerat av ubbe81, 30 August 2007 - 10:26.

Postad 15 August 2007 - 13:05

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0
Blev riktigt bra, hur är det med temperatur??
Tycker att du ska fanéra luckan, så den "smälter" in i hyllan. Fanéra även kromlisten...

Postad 15 August 2007 - 20:08

Unregisteredc0d57035
  • Unregisteredc0d57035
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Skippa DVD loggan, skippa listen och sätt en liten tunn ekfaner bit över luckan så man inte ser något av spelaren. Grymt coolt var lite inne på samma sak när jag fixade till sovrummet under semestern men då jag har en DVDR med 160gb HD så blir det lite svårt att få in den i nattygsbordet annat än om man bygger om den totalt. Kanske kommer får se. Nu står den på en liten hylla under sängen syns inte. Drog kabelkanal ner från tvn och runt ena väggen ca 7-8meter. Kör ström/antenn x2/scart 10meters i och fungerar utan anmärkning, inga problem med störningar eller dålig bild.

[quote name='ubbe81' date='Aug 14 2007, 08:50']
[QUOTE]Disney: Du borde skaffa en kabellist till kablarna, skulle inte vara helt fel. Typ så här:
--------------------------------------------------
Självklart ska jag göra det, har även sparat lite av tapeten när jag tapetserade rummet, så listen kommer att bli så gott som osynlig när jag tapetserat den.

nu behöver jag en 10mlång scartkabel, S-video eller rca kabel för att kunna koppla in dvd´n till TV´n. Nån som vet var man hittar det och hur blir bildkvallen om man har så långa bildkablar?
Vilken kabel ger bäst bild S-video eller RCA?

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Kör Tura/Hama "Home theaters 10meters scart", säljs av El Giganten bland annat.

Redigerat av Unregisteredc0d57035, 15 August 2007 - 20:09.

Postad 30 August 2007 - 13:45

Unregistered18799eb1
  • Unregistered18799eb1
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Är det bara för mig det ser ut som att Chaser har skrivit ett nytt inlägg i denna tråden varje dag, även fast det var mer än två veckor sen sist?

Postad 30 August 2007 - 17:30

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Är det bara för mig det ser ut som att Chaser har skrivit ett nytt inlägg i denna tråden varje dag, även fast det var mer än två veckor sen sist?

<{POST_SNAPBACK}>

Har också lagt märke till att det ser ut att ha uppdaterats om inte dagligen väldigt ofta...

Kan bero på inlägg #10:

Det här inlägget har ändrats av ubbe81 Idag, 11:26

Postad 30 August 2007 - 20:51

Tony Rosendahl
  • Tony Rosendahl
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har också upptäckt det.
Hoppas varje gång på uppdateringar om projektet, men inget nytt trots att det ser ut som det.... :)

Postad 05 September 2007 - 15:24

ubbe81
  • ubbe81
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Ok.
Lovade att jag skulle avsluta projektet inom en vecka. En vecka har blivit en månad och jag har inte fått tummen ur röven att komma igång igen........men lovar att så fort jag blir färdig (inte mycket kvar) så kommer det upp nya bilder/videos.
Anledningen att jag inte fortsatt är en ev. kommande försäljning av huset, därför läggs all tid på "homestyling".

Lev väl
Ubbe

Postad 26 September 2007 - 12:59

n1mrod
  • n1mrod
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Skulle vara roligt att se slutresultatet ;)

Mycket sugen på att se ditt framtida projekt med LCD i kryddhyllan.
Det skulle jag själv vilja ha, men vill se hur du gör först hehe :D

Lycka till med din homestyling!

Postad 26 September 2007 - 15:19

Unregisteredf3284f22
  • Unregisteredf3284f22
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Riktig cool idea, blir roligt och se vart du lägger konsolen ;)

Postad 26 September 2007 - 15:58

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Mitt DIY https://www.minhembi...howtopic=168340

Postad 12 January 2008 - 07:15

ubbe81
  • ubbe81
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Nu e kryddhyllan färdig så jag har haft lite tid med att fortsätta/avsluta detta projektet.
Har flaschat om spelaren så nu är det en "äkta" Bang Olufsen Beo Gemeni 323. hehe. Iallafall så står det nu att det är det på startbilden.
Bild eller video kommer senare.

Kolla gärna in på mitt andra projekt och lägg gärna komentarer, alltid kul att få veta vad folk tycker.
https://www.minhembi...howtopic=177026

Postad 05 September 2008 - 07:54

rednuht
  • rednuht
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hur kommer man bara på idén med ett sådant här projekt.
Grymt......jag vill oxo kunna gära sådana här saker. Folk på det här forumet är ju grymme.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.