Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jays D-Jays vs Jays Q-jays

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 oktober 2007 - 22:44

PetterP
  • PetterP
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Hej allihopa!

Jag har köpt mig en ipod touch som jag använder till mp3or (allt från metallica till coldplay och john legend) samt massa tv serier (prison break, my name is earl mfl).

Funderar på att köpa nya lurar då de som följde med låter sämre än microvågsugnen hemma :P

Det jag funderar på är om Q-Jays är värda det dubbla priset mot D-Jays om man bara ska använda dem till ipoden?
Någon som har tips?

Tack o bock

Postad 29 oktober 2007 - 16:37

xray
  • xray
  • Guru

• 4 296 inlägg
  • 0
Vilken som är mest prisvärd beror på vad du är ute efter...

Q-jays har högre impedans än d-jays, vilket lär vara bra ifall man vill slippa vissa bakgrundsljud från spelaren (dessa ljud kan bli märkbara ifall hörlurarna har hög känslighet; låg impedans). Q-jays är "kräver" musikmaterial som är bättre kodad (högre bitrate) och ljudet med dessa kan också bli för "ljus" med vissa spelare.

Postad 29 oktober 2007 - 21:26

PetterP
  • PetterP
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Ok, tack för svaret!

Jag tror jag kommer gå på D-Jays då jag inte kör FLAC precis i ipoden :wub:
De verkar vara tillräckligt bra för det som jag ska använda dem till!

Postad 22 november 2007 - 15:31

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Båda lurarna är väldigt bra. Nu kostar väl inte q-Jays riktigt det dubbla mot d-Jays va?

Jag har satt betyg 8 på d-Jays och 10 på q-Jays. q-Jays är löjligt, skrattretande bra. Jag hittar inga brister hos dem. d-Jays är också riktigt bra och räcker säkerligen för de allra flesta (för mig med innan jag hörde q-Jays :) ). Om det är värt prisskillnaden är nog upp till var och en att bedöma.

Postad 30 juli 2008 - 14:41

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Lyfter tråden, vill bara tipsa om att d-Jays limited edition i massa färger säljs ut för 400 kr!! Det är ett riktigt bra pris för dessa lurar!!

Postad 30 juli 2008 - 19:58

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Lyfter tråden, vill bara tipsa om att d-Jays limited edition i massa färger säljs ut för 400 kr!! Det är ett riktigt bra pris för dessa lurar!!

var då ??

Postad 31 juli 2008 - 08:09

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

var då ??

Klicka på länken till lurarna längst upp här så hittar du...

Postad 31 juli 2008 - 08:20

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
det är inte LE som säljs ut där... därav min fråga

Postad 31 juli 2008 - 08:22

karnov
  • karnov
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Svårt att säga vilka som är mest prisvärda egentligen, det är ju två helt olika prisklasser från samma tillverkare. Om du lyssnar på D-Jays och gillar ljudet så är de ju mest prisvärda, men om du inte är helt nöjd utan föredrar ljudet hos Q-jays så är ju de helt enkelt mest prisvärda. Dvs. bättre att lägga ut 1000kr än att slösa bort 400kr om man blir missnöjd, och bättre att lägga ut 400kr än 1000kr om man iaf blir nöjd. Just Q-jays ska dock vara prisvärda jämfört med andra produkter i sitt segment.

Postad 31 juli 2008 - 08:25

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
kan lägga till också, jag har haft d-jays. Ljudet var bra tyckte jag, stängde effektivt ute störande ljud också.. Dock är det dålig byggkvalite. Blev glapp i en kabel efter bara 3 månader, så de åkte tillbaka.. jagar just nu ett par nya, men hade också tankarna på shures e2c, men de verkar ha slutat säljas. vilken modell ersätter ?

Postad 31 juli 2008 - 09:47

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

det är inte LE som säljs ut där... därav min fråga

Det är möjligt att det inte är, vet inte. Trodde LE var samma lur fast i olika "fräna" färger..?

Redigerat av svanbo, 31 juli 2008 - 09:47.

Postad 31 juli 2008 - 11:30

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
jo, det är samma lur :D bara jag som ville ha LE och blev lite petig :)

Postad 31 juli 2008 - 11:33

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

jo, det är samma lur :D bara jag som ville ha LE och blev lite petig :)

Men LE ÄR väl just samma lur fast i olika färger, d.v.s. den som säljs ut nu?? Iaf enligt http://www.jays.se/p...spx?sub=djaysle

Eller har jag missat nåt?

Edit: Ser att det finns två olika produkter på prisjakt, en som heter JAYS d-Jays och en som heter JAYS d-Jays LE. Men de som ligger längst upp i listan på "vanliga" d-Jays är LE, det ser du om du klickar in på deras hemsida...

Redigerat av svanbo, 31 juli 2008 - 11:35.

Postad 03 augusti 2008 - 19:40

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Q-Jays är definitivt mer prisvärda. För att börja få liknande prestanda i IEM världen får man betala 2000:- här i Sverige.

Postad 03 augusti 2008 - 19:57

JesperA
  • JesperA
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Är det bara jag som tycker att Q-Jays är totalt värdelösa? Köpte dom i tron att dom skulle vara riktigt mäktiga pga alla recensioner osv, men jag vet, tycker folk att ljudkvalité = skrikig diskant och mellanregister och grund bas?

Nae tom mina SE hörlurar jag fick med till min w880i har ett fylligare ljud

Postad 03 augusti 2008 - 20:27

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Väldigt mycket kan bero på vilken ljudkälla man använder sig av. Vissa lämpar sig bättre till olika typer av hörlurar. Jag tyckte att Q-Jays lät riktigt bra fram till dess att jag köpte SE530. Först tyckte jag att SE530 var inte värda 3 ggr mer... men efter några veckor lyssnade jag på Q-Jays igen och tyckte inte om dom alls.

Allting blev mycket enklare när jag insåg att livet är för kort för att leka runt med halvbra lurar.

Kan också nämna att Denon C551 är rätt trevliga (mer som en s.k canalphone). Men dom stänger inte ut ljud på samma sätt som Q-Jays och andra riktiga IEM.

Postad 04 augusti 2008 - 08:46

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tycker att Q-Jays är totalt värdelösa? Köpte dom i tron att dom skulle vara riktigt mäktiga pga alla recensioner osv, men jag vet, tycker folk att ljudkvalité = skrikig diskant och mellanregister och grund bas?

Nae tom mina SE hörlurar jag fick med till min w880i har ett fylligare ljud

Hmm nåt är nog galet här. Som Random Access säger kan det bero på dålig ljudkälla. Eller så är de inte ordentligt inspelade.

Första gången jag lyssnade på q-Jays tyckte jag ungefär som du beskriver, "usch vilken jobbig vass diskant och ingen bas!" men efter ett tag (ett par timmar) så framträdde ett helt annat ljud, oerhört detaljerad men mjuk diskant och djup, fin och fast bas. Hur mycket som berodde på att lurarna spelades in, och hur mycket som var att mina öron vande sig vid ljudet, ska jag låta vara osagt. Men nu tycker jag i alla fall att q-Jays låter helt fantastiskt bra. Jag skulle inte klassa dem som "halvbra" lurar (har i och för sig inte lyssnat på så mycket dyrare lurar) men i min värld är det ett par riktigt, riktigt bra lurar.

Postad 07 augusti 2008 - 22:56

Unregisteredc1598fe8
  • Unregisteredc1598fe8
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Vill bara inflika att att D-jays numera kan gå att få för 400kr och för det priset är det ett fynd!
Tråden ställde ju frågan vilken som var mest prisvärd, och nu när D-jays kostar 400kr så tycker jag nog att den luren vinner av de 2.

Postad 07 augusti 2008 - 23:02

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Vill bara inflika att att D-jays numera kan gå att få för 400kr och för det priset är det ett fynd!
Tråden ställde ju frågan vilken som var mest prisvärd, och nu när D-jays kostar 400kr så tycker jag nog att den luren vinner av de 2.

Ekar det här? Jag skrev samma sak ett antal inlägg upp ;)

https://www.minhembi...s...t&p=2005085

Postad 08 augusti 2008 - 23:37

Unregisteredc1598fe8
  • Unregisteredc1598fe8
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Ekar det här? Jag skrev samma sak ett antal inlägg upp ;)

https://www.minhembi...s...t&p=2005085

Så bra pris att det kan säga om och om igen :rolleyes:

Btw har ni sett att D-jays bara kostar drygt 400kr nuförtiden...... ;)

Postad 09 augusti 2008 - 14:14

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
jag skulle dock inte rekommendera Djays. Jag har haft ett par och de har ganska dålig byggkvalite, mina gick sönder (glapp) efter bara 3 månader och då bör det sägas att jag är väldigt varsam med mina prylar.

Postad 20 augusti 2008 - 18:38

Hex
  • Hex
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om det är någon skillnad mellan D-Jays och D-Jays LE? Rent ljudmässigt dvs.

Postad 20 augusti 2008 - 18:43

w3rsting
  • w3rsting
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Jag tror att det bara är färgen.

Kan även säga att jag skickade tillbaka mina D-Jays idag för de har glappat, först i förlängingssladden och nu i den ena hörluren. Förutom de så är de ljuvliga att lyssna på :)

Postad 20 augusti 2008 - 20:06

Hex
  • Hex
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
känns ju rätt skumt om de är likadana annars, för LE versionen kostar ju hälften så mycket :S

Postad 20 augusti 2008 - 20:45

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

känns ju rätt skumt om de är likadana annars, för LE versionen kostar ju hälften så mycket :S

De säljer ut LE som inte ska göras mer. Därav.

Postad 04 maj 2009 - 21:42

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Hmm d######r vad de gått upp då! 600.-, var de inte nere på en 349.- innan jul?

Postad 09 maj 2009 - 13:04

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1 515 inlägg
  • 0
Äger de flesta lurar som jays har släpps. D-jays är riktigt bra hörlurar och passar riktigt bra till mobiler/mp3 spelare och man inte vill lägga ner multum på ett bar bra in-ear hörlurar. De presterar och låter riktigt bra, ni lär inte bli besvikna på ljudet i alla fall. Q-jays är snäppet bättre och jag använder dem med min ipod 4g 30gb, de förtjänar verkligen en bättre signalkälla. Bättre än d-jays på alla sätt, men som sagt kostar det dubbla.

För att citera svanbo:
"Första gången jag lyssnade på q-Jays tyckte jag ungefär som du beskriver, "usch vilken jobbig vass diskant och ingen bas!" men efter ett tag (ett par timmar) så framträdde ett helt annat ljud, oerhört detaljerad men mjuk diskant och djup, fin och fast bas. Hur mycket som berodde på att lurarna spelades in, och hur mycket som var att mina öron vande sig vid ljudet, ska jag låta vara osagt. Men nu tycker jag i alla fall att q-Jays låter helt fantastiskt bra. Jag skulle inte klassa dem som "halvbra" lurar (har i och för sig inte lyssnat på så mycket dyrare lurar) men i min värld är det ett par riktigt, riktigt bra lurar."
Fick ett liknande intryck första gången jag plugga ur d-jays och in med q-jays. Dock så lät jag dem spelas in och då blev ljudet bara bättre och bättre.

Postad 04 januari 2010 - 10:00

iohan
  • iohan
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
Trådarkeologi.

Någon som vet om Jays har fått ordning på byggkvalitén. Tidigare hade de problem med glapp i kabelskarvarna. Har haft 3 par lurar från Jays med samma problem.

Skulle gärna införskaffa ett nytt par, men inte om de går sönder efter 2 månader.

Postad 06 januari 2010 - 23:35

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0

Trådarkeologi.

Någon som vet om Jays har fått ordning på byggkvalitén. Tidigare hade de problem med glapp i kabelskarvarna. Har haft 3 par lurar från Jays med samma problem.

Skulle gärna införskaffa ett nytt par, men inte om de går sönder efter 2 månader.

Vet att de jobbat på det, vet dock inte om det är åtgärdat än. Tänker främst då på kabelinfästningen i lurarna.

Postad 08 januari 2010 - 20:22

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1 515 inlägg
  • 0

Trådarkeologi.

Hade problem med mina d-jays i första batchen som gick till butiker och testare. Ersättaren klarade sig utan problem. ;) Mina q-jays har aldrig strulat trots hård användande.

Postad 13 januari 2010 - 21:51

iohan
  • iohan
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

Hade problem med mina d-jays i första batchen som gick till butiker och testare. Ersättaren klarade sig utan problem. :) Mina q-jays har aldrig strulat trots hård användande.

Intressant. Tyvärr har jag fått glapp i såväl q-jays som d-jays. Kanske är värt ett nytt försök på ett par q-jays.

Var det länge sedan du köpte dina q-jays?

Postad 18 januari 2010 - 19:41

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1 515 inlägg
  • 0

Intressant. Tyvärr har jag fått glapp i såväl q-jays som d-jays. Kanske är värt ett nytt försök på ett par q-jays.

Var det länge sedan du köpte dina q-jays?

Första batchen och använt dagligen sen dess, så har inte haft problem alls med mina.

Postad 02 mars 2010 - 13:15

putte79
  • putte79
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
5:e paret för mig nu som gått sönder:( fått dom utbytta varje gång av Jays men va fan e felet, förra jag fick höll i 2 dagar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.