Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp Vad händer nu?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 August 2007 - 09:12

readerx
  • readerx
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Bifogad fil  DSC00919.JPG   221.95K   126 Antal nerladdningarHej

Köpte en Samsung LE46M86 från nätet. En Svensk firma med säte i Stockholm som jag är inte alls glad på ;)

Mycket dåligt bild. Specielt med grå backgrund. Det blir blåa skugor nästan över allt på skärmen. I Värsta fall försviner Bilden alt eftersom. Menyn låser sig. Vad kan det bror på? se bilder

Hur packar Samsung sina tv? brukar de ha plast på skärmen? type mobiltelefoner som man bara dra av?
Mistänket att den har varigt använd innan.

Vad kan jag göra?
Har krävt att häva köpet men de säger nej. Nämligen öpnad förpackning.
Samsun i Sverige tar inte in den pga paralell import. :D
Har reklamerat ,vad kan jag göra? Vad händer nu då?
\Reader

Bifogad fil(er)

Postad 30 August 2007 - 09:27

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Om du köpte tv:n på nätet har du 14 dagars returrätt, även fast du öppnat kartongen. Du har nämligen rätt att undersöka produkten.

Annars så tycker jag från din snapshot att det är ett uppenbart reklamationsärende, det är bara för butiken att försöka åtgärda felet (och du har nu 6 mån "garanti" enligt konsumentköplagen, 3 års reklamationsrätt enligt lagen där första 6 mån har säljaren bevisbördan att det inte är ett ursprungligt fel).

Om företaget fortsätter att säga nej så stå på dig och berätta då gärna också vilket företag det är, så att vi andra vet var vi inte ska handla.

Redigerat av Berkan, 30 August 2007 - 09:31.

Postad 30 August 2007 - 09:57

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Precis, enligt lag har du rätt att lämna tillbaka varan. Och om de säger något annat är det bara att hänvisa till reklamattionsnämnden. Då kan de inte göra så mycket. Och berätta gärna vilket företag det är så att vi andra vet som berkan säger =)

Redigerat av Viz, 30 August 2007 - 09:57.

Postad 30 August 2007 - 10:16

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Ska tillägga dock att om man beställer på nätet, men hämtar ut i butik, så tror jag inte att Distans- och hemförsäljningslagen gäller, men självklart har du fortfarande Konsumentköplagen att luta dig tillbaka mot.

Postad 30 August 2007 - 10:25

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Ska tillägga dock att om man beställer på nätet, men hämtar ut i butik, så tror jag inte att Distans- och hemförsäljningslagen gäller, men självklart har du fortfarande Konsumentköplagen att luta dig tillbaka mot.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det gör den visst.

Det är var man upprättar avtalet som är avgörande om den lagen gäller, alltså är det så i det här fallet. Hur sedan leveranser går till har inget med det att göra. Att sedan vissa butiker tolkar lagen på fel sätt är vanligt, men inget som det finns något egentligt stöd för.

Tex Technistore i Högdalen skulle jag aldrig göra affärer med då de uppenbarligen lurar folk att tro att distansavtalslagen INTE gäller om man hämtar ut sin vara i deras butik, det är alltså helt fel.

MVH
/Chuck

Postad 30 August 2007 - 10:33

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Låt mig gissa: InWearhouse???

/Bäckman

Postad 30 August 2007 - 10:47

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det gör den visst.

Det är var man upprättar avtalet som är avgörande om den lagen gäller, alltså är det så i det här fallet. Hur sedan leveranser går till har inget med det att göra. Att sedan vissa butiker tolkar lagen på fel sätt är vanligt, men inget som det finns något egentligt stöd för.

Tex Technistore i Högdalen skulle jag aldrig göra affärer med då de uppenbarligen lurar folk att tro att distansavtalslagen INTE gäller om man hämtar ut sin vara i deras butik, det är alltså helt fel.

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Är du säker på det? I lagen står det "kommunikationen uteslutande sker på distans" vilket det väl inte gör om man hämtar den i butik? Detta är bara min spontana tolkning, jag är långt ifrån att vara en jurist.

Det är inte bara Technistore (ursäkta svordomen) som tillämpar andra regler vid butikshämtning, även Webhallen (som förvisso ägs av Pixmania om jag inte missminner mig) har liknande regel (öppet köp vid hämtning över disk).

Redigerat av Berkan, 30 August 2007 - 10:53.

Postad 30 August 2007 - 11:10

readerx
  • readerx
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej igen
tack till alla för era svar.
Det var inte Inewearhouse. (o:)

Man måste vara jurist nuförtiden om man ska köpa en produkt. Viste inte att det är så krångligt att handla på nätet. Vist har vi konsumener inte skyd. Vad gör vi konsumenter och vad politikerna gör för att åtgärda problemet. ja ingenting. Men vad kan vi göra? Törs vi köpa nåt?

Samsung i Sverige bolar folk hit och dit
Handlaren svarar inte i telefonen när man ringer.
konsumentverket tipsar inte mer.
ARN: Var och god dröj. ca 6 månader
Men kanske värt besveret ändå eller?
\Reader

Postad 30 August 2007 - 11:15

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Vad är det för butik?

Postad 30 August 2007 - 12:37

readerx
  • readerx
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
De heter Fotomarknaden.com

Postad 30 August 2007 - 12:40

readerx
  • readerx
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
De säger att de ska fixa felet.
Lämna in den hos vå verkstad. Men jag vet inte om det går att lita på de eller deras verkstad, efter det som har hänt. Vad tror ni?

Postad 30 August 2007 - 14:30

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Är du säker på det? I lagen står det "kommunikationen uteslutande sker på distans" vilket det väl inte gör om man hämtar den i butik? Detta är bara min spontana tolkning, jag är långt ifrån att vara en jurist.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är säker, leveranssätt har inget med kommunikationen att göra, det avser hur avtalet ingicks, alltså över Internet. Således gäller distansavtalslagen.

MVH
/Chuck

Postad 30 August 2007 - 15:57

Unregistered17f9fb0d
  • Unregistered17f9fb0d
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0
Lämna in skiten till dem och se till att få den fixad. De kan inte säga ett skit. Det är ju helt uppenbart att tvn blivit felknullad (ursäkta uttrycket) innan du fick den! Om det nu är så illa som det ser ut på dina bilder vill säga, jag vet ju inte vad du har för kamera :)
Fick själv en Samsung LCD tidigare iår som kollapsade två ggr. Ett ###### krabb att skicka fram och tillbaka. Fick iaf en ny efter andra gången och sen sålde jag av skiten efter några veckor =)
Nu letar jag efter en ny 37" :)

Postad 31 August 2007 - 12:34

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är säker, leveranssätt har inget med kommunikationen att göra, det avser hur avtalet ingicks, alltså över Internet. Således gäller distansavtalslagen.

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Tack, jag har letat länge efter denna info!

Postad 15 October 2008 - 17:09

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0
Multitech i Örebro hävdar också att distanslagen inte gäller när man hämtar ut varan i butiken fast man gjort beställningen på nätet. Vill så gärna ha svart på vitt vad som står i lagen så jag kan köra upp produkten i ansiktet på dom och kräva mina slantar tillbaka. Någon som har nån uppdaterad info om vad som gäller?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.